ازمیر شهری زیبا و تاریخی در ترکیه است که سفر به آن قطعا لحظات خوشی را برای شما رقم خواهد زد. در سفر به ازمیر، جاذبه‌های متنوعی از آمیختن با فرهنگ مردم این شهر گرفته تا سفر به گذشته و بازدید از آثار تاریخی و لذت بردن از سواحل و تفریحات آبی را برایتان به همراه دارد. آنتالیا تنها شهر ساحلی ترکیه نیست و می‌توانید گزینه‌های دیگر مانند ازمیر را با هزینه کمتر جایگزین آن کنید. راهنمای جامع سفر به ازمیر و هر آنچه باید درباره این شهر توریستی ترکیه بدانید را در مجله گردشگری فلای تودی بخوانید.

معرفی شهر ازمیر | ازمیر کجاست؟

ازمیر که در دوران باستان با عنوان سمیرنا شناخته می‌شد، پس از استانبول و آنکارا سومین شهر پرجمعیت ترکیه است. همچنین این شهر در محدوده دریای اژه پس از آتن، به‌عنوان دومین شهر پرجمعیت شناخته می‌شود. ازمیر ابتدا توسط یونانی‌ها ساخته شد، سپس رومی‌ها آن را اشغال کردند و اسکندر مقدونی قبل از اینکه امپراطوری عثمانی در قرن ۱۵ در آن مستقر شود، آن را از نو ساخت. ازمیر از هر دوره‌ای – از عصر یونانی‌ها گرفته تا امپراطوری عثمانی – معماری قدیمی و سنتی خاصی را به یادگار حفظ کرده است.

Izmir of Turkey

ازمیر در دریای اژه و غرب ترکیه قرار دارد و یکی از بزرگترین بنادر این کشور محسوب می‌شود که رشد و پیشرفت قابل توجهی دارد. اگر چه در شهر ازمیر، بلوارهای وسیع، ساختمان‌های شیشه‌ای و مراکز خرید مدرن با شیروانی‌های قرمز رنگ سنتی، بازارهای متعلق به قرن هجده و مساجد و کلیساهای قدیمی دیده می‌شود، با این وجود، حال و هوای شهر بیشتر از اینکه سنتی و ترکیه‌ای باشد، مدرن و اروپایی است.

ازمیر به‌خاطر آب‌وهوایش و به این دلیل که بسیاری از فرهنگ‌ها و مذاهب در آن زندگی می‌کنند، موقعیت خود را به‌عنوان شهری با اقتصاد و اجتماعی پویا در منطقه حفظ کرده است. تمدن‌های ایرانی، یونانی‌های باستان، آشوری‌ها، رومی‌ها، بیزانس و عثمانی‌ها فقط تعدادی از تمدن‌های مختلفی هستند که در طول تاریخ ازمیر، در این شهر حکمرانی کرده‌اند.

اطلاعات ضروری درباره شهر ازمیر

مواردی که در زیر ارائه شده‌اند، ضروری‌ترین اطلاعاتی هستند که در زمان سفر به ازمیر حتما باید آن‌ها را به یاد داشته باشید.

  • زبان رسمی: ترکی استانبولی
  • واحد پول: لیر ترکیه
  • فرودگاه‌های ازمیر: فرودگاه بین المللی عدنان مندرس ازمیر
  • اختلاف ساعت با تهران: ساعت رسمی ازمیر، نیم ساعت از تهران عقب‌تر
  • شماره‌های ضروری:
  • آمبولانس: ۱۱۲
  • پلیس: ۱۵۵
  • کد شهری ازمیر: ۲۳۲

شرایط اخذ ویزای ازمیر

ترکیه از آن دست کشورهایی است که مردم ایران بدون نیاز به اخذ ویزا می‌توانند به شهرهای مختلف آن سفر کنند و تا ۳ ماه هم در خاک این کشور اقامت داشته باشند. از این رو، برای سفر به ازمیر نیازی به دریافت ویزا ندارید و تنها با گذرنامه‌ای که حداقل ۶ ماه اعتبار دارد، می‌توانید به این شهر سفر کنید.

معرفی فرودگاه های ازمیر

شهر ازمیر تنها یک فرودگاه دارد که در محله قاضی امیر این شهر قرار گرفته و روزانه میزبان پروازهای زیادی از سراسر ایران و جهان است. این فرودگاه عدنان مندرس نام دارد و از سال ۱۹۸۷ از مسافران و گردشگران شعر ازمیر استقبال می‌کند. فرودگاه بین‌المللی عدنان مندرس در ۱۸ کیلومتری ازمیر قرار دارد و با وسایل نقلیه گوناگونی که در ادامه معرفی خواهند شد، می‌توان از فرودگاه به مرکز شهر دسترسی داشت. در زیر، ضروری‌ترین اطلاعاتی که باید درباره فرودگاه ازمیر بدانید، ارائه شده است:

فرودگاه ازمیر
  • آدرس: Dokuz Eylül Mh., 35425 Gaziemir/İzmir,
  • کد یاتا: ADB
  • آدرس وب‌سایت: adnanmenderesairport.com

آدرس فرودگاه عدنان مندرس ازمیر روی نقشه گوگل

اینترنت در فرودگاه ازمیر

اینترنت وای فای در همه نقاط ترمینال‌های داخلی و خارجی فرودگاه بین‌المللی عدنان مندرس برای مسافران در دسترس است و آن‌ها می‌توانند به طور رایگان از اینترنت فرودگاه استفاده کنند.

گم شدن چمدان و سایر اشیا در فرودگاه ازمیر

در صورتی که حین جابه‌جایی در فرودگاه عدنان مندرس اشیای خود را گم کردید، همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۰ شب می‌توانید به دفتر نگهداری از وسایل گم‌شده فرودگاه مراجعه کنید.

راه های دسترسی به مرکز شهر از فرودگاه ازمیر

  • شاتل‌ های فرودگاهی: اتوبوس‌هایی به نام هاواش (HAVAŞ) شما را از فرودگاه به مرکز شهر ازمیر می‌برند. کرایه این اتوبوس‌ها تا مرکز شهر ۱۰ لیر است. فقط حواستان باشد که حتما در مرکز شهر از اتوبوس پیاده شوید؛ چون این اتوبوس‌ها مسیر خود را تا شمال شهر ازمیر و ترسانه (محل کشتی سازی آلانیا) نیز ادامه می‌دهند.
  • اتوبوس‌های عمومی: این اتوبوس‌ها که با استفاده از اِشوت (ESHOT) خدمات‌رسانی می‌کنند، ارزان‌تر از اتوبوس‌ های هاواش هستند و کرایه آن‌ها ۴٫۷ لیر است.

خرید سیم کارت در ازمیر ترکیه

در شهرهای مختلف ترکیه، قوانین سفت و سختی برای خرید سیم‌کارت وجود ندارد و مسافران در بدو ورود به ازمیر و سایر شهرهای ترکیه به‌راحتی می‌توانند نسبت به خرید سیم‌کارت اعتباری اقدام کنند. توجه داشته باشید که برای خرید سیم‌کارت حتما باید گذرنامه همراه خود داشته باشید و به دفتر نمایندگی اوپراتورهای سیم‌کارت در فرودگاه و نقاط مختلف شهر مراجعه کنید. روند خرید و فعالسازی سیم کارت در ترکیه در عرض کمتر از ۵ دقیقه انجام می‌شود و با توجه به هزینه بالای رومینگ سیم کارت، اقدام هوشمندانه‌ای برای کاهش هزینه‌های استفاده از اینترنت و مکالمه به حساب می‌آید.

در سفر به ازمیر چه پولی با خود ببریم؟

از آنجایی که واحد پولی رسمی در ترکیه لیر است، گردشگرانی که به شهرهای مختلف این کشور سفر می‌کنند، باید به‌اندازه کافی ارز لیر به همراه داشته باشند. اینکه دقیقا چه مقدار ارز باید همراه خود داشته باشید، به مدت زمان اقامتتان در ازمیر و سبک سفر رفتن شما بستگی دارد. به‌عنوان یک توصیه کلی، از تبدیل ارز در فرودگاه‌ها خودداری کنید؛ کارمزد تبدیل ارز در صرافی‌های فرودگاه عموما بالاست.

آب وهوای ازمیر

به دلیل موقعیت جغرافیایی ازمیر، آب‌وهوای بیشتر نقاط آن تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. تعداد روزهای آفتابی ازمیر در طول سال به بیش از ۳۰۰ روز است و به همین دلیل تابستان‌ های ازمیر بسیار گرم و خشک هستند. در فصل زمستان نیز، دمای هوا تا صفر درجه سانتی‌گراد پایین می آید و هوا بیشتر طوفانی و بارانی می‌شود. با این حال به‌ندرت در این ناحیه برف می‌بارد؛ به‌طوری که مردم این شهر ممکن است در طول یک دهه ۳-۲ بار بارش برف را تجربه کنند!

آب و هوا در سفر به ازمیر

بهترین زمان سفر به ازمیر

از ماه می تا آگوست یعنی اواسط اردیبهشت تا اواسط شهریور ماه، بهترین زمان سفر به ازمیر است. در این ماه‌ها، تایستان و گرما شرایط بسیار مناسبی را برای برای گردش در این شهر و لذت‌بردن از سواحل آفتابی فراهم می‌کنند. از اواسط ماه اکتبر (ماه مهر)، هوا کم‌کم خنک می‌شود و شرایط برای قدم‌زدن عصرگاهی ایده‌آل است.

میانگین دمای هوا در شهریور و مهر ماه بین ۱۸ تا ۲۳ درجه سانتی‌گراد است. در ماه جولای – اواسط تیر تا اواسط مرداد – که دمای هوا به ۳۳ درجه سانتی‌گراد می‌رسد، ازمیر در گرم‌ترین حالت خود قرار دارد. همچنین، فصل پاییز و زمستان – به‌ویژه دسامبر و ژانویه (دی و بهمن) – پربارش‌ترین فصل‌ های ازمیر هستند.

چگونه به ازمیر سفر کنیم؟

اگر از ایران قصد سفر به ازمیر را داشته باشید، از تهران پرواز مستقیم به ازمیر وجود ندارد و با توجه به بلیطی که برای سفر خریداری می‌کنید، پس از یک یا ۲ توقف، به ازمیر می‌رسید. لازم به ذکر است که ایران ایر تور تنها ایرلاینی است که به ازمیر پرواز مستقیم دارد و در صورت تمایل، با پروازهای این ایرلاین می‌توانید به ازمیر سفر کنید. از بخش پرواز خارجی در سایت فلای تودی، می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره پروازهای ازمیر کسب کنید.

روش های سفر به ازمیر

رزرو هتل های ازمیر

با توجه به اینکه ازمیر یکی از مهم‌ترین شهرهای ترکیه است، هتل‌های این شهر از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند. در نتیجه، با توجه به محله‌ای که قرار است در آن سکونت داشته باشید و بودجه‌ای که به این کار اختصاص داده‌اید، می‌توانید بهترین هتل های ازمیر را برای اقامت انتخاب کنید.

در صورتی که اقامت در هتل های لوکس ازمیر را ترجیح می‌دهید، هتل موون پیک، رنسانس، سوئیسوتل، مادی اوتل، هتل مارلایت و… گزینه‌های بسیار مناسبی برایتان خواهد بود. اگر هم به دنبال هتل های ارزان ازمیر هستید، می‌توانید سراغ گراند کورنر، بایلان بنی‌شهیر و لاللی بروید. برای رزرو هتل های ازمیر با بهترین قیمت به سایت فلای تودی مراجعه کنید.

چگونه از استانبول به ازمیر برویم؟

اگر از سایر شهرهای ترکیه قصد سفر به این شهر را دارید، روش‌های زیر هم پیش روی شما قرار دارد:

سفر به ازمیر با قطار

ازمیر دو ایستگاه راه آهن دارد: باسمانه (Basmane) در مرکز شهر که مربوط به سرویس‌دهی قطارهای محلی و مترو است و دیگری ایستگاه آلسانجاک (Alsancak) در شمال شهر که به قطارهای بین شهری و ایزبان (IZBAN) اختصاص دارد. سرویس‌های اصلی بین شهری از آنکارا، دنیزلی و اسپارتا حرکت مستقیم دارند. اما برای سفر به ازمیر از استانبول باید در میان راه از کشتی‌ های باندیرما استفاده کنید.

سفر با قطار به ازمیر

سفر به ازمیر با کشتی

آخر هر هفته می‌توانید با کشتی از استانبول به ازمیر بروید. تمامی کشتی‌ها در ترمینال کشتی آلسانجاک که ترمینالی در ۲ کیلومتری مرکز شهر ازمیر است، توقف می‌کنند. فاصله استانبول تا ازمیر با کشتی ۲۵ دقیقه است.

سفر به ازمیر با اتوبوس

پایانه اتوبوسرانی بین شهری ازمیر در شمال شرقی این شهر قرار دارد و اتوبوس‌هایی که از سایر شهرها به ازمیر وارد می‌شوند، در این پایانه توقف می‌کنند. این پایانه بسیار بزرگ و مجهز است و امکاناتی نظیر غذا، نوشیدنی و حتی کافی‌نت به‌راحتی در دسترس مسافران قرار می‌دهد.

سفر به ازمیر با اتوبوس

اگر می‌پرسید که چگونه از استانبول به ازمیر برویم، اتوبوس‌های بین شهری را به شما پیشنهاد می‌کنیم. جابه‌جایی شما ۹ ساعت به طول می‌انجامد و در طول راه با آب، نوشیدنی و یک غذای سبک از شما پذیرایی خواهد شد. کرایه اتوبوس از استانبول به ازمیر نفری ۵۰ لیر است.

هزینه های سفر به ازمیر

هزینه سفر به ازمیر با توجه به کلاس پروازی و هتلی که برای اقامت در ازمیر انتخاب می‌کنید، متغیر خواهد بود. برای مشاهده هتل ها و بلیط ازمیر، می‌توانید به بخش هتل خارجی و پرواز خارجی در وب‌سایت فلای تودی مراجعه کنید. از نظر هزینه غذا نیز باید بدانید که غذا در ازمیر بسیار ارزان است؛ به‌عنوان مثال، صرف یک وعده غذای خیابانی ۸-۵ لیر هزینه دارد و قیمت غذا در رستوران‌های سطح متوسط نیز معمولا ۱۱۰-۵۰ لیر است. حمل و نقل نیز در این شهر چندان گران نیست. به‌عنوان مثال اگر بخواهید با اتوبوس، مترو و تراموا در شهر جابه‌جا شوید، به‌ازای هر سفر باید مبلغی معادل ۳ لیر پرداخت کنید.

حمل و نقل عمومی در سفر به ازمیر

  • کشتی‌های کوچک مسافربری، راحت و سریع هستند و نمایی زیبا از ازمیر را مقابل دیدگان شما قرار می‌دهند. اگر هوا خوب بود، ترجیحا با این وسایل نقلیه در سطح شهر تردد کنید.
  • سامانه اتوبوسرانی ازمیر تمام شهر را پوشش می‌دهد.
  • تاکسی‌های زیادی با قیمت‌های منطقی در ازمیر وجود دارد.
  • همچنین خط مترویی مرکز شهر/ میدان کوناک را به شمال شرقی حومه بورنووا متصل می‌کند.
  • خط قطار ایزبان نیز بیشتر مناطق شهر را پوشش می‌دهد.
  • در ازمیر مکان‌های زیادی برای کرایه دوچرخه موجود است. می‌توانید دوچرخه کرایه کنید و شهر را با آن بگردید.
  • همچنین در ازمیر، در برخی مناطق می‌توانید درشکه سوار شوید. درشکه‌ها به صورت دو شیفت از ساعت ۸:۰۰ تا ۲۳:۰۰ کار می‌کنند و کرایه آن‌ها ۲۰ لیر است.
حمل و نقل عمومی در سفر به ازمیر

بهترین جاهای دیدنی ازمیر

اگر در حال برنامه‌ریزی برای سفر به ازمیر هستید، احتمالا این سوال برایتان پیش آمده باشد که ازمیر کجا برویم و از چه بناهایی بازدید کنیم؟ به دلیل آتش سوزی دهه ۱۹۲۰ بسیاری از بناهای تاریخی ازمیر از میان رفت و به این ترتیب بسیاری از آثار تاریخی ۵۰۰۰ ساله این شهر نابود شد. اما هنوز هم مکان‌های تاریخی بسیاری برای بازدید در این شهر وجود دارد. در ادامه به معرفی تعدادی از جاهای دیدنی ازمیر می‌پردازیم.

میدان کوناک | Konak Square

از جمله محبوب‌ ترین جاهای دیدنی ازمیر می‌توان به میدان کوناک اشاره کرد. این بنا،‌ میدان اصلی مرکز شهر ازمیر به شمار می‌رود. این میدان را با برج ساعت،‌ که یکی از نشانه‌های منحصر به فرد ازمیر محسوب می‌شود، می‌شناسند. برج ساعت در سال ۱۹۰۱ ساخته شده است. مسجد کوناک یالی و بازار کِمِرالتی نیز در حوالی این میدان قرار دارند.

میدان کوناک - سفر به شهر ازمیر

آسانسور | Asansör

آسانسور در سال ۱۹۰۷، توسط یک تاجر یهودی ساخته شد. هدف از ساخت آسانسور این بود که ساکنین منطقه از طریق آن بتوانند از بالای تپه عبور کنند. این بالابر با نیروی محرکه آب کار می‌کند. شهردار ازمیر بعدها این آسانسور را بازسازی کرد و در حال حاضر با جریان برق کار می‌کند. یک رستوران هم بالای این آسانسور قرار دارد که از نمایی بسیار زیبا به شهر ازمیر برخوردار است.

محبوب ترین سواحل ازمیر

با توجه به اینکه ازمیر در کرانه دریای اژه واقع شده، سواحل فراوانی دارد. این سواحل چندان از مرکز شهر دور نیستند و در بیشتر آن‌ها سرویس حمل‌ونقل عمومی در دسترس است. از میان سواحل مشهور ازمیر می‌توان به فوچا،‌ اورلا، ‌سفری حصار،‌ دیکیلی و چشمه اشاره کرد.

سواحل ازمیر در سفر به شهر ازمیر

آلسانجاک | Alsancak

برای گردشگرانی که دوست دارند با فرهنگ و زندگی اجتماعی مقصدشان آشنا شوند، آلسانجاک یکی از بهترین جاهای دیدنی ازمیر است. آلسانجاک محله‌ای تاریخی با خیابان‌های کوچک، بارهای متعدد و خانه‌های قدیمی عثمانی محسوب می‌شود. می‌توانید بیش از نیمی از روز را در این محله قدم بزنید و سپس در کافه‌های آن چای ترکی بنوشید.

قلعه کادیفه | Kadifekale

کادیفه، قلعه‌ای قدیمی است که روی تپه‌ای به همین نام قرار دارد. این قلعه را اسکندر مقدونی در زمان احیای ازمیر ساخت و از بالای این قلعه می‌توان منظره شهر را به طور کامل مشاهده کرد. این بنا «قلعه مخملی» لقب دارد و امروزه تنها دیوارها، برج‌ها و آب‌انبار زیرزمینی آن به جای مانده است.

کارشیاکا | Karşıyaka

کارشیاکا که معنای تحت‌اللفظی آن «طرف مقابل» است، در بخش دیگر خلیج ازمیر قرار دارد و نمایی بسیار زیبا از کوناک و آلسانجاک را در معرض دید قرار می‌دهد. کارشیاکا یکی از محله‌های شب‌نشینی و خیابان‌ های خرید ازمیر است و از طریق کشتی‌های مسافربری و قطارهای ایزبان می‌توانید به این منطقه بروید.

تله فِریک | Teleferik

تله فریک‌ها که همان تله کابین‌ های ازمیر هستند،‌ پس از سال‌ها دوباره باز شدند. این تله کابین‌ها که از سال ۱۹۷۷ در حال خدمات‌رسانی هستند و ۴۲۳ متر بالاتر از سطح دریا قرار دارند. با توجه به اینکه تعداد زیادی رستوران،‌ کافه و فروشگاه در بالای تپه قرار دارد و تعداد این امکانات هر روز در حال افزایش است، تله فریک ازمیر گزینه بسیار مناسبی برای تفریح در این شهر محسوب می‌شود.

تله فِریک در سفر به شهر ازمیر

آگورا | Izmir Agora

آگورا در مرکز شهر ازمیر، محوطه‌ای تاریخی است که ویرانه‌های یک بازار رومی-یونانی را به نمایش می‌گذارد و یادگار زمانی است که ازمیر توقف‌گاه بسیار مهمی در مسیر جاده ابریشم بود. طاق نماهای طبقات پایین بازار با قدمت ۲۰۰۰ ساله هنوز سرپاست و از کانال آب زیرزمینی آن آب توسط فواره‌ها در وسط محوطه جریان دارد.

افسوس | Ephesus

منطقه باستانی افسوس نیز یادگار جاده ابریشم است. در زمان‌های قدیم، افراد از سرتاسر دنیا با کشتی به بندر می‌رفتند تا میوه‌ها و ادویه‌های جدید بخرند، پارچه فروشی‌های جذاب ترکیه را ببینند و از شهر چندفرهنگی ازمیر بازدید کنند. در کتابخانه سلوس که مجددا بازسازی شده، بیش از ۱۲۰۰۰ طومار قدیمی نگهداری می‌شود و یادآور ارزش دانش و یادگیری برای بشر است.

بازدید از موزه‌ های ازمیر

ازمیر موزه‌های زیاد و جذابی دارد؛ از موزه هنرهای مدرن گرفته تا موزه باستان‌شناسی را می‌توانید در این شهر بیابید. برخی از معروف ترین موزه های ازمیر شامل موزه آگورا، موزه باستان‌ شناسی، موزه زنان ازمیر، موزه آتا تورک، موزه باستان‌شناسی بوستانلی، موزه تاریخ و هنر و… می‌شوند.

بهترین مراکز خرید ازمیر

هیچ تردیدی نیست که خریدکردن جذاب‌ترین بخش هر سفری است. برای خرید سوغاتی و یادگاری در شهر ازمیر، باید به کوناک پییر بروید. کوناک پییر مرکز خرید کوچکی است که در کوردون قرار دارد. در این مرکز خرید می‌توانید انواع برندهای ترکیه ‌ای و معتبر را پیدا کنید. این مرکز خرید سینما هم دارد و مکانی عالی برای تفریح در شهر ازمیر است.

 خرید در سفر به شهر ازمیر

فوروم برنووا مرکز خرید دیگری است که برای خرید در ازمیر می‌توانید به آن مراجعه کنید. در این مرکز خرید بسیار بزرگ، اجناس معروف‌ترین برندها فروخته می‌شوند و یک سوپرمارکت‌ به سبک مدیترانه‌ای نیز در فضای باز این مرکز خرید وجود دارد. اگر قصد خرید سوغاتی دارید، می‌توانید به کِمِرالتی که در مرکز شهر ازمیر قرار دارد، مراجعه کنید. این مرکز خرید با فضای سنتی خود مکانی عالی برای گردش نیم‌روزه و خرید در شهر ازمیر است.

معرفی بهترین خوراکی ها و رستوران های ازمیر

ازمیر عضوی از شبکه شهرهای جهانی آشپزی است. تا قبل از سال ۲۰۱۵، ۲۲ شهر عضو این شبکه بودند تا اینکه در این سال ازمیر نیز به‌عنوان بیست‌وسومین شهر به آن پیوست. از این رو، نباید این شهر را بدون امتحان‌ کردن غذاهای مختلف آن ترک کنید. در ادامه، تعداد از معروف ترین غذاهای ازمیر از نظر مسافران ارائه شده است:

محبوب ترین خوراکی ها و غذاهای ازمیر کدامند؟

با توجه به اینکه ازمیر یک شهر بندری محسوب می‌شود، حتما غذاهای دریایی را در آن امتحان کنید. در رستوران های ازمیر می‌توانید لذیذترین ماهی‌ها و غذاهای دریایی عمرتان را صرف خواهید کرد. پیشنهاد می‌کنیم هنگام سفر به ازمیر، پس از گشت و گذار در محله آلسانجاک خودتان را به صرف یک غذای دریایی خوشمزه در رستوران دریایی کوردون امیدکوی (Kordon Ümitköy Balıkçısı) دعوت کنید.

کومرو | Kumru

کومرو ساندویچ گرمی است که با نانی خاص، ‌دانه کنجد، سس ترکی پنیر کبابی و گوجه پخته می‌شود. نوع دیگری از کومرو وجود دارد که بدون سس و با فلفل سبز، مخصوص گیاهخواران سرو می‌شود. سعی کنید این غذا را حتما در ازمیر امتحان کنید چون نمی‌توانید آن را در هیچ جای دیگری از ترکیه پیدا کنید. کومرو یکی از غذاهای خیابانی ازمیر است و به‌راحتی می‌توانید آن را تهیه کنید. همچنین، این غذا قیمت بسیار مناسبی دارد (۱٫۲۵ لیر) و حتی اگر بسیار گرسنه هم باشید، دو تکه از آن شما را سیر خواهد کرد.

کومرو، از غذاهای معروف ازمیر

چی بورک | Çi Börek

چی بورک یکی از خوشمزه‌ ترین غذاهای ازمیر است که به طور کلی به‌عنوان میان‌وعده یا پیش‌غذا سرو می‌شود. گفته می‌شود که این غذا برای اولین بار ۱۵۰ سال پیش در این شهر پخته شده است. چی بورک که با پنیر کورد (دلمه پنیر) یا گوشت چرخ‌کرده طبخ می‌شود، یکی از غذاهای محبوب ازمیری‌ها برای صبحانه است.

پنیر تولوم | Tulum Peyniri

تولوم نوعی پنیر است که در ازمیر درست می‌شود و در بین ساکنان این شهر طرفداران زیادی دارد. پنیر محلی تولوم از شیر بز تهیه می‌شود. اگر طرفدار پنیر هستید، حتما آن را در ازمیر تجربه کنید. این پنیر نه تنها در میان مردم ازمیر بلکه در میان گردشگران نیز از محبوبیت فراوانی برخوردار است.

گورک | Gevrek

گورک ‌نانی کنجدی و حلقه‌ای شکل است که در شهرهای دیگر ترکیه با نام سیمیت می‌شناسند. اگرچه گورک شبیه نان‌های شهرهای دیگر ترکیه است اما شیرینی منحصر‌به‌فردی در ازمیر محسوب می‌شود. راز طبخ گورک که باعث تفاوت آن با سیمیت‌‌های شهرهای دیگر می‌شود این است که قبل از طبخ آن را در شیره قند می‌غلطانند. این روش را ترک‌‌ های قفقاز در پخت این نان به کار می‌بردند. گورک‌های برشته و خوشبو با کنجد فراوان وقتی با پنیر جودوسر، گوجه فرنگی تازه،‌ فلفل سبز و یک لیوان چای سرو می‌شوند برای صبحانه‌ غذایی بسیار خوشمزه هستند.

پنیر تولوم از غذاهای محبوب ازمیر

بویوز | Boyoz

بویوز نوعی نان است که توسط یهودی‌ها به ازمیر آورده شد. این نان خوشمزه و چرب عمدتا همراه با چای و تخم مرغ آبپز در وعده صبحانه سرو می‌شود اما در نانوایی‌های آلسانجاک و مزارلیکباشی (Mezarlıkbaşı) می‌توانید انواع مختلفی از بویوز مانند بویوز با فیلینگ کنگرفرنگی،‌ اسفناج،‌ پنیر و کنجد را هم پیدا خواهید کرد.

معرفی نمایشگاه ها و فستیوال های ازمیر

در ازمیر رویدادهای زیادی برگزار می‌شود که جشنواره بین‌ المللی ازمیر یکی از معروف‌ترین آن‌ها است. این جشنواره از اواسط ژوئن آغاز می‌شود و تا اواسط جولای (از اوایل خرداد تا اواخر تیر ماه) ادامه دارد. این جشنواره میزبان اجراهایی از موسیقیدان‌های مشهور، گروه‌های نمایشی و هنرهای محلی ازمیر است.

از دیگر فستیوال های ازمیر، می‌توان به جشنواره جاز اروپایی اشاره کرد. هدف این جشنواره آن است که صلح و دوستی را از طریق کاوش در موسیقی جاز جشن بگیرد. این رویداد و سایر رویدادهای فرهنگی ازمیر معمولا توسط بنیاد فرهنگ، هنر و آموزش ازمیر و همچنین نمایشگاه بین المللی ازمیر برگزار می‌شوند.

علاوه بر رویدادهای فرهنگی و هنری، ازمیر میزبان تعدادی رویداد ورزشی بین‌المللی است که بیشتر آن‌ها در تابستان برگزار می‌شوند. از جمله این رویدادها می‌توان به مسابقات بین‌المللی قهرمانی شمشیربازی اشاره کرد. همچنین، بسکتبال یکی از محبوب‌ترین ورزش‌ها در ازمیر است و رویدادهای بسکتبالی متعددی هم در این شهر برگزار می‌شود.

سفر به ازمیر یا استانبول؟

با توجه به جذابیت‌های بی‌شماری که شهرهای ترکیه برای گردشگران دارند، شاید تصمیم‌گیری درباره اینکه به ازمیر سفر کنید یا استانبول بسیار دشوار باشد. اینکه به کدام یک از این شهرها سفر کنید، بستگی دارد به اینکه هدفتان از مسافرت چیست. استانبول شهری مدرن و پرجنب‌وجوش محسوب می‌شود. علاوه بر این، تنگه بسفر و بسیار از بناهای تاریخی مهم ترکیه در این شهر قرار دارد. در حالی که ازمیر یک شهر ساحلی است و برای فرار از هیاهوی شهر بهترین گزینه خواهد بود.

سفر به استانبول

اینکه استانبول را انتخاب کنید یا ازمیر، کاملا بستگی به هدف شما از سفر و حال و هوای آن دارد. اماپیشنهاد می‌کنیم بلیط هواپیما استانبول را که خردید و در این شهر گشت و گذار کردید، زمینی یا هوایی به ازمیر سفر کنید و چند روزی را هم در این شهر ساحلی ترکیه خوش بگذرانید.

ازمیر از زیباترین شهرهای ساحلی ترکیه

ازمیر، مروارید دریای اژه است، با آب و هوای مدیترانه‌ای و سواحل جذاب و خوش آب‌وهوا که تجربه به یادماندنی برایتان خلق خواهد کرد. این مسئله در کنار جاذبه های گردشگری، غذاهای خوشمزه و فستیوال های ازمیر – به‌ویژه نمایشگاه جهانی ازمیر – خیلی‌ها را به بازدید از این شهر وسوسه می‌کند. امیدواریم راهنمای جامع سفر به ازمیر که در این مطلب ارائه شد، به شما در شناخت این شهر ترکیه‌ای و بایدهای سفر کمک کرده باشد.

اگر تجربه سفر به ازمیر را دارید و نکته‌ای در این راهنما از قلم افتاده، آن را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره سفر به ازمیر

بهترین زمان سفر به ازمیر کی است؟

بهار و پاییز از نظر آب‌وهوایی بهترین زمان سفر به ازمیر محسوب می‌شوند. در فصل تابستان نیز با توجه به اینکه گرمای هوا شرایط بسیار مناسبی را برای گردش در شهر فراهم می‌کند، مسافران زیادی به مقصد ازمیر بار سفر می‌بندند.

مهم ترین جاذبه‌های دیدنی ازمیر کدام‌اند؟

میدان کوناک، افسوس، قلعه کادیفه، آلسانجاک و… از بهترین جاهای دیدنی ازمیر هستند.

فاصله بین استانبول و ازمیر با هواپیما چقدر است؟

طی‌کردن مسیر هوایی استانبول به ازمیر تنها در عرض ۵۵ دقیقه پیموده می‌شود.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید