پوکت با شن های سفید، درختان نخل بلند، دریای درخشان و شهرهای زنده و پر جنب و جوش یکی از بهترین مقاصد ساحلی برای سفر است. در سفر به پوکت ، این شهر با داشتن صدها هتل و گزینه های متنوع برای خوردن غذا، چیزی برای عرضه با هر ذائقه و بودجه‌ای دارد. علاوه بر بازدید از بزرگترین جزیره تایلند یعنی پوکت می‌توانید سفری هیجان‌انگیز با قایق به هر یک از بهشت های استوایی نزدیک این جزیره مثل جزیره فی فی داشته باشید. با مجله گردشگری فلای تودی همراه شوید و راهنمای جامع سفر به پوکت را بخوانید.

نکاتی که باید قبل از سفر به پوکت بدانید

  • پوکت، بزرگترین جزیره تایلند محسوب می‌شود که از مجموع ۳۲ جزیره کوچکتر تشکیل شده است. این شهر با پل Sarasin Bridge، به سرزمین اصلی تایلند متصل می‌شود.
  • به عنوان یکی از برترین مقاصد گردشگری در جنوب شرقی آسیا، پوکت را با نام «مروارید دریای آندامان» می‌شناسند.
  • با توجه به اینکه پوکت در طول تاریخ یکی از مهم‌ترین بنادر تجاری تایلند محسوب می‌شد، امروزه بیش از هر نقطه دیگر این کشور از کشورهای خارجی الهام گرفته است.
  • اگر دفعه اولی است که به پوکت سفر می‌کنید باید بدانید گشت و گذار در این جزیره بیش از تماشای دریا و شن‌های ساحلی لذت دارد. در خیابان‌های رنگارنگ شهر قدم بزنید و از فروشگاه‌های قدیمی دیدن کنید تا تجربه متفاوت‌تری از سفر به پوکت داشته باشید.
سفر به پوکت
  • پوکت با داشتن بیش از ۳۰ ساحل حیرت انگیز، مکانی مطلوب برای سفر است. ساحل پاتونگ، کاتا، کارون و کامالا، همیشه مشهورترین سواحل پوکت به شمار بوده‌اند. اما در شمال این جزیره می توان سواحلی را پیدا کرد که مانند جواهری مخفی مناسب گردشگرانی است که به دنبال فضایی رمانتیک‌تر هستند.
  • طی ماه های پر رفت و آمد سال، آب های بیشتر سواحل پوکت، بسیار آرام و مناسب شنا کردن است. در سواحل شلوغ، با استفاده از گذاشتن شناورهایی روی آب که به صورت نیم دایره هستند، مکان هایی را برای شنا تعیین کرده اند که از شلوغی ها دور هستند و عاقلانه تر است که در این قسمت ها شنا کنید.
    اگر خارج از این محدوده شنا می کنید، حواستان باشد که از جت اسکی ها و قایق های موتوری فاصله بگیرید. جت اسکی ها معمولا توسط تازه کارها و بدون ریسمان بلند رانده می شوند.

آب و هوای پوکت | بهترین زمان سفر به پوکت

برای اینکه بهترین زمان سفر به پوکت را بیابید لازم است کمی بیشتر درباره آب و هوای این شهر اطلاعات داشته باشید.

پوکت از جمله شهرهایی است که آب و هوای موسمی گرمسیری دارد، یعنی در تمام طول سال هوا گرم و شرجی است. بنابراین بدون در نظر گرفتن فصل، هر زمان به پوکت سفر کنید هوا گرم خواهد بود. با اینحال، بهترین و مناسب‌ترین ماه‌های سال برای بازدید از این جزیره زیبا از نوامبر تا مارچ (آبان تا اوایل فروردین) است. در این بازه زمانی شدت گرما و رطوبت به قدری نیست که نتوانید تحمل کنید. اگر می‌خواهید به ساحل بروید و از تعطیلات‌تان کنار دریا لذت ببرید، این ماه‌ها بهترین زمان سفر به پوکت محسوب می‌شوند. هرچند باید انتظار شلوغ بودن سواحل را نیز داشته باشید چرا که در هر حال های-سیزن خواهد بود.

آب و هوای پوکت

اواخر دسامبر تا پایان ژانویه نیز دومین زمان مناسب سفر به پوکت است، در این زمان انتظار می‌رود قیمت بلیط هواپیما پوکت و هتل های پوکت نسبت به سایر زمان‌ها بالاتر باشد.

آوریل و می، گرمترین ماه‌های سال در پوکت هستند به طوری که دمای هوا گاهی به ۳۶ درجه سانتیگراد نیز می‌رسد. بنابراین اگر تحمل گرمای شدید را داشته باشید، در این ماهها همه چیز ارزانتر و همه جا خلوت‌تر خواهد بود.

فوریه (February) خشک‌ترین ماه سال است و هیچ بارش بارانی در این ماه در پوکت دیده نمی‌شود و سردترین ماه سال نیز دسامبر است. هرچند این سرما به معنای سرمای سایر نقاط نیست، بلکه پایین‌تریه درجه دما در پوکت خواهد بود که با این حال شرایط مناسبی برای لذت بردن از آفتاب فراهم می‌آورد.

در کدام منطقه پوکت اقامت کنیم؟

پوکت به چند منطقه مختلف تقسیم می‌شود که هر کدام ویژگی‌های خاص خودشان را داشته و مناسب افراد خاصی هستند.

  • اگر می‌خواهید کنار ساحل اقامت داشته باشید، کاتا (Kata) شهر ساحلی کوچکی است که دو ساحل تمیز و آرام دارد که Kata Beach و Nai Harn Beach هستند. در این سواحل، ریزورت‌های لوکسی برای اقامت وجود دارد.
  • اگر دوست دارید در قلب تپنده و شلوغ پوکت اقامت کنید، ساحل پاتونگ (Patong) را انتخاب کنید. هرچند این شلوغی گاهی ممکن است مناسب سفرهای خانوادگی نباشد.
  • اگر اهل گشت و گذارهای شهری هستید و دوست دارید به نقاط دیدنی و فرهنگی شهر پوکت بروید، شهر قدیمی پوکت (Old Town Phuket) را برای اقامت انتخاب کنید. این منطقه پر از خیابان‌هایی با ساختمان‌های رنگی و فروشگاه‌های قدیمی است و به نوعی می‌توان گذشته و فرهنگ مردمان پوکت را در آن یافت.

حمل و نقل در پوکت

همانند هر مقصد دیگری، تردد در پوکت نیز از جمله مواردی است که باید پیش از سفر به این مقصد درباره آن بدانید. چطور در سطح شهر تردد کنیم؟ آیا وسایل نقلیه عمومی برای همه مناطق وجود دارد؟ آیا تاکسی بصرفه است؟ نگران نباشید پاسخ این سوالاتتان را در ادامه خواهیم گفت.

سه مشکل اساسی برای تردد گردشگران در پوکت وجود دارد:

  1. این جزیره وسعت زیادی دارد و فاصله‌ها قابل تخمین زدن نیستند.
  2. در عین حال که هزینه تاکسی بسیار بالاست، ترافیک داخل شهر نیز زیاد است.
  3. متاسفانه در این شهر شبکه حمل و نقل عمومی خیلی خوبی وجود ندارد. فقط برخی از مسیرها که در مرکز شهر پوکت هستند با وسایل نقلیه عمومی نظیر اتوبوس در دسترس هستند.

گزینه‌هایی که برای حمل و نقل و تردد در شهر پوکت پیش رویتان هستند موارد زیر هستند:

اجاره کردن اسکوتر

یکی از گزینه‌های ارزان برای تردد در شهر پوکت اجاره اسکوتر است. اسکوترها را هر جای شهر خواهید یافت و با پرداخت مبلغی می‌توانید به صورت یک روزه آن را اجاره کنید. اما در نظر داشته باشید که اگر طولانی مدت قرار باشد با اسکوتر در سطح شهر بچرخید نیاز به بنزین زدن خواهید داشت. بنزین در پوکت به صورت شیشه‌ای به فروش می‌رسد و در کنار جاده آن را خواهید یافت. نکاتی که درباره استفاده از اسکوتر باید بدانید:

  • برای اسکوتر سواری نیاز به داشتن گواهینامه رانندگی بین المللی ندارید اما اگر گواهینامه موتور ندارید مسیرهای طولانی را با اسکوتر سفر نکنید،چرا که ممکن است در سطح شهر با هر خطای کوچکی جریمه شوید.
  • حتما کلاه ایمنی بر سرتان بگذارید. نداشتن کلاه ایمنی جریمه به همراه خواهد داشت و در جاهای شلوغ خطرناک است.
  • با سرعت خیلی زیاد رانندگی نکنید چرا که در پیچ‌ها و جاهایی که آسفالت نیست ممکن است با خطر چپ کردن مواجه شوید. همیشه ایمنی خودتان را در اولویت قرار دهید.
  • در تاریکی اسکوتر سوار نشوید. بهتر است با نزدیک شدن به شب و تاریک شدن هوا به نزدیکی هتل بازگردید و اسکوتر را تحویل دهید و سایر ترددهای داخل شهری را با اتوبوس و یا تاکسی انجام دهید.
  • همیشه در سمت چپ جاده رانندگی کنید.
  • اگر خطایی حین رانندگی با اسکوتر مرتکب شوید حداقل ۵۰۰baht جریمه خواهید شد.

کرایه کردن خودرو

گزینه دیگری که پیش رویتان است کرایه کردن خودرو است. در این صورت حتما نیاز به داشتن گواهینامه بین المللی رانندگی خواهید داشت. برای مسیرهایی که خیلی دورتر از مرکز شهر هستند کرایه کردن خودرو می‌تواند گزینه خوبی باشد.

درخواست راننده شخصی

اگر تمایل به رانندگی در شلوغی شهر پوکت ندارید، می‌توانید از پذیرش هتل بخواهید برایتان اتومبیل کرایه کند تا به مقصدی که می‎‌خواهید بروید. هرچند باید در نظر داشته باشید این گزینه، گرانترین گزینه پیش‌رویتان خواهد بود، اما از سوی دیگر خودتان را درگیر شلوغی شهر و خطرات مختلف نخواهید کرد. همچنین می‌دانید راننده  کوچه پس کوچه‌های  را بهتر بلد است و شما را سریع‌تر به مقصدتان خواهد رساند.

سایر گزینه‌هایی که برای تردد در سواحل پاتونگ پوکت خواهید داشت:

تاکسی موتوری

تاکسی موتوری در سفر به پوکت

این وسیله، گزینه‌ای ارزان و بسیار مناسب برای استفاده در هنگام ساعات اوج ترافیک است. اما قبل از سوار شدن به آن‌ها حتما در مورد کرایه با راننده به توافق برسید. از راننده بخواهید که یک کلاه ایمنی به شما بدهد و در نظر داشته باشید که با مسئولیت خودتان موتور را می‌رانید، مگر اینکه موتور بیمه شخصی داشته باشد.

توک توک

توک توک ها - سفر به پوکت

در گذشته توک توک گزینه خوبی برای گردش در حوالی شهر بود. اما در سال های اخیر رانندگان توک توک هزینه را بالا برده‌اند و تعداد آن ها نیز کم شده است. اگر مجبورید که از توک توک استفاده کنید، سعی کنید که آن را با کمترین قیمت پیشنهادی پیدا کنید. اگر فکر می‌کنید که قیمت پیشنهادی راننده خیلی بالاست، درنگ نکنید و با راننده دیگری صحبت کنید.

تاکسی

تاکسی های پوکت

معمولا نرخ تاکسی ها در این جزیره بسیار مناسب است. اگر راننده تاکسی پیدا کردید که قیمت منصفانه‌ای به شما پیشنهاد کرد، کارت او را بگیرید. مطمئن باشید که او خوشحال خواهد شد تا در طول سفر شما را همراهی کند و راننده شما باشد.

 

 

رفتن به هتل از فرودگاه پوکت

اگر در هتلی نزدیک فرودگاه اقامت داشته باشید، مشکلی برای رفتن از فرودگاه به هتل خود نخواهید داشت. اما اگر هتل شما حداقل یک ساعت از فرودگاه فاصله داشته باشد، هزینه تاکسی بسیار گران خواهد شد. بنابراین استفاده از ترنسفر فرودگاهی که خود هتل ها برای مسافران تدارک می‌بینند، بسیار ارزان تر و راحت تر خواهد بود.
اما اگر نخواستید که از این سرویس های حمل و نقل استفاده کنید، سوار تاکسی‌هایی شوید که کیلومتر شمار دارند و هنگام خروج از فرودگاه، در سمت راست درب خروجی آن پارک می‌کنند. توجه داشته باشید که بعضی از تاکسی ها از کیلومترشمار استفاده نمی کنند و به همین دلیل پول بیشتری از شما می گیرند.

تاکسی های پوکت

همچنین اتوبوس های فرودگاهی ارزان قیمتی هستند که مسیرشان از فرودگاه به شهر پوکت است و در بعضی جاها توقف می کنند که ممکن است نزدیک هتل شما باشد. بنابراین می توانید از این اتوبوس ها برای رفتن به هتل خود استفاده کنید.

نکات مهم در برخورد با مردم تایلند

یکی از چیزهایی که تعطیلات در پوکت را بسیار خوشایند می کند، رفتار دوستانه مردم تایلند است. اما گردشگران باید در نشان دادن بعضی از رفتارها و اعمال از خودشان در تایلند توجه کافی داشته باشند:
• هنگامی که در تایلند در زمان خدمات رسانی یا مبادله کالا بحثی پیش آمد، هرگز آرامش خود را از دست ندهید و از کوره در نروید. ممکن است اینگونه رفتارها در بعضی از جوامع نتییجه خوبی در پی داشته باشد، اما در تایلند اینگونه رفتارها مورد احترام نیست و معمولا کاری از پیش نخواهید برد. مخصوصا اینگونه رفتارها در برخورد با مقامات دولتی و پلیس بسیار مهم است.
• هرگز به اعضای خانواده سلطنتی تایلند بی احترامی نکنید. این کار نه تنها جرم محسوب می شود، بلکه ممکن است باعث شود به زندان بیفتید.
• بسیاری از مردم تایلند عمدتا هستند و اگر چه به خارجی هایی که به معبدهایشان می‌روند، احترام می گذارند، اما از آن‌ها انتظار دارند که هنگام ورود به معبد رفتار محترمانه‌ای داشته باشند و لباس مخصوص معبد را بپوشند.

نرخ پایین جرم و جنایت در پوکت

نرخ جرم در پوکت نسبتا پایین است، اما همانند بسیاری از جاهایی که مقاصد اصلی گردشگران هستند، مجرمان،  گردشگران را مورد هدف قرار می‌دهند.
جیب‌برها معمولا شب هنگام به سراغ کسانی می‌روند که پول زیادی همراه خود دارند. مراقب کسانی باشید که در ابتدا به صورت دوستانه به شما نزدیک می‌شوند و شما را غافلگیر می‌کنند.
کلاهبرداری این روزها کمتر در پوکت دیده می‌شود، اما مراقب کسانی باشید که به شما پیشنهاد خرید سنگ‌های قیمتی، جواهرات یا طلای ارزان می‌دهند، زیرا این گونه موارد کلاهبرداری در پوکت بیشتر به چشم می‌خورند.

در پوکت چه کار کنیم؟

از تفریحات آبی پوکت تا تور یک روزه به جزایر اطراف را در این منطقه زیبا از دست ندهید. در ادامه با برخی از تفریحات و جاذبه‌ های پوکت بیشتر آشنا شوید:

تور یک روزه جزایر پوکت

جزیره فی فی یکی از جزایر پوکت

چندین جزیره زیبای کوچک مانند جزیره فی فی، جزیره کای، جزیره راچا، جزیره کارول، جزیره میتان و چندین جزیره دیگر اطراف پوکت وجود دارد. می‌توانید برای رفتن به این جزایر از قایق های دربست استفاده کنید، اما از آنجایی که هزینه کرایه این قایق ها ارزان نیست، بهتر است که از تورهای یک روزه برای رفتن به این جزایر استفاده کنید. بسیاری از آژانس‌های مسافرتی در پوکت تورهای یک‌روزه‌ای دارند که قیمت آنها از ۹۰۰ تا ۳۹۰۰ بات برای هر نفر است. کیفیت و خدمات این تورها به هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید بستگی دارد.

حمام آفتاب و موج سواری در پوکت

موج سواری - سفر به پوکت

بیشتر سواحل غربی پوکت وسیع با شن‌های سفید و آب‌های شفاف (به خصوص بعد از فصل بارندگی) هستند. بنابراین برای شنا یا حمام آفتاب مناسب هستند. شما می‌توانید این فعالیت‌ها را مقابل هتل خود انجام دهید. کسانی که داخل شهر اقامت دارند، می‌توانند از طریق اتوبوس‌های محلی، خودروهای کرایه‌ای یا موتور، خود را به این سواحل برسانند. با این حال در طول فصل بارندگی موج های بزرگی در دریا ایجاد می‌شود. بنابراین شنا کردن در این زمان بسیار خطرناک است. فقط می‌توانید در این فصل در دریا موج سواری کنید.

غواصی آزاد در پوکت

غواصی آزاد در پوکت

پوکت مرکز غواصی در تایلند محسوب می‌شود و در حال تبدیل شدن به یک مرکز غواصی در دریای آزاد در آسیای جنوب شرقی است. بیشتر کسانی که غواصی آزاد انجام می‌دهند، برای غواصی به مناطق شناخته شده می‌روند. اما کسانی هم هستند که برای غواصی از ساحل دور می‌شوند. مردم محلی بسیار خوشحال می‌شوند که غواص ها را پیدا کنند و راه را به آنها نشان دهند.

غواصی در پوکت

غواصی در سفر به پوکت

غواصی می‌تواند در مناطق حفاظت شده پوکت بسیار لذتبخش باشد. دست پیدا کردن به صخره های زیر آب سواحل پاتونگ، کارون و کاتا تجربه‌ای شگفت انگیز است. تمام وسایل غواصی را می‌توانید از مغازه هایی که در سرتاسر جزیره هستند کرایه کنید. می‌توانید سفری یک روزه یا حتی نیم روزه به جزایر اطراف پوکت داشته باشید. تورهای بسیاری موجود هستند که با قایق های سریع‌السیر و قیمت‌های بسیار پایین بیشتر از ۶۵ نفر را سوار می‌کنند و برای غواصی به مناطق مخصوص می‌برند.

شیرجه در آب های پوکت

شیرجه در آب در پوکت

پوکت چندین منطقه مناسب برای شیرجه زدن در آب دارد و مرکز شیرجه در تایلند است. بیشتر مناطق شیرجه در نزدیکی جزایر قرار دارند، اما فاصله آن ها از یکدیگر نسبتا کم است و تعداد زیادی مغازه و فروشگاه غواصی هستند که می‌توانید وسایل مورد نیاز خود را از آنها تهیه کنید. بیشتر این مغازه‌ها در نزدیکی خلیج چالونگ واقع شده‌اند. معروف ترین منطقه برای شیرجه زدن در پوکت راچا یای با جزیره های مرجانی بی‌شمار است.

کروز در پوکت

قایقرانی - سفر به پوکت

پوکت مرکز قایقرانی و گشت و گذار با قایق های تفریحی در تایلند و کشورهای همسایه است. پوکت قایق های تفریحی در هر سایز و متناسب با هر بودجه ای دارد، که می‌توانید با آنها جزایر زیبای اطراف را کشف کنید. با افزایش توریست در پوکت و تبدیل شدن آن به یکی از مقاصد محبوب گردشگری، تعداد شرکت‌هایی که تورهای کروز را ارائه می‌دهند افزایش یافته است. یکی از شرکت‌هایی که در این زمینه تورهای خصوصی ارائه می‌دهند، لاموت ( Lamoet) است که قایق‌های آن به سراسر پوکت سفر می‌کنند.

مراکز خرید پوکت

مراکز خرید پوکت

پوکت، مرکز مروارید، زیورآلات و غذاهای دریایی است. مغازه‌های ویژه‌ای که مخصوص خرید سوغاتی هستند را می‌توانید در راتسادا، مونتری، یااووارات، تیلوک یو تیت  پیدا کنید.
دو مرکز خرید بزرگ یکی در شمال غربی و حاشیه شهر پوکت و دیگر مرکز خرید جانگ سِیلون در پاتونگ در این منطقه وجود دارند. از دیگر مراکز خرید پوکت می‌توان به بازار آخر هفته پوکت، بازار چیلوا، بازار واکینگ استریت، بازار بنزان، بازار صنایع دستی شهر قدیمی پوکت، جیم تامپسون، بازار معبد کارون و اوتلت پرمیوم اشاره کرد.

غذاهای پوکت

رستوران های پوکت

از جمله دغدغه‌های مسافرانی که به شهرهای مختلف تایلند سفر می‌کنند، آشنا نبودن با سبک غذایی مردم این کشور است. شاید ذائقه غذایی ما ایرانی‌ها با غذاهای تایلندی سازگار نباشد، اما بد نیست کمی با این غذاها آشنا باشید تا اگر در سفر به پوکت رستوران خوبی یافتید برخی از آن‌ها را امتحان کنید. در میان غذاهای عجیب غریبی که ممکن است در پوکت بیابید، چند غذا وجود دارد که بیشتر گردشگران آن را امتحان می‌کنند، چرا که با مواد غذایی که در این غذاها ترکیب شده آشنایی بیشتری دارند.

پد تای (Pad Thai)- یک نوع نودل است که با رشته‌های برنج سرخ شده و میگو درست می‌شود. ادویه این نوع غذا را در بیشتر مواقع مشتریان انتخاب می‌کنند، این ادویه جات می‌تواند فلفل ساده باشد یا سس ماهی و بادام زمینی خرد شده.

تام یوم گونگ (Tom Yum Goong)- نوعی سوپ ترش و تند است که از ترکیب میگو و سبزیجات مختلف از جمله قارچ تهیه می‌شود.

تام یام تالای (Tam Yam Talay)- نوع دیگری از سوپ تام یوم گونگ است که در آن به جای قارچ از غذاهای دریایی استفاده شده است. اگر اهل غذای دریایی نیستید همین غذا را می‌توانید با مرغ سفارش دهید که تام یام گای (Tom Yam Gai) خوانده می‌شود.

با این حال در سفر به پوکت نگران غذا نباشید، چرا که این شهر یک مقصد بین المللی است که در گوشه و کنار آن رستوران‌های مختلفی که غذاهای محبوبتان از جمله برگر یا پیتزا را سرو می‌کنند وجود خواهند داشت.

پوکت، مقصدی به یادماندنی در تایلند

از مرداد تا مهر فصل بارندگی در پوکت محسوب می‌شود و دمای هوا بین ۲۶ تا ۳۶ درجه سانتی‌گراد است. اگر به دنبال سفر ارزان به تایلند هستید، این ماه‌ها می‌توانند گزینه مناسبی باشند. می‌توانید رزرو هتل های پوکت را با قیمت مناسب‌تر انجام دهید و با خرید یک بلیط ارزان راهی این جزایر زیبا شوید.

آیا تجربه سفر به پوکت را دارید؟ تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید