خشت اول چون نهد معمار کج، ثا ثریا می‌رود پیزا کج! چشم بسته مطمئنم که خیلی از شما حتی بدون این که بدانید برج کج پیزا کجاست، عاشقش هستید. یا دست کم عکس توریست هایی که کنار برج کج پیزا با آن ژست‌های بامزه گرفته‌اند را دیده‌اید. حتی در تصورات‌تان است که روزی کنار این برج بایستید و با دست آن را هل دهید تا صاف شود! اما برای این که یک قدم به این آرزو نزدیک‌تر شوید، باید بدانید که برج پیزا در کدام شهر است و خودتان را برای یک سفر درست و حسابی آماده کنید. در ادامه این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی با ما همراه باشید تا کمی بیشتر با برج کج پیزا آشنا شوید. اما آیا کج بودن برج پیزا عمدی است؟!

داستان ساخت برج پیزا چه بود؟

برج پیزا (Tower of Pisa) که امروزه یکی از مشهور ترین جاذبه های گردشگری ایتالیا در شهر پیزا و در ایالت توسکنی است، داستان های جالبی دارد. اول از همه این که ساخت این برج ۵۶ متری، ۱۷۶ سال طول کشیده، بنابراین نمی‌توان تنها یک فرد را به عنوان معمار برج پیزا معرفی کرد! اما شاید آنچه که بیش از همه، برای شما جالب باشد، ادعای عمدی بودن کجی برج پیزاست، برج ثروتمندی که سالانه مقادیر بالای ارزی به ایتالیا هدیه می‌دهد؛ آن هم از طریق جذب توریست.

برج پیزا نماد کشور ایتالیا

اگر به تاریخچه ساخت برج نگاهی بیندازیم، این ادعا کاملا رد می‌شود، اما عده‌ای هنوز اعتقاد دارند که دولت ایتالیا از عمد و برای حفظ درآمد حاصل از گردشگری، مقاوم سازی برج پیزا و صاف کردن آن را به تعویق می‌اندازد. اما به هر ترتیب، داستان ساخت برج از این قرار است:

در حوالی قرن ۱۲ میلادی، مردم شهر پیزا تصمیم می‌گیرند تا برای کلیسای خود یک برج بزرگ ساخته و بعد یک ساعت روی آن قرار دهند. اما نه یک برج معمولی! برجی که بتواند با برج ساعت کلیسای سنت مارک ونیز رقابت کند! همین موضوع باعث شد تا اشراف شهر، یک فراخوان صادر کرده و از هنرمندان و معماران مشهور برای ساخت این بنا کمک بگیرند!

در همین زمان، طرح اولین معمار برج کج پیزا یعنی شخصی به نام دیوتیسالوی، تایید شده و او مسئولیت ساخت این برج را بر عهده می‌گیرد. به همین ترتیب، پایه های بنا حفر شده و اولین طبقه با سنگ های مرمر سفید ساخته می‌شود. اما ماجرا زمانی جالب شد که وقتی تنها ۳ طبقه از این برج ساخته شده بود، بنا دچار انحراف و کجی می‌شود. بعد از خمیدگی برج نیمه کاره پیزا به سمت جنوب شرقی، ساخت برج حدود ۱۰۰ سال به تاخیر افتاد!

از سر گیری ساخت برج کج بعد از ۱۰۰ سال!

در سال ۱۲۳۴ یعنی زمانی که ۱۰۰ سال از توقف ساخت برج گذشته بود، بونانو پیزانو، مراحل ساخت برج را ادامه داد و موفق شد طبقه چهارم را به برج اضافه کند، اما خمیدگی برج همچنان ادامه یافت. پس از بونانو، معماران دیگر فرایند ساخ برج پیزا را ادامه و طبقات ۵ و ۶ را نیز به بنا اضافه کردند اما برج سرکش پیزا، همچنان به خمیدگی ادامه می داد.

نمای از برج کج پیزا

حتی یکی از معماران، برای مقاوم سازی برج پیزا، ارتفاع یکی از طبقات را بیشتر کرد، اما نه تنها خمیدگی برج متوقف نشد که تغییر جهت هم داد. نهایتا در سال ۱۳۱۹ و ۵۰ سال بعد از این ماجرا، جووانی پیزانو، طبقه هفتم بنا را تکمیل و ناقوس های آن را کار گذاشت.

طولانی شدن ساخت این بنای استثنایی موجب شده تا نتوان یک نفر را به عنوان معمار معرفی کرد و گفت که چه کسی برج پیزا را ساخت، بلکه در طول سالیان، صدها نفر در ساخت آن دست داشته اند. اگرچه کج شدن برج هنوز هم متوقف نشده، اما برج سالم و سلامت پابرجاست و قطب گردشگری ایتالیا.

برج پیزا، در طول ۱۰۰ سال، ۳۰ سانتی متر کج شده و گفته می‌شود که سالانه ۲٫۵ سانتی متر به این انحراف اضافه می‌شود. اما به هر ترتیب، این برج در طول زندگی‌اش شاهد اتفاقات بسیاری بوده، ۱۰۰ زلزله کوچک و بزرگ و انفجار هزاران بمب در طول جنگ جهانی دوم نه تنها نتوانستند آن را از پا درآورند، بلکه برج در سکوت و خاموشی، ترجیح می‌دهد که با میل خود به این تعظیم ادامه داده و سرانجام روزی در شکوه و بهت فرو ریزد!

علت کج بودن برج پیزا چیست؟

اگر بدانیم برج کج پیزا کجاست و نگاهی به اقلیم و ساختار زمین شناسی این شهر بیندازیم، می‌توانیم تا حدودی علت کجی برج را تخمین بزنیم. اگرچه خیلی‌ها مصرانه بر این باورند که کج بودن برج اتفاقی نیست و جنبه توریستی دارد، اما علم چیز دیگری می‌گوید. شهر پیزا در میان دو روخانه آرنو و سرجیو واقع شده، بنابراین آب زیادی در خاک منطقه وجود دارد.

تصویری از بازاسازی برج پیزا

از طرف دیگر خاک این منطقه عمدتا از رس، شن، ماسه ریز و صدف تشکیل شده و در کنار وزن بالای این سازه موجب شده تا پی سنگین برج، به مرور زمان نشست و در خاک فرو رود. محققان پیش‌بینی کرده‌اند که نهایت برج پیزا در دهه ۲۰۸۰ میلادی سقوط خواهد کرد، اما از طرف دیگر گروهی از مهندسان مرمت کار اعتقاد دارند که در صورت مقاوم سازی این برج حتی می‌تواند تا ۸۰۰ سال آینده نیز پابرجا بماند.

معماری برج خمیده ایتالیا

معماری برج کج پیزا از برج های کلیسای راونا تاثیر گرفته اما تفاوت‌هایی هم دارد؛ طرحی که به عنوان معجزه معماری قرون وسطی نیز شناخته می‌شود. چیزی که این بنا را منحصر به فرد می‌کند، ظرافتی است که در تکرار قوس ها در طبقات به کار گرفته شده و نمای کل مجموعه را در یک پیوند زیبا فرو می‌برد.

این برج در مجموع ۲۰۷ ستون دارد، ستون‌هایی که با طاق های متعدد محصور شده‌اند، طبقه پایین ۱۵ طاق، طبقه نهایی و اتاق ناقوس ۱۶ طاق و ۶ طبقه دیگر ۳۰ طاق دارند. گفته می شود که در ساخت این برج مجموعا ۷۳۵,۷ متر مربع سنگ مرمر سفید استفاده شده است.

آیا برج پیزا امنیت دارد؟

شاید بسیاری از شما استرس بالا رفتن از چنین برجی را داشته باشید، برجی زیبا و شکوهمند، اما در آستانه سقوط! ولی موضوع جان هزاران گردشگری که سالانه به دیدار برج کج می‌روند، شوخی بردار نیست و قطعا برج امنیت کافی دارد. جالب است بدانید که یک تیم محقق به صورت مداوم وضعیت پایداری برج را رصد می‌کنند و مهندسان زیادی در راستای مقاوم نگه داشتن برج در تلاش هستند.

بازسازی برج پیزا ایتالیا

در سال ۱۹۹۰ بازدید از برج کج پیزا ممنوع شد، دلیل آن نیز افزایش احتمال سقوط آن بود. این ممنوعیت تا ۱۵ دسامبر ۲۰۰۱ ادامه پیدا کرد و بعد به این دلیل که اقدامات لازم برای مرمت و صاف کردن برج انجام شده بود، بازدید برای عموم امکانپذیر شد. از جمله کارهایی که برای مقاوم سازی پی انجام شد باید به تخلیه خاک زیر ساختمان (یعنی در جهت عکس خمیدگی برج) و کشیدن برج با کابل های سنگین، یا حفر حفره های متعدد و تزریق سیمان برای تقویت پی بنا اشاره کرد.

آدرس برج پیزا ایتالیا روی نقشه:

ساعت بازدید از برج پیزا

اگر شانس و اقبال در خانه شما را زده و راهی ایتالیا هستید، سفر به پیزا و بازدید از نماد این شهر را در برنامه خود داشته باشید. هم اکنون بازدید از برج کج امکانپذیر است اما اگر کودک زیر ۸ سال دارید، باید به فکر کسی باشید تا ساعاتی پیش دلبند شما بماند و گشتی در محوطه میدان معجزات بزند، زیرا کودکان زیر ۸ سال اجازه بالا رفتن از پله های داخل برج پیزا را ندارند.

تص.یری از غروب خورشید برج پیزا

دقت داشته باشید که بلیط های برج پیزا به تعداد محدود به فروش می‌رسد، بنابراین باید حتما از قبل به فکر تهیه بلیط باشید، حتی می‌توانید بلیط را به صورت آنلاین و از طریق ایمیل تهیه کنید. در نظر داشته باشید که بلیط شما تنها برای همان روزی که صادر شده و حدود یک ساعت پس از ساعت مشخص شده اعتبار دارد. برای خرید بلیط می‌توانید به سایت برج پیزا مراجعه کنید.

در حال حاضر هزینه بلیط برج پیزا ۱۸ یورو است، اما شاید در زمان سفر شما، این قیمت بیشتر شده باشد. همچنین ساعت بازدید از برج در ایام مختلف سال متفاوت و به شرح زیر است:

  • نوامبر و فوریه: ۹:۴۵ تا ۱۷:۱۵، یک نوامبر ۹:۰۰ تا ۱۸:۰۰
  • دسامبر و ژانویه: ۱۰:۰۰ تا ۱۹:۰۰، از ۵ تا ۸ دسامبر ۹:۰۰ تا ۱۸:۰۰، از ۲۱ دسامبر تا ۶ ژانویه ۱۰:۰۰ تا ۱۹:۰۰
  • مارس: از ۱ تا ۲۳ مارس ۹:۰۰ تا ۱۸:۰۰، از ۲۳ تا ۲۹ مارس ۹:۰۰ تا ۱۹:۰۰، از ۲۹ تا ۳۰ مارس ۸:۳۰ تا ۲۰:۰۰
  • آوریل تا سپتامبر: ۹:۰۰ تا ۲۱:۰۰، از ۱۷ ژوئن تا ۳۲ اوت ۸:۳۰۰ تا ۲۲:۰۰، ۱۶ ژوئن ۸:۳۰ تا ۱۷:۳۰
  • اکتبر: ۹:۰۰ تا ۱۹:۰۰

برج پیزا | شاهدی بر یک رویداد مهم

ماجرای برج کج پیزا زمانی جالب تر می شود که بدانید گالیله، دانشمند پر حاشیه ایتالیایی، متولد و ساکن شهر پیزا بوده است. او برای اثبات یکی از نظریات تاریخی خود از این برج بالا رفت و دو توپ به وزن‌های ۴۵۳ و ۴۵۳۰ گرمی را همزمان به پایین پرتاب کرد تا به شاهدان و دنیای علمی آن روز، ثابت کند که صرف نظر از وزن، هر دو گوی همزمان با زمین برخورد می‌کنند و همینطور هم شد.

نمای از معمار در کنار برج پیزا

این اتفاق، یک رویداد مهم بود که یکی از نظریات مهم ارسطو را رد کرد، نظریه‌ای که ادعا داشت جسم‌های سنگین‌تر، سریع‌تر به زمین می‌رسند. اما اثبات مهم گالیله از فراز برج پیزا، یک اتفاق مهم و تاریخی بود.

هتل های نزدیک برج پیزا

سفر به ایتالیا بدون دیدن برج پیزا، غیر ممکن است، همه تورهای ایتالیاگردی، برنامه بازدید از پیزا را هم دارند، شهری که در نزدیکی رم قرار دارد. البته خود شهر پیزا، به جز برج کج، جاذبه های دیدنی دیگری هم دارد که برای دیدن آنها دست کم به یک روز زمان نیاز دارید، پیشنهاد می کنیم یکی از هتل های پیزا و یا هتل های رم را رزرو کنید و با اقامتی یکی دو روزه، این شهر را یک دل سیر بگردید.البته کشور چکمه شهرهای متنوعی برای گردشگری دارد که میلان یکی از آنهاست که شما می توانید با خرید بلیط میلان از خدمات فلای تودی استفاده کنید.

نمای دور برج پیزا

یکی از بهترین هتل های شهر، هتل ۵ ستاره Hotel Pisa Tower Plaza است که می‌تواند انتخاب شما باشد. از جاذبه‌ های مهم پیزا هم باید به کلیسای سانتا ماریا دلا اسپینا، کاخ شوالیه‌ها، کاخ آبی، کلیسای رومانسک سن پیرو در گرادو، کلیسای سانتو استفانو دی کاوالیری، موزه ملی سن متئو و غیره اشاره کرد.

برج پیزا، هم کج و هم خمیده!

انحراف که همیشه بد نیست، یک وقتهایی، انحراف ۵٫۵ درجه ای مثل پیزا، موجب اقبال یک شهر شود. خیلی اغراق نیست اگر گردشگری ایتالیا را مدیون برج پیزا بدانیم، جاذبه های دیدنی این کشور کم نیست و مهمتر از آن، پیزا تنها برج کج جهان نیست، اما محبوبیت این برج، از همان زمانی که افسر آمریکایی در جنگ جهانی دوم که مبهوت زیبایی آن شده بود و از تخریبش جلوگیری کرد، روز به روز بیشتر و بیشتر شد. امیدواریم به زودی شما هم سفری به ایتالیا داشته و شانس بازدید از برج کج پیزا این شاهکار معماری را از خودتان دریغ نکنید!

سوالات متداول

چه زمانی برای سفر به ایتالیا و بازدید برج پیزا مناسب تر است؟

اگر قصد سفر به ایتالیا و بازدید این برج زیبا را دارید، فصل بهار بهترین انتخاب است.

آیا کجی برج پیزا عمدی است؟

خاک شهر پیزا، از ماسه و شن و صدف تشکیل شده و آب رودخانه های شهر نیز آن را سست کرده، بنابراین کج بودن برج عمدی نیست، بلکه به خاطر خاک سست منطقه و اشتباه در محاسبه پی است.

هزینه بلیط ورودی برج کج پیزا چقدر است؟

در حال حاضر قیمت بلیط برج پیزا ۱۸ یورو است و همه بازه های سنی برای ورود به برج باید بلیط تهیه کنند.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید