شهر زیبای تفلیس، پایتخت گرجستان است و تاریخچه آن به قرن پنجم میلادی برمی‌گردد. خونگرمی و مهمان‌نوازی از ویژگی‌های بارز مردم این شهر بوده و سفر به آن و دیدن جاذبه های گردشگری تفلیس و ارتباط با مردم محلی گرجستان تجربه‌ی شیرینی برای گردشگران رقم می‌زند. این شهر به عروس آسیای میانه و قفقاز شهرت دارد و جلوه‌های دیدنی بسیاری را در خود جای داده است. دیدنی های تفلیس تنها محدود به جاذبه های تاریخی نیست، بلکه تفلیس طبیعت بسیار زیبایی نیز داشته و با سفر به این شهر، می‌توانید از تماشای ساختمان‌ها و معماری مدرن و زیبا نیز لذت ببرید. اگر قصد سفر به این شهر را دارید، در این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی با ما همراه باشید تا با جاهای دیدنی تفلیس گرجستان آشنا شوید.

در این مطلب از فلای تودی می‌خوانید... پنهان

جاذبه های گردشگری تفلیس | دیدنی های مدرن

تفلیس یکی از زیباترین مقاصد گردشگری در جنوب شرق اروپا است که در دو طرف رود کورا قرار گرفته است. رودی که از ترکیه سرچمه گرفته و به دریاچه خزر منتهی می‌شود. قرارگیری در کنار رود پر آبی چون کورا، عامل اصلی طبیعت زیبا و بکر این شهر است. در سفر به تفلیس قطعا فرصت کافی برای دیدن تمام جاذبه‌های آن را نخواهید داشت، اما با نگاهی به این لیست، می‌توانید بخش مهمی از جاذبه های گردشگری تفلیس را ببینید.

۱- پل صلح تفلیس | Bridge of Peace

یکی از معروفترین جاهای دیدنی تفلیس گرجستان پل کمانی شکل صلح است. این پل روی رودخانه‌ کر کشیده شده و بخش قدیمی شهر تفلیس را به بخش مدرن آن وصل می‌کند. این سازه در مرکز شهر قرار دارد و با پیاده‌روی روی آن نمای بسیار زیبایی از شهر و جاذبه های تفلیس را خواهید دید. پل صلح تفلیس در شب هنگام حس و حال دیگری دارد و با صدها لامپ ال ای دی درخشان، جلوه‌ای متفاوت پیدا می‌کند.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

پل صلح جاهای دیدنی تفلیس

آدرس پل صلح تفلیس روی نقشه گوگل:

آدرس: The Bridge of Peace, Tbilisi, Georgia

تور گرجستان

۲- میدان آزادی تفلیس | Freedom Square

میدان زیبای آزادی که مهمترین میدان تفلیس محسوب می‌شود، قدمتی ۲۰۰ ساله دار. یک مجسمه اسب و سوار طلایی روی پایه‌ای در وسط این میدان به چشم می‌خورد که با نام مجسمه سنت جورج شناخته می‌شود. این مجسمه در سال ۲۰۰۶ در این میدان نصب شده و یادبودی برای استقلال گرجستان است.

این میدان محل تلاقی خیابان‌های اصلی شهر خیابان لئونیدزه، خیابان روستاولی، خیابان پوشکینی و خیابان لسلیدزه است. میدان آزادی تفلیس نیز نظیر میدان تکسیم استانبول، جایگاه بالایی در میان مکان های دیدنی تفلیس دارد.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

میدان آزادی تفلیس

آدرس میدان آزادی تفلیس روی نقشه گوگل:

آدرس: Freedom Square, Tbilisi, Georgia

 ۳- مجسمه مادر گرجستان | Kartlis Deda

یکی از برجسته‌ترین دیدنی های تفلیس مجسمه مادر گرجستان است که با نام کارتلیس ددا نیز شناخته می‌شود. این مجسمه که تقریبا از تمام نقاط شهر قابل مشاهده است، بر فراز تپه‌های سولولاکی قرار دارد. مادر گرجستان با ارتفاع ۲۰ متر بانویی گرجی با لباس محلی را به تصویر می‌کشد.

در یک دست این مجسمه کاسه و در دست دیگر شمشیر قرار دارد. کاسه سمبلی از پذیرایی و مهمان‌نوازی و شمشیر نماد مبارزه با دشمنان است. مجسمه مادر گرجستان یکی از مهمترین سازه های تفلیس است. اگر قصد سفر به گرجستان را دارید حتما این سازه غول پیکر را در فهرست مکان های دیدنی تفلیس قرار بدهید.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

مجسمه مادر از دیدنی های تفلیس

آدرس مجسمه مادر گرجستان روی نقشه گوگل:

آدرس: Sololaki Hill, Tbilisi‎, ‎Georgia

۴- خیابان روستاولی | Rustaveli Avenue

یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین خیابان‌های پایتخت گرجستان خیابان روستاولی است که به نوعی قلب تپنده تفلیس به حساب می‌آید. این خیابان از میدان معروف آزادی شروع می‌شود و به خیابان کوستاوا می‌رسد. ساختمان‌های این خیابان با ترکیب معماری‌های کلاسیک، مدرن و قرون وسطایی ساخته شده‌اند. از جاذبه‌ها و بناهای مهم این خیابان می‌توان به تئاتر آکادمی دولتی روستاولی، کلیسای کاشوتی، تئاتر اپرای ملی گرجستان، ساختمان پارلمان سابق گرجستان، موزه سیمون جاناشیا تفلیس و هتل بالتیمور تفلیس با نمای بیرونی چشم‌نوازش اشاره کرد. به طور خلاصه می توان گفت که اگر به دنبال بازدید از جاهای دیدنی تفلیس هستید، نیمی از آن ها را در این خیابان می توانید پیدا کنید. روستاولی یکی از دیدنی های تفلیس است که در سفر به این شهر باید در لیست اولویت‌هایتان قرار دهید.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

خیابان روستاولی از جاهای دیدنی تفلیس

آدرس خیابان روستاولی روی نقشه گوگل:

آدرس: Shota Rustaveli Avenue, Tbilisi, Georgia

۵- برج ساعت تفلیس | The Clock Tower

برج کج تفلیس یکی از غیرمعمول‌ترین ساختمان های این شهر است. این برج در یکی از خیابان‌های فرعی شهر قدیمی تفلیس قرار گرفته است. ساختمانی که در نگاه اول در آستانه سقوط به نظر می رسد و تنها با یک تیر فولادی نگه داشته شده است. کمی بیشتر که به این برج خیره شوید ساعت بزرگی که وسط این ساختمان قرار گرفته توجهتان را جلب می کند. اگرچه منظره برج ساعت تفلیس فوق العاده عجیب به نظر می رسد، اما این برج یک سازه قدیمی نیست.برج کج تفلیس یک سازه مدرن است که به سالن تئاتر گابریادزه متصل شده است. این ساختمان پس از یک مرحله ساخت و ساز چهار ساله در سال ۲۰۱۱ به مجموعه تئاتر گابریادزه اضافه شد و در حال حاضر به یکی از معروف ترین جاهای دیدنی تفلیس تبدیل شده است.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

برج ساعت تفلیس

آدرس برج ساعت تفلیس روی نقشه گوگل:

مکان های دیدنی تفلیس │ دیدنی های تاریخی

تفلیس در قرن پنجم میلادی و توسط واختانگ یکم تاسیس شد. این شهر به دلیل وجود چشمه‌های آب گرم، تبیلیسی به معنای «دارنده چشمه‌های آب گرم» نامگذاری شده است. از قرن پنجم میلادی یعنی پس از تاسیس تفلیس، ساختمان‌ها و آثار زیادی در این شهر ساخته شد. شاهکارهایی زیبا که بسیاری از آن‌ها در حال حاضر به مکان های دیدنی تفلیس و جاذبه های تاریخی پایتخت گرجستان تبدیل شده‌اند.

۶- حمام های سولفور تفلیس │ Sulfur Spring Baths

حمام های گوگردی معروف گرجستان جزو محبوب‌ترین جاذبه‎ های گردشگری تفلیس محسوب می‌شوند. این حمام‌ها که بین قرون ۱۷ تا ۱۹ میلادی ساخته شده‌اند، دارای سبک شرقی کلاسیک هستند و آب آنها از منابع طبیعی همچون چشمه‌های آب گرم، تامین می‌شود.

در گذشته محبوبیت حمام های سولفور به قدری زیاد بود که حدود ۶۰ حمام با همین کاربرد در این شهر ساخته و یک منطقه بزرگ از شهر به عنوان محله حمام های تفلیس نامگذاری شد. اما امروزه فقط تعداد ۱۵ حمام به جا مانده است. زیباترین حمام گوگردی تفلیس، حمام اوربلیانی (Orbeliani) است که به دلیل استفاده از کاشی‌های آبی رنگ به حمام آبی نیز شهرت دارد. یکی از امکانات برجسته این حمام‌ها، ماساژ سنتی است که بین گردشگران شهر تفلیس طرفداران بسیاری دارد. اگر قصد سفر به گرجستان را دارید، بازدید از محله حمام های تفلیس را در فهرست جاهای دیدنی تفلیس از قلم نیندازید.

ساعت بازدید: ۰۸:۰۰ تا ۱۲:۰۰

حمام های سولفور در تفلیس

آدرس حمام های سولفور تفلیس در گوگل مپ

آدرس: Abano St, Tbilisi, Georgia

۷- قلعه ناریکالا تفلیس | Narikala Castle

تنها قلعه باقی‌ مانده شهر تفلیس قلعه ناریکالا است که در نزدیکی حمام‌های گوگردی آبانتوبانی قرار دارد. این دژ آجری شاهکاری از دوره حکومت ایرانیان به شمار می‌رود که در قرن چهارم و به دست صفویان بنا شد. بعدها در حیاط این مجموعه، کلیسای سنت نیکلاس ساخته شد که قدمت آن به قرن ۱۲ میلادی برمی‌گردد. در این کلیسا می‌توانید نقاشی و حکاکی‌هایی از تاریخ گرجستان را مشاهده کنید. دیدن یکی از شاهکارهای معماری ایرانی در یکی از کشورهای اروپای شرقی، حس متفاوتی برای شما به همراه خواهد داشت. قلعه ناریکالا تلفیقی از معماری غربی و شرقی است و ردپای دوره های مختلفی از تاریخ را در خود جای داده و از دید بسیاری از گردشگران یکی از ارزشمندترین اماکن دیدنی تفلیس به حساب می‌آید.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

قلعه ناریکالا تفلیس

آدرس قلعه ناریکالا تفلیس روی نقشه گوگل

آدرس: Narikala Hill, Georgia, Tbilisi

۷- تئاتر گابریادزه تفلیس | Rezo Gabriadze Marionette Theater

یکی دیگر از دیدنی های تفلیس ، تئاتر گابریادزه است که با معماری عجیب و منحصربه‌فرد در کنار برج ساعت قرار دارد. در این تئاتر هر روزه می‌توانید شاهد نمایش‌های جذاب عروسک‌ها با لباس پریان باشید. معماری عجیب و غریب این ساختمان در کنار عروسک‌های خاص و متفاوت برای اجرای تئاترهای عروسکی که در ساختمان به نمایش گذاشته شده‌اند، نظر هر کسی را به خود جلب می‌کند. حال و هوای این ساختمان و نمایش‌هایش به گونه‌ای است که برخی از آن با عنوان «نمایی از بهشت در ساختمانی عجیب» یاد می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به گرجستان و تماشای جاهای دیدنی تفلیس، حتما از تئاتر گابریادزه دیدن کنید.

ساعت بازدید: همه روزه ۱۱:۰۰ تا ۱۹:۰۰

جاذبه های گردشگری تفلیس

آدرس تئاتر گابریادزه تفلیس در گوگل مپ

آدرس: ۱۳ Ioane Shavteli St, Tbilisi, Georgia

۸ – موزه ملی گرجستان | Georgian National Museum

موزه ملی گرجستان دارای ساختمان‌های مختلفی در سطح شهر است و از مهمترین جاذبه های گردشگری تفلیس به شمار می‌رود. ساختمان اصلی موزه ملی با معماری به سبک سنتی گرجی در خیابان روستاولی واقع شده است.

موزه ملی گرجستان ۱۳ زیرگروه با موضوع‌های هنر، تاریخ و باستان شناسی، زیست‌شناسی، مردم‌شناسی و نقاشی دارد. بازدیدکنندگان موزه ملی این شانس را دارند تا در کنار تماشای آثار باستانی، با فرهنگ مردم قفقاز نیز بیشتر آشنا شوند. بازدید از موزه ملی گرجستان به شما کمک می‌کند تا درک و دید بهتری به فرهنگ مردمان این کشور پیدا کنید و درعین‌حال از یکی از جالبترین جاذبه های تفلیس نیز دیدن کرده باشید.

ساعت بازدید: همه روزه به جز دوشنبه‌ها ۱۰:۰۰ تا ۱۷:۳۰

موزه ملی گرجستان

آدرس موزه ملی گرجستان در گوگل مپ

آدرس: ۳ Shota Rustaveli Ave, Tbilisi 0105, Georgia

۹- بازار دزرتیربی | Dezerter Bazaar

بازار دزرتیربی تفلیس تلفیقی از بازار آسیایی و اروپایی است. این بازار سنتی علاوه بر اینکه یکی از دیدنی های تفلیس به حساب می‌آید، محل خوبی برای پیدا کردن سبزیجات و میوه‌های تازه گرجستانی، پنیر سنتی، گوشت تازه روستایی و همچنین ادویه های گرجی است. اگرچه بازار دزرتیربی تفلیس هیچ شباهتی به پاساژها و مرکز خرید لوکس ندارد، اما بازدید از آن تجربه منحصربه‌فردی خواهد بود. بازار دزرتیربی تفلیس بزرگترین بازار کشاورزی گرجستان است. این بازار در در دهه ۱۹۲۰ پس از اینکه سربازان فراری از جنگ روسیه و گرجستان تجهیزات و سلاح‌های خود را در آنجا فروختند، دزرتیربی نام گرفت.

قسمت‌هایی از بازار دزرتیربی شما را به گذشته‌های دور می‌برد و قسمت‌هایی از این بازار نیز کاملا مدرن است. این بازار یکی از بهترین جاهای دیدنی گرجستان برای عکاسی خیابانی است. اگر به دنبال تجربه‌های متفاوت هستید، بازار دزرتیربی یکی از جالب ترین مکان های دیدنی تفلیس برای شما خواهد بود.

ساعت بازدید: از ساعت ۷ صبح تا ساعت ۷ بعد از ظهر

بازار تره باز تفلیس

آدرس بازار دزرتیربی روی نقشه گوگل:

۱۰- بازار میدان تفلیس | Meidan Bazar

بازار میدان یکی از آخرین جاذبه های تفلیس است که باید از آن دیدن کنید. این بازار بهترین نقطه تفلیس برای پایان سفر، خرید یادگاری و سوغاتی های تفلیس و بازگشت به خانه به شمار می‌رود. بازار میدان در قلب یکی از مهمترین اماکن دیدنی تفلیس یعنی میدان قدیمی قرار دارد و در واقع یک بازار زیرزمینی است. در این فروشگاه زیرزمینی و تونل مانند هر چیز عجیبی را می توانید ببینید و با قیمت مناسب خریداری کنید. از نوشیدنی های مخصوص گرجستان گرفته تا جوراب های دست بافت، از کارت پستال تا مربا، سس، ادویه جات و چای گرجی در این بازار یافت می‌شود.

ساعت بازدید: از ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۱۰ شب

خرید در تفلیس

آدرس بازار میدان تفلیس روی نقشه گوگل:

مکان های دیدنی تفلیس │ جاذبه های طبیعی

اگرچه قبلا در خصوص طبیعت بسیار زیبای این شهر صحبت کردیم، اما باید بار دیگر اشاره کنیم که بخش مهمی از جاهای دیدنی تفلیس منحصر به طبیعت بکر و زیبای آن است. گرجستان از سرسبزترین کشورهای اروپایی و مقصد جذابی برای طبیعت گردان محسوب می‌شود. در ادامه فهرستی از محبوب ترین جاذبه های طبیعی تفلیس را برای شما آورده‌ایم.

۱۱- دریاچه لیسی | Lisi Lake

از نظر گردشگران یکی از بهترین جاذبه‌های طبیعی تفلیس دریاچه لیسی است. این دریاچه‌ کوچک با مساحت ۱۶ کیلومتر مربع در شمال غربی تفلیس قرار دارد. بهترین فصل بازدید از این دریاچه فصل بهار محسوب می‌شود؛ چرا که حجم آب در این فصل به حداکثر مقدار خود می‌رسد و همچنین آب و هوای مطلوبی دارد. در اطراف این دریاچه پیست دوچرخه سواری استانداری قرار دارد و گردشگران می‌توانند ساعاتی را اطراف دریاچه رکاب بزنند و از منظره زیبای اطراف و دیدنی های تفلیس لذت ببرند.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

جاذبه های طبیعی تفلیس

آدرس دریاچه لیسی روی نقشه گوگل:

آدرس: Lake Lisi, Tbilisi, Georgias

۱۲- سد جینوالی در تفلیس | Jinvali Water Reservoir

یکی از بهترین جاذبه های تفلیس سد جینوالی است که در فصول گرم سال میزبان گردشگران خارجی و داخلی بسیاری است. جنگل‌های سرسبز بر دامنه کوه‌های اطراف سد جینوالی چشم‌اندازی بی‌نظیر را به گردشگران هدیه می‌دهد. این سد در ۷۰ کیلومتری تفلیس واقع شده و علاقه‌مندان تنها با طی کردن مسیری یک ساعته می‌توانند خود را به آنجا برسانند و خاطره‌ای فراموش نشدنی را در در دل طبیعت برای خود رقم بزنند. اگرچه این سد کمی از شهر دور است، اما یکی از زیباترین جاهای دیدنی تفلیس به حساب می آید و بهتر است در سفر به گرجستان بازدید از آن را در فهرست خود قرار دهید.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

جاذبه های طبیعی تفلیس

آدرس سد جینوالی روی نقشه گوگل:

آدرس: Zhinvali Reservoir, Georgia, Tbilisi

۱۳- دریاچه لاک پشت تفلیس | Turtle Lake

یکی از زیباترین جاهای دیدنی تفلیس دریاچه‌ لاک‌پشت است که در نواحی جنوب غربی این شهر قرار دارد. دلیل نامگذاری دریاچه این است که اگر از بالا نگاه کنید، آن را به شکل یک لاک‌پشت می‌بینید. این دریاچه در فصول بهار و تابستان به مقصدی شگفت‌انگیز برای گردشگران و البته مردم بومی تبدیل می‌شود. از امکانات تفریحی و فعالیت‌های محبوب در این تفرجگاه می‌توان به تله‌کابین سواری، قایق‌سواریق، زیپ‌لاین، زمین‌های ورزشی، عکاسی، شنا و حمام آفتاب اشاره کرد.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

مکان های دیدنی تفلیس

آدرس دریاچه لاک پشت تفلیس روی نقشه گوگل:

آدرس:  Turtle Lake, Tbilisi, Georgia

جاذبه های گردشگری تفلیس │ جاهای تفریحی

از جاذبه های تاریخی و طبیعی تفلیس که بگذریم، در این شهر می‌توانید از انواع تفریحات مهیج نیز لذت ببرید. از قطارهای کابلی تا شهربازی و پارک آبی را در تفلیس تجربه کنید، به کافه های این شهر بروید و زندگی شبانه و پرجنب و جوش آن را از دست ندهید. کافی است بهترین زمان سفر به تفلیس را انتخاب کرده و راهی این شهر شوید.

۱۴- قطار کابلی تفلیس | Tbilisi Funicular

یکی از تفریحات هیجان‌انگیز و پرطرفدار تفلیس، قطار کابلی است که با نام قطار فونیکولار نیز شناخته می‌شود. این قطار روی تپه متاتسمیندا، در بالاترین نقطه شهر تفلیس واقع شده است و نمایی بی‌نظیر به شهر و جاهای دیدنی تفلیس دارد.

قطار کابلی تفلیس دارای سه ایستگاه است که پایین‌ترین ایستگاه آن در خیابان چانکادزه و ایستگاه پایانی آن متاتسمیندا در بالای کوه قرار دارد. این قطار ۴۰ نفر ظرفیت دارد و مسیری سرسبز و زیبا را تا ایستگاه پایانی در طول ۱۰دقیقه طی می‌کند.

تفریحات تفلیس

آدرس قطار کابلی تفلیس روی نقشه گوگل:

آدرس: Mtatsminda plateau, Tbilisi ۰۱۱۴, Georgia

۱۵- شهربازی متاتسمیندا | Mtatsminda park

یکی از مهیج‌ترین جاذبه‌ های تفریحی تفلیس گرجستان، شهربازی متاتسمیندا (Mtatsminda park) است که در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار روی تپه‌های این شهر قرار دارد. به صورت کلی بالغ بر ۶۰ نوع وسیله بازی در این پارک تعبیه شده است. چرخ و فلک این مجموعه با ارتفاع ۸۰ متر، یکی از بلندترین چرخ و فلک‌های دنیا به شمار می‌رود. هر دور چرخیدن این چرخ و فلک ۱۵ دقیقه طول می‌کشد. وقتی سوار این چرخ و فلک هستید، به راحتی می‌توانید تمام دیدنی های تفلیس را از بالا تماشا کنید.

یکی دیگر از بازی‌های منحصربه‌فرد این شهربازی رولر کستر یا ترن‌ هوایی است که با سرعت زیاد روی مسیر مارپیچ شصت متری حرکت می‌کند. این ترن تجربه‌ بسیار هیجان‌ انگیزی را به گردشگران هدیه می‌دهد و نمونه‌ آن را شاید در سراسر اروپا کمتر بتوان پیدا کرد. اگر بازدید از جاذبه های تاریخی تفلیس را به پایان رساندید، رفتن به شهربازی تفلیس و تجربه کمی هیجان می تواند رنگ دیگری به سفرتان ببخشد.

شهربازی تفلیس

آدرس شهربازی متاتسمیندا روی نقشه گوگل:

آدرس: ۹ Kakutsa Cholokashvili Street, Tbilisi, Georgia

۱۶- پارک آبی جینو پارادایس تفلیس | Gino Paradise Tbilisi

بزرگترین پارک آبی تفلیس، پارک آبی جینو پارادایس است که در ۵ کیلومتری مرکز شهر قرار دارد. این پارک با مساحتی بالغ بر ۲۰ هکتار بزرگترین پارک آبی اروپای شرقی به حساب می‌آید و یکی از هیجان انگیزترین مکان های دیدنی تفلیس است. با ورود به این مجموعه بزرگ با دنیایی از تفریحات مهیج و نشاط‌ آور روبه‌رو خواهید شد که شاید تا به حال ندیده باشید. از امکانات این مجموعه می‌توان به ۱۲ استخر روباز و سرپوشیده، سرسره چاله فضایی، سرسره سورتمه، سرسره‌های آبی سر باز و سر بسته، سرسره‌های تونلی، سرسره‌های U شکل و سرسره‌های با تیوپ و بی‌تیوپ اشاره کرد.

پارک آبی تفلیس

آدرس پارک آبی جینو پارادایس تفلیس روی نقشه گوگل:

آدرس: ۹ Beshenova St, Tbilisi, Georgia

۱۷- تله‌ کابین تفلیس |  Tbilisi Aerial Cable Car

یکی از تفریحات جذاب پایتخت گرجستان، تله‌ کابین تفلیس است که حرکت آن از پارک ریکه شروع می‌شود و تا قلعه ناریکالا می‌رود. این تله کابین از شهر قدیم تفلیس، کنار رودخانه حرکت می‌کند و مسافران را به بالای تپه می‌رساند. در این مدت زمان کوتاه، می‌توانید از چشم‌اندازی بی‌نظیر و ۳۶۰ درجه اطراف لذت ببرید و در یک سفر کوتاه از تمام جاهای دیدنی تفلیس عبور کنید.

تله کابین سواری از تفریحات تفلیس

آدرس تله‌کابین تفلیس روی نقشه گوگل:

آدرس: ۱ Dutu Megreli Street, Tbilisi, Georgia

۱۸- پارک ریکه | Rike Park

یکی دیگر از جاذبه‌ های تفریحی و توریستی تفلیس پارک ریکه است که در فصول بهار و تابستان استقبال گردشگران و مردم گرجی از آن زیاد می‌شود. پارک ریکه در سمت چپ روخانه کورا واقع شده است و نمایی زیبا از کاخ ریاست جمهوری دارد. دسترسی آسان این پارک از طریق پل زیبای صلح به شهر قدیم و وجود تله‌ کابین در آن باعث شده تا به یکی از مهمترین جاذبه‌ های گردشگری تفلیس شهر تبدیل شود.

سالن زیبای تئاتر و موسیقی تفلیس داخل این پارک واقع شده و با ظاهر متفاوت و معماری خاص خود به جذابیت این پارک افزوده است. قطعا چند ساعتی قدم زدن در این پارک و تماشای مناظر اطراف حال و هوای شما را بهتر می‌کند.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

پارک های تفلیس

آدرس پارک ریکه تفلیس روی نقشه گوگل:

آدرس: Rike Park, Tbilisi, Georgia

دیدنی های تفلیس │ کلیساها

دین ۸۲ درصد مردم تفلیس، مسیحی ارتدکس گرجی، ۴ درصد ارتدکس روس و یک درصد مسیحیت ارامنه هستند. تفلیس ۱۱ درصد مسلمان دارد و ۳ درصد از دیگر ادیان در این شهر زندگی می‌کنند. بدیهی است که با بالاتر بودن درصد مسیحیان کشور، کلیساهای زیادی در این شهر وجود دارد. کلیساهای این شهر اگرچه مکانی مذهبی برای عبادت مسیحیان محسوب می‌شود، اما بسیاری از آن ها به دلیل زیبایی و تنوع معماری، از جاذبه های تفلیس نیز به حساب می‌آیند.

۱۹- کلیسای جامع تثلیث یا سامبا تفلیس | Holy Trinity Cathedral of Tbilisi

کلیسای جامع تسمیندا سامبا که با اسم کلیسای تثلیث تفلیس نیز شناخته می‌شود، اصلی‌ترین و مهمترین کلیسای ارتدکس گرجستان است. این بنا با ۹۷ متر ارتفاع به عنوان سومین کلیسای بلند ارتدکس شرقی در دنیا شناخته می‌شود.

این کلیسا ۵ هزار مترمربع مساحت و گنجایش ۱۵ هزار نفر را دارد. شاید برای شما جالب باشد که کلیسای تثلیث ۹ کلیسای کوچک‌تر را در خود جای داده است. در این کلیسا آثار هنری بسیار متنوعی قرار گرفته و قسمت‌های مختلفی همچون فرهنگستان، آکادمی علوم دینی، صومعه و کارگاه آموزشی دارد. اگر به هنر، تاریخ و معماری علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم کلیسای جامع تثلیث را در فهرست اماکن دیدنی تفلیس قرار بدهید.

کلیساهای تفلیس

آدرس کلیسای جامع تثلیث روی نقشه گوگل:

آدرس: MRW8+XJC, Tbilisi, Georgia

۲۰- کلیسای سیونی تفلیس | Sioni Cathedral

یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای تفلیس کلیسای سیونی است که در شمار پرطرفدارترین جاذبه‌ های گردشگری تفلیس قرار دارد. ساخت این کلیسا به اوایل قرن هفت میلادی برمی‌گردد. این بنای ارزشمند در طول زمان بارها تخریب شده و مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت. نام این اثر تاریخی در لیست سازمان میراث جهانی یونسکو قرار دارد. علاوه بر نمای بیرونی چشم‌نواز کلیسا سیونی تفلیس، نمای داخلی آن نیز توسط نقاش معروف، گریگور گاگارین، در طول چهار سال نقاشی شده است.

کلیساهای تفلیس

آدرس کلیسای سیونی تفلیس روی نقشه گوگل:

آدرس: ۳ Sioni St, Tbilisi, Georgia

۲۱- کلیسای متخی تفلیس | Metekhi St. Virgin Church

یکی از کلیساهای خاص کشور گرجستان کلیسای متخی تفلیس است که در منطقه‌ ساحلی مشرف به رودخانه‌ متکواری قرار دارد. این کلیسا به دستور پادشاه وقت گرجستان ساخته شد و یکی از اولین سکونتگاه‌های قلمرو شهری به شمار می‌رفت.

قرارگیری این کلیسا در کنار رود خروشان متکواری و محیط سرسبز اطراف آن، جذابیت خاصی به کلیسا بخشیده و آن را به یکی از جاذبه های گردشگری تفلیس تبدیل کرده است. مجسمه یادبود شاه وختانگ که سوار بر اسب بر فراز تپه نصب شده، در فاصله بسیار نزدیک به این کلیسا قرار دارد.

کلیساهای تفلیس

آدرس کلیسای متخی تفلیس روی نقشه گوگل:

آدرس: Metekhi St, T’bilisi, Georgia

بهترین جاذبه گردشگری تفلیس کجاست؟

در این مطلب تعدادی از جاهای دیدنی تفلیس گرجستان را به شما معرفی کردیم. امیدواریم اطلاعاتی که درباره جاهای دیدنی تفلیس ارائه دادیم شما را برای سفر به این کشور زیبا مشتاق‌تر کرده باشد. اگر قصد سفر به پایتخت گرجستن را دارید با رزرو هتل های تفلیس می‌توانید اقامتی فراموش نشدنی را در این شهر پرهیاهو تجربه کنید.

آیا تا به حال به این شهر تاریخی سفر کرده‌اید؟ شما کدام یک از جاذبه‌های تفلیس را پیشنهاد می‌دهید؟

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی تفلیس

تفلیس بهتر است یا باتومی؟

اگر ساحل و فضای تفریحی را ترجیح می‌دهید، باتومی انتخاب بهتری خواهد بود، اما اگر به فرهنگ، موزه‌ها و معماری قدیمی علاقه دارید و دوست دارید تجربه شهری داشته باشید، تفلیس مقصد خوبی برای شماست.

بازدید کدام یک از جاذبه های گردشگری تفلیس رایگان است؟

بازدید از شهر قدیمی تفلیس، ساحتمان‌ها، خیابان های سنگفرش و دیوارهای نقاشی شده آن کاملآ رایگان است.

آیا رفت‌ وآمد در تفلیس گران است؟

شما می توانید با خرید کارت حمل و نقل در سفر به تفلیس از مینی بوس، اتوبوس و مترو تفلیس استفاده کنید. علاوه بر این کرایه ماشین در گرجستان نیز از دیگر گزینه هایی است که می توانید برای حمل و نقل امتحان کنید.

1 نظر

  1. گرجستان تلفیق فرهنگ و اصالت و مذهبه که زیبایی‌های تمدن آسیایی و اروپایی رو داخل خودش جا داده. بخصوص این تورای اخر تابستونش واقعا فوق العده خوب و ارزونن. اگر می تونید حتما یه سفر به این کشور اروپایی برید

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید