بلندترین آسمان خراش های دنیا

0
7187
بلندترین آسمان خراش های دنیا
بلندترین آسمان خراش های دنیا

معرفی بلندترین آسمان خراش های دنیا

شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد که بلندترین آسمان خراش های دنیا چطور ساخته شده‌اند؟ باید گفت که انسان‌ها از ابتدا مایل به انجام کارهایی بودند که پیش از آنها ممکن نبوده است. همین مسئله سبب شد تا آسمان خراش‌ها پا به عرصه تمدن بشری بگذارند. به طوریکه ساختمان‌های قد برافراشته به نمادی از قدرت و معماری شهری بدل شدند. اولین آسمان خراش جهان با ساختار اسکلت فلزی، ساختمان مرکز بیمه در شیکاگو بود که در سال ۱۸۸۵ با ارتفاع ۵۵ متر (۱۸۰ فوت) و در ده طبقه ساخته شد.

اما در نیویورک بود که مفهوم آسمان خراش در اوایل قرن ۲۰ میلادی به آرزویی بدل شد، به طوریکه ساختمان ۴۴۳ متری امپایر استیت به عنوان بلندترین آسمان خراش دنیا در این شهر ساخته شد. این عنوان تقریبا برای نیم قرن (۱۹۷۲-۱۹۳۱) دوام داشت، چرا که با پیشرفت روزافزون فناوری و توانایی‌های مهندسی، آسمان خراش‌های دنیا یکی پس از دیگری پدیدار شدند. با فلای تودی همراه باشید تا با بلندترین آسمان خراش های دنیا آشنا شوید.

۱. برج خلیفه دوبی، امارات متحده عربی

برج خلیفه
برج خلیفه اولین برج بلند دنیا

خرید بلیط هواپیما دبی

ارتفاع: ۸۲۸ متر (۲۷۱۶ فوت)

طبقه: ۱۶۳

برج خلیفه در سال ۲۰۱۲ افتتاح شد. این برج با ۸۲۸ متر (۲۷۱۷ فوت) ارتفاع بلندترین آسمان خراش دنیا است. برج خلیفه در ابتدا برج دبی نامیده می‌شد، اما هنگامی که روند ساخت برج با مشکل مالی رو به رو شد، حاکم ابوظبی وام کلانی به سازندگان برج اهدا کرد، به همین دلیل به افتخار حاکم ابوظبی به برج خلیفه تغییر نام داد. طراحی برج با الهام از یک گل بیابانی و معماری اسلامی انجام شده است. برج خلیفه حالت سه طرفه‌‌ای دارد که به شکل مارپیچی بالا رفته است. حجم نوک برج باریک‌تر از ابعاد کلی برج طراحی شده است.

۲. برج شانگهای، چین

برج شانگهای 2 2
برج شانگهای دومین برج بلند جهان

خرید بلیط هواپیما شانگهای

ارتفاع: ۶۳۲ متر (۲۰۷۳ فوت)

طبقه: ۱۲۶

برج شانگهای جزو بلندترین آسمان خراش های دنیا به حساب می‌آید. این برج چشم انداز چشمگیری در شانگهای ایجاد کرده است. نمای منحنی آن و شکل مارپیچ برج می تواند نماد چین مدرن باشد. ساختار لایه‌ای آن، برای بهره‌وری بالای انرژی طراحی شده است. برج شانگهای یکی از پیشرفته ترین آسمان خراش های دنیا است، چرا که لایه‌ای شفاف در سراسر ساختمان پیچیده شده که حفره‌هایی بین داخل و خارج ساختمان  ایجاد می‌کند. این حفره‌ها هوای داخلی برج را در زمستان گرم و در تابستان خنک می‌کنند.

۳. برج سلطنتی ساعت، مکه، عربستان سعودی

برج سلطنتی ساعت
برج ساعت سومین برج بلند جهان

ارتفاع: ۶۰۱ متر (۱،۹۷۲ فوت)

طبقه: ۱۲۰

برج‌های البیت از هفت هتل آسمان خراش تشکیل شده‌اند. این مجموعه‌ی بزرگ در کنار بزرگترین مسجد جهان و مقدس‌ترین مکان اسلام، مکه واقع شده است. در طبقه چهارم برج مرکزی یا همان برج سلطنتی ساعت مکه، موزه ساعت قرار دارد. این برج دو نمازخانه بزرگ (یکی برای مردان، یکی برای زنان) و یک هتل تحت مدیریت Fairmont دارد.

خدمات برج سلطنتی ساعت به اقامت میلیون‌ها زائری که سالانه برای شرکت در مراسم حج به مکه سفر می‌کنند، کمک بسیاری می‌کند. گروه سعودی بینالدین، بزرگترین شرکت ساختمانی پادشاهی است که معماری و ساخت و ساز این آسمان خراش را به عهده داشته‌اند. این ساختمان یکی از گرانترین و بلندترین آسمان خراش های دنیا است که هزینه ساخت آن بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار برآورد شده است.

۴. برج مرکز مالی پینگ آن،شنزن، چین

برج پینگ آن
برج پینگ آن چهارمین برج بلند جهان

خرید بلیط هواپیما شنزن چین

ارتفاع: ۵۹۹٫۱ متر (۱،۹۶۵ فوت)

طبقه: ۱۱۵

پینگ آن یکی از برج‌های جهان است که در مرتبه چهارم بلندترین آسمان خراش های دنیا قرار دارد. مرکز مالی پینگ آن در منطقه فوتیان شنزن با حمل و نقل ریلی شناخته می‌شود. این برج یک نسخه مدرن از آسمان خراش معمولی آسیایی و نمادی از رشد سریع شهری است. چهار طرف برج نمایی سنگی و شیشه‌ای دارد. این برج یک دهلیز مرکزی دارد که به نور خورشید اجازه ورود به ساختمان را می‌دهد. همین امر سبب شده تا فضایی دلپذیر برای ملاقات، خرید و صرف غذا ایجاد شود.

۵. برج جهانی لوته، سئول، کره جنوبی

برج لوته 2
برج لوته پنجمین برج بلند جهان

خرید بلیط هواپیما سئول

ارتفاع: ۵۵۵ متر (۱،۸۲۱ فوت)

طبقه: ۱۲۳

برج جهانی لوته یکی از بلندترین آسمان خراش های دنیا و نگین معماری کره است. طراحی ۱۲۳ طبقه برج برگرفته از معماری بومی و خوشنویسی سنتی کره است. این آسمان خراش نمای براق و باریکی دارد که با توپوگرافی کوهستانی شهر در تضاد است.

در داخل برج مغازه‌، پاساژ‌ها، طبقات اداری، هتل لوکس پنج ستاره ، و “officetel” وجود دارد. officetels که معمولاً در کره یافت می‌شود به آپارتمان‌های چند منظوره گفته می‌شود. خدماتی که معمولا در هتل‌ها داده می‌شود مانند مبلمان استاندارد، باشگاه بدنسازی، و میز پذیرش در آپارتمان‌های برج جهانی لوته وجود دارد.

۶. برج ONE WTC نیویورک، آمریکا

برج وان وی تی سی 1
برج وان WTC ششمین برج بلند جهان

خرید بلیط هواپیما نیویورک

ارتفاع: ۵۴۱٫۳ متر (۱۷۷۷ فوت)

طبقه: ۱۰۴

یکی از بلندترین آسمان خراش های دنیا در منطقه شلوغ مرکز شهر منهتن واقع شده است. برج مرکز تجارت جهانی به برج آزادی نیز معروف است. هزینه ساخت این آسمان خراش ۴ میلیارد دلار بوده و ساخت و ساز آن ۸ سال به طول انجامیده است.

اندازه بزرگ، محدودیت‌های جغرافیایی و نیازهای ایمنی، آن را به یکی از پیچیده‌ترین پروژه‌ها و بلندترین ساختمان های نیمکره غربی تبدیل کرده است. برج مرکز تجارت جهانی عرشه‌ای وسیع با چشم‌اندازی فوق العاده دارد. همچنین موزه ۱۱ سپتامبر در قسمت اصلی مرکز تجارت جهانی واقع شده است.

۷. مرکز مالی گوانجو CFT، چین

برج گوانگژو
برج گوانژو هفتمین برج بلند جهان

خرید بلیط هواپیما گوانجو

ارتفاع: ۵۳۰ متر (۱۷۳۹ فوت)

طبقات: ۱۱۲

مرکز مالی گوانجو CTF یکی از بلندترین آسمان خراش های دنیا به حساب می‌آید. این برج تقریباً ۱۰۰ متر پایین‌تر از بلندترین ساختمان چین، برج شانگهای با ۶۳۲ متر ارتفاع قرار دارد. تراس‌های سرسبزی در فضای باز بالای فرورفتگی برج قرار گرفته که چشم‌اندازهای بینظیری از شهر را نشان می‌دهد. این برج با اشاره به سنت‌های معماری چینی ساخته شده است.

در واقع برج مالی گوانجو بلندترین ساختمان در جهان به شمار می‌آید که از سفال برای ساخت و ساز آن استفاده شده است. این ساختمان همچنین از تعدادی ابزار کارآمد برای کاهش اثرات زیست محیطی استفاده می‌کند. استفاده از چیلرهای با کارایی بالا و بازیابی حرارت همگی به پایداری انرژی در ساختمان کمک می‌کنند.

۸. برج تیانجینCFT ، چین

برج تیانجین اصلی
برج تیانجین هشتمین برج بلند جهان

ارتفاع: ۵۳۰ متر (۱۷۳۹ فوت)

طبقه: ۹۶

برج تیانجین چو تای فوک، نقطه عطفی جدید و قابل توجه در منطقه اقتصادی و فناوری تیانجین (TEDA) است. برج تیانجین که یکی از بلندترین آسمان خراش های دنیا محسوب می‌شود، خارج از شهر تیانجین واقع شده است. ساختار اصلی برج تیانجین دارای سطح شیشه‌ای هیپربلوئید و انحنای ملایم است که هشت ستون بزرگ شیب‌دار را با هم ادغام می‌کند.

این ستون‌های منحنی، به منظور راه حلی برای کاهش صدمات ناشی از زمین لرزه ایجاد شده‌اند. دریچه‌های باد چندمنظوره به همراه شکل آیرودینامیکی برج، نیروی بادها و طوفان را به طور چشم‌گیری به حداقل می‌رساند. (مشکلی که بسیاری از بلندترین آسمان خراش های جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد).

۹. برج سیتیک، پکن، چین

برج سیتیک
برج سیتیک نهمین برج بلند جهان

خرید بلیط هواپیما پکن

ارتفاع: ۵۲۷٫۷ متر (۱۷۳۱ فوت)

طبقه: ۱۰۹

برج CITIC یک آسمان خراش فوق العاده در منطقه تجاری پایتخت چین است. نمای جذاب ساختمان با الهام از زون، کشتی آیینی باستانی چینی ساخته شده است. به نظر می‌رسد این برج در آینده ای نزدیک بلندترین ساختمان در پکن باقی بماند، زیرا در سال ۲۰۱۸ مقامات چینی ساخت و ساز پروژه‌های جدیدی با ارتفاع بیش از ۱۸۰ متر را محدود کرده‌اند. دلیل این امر کاهش تراکم در منطقه تجاری است.

۱۰. برج تایپه ۱۰۱، تایوان

برج تای÷ه 101
برج تایپه ۱۰۱ دهمین برج بلند جهان

ارتفاع: ۵۰۸ متر (۱۶۶۶ فوت)

طبقه: ۱۰۱

برج تایپه ۱۰۱ که یکی از بلندترین آسمان خراش های دنیا به حساب می‌آید، مانند ساقه عظیم گیاه بامبو طراحی شده است. تایپه ۱۰۱ تا سال ۲۰۱۱، عنوان بلندترین ساختمان سبز جهان را نیز در اختیار داشت. سبک معماری پست مدرن تایپه ۱۰۱ سنت‌های آسیایی را در ساختاری مدرن با استفاده از مصالح صنعتی تداعی می‌کند.

طراحی آن به گونه‌ای است که ساختمان را در مقابل زلزله‌های حاشیه اقیانوس آرام و طوفان های گرمسیری منطقه مقاوم می‌کند. این برج ادارات و رستوران‌ها و همچنین رصدخانه‌های داخلی و خارجی را در خود جای داده است. برجه تایپه نمادین ترین جاذبه تایوان محسوب می‌شود. نمایش آتش بازی تایپه ۱۰۱ یکی از ویژگی‌های معمول برج در شب سال نو است.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید