معرفی غذاهای ازمیر

بخش مهمی از رستوران‌ها و کافه‌های ازمیر در قسمت بازار این شهر قرار دارند. در حالیکه بسیاری از غذاهای ازمیر که در رستوران‌های آن سرو می‌شوند، غذاهای سنتی اروپایی هستند، بسیاری از رستوران‌های ازمیر هم به غذاهای ملی اختصاص دارند. مطمئنا اکثر گردشگران علاقه دارند که در سفر به ازمیر غذاهای محلی این شهر را نیز امتحان کنند. و می‌توانند این غذاها را در اکثر رستوران‌های جذاب و ارزان این شهر و در منطقه بازار ازمیر پیدا کنند. جای تعجب نیست که بسیاری از گردشگرانی که قصد سفری با هزینه‌های پایین‌تر دارند در این محله زیاد پیدا می‌شوند.

بلیط هواپیما ازمیر ارزانترین نرخ
امکانات غذاخوری با قیمت‌های فوق‌العاده که در این شهر وجود دارد روشی فوق‌العاده برای امتحان غذاهای ملی و لذیذ این شهر است. در ضمن غذاهایی که در رستوران‌های ازمیر سرو می‌شوند اکثرا به صورت غیرالکلی هستند و نوشیدنی‌های الکلی در کنار آن‌ها استفاده نمی‌شود. بنابراین این رستوران‌ها برای کسانی که غذاهای غیرالکلی می‌خورند و مخصوصا برای ایرانی‌ها بسیار مناسب هستند. در ادامه با فلای تودی همراه باشید تا تعدادی از غذاهای سنتی ازمیر را به شما معرفی کنیم.

۱٫ صبحانه ترکی

صبحانه ترکی - غذاهای ازمیر
صبحانه ترکی – غذاهای ازمیر

قطعا خوردن صبحانه در هوایی تازه با تماشای منظره کشتی هایی که در دریا در رفت‌ و آمد هستند، یکی از لذت بخش‌ترین تجربیاتی خواهد بود که در سفر به شهری مانند ازمیر خواهید داشت. مخصوصا وقتی پای صبحانه ترکی در میان باشد. در ازمیر صبحانه‌ای فوق‌العاده و متفاوت با انواع پنیر، زیتون، تخم مرغ، شیرینی بویوز، نان، مربا، کره، و قهوه ترک را فقط با ۱۵ لیر امتحان خواهید کرد. همچنین می‌توانید در این شهر صبحانه‌های خیابانی را امتحان کنید که بسیار خوشمزه هستند. قیمت یک ساندویچ کوچک ۲ لیر و قیمت یک ساندویچ بزرگ ۶ لیر است.

رزرو هتل ارزان در ازمیر

۲٫ منمن( Menemen)

منمن - غذاهای ازمیر
منمن یکی از غذاهای ازمیر

این صبحانه سنتی ترکیه از ترکیب تخم مرغ‌ با سبزیجات مزه دار شده پخته می‌شوند و با نان به صورت گرم سرو می‌شوند. حتما این صبحانه لذیذ را در ازمیر امتحان کنید.

۳٫ کوفته( Köfte)

کوفته - غذاهای ازمیر
کوفته یکی از غذاهای ازمیر

کوفته ازمیری با کوفته‌های ایرانی متفاوت است. این نوع کوفته در حقیقت گوشت بره یا گاو است که به صورت کوفته قلقلی در‌ آمده است. این نوع کوفته را می‌توان به صورت آب‌پز شده، به صورت ساندویچ، با سالاد یا همراه با ماست سرو کرد.

۴٫ مانتی( Mantı)

مانتی - غذاهای ازمیر
مانتی یکی از غذاهای ازمیر

مانتی در ابتدا شاید شما را یاد رایویولی( نوعی غذای ایتالیایی از گوشت و نشاسته) بیندازد. اما مانتی ترکیه کاملا از لحاظ طعم و ترکیبات با رایویولی متفاوت است. در طبخ مانتی تکه‌های کوچک و قلقلی شده گوشت گاو یا بره را در آب می‌پزند یا سرخ می‌کنند و در نهایت این غذا با ماست یا کره سرو می‌شود. البته در ترکیب این غذا از ادویه‌های خاصی هم استفاده می‌شود.

۵٫ بورک( Börek)

بورک - غذاهای ازمیر
بورک یکی از غذاهای ازمیر

بورک این شیرینی لذیذ در انواع متنوعی طبخ می‌شود. محبوب‌ترین آن با گوشت قیمه شده یا اسپانیایی و پنیر پر می‌شود. بورک را می‌توان به صورت رول، پف کرده، و یا لایه‌ای به صورت لازانیا درست کرد و به عنوان صبحانه، ناهار و یا شام یا حتی میان وعده میل کرد. به هر حال این شیرینی به هر شکلی که به دست شما رسید قطعا خوشمزه خواهد بود و ارزش امتحان کردن دارد. بورک را هم به صورت بورک سبزیجات طبخ می‌کنند و هم به صورت بورک گوشت.

۶٫ باقلوا( Baklava)

باقلوا - غذاهای ازمیر
باقلوا یکی از غذاهای ازمیر

چطور می‌شود به ترکیه رفت و باقلواهای لذیذ این کشور را تجربه نکرد! شاید دسر شیرینی به خوشمزگی باقلوای ترکیه در جای دیگر وجود نداشته باشد. معمولا روی باقلوا را با پودر پسته تزئین می‌کنند. باقلوای ازمیر فوق‌العاده شیرین و منحصر به فرد است. و باید آن را تازه سرو کنید.

۷٫ پیده( Pide)

 پیده - غذاهای ازمیر
پیده یکی از غذاهای ازمیر

پیده را که معمولا با نام “پیتزای ترکیه‌ای” می‌شناسند. خمیر پیده را معمولا به شکل قایق درمی‌آورند و روی آن را با مواد مختلفی مثل گوشت چرخ‌کرده، اسفناج و پنیر پر می‌کنند.

۸٫ گولاچ( Güllaç)

گولاچ - غذاهای ازمیر
گولاچ یکی از غذاهای ازمیر

گولاچ دسری سنتی است که معمولا در طول ماه رمضان سرو می‌شود. گولاچ ترکیب منحصر به فردی از خمیر، شیر، گلاب، آجیل، و دانه‌های انار است. ممکن است در ترکیب آن از میوه‌های دیگری هم استفاده شود.

۹٫ راحت الحلقوم( Lokum)

راحت الحلقوم - غذاهای ازمیر
راحت الحلقوم یکی از غذاهای ازمیر

لذت ترکیه‌ای ها به این است که چطور با راحت الحلقوم‌هایشان در دنیا شناخته شوند. راحت الحلقوم ترکیه دسری است که با طعم‌های مختلفی سرو می‌شود و معمولا روی آن پودر شکر می‌ریزند. راحت الحلقوم‌های ترکیه همیشه تازه هستند و قند خیلی بالایی دارند. اگر نگران قند خون خود نیستید حتما این دسر خوشمزه را در سفر به ازمیر امتحان کنید.

۱۰٫ دونر( Döner)

دونر - غذاهای ازمیر
دونر یکی از غذاهای ازمیر

دونر گوشتی است که به آرامی و با چرخش مدور طبخ می‌شود. در طبخ دونر از گوشت مرغ، بره و یا گاو استفاده می‌کنند، و همراه با سبزیجات، چاشنی، و ماست سیر و به صورت ساندویچ سرو می‌شود. دونر را معمولا در تمامی رستوران‌های ترکیه می‌توانید پیدا کنید. حتی رستوران‌های مک دونالد هم این کباب را در منوی خود دارند.

۱۱٫ دوروم( Dürüm)

دوروم - غذاهای ازمیر
دوروم یکی از غذاهای ازمیر

دوروم در حقیقت همان بوریتوی مکزیکی است. ( بوریتو غذایی مشتمل بر نانی است که دور گوشت و پنیر و لوبیا پیچیده اند). دوروم هم با همین ترکیبات درست می‌شود. گوشت استفاده شده در دوروم ممکن است گوشت مرغ، بره، و یا گوساله باشد. دوروم غذای کاملی است که در بسیاری رستوران‌های ازمیر و ترکیه می‌توانید پیدا کنید.

۱۲٫ ماهی و نان( Balık Ekmek)

ماهی و نان - غذاهای ازمیر
ماهی و نان یکی از غذاهای ازمیر

بهترین ساندویچی که در کنار دریاهای می‌توانید تجربه کنید خوردن ماهی با نان است. چه در سفر به ترکیه از سواحل بودروم لذت می‌برید و چه در کوردون ازمیر ریلکس می‌کنید، شانس خوردن این غذای لذیذ را از دست ندهید.

۱۳٫ سالپ یا ثعلب( Salep)

سالپ یا ثعلب - غذاهای ازمیر
سالپ یا ثعلب یکی از غذاهای ازمیر

سفر به ترکیه بدون خوردن سالپ کامل نمی‌شود. سالپ نوشیدنی گرم و آرامش بخشی است که از ثعلب درست می‌شود و روی آن دارچین می‌ریزند. صادرات ثعلب‌ خالص ترکیه به کشورهای دیگر ممنوع است. بنابراین این نوشیدنی را فقط می‌توانید در خود ترکیه پیدا کنید.

۱۴٫ تولومبا( Tulumba)

تولومبا - غذاهای ازمیر
تولومبا یکی از غذاهای ازمیر

تولومبا دسر محبوبی است که از زمان امپراطوری عثمانی در ترکیه طبخ می‌شده است. تولومبا خمیر مایعی است که داخل شربتی شیرین سرخ می‌شود. تولومبا همان بامیه ایرانی است.

۱۵٫ گوزلمه( Gözleme)

گوزلمه - غذاهای ازمیر
گوزلمه یکی از غذاهای ازمیر

گزلمه غذایی است که بسیار راحت درست می‌شود و در حقیقت لایه‌های نازک خمیر گریل شده است که طعم‌های متفاوتی دارند. در ازمیر حدود ۷۰۰ نوع گوزلمه می‌توانید پیدا کنید. به همین دلیل گوزلمه در ازمیر بسیار محبوب است.

۱۶٫ کاتمر( Katmer)

کاتمر- غذاهای ازمیر
کاتمر یکی از غذاهای ازمیر

شهر اورلا حدود نیم ساعت با ماشین از ازمیر فاصله دارد و کاتمرهای این شهر بسیار معروف هستند. برای طبخ کاتمر، این شیرینی پف کرده و کره‌ای خوشمزه را با پنیر، گوشت چرخ کرده و جعفری پر می‌کنند و سپس سرو می‌کنند.

۱۷٫ شامبالی( Şambalı)

شامبالی - غذاهای ازمیر
شامبالی یکی از غذاهای ازمیر

شامبالی از ترکیب خمیر سمولینا با ماست و شکر درست می‌شود و روی آن را با بادام و شکر تزئین می‌کنند. رستوران Meşhur Hisarönü Şambalıcısı از سال ۱۹۴۲این غذا را با خامه سرو می‌کند. طعم این دسر فوق‌العاده است.

۱۸٫شیرینی لُر( Lor Tatlısı)

شیرینی لُر - غذاهای ازمیر
شیرینی لُر یکی از غذاهای ازمیر

ازمیر نانوایی‌ها و شیرینی‌پزی‌های فوق‌العاده‌ای دارد. رستوران Şortan Pastanesi در ازمیر هم سالهاست که با این شیرینی لذیذ شهرت دارد. این شیرینی‌ها با پنیر لُر( یک نوع پنیر ترکی) درست می‌شوند و سپس آن‌ها را در شربتِ شیرینی می‌غلطانند.

۱۹٫ اختاپوس کبابی( Grilled octopus)

اختاپوس کبابی - غذاهای ازمیر
اختاپوس کبابی یکی از غذاهای ازمیر

رستوران ماورا یکی از رستوران‌های غذاهای دریایی در ازمیر است که در آن مزه کلاسیک و ماهی سرو می‌شود. با این حال شهرت این رستوران به خاطر اختاپوس‌های کبابی آن است و آن را در میان محلی‌های ازمیر محبوب کرده است.

۲۰٫ قهوه/ چای ترک( Turkish Coffee/tea)

قهوه ترک - غذاهای ازمیر
قهوه ترک یکی از غذاهای ازمیر

و در نهایت سفر خود به ازمیر را با خوردن قهوه و یا چای ازمیری به پایان برسانید. قهوه‌های ترک طعمی بسیار قوی دارند و در سراسر دنیا مشهور هستند. پس فرصت خوردن قهوه ترک را در این شهر از دست ندهید، چون ممکن است نتوانید مشابه آن را در جای دیگر پیدا کنید.

2 نظرات

  1. این ساندویچ ماهی که گفتین رو من تو خیابونهای استانبول هم دیدم می فروشن. خیلی چیز عجیبیه، عادی نیست اینقدر غذای ساالم و مفیدی رو کنار خیابون بفروشی :)) ولی به شدت خوشمزه و محبوبه. بهش میگن بالیک اکمک و داخلش معمولا ماهی خال خالی و ماهی آزاد میذارن

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید