سال نو سرآغازی برای زیستن دوباره است. این سرآغاز در هر فرهنگ و کشوری شکل خاصی را به خود می‌گیرد و جشن سال نو آن کشور را شکل می‌دهد. در کشور چین هم، این مراسم به صورتی متفاوت برگزار می‌شود. سال نوی چینی برگرفته از افسانه‌ای قدیمی به نام هیولاست که آداب و رسوم خاص خود را دارد.

سال نو چینی ها در هرسال به طور خاصی نامگذاری می‌شوند که هر کدام معانی و نماد به‌خصوصی دارند. آشنایی با این فرهنگ هر کشور، مردم کشورهای مختلف را به هم پیوند می‌زند و جامعه جهانی را شکل می‌دهد، به همین خاطر ما هم در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی قصد داریم تا اطلاعاتی کامل درباره سال نوی چینی در اختیارتان قرار دهیم، پس همراه ما باشید.

تاریخچه بهار چینی ها

تاریخچه بهار چینی ها به افسانه ای قدیمی به نام هیولا باز می‌گردد. مردم چین بر این باورند که هزاران سال پیش هیولایی به نام نیان (به معنی سال) در آغاز هر سال به روستایی حمله می‌کرد. مردم آن روستا هم با آتش زدن چوب بامبو با ایجاد سر و صدا و نور باعث فراری دادن هیولا می‌شدند. این سنت نسل به نسل چرخید و تا امروز هم پابرجاست، به همین دلیل سال نو چینی ها همراه با ترقه و آتش بازی و پوشیدن لباس های قرمز است، حتی هدیه‌های نقدی را هم در پاکت‌هایی قرمز می‌گذارند.

تاریخچه بهار چینی ها

زمان سال نو چینی

سال نو چینی همزمان با سال نو قمری است، به همین دلیل هر سال تاریخ زمان سال نو چینی تغییر می‌کند. اما اغلب بین تاریخ ۲۱ ژانویه تا ۲۰ فوریه (بهمن ماه) برگزار می‌شود. بهار چینی که نام دیگر سال نوی چینی ها است، مهم ترین رویداد چین و جوامع چینی‌ها محسوب می‌شود که به مدت ۱۵ روز جشن آن را جشن می‌گیرند. اگر مایلید در این زمان به چین سفر کنید، در مقاله جاهای دیدنی پکن، با جاذبه‌های این شهر تماشایی آشنا شوید.

تعطیلات در سال نوی چینی

از اواسط دهه ۱۹۹۰، به مردم چین بابت شروع سال نو، ۷ روز مرخصی می‌دادند تا در کنار خانواده خود آمدن بهار را جشن بگیرند، این یک هفته با نام جشنواره بهار (Spring Festival) نامگذاری شد. اما چند سالی است که تعطیلات در سال نو چینی، به ۱۵ روز تغییر کرده که هر روزی از روزها، عنوان خاصی برای جشن گرفتن دارد.

تعطیلات در سال نوی چینی

آداب و رسوم سال نو چینی

فرهنگ چین هم برای آغاز سال نو، آداب و رسوم خاصی را دارد که این جشن را ماندگارتر می‌کند. این آداب و رسوم با تمیز کردن خانه‌ها شروع و به جشن فانوس ختم می‌شود. آداب و رسوم سال نو چینی عبارتند از:

  • تمیز کردن خانه: مردم چین پیش از آمدن بهار، خانه‌ای خود را تمیز می‌کنند و تغییراتی در محل زندگی و کار خود ایجاد می‌کنند زیرا آنها باور دارند با این کار بدشانی‌های سال قبل را از بین می‌برند و نو شدن و پاکیزگی خانه، خوش شانسی را به خانه‌هایشان می‌آورد.‌ رنگ قرمز، رنگ اصلی جشن سال نو است که نماد خوش شانسی، رفاه و انرژی است که موجب دوری ارواح شیطانی و منفی از آنها می‌شود.
  • احترام به مردگان: یکی دیگر از سنت های سال نو چینی، گرامیداشت از دست رفتگان است. یک روز پیش از شروع سال نو چینی ها، آنها به دیدار اجداد خود می‌روند. پس از آن شام سال نو را می‌خورند و به یاد آنها یک لیوان و بشقاب اضافی هم می‌گذارند.
آداب و رسوم سال نو چینی
  • شام تجدید دیدار: در شب سال نو، مردم چین در هر جایی که باشند خود را به کنار خانواده‌هایشان می‌رسانند تا شام آخر سال را باهم بخورند، به همین دلیل به آن، شام تجدید دیدار می‌گویند.
  • پاکت های پول قرمز یا سوئی کیان: سوئی کیان، همان پاکت های پول قرمز رنگی هستند که به کودکان و سالمندان (بازنشستگان) داده می‌شود. از دیگر هدایای سال نو چینی ها چای، میوه و آب نبات است.
  • برگزاری جشن های متعدد برای فراری دادن هیولا: در هر شهر و روستای چین جشن‌های متعدد و زیادی برگزار می‌شوند که ترقه و آتش بازی یکی از ارکان اصلی این جشن ها است. مردم چین بر این باورند که با روشن کردن آتش شر و بدی را می‌ترسانند و آنها را از خود دور می‌کنند.
  • اژدها و رقص شیر: اژدها مهمترین نماد کشور چین محسوب می‌شود، به همین  دلیل در بسیاری از محله های چین برای خوش شانسی و رفاه در سال جدید، اژدها و رقص شیر دیده می‌شود.
  • از دیگر سنت های چینی در سال نو می‌توان به پوشیدن لباس جدید، بیدار ماندن تا دیروقت و تماشای جشن بهار اشاره کرد.
  • فستیوال فانوس: در پانزدهمین روز بهار، مردم چین برای گرامیداشت اجداد خود، فانوس روشن می‌کنند. در واقع پایان تعطیلات سال نو چینی جشن فانوس است. هدف از برگزاری جشن فانوس یا جشن یوان شیائو ترویج آشتی، صلح و بخشش است. خوب است بدانید که جشن فانوس در تایلند نیز برگزار می‌شود.

تبریک سال نو چینی

سال جدید چینی، مهمترین رویداد برای چینی‌ها محسوب می‌شود. افراد با با عبارت‌های «سال نو مبارک» و «با آرزوی ثروت و خوشبختی» سال نو را به یکدیگر تبریک می‌گویند. هدیه دادن یکی از رسوم رایج در سال نو چینی است و هدایا معمولا در پاکت‌های قرمز رنگ قرار می‌گیرند.

چون رنگ قرمز برای چینی‌ها نماد خوش شانسی است، منزل و محل کار خود را با لوازم دکوری به رنگ قرمز و اشیای نمادین مانند اژدها و شیر تزئین می‌کنند. همچنین افراد به دید و بازدید از آشنایان خود می‌روند و با شیرینی از هم پذیرایی می‌کنند.

تبریک سال نو چینی

نکاتی در مورد نامگذاری سال ها به نام حیوانات

نامگذاری سال چینی به نام حیوانات، برگرفته از افسانه‌ای قدیمی است که تقویم چینی را شکل می‌دهد. این داستان روایت می‌کند که سال ها پیش، امپراتوری چین برای اندازه گیری زمان، در روز تولد خود، مسابقه‌ای متشکل از  حیوانات برگزار می‌کند تا از میان ۱۲ برنده، نام هر کدام را در میان ستارگان بنویسد. مسابقات به این صورت بود که حیوانات باید از رودخانه می‌گذشتند تا به خط پایان برسند.

موش، گربه، گاو، ببر، خرگوش، اژدها، اسب، مار، گوسفند، میمون، خروس، سگ و خوک از شرکت کنندگان بودند. موش و گربه به دلیل جثه ریزی که داشتند نمی‌توانستد از جریان آب عبور کنند به همین دلیل از گاو کمک گرفتند تا سوار او شوند و زودتر به خط پایان برسند. اما در انتهای مسیر، موش، گربه را به داخل آب هل داد و خود جایگاه اول و گاو جایگاه دوم را کسب کرد.

سال نو چینی

 پس از آنها ببر توانست از رودخانه خارج شود و خرگوش هم سریع و با پریدن از سنگ های رودخانه، خود را به نقطه پایان رساند. اژدها هم پس از آنها به خط پایان رسید. مار با خزیدن و جلو زدن از اسب به جایگاه ششم و اسب به جایگاه هفتم دست یافت. پس از آنها گوسفند، میمون و خروس با کمک هم قایقی ساختند و از رودخانه عبود کردند و باهم به خط پایان رسیدند، اما چون گوسفند زحمت بیشتری کشیده بود، به جایگاه هشتم و میمون و خروس نهم و دهم شدند.

سگ که بسیار مشغول بازی در روخانه بود دیرتر رسید و در آخر خوک شکمو پس از خوردن غذا و استراحت به جایگاه دوازدهم دست پیدا کرد. گربه بیچاره که با حسرت نظاره گر مسابقه بود قسم خورد تا انتقام این خیانت موش را بگیرد. به همین دلیل است که موش‌ها همیشه از گربه‌ها فراری هستند. البته این داستان در هرکشوری به نحوی روایت شده و شاید در هر کشور نام و اسامی این حیوانات متفاوت باشد.

سال جدید چینی چه حیوانی است؟

سال نو چینی در سال ۲۰۲۴ سال اژدها است. اژدها یکی از ۱۲ حیوان در زودیاک چینی است و هر ۱۲ سال یکبار سال اژدها فرا می‌رسد. اژدها در فرهنگ چینی نماد قدرت، شجاعت، جسارت، خلاقیت، و خوش شانسی است. متولدین سال اژدها نیز به طور کلی دارای این خصوصیات هستند. نکته جالب سال اژدها این است که، اژدها تنها حیوان خیالی در زودیاک چینی است. همچنین، عدد ۹ در فرهنگ چینی خوش یمن است و اژدها با این عدد مرتبط است.

سال نو چینی ها

سال نو چینی و آتش بازی ها

آتش بازی سال نو چینی از ارکان مهم این جشن است. در فرهنگ چینی، برای فراری دادن ارواح شیطانی و هیولاها، مردم با سوزاندن چوب بامبو سر و صدا ایجاد می‌کردند و همین صدای انفجار باعث ترساندن آنها می‌شد. از آن سال به بعد مردم چین در جشن سال نو آتش بازی می‌کنند و معتقدند که هر فردی که اولین آتش بازی سال نو را روشن کند، خوش شانس خواهد بود.

سال نو چینی و آتش بازی ها

غذاهای سنتی در سال نو چینی

آداب و رسوم چینی در جشن سال نو، شامل غذاهای سنتی هم می‌شود. هرکدام از این غذاها نماد خاصی دارند و شام شب سال نو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا چینی‌ها اعتقاد دارند سال آینده، خوشبختی و شانس برایشان می‌آورد. جالب است بدانید نماد غذاهای چینی به تلفظ یا ظاهر آنها بستگی دارد.

  • ماهی: ماهی در زبان چینی به معنی مازاد و کثرت است، به همین دلیل آنها ماهی را برای شام سال نو می‌خورند تا در سال آینده سود بیشتری کسب کنند.
  • کوفته های چینی: کوفته های چینی، به دلیل شباهتی که به شمش دارند یکی از غذاهای محبوب سال نو چینی ها محسوب می‌شوند. بر اساس افسانه‌ای قدیمی، هر چه شما کوفته بیشتری بخورید، ثروت بیشتری در سال جدید به دست خواهید آورد.
  • مرغ: مرغ در چین نماد وحدت و به معنی شروع و پایان خوب است. جالب اینجاست، پای مرغ معمولا توسط نان‌آور خانواده خورده می‌شود، زیرا به آنها کمک می‌کند تا ثروت بیشتری به دست آورند.
  • کیک برنجی چسبناک: یکی دیگر از غذاهای سنتی در سال نو چینی کیک برنجی چسبناک است. در فرهنگ چین  برای بهبود زندگی و رونق کسب و کارتان باید بتوانید پیشرفت کنید و آنها این کیک را برای پیشرفت در زندگی خود می‌خورند.
  • اسپرینگ رول، گلوله برنج شیرین، نودل، خوک بخارپز ، میگو، سبزیجات و میوه از دیگر غذاهای سنتی در سال نو چینی هستند که در طول تعطیلات پخته می‌شوند.
غذاهای سنتی در سال نو چینی

لباس سال نو چینی

لباس در فرهنگ چینی از اهمیت بالایی برخوردار است و مراسم سال نو چینی فرصتی برای مردم است تا با پوشیدن لباس‌های جدید و زیبا، به استقبال سال نو بروند. نوع لباس سال نو چینی به سن، جنسیت و موقعیت اجتماعی افراد بستگی دارد. همان‌طورکه پیش از این هم گفتیم، رنگ قرمز در فرهنگ چینی نماد خوش شانسی و سعادت است و به همین دلیل، بسیاری از مردم در سال نو چینی لباس‌های قرمز می‌پوشند. سایر رنگ‌های محبوب برای سال نو چینی عبارتند از:

  • طلایی: نماد ثروت و رفاه
  • سبز: نماد رشد و سلامتی
  • آبی: نماد آرامش و صلح

شباهت های سال نو چینی و نوروز باستانی ایران

سال نو در هر کشوری با خود طراوت و سرزندگی می‌آورد، فرقی ندارد جشن کریسمس، سال نوی چینی یا جشن نوروز باشد. ماهیت تمامی این جشن‌ها تغییر است. عید بهار چین هم بی شباهت با نوروز باستانی در ایران نیست. مردم چین هممانند ایرانیان پیش از سال نو، خانه خود را تمیز می‌کنند و تغییری در دکوراسیون آن به وجود می‌آورند، شب سال نو ماهی می‌خورند، به دیدار از دست رفتگان خود می‌روند، به دید و بازدید از اقوام و آشنایان خود می‌پردازند و هر جایی که باشند به دیدار خانواده‌های خود می‌آیند تا سال نو را با هم جشن بگیرند.

سال نو چینی

سال نو چینی در آمریکا

جشنواره سال نو چینی در آمریکا به طور فزاینده‌ای محبوب شده است. جوامع چینی در سراسر ایالات متحده این جشن را با رژه‌ها، اجراها و البته خوراکی‌های جذاب و رنگارنگ جشن می گیرند. جشن سال نو چینی در آمریکا فرصتی برای مردم از همه فرهنگ‌ها است تا در مورد فرهنگ چینی بیاموزند و از غذا، سرگرمی و همراهی جمعیت لذت ببرند. برخی از مکان‌های مشهور برای جشن سال نو چینی در آمریکا عبارتند از:

  • محله چینی‌ها در سانفرانسیسکو
  • محله چینی‌ها در نیویورک
  • محله چینی‌ها در لس‌آنجلس
  • هیوستون
  • شیکاگو
سال نو چینی در آمریکا

بهار چینی؛ بهاری قرمز رنگ برای شروع سالی نو

سال نو در چین، متفاوت تر از سایر کشورها است. سال نو چینی، به دلیل برگزاری جشن‌ها و فستیوال‌ها، یکی از بهترین زمان های سفر به چین به شمار می‌رود. سفر به چین در این زمان، این فرصت را برای گردشگران به وجود می‌آورد تا بیشتر با فرهنگ و تاریخ کشور چین آشنا شوند. شما می‌توانید با خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل یا حتی خرید تورهای مسافرتی سفر به یکی از متفاوت‌ترین کشورهای جهان را تجربه کنید.

اگر شما تجربه حضور در جشن های سال نو چینی را دارید، خوشحال می‌شویم با ما و سایر کاربران فلای‌تودی به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره سال نو چینی

سال نو چینی در کدام کشورها برگزار می شود؟

سال نو چینی در کشورهای مختلف مانند چین، هنگ کنگ، تایوان، برونئی، کره شمالی و کره جنوبی، مغولستان، نپال، بوتان، ویتنام، سنگاپور، اندونزی، مالزی، فیلیپین و تایلند برگزار می‌شود.

سال نو چینی ۲۰۲۴ به اسم چه حیوانی است؟

سال نو چینی ۲۰۲۴ به نام اژدها نامگذاری شده است.

هزینه رزرو هتل های پکن چقدر است؟

قیمت هر شب اقامت در پکن بستگی به هتل انتخابی (هاستل، هتل تاپ و معمولی)، بازه تاریخی و تعداد نفرات همسفرانتان بستگی دارد. برای رزرو هتل در پکن با بهترین قیمت می‌توانید از سایت فلای تودی اقدام کنید.

تعطیلات سال نو چینی چند روز است؟

در طی ۱۵ روز مردم جشن‌های مختلفی برگزار می‌کنند.

تاریخ سال نو چینی ۲۰۲۴ به شمسی چه تاریخی است؟

سال نو چینی در سال ۲۰۲۴ مصادف با شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ به شمسی خواهد بود.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید