اگر قصد سفر به خارج از کشور را داشته باشید، باید بدانید که ضروری‌ترین مدرک به هنگام خروج از کشور پاسپورت یا گذرنامه است. گذرنامه به عنوان سندی هویتی در سفرهای خارج از کشور به شمار می‌آید و به نوعی شناسنامه بین‌المللی است که دولت هر کشور برای شهروندان خود صادر می‌کند. پاسپورت بعضی کشورها، معتبرتر است و امکان سفر به کشورهای بیشتری را فراهم می‌کند. در حال حاضر، معتبر ترین پاسپورت دنیا، پاسپورت ژاپن است. گرفتن پاسپورت مراحل چندان پیچیده‌ای ندارد و اگر محدودیت یا منع خروج از کشور نداشته باشید، به راحتی می‌توانید برای دریافت گذرنامه اقدام کنید. در این مقاله از مجله گردشگری فلای تودی قصد داریم مراحل و شرایط گرفتن پاسپورت در سال ۱۴۰۳ را شرح دهیم؛ پس با ما همراه باشید.

در این مطلب از فلای تودی می‌خوانید... پنهان

انواع پاسپورت ایرانی

انواع مختلف پاسپورت و رنگبندی ها در جهان وجود دارد که ما در اینجا با انواع پاسپورت ایرانی بیشتر آشنا می‌شویم.

پاسپورت عادی (توریستی): معمول‌ترین نوع پاسپورت، پاسپورت توریستی یا عادی است که با اهداف گردشگری، تحصیل و تجارت برای شهروندان ایرانی صادر می‌شود و به وسیله آن افراد اجازه خروج از کشور را کسب می‌کنند.

انواع پاسپورت ایرانی

پاسپورت دیپلمات: همان‌گونه که از نام آن پیداست، این نوع پاسپورت مخصوص افراد سیاسی صادر می‌شود که گاهی اوقات سیاست صدور ویزا برای این نوع پاسپورت، با پاسپورت‌های عادی متفاوت است.

پاسپورت خدمت: این نوع گذرنامه به منظور سفرهای کاری برای کارمندان دولتی صادر ‌می‌شود.

مدارک لازم برای گرفتن پاسپورت چیست؟

در ادامه راهنمای جامع تمدید و شرایط پاسپورت گرفتن در سال ۱۴۰۳ با مدارکی که برای این روند مورد نیاز است، بیشتر آشنا شویم. برای گرفتن گذرنامه، خودِ فرد باید با به همراه داشتن تمامی مدارک زیر به نزدیک‌ترین دفتر پلیس +۱۰ مراجعه کند.

  • اصل و کپی شناسنامه با تایید ثبت احوال (شناسنامه عکس‌دار برای افراد بالای ۱۵ سال)
  • کارت ملی
  • تصویر بیومتریک که در دفتر پلیس+۱۰ گرفته می‌شود (عکس بانوان با حجاب کامل و عکس آقایان بدون عینک و کلاه و کراوات)
  • دختر بالای شش سال نیز باید عکس باحجاب داشته باشد.
  • اجازه محضری پدر یا قیم برای افراد زیر ۱۸ سال
  • همراه داشتن گواهی اشتغال به تحصیل و دفترچه بیمه برای متقاضیان کمتر از ۱۵ سال
  • ارائه عکس برای کودکان زیر ۶ سال به مامور صدور گذرنامه
  • افرادی که بازنشسته نظامی هستند و هنوز ۵ سال از زمان بازنشستگی‌شان نگذشته، نیاز به اجازه کتبی حفاظ یگان خود دارند.
  • نظامیانی که هنوز مشغول به کار هستند، برای دریافت گذرنامه نیاز به ارائه اجازه کتبی از حفاظت یگان خود دارند.
مدارک لازم برای گرفتن پاسپورت

مدارک لازم برای تمدید پاسپورت برای بانوان

  • خانم‌هایی که ازدواج کرده‌اند، برای دریافت گذرنامه خود نیاز به موافقت‌نامه کتبی شوهر خود دارند.
  • بانوانی که همسر ایشان فوت کرده، برای دریافت پاسپورت باید حتما اصل گواهی فوت همسر یا شناسنامه باطل شده همسر را به همراه داشته باشند.
  • بانوانی که طلاق گرفته‌اند، باید اصل طلاق‌نامه را ارائه دهند.
  • بانوان مقیم خارج از کشور نیازی به ارائه موافقت‌نامه محضری ندارند

شرایط گرفتن پاسپورت برای دختر مجرد

دختران مجرد زیر ۱۸ سال، علاوه بر مدارکی که گفته شد، برای خروج از کشور به اجازه پدر یا قیم قانونی خود نیاز دارند. دختران مجرد بالای ۱۸ سال، برای خروج از کشور به اجازه پدر نیازی ندارند.

شرایط گرفتن پاسپورت برای دختر مجرد

شرایط گرفتن پاسپورت برای زنان مطلقه

زنان مطلقه، تا سن ۴۰ سالگی تمام برای خروج از کشور و گرفتن گذرنامه نیاز به اجازه و رضایت ولی یا سرپرست قهری خود دارند و بدون دریافت اجازه ولی و سرپرست قهری نمی توانند پاسپورت بگیرند یا حتی در صورت داشتن پاسپورت  کشور را ترک کنند. اما زنان مطلقه بالای ۴۰ سال، با ارائه مدارک لازم می‌توانند گذرنامه دریافت کنند و از کشور خارج شوند.

مدارک لازم برای تمدید پاسپورت برای آقایان

  • ارائه کپی و اصل کارت پایان خدمت یا معافیت فقط به صورت کارت هوشمند (گفتنی است که کارت‌های قدیمی فاقد اعتبار هستند.)
  • افرادی که مشمول خدمت سربازی هستند برای دریافت گذرنامه، می‌توانند به سازمان وظیفه عمومی مراجعه کرده و اجازه یا موافقت‌نامه خروج از کشور را دریافت کنند.
  • آقایان دانش‌آموز یا دانشجو برای خارج شدن از کشور باید از محل تحصیل خود نامه اشتغال به تحصیل دریافت و به سازمان وظیفه عمومی تحویل دهند.

شرایط گرفتن پاسپورت برای دانشجویان مشمول

دانشجویانی که مشمول خدمت سربازی هستند با استفاده از معافیت تحصیلی می‌توانند برای دریافت پاسپورت اقدام کنند. دانشجویان مشمول، با در دست داشتن برگه معافیت تحصیلی می‌توانند برای سفر علمی، زیارتی، گردشگری، درمانی و مسابقات ملی پاسپورت بگیرند. هزینه گرفتن پاسپورت بدون پایان خدمت مانند گرفتن پاسپورت در حالت عادی است. اما لازم به ذکر است، شرایط گرفتن پاسپورت برای دانشجویان مشمول شامل موارد زیر نیز می‌شود:

شرایط گرفتن پاسپورت برای دانشجویان مشمول
  • نداشتن غیبت سربازی
  • در دست داشتن برگه معافیت تحصیلی
  • انجام یکی از سفرهای اعلامی
  • دادن وثیقه به سازمان نظام وظیفه
  • در حال تحصیل در مقطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و فوق دکتری
  • در دست داشتن تمامی مدارک مورد نیاز برای گرفتن پاسپورت

شرایط گرفتن پاسپورت برای افراد بالای ۱۸ سال

به طور کلی، افراد بالای ۱۵ سال، با ارائه شناسنامه عکس‌دار و سایر موارد ذکر شده در شرایط اخذ پاسپورت، می‌توانند برای دریافت پاسپورت اقدام کنند.

شرایط گرفتن پاسپورت برای افراد زیر ۱۸ سال

افراد زیر ۱۵ سال، علاوه بر شناسنامه، گواهی اشتغال به تحصیل و دفترچه بیمه خود را باید ارائه دهند و برای تمدید پاسپورت ارائه گذرنامه عکس‌دار آنها الزامی است.

شرایط گرفتن پاسپورت برای افراد زیر ۱۸ سال

شرایط گرفتن پاسپورت در خارج از کشور

ایرانیان خارج از کشور می‌توانند با مراجعه به سامانه میخک و ثبت اطلاعات خود در قسمت امور گذرنامه، برای دریافت گذرنامه یا تمدید آن اقدام نمایند.

مراحل گرفتن پاسپورت

پس از آماده سازی مدارک لازم برای پاسپورت، باید به یکی از مراکز پلیس +۱۰ مراجعه کنید و مدارک را برای صدور یا تمدید پاسپورت خود ارائه دهید.

در دفاتر خدمات الکترونیک پلیس به اضافه ۱۰ کیوسک‌هایی تعبیه شده تا عکس پاسپورت را در همان کیوسک‌ها بگیرید و ضمیمه مدارک پاسپورت کنید. باید توجه داشته باشید که افراد زیر نمی‌توانند از خدمات عکس بیومتریک در پلیس +۱۰ استفاده کنند:

  • افرادی که در دوره درمان جراحی زیبایی هستند
  • نوزادان زیر سه سال
  • اقلیت‌های مذهبی با ظاهر خاص
  • افراد تحت درمان شیمی درمانی
  • افرادی که از ناحیه سر مجروح شده‌اند.
مراحل گرفتن پاسپورت

در صورتی که عکس با شرایط موردنیاز برای پاسپورت دارید، نیازی به گرفتن عکس بایومتریک ندارید. شرایط عکس پرسنلی برای پاسپورت به شرح زیر است.

شرایط عکس آقایان برای پاسپورت

  • عکس آقایان باید به گونه‌ای باشد که گوش‌ها قابل رویت باشد.
  • رنگ لباس با رنگ پس زمینه عکس یکسان نباشد.

موراد ممنوعه عکس آقایان برای پاسپورت:

  • رنگ لباس روشن و سبز رنگ
  • کلاه، کراوات، زیورآلات
  • مدل مو و ریش غیرمتعارف (لب‌ها باید نمایان باشد)
  • آرایش
  • لباس‌هایی با یقه خیلی باز یا یقه خیلی بلند

شرایط عکس بانوان برای پاسپورت

بانوان بالای شش سال باید با حجاب کامل (مقنعه با رنگ تیره و غیر سبز) و بدون زیورآلات باشند. دختران زیر شش سال باید لباس پوشیده داشته باشند و گوش‌هایشان پیدا باشد.

ثبت نام اینترنتی دریافت پاسپورت

روش دیگر برای دریافت پاسپورت، ثبت نام پاسپورت به صورت اینترنتی در سایت مربوطه است. از این طریق دیگر نیازی به مراجعه حضوری در مراکز پلیس +۱۰ نیست و می‌توانید ثبت نام و پرداخت هزینه برای صدور یا تمدید پاسپورت خود را به صورت آنلاین انجام دهید.

سریع ترین راه گرفتن پاسپورت

روش اینترنتی، سریع ترین راه گرفتن پاسپورت است. بدون نیاز به منتظر ماندن در صف‌های طولانی و صرف زمان در مراکز پلیس +۱۰ تنها با چند کلیک ساده می‌توانید برای دریافت پاسپورت اقدام کنید.

سریع ترین راه گرفتن پاسپورت

کافی است آدرس وبسایت خدمات الکترونیک egozar.epolice را در مرورگر اینترنت خود وارد کنید. در این سامانه پس از احراز هویت، با وارد کردن اطلاعات موردنیاز، همه مراحل ثبت نام پاسپورت را طی کنید و پس از چند روز پاسپورت خود را از طریق پست درب منزل تحویل بگیرید.

هزینه پاسپورت چقدر است؟

از آنجا که هزینه‌ گرفتن پاسپورت هر سال تغییر می‌کند، لازم است پیش از اقدام از هزینه‌های حدودی برای اخذ پاسپورت مطلع باشید. هزینه گرفتن پاسپورت ۱۴۰۳ به شرح زیر است:

  • عوارض شهرداری: ۲۰ هزار تومان
  • هزینه‌های چاپ گذرنامه: ۲۰۰ هزار تومان
  • ثبت تصویر بیومتریک چهره: ۲۱ هزار و ۶۰۰ تومان
  • احراز مشخصات هویتی متقاضی: ۵۰ هزار و ۴۰۰ تومان
  • تعرفه ارائه خدمت در دفتر با احتساب هزینه پستی، پیامک و شخصی سازی: ۱۶۱ هزار و ۴۳۷ تومان

اعتبار گذرنامه

پاسپورت یا گذرنامه نیز مانند سایر مدارک دارای اعتبار است. در ایران، هر پاسپورت ۵ سال دارای اعتبار است و بعد از آن نیاز به تمدید دارد. برای رفتن به سفر خارجی نیاز است پاسپورت شما حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد. باید توجه داشت که برای تمدید پاسپورت نیز باید این مدارک لازم برای پاسپورت را همراه داشته باشید.

اعتبار گذرنامه

گذرنامه همراه چیست؟

پاسپورت‌ها اغلب برای هر فرد به صورت مجزا صادر می‌گردند؛ اما افراد زیر ۱۸ سال به عنوان همراه در پاسپورت والدین یا یکی از اقوام (اقوامی که در قانون اجازه این کار را دارند) ثبت می‌شوند. اعضای درجه یک خانواده‌ هم اگر بخواهند پاسپورت خود را با یکدیگر بگیرند، این امر امکان‌پذیر است؛ به این صورت که نام زن و اولاد کمتر از ۱۸ سال به عنوان همراه در پاسپورت مرد ثبت می‌شود.

شرایط گرفتن پاسپورت را از ما بپرسید

در این مقاله سعی کردیم تمامی نکات مربوط به شرایط دریافت پاسپورت را خدمتتان ارائه دهیم، اما اگر برای دریافت گذرنامه با مشکل خاصی روبه‌رو شده‌اید و یا سوال خاصی برایتان پیش‌ آمده است، در قسمت نظرات برای ما بنویسید تا کارشناسان فلای تودی شما را راهنمایی کنند.

سوالات متدوال درباره گرفتن پاسپورت

راحت ترین کشور برای گرفتن پاسپورت کدام است؟

کانادا، آلمان، ترکیه، اتریش و استرالیا کشورهایی هستند که گرفتن پاسپورت در آنها ساده‌تر از گرفتن پاسپورت درد سایر کشورها است.

برای گرفتن پاسپورت دوم چکار کنیم؟

اگر به دنبال دریافت پاسپورت دوم هستید، باید بدانید برخی از کشورها صرفا با سرمایه گذاری مبلغی مشخص و بدون نیاز به اقامت در آن کشور، برای سرمایه گذاران خارجی پاسپورت صادر می‌کنند. کشورهای مالتا، گرانادا، پرتغال، یونان، ترکیه، دومنیکا از جمله این کشورها هستند.

شرایط گرفتن پاسپورت بدون پایان خدمت چگونه است؟

آقایان بالای ۵۰ سال نیازی به ارائه کارت پایان خدمت ندارد، اما مشمولان خدمت سربازی با ارائه گواهی اشتغال به تحصیل و وثیقه و سپرده مالی، می‌توانند برای دریافت پاسپورت اقدام کنند.

گرفتن پاسپورت چند روز طول می‌کشد؟

زمان دقیق برای آماده شدن و ارسال پاسپورت نمی‌توان تعیین کرد، اما در صورتی که همه مدارک لازم برای پاسپورت کامل باشد و در مراحل بررسی مشکلی پیش نیاید، یک تا سه هفته پس از روزی که برای درخواست پاسپورت اقدام کرده‌اید، پاسپورت شما ارسال می‌شود.

چگونه پاسپورت بگیریم؟

با در دست داشتن مدارک شناسایی به دفاتر خدمات الکترونیک پلیس +۱۰ مراجعه کنید. همچنین می‌توانید از طریق سامانه ثبت نام پاسپورت به صورت اینترنتی، درخواست پاسپورت بدهید.

6 نظرات

  1. سلام من خدمتم تمام شده کارت پایان خدمت نیومده یه رسید کاغذ بهم دادن میتونم پاسپورت بگیرم با این رسید کاغذ

  2. با سلام . بنده شناسنامه جلد قرمز قدیمی داشتم و برای تعویضش اقدام کردم ولی هنوز برام ارسال نشده . آیا میتونم برای گرفتن پاسپورت اقدام کنم ؟ در ضمن کپی از شناسنامه قدیمی دارم . ممنون میشم راهنماییم کنید . با تشکر .

    • با سلام
      کاربر گرامی، شما می توانید با در دست داشتن مدارک لازم به پلیس بعلاوه ۱۰ مراجعه کنید. رسید پیگیری درخواست شناسنامه جدید نیز باید ضمیمه مدارک شما باشد.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید