یکی از اصطلاحاتی که همیشه در زمان خرید بلیط هواپیما با آن روبرو می‌شوید؛ کلاس پروازی است. در واقع خدماتی که قبل و در حین پرواز دریافت می‌کنید و هزینه‌ای که بابت خرید بلیط هواپیما می‌پردازید؛ تحت تاثیر همان کلاس پروازی است که برای پرواز خود انتخاب کرده‌اید.

از این رو، آشنایی با انواع کلاس‌ های پروازی در هواپیما، تاثیر بسیاری در مدیریت هزینه‌ها و کیفیت سفر هوایی شما می‌گذارد. در ادامه این مطلب با ما در مجله فلای تودی همراه باشید زیرا قرار است در این مطلب، انواع کلاس های پروازی را مورد بررسی قرار دهیم.

انواع کلاس های پروازی

کلاس های پروازی، از تنوع بالایی برخوردارند و تقریبا هر ایرلاین، کلاس های پروازی مخصوص به خودش را دارد، اما با این حال، چهار کلاس پروازی مشترک در بین تمامی شرکت های هواپیمایی دیده می‌شود؛ اکونومی کلاس، بیزینس کلاس، پریمیوم و فرست کلاس.

هر کدام از این کلاس‌ها، میزان دسترسی مسافران به خدمات رفاهی در هواپیما، میزان بار مجاز و قیمت بلیط آنها را مشخص می‌کنند که البته ممکن است در هر ایرلاین با دیگری متفاوت باشد. در ادامه این کلاس های پروازی را به شما معرفی می‌کنیم.

انواع کلاس های پروازی

اکونومی کلاس | Economy Class

در پروازهای اکونومی یا اقتصادی، معمولا صندلی‌ها کوچکترند و فاصله کمی با یکدیگر دارند. البته این اندازه‌ها در هر ایرلاین با یکدیگر متفاوت است و هواپیمایی‌ها از قانون خاصی در این زمینه تبعیت نمی‌کنند. همچنین پذیرایی در پروازهای اکونومی کلاس، کم و مختصر است. معمولا وعده‌های غذایی که در این کلاس پروازی به مسافران داده می‌شود؛ غذاهای کنسرو شده و آماده هستند.

 توجه داشته باشید که گاهی در هنگام خرید بلیط هواپیما اکونومیِ برخی از ایرلاین‌ها همچون پگاسوس، باید بابت پذیرایی در هنگام پرواز، هزینه‌ای مجزا پرداخت کنید؛ در غیر اینصورت، هیچگونه پذیرایی حین پرواز از شما نخواهد شد و برای نوشیدن آب هم باید هزینه خرید یک بطری را بپردازید.

نوع امکانات و ویژگی‌های این کلاس پروازی باعث شده تا بلیط هواپیما اکونومی کلاس، به ارزان‌ترین و محبوب‌ترین بلیط‌ هواپیما تبدیل شود. هزینه کم بلیط‌های کلاس اکونومی، سفر با هواپیما را برای بیشتر مردم راحت و قابل دسترسی کرده و این مسئله باعث فروش بالای این بلیط در سراسر جهان شده است.

کلاس پروازی اقتصادی، بیشتر با معادل لاتین خود یعنی پرواز اکونومی کلاس معروف شده است. این کلاس پروازی را به عنوان کلاس پروازی Y نیز می‌شناسند.

اکونومی کلاس

پریمیوم اکونومی کلاس | Premium Economy Class

کلاس پروازی پریمیوم اکونومی، برای مسافرانی به وجود آمده که قصد دارند در کنار مدیریت هزینه‌های سفر، پروازی استاندارد و باکیفیت داشته باشند. ایرلاین‌ها برای مسافرانی که خواهان پرواز با کلاس پروازی پرمیوم اکونومی هستند؛ صندلی‌هایی راحت‌تر، مجهزتر و با فاصله بیشتری از یکدیگر، در نظر گرفته‌اند.صندلی‌ها در این کلاس پروازی نسبت به پروازهای اکونومی تعداد کمتری دارند و معمولا دارای عرض ۵۰ سانتی متر با فاصله تقریبا ۹۶ سانتی‌متر با صندلی جلویی هستند. کیفیت پذیرایی و وعده‌های غذایی هم در این پروازها، از اکونومی کلاس بسیار بالاتر است.

پریمیوم اکونومی تنها توسط برخی از ایرلاین‌ها ارائه می‌شود و آن را با نام کلاس P نیز می‌شناسند.

پرمیوم اکونومی کلاس

بیزینس کلاس | Business Class

با خرید بلیط پرواز بیزینس کلاس می‌توانید از صندلی خوب و پذیرایی نسبتا عالی در طول سفرتان با هواپیما برخوردار شوید. خدمات رفاهی که در کلاس تجاری برای مسافران در نظر گرفته شده، بالاتر از اکونومی و پرمیوم اکونومی و پایین‌تر از پروازهای فرست کلاس است. همچنین قیمت بلیط بیزینس کلاس از اکونومی‌ها گران‌تر و از پروازهای فرست کلاس، ارزان‌تر است.

صندلی‌های بیزینس کلاس بزرگ، راحت و مجهز هستند و فاصله زیادی با صندلی جلویی و راهرو هواپیما دارند. معمولا صندلی‌های بیزینس کلاس قابل تنظیم‌اند و دارای مانیتور و زیرپایی بالشتی هستند.

پذیرایی از مسافران پروازهای بیزینس کلاس، معمولا با غذاهای باکیفیت و تازه‌ای که توسط کیترینگ ایرلاین‌ها تهیه و طبخ شده صورت می‌گیرد. همچنین برخی از ایرلاین‌ها برای مسافرانی که بلیط‌های بیزینس کلاس خریداری می‌کنند، خدمات قبل و بعد از سفر همچون ترانسفر رفت یا برگشت هم ارائه می‌دهند. از نظر مسافران، ایرلاین قطر ایروز، بهترین پروازهای بیزینس کلاس را دارد.

کلاس پروازی بیزینس را با عنوان پروازهای کلاس C نیز می‌شناسند.

بیزینس کلاس

فرست کلاس | First Class

گران‌ترین کلاس پروازی مشترک در میان تمامی ایرلاین‌ها، پروازهای درجه یک یا همان فرست کلاس است. امکاناتی که ایرلاین‌ها برای مسافران بخش فرست کلاس در نظر گرفته‌اند، با هم متفاوت هستند اما نقطه اشتراک همه آنها با یکدیگر، خدمات خاص و فوق‌العاده‌ای است که برای مسافران در نظر گرفته‌اند.

صندلی‌های راحت یک نفره اتوماتیک و تختخواب‌شو با فضای اختصاصی، میز کار مخصوص، اتاقک خصوصی، مانتیور مخصوص، لپ‌تاپ، ریموت کنترل، اینترنت ماهواره‌ای، سرویس بهداشتی مجزا و پذیرایی با وعده‌های غذایی گرم و با کیفیت، تنها برخی از امکانات رفاهی پروازهای فرست کلاس به شمار می‌روند.

همچنین مسافران پروازهای درجه یک، از خدمات ترانسفر رفت و برگشت اختصاصی و سالن انتظار ویژه در فرودگاه‌های مبدا و مقصد نیز بهره‌مند خواهند شد.

قیمت بلیط هواپیما فرست کلاس از دیگر کلاس‌های پروازی بسیار گران‌تر است و تنها توسط بخش خاصی از جامعه خریداری می‌شوند. همچنین تعداد مسافران حاضر در این کلاس پروازی معمولا بیشتر از ۲۰ نفر نمی‌شود. ایرلاین‌های امارات، کاتای پسفیک، لوفتهانزا و سنگاپور ایرلاینز، بهترین پروازهای فرست کلاس را در سطح جهان دارند.

پروازهای فرست کلاس را با عنوان کلاس پروازی F یا FC نیز می‌شناسد.

فرست کلاس

سخن آخر…

در این مطلب، چهار کلاس پروازی مشترک شرکت‌های هواپیمایی را معرفی و بررسی کردیم. نکته مهم درباره این کلاس‌های پروازی این است که برخی ایرلاین‌ها پروازهای خود را تنها در برخی از این کلاس‌ها برگزار می‌کنند. به طور مثال، بیشتر شرکت‌های هواپیمایی تنها پروازهای اکونومی و بیزینس کلاس را ارائه می‌دهند. همچنین کلاس پروازی بیشتر ایرلاین‌های ایرانی، اکونومی کلاس است و تنها برخی از آنها همچون ماهان ایر و ایران ایر، پروازهای فرست کلاس و بیزینس کلاس را دارند.

شما می‌توانید برای خرید بلیط هواپیما ارزان داخلی و خارجی در کلاس های پروازی مختلف، از خدمات آنلاین وبسایت فلای تودی بهره‌‎مند شوید.

حالا شما بگویید؛ تجربه سفر با کدام یک از این کلاس های پروازی را داشته‌اید؟ تجربه خود را با ما و دیگر خوانندگان مجله فلای تودی در میان بگذارید.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید