ازمیر سومین شهر بزرگ در ترکیه است که قدمت آن به دو قرن پیش باز می‌گردد. این شهر تاریخ پر فراز و نشیبی را طی کرده است. شهری که در ابتدا سمورنا (Smyrna) نام داشت و محل اقامت یونانیان بود و سپس به دست رومیان افتاد، در دوره‌ای تحت سلطه سلجوقیان قرار گرفت و در نهایت بخشی از امپراطوری عثمانی شد. اگرچه امروزه ازمیر یک شهر مدرن است که کشور ترکیه را از یک زاویه متفاوت و غربی‌تر نشان می‌دهد، اما هنوز در قلب آن داستان‌های تاریخی برای بیان شدن وجود دارد. با ما در مجله گردشگری فلای‌تودی همراه باشید تا با جاهای دیدنی ازمیر بیشتر آشنا شوید. 

۱۰ جایی که باید در ازمیر ببینید

بدون شک شهر ازمیر یکی از بهترین جاهای دیدنی ترکیه است. اگر قصد سفر به این شهر را دارید، ۱۰ مورد از بهترین جاهای دیدنی ازمیر که حتما باید از آنها دیدن کنید، را در ادامه به شما معرفی کرده‌ایم.

برج ساعت ازمیر | Izmir Clock Tower

اگر بخواهیم اولین جایی که باید در شهر ازمیر ببینید را معرفی کنیم نام «برج ساعت ازمیر» در صدر لیست قرار می‌گیرد. حتما تا به امروز تصاویر متعددی از این برج دیده‌اید، به طوری که می‌توان آن را نماد شهر ازمیر دانست. برج ساعت در میدان کوناک (Konak Square) و در سال ۱۹۰۱ به مناسبت بیست و پنجمین سال سلطنت سلطان عبدالحمید دوم به عنوان هدیه از سمت پادشاه آلمان در قلب شهر ازمیر، ساخته شد. ارتفاع این برج قدیمی ۲۵ متر و بدنه آن از سنگ مرمر ساخته شده است.

برج ساعت در چند قدمی ایستگاه مترو، اسکله کشتی‌ها و ایستگاه تراموا قرار دارد. بنابراین دسترسی به این جاذبه تاریخی از طریق وسایل نقلیه عمومی بسیار ساده است. علاوه بر اینها، پس از بازدید از این برج می‌توانید به قدم زدن و لذت بردن از مناظر چشم‌نواز دریای اژه بپردازید.

برج ساعت ازمیر

اسکله آلسانجاک | Alsancak

 آلسانجاک زنده‌ترین بخش ازمیر است که شما با گشت و گذار در آن می‌توانید با بخش جادویی شهر آشنا شوید. این اسکله را می توان یکی از بهترین جاهای دیدنی ازمیر دانست که دیدن از آن ضروری است. اینجا ترکیبی از مراکز تجاری، اماکن تاریخی و تفریحی است، جایی که مناسب یک گشت و گذار عصرگاهی در کنار دریا و خوردن یک غذای لذیذ در رستوران و گوش کردن به موسیقی زنده در کافه‌ها به شمار می‌رود. بنابراین پس از یک گشت یک روزه در سطح شهر، عصرتان را در این منطقه سپری کنید تا خستگی پیاده‌روی‌ روزانه‌تان را از بدن خارج شود.

جالب است بدانید منطقه آلسانجاک در زمان عثمانی منطقه اعیان نشین شهر ازمیر به شمار می‌رفت و امروزه نیز در گوشه و کنار آن هنوز جاذبه‌های تاریخی برای بازدید وجود دارد. بسیاری از خانه‌های قدیمی حالا به کافه‌هایی برای پذیرایی از میهمانان تبدیل شده‌اند و غذاهای باکیفیت که اغلب غذاهای دریایی هستند را سرو می‌کنند.

اسکله آلسانجاک

موزه خودرو | Key Museum

موزه خودرو که با نام موزه Key شناخته می‌شود، از دیگر جاهای دیدنی ازمیر است که در سال ۲۰۱۵ شروع به کار کرد. اگر به خودروهای کلاسیک علاقه‌مند هستید، موزه خودروی ازمیر مجموعه‌ای از ۷۶ خودروی کلاسیک و ۴۰ موتورسیکلت کلاسیک از برندهای مطرحی همانند مرسدس، پورش، کادیلاک و فورد است که برخی از آن‌ها اولین‌های نوع خودشان هستند. این موزه، بزرگترین موزه خودرو در ترکیه محسوب می‌‎شود که قدیمی‌ترین خودروی آن مربوط به سال ۱۸۸۶ است.

اگرچه موزه خودروی ازمیر کمی از مرکز شهر دور است، اما دسترسی به آن از طریق وسایل نقلیه عمومی نظیر اتوبوس ممکن است. با اتوبوس این مسیر تقریبا دو ساعت طول می‌کشد، ولی در صورتی که با تاکسی به این موزه بروید تقریبا ۴۵ طول می‌کشد.

Key Museum

موزه آتاتورک | Ataturk Museum

موزه آتاتورک یکی دیگر از جاهای دیدنی ازمیر است. ساختمان زیبای این موزه که با رنگ سفید مزین شده در سال ۱۸۸۰ به عنوان هتل مورد استفاده قرار گرفت. بعد از اینکه آتاتورک برای اولین بار به ازمیر سفر کرد، بازسازی‌هایی روی این ساختمان انجام گرفت و تبدیل به اقامتگاهی برای آتاتورک شد. امروزه این ساختمان به یک موزه تبدیل شده که در آن بخش‌هایی از زندگی آتاتورک به نمایش گذاشته شده و قسمتی از آن مربوط به کلکسیونی از کتاب‌ های آتاتورک می‌شود.

جاهای دیدنی ازمیر موزه آتاتورک

مرکز هنر آرکاس | Arkas Art Center

اگر به هنر علاقه‌مند هستید حتما مرکز هنر آرکاس را در فهرست جاهای دیدنی ازمیر قرار دهید. این ساختمان دو طبقه شامل ۹ سالن نمایشگاهی و یک استودیو می‌شود که در آن‌ها می‌توانید مجموعه دائمی نقاشی‌های قرن ۱۹ و ۲۰ و یک مجموعه هنری موقت که گاه به گاه تغییر می‌کند و مربوط به هنرمندان مدرن است، را مشاهده کنید. بخشی از یان موزه نیز باستان شناسی را شامل می‌شود. این مرکز هنری فقط ۱۰ دقیقه تا موزه آتاتورک فاصله دارد.

مرکز هنر آرکاس

ساختمان آسانسور | Asansör

همانطور که از نامش پیداست، این ساختمان یک آسانسور قدیمی است که پایین‎‌ترین بخش شهر را به بالاترین بخش آن وصل می‌کند. ساختمان آسانسور یکی از مهم‌ ترین جاهای دیدنی ازمیر به شمار می‌رود که ۵۸ متر ارتفاع دارد. در بالاترین قسمت این ساختمان، یک تراس با چشم اندازی زیبا از دریای اژه و سواحل اطراف آن برای تماشا وجود دارد. در این تراس یک کافه زیبا قرار دارد که لذت نوشیدن قهوه را برای مسافران این جاذبه تاریخی بیشتر می‌کند.

ساختمان آسانسور

کادیفه قلعه | Kadifekale

کادیفه قلعه نام یک قلعه قدیمی است که بالای تپه‌ای بلند در مرکز شهر ازمیر قرار دارد. آنچه تاریخچه این قلعه قدیمی می‌گوید، در زمانی که هنوز نام شهر ازمیر، سمورینا بود، دیوارهای آجری این قلعه نقش دیوارهای دفاعی شهر ازمیر را ایفا می‌کردند. بنابراین می‌توان تصور کرد چه تاریخی در اطراف این دیوارها شکل گرفته است. این قلعه با فاصله ۲ کیلومتر از خط ساحلی واقع شده و می‌توانید چشم‌اندازی کلی از شهر ازمیر و خلیج زیبای آن از فراز این قلعه داشته باشید. پس حتما این قلعه را در لیست جاهای دیدنی ازمیر که باید از آن بازدید کنید، قرار دهید.

کادیفه قلعه

بازار کمرالتی | Kemeraltı Market

اگر می‌خواهید تصویر متفاوتی از شهر کنونی ازمیر ببینید، باید به بازار کمرالتی سر بزنید. قدمت این بازار قدیمی به قرن ۱۷ میلادی بازمی‌گردد و نه تنها یکی از اصلی‌ترین مکان‌ها برای خرید در ازمیر است، برخی از بناهای تاریخی شهر مانند مسجد خیزار و ساختمان قدیمی کاروانسرا در آن قرار دارد. بسیاری از گردشگران معتقدتد بازار کمرالتی، نسخه کوچک‌تر گرند بازار استانبول است. در میان لیست مراکز خرید این شهر، بازار کمرالتی یکی از خاص ترین جاهای دیدنی ازمیر محسوب می شود.

در این بازار همه چیز یافت می‌شود، از جمله لباس، ساعت، وسایل چرمی و هر آنچه که به عنوان سوغاتی می‌توانید از این شهر خریداری کنید. با وجود شهرتی که این بازار قدیمی دارد، قیمت‌های آن مناسب است و اجناس آن خیلی گران نیستند.

بازار کمرالتی

شهر باستانی افسوس | Ephesus 

اگرچه اِفسوس را یکی از جاهای دیدنی ازمیر می‌دانند، اما این سازه باستانی داخل شهر ازمیر نیست و برای رسیدن به آن باید به خارج از این شهر سفر کنید. با این حال نگران نباشید، سفر به شهر باستانی افسوس ازمیر با قطار به سادگی ممکن می‌شود. افسوس شهر باستانی یونانی است که امروزه ویرانه‌هایی از آن باقی مانده اما از آنجایی که این شهر باستانی در طول تاریخ حوادث مختلفی را پشت سر گذاشته، امروزه بازدید از آن برای علاقمندان به جاذبه‌های تاریخی بسیار جذاب خواهد بود.

در تاریخ این شهر باستانی چندین حمله و جنگ به چشم می‌خورد و در نهایت آنچه این شهر را به ویرانه‌های کنونی تبدیل کرده‌ است، زلزله شدید و به دنبال آن بالا آمدن آب دریا و جاری شدن سیل در این منطقه بود. همه اینها موجب شد افسوس تخلیه شده و به یک شهر خالی و ویرانه تبدیل شود.

شهر باستانی افسوس

مسجد آبی ازمیر | Fatih Cinili Cami

مسجد آبی نامی آشنا در شهر استانبول است و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌ های تاریخی استانبول محسوب می‌شود. اما این بدین معنا نیست که دیگر نامی از مسجد آبی در شهرهای دیگر ترکیه به میان نیاید. آنچه با نام مسجد آبی ازمیر شناخته می‌شود، در حقیقت مسجدی با نام فاتح جینیلی است، اما از آنجایی که دیواره‌های بیرونی و داخلی این مسجد با موزاییک‌های آبی رنگ تزیین شده، آن را به اصطلاح «مسجد آبی» نیز می‌نامند. دیدن این مسجد به عنوان یکی از جاهای دیدنی ازمیر حتما برای شما حیرت انگیز خواهد بود.

مسجد آبی ازمیر

بازدید از سواحل ازمیر

شهر ازمیر را مروارید دریای اژه می‌دانند که در گوشه و کنار آن نیز سواحل مختلفی وجود دارد. اگر اهل دریا باشید و در تابستان به ازمیر سفر کنید می‌توانید برخی از این سواحل را در برنامه سفر خود قرار دهید:

چشمه | Çeşme

اگر بخواهید در لیست جاهای دیدنی ازمیر به یک منطقه لوکس و نزدیک به مرکز شهر ازمیر سفر کنید، چشمه می‌تواند انتخاب خوبی برایتان باشد. سواحل چشمه بسیار تمیز و رویایی هستند، به خصوص اگر تابستان را برای سفر انتخاب کنید، محال است بخواهید این سواحل زیبا را ترک کنید. فاصله ازمیر تا چشمه تقریبا یک ساعت است، از آنجایی که این منطقه هتل‌های باکیفیت و لوکسی دارد، این سفر را می‌توانید با یک شب اقامت در هتل های چشمه تکمیل کنید.

چشمه

ساحل ایلیجا (Ilica) یکی از جاهای تفریحی ازمیر و از سواحل زیبا و بکر چشمه است که به نسبت سواحل کوش آداسی که در تابستان گردشگران بسیاری به آن سرازیر می‌شوند، ساحلی خلوت به شمار می‌رود.

سفری حصار | Seferihisar

سفری حصار یک منطقه ساحلی دیگر در فاصله ۴۵ دقیقه‌ای شهر ازمیر است، منطقه‌ای آرام و ساکت که برای تعطیلات تابستان و لذت بردن از آفتاب بسیار مناسب است. علاوه بر اینها، سفری حصار یک مقصد با مناظر زیبا و چشم‌اندازی رویایی است که می‌تواند مقصدی یک روزه از شهر ازمیر باشد. صبح به این ساحل بیایید و از زیبایی آن لذت ببرید و شب را به هتل خود در ازمیر بازگردید.

سفری حصار

ازمیر، مقصدی متفاوت در ترکیه

ازمیر از جمله مهم‌ ترین شهرهای ترکیه است که پس از استانبول و آنتالیا سومین مقصد پرتردد در این کشور محسوب می‌شود. اگرچه چهره امروزی شهر ازمیر یک چهره مدرن به شمار می‌رود، اما این شهر داستان‌های زیادی برای گفتن دارد که در جاهای دیدنی ازمیر به خوبی نمایان است. در حقیقت ازمیر، تصویر متفاوتی از کشور ترکیه را به نمایش می‌گذارد که به نسبت استانبول، غربی‌تر و مدرن‌تر است. با خرید بلیط هواپیما، رزرو هتل یا خرید تور مسافرتی خودتان را به یکی از دیدنی‌ترین شهرهای ترکیه دعوت کنید.

اگر شما هم تجربه بازدید از جاهای دیدنی ازمیر را دارد، با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی ازمیر

بهترین جاهای دیدنی ازمیر کدام است؟

بازدید از سواحل، آثار تاریخی و مراکز خرید این شهر می‌تواند لیستی عریض و طویل از جاهای دیدنی ازمیر را در اختیار شما قرار دهد.

بهترین سواحل ازمیر کدام است؟

دو ساحل چشمه و سفری حصار بهترین سواحل این شهر محسوب می‌شود.

بهترین موزه‌های ازمیر چیست؟

موزه آتاتورک، موزه ماشین و مرکز هنر آرکاس.

1 نظر

  1. وقتی داشتیم از افسوس برمیگشتیم به تابلویی برخوردیم که روش نوشته بود به سمت غار اصحاب کهف!
    متاسفانه همسفرانم خسته بودند و برای رفتن به اونجا همراهی نکردند و ناچار شدم سر فرمان ماشین را بچرخانم و به ازمیر برگردم.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید