گوانجو که در گذشته و در غرب با نام کانتون شناخته می‌شد، با جمعیتی بیش از ۱۳ میلیون نفر، پس از پکن و شانگهای، سومین شهر بزرگ چین محسوب می‌شود. گوانجو با قرارگیری در مسیر جاده ابریشم یکی از شهرهایی بوده که باعث شکل گیری چین به صورت مدرن و امروزی آن شد. این شهر که مرکز تجاری، مبادلات فرهنگی، آموزشی، اقتصادی، سیاسی و بسیاری از انقلاب‌ها و اصلاحات بوده، از نظر گردشگری نیز بسیار توسعه پیدا کرده است. جاذبه های تاریخی و گردشگری گوانجو، آن را به مقصدی جذاب و متفاوت برای سفر تبدیل می‌کند. مهم نیست که شما طرفدار چه نوع جاذبه گردشگری باشید، در هر صورت سفر به گوانجو لحظات خوشی را برایتان رقم خواهد زد.

آب و هوای گوانجو

گوانجو آب و هوای شرجی نیمه گرمسیری دارد. آب و هوای این شهر تحت تاثیر فصل‌های مانسون آسیا بوده و در طول سال ریزش باران در گوانجو شدید است. میزان بارش در این شهر به طور متوسط، تا ۱۷۳۶ میلی‌متر می‌رسد. دمای هوا در این شهر از صفر درجه تا ۳۹ درجه سانتیگراد متغیر خواهد بود. گوانجو دارای زمستان‌های معتدل بوده و دمای هوا در ماه ژانویه به حدود ۱۴ درجه سانتیگراد می‌رسد.

به طور کلی در این شهر شاهد زمستان‌های سخت نیستیم، چراکه گوانجو در میان کوه‌ها قرار گرفته و جبهه هوای سرد که از سیبری می‌آید به این شهر نمی‌رسد. تابستان‌های گوانجو همانند بقیه شهرهای جنوبی چین، بسیار گرم و شرجی است. در ماه جولای دمای هوا تا ۳۲ درجه سانتیگراد و رطوبت هوا تا ۸۲% می‌رسد. ماه‌های اکتبر و نوامبر بهترین ماه‌های سفر به گوانجو بوده و بیشترین میزان بارش باران بین ماه‌های آوریل تا سپتامبر است.

آب و هوای گوانجو

سفر به گوانجو با هواپیما

سفر به گوانجو از ایران، از طریق پرواز تهران به گوانجو انجام می‌شود. فرودگاه بین المللی گوانجو، قطب اصلی هواپیماهای جنوب چین و ایرلاین چاینا ساترن است. پروازهای داخلی این فرودگاه بسیار گسترده بوده و تقریبا به تمامی شهرهای چین پرواز دارد. خوب است بدانید اگر با هواپیماهای چاینا ساترن سفر کنید و در گوانجو توقف داشته باشید، ممکن است برای توقف کوتاهی که در این شهر دارید، هتلی رایگان در اختیار شما قرار داده شود. خدمات و امکانات رفاهی در این فرودگاه به نسبت گران بوده به طوری که برای یک فنجان قهوه باید ۱۰ دلار بپردازید. بنابراین توصیه می‌شود هر چیزی که ممکن است در فرودگاه نیاز داشته را همراه خود ببرید.

سفر به گوانجو با هواپیما

رفت ­وآمد بین فرودگاه گوانجو و مرکز شهر

فرودگاه گوانجو در ۲۸ کیلومتری شمال گوانجوی مرکزی قرار دارد. راحت‌ترین راه برای رفتن از فرودگاه به شهر، استفاده از متروی خط ۳ است. از طبقه پایین ترمینال فرودگاه به ایستگاه مترو هدایت می‌شوید. هزینه سفر به ایستگاه قطار شرقی، یا ایستگاه متروی Tiyu Xilu، مبلغ ۱۲ یوآن محاسبه می‌شود و این مسافت ۵۰ دقیقه به طول می‌انجامد. قطارها هر ۷ دقیقه یکبار حرکت می‌کنند. زمان حرکت اولین قطار ۶ صبح و آخرین قطار ۱۱ شب است.

سفر به گوانجو چین

برای رفتن از فرودگاه به شهر گوانجو از تاکسی هم می‌توانید استفاده کنید. تاکسی‌ها هم همانند قطار این راه را در عرض ۵۰ دقیقه طی می‌کنند. هزینه تاکسی از فرودگاه تا مرکز شهر گوانجو، ۱۲۰ یوآن خواهد بود. ایستگاه‌های تاکسی در خروجی راهروهای ورودی هستند. برای سوار شدن به تاکسی باید حداقل ۴۵ دقیقه منتظر بمانید؛ نه به دلیل کم بودن تاکسی، بلکه تعداد مسافران این فرودگاه بسیار زیاد است. در ضمن در این بخش، انتظار صف‌های منظم نداشته باشید؛ چرا که برای چینی‌ها امری عادی بوده و به نظم و ترتیب در صف اهمیت نمی‌دهند.

اتوبوس‌های سریع السیر فرودگاه فقط خارج از ترمینال ورودی سرویس می‌دهند. اما نسبت به مترو امن‌تر و قابل اطمینان‌تر هستند. اگر تعداد چمدان‌هایتان زیاد بوده یا اتوبوس در مقابل هتل شما توقف دارد، استفاده از اتوبوس بهترین گزینه خواهد بود. اتوبوس‌های سریع السیر، از ساعت ۷ صبح تا زمان آخرین پرواز و هر ۱۰-۱۵ دقیقه، سرویس می‌دهند. هزینه تهیه بلیط آن‌ها ۱۶ یوآن است. خط‌های ۱ تا ۶ در محدوده شهر و خطوط ۷ تا ۱۱ در خارج از محدوده شهر به مسافران سرویس می‌دهند.

رفت ­وآمد بین فرودگاه گوانجو و مرکز شهر

جاذبه های گردشگری گوانجو

شهر بزرگ گوانجو جاذبه های دیدنی بسیاری دارد. این شهر صنعتی و البته قدیمی، با مراکز تفریحی و گردشگری که دارد، سالانه گردشگران و مسافران زیادی را از داخل و خارج از کشور به سمت خود می‌کشاند. از معروف‌ترین و البته پرطرفدارترین جاذبه های دیدنی گوانجو چین می‌توان به برج کانتون، شهربازی بهشت چیملونگ، تالار یابود یا آکادمی چن کلان، پارک حیات وحش چیملونگ، معبد درخت شش بانیان، کلیسای جامع قلب مقدس، تالار موسیقی زینگ های، خانه اپرای گوانگجو، پارک ون هوآ، پارک سافاری زیانگ جیانگ، باغ گیاه شناسی جنوب چین و موزه هنر عامه گوانگ دانگ اشاره کرد.

حمل و نقل عمومی در سفر به گوانجو

حمل و نقل عمومی در گوانجو مانند بسیاری شهرهای دیگر چین، گسترده است. اگر قصد اقامت برای مدت طولانی در گوانجو را دارید، یک کارت چند منظوره Yang Cheng Tong خریداری کنید. به وسیله این کارت می‌توانید هزینه مترو، اتوبوس، کشتی، فروشگاه‌ها، تلفن‌های عمومی و حتی دستگاه‌های فروش خودکار را پرداخت کنید. در آخر سفر اگر قصد داشتید کارت را پس بدهید، باید به ایستگاه‌های Gongyuanqian ( خروجی J)، Tiyu Xi( خروجیG)، یا ایستگاه قطار شرقی( خروجی HJ) بروید.

گشت و گذار با دوچرخه

در گوانجو مردم را به استفاده از دوچرخه بسیار تشویق می‌کنند و بیش از ۱۰۰ مرکز کرایه دوچرخه در خطوط BRT و ایستگاه‌های مترو وجود دارد. هزینه کرایه روزانه دوچرخه‌ها، ۳۰ یوآن است. اگر قصد کرایه دوچرخه در گوانجو را دارید، گشت و گذار در طول رودخانه محبوب و پرطرفدار پرل در محدوده Haizhu را از دست ندهید. در بسیاری از مکان‌های کرایه دوچرخه، از کارت چند منظوره هم می‌توانید استفاده کنید. اگر هم قصد داشتید در گوانجو خودتان دوچرخه شخصی خریداری کنید، هزینه آن از ۵۰۰ یوآن برای دوچرخه‌های معمولی تا ۳۰۰۰-۲۰۰۰ یوآن برای دوچرخه‌های کوهنوردی است.

کرایه دوچرخه در سفر به گوانجو

حمل و نقل بین شهری با مترو

متروی گوانجو در سال ۱۹۹۹ افتتاح شد. سیستم متروی گوانجو بیشتر نقاط مرکز شهر را پوشش می‌دهد و کرایه آن بین ۲ یوآن تا ۱۲ یوآن است. بیشتر نشانه‌های مترو به زبان چینی و انگلیسی نوشته شده‌اند. اگر قصد اقامت طولانی مدت در گوانجو را دارید، با خرید کارت چندمنظوره Yang Cheng Tong، بعد از شانزدهمین استفاده از کارت در طول یک ماه، کرایه شامل ۴۰ درصد تخفیف می‌شود. خط ۱ مترو بهترین و پرکاربردترین خط برای گردشگران محسوب می‌شود، چرا که مسیرهای آن در محدوده مرکز شهر است. پنج مسیر اصلی این خط شامل هوآنگشا (Huangsha)، چانگشو لو (Changshuo Lu)، آکادمی چن سیلن (Chen Clan’s Academy)، زیمنکو (Ximenkou) و گونگیوآنکیان (Gongyuanqian) بوده و ۸۰ درصد مقاصد گردشگری را پوشش می‌دهند.

مترو در سفر به گوانجو

تردد با اتوبوس

اتوبوسرانی در گوانجو خطوط گسترده‌ای دارد. کرایه اتوبوس برای افراد بزرگسال ۲ یوآن و برای کودکان، سالمندان و ناتوانان جسمی یک یوآن است. خبر بد اینکه اطلاعات ایستگاه‌های اتوبوس بیشتر به زبان چینی نوشته شده و ممکن است گردشگران را به چالش بکشد. گوانجو بیش از ۳۰ خط اتوبوس اکسپرس دارد که در ساعات شلوغی از پایانه‌های مترو و اتوبوس به نواحی پرجمعیت و خارج از محدوده سرویس می‌دهند. کرایه این اتوبوس‌ها ۱ تا ۴ یوآن محاسبه می‌شود. به صورت کلی اتوبوس‌ها فقط در محدوده‌هایی که مترو سرویس ندارد، در دسترس بوده و ساعت کاری اکثر آنها ۶ صبح تا ۱۱ شب است.

حمل و نقل بین شهری با BRT

سامانه اتوبوس تندرو گوانجو از سال ۲۰۱۰ آغاز به کار کرد. این خط، خطی طولانی است که از جاده تیان هه تا خیابان ژونگشان به سمت متروی شرقی کشیده می‌شود. برخی معابر این مسیر از پل‌ها و تونل‌هایی عبور می‌کند که مسیر سفر را کاهش می‌دهند، اما سایر معابر که ماشین‌های دیگر نیز در حال حرکت هستند، همانند مترو شلوغ می‌شوند. به صورت کلی تعداد درب‌های BRT از مترو کمتر بوده و همچنین فضای ایستادن مسافران نیز محدودتر است.

حمل و نقل بین شهری در گوانجو

حمل و نقل با تاکسی

حمل و نقل به وسیله تاکسی، محبوب‌ترین راه میان مسافران خارجی و بسیار مقرون به صرفه است. کرایه تاکسی برای ۲٫۶ کیلومتر اول راه، از ۱۰ یوآن شروع شده و برای هر کیلومتر اضافه ۲٫۶ یوآن به آن اضافه می‌شود. بسیاری از تاکسی‌ها کارت Yang Cheng Tong نیز قبول می‌کنند. شماره تماس ۲۴ ساعته تاکسیرانی گوانجو ۹۶۹۰۰ است. این شماره را ذخیره کنید، چون در بسیاری مواقع به آن نیاز پیدا خواهید کرد. در نظر داشته باشید که بیشتر رانندگان تاکسی نمی‌توانند به زبان انگلیسی یا زبان‌های دیگر صحبت کنند. بنابراین نام و آدرس مقصد خود را داشته باشید تا بتوانید به راننده نشان دهید.

حمل و نقل با تاکسی در گوانجو

تردد بین شهری با ماشین

در حالی که رانندگی در گوانجو یک گزینه است، رانندگان ناآگاه نسبت به شرایط رانندگی در شهرهای بزرگ چین، باید نسبت به خطرات احتمالی و جبران خسارت آگاه باشند. به همین دلیل، بسیاری از شرکت‌های کرایه ماشین یک راننده نیز در اختیار گردشگران قرار می‌دهند.

تردد بین شهری با ماشین در گوانجو چین

گشت و گذار با کشتی در گوانجو

سفر با کشتی ارزانترین وسیله نقلیه است که برای عبور از رودخانه پرل مورد استفاده قرار می‌گیرد. کشتی‌های گوانجو در دهه ۱۹۸۰ و ۹۰ بسیار محبوب بودند. این کشتی‌ها روزانه ده‌ها هزار مسافر را در طول رودخانه جابجا می‌کردند. اما امروزه این محبوبیت به طور فاحشی کمرنگ شده است. چرا که در بسیاری از بخش‌های رودخانه پل‌هایی ساخته شده و همچنین دیگر وسایل نقلیه عمومی به سیستم حمل و نقل عمومی گوانجو اضافه شده است.

کلام آخر

در این مقاله با شهر گوانجو، آب و هوا و روش‌های تردد در آن آشنا شدید. اگر قصد سفری متفاوت به گوانجو چین را دارید، آشنایی با بهترین هتل‌های لوکس گوانجو، جاذبه های گردشگری و مراکز خرید گوانجو تاثیر بسزایی در تجربه سفرتان به چین خواهد داشت. اگر تجربه سفر به گوانجو چین را داشته‌اید، خوشحال می‌شویم نظرتان را با ما در میان بگذارید.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید