با فرودگاه شیراز بیشتر آشنا شوید

2
5475
فردوگاه شیراز
فردوگاه شیراز

شیراز، پایتخت فرهنگی ایران به دلیل جاذبه‌های تاریخی و گردشگری بی‌نظیر، آب و هوای دلچسب و مهم‌تر از همه مردمان بسیار خونگرمش همواره مورد لطف گردشگران ایرانی و البته توریست‌های خارجی فراوانی قرار گرفته است. سفر با هواپیما به شیراز یکی از راحت‌ترین گزینه‌ها است و مسافران زیادی از سرتاسر دنیا به وسیله هواپیما به شیراز سفر می‌کنند. به این دلیل فرودگاه شیراز یکی از پرترددترین فرودگاه‌های کشور به حساب می‌آید. در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی تصمیم گرفتیم فرودگاه بین‌المللی دستغیب شیراز را به صورت کامل خدمتتان شرح دهیم.

 تاریخچه فرودگاه شیراز  

اگر بلیط هواپیمای خود را برای سفر به شیراز خریداری کرده‌اید، بهتر است درباره فرودگاه این شهر بیشتر بدانید. فرودگاه شهید دستغیب شیراز در واقع دومین فرودگاه شیراز به شمار می‌رود. قبل از آن فرودگاه قدیمی دیگری در این شهر وجود داشته که پرواز به چند مقصد محدود در آن صورت می‌پذیرفت؛ اما از آنجایی که فرودگاه قدیم وسعت کافی نداشت و امکان فرود آمدن هواپیماهای بزرگ در آن فرودگاه وجود نداشت، بنابراین تصمیم به ساخت فرودگاهی جدید گرفته شد.

تاریخچه فرودگاه شیراز

در سال ۱۳۴۰ فرودگاه جدید شیراز با عنوان فرودگاه شهید دستغیب در زمینی به مساحت ۵۰۰ هکتار به بهره‌برداری رسید و در سال ۱۳۴۵ فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز نمود.

معرفی فرودگاه بین المللی شیراز | فرودگاه شیراز کجاست؟

فرودگاه دستغیب شیراز یکی از بزرگ‌ترین فرودگاه‌های کشور و چهارمین فرودگاه پرترافیک ایران بعد از فرودگاه امام خمینی، فرودگاه مهرآباد تهران و فرودگاه مشهد است و همچنین مجهزترین فرودگاه کشور بعد از فرودگاه امام خمینی تهران به شمار می‌رود. کد یاتا فرودگاه شیراز SYZ و کد ایکائو آن OISS است.

معرفی فرودگاه بین المللی شیراز

در حال حاضر فرودگاه بین‌المللی شیراز، فرودگاه مرکز استان پهناور فارس است که از تجهیزات پیشرفته و وسایل کمک ناوبری خوبی برخوردار است، همچنین این فرودگاه به دلیل داشتن تجهیزات الکترونیک و ناوبری در زمینه هوایی به عنوان فرودگاه نظامی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. وجود پیشرفته‌ترین رادار موجود جهان MSSRIO در این فرودگاه به اهمیت استراتژیک آن افزوده است.

فرودگاه دستغیب دو ترمینال برای پروازهای خروجی و ورودی دارد. ترمینال شماره یک این فرودگاه مورد استفاده پروازهای داخلی قرار می‌گیرد و ترمینال شماره دو نیز مختص پروازهای خارجی است. فرودگاه بین‌المللی شیراز دارای دو باند پرواز با طول ۴۲۷۲ و ۴۳۳۴ متر و ۱۳ مسیر هوایی است.

ترمینال‌های فرودگاه بین‌ المللی شیراز

فرودگاه بین‌المللی شیراز دارای دو ترمینال جداگانه برای پروازهای داخلی و بین‌المللی است.

ترمینال شماره یک: این ترمینال با وسعت ۱۶۰۰۰ متر مربع مخصوص پروازهای داخلی است که به صورت روزانه حدود ۱۲۰ پرواز را پشتیبانی می‌کند.

ترمینال شماره دو: این ترمینال ویژه پروازهای بین‌المللی است که مساحتی حدود ۲۱۰۰۰ مترمربع دارد. در این ترمینال روزانه میانگن تعداد ۱۰ پرواز خارجی انجام می‌شود.

ترمینال‌های فرودگاه بین‌المللی شیراز

شماره فرودگاه شیراز ۳۷۱۱۵۰۰۰-۰۷۱ است و در خصوص برنامه پروازهای فرودگاه شیراز می‌‎توانید از این طریق مطلع شوید.  

امکانات رفاهی فرودگاه شیراز

فرودگاه شیراز دارای رستوران، فست فود و کافی شاپ‌های متعدد با کیفیت بالا در ترمینال داخلی و بین‌المللی است که مسافران می‌توانند در این مکان‌ها به استراحت بپردازند. همچنین خودپرداز بانک‌های مختلف مانند بانک ملی، اقتصاد نوین، انصار و بانک شهر در هر دو ترمینال به چشم می‌خورند و امکان استفاده از وای فای رایگان برای مسافران نیز فراهم شده است. وجود غرفه‌های فروش صنایع دستی و مواد خوراکی در راستای رفاه مسافران در فرودگاه نیز باعث رضایت هرچه بیشتر آن‌ها گردیده است.

امکانات رفاهی فرودگاه شیراز

فرودگاه بین‌المللی شیراز دارای دو پارکینگ است که پارکینگ روباز، ظرفیت پذیرش ۱۲۰ خودرو و پارکینگ طبقاتی، ظرفیت ۷۵۰ خودرو را دارد. شایان ذکر است که به زودی پارکینگ روباز دیگری در این مجموعه با ظرفیت پذیرش ۸۰۰ خودرو به بهره‌برداری خواهد رسید.

خدمات CIP فرودگاه شیراز

فرودگاه شیراز همچنین دارای خدمات CIP برای متقاضیان خود است. سالن خدمات CIP این فرودگاه محیطی آرام را برای مسافران گرامی فراهم می‌آورد تا مراحل قبل از سوار شدن به هواپیما از قبیل چک‌ این، تحویل بار و دریافت کارت پرواز را بدون دغدغه و ایستادن در صف‌های انتظار انجام دهند.

مسیرهای پروازی فرودگاه شیراز

مسیرهای داخلی فرودگاه شیراز شامل فرودگاه‌های شهید هاشمی‌نژاد مشهد، مهر آباد تهران، شهید بهشتی اصفهان، اهواز، آبادان، بوشهر، کرمانشاه، لامرد، جزیره کیش، جزیره قشم، بندرعباس، عسلویه، خارگ، بندر لنگه، تبریز و کرمان است.

برخی از محبوب ترین پروازهای داخلی فرودگاه شیراز عبارتند از:

مسیرهای پروازی فرودگاه شیراز

پروازهای بین‌المللی این فرودگاه نیز به کشورهای حوزه خلیج فارس و همسایه صورت می‌پذیرد. مسیرهای خارجی فرودگاه بین‌المللی شیراز شامل دوحه، استانبول، مسقط و دبی و به صورت فصلی یا موردی به کشورهایی مثل عربستان و کویت است.

برخی از محبوب ترین پروازهای خارجی فرودگاه شیراز عبارتند از:

شرکت های هواپیمایی مستقر در فرودگاه شیراز

در فرودگاه بین‌المللی دستغیب شیراز ۱۳ شرکت هواپیمایی داخلی و خارجی فعالیت دارند. شرکت‌های هواپیمایی داخلی شامل هواپیمایی ایران‌ایر، آسمان، ماهان، کیش‌ایر، ایران‌ایرتور، تابان، زاگرس، قشم‌ایر، نفت و سپهران است و شرکت‌های هواپیمایی خارجی ترکیش‌ ایرلاینز، قطر ایرویز و ایر عربیا در این فرودگاه مستقر هستند.

سوالات متداول درباره فرودگاه شیراز

فرودگاه شیراز کجاست؟

فرودگاه بین المللی شیراز در بلوار شهید مدرس، میدان الله (گلسرخ)، خیابان دکتر شاهچراغی قرار دارد.

شیراز چند فرودگاه دارد؟

شیراز یک فرودگاه دارد که جزو بزرگ‌ترین فرودگاه‌های کشور و چهارمین فرودگاه پرترافیک ایران بعد از فرودگاه امام خمینی است.

فرودگاه شیراز به چه شهرهایی پرواز دارد؟

مسیرهای داخلی شامل شهرهای اصفهان، اهواز، کیش، قشم و.. می‌شود و مسیرهای خارجی شامل شهرهایی چون دوحه، استانبول، مسقط و دبی است.

آیا فرودگاه شیراز پارکینگ دارد؟

پارکینگ فرودگاه شیراز شامل یک پارکینگ روباز با ظرفیت پذیرش ۱۲۰ خودرو و پارکینگ طبقاتی، با ظرفیت ۷۵۰ خودرو است.

2 نظرات

  1. با عرض سلا خدمت شما ببخشید من انگلستان با شما صحبت میکنم من نیمه شب وارد شیراز میشم و میخواستم محبت کنید واسه ریجستر کردن ی موبایل در اون ساعت ورود کسی هست انجام بدهد ممنون میشم که منو راهنمایی کنید با تشکر .

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید