خطه جنوب کشورمان پر از شگفتی است؛ از مردم غیور و تاریخ‌ساز آن گرفته تا طبیعت بی‌نظیر و خلیج همیشه فارس که باعث شده تا این منطقه همیشه پر از گردشگران داخلی و خارجی باشد. دریای مواج و نیلگون، نخل‌های استوار، غذاهای جنوبی، فرهنگ و موسیقی جذاب، لنج و قایق سواری، آفتاب زندگی بخش همه و همه سفر جنوب را جذاب و خاطره‌انگیز می‌سازد. به خصوص اگر مقصد یکی از جزایر خلیج فارس باشد، سفر متفاوتی نسبت به سایر مقاصد شهری خواهد بود. در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی می‌خواهیم به یکی از بهترین جزایر خلیج فارس یعنی جزیره هنگام سفر کنیم. جزیره‌ای که به خاک سرخ، سواحل گرم و نخلستان‌هایش معروف است. در ادامه همراه ما باشید تا شما را با هر چه باید درباره سفر به جزیره هنگام بدانید، در اختیارتان قرار دهیم.

جزیره هنگام قشم کجاست؟

جزیره هنگام یکی از جزایر معروف جنوب ایران است. در واقع مرکز این جزیره که به عنوان دهستان در نظر گرفته می‌شود، روستای ماشی است که امروزه با نام هنگام جدید شناخته می‌شود. فاصله جزیره هنگام تا قشم دو کیلومتر است. این جزیره در دو کیلومتری جنوب شرقی جزیره قشم قرار دارد. این جزیره کوچک با وسعت ۳۶٫۶ کیلومتر مربع بخشی از استان هرمزگان محسوب می‌شود.

جزیره هنگام قشم کجاست

راهنمای سفر به جزیره هنگام

راحت‌ترین و نزدیکترین مسیر برای رفتن به هنگام از جزیره قشم است. از این رو ابتدا باید خود را به جزیره قشم برسانید و سپس از آنجا به جزیره هنگام بروید. برای رفتن به جزیره قشم نیز روش‌های مختلفی وجود دارد، می‌توانید به طور مستقیم با خرید بلیط هواپیما قشم، خود را به این جزیره برسانید، یا به بندرعباس رفته و از آنجا با لنج به جزیره قشم بروید.

اگر از با خرید هواپیما بلیط بندرعباس به قشم سفر کرده‌اید، باید در یکی از اسکله‌های شهید باهنر یا شهید حقانی، سوار قایق‌های تندرو یا لنج شوید و خود را به قشم برسانید. پس از سفر به قشم و بازدید از جاهای دیدنی قشم، خود را به اسکله کندالو یا اسکله شیب دراز برسانید. پس از خرید بلیط در اسکله، سوار قایق خواهید شد و ظرف مدت ۷ تا ۱۰ دقیقه به جزیره هنگام خواهید رسید. در صورت سفر با قطار به قشم نیز باید به بندرعباس بروید و  پس از آن به اسکله شهید حقانی و یا بندر پل رفته و از آنجا با استفاده از قایق یا اتوبوس دریایی خود را به قشم برسانید و درنهایت از آنجا به هنگام بروید. سفر به قشم با اتوبوس نیز به مقصد بندرعباس صورت می‌گیرد و باید از همان مسیری که قبلتر گفته شد به اسکله رفته و از آنجا به جزیره هنگام سفر کنید.

تاریخچه جزیره هنگام | جزیره ای با موقعیت استراتژیک

جزیره هنگام از دیرباز به دلیل موقعیت استراتژیک خود، مورد توجه قرار داشت. اهمیت این جزیره به دلیل برخورداری از آب‌های عمیق و چاه‌هایی برای لنگر انداختن کشتی‌ها بوده است. به همین خاطر در دوره صفویه، پرتغالی‌ها و در دوره قاجار، انگلیسی‌ها بر این منطقه سلطه یافتند. حتی سلطان مسقط هم در دوره‌ای به این جزیره چشم دوخته بود. در دوران رضا شاه پهلوی بود که ایران توانست انگلیس‌ها را از خاک جزیره هنگام بیرون کند و این منطقه را بازپس گیرد. همه این اتفاقات سبب شد تا برج‌های دیده‌بانی بسیاری برای محافظت از خاک جزیره شکل بگیرد که اکنون بقایای آنها به یکی از جاذبه های تاریخی هنگام تبدیل شده است.

تاریخچه جزیره هنگام

جمعیت جزیره هنگام | جزیره‌ای با بیش از ۶۰۰ نفر جمعیت!

همانطور که گفته شد، جزیره هنگام جزیره کوچکی است، از این رو جمعیت نسبتا اندکی نیز در آن زندگی می‌کند و اغلب با هم نسبت خویشاوندی دارند. به طور کلی ۱۴۱ خانه در جزیره وجود دارد و ۶۱۵ نفر در آن زندگی می‌کنند. مشاغل اصلی مردم هنگام، ماهیگیری، فروش صدف و ماهی، پرورش ماهی و میگو و مشاغلی چون راهنمای گردشگری است. از طرفی، این جزیره معادن نمک، خاک و سرب دارد که به اقتصاد آن کمک می‌کند.

بهترین زمان سفر به جزیره هنگام | چه زمانی دلفین ها را ببینیم؟

جزیره هنگام یکی از معروفترین جاهای دیدنی قشم است. اگر قصد سفر به این جزیره را دارید، پاییز و زمستان را برای سفر انتخاب کنید. در این فصول آب و هوای جزیره هنگام بسیار مطبوع و دلچسب است، به خصوص در ماه‌های آذر و دی می‌توانید دلفین‌ها را ببینید. اما از فروردین کم کم رطوبت بالا می‌رود و با گرم شدن هوا، سفر به هنگام کمتر می‌شود.

حیات وحش جزیره هنگام | از خاردم مصری تا تماشای دلفین

جزیره هنگام زیستگاه جانوران کمیاب و نادر است و همین، ارزش و اهمیت این جزیره را چند برابر می‌کند. شاید برایتان جالب باشد با پوشش گیاهی و جانوری این جزیره آشنا شوید.

جبیر: جبیر یک آهوی بومی متعلق به شبه قاره هند و ایران است. جبیر بسیار شبیه آهو اما کوچکتر از آن است و بدن لاغرتری دارد. برخلاف آهو که فقط جنس نر آن دارای شاخ است، جبیر نر و ماده شاخ دارند، اما گوش‌ها و دم آنها از آهو بلندتر است. جبیر آب کمی می‌نوشد و آن را از گیاهان و ریشه‌ها تامین می‌کند. بعید است در هنگام بتوانید جبیر را ببینید، زیرا انسان گریز است و با سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت می‌دود.

خاردم مصری: این خزنده از خانواده سوسمار است که جنس نر آن حدودا ۷۶ سانتی‌متر می‌شود. در گذشته اعراب بادیه‌نشین از گوشت این حیوان تغذیه می‌کردند و پوست آن برای تهیه چرم بسیار شهرت دارد. اکنون این حیوان بسیار نادر شده و تعداد کمی از آن در جهان باقی مانده است.

بهترین زمان سفر به جزیره هنگام

لاک پشت پوزه عقابی: این نوع لاک پشت در حال انقراض تنها در آب هوای خلیج فارس دیده می‌شود. این لاک پشت برای تخم‌گذاری در اسفند ماه به ساحل جزیره هنگام می‌آید و تا اردیبهشت ماه تخم‌گذاری آن ادامه دارد.

دلفین: یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین جانورانی که در جزیره هنگام قشم زندگی می‌کند، دلفین‌ها هستند. دلفین‌های این منطقه که بیشتر از نوع دلفین بینی بطری هستند، اواسط پاییز برای تولید مثل به نزدیک ساحل جزیره هنگام می‌آیند و تا اواسط اردیبهشت در آنجا می‌مانند. یکی از جاذبه‌ های گردشگری پرطرفدار در جزیره هنگام تماشای این دلفین‌ها و بازی‌های آنهاست که می‌توانید با سوار شدن قایق و رفتن به محل شنای این دلفین‌ها یا در پارک‌های آبی، از مناظر زیبایی که این جانوران می‌سازند، لذت ببرید.

علاوه بر جانورانی که نام برده شد، پرندگانی چون هدهد، تلیله نوک پهن، اگرت خاکستری، گیلانشاه بزرگ، صدف خور، حواصیل، خرچنگ خور و پرستوی دریایی نیز در این جزیره زندگی می‌کنند.

زمان سفر به جزیره هنگام

جاهای دیدنی جزیره هنگام | ترکیبی از طبیعت و تاریخ

از اولین اقداماتی که هر گردشگر هنگام ورود به جزیره هنگام انجام می‌دهد، رفتن به ساحل و لذت بردن از منظره دریاست. جزیره هنگام با برخورداری از ۵۰ کیلومتر نوار ساحلی، سواحل بسیاری دارد که هر یک جذابیت‌های خاص خود را دارند.

سواحل جزیره هنگام | بکر و پرطرفدار

یکی از سواحل معروف و محبوب جزیره، ساحل نقره‌ای هنگام است که به دلیل وجود شن‌های براق و درخشندگی در زمان تابش نور آفتاب، این نام را برای آن انتخاب کرده‌اند. گرچه متاسفانه در سال‌های اخیر ورود به این قسمت به دلیل برداشت شن‌های منطقه توسط گردشگران، ممنوع شده است.

ساحل کله خماسی، دیگر ساحل جزیره هنگام محسوب می‌شود که برای گردشگران ماجراجو که به دنبال هیجان هستند، بسیار ایده‌آل است. گردشگران از صخره‌های سنگی به درون آب شیرجه می‌زنند و از شنا در آب‌های شفاف و دلپذیر لذت می‌برند. به خصوص که می‌توانند در این ساحل خلوت انواع ماهی‌ها، عروس دریایی و خیار ماهی را از نزدیک ببینند.

ساحل خنیزی در شرق جزیره از سواحل زیبا و بکر منطقه است که امکان تماشای موجودات دریایی با عینک در آن را خواهید داشت. ساحل درخشان نیز به دلیل وجود فیتوپلانکتون‌ها و درخشندگی در شب محبوبیت بسیاری دارد. این پدیده چشم‌انداز زیبایی به دریا می‌بخشد و تماشای آن را به شما توصیه می‌کنیم.

جاهای دیدنی جزیره هنگام

خاک سرخ جزیره هنگام | از تهیه غذا تا ساخت و ساز!

هنگام به خاک سرخش شهرت دارد، گرچه متاسفانه برداشت بی‌رویه این خاک توسط گردشگران، سبب شده تا کمتر این سرخی به نظر برسد. شاید برایتان جالب باشد که این خاک قرمز رنگ در سنگ‌های تزیینی، ساخت و ساز و تاسیسات و همچنین برای تهیه غذاهای محلی استفاده می‌شود. نخلستان‌های جزیره نیز بسیار زیباست و باید در سفر خود به یکی از این نخلستان‌ها بروید و خرمای تازه از درخت چیده و تجربه کنید. البته ورود به این نخلستان‌ها باید با اجازه صاحب آن انجام شود.

آکواریوم جزیره هنگام | تماشای زندگی آبزیان

اگر به تماشای موجودات دریایی علاقه‌مندید، به آکواریوم جزیره هنگام که در حوالی جزیره قرار گرفته است، سر بزنید. شما می‌توانید انواع ماهی‌های رنگارنگ، مرجان‌ها، خرچنگ‌ها و جانداران دریایی را در این آکواریوم تماشا کنید.

کشتی پرتغالی تا تلگراف خانه | آثار تاریخی جزیره هنگام

برای کسانی که به تاریخ علاقه دارند و بقایای اماکن و آثار تاریخی برایشان جالب است، بازدید از آثار به جا مانده از زمان استعمار جزیره هنگام می‌تواند بسیار جذاب باشد. کشتی‌های به گل نشسته پرتغالی متعلق به ۵۰۰ سال پیش، انبار زغال، تلگراف خانه و تاسیسات دریانوردی انگلیسی‌ها که از زمان استعمار آنها از ۱۲۰ سال پیش تا سال ۱۳۱۰ به جا مانده، از جمله جاذبه های تاریخی جزیره هنگام است که در سفر به این جزیره باید ببینید.

مکان های تاریخی هنگام

سنگ مادر و دختر | قصه روستای غیل

در روستای غیل در جزیره هنگام، سنگی به شکل مادر و دختر را می‌بینید که داستان جالبی در خود دارد. گفته می‌شود در گذشته مادر و دختری از دست راهزن‌ها فرار کرده و به جزیره هنگام می‌رسند، آنها دعا می‌کنند از شر راهزن‌ها نجات پیدا کنند، بنابراین تبدیل به سنگ می‌شوند و راهزن‌ها نمی‌توانند آنها را پیدا کنند.

نخلستان‌ های هنگام | از زیبایی‌ های استان هرمزگان

یکی از دیدنی‌های اصلی و زیبای هنگام، نخلستان‌های آن است. این نخل‌ها خرماهای بسیار خوشمزه‌ای دارد که می‌توانید از بازار جزیره تهیه کرده و از خوردن آن‌ لذت ببرید. برای رسیدن به این نخلستان‌ها بهتر است از محلی‌ها بپرسید تا سریعتر شما را برای رسیدن به این نخلستان‌ها راهنمایی کنند.

بازار هنگام | خرید صنایع دستی در جزیره

یکی از جاذبه های جزیره هنگام قشم، بازار محلی آن است. در این بازار انواع صنایع دستی در غرفه‌هایی که سقف آن با حصیر پوشیده شده، به فروش می‌رسد. در این بازار علاوه بر خرید سوغاتی، می‌توانید با زندگی مردم محلی، لباس‌ها و زبان آنها بیشتر آشنا شوید. به علاوه، می‌توانید از طعم سمبوسه و نان محلی لذت ببرید.

تفریحات جزیره هنگام

در جزیره هنگام می‌توانید تفریحات متنوعی را تجربه کنید. از غواصی، تماشای دلفین و پارک کروکدیل گرفته تا نقش حنا و بازار گردی و خوردن غذاهای محلی، انواع تفریحات برای هر سنی در این جزیره فراهم است.

تفریحات جزیره هنگام

اقامت در جزیره هنگام | رزرو اقامتگاه بوم گردی

گردشگرانی که به جزیره هنگام سفر می‌کنند، معمولا از قشم به این جزیره می‌روند و یک روزه برمی‌گردند. اما اگر دوست دارید اقامت چند روزه در این جزیره داشته باشید، می‌توانید در یکی از خانه‌های مردم محلی بمانید. به این ترتیب، هم با مردم هنگام در ارتباط خواهید بود و هم از غذاهای محلی می‌چشید. متاسفانه امکان رزرو هتل یا اقامتگاه های متعددی در جزیره هنگام وجود ندارد، البته اقامتگاه بادگیر سفید جزیره هنگام در حال حاضر با ظرفیت محدودیت در دسترس قرار دارد. از این رو، بسیاری از گردشگران با رزرو هتل‌ های قشم برای سفر به این جزیره آماده می‌شوند. همچنین می‌توانید در جزیره چادر بزنید و اقامت به صورت کمپینگ داشته باشید.

رستوران های جزیره هنگام

در جزیره هنگام نمی‌توانید انتظار رستوران و کافی شاپ و صرف غذا در اماکنی شبیه آنچه در مقاصد دیگر وجود دارد، داشته باشید. شما می‌توانید سمبوسه و غذاهای دریایی محلی را از غرفه‌های فروش خوراکی در بازار هنگام و در سطح جزیره خریداری کنید.

دهکده کوچک ماهیگیری

دهکده کوچک ماهیگیری، دهکده‌ای کوچک در جزیره هنگام است که برای دسترسی به آن باید از روستای شیب دراز سوار قایق شده و از طریق دریا به این مکان برسید. در این دهکده می‌توانید انواع غذاهای دریایی را به سبک بومیان این منطقه نوش جان کنید. از جمله غذاهای این منطقه می‌توان به خرچنگ، سمبوسه میگو و انواع ماهی با ادویه‌های خاص اشاره کرد.

سوغات جزیره هنگام | چه چیزی بخریم؟

یکی از جذابترین قسمت های سفر، خرید سوغاتی است. به خصوص در سفر به هنگام پیشنهاد می‌کنیم یکی از صنایع دستی این جزیره را به عنوان یادگاری با خود به خانه ببرید. زیورآلاتی که با صدف و ستاره دریایی ساخته شده‌اند، موجودات خشک شده مانند صدف، ستاره دریایی و گوش ماهی از جمله سوغاتی‌های جذاب و دست‌ساز این جزیره است. همچنین در بازار جزیره می‌توانید ادویه‌های مختلف و روغن محلی کوسه ماهی تهیه کنید.

سوغات جزیره هنگام

جزیره هنگام | یک سفر کوتاه اما خاطره انگیز!

خلیج فارس یکی از ثروت‌های ارزشمند کشورمان است و این ثروت هم در دل آب‌های آن نهفته و هم در شهرها و جزایر این منطقه زیبا که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. جزیره هنگام نیز مانند جزیره هرمز، جزیره قشم، جزیره کیش و جزیره ناز از جزایری است که در سفر به جنوب باید از آن دیدن کرد. جزیره‌ای با جانوران مختلف، طبیعت شگفت‌انگیز و مردمی خونگرم و مهمان نواز که برای تجربه سفری به یادماندنی چیزی کم نمی‌گذارد.

در این راهنمای کوتاه از جزیره هنگام سعی کردیم شما را با همه آنچه درباره این جزیره باید بدانید و توصیه های مهم برای سفر به هنگام آشنا کنیم. در صورتی که قبلا به این جزیره سفر کرده‌اید، تجربیات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. شما می توانید برای خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل به صورت آنلاین به سایت فلای تودی مراجعه کنید.

سوالات متداول درباره جزیره هنگام

فاصله قشم تا هنگام چقدر است؟

جزیره قشم در فاصله دو کیلومتری از جزیره هنگام قرار دارد و این مسافت توسط لنج طی می‌شود.

بهترین زمان سفر به جزیره هنگام چه زمانی است؟

از اواسط پاییز تا اواخر زمستان بهترین زمان سفر به جزیره هنگام به لحاظ آب و هوا محسوب می شود.

در جزیره هنگام کجا اقامت کنیم؟

هنگام جزیره کوچکی است و امکانات اقامتی چون هتل و مسافرخانه در آن وجود ندارد. اما می‌توانید در خانه‌های محلی یا چادر اقامت داشته باشید، همچنین می‌توانید در جزیره قشم اقامت کنید و از آنجا به جزیره هنگام بروید.

چگونه می‌توان به جزیره هنگام سفر کرد؟

برای سفر به جزیره هنگام، ابتدا باید خود را به جزیره قشم برسانید و از آنجا با لنج به هنگام بروید.

2 نظرات

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید