سفر به جزیره لارک | جزیره‌ای بکر در جنوب ایران

0
6863

سفر به بندرعباس زمانی دلچسب‌تر می‌شود که از جزایر و سواحل بکر و دیدنی خلیج فارس هم دیدن کنید. البته منظور ما فقط جزیره هرمز و قشم نیست. جزیره لارک هم یکی از جزایر زیبا و بکری است که کمتر گردشگری به سراغ آن می‌رود. جزیره‌ای که سواحل مرجانی آن می‌تواند زیباترین تصاویر کارت پستالی را برای شما تداعی کند. لارک در نزدیکی دو جزیره هرمز و قشم قرار دارد. در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی قصد داریم شما را با جزیره لارک آشنا کنیم، جزیره‌ای که در سفر به هرمزگان نباید از قلم بیندازید.

تاریخچه جزیره لارک

در متون تاریخی نادرشاه افشار را بانی این جزیره می‌دانند. جالب است بدانید که جزیره لارک تاریخچه پرحاشیه‌ای داشته است. به ویژه آنکه در قرن شانزدهم میلادی توسط پرتغالی‌ها، انگلیسی‌ها و هلندی‌ها به استعمار درآمد و قلعه‌های نظامی خود را در آن برپا کردند. در سفر به این جزیره آثار این استعمار را به وفور می‌بینید. شاه عباس آن را به همراه جزایر هرمز آزاد کرد. پس از آن تا سالیان طولانی از قلعه پرتغالی‌ها در این جزیره به عنوان زندان استفاده می‌کردند.
تاریخ این جزیره به همین جا ختم نمی‌شود.

تاریخچه جزیره لارک

در دوران جنگ ایران و عراق نیز جزیره لارک زیر آتش بمباران رژیم بعث قرار گرفت. علاوه بر این عملیات‌های مختلفی در این جزیره انجام شد. اما امروزه این جزیره زیبا امن و آرام است و ساکنان آن که حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ خانوار هستند، بیشتر به شغل ماهیگیری مشغول هستند و از این راه امرار معاش می‌کنند. بیشتر انواع ماهی‌های مقوا، سنگسر، میش ماهی، سرخو و هامور است. شاید جالب باشد که بدانید سالانه بیش از ۸۰۰ تن ماهی صید شده توسط صیادان این جزیره عرضه می‌شود. زبان مردم این جزیره کمزاری که ریشه آن لری است.

جزیره لارک کجاست؟

در کنار جزیره قشم و هرمز، جزیره سومی وجود دارد که کمتر کسی به آن توجه می‌کند. جزیره‌ای به مساحت ۷۷ کیلومتر مربع همان جزیره لارک است. این جزیره یکی از جزایر جنوبی ایران است، اگر به بندرعباس سفر کردید جزیره لارک یکی از جاهای دیدنی هرمزگان است که نباید از آن غافل شوید.

جزیره لارک کجاست

جزیره لارک یکی از جزایر زیبای استان هرمزگان است. در این جزیره زیبا کوه‌های آتشفشانی مخروطی حیرت‌انگیزی دارد که بلندترین آن‌ها ۱۳۸ متر از دریا ارتفاع دارد. اگر بخواهید جنوبی‌ترین قسمت خاک ایران را روی نقشه مشاهده کنید، آن نقطه جزیره لارک است. این جزیره به کشور عمان دید دارد و اگر هوا صاف باشد، می‌توانید بندرعباس و جزیره قشم و هرمز را هم ببینید.

فاصله جزیره لارک تا بهترین جزایر هرمزگان

فاصله جزیره لارک تا قشم ۱۶ کیلومتر، تا جزیره هنگام ۵۱ کیلومتر، تا جزیره هرمز ۲۲ کیلومتر، تا جزایر سه‌گانه ۱۲۶ کیلومتر و تا بندرعباس ۳۱ کیلومتر است. این جزیره از نظر ظاهری به یک کوه نمک شباهت دارد و بافت آن به دوران سوم زمین شناسی مربوط می‌شود که در رسوبات آن می‌توانید چینه‌بندی‌های متقاطع را مشاهده کنید. خرگوش و آهو حیوانات بومی این جزیره هستند، بافت گیاهی آن نیز اغلب آکهور و کرت است.

آب و هوای جزیره لارک

درست مانند همه شهر‌های جنوبی و حاشیه دریا، لارک هم آب و هوای گرم و مرطوب دارد. پس می‌توان حدس زد که بهترین زمان سفر به جزیره لارک پاییز و زمستان است. اگر هوای گرم و شرجی شما را آزار می‌دهد، فصل‌های بهار و تابستان زمان مناسبی برای مسافرت به این جزیره نیست. به ویژه آنکه در لارک اقامتگاهی برای مسافران وجود ندارد، از همین رو لذتی از گشت و‌گذار در هوای گرم و شرجی نخواهید برد.

سفر به جزیره لارک | بهترین مسیر دسترسی

سفر به بندرعباس و گشت و‌گذار در جزایر آن قطعا شما را نمک گیر می‌کند. خونگرمی و مهمان نوازی جنوبی‌ها، در کنار تفریحات و زیبایی‌های طبیعی گزینه‌های شما را برای سفر بیشتر می‌کند. در این سفر تاریخ و طبیعت را یکجا می‌بینید. شب و روز جزیره لارک مملو از زیبایی‌هایی است که از دیدن آن سیر نمی‌شوید، پس از همین حالا مهیای سفر به جزیره زیبای لارک شوید. اما شاید برای شما سوال باشد که چگونه به جزیره لارک سفر کنید؟

آب و هوای جزیره لارک

دسترسی به جزیره لارک از قشم و بندرعباس

راه‌های مختلفی برای رفتن به جزیره لارک هرمزگان وجود دارد. انتخاب روش مسافرت به این جزیره به تصمیم شما بستگی دارد. برای بازدید از جاذبه‌ های جزیره لارک می‌توانید از ۳ روش خود را به این مقصد برسانید:

  • با خرید بلیط هواپیما یا قطار به قشم بروید و از طریق اسکله ذاکری قشم و با اتوبوس دریایی به لارک سفر کنید.
  • راه دوم کمی سریع‌تر است. می‌توانید از اسکله دوحه در قشم فاصله ۱۰ کیلومتری تا لارک را با قایق موتوری طی کنید.
  • راه سومی که می‌توانید خود را به لارک برسانید، از طریق بندرعباس است. با خرید بلیط هواپیما بندرعباس یا بلیط قطار خودتان را به این بندر برسانید. پس از آن از طریق قایق خود را به لارک برسانید و از سواحل دست نخورده مرجانی این جزیره زیبا دیدن کنید.

جا‌های دیدنی جزیره لارک

حالا نوبت به معرفی جا‌های دیدنی جزیره زیبای لارک می‌رسد. پیدا کردن جاذبه‌های دیدنی لارک در مساحت کوچک آن کار سختی نیست. از زیباترین جا‌های دیدنی این جزیره مرجانی را در ادامه معرفی می‌کنیم.

جا‌های دیدنی جزیره لارک

قلعه پرتغالی‌ها | یادگاری تلخ از دوران استعمار

یکی از مهمترین آثار دیدنی در جزیره لارک مربوط به این قلعه تاریخی است. در زمانی که پرتغالی‌ها براین قلعه سیطره داشتند، برای ایجاد سازه دفاعی این قلعه ساخته شد. این قلعه مشابه قلعه پرتغالی‌ها در جزیره هرمز و جزیره هنگام است. سازه قلعه پرتغالی‌ها در لارک از جنس سنگ‌های مرجانی و ساروج با ستون‌های چوبی است. پس از آنکه این قلعه به تصرف ایرانی‌ها درآمد به عنوان زندان استفاده می‌شد، اما امروزه چیز زیادی از آن باقی نمانده و تنها مخروبه‌ای از آن را می‌توانید مشاهده کنید.

آدرس قلعه پرتغالی‌ها روی نقشه گوگل:

قبرستان تاریخی لارک | گورستانی با سنگ‌های مرجانی

این گورستان تاریخی علاوه بر قدیمی بودن شکل و ویژگی‌های خاصی دارد. سنگ قبر‌ها در این گورستان از جنس سنگ‌های مرجانی است. علاوه بر این تدفین با روش خاصی صورت می‌گیرد. پس از خاکسپاری آتشدان‌هایی برای دود اسپند و کندر بر مزار‌ها قرار می‌گیرد. گفته می‌شود آداب و رسوم تدفین و عزاداری در این جزیره برگرفته از فرهنگ زرتشتیان این منطقه که از دیرباز رایج بوده است.

قبرستان تاریخی لارک


آدرس قبرستان تاریخی لارک روی نقشه گوگل:

فانوس دریایی لارک | بام لارک

یکی دیگر از زیبایی‌های لارک که نباید از آن غافل شوید، برج فانوس دریایی آن است. این برج زیبا در نزدیکی منطقه‌ای تاریخی با قدمت ۸۰۰ ساله است. علاوه بر آن کشتی نیمه غرق شده و آثار بجا مانده از تلگراف خانه کمپانی هند شرقی را نیز می‌توانید، مشاهده کنید.

فانوس دریایی لارک

نقشه فانوس دریایی لارک روی نقشه گوگل:

سواحل مرجانی لارک | تفریح در دل دریا

جزیره لارک به سواحل مرانی خاص و زیبا معروف است. آب شفاف و زلال باعث شده تا مرجان‌ها و موجودات دریایی محیط مساعدی برای رشد داشته باشند. شما می‌توانید در این سواحل انواع ستاره‌ها و شقایق‌های دریایی را مشاهده کنید. انواع ماهی‌های آکواریومی و خاص هم به وفور در این سواحل قابل مشاهده است.

سواحل مرجانی لارک


نقشه سواحل مرجانی لارک روی نقشه گوگل:

ساحل پلانکتون و نقره ای لارک

آنچه این جزیره را از دیگر جزیره‌های جنوب کشور متمایز کرده، ویژگی‌های طبیعی و ویژه سواحل جزیره لارک است. به ویژه آنکه چون هنوز گردشگران زیادی راهی لارک نمی‌شوند، طبیعتی بکر و دست نخورده دارد. سواحل نقره‌ای لارک یکی از جاذبه‌های دیدنی است، به ویژه شب‌ها که زیبایی آن را دو چندان می‌کند. بسیاری از گردشگران خارجی از این سواحل پلانکتونی زیبا که شب‌ها رنگ نقره‌ای به خود می‌گیرد، دیدن می‌کنند.

ساحل پلانکتون و نقره ای لارک

آدرس ساحل پلانکتون و نقره‌ای لارک روی نقشه گوگل:

شب‌های کهکشانی لارک

جزیره لارک در شب هم زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد. می‌توانید به دور از هیاهوی شهر شبی را در هوای مناسب زیر سقف آسمان بگذرانید و از زیبایی خیره‌کننده ستاره‌ها لذت ببرید. شما می‌توانید ستاره‌ها را با چشم غیرمسلح ببینید. مشابه این شب‌ها را می‌توانید در دره ستارگان از بهترین جاهای دیدنی قشم هم مشاهده کنید.

گنبد نمکی و کوه‌های آتشفشانی لارک

همانطور که پیشتر گفتیم، جزیره لارک در واقع کوهی نمکی است که علاوه بر آن آتشفشانی به ارتفاع ۱۵۱ از سطح دریا نیز در آن وجود دارد که آثار سکونتگاه‌های تاریخی جزیره و گورستان در نزدیکی آن قرار دارد. همین بافت آتشفشانی و نمکی لارک باعث شده تا خاک مناسبی برای کشاورزی نداشته باشد، اما غنی از معادنی مانند نمک، سنگ سفید و سنگ آهن است.

گنبد نمکی و کوه‌های آتشفشانی لارک

امکانات رفاهی جزیره لارک

ممکن است زیبایی‌های لارک شما را نمک گیر کند و بخواهید اقامت شبانه در این جزیره زیبا داشته باشید. اما نکته مهمی که باید بدانید اینکه امکان اقامت در جزیره لارک برای مسافران و گردشگران وجود ندارد. به این معنی که باید طی یک برنامه‌ریزی منظم در طول روز از این جزیره و زیبایی‌های آن دیدن کنید و رزرو هتل خود را در قشم یا بندرعباس انجام دهید.

امکانات رفاهی جزیره لارک

علاوه بر اقامتگاه، در این جزیره امکانات محدود است. پس برای تفریح و تردد در این جزیره نمی‌توانید، برنامه خاصی داشته باشید. حتی امکانات خرید هم در لارک وجود ندارد. پس برنامه‌ریزی خود را صرفا در این جزیره به گشت و‌گذار از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی آن محدود کنید. البته اخیرا اقامتگاه‌های کپری در جزیره ایجاد شده یا برخی که اهل کمپینگ هستند، شبی را زیر آسمان زیبای جزیره لارک سر می‌کنند.

تفریحات جزیره لارک

تفریحات این جزیره محدود به شنا و غواصی است. پس اگر اهل تفریحات دریایی غواصی جزیره لارک گزینه مناسبی برای ساعاتی است که در آن سپری می‌کنید. می‌توانید در کنار بازدید از این جزیره کوچک برای غواصی و شنا در ساحل آن برنامه‌ریزی کنید.

تفریحات جزیره لارک

نکات مهم در سفر به جزیره لارک

زمانی که می‌خواهید برای سفر به این جزیره دیدنی آماده شوید، باید به برخی نکات مهم توجه کنید تا سفر خوبی برای شما رقم بخورد.
توجه به زمان سفر: آب و هوای این جزیره گرم و مرطوب است، پس در فصل بهار و تابستان احتمالا حال خوبی از این سفر نخواهید داشت.
کسب اطلاعات درباره اهالی این جزیره: زمانی که می‌خواهید به این جزیره سفر کنید، کمی درباره اهالی جزیره لارک تحقیق کنید، تا بتوانید راحت‌تر با ساکنان آن ارتباط برقرار کنید.
دست نزدن به طبیعت جزیره: لارک مملو از صدف، مرجان‌های دریایی و… است. در سفر خود به این جزیره صدف و مرجان و… جمع‌آوری نکنید و تنها به لذت بردن از طبیعت زیبای آن لذت ببرید.

سفر به جزیره لارک

سفر به دل طبیعت زیبا و بکر جزیره لارک

وقتی به بندرعباس یا جزیره قشم سفر می‌کنید، کافی است ساعاتی را صرف دیدن جزایر اطراف کنید. جزیره لارک یکی از بکرترین جزایر است که کمتر گردشگری به آن توجه می‌کند. اما اگر می‌خواهید تجربه‌ای متفاوت برای خود رقم بزنید حتما دیدن از سواحل جزیره لارک و دیدن طبیعت زیبای آن را شب هنگام فراموش نکنید. راه دسترسی به این جزیره چندان سخت نیست. پس از دیدن این جزیره کوچک و زیبا حتی می‌توانید از صنایع دستی اهالی لارک که با صدف و مرجان ساخته شده دیدن کنید و برای عزیزانتان سوغاتی بخرید.
اگر شما هم تجربه سفر به این جزیره زیبا را دارید، بگویید که به نظر شما زیباترین جاذبه دیدنی لارک کجاست؟

سؤالات متداول درباره جزیره لارک

روش‌های سفر به جزیره لارک چیست؟

اگر به قشم یا بندرعباس سفر کرده‌اید می‌توانید با طی کردن مسافتی کوتاه با قایق موتوری یا اتوبوس دریایی خود را به جزیره لارک برسانید.

زیباترین جاذبه‌های دیدنی لارک چیست؟

فانوس دریایی
ساحل مرجانی
ساحل نقره‌ای و پلانکتونی
قلعه پرتغالی‌ها
گورستان تاریخی

بهترین زمان سفر به جزیره لارک چه زمانی است؟

فصل پاییز و زمستان بهترین زمان سفر به این جزیره است.

تفریحات جزیره لارک چیست؟

علاوه بر بازدید از جا‌های دیدنی جزیره، امکان شنا و غواصی در سواحل لارک نیز برای شما فراهم است.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید