پاسپورت اصلی‌ترین مدرکی است که باید در سفر به همراه داشته باشیم. اما به همان اندازه که حین ورود به یک کشور جدید به پاسپورت نیاز دارید، برای تردد در آن کشور و خروج از آن نیز همچنان پاسپورت لازم است. بنابراین یک اتفاق غیرمنتظره مانند گم شدن پاسپورت در سفر می‌تواند نگرانی‌های بسیاری را برایتان به همراه داشته باشد و حتی برنامه سفرتان را برهم بزند. اگرچه نباید بگذارید چنین اتفاقی در سفر برایتان رخ دهد، اما لازم است بدانید اگر با این مشکل روبرو شدید چه کار باید بکنید. برای پاسخ به این سوال که اگر پاستورتمان در سفر گم شد، چه کار کنیم همراه مجله گردشگری فلای تودی شوید.

سرقت یا گم شدن پاسپورتتان را به پلیس گزارش دهید

اولین کاری که پس از گم شدن پاسپورت در سفر باید انجام دهید، اطلاع رسانی آن به پلیس است. برای اینکار به اولین ایستگاه پلیس مراجعه کنید و گزارش گم شدن پاسپورتتان را به طور کتبی بنویسید. گزارش گم شدن پاسپورت از جمله مدارکی است که در مرحله بعد برای اخذ ویزای جدید باید به سفارت ببرید.

گم شدن پاسپورت در سفر

نزدیک‌ترین سفارت یا کنسولگری کشورتان را در مقصد بیابید

فرقی نمی‌کند چقدر به بازگشتتان مانده، هر زمان که متوجه گم شدن پاسپورتتان شدید سریعا آن را به سفارت نیز اطلاع دهید تا روند صادر شدن مجدد پاسپورت با سرعت بیشتری پیش برود. بنابراین باید در اولین فرصت به سفارت مراجعه کنید و مدارک لازم جهت صدور ویزای جدید را ارائه دهید. اگر نمی‌دانید سفارت ایران در مقصدتان کجاست، آن را جستجو کنید یا از پلیس اطلاعات مربوط به مراحل بعدی را بپرسید.

در نظر داشته باشید که لازم است تمامی مدارک مربوط به سفرتان را داشته باشید و به کنسولگری ارائه دهید تا تاریخ بازگشتتان مشخص باشد و صدور ویزای مجدد با سرعت بیشتری انجام شود. به طور کلی توصیه می‌شود همیشه قبل از سفرتان آدرس کنسولگری کشورتان در مقصد را داشته باشید تا در شرایط خاص بتوانید به آن مراجعه کنید.

سفارت ایران

مدارک مورد نیاز را جمع آوری کنید

پس از ارائه گزارش گم شدن پاسپورت به کنسولگری برای اخذ ویزای جدید باید مدارک خاصی را ارائه دهید. این مدارک شامل عکس، مدارک شناسایی و کپی از پاسپورت (در صورت وجود) می‌شود. حتما هنگام مراجعه به کنسولگری این اطلاعات را کامل بپرسید و مراحل انجام کار را با دقت انجام دهید تا به مشکلی برخورد نکنید. ممکن است لازم باشد فرم‌های مختلفی را پر کنید، بنابراین حتما در صورت امکان کپی از مدارک شناسایی خود را در تلفن همراه‌تان داشته باشید تا همه اطلاعات را به درستی ارائه دهید.

منتظر بمانید تا پاسپورت جدید صادر شود

در صورتی که مدارک را کامل ارائه کرده باشید، نیازی نیست خیلی برای گرفتن پاسپورت جدید صبر کنید. معمولا پاسپورت‌تان طی یک تا دو روز صادر می‌شود. در برخی مواقع که زمان بازگشت‌تان نزدیک است به شما پاسپورت اورژانسی داده می‌شود، اما این پاسپورت فقط شما را تا کشورتان می‌رساند و دیگر نمی‌توانید با آن سفر کنید. بنابراین پس از بازگشت لازم است مجدد نسبت به گرفتن پاسپورت اقدام کنید.

نکات مراقبت از پاسپورت در سفر را فراموش نکنید

  • بهتر است همیشه یک کپی از پاسپورتتان را همراهتان داشته باشید.
  • در صورت تردد داخل شهر نیازی نیست پاسپورتتان را با خودتان ببرید. آن را در صندوق امانات هتل بگذارید تا مشکلی پیش نیاید.
  • بلیط هواپیما خود را به هر مقصدی می‌خرید از لحظه ورود به مقصدتان نسبت به هر آنچه اطرافتان رخ می‌دهد آگاه باشید. کیف قاپ‌ها اغلب به دنبال مسافرانی هستند که تازه به مقصد رسیده‌اندT چرا که آن‎‌ها معمولا پول نقد بیشتری همراهشان است.
  • اگر می‌خواهید مدارکتان را با خودتان حمل کنید، از کیف کمری یا کیف‌های کراس اور کوچک استفاده کنید تا احتمال دزدیده شدن مدارکتان کاهش یابد.
  • پاسپورتتان را در کیف یا چمدان نگذارید.
  • حتما پیش از سفر از صفحه ویزا و صفحه اطلاعات پاسپورتتان عکس بگیرید.
  • برخی از انواع بیمه مسافرتی مفقود شدن پاسپورت را نیز در بر می‌گیرد. بنابراین داشتن بیمه مسافرتی می‌تواند هنگام گم شدن پاسپورت به شما کمک کند.
اگر پاسپورتمان در سفر گم شد، چه کار کنیم؟

سخن پایانی

گم شدن پاسپورت در سفر اتفاق ناخوشایندی است که بسیاری تصور می‌کنند ممکن نیست برایشان رخ دهد. همین مساله موجب می‌شود احتیاط را در برخی مواقع کنار بگذارند و متاسفانه با مفقود شدن پاسپورت خود روبرو شوند. این در حالی است که پاسپورت مهم‌ترین مدرکی است که باید در سفرتان به کشورهای خارجی از آن محافظت کنید تا از دردسرهای بعد از گم شدن و درخواست مجدد صدور پاسپورت موقت رها شوید.

اگر تجربه گم کردن پاسپورت در سفر را دارید، آن را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید