چین با نام جمهوری خلق چین شناخته می‌شود و لقب کشور چین «کشور آسمانی» است. کشوری عظیم که در آسیای شرقی (وسعت آن حدودا برابر با ایالات متحده امریکاست) قرار دارد و پرجمعیت ترین کشور جهان محسوب می شود. چین با سواحل دریای چین شرقی، خلیج کره، دریای زرد و دریای چین جنوبی، در مجموع با ۱۴ کشور مرز مشترک دارد. همسایه های کشور چین از سمت جنوب افغانستان، پاکستان، هند، نپال، بوتان، میانمار، لائوس و ویتنام؛ از غرب تاجیکستان، قزاقستان، و قرقیزستان؛ از شمال روسیه و مغولستان؛ و در شرق کره شمالی هستند. اگر می‌خواهید درباره این کشور پهناور بیشتر بدانید، در ادامه با مجله گردشگری فلای تودی همراه شوید.

مشخصات کشور چین

پایتخت چین : پکن

نوع حکومت چین : دولت سوسیالیستی تک حزبی

واحد پول چین : یوان( CNY)

مساحت چین : ۹٫۵۹۶٫۹۶۰ کیلومتر مربع

جمعیت چین : ۱٫۳۷۹ میلیارد نفر(۲۰۱۶)

زبان: ماندارین، وو، کانتونی، مین دونگ، مین نان، هکّا، شیانگ، گَن

مذهب چین : بودایی، تائوئیسم، کنفوسیوس گرایی

کد کشور: ۸۶+

منطقه زمانی: UTC +8

تلفن های ضروری: ۱۱۰ پلیس، ۱۱۹ آتش نشانی، ۱۲۰ اورژانس

آشنایی با کشور چین

تاریخچه کشور چین

درباره تاریخچه کشور چین که به ثبت رسیده است، می توان به دره رودخانه زرد اشاره کرد که آن را مهد تمدن چین می‌دانند. سلسله ژیا نخستین دودمان این کشور باستانی است که در داستان های تاریخی شرح آن آمده، هر چند تا به امروز هیچ مدرکی مبنی بر وجود چنین سلسله‌ای پیدا نشده، با این وجود، شواهد باستان شناسی نشان داده‌اند که حداقل در اوایل عصر برنز، سلسله مذکور باعث رشد و شکوفایی تمدن چینی شد. سلسه شانگ نخستین سلسله تایید شده چین به شمار می‌رود و سلسله ژو که در سراسر حوزه رودخانه زرد حکمرانی می‌کرد، طولانی ترین سلسه حاکم در تاریخ این کشور بود که حدود ۸۰۰ سال در این کشور حکومت کرد.

فرهنگ و عادات چینی ها

در پاسخ به این سوال که چین چگونه کشوری است در یک جمله کوتاه می‌توان گفت چین کشوری با فرهنگ ها، زبان ها، سنن و سطوح اقتصادی متنوع محسوب می‌شود. به ویژه اقتصاد کشور چین سطوح و درجه بندی متنوعی دارد. شهرهای اصلی چین شامل پکن، گوانجو و شانگهای، مدرن و نسبتا ثروتمند هستند. با این حال، با وجودی که تنها ۱۰% از زمین‌های چین مزروعی هستند، حدود ۵۰% از مردم کشور چین هنوز در روستاها زندگی می‌کنند. صدها میلیون نفر از ساکنان روستایی هنوز مزرعه‌داری و دامداری می‌کنند. ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون کشاورز برای یافتن کار به شهرها مهاجرت کرده‌اند. در کل مردم نواحی جنوبی و شرقی ساحلی نسبت به مردم داخل کشور ثروتمندتر هستند. نواحی شمالی و جنوب غربی چین کمتر توسعه یافته است.

با توجه به ابعاد وسیع کشور چین، این کشور از منظر فرهنگی نیز بسیار متنوع است. حدود ۵۶ گروه نژادی شناخته شده به طور رسمی در این کشور وجود دارد. بیش از ۹۰ درصد مردم آن از گروه نژادی هان هستند و ۱۰ درصد باقی مانده را ۵۵ گروه دیگر تشکیل می‌دهند. بسیاری از رفتارهای اجتماعی که به نظر چینی ها کاملا عادی به نظر می‌رسد، ممکن است از نظر فرهنگ ها و جوامع دیگر بی ادبی و مغایر با آداب اجتماعی باشد و به نوعی این موارد را می‌توان بدی‌های کشور چین در زمینه فرهنگی به شمار آورد.

فرهنگ و عادات چینی ها
  • آب دهان انداختن: در خیابان‌ها، سوپرمارکت‌ها، مغازه‌ها، لابی هتل‌ها، رستوران‌ها، تالارها، اتوبوس‌ها و حتی در بیمارستان‌ها چینی‌ها آب دهان خود را به زمین پرتاب می‌کنند. بر اساس طب سنتی چین بلعیدن آب دهان مغایر با سلامتی است. انداختن آب دهان روی زمین تا حد زیادی پس از شیوع بیماری مُسری سندروم حاد تنفسی در سال ۲۰۰۲، در بیشتر نواحی توسعه یافته چین مانند پکن و شانگهای کاهش یافت. با این حال مناطق دیگر هنوز این عادت را کنار نگذاشته اند.
  • سیگار کشیدن: مردم کشور چین تقریبا در همه جا، حتی مناطقی که نشانه‌های «سیگار کشیدن ممنوع» دارند از جمله مراکز بهداشت، زمین‌های فوتبال و بیمارستان‌ها سیگار می‌کشند. تعداد محدودی از رستوران‌ها دارای مناطق ممنوع برای سیگار کشیدن هستند. با اینکه در پکن بسیاری از رستوران‌ها سیگار کشیدن را ممنوع کرده‌اند. اجرای ممنوعیت سیگار در چین بسیار شایع شده، به استثنای مردم هنگ کنگ که هنوز به سیگار کشیدن در مکان‌های عمومی ادامه می‌دهند. موسسات کلاس پایین چین اغلب حتی زیرسیگاری هم ندارند. رستوران‌های غربی تنها جایی هستند که به نظر می‌رسد با قوانین ممنوعیت سیگار به صورت سختگیرانه برخورد می‌کنند. در چین سیگار کشیدن در آسانسور، دستشویی، سالن ماساژ یا حتی بیمارستان کاملا معمول است!
  • خیره شدن: خیره شدن در سراسر کشور چین رایج است. در چین خیره شدن به افراد معمولا ناشی از کنجکاوی محض است نه خصومت. پس اگر در چین کسی مستقیم به سمتتان آمد و طوری به شما نگاه کرد که انگار در حال تماشای تلویزیون است، تعجب نکنید!
  • مکالمات با صدای بلند، سر و صدا، بحث در مکان های عمومی: همه این‌ها در چین معمول هستند. بسیاری از چینی‌ها با صدای بسیار بلند در مکان‌های عمومی صحبت می‌کنند (حتی اول صبح) و این می‌تواند اولین چیزی باشد که به محض ورود به کشور چین با آن مواجه می‌شوید. صحبت کردن با صدای بلند در چین حتما بدین معنا نیست که گوینده عصبانی یا در حال بحث است. در دعواها درگیری فیزیکی زیاد رایج نیست، اما می‌تواند اتفاق بیفتد. اگر شما شاهد چنین حوادثی بودید صحنه را ترک کنید و درگیر نشوید. خارجی ها معمولا در چین، مورد هدف اینگونه مسائل واقع نمی‌شوند و در صورتی که بی دقتی نکنند با آن‌ها با احترام رفتار خواهد شد. بیشتر خشونت یا بی‌احترامی در برابر خارجی‌ها به صورت درگیری‌های منفعلانه است. سر و صدا در چین به معنای زندگی است. بنابراین می توانید برای رهایی از صداهای مزاحم، در اتوبوس یا قطار از هدفون استفاده کنید.
  • رعایت اصول بهداشتی: بسیاری از چینی ها موقع عطسه کردن جلوی دهان خود را نمی‌گیرند. در ضمن کودکان ۲-۴ ساله معمولا زباله‌های خود را در مکان‌های عمومی می‌ریزند و ریختن زباله توسط آن‌ها کاری غیرمعمول تلقی نمی‌شود.

عددهای شانس چینی ها

عموما عددهای ۳، ۶، ۸ و ۹ عددهای شانس چینی‌ها محسوب می‌شوند. عدد “۳ ” به معنی درخشش سه ستاره در آسمان است، در حالیکه این سه ستاره خدایان ثروت، رفاه و طول عمر هستند. عدد “۶” به معنای موفقیت و هموار بودن مسیر زندگی است. بسیاری از جوانان چینی روزهایی که عدد ۶ دارند را برای ازدواج انتخاب می‌کنند. به نظر می‌رسد که عدد” ۸” در فرهنگ چینی‌ها بسیار به واژه ثروت نزدیک است و بسیاری از مردم باور دارند که با رفاه و ثروت در ارتباط مستقیم دارد. بنابراین جای تعجب ندارد که جشن افتتاحیه المپیک در ساعت ۸:۰۸:۰۸ و در تاریخ ۲۰۰۸/۰۸/۰۸ برگزار شد. عدد” ۹” نیز عدد جاودانگی چینی ها به شمار می‌رود!

عددهای شانس چینی ها

آب و هوای چین

با توجه به اینکه چین کشوری وسیع به شمار می‌رود، تنوع آب و هوایی در این کشور بسیار زیاد است. از مناطق گرمسیر در جنوب چین گرفته تا مناطق سردسیر در شمال این کشور وجود دارند. جزیره هاینان تقریبا در وضعیتی جغرافیایی مشابه جامائیکا قرار گرفته، در حالیکه هاربین که یکی از بزرگترین شهرهای شمالی این کشور محسوب می‌شود. این کشور همچنین، از نظر جغرافیایی با مونترال هم عرض است و هوایی مشابه آن دارد.

شمال چین دارای چهار فصل، با تابستان‌هایی بسیار گرم و زمستان‌هایی بسیار سرد است. اما هوای جنوب این کشور خنک‌تر و با رطوبت همراه می‌شود. اگر به شمال و غرب سفر کنید، آب و هوا خشک‌تر خواهد بود. هنگامی که از شرق چین خارج می‌شوید و وارد ارتفاعات باشکوه تبت و یا بیابان‌های گانسو و شین‌ جیانگ می‌شوید، فاصله‌ها گسترده و زمین بسیار ناهموار است.

آب و هوای چین

مهم ترین شهرهای چین

چین شهرهای بسیار بزرگ و معروفی دارد. در ادامه به معرفی ۱۰ شهر از مهم ترین شهرهای چین که بسیار مورد اهمیت گردشگران است، می پردازیم.

مهم ترین شهرهای چین
  • پکن( Beijing)- پایتخت و مرکز فرهنگی چین
  • گوانجو( Guangzhou)- یکی از ثروتمندترین شهرهای جنوب چین
  • گویلین( Guilin)- مقصدی مشهور هم برای گردشگران خارجی و هم برای خود چینی ها با مناظر کوهستانی
  • هانگژو( Hangzhou)- شهری که به زیبایی مشهور است و مرکز عمده صنعت ابریشم
  • کان مینگ( Kunming)- پایتخت یون نان و دروازه ای به مناطق اقلیت قومی
  • نانجینگ( Nanjing)- شهری پرآوازه در تاریخ و فرهنگ با بسیاری از مکان های تاریخی
  • شانگهای( Shanghai)- معروف به منظره حاشیه رودخانه آن، بزرگترین شهر چین و بزرگترین مرکز تجاری این کشور با بسیاری از مراکز خرید
  • سوژو( Suzhou)- معروف به «ونیز شرق»، شهری باستانی با کانال‌ها و باغ‌های معروف درست واقع در غرب شانگهای
  • شی آن( Xi’an)- قدیمی ترین شهر و پایتخت باستانی چین که ۱۰ سلسله امپراطوری چین از جمله هان و تانگ در این شهر حکومت می‌کردند. انتهای جاده ابریشم به این شهر ختم می‌شده و لشکر سفالین که مربوط به زمان امپراطوری هان است، در این شهر قرار دارد.
  • یانگژو( Yangzhou)- «مظهر کشور چین» با بیش از ۲۵۰۰ سال قدمت. مارکوپولو مدت سه سال به عنوان فرمانده این شهر در قرن سیزدهم خدمت می‌کرد!

جاذبه های گردشگری چین

جاذبه های گردشگری چین بی نهایت است. چه باستان شناس باشید، چه دوستدار طبیعت، یا کسی که می‌خواهد در کنار دریا به استراحت بپردازد، کشور چین همه این‌ها را از شهر ممنوعه باشکوه خود یعنی پکن گرفته تا مناظر نفسگیر جیوژاگو در خود دارد. حتی اگر سال‌هاست که در چین زندگی می‌کنید، به این نکته پی می‌برید که همیشه چیزی برای کشف کردن در این کشور وجود دارد. شاید به خاطر وسعت و قدمت تاریخی چین باشد که این کشور بعد از ایتالیا و اسپانیا، رتبه سوم میراث جهانی یونسکو را کسب کرده است.

جاذبه های گردشگری چین

از مهمترین جاذبه‌های گردشگری کشور چین می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • دیوار بزرگ چین ( Great Wall of China)- دیواری با طولی بیش از ۸۰۰۰ کیلومتر، این دیوار باستانی برجسته ترین نماد چین محسوب می‌شود.
  • هاینان( Hainan)- جزیره بهشتی گرمسیری که به شدت تحت توسعه گردشگری قرار دارد.
  • طبیعت جیوژایگو( Jiuzhaigou)– این منطقه به واسطه پانداهایی که دارد و همچنین آبشارهای چند طبقه و دریاچه‌های رنگارنگش مشهور است.
  • لشان( Leshan)- این منطقه به دلیل رودخانه بزرگی که دارد، تندیس بودا که بر روی کوه حکاکی شده و نزدیکی به کوه امی (Emei) معروف شده است.
  • کوه اورست (Everest)- بزرگترین کوه جهان که مرز بین نپال و تبت است.
  • کوه تای ( Tai)- یکی از پنج کوه مقدس چینی ها و به دلیل تاریخچه‌ای که دارد بیشترین کوه پیمایی را در چین داشته است.
  • تبت( Tibet)- با داشتن اکثریت بوداییان تبت و فرهنگ سنتی تبت، به جهانی کاملا متفاوت تبدیل شده است.
  • تورفان( Turpan)- در ناحیه اسلامی سین کیانگ واقع شده و انگورها، آب و هوای خشک و فرهنگ اویغور آن معروف است.
  • یونگنگ گروتوس ( Yungang Grottoes)- این منطقه بیش از ۵۰ غار کوهستانی و ۵۱۰۰۰ مجسمه بودا دارد.

زبان مردم چین

زبان رسمی مردم چین ماندارین استاندارد است. این زبان عمدتا بر اساس گویش پکنی است که در زبان چینی با عنوان پوتونگ خوآ شناخته می‌شود. زبان ماندارین از دهه ۱۹۵۰ تنها زبانی به شمار می‌رود که در مدارس چین تدریس می‌شود، بنابراین بیشتر مردم چین به این زبان صحبت می‌کنند. بسیاری از نواحی کشور چین خصوصا نواحی جنوبی و جنوب شرقی آن گویش مخصوص به خود را دارند.

پس از ماندارین، بزرگترین گروه زبانی وو است، که بیشتر مردم حوالی شانگهای، ژجیانگ و جنوب جیانگ سو به این زبان صحبت می‌کنند. پس از وو زبان کانتونی مرسوم است که در بیشتر مناطق گوانگدونگ، هنگ کنگ و ماکائو به این زبان صحبت می‌شود. زبان دیگر مین نام دارد که در مناطق اطراف ژیامن و تایوان به این زبان صحبت می‌کنند. بیشتر چینی‌ها در زبان محلی خود و زبان ماندارین دو زبانه هستند. بعضی از افراد مسن‌تر و کم‌ سوادتر یا روستاییان ممکن است با گویش محلی خود صحبت کنند. اما این موضوع نه تنها بر روی گردشگران اثر نمی‌گذارد، بلکه می‌تواند کمکی برای آن‌ها باشد تا از وجود یک راهنما بهره ببرند که می‌تواند به زبان محلی صحبت کند.

زبان مردم چین

در حالی‌که در بیشتر نواحی چین می‌توانید به زبان ماندارین استاندارد صحبت کنید، محلی ها همیشه سعی می‌کنند که در میان صحبت‌هایشان از اصطلاحات و کلمات محلی استفاده کنند. بنابراین یادگیری چندین اصطلاح ساده برای احوالپرسی به شما کمک خواهد کرد تا با مردم راحت تر آشنا شوید و ارتباط برقرار کنید. در کل، وقتی که به نقطه‌ای دورافتاده سفر می‌کنید، دانستن گویش محلی بسیار مفید خواهد بود و به شما کمک بزرگی می‌کند. اما از آنجایی که کاراکترهای چینی در اکثر مناطق یکسان هستند، داشتن لغتنامه‌ای که شامل کاراکترهای چینی باشد نیز برای کمک به شما بسیار مفید خواهد بود.

در بیست سال اخیر، دانش آموزان چینی در مقاطع ابتدایی و راهنمایی زبان انگلیسی را به اجبار یاد می‌گیرند. قبول شدن در آزمون زبان انگلیسی برای گرفتن مدرک لیسانس در دانشگاه- صرفنظر از رشته تحصیلی- نیاز است. شانگهای، پکن، گوانجو و شنژن، به نسبت مردم دیگر شهرها مهارت بیشتری در زبان انگلیسی دارند. در برخی از شهرها با وجود جاذبه‌های گردشگری فراوان، به ندرت می‌توان مردمی را یافت که به زبان انگلیسی صحبت کنند. معمولا کارکنان خطوط هوایی و کسانی که در هتل‌های بزرگ کار می‌کنند به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند، هر چند این دسته هم مهارت چندانی در صحبت کردن به زبان انگلیسی ندارند.

خرید در چین

همانطور که با افزایش قابل توجه درآمدها، طبقه متوسط چین قدرت خرید بیشتری پیدا کرده، خرید در این کشور به یک سرگرمی تبدیل شده است. طیف گسترده‌ای از کالاها با هر میزان بودجه‌ای در دسترس قرار دارد. انتظار نداشته باشید که قیمت همه اجناس در چین ارزان باشد. قیمت کالاهای وارداتی که مارک‌های معتبری دارند، از قبیل تجهیزات کمپینگ، کوهنوردی، تلفن همراه و وسایل الکترونیکی، وسایل آرایشی، محصولات مراقبت شخصی، لباس ورزشی، پنیر، شکلات، قهوه و شیر خشک معمولا از قیمت اصلی آن‌ها بیشتر است. بسیاری از گردشگران چینی بعضی از اجناس خود را از هنگ کنگ می‌خرند.

خرید در چین

در بسیاری از مغازه‌هایی که اجناس برند می‌فروشند، مراکز خرید و سوپر مارکت‌های محله‌های اعیان نشین چین، قیمت‌ها دارای مالیات بر ارزش افزوده و مالیات فروش هستند. بنابراین هر چیزی با قیمت تعیین شده آن و حتی گاهی ارزانتر از قیمت اصلی به فروش می‌رسد. به خصوص زمانی که در قبال خرید خود پول نقد بپردازید. برای اجناسی که اصل نیستند، جای زیادی برای چانه زدن وجود دارد.

اقلام دست ساز در بازارهای چین زیاد به چشم می‌خورد. بخشی از آن به دلیل سنت‌های دیرینه این کشور و بخشی نیز به دلیل ارزان بودن این اجناس است. عجله نکنید، با دقت به کیفیت جنسی که می‌خواهید بخرید نگاه کنید و در مورد آن سوالاتی بپرسید. اما تمام سوالاتتان در مورد قیمت نباشد. بسیاری از گردشگران به دنبال اجناس عتیقه هستند و جستجو در کهنه فروشی‌ها می‌تواند سرگرمی جالبی باشد. اکثریت قریب به اتفاق اجناس عتیقه‌ای که به مشتریان نشان داده می‌شوند، تقلبی هستند. مهم نیست که این اجناس چقدر متقاعد کننده به نظر می‌رسند و مهم نیست که فروشنده چه می‌گوید. هرگز پول زیادی را صرف خرید این اجناس نکنید مگر اینکه مطمئن باشید چه کاری انجام می‌دهید.

  • ظروف چینی:  چین با سابقه طولانی در ساخت ظروف چینی، هنوز هم ظروف با کیفیتی تولید می‌کند. بیشتر گردشگران با سبک مینگ آبی و سفید آشنایی دارند. اما تنوع لعاب ها بسیار بیشتر است. لعاب‌های تک رنگ واقعا ارزش جستجو کردن دارند. فروشگاه‌های تخصصی که نزدیک هتل‌ها و طبقات بالای فروشگاه‌ها هستند مکان خوبی برای این اجناس با قیمت ارزان است. مغازه‌های آنتیک فروشی نیز مکان خوبی برای پیدا کردن این اجناس به صورت تقلبی محسوب می‌شود، البته اگر بتوانید از دست ِدستفروشانی که سعی می‌کنند به شما ثابت کنند اجناس آن ها اصل است فرار کنید!
ظروف چینی
  • هنر و هنرهای زیبا: صحنه هنر در چین به سه بخش غیر متقابل تقسیم شده است. نخست، آکادمی نقاشی‌های سنتی است که در نقاشی “کلاسیک” (پرندگان و گل‌ها، مناظر صخره و آب و خوشنویسی) تبحر دارند. دوم، صحنه هنری مدرن، شامل رنگ روغن، عکاسی و مجسمه سازی که ارتباط کمی با نوع سابق دارد. صحنه سوم، تناسب نزدیکی با توانایی چین در تولید انبوه دارد. چین به واسطه تولید محصولاتی عالی که با دست روی آن ها نقاشی شده، معروف شده است.
هنر و هنرهای زیبا
  • یشم: امروزه دو نوع جدید یشم در چین وجود دارد: یک نوع آن رنگ پریده و تقریبا بدون رنگ است و از سنگ های مختلفی ساخته می‌شود. نوع دیگر به رنگ سبز است و از میانمار وارد می‌شود -البته اگر اصل باشد!- اولین چیزی که در هنگام خرید یشم باید به آن توجه داشت هزینه‌ای است که برای آن می‌پردازید. یشم اصل برمه به رنگ سبز خوش رنگ، بسیار گران است. یشم سبز رنگ ارزانی که در بازار می‌بینید، از سنگ مصنوعی یا سنگی طبیعی که به رنگ سبز باشد، ساخته می‌شود. هنگام خرید یشم به کیفیت تراش خوردگی آن با دقت نگاه کنید. دقت کنید که آیا به اندازه کافی صیقلی هست یا آثار ابزار حکاکی روی آن دیده می شود؟ کیفیت سنگ معمولا ارتباط مستقیم با کیفیت تراش خوردگی آن دارد. بنابراین قبل از خرید به اندازه کافی وقت بگذارید و قیمت‌ها را با هم مقایسه کنید.
یشم چین
  • فرش: چین مرکز انواع قابل توجهی از فرش است که در قوم‌های مختلف بافته می‌شوند. از میان این اقوام می‌توان به مغول‌ها، نینگ شیا، تبتی‌ها و انواع مدرن آن اشاره کرد. بسیاری از گردشگران به دنبال فرش‌های ابریشمی هستند، گرچه اکثر طرح‌های فرش‌های ابریشمی سنتی جدید است که از ناحیه خاورمیانه وارد این کشور شده است و منعکس کننده طرح های چینی نیست. برخی فرش‌های پشمی بسیار خوبی نیز در چین بافته می‌شوند. قالی‌های تبتی در این میان بهترین کیفیت را دارند اما باید به این نکته توجه داشت اغلب فرش‌هایی که با عنوان تبتی معرفی می‌شوند، در حقیقت در تبت بافته نشده‌اند. همانند یشم برای خرید فرش نیز بهتر است که از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید.
فرش چین
  • مروارید و جواهرات ساخته شده با مروارید: آب های شیرین چین به میزان قابل توجهی مروارید تولید می‌کنند و این مرواریدها در سراسر بازارهای چین به فروش می‌رسند. از آنجایی که تولید و استفاده از این مرواریدها در چین بسیار زیاد است، میزان جواهراتی که با مروارید ساخته می‌شوند بسیار زیاد و مقرون به صرفه هستند. این مرواریدها در رنگ های متنوع موجود هستند. علاوه بر جواهرات، لوازم آرایشی که با مروارید ساخته می‌شوند، در این کشور به راحتی در دسترس هستند.
مروارید چین
مروارید چین
  • سکه های نقره: انواع مختلفی از سکه‌های نقره در بازارهای چین با دلیلی قانع کننده به فروش می‌رسند: در قرن نوزدهم، امپراطوری چین فرمان داد که خارجی‌ها برای تمامی کالاهای تجاری باید نقره پرداخت کنند. ایلات متحده فقط به این منظور دلارهایی تجاری که از جنس نقره بودند ضرب کرد. کلکسیونرها می‌توانند دلارهای نقره مکزیکی، امریکایی، هندوچینی فرانسوی، چینی و دیگر کشورها را که متعلق به سال های ۱۹۲۰-۱۸۵۰ هستند را در این کشور بیابند. البته بیشتر سکه‌هایی که برای فروش گذاشته شده‌اند تقلبی هستند.
سکه های نقره چین
سکه های نقره چین

غذاهای کشور چین

تنوع غذایی در چین از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت است. بنابراین واژه “غذای چینی” اصطلاحی جامع است. در نظر داشته باشید که در چین از خوردن غذاهای خام یا نیم پز خودداری کنید، چون خوردن این غذاها خصوصا در هوای گرم ممکن است باعث عفونت های انگلی و باکتریایی شود. بنابراین توصیه می‌شود که در طول فصل تابستان از خوردن غذاهای دریایی و گوشت در خیابان خودداری کنید. به علاوه از خوردن گوشت خام و غذاهای دریایی در تمامی شهرها به جز هنگ کنگ، پکن، شانگهای و دیگر شهرهای بزرگ جدا خودداری کنید.

غذاهای چین

در این کشور بر اساس رنگ پوست مشتریان دو منوی مختلف یکی برای چینی‌ها و یکی برای خارجی ها ارائه می‌شود. اما بیشتر رستوران ها فقط یک منوی غذای چینی دارند. بنابراین بهتر است چند کاراکتر چینی را برای برخی غذاهای چینی یاد بگیرید. مثل گوشت گاو( 牛)، مرغ( 鸡)، ماهی( 鱼)، سرخ شده( 炒)، کاملا سرخ شده( 炸)، با آتش ملایم پخته شده(烧)، برشته یا کبابی شده( 烤)، سوپ( 汤)، برنج( 饭).

بسیاری از غذاهای چینی حاوی موادی هستند که بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند آن‌ها را امتحان نکنند، مثل سگ و مار و گونه های در حال انقراض حیوانات. با این حال، بسیار بعید است که شما این غذاها را به اشتباه سفارش دهید. سگ و مار معمولا در رستوران‌های خاصی سرو می‌شوند که معمولا مواد غذایی خود را پنهان نمی‌کنند. بدیهی است غذاهایی که با گوشت حیوانات در معرض انقراض طبخ می‌شوند قیمت های نجومی دارند و در لیست منوی عادی آورده نمی‌شوند. در کل، برنج غذای عمده مردم نواحی جنوبی و گندم (بیشتر در قالب نودل) غذای عمده مردم نواحی شمالی چین محسوب می‌شود.

فرودگاه های کشور چین

کشور چین به دلیل وسعت بسیار زیاد و ارتباطات بسیار زیادی که با کشورهای مختلف دنیا دارد، دارای فرودگاه های بسیار زیادی است که در شهرهای مختلف این کشور قرار دارند. اگر بخواهیم تمامی آن‌ها را تنها معرفی کنیم هم این مقاله بسیار طولانی خواهد شد. بنابراین فقط به معرفی چند مورد از مهم ترین و معروف ترین فرودگاه های چین خواهیم پرداخت.

فرودگاه بین المللی پکن: این فرودگاه شلوغ ترین فرودگاه چین به شمار می‌آید و دارای ۳ ترمینال است و بیشتر پروازهای آن به آمریکای شمالی و اروپا صورت می‌گیرد.

فرودگاه بین المللی پودونگ شانگهای: این فرودگاه نیز بیشتر میزبان پروازهای آمریکای شمالی و اروپا است.

فرودگاه بین المللی بای یون گوانگژو: یکی از سه فرودگاه مهم و معروف چین که بیشتر پروازهای داخلی و خارجی به مقصد استرالیا و نیوزلند در آن انجام می‌شود.

فرودگاه بین المللی شانگ لیو چنگ دو: بیشترین پروازهای شرق و میانه چین از این فرودگاه انجام می‌شود. به دلیل فاصله نزدیک‌تر تا اروپا بیشتر پروازهای خارجی به مقصد کشورهای اروپایی صورت می‌گیرد.

فرودگاه بین المللی کان مینگ چانگ شویی: این فرودگاه نیز یکی دیگر از فرودگاه های مهم چین است که بیشتر پروازها به مقصد کشورهای جنوب و جنوب شرق آسیا از این فرودگاه صورت می‌گیرد.

عجایب کشور چین

بد نیست بدانید این کشور دارای عجایب بسیار زیادی نیز هست که به چند مورد از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

-در چین مراکز ترک اعتیار به اینترنت فعالیت می‌کنند.

-در چین قانون تک فرزندی وجود دارد ولی در حال تغییر است.

-به دلیل رشد سریع تخمین زده می‌شود تا سال ۲۰۲۵ حدود ۱۰ شهر مانند نیویورک و به اندازه آن در چین ایجاد شود.

-در ساعت ۷ عصر همه باید یک برنامه تلویزیونی را تماشا کنند.

-در چین حدود ۳۰ میلیون نفر در غار زندگی می‌کنند!

-مردم در سطح شهر با پیژامه ظاهر می‌شوند و این موضوعی عادی از نظر خودشان است.

-در چین افراد ثروتمند به جای خودشان بدلی استخدام می‌کنند تا به زندان برود و خودشان زندان نمی‌روند.

-حدود ۳۷ سال زمان برده تا یک ارتش سفالی ۸۰۰۰ نفره برای محافظت از مقبره امپراطور در چین ساخته شود.

سوالات متداول درباره کشور چین

در کشور چین می‌توان به زبان انگلیسی صحبت کرد؟

با اینکه عده بسیار کمی با ربان انگلیسی آشنایی دارند، باید برای انجام دادن کارهای روزانه از یک مترجم استفاده کنید.

کشور چین در کدام قاره است؟

کشور چین در منطقه شرق آسیا قرار گرفته‌است.

کشور چین چند استان دارد؟

چین ۲۳ استان دارد که ۲۲ استان آن زیر نظر جمهوری خلق چین اداره می‌شوند.

آیا کیفیت همه اجناس چینی در یک سطح است؟

شما برای خرید هر کالایی با کمی جست و جو می‌توانید از کیفیت بسیار بالا تا کیفیت بسیار پایین آن را بیابید.

آیا در منوی رستوران‌ها غذای حلال نیز یافت می‌شود؟

در شهرهای بزرگ چین می‌توانید رستوران‌هایی را بیابید که غذای حلال سرو می‌کنند.

4 نظرات

  1. سلام و درود
    مقالهٔ خیلی عالیی بود، استفاده کردیم
    اما یه پیشنهاد،
    در قسمت سوالات، سوال ۴.۵ رو
    اگر به این صورت ویرایش کنید بهتره:
    «۴٫۵٫ آیا در منوی رستوران‌ها غذای حلال و سالم(بی‌ضرر) نیز یافت می‌شود؟»
    چرا که هرچه حرام و مکروهی که هست به این دلیله که همراه با ضرره(جسمی یا…)
    و فکر میکنم اینطور برای مردم عزیزمون شفاف تر باشه

    با تشکر از شما🌹🌹

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید