قبرس کشور آفتاب گرم، دریای شفاف، مناظر شگفت انگیز و غذاهای هیجان انگیز مدایترانه‌ای است. اگر قصد سفر به قبرس را داشته‌اید حتما متوجه شده‌اید که نام این کشور را معمولا به تنهایی نمی‌شنویم. این کشور به قبرس شمالی و قبرس جنوبی یا اروپایی تقسیم شده است. حتی پایتخت قبرس یعنی شهر نیکوزیا، دوپاره است و دو مرکز نگهبانی خط مرزی دارد که برای رفتن به شمال یا جنوب کشور باید از آنها عبور کنید. همچنین برای رفتن به بخش جنوبی آن ما ایرانی‌ها نیاز به ویزا داریم. در ادامه این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی هرآنچه برای سفر به قبرس نیاز است بدانید را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

اطلاعات ضروری سفر به قبرس

هنگام سفر به قبرس یا هر کشور خارجی دیگر بهتر است اطلاعات ضروری مربوط به آن کشور را بدانید. هرچند ممکن است راهنمای تور شما در ابتدای سفر این اطلاعات را در اختیارتان بگذارد اما بهتر است همه این اطلاعات را از قبل در اختیار داشته باشید.

پایتخت قبرس نیکوزیا
زبان رسمی ترکی، یونانی
واحد پول لیر، یورو
کد کشور ۰۰۳۵۷
جهت رانندگی سمت چپ
شماره پلیس ۱۵۵

شرایط رفتن به قبرس چیست؟

بخش شمالی و جنوبی قبرس کاملا با هم متفاوت هستند. بخش شمالی ترک نشین و اکثرا مسلمان هستند. این در حالی است که بخش جنوبی یونانی و مسیحی‌اند. بخش شمالی قبرس بافت قدیمی خود را حفظ کرده است و منطق روستایی آرامی دارد اما بخش جنوبی ظاهری مدرن به خود گرفته است. ورود به بخش شمالی و جنوبی با هم تفاوت دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

شرایط سفر به قبرس شمالی چگونه است؟

قبرس شمالی، بخش ترک نشین قبرس است که سال ۱۹۸۳ اعلام استقلال کرد و نام خود را جمهوری قبرس شمالی گذاشت که البته سازمان ملل متحد آن را به رسمت نشناخت. ایرانیان برای سفر به قبرس شمالی به ویزا نیازی ندارند و به راحتی می‌توانند به این بخش سفر کنند.

در واقع ویزای قبرس شمالی، ویزای فرودگاهی است. علاوه بر این با اینکه واحد پول قبرس یورو است اما در قبرس شمالی با لیر ترکیه هم می‌توانید خرید کنید. به همین دلیل است که سفر به قبرس شمالی ارزانتر از سفر به قبرس جنوبی است.

شرایط سفر به قبرس

شرایط سفر به قبرس جنوبی

قبرس جنوبی در واقع بخش اروپایی و یونانی نشین قبرس است که برای ورود به آن به ویزا نیاز دارید. قبرس جنوبی عضو شنگن نیست و با ویزای آن نمی‌توانید به اروپا سفر کنید. اما درصورتی که ویزای شنگن داشته باشید می‌توانید به قبرس اروپایی بروید. توجه داشته باشید که اگر مهر ورود به قبرس شمالی در پاسپورت شما ثبت شده باشد، نمی‌توانید به قبرس جنوبی سفر کنید. همچنین در مرز دریایی یا فرودگاه قبرس، واچر هتل شما را بررسی می‌کنند؛ بنابراین واچر هتل را به صورت پرینت شده به همراه داشته باشید.

نکات مهم سفر به قبرس

اختلاف ساعت ایران و قبرس یک ساعت و نیم است و پیش شماره این کشور ۰۰۳۵۷ است. این نکته را در نظر داشته باشید که در بدو ورود به قبرس بهتر است یک سیم کارت تهیه کنید تا برای تماس و اینترنت مشکلی نداشته باشید. شرکت‌های ترک سل و تل سیم از بهترین اپراتورهای قبرس هستند.

هزینه سفر به قبرس چقدر است؟

برای اینکه بتوانید قبل از سفر یک محاسبه حدودی از هزینه‌ها داشته باشید در ابتدا باید مشخص کنید که به کدام بخش قبرس سفر می‌کنید. در قبرس جنوبی باید به یورو هزینه کنید بنابراین هزینه بیشتری باید بپردازید. به علاوه، بر اساس اینکه با چه وسیله‌ای سفر کنید هزینه سفر شما می‌تواند متفاوت باشد.

مثلا اینکه دریایی وارد کشور شوید یا با هواپیما سفر کنید. اگر می‌خواهید برای سفر به قبرس بلیط هواپیما بگیرید، باید بدانید که فرودگاه لارناکا و فرودگاه شهر پفوس دو نقطه اصلی ورود به این کشور هستند و هزینه سفر با ایرلاین‌های داخلی کمتر از خارجی است. ارزان‌ترین راه سفر به قبرس، رزرو بلیط در اواسط زمستان از فلای تودی است.

اگر در تابستان به قبرس سفر کنید، چون گردشگران زیادی روانه این کشور می‌شوند، هزینه بیشتری بابت هتل باید بپردازید. همچنین توجه داشته باشید که برای اقامت در هتل‌های ساحلی باید هزینه بیشتری بپردازید. علاوه بر این، غذا خوردن در رستوران‌های توریستی و شلوغ کنار دریا هزینه زیادی دارد. برای کم کردن از این هزینه می‌توانید به رستوران‌های کوچک شهر بروید یا از غذاهای خیابانی میل کنید.

بهترین زمان سفر به قبرس چه فصلی است؟

آب و هوای قبرس به طور کلی گرم، مرطوب و مدیترانه‌ای است. در تابستان سیل گردشگران روانه سواحل قبرس می‌شوند. اگر قصد سفر به قبرس در اواسط تابستان دارید، باید دمای هوای حدودا ۴۰ درجه را تحمل کنید اما فستیوال‌های خرید و سواحل زیبا باعث هجوم گردشگران می‌شود. اواخر تابستان در ماه سپتامبر دمای هوای پایین‌تر است و جشنواره‌ها تمام شده است بنابراین زمان خوبی برای سفر ارزان به قبرس است.

دیدنی های کشور قبرس

اگر می‌خواهید از جشن و شادی سال نو و کریسمس لذت ببرید باید دی ماه به قبرس سفر کنید. در این ماه دمای هوا بین ۱۵ تا ۱۷ درجه سانتی‌گراد است. البته در صورتی که به ورزش‌های زمستانی علاقه دارید می‌توانید سفر به قبرس را به اواخر زمستان موکول کنید.

جاذبه‌ های گردشگری قبرس که باید ببینید

قبل از سفر به قبرس بهتر است که جاهای دیدنی آن را بشناسید تا به بهترین نحو برای سفر خود برنامه‌ریزی کنید. اگرچه قبرس جنوبی یا اروپایی مدرن‌تر از قبرس شمالی است اما در هر دو بخش می‌توانید از بناهای تاریخی و سواحل زیبا با مناظر خیره کننده لذت ببرید.

از جاذبه های تفریحی قبرس شمالی می‌توان بندر و قلعه گیرنه، کلیسای بلاپایس، شبه جزیره کارپاس، شهر باستانی سالامیس، ساحل گلپسیدس و کلیسای جامع سنت نیکولاس را نام برد. البته جاذبه های قبرس اروپایی هم کم نیستند. از جاذبه های گردشگری قبرس جنوبی می‌توان به قلعه کلوسی، روستای اومودوس، کلیسای سنت لازاروس، کوه‌های ترودوس و شهر باستانی کوریون اشاره کرد.

جاذبه های گردشگری قبرس

غذاهای معروف قبرس

یک بخش مهم و مهیج سفر برای بسیاری از افراد امتحان کردن غذاهای بومی مربوط به هر منطقه است. اکثر غذاهای قبرس با ذائقه ما ایرانی‌ها سازگار است و بهتر است با آنها آشنا شویم. اگر عاشق کباب هستید، سوولاکی گزینه مناسبی برای شما است. این کباب یونانی با تکه‌های گوشت و سبزیجات پخته می‌شود. اگر طعم لازانیا را دوست دارید، پستیتسو با ترکیبی از گوشت و پاستا و پنیر غذاهای خوشمزه‌است. در قبرس غذایی به نام کوپیپا هم طبخ می‌شود که همان دلمه برگ انگور خودمان است. علاوه بر این‌ها خورشت سنتی استیفادو، سوسیس شفتلیا، کلفتیکو و کوپس از غذاهای محبوب و خوش طعم قبرس هستند. به عنوان دسر نیز می‌توانید از اکمک کادایف جذاب قبرسی امتحان کنید.

بهترین رستوران‌های قبرس

این همه غذاهای خوشمزه را نام بردیم، حالا نوبت به آن رسیده تا بهترین و محبوب‌ترین رستوران‌های قبرس شمال و جنوبی را معرفی کنیم تا طعم واقعی غذاهای قبرسی را بچشید.

رستوران Pyxidia – آدرس: نیکوسیا، خیابان مناندرو

رستوران Fanous – آدرس: نیکوسیا، خیابان سولونوس

رستوران Oliveto – آدرس: پافوس، خیابان معابد پادشاه

رستوران Andria – آدرس: پافوس، کورال بی

کافه Art1900 – آدرس: لارنکا، خیابان استاسینو

رستوران Efendi – آدرس: گیرنه، کامیل پاشا

جشنواره‌های معروف قبرس

هنگام سفر به قبرس از فستیوال‌های شاد و جذاب آن غافل نشوید. د راین جشنواره‌ها می‌توانید ضمن آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم، برای خود یک خاطره زیبا بسازید. معروف‌ترین فستیوال‌های قبرس عبارتند از:

کارنوال لیماسول قبرس – زمان برگزاری: ۵۰ روز قبل از عید پاک

فستیوال کاتاکلیسموس – زمان برگزاری: بین ۱۰ می و ۱۳ ژوئن

جشنواره گل لارنکا – زمان برگزاری: نیمه ماه می

فستیوال اپرای افرویت – زمان برگزاری: اوایل ماه سپتامبر

فستیوال کیپریا – زمان برگزاری: ماه سپتامبر و اکتبر

فستیوال فاروس چمبر – ماه می و ژوئن

فستیوال های معروف قبرس

خرید سیم کارت قبرس و نحوه فعال کردن اینترنت

شرکت‌های مختلفی در قبرس سیم کارت ارائه می‌دهند از این میان ترک سل، تل سیم و ودافون بهترین خدمات را ارائه می‌دهند. توجه داشته باشید که ترک سل قبرس و ترکیه متفاوت است بنابراین باید هنگام سفر به قبرس، در خود قبرس سیمکارت تهیه کنید. برای تهیه سیم کارت باید پاسپورت به همراه داشته باشید. علاوه بر این، برای بهره بردن از خدمات ارتباطی، بسته‌های مکالمه و اینترنت را می‌توانید از تمام سوپرمارکت‌های سطح شهر خریداری کنید.

مدارک لازم برای سفر به قبرس چیست؟

ویزای قبرس، شینگن نیست اما قوانین دریافت این ویزا دقیقا مطابق قوانین ویزای شینگن است. دارندگان ویزای قبرس آزادانه می‌توانند به کشورهای بلغارستان، رومانی و کرواسی سفر کنند. در مدت زمان ۷ روز کاری به درخواست ویزای قبرس پاسخ داده می‌شود و این ویزای برای ۱۴ روز معتبر می‌باشد. ویزای قبرس فقط در قالب تورهای گروهی صادر می‌شود و برای درخواست ویزای انفرادی قبرس نیز حتما باید دعوت‌نامه ارائه کنید.

مدارک لازم برای اخذ ویزای قبرس شمالی عبارتند از:

  • کپی و اصل پاسپورت فرد متقاضی با ۶ ماه اعتبار
  • دو قطعه عکس ۶*۴ جدید با پس زمینه سفید
  • اصل و ترجمه شناسنامه فرد متقاضی
  • اصل و ترجمه شده گواهی اشتغال فرد متقاضی
  • ارائه تمکن مالی به دلار
  • ارائه اسناد مربوط به گردش حساب فرد سه تا شش ماه
  • تکمیل فرم درخواست ویزا و وارد کردن اطلاعات صحیح فرد متقاضی
  • ارائه کپی از تاریخچه سفر فرد
  • رزرو قطعی بلیط‌ های رفت و برگشت هواپیما
  • رزرو قطعی هتل
  • ارائه دعوت نامه در صورت لزوم

محدودیت‌ های کرونایی قبرس

در حال حاضر، از کل پروازها، صرف نظر از اینکه از کجا پرواز کرده‌اند، به‌طور تصادفی از آنها خواسته می‌شود که آزمایش کووید-۱۹ را پس از ورود انجام دهند. هزینه در چنین مواردی بر عهده دولت قبرس خواهد بود.

محدودیت های پرواز به قبرس

رزرو بلیط و هتل برای سفر به قبرس از فلای تودی

برای سفرهای خارجی خود، دیگر نگران رزرو هتل خارجی نباشید. برای سفر به هر نقطه‌ای از دنیا می‌توانید هتل دلخواهتان را به راحتی و به صورت ریالی از سیستم رزرو آنلاین «فلای تودی» انتخاب نمایید. فلای تودی در میان سایت‌های بوکینگ آنلاین هتل خارجی، یکی از سریع‌ترین و جامع‌ترین سایت‌های بوکینگ هتل به شمار می‌رود. سیستم رزرو آنلاین هتل خارجی فلای تودی امکان رزرو هرگونه هتل از لوکس‌ ترین هتل‌ های دنیا تا کلبه‌های کوهستانی، روستایی و مهمانسرای کوچک را فراهم آورده است.

برای سفر به قبرس و رزرو بلیط و هتل از قبرس شمالی و جنوبی به سایت فلای تودی مراجعه کنید. همچنین برای اخذ ویزای قبرس اروپایی می‌توانید با کارشاسان فلای تودی در تماس باشید. پس فرصت را از دست ندهید و برای سفر به قبرس به سایت فلای تودی مراجعه کنید.

سوالات متداول درباره سفر به قبرس

آیا برای سفر به قبرس شمالی به ویزا نیاز داریم؟

اگر ساکن ایران هستید خیر، شما فقط در هنگام ورود به قبرس شمالی یک ویزای فرودگاهی دریافت خواهید کرد.

چه زمانی برای سفر به قبرس مناسب است؟

این کشور بیشتر برای داشتن سواحل زیبا مشهور است. پس بهتر است در فصل بهار و اواخر تابستان به قبرس شمالی سفر کنید.

برای سفر به قبرس اروپایی به ویزای شینگن نیاز داریم؟

ویزای قبرس، شینگن نیست اما قوانین دریافت این ویزا دقیقا مطابق قوانین ویزای شینگن است

چگونه اقامتگاه ساحلی در قبرس رزرو کنیم؟

برای رزرو هر نوع اقامتگاه یا هتل در قبرس شمالی یا جنوبی به سایت فلای تودی مراجعه کنید.

 

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید