جاهای دیدنی میلان آنقدر غنی، زیاد و متنوع هستند که باورپذیر نیست همه آن‌ها با هم در یک شهر باشند! از باعظمت‌ترین بناهای تاریخی گرفته تا آثار بزرگانی همچون داوینچی، میکل‌آنژ، رافائل و… همه با میلان گردی در مقابل چشمان شما قرار می‌گیرند. میلان به‌عنوان مهد فرهنگ، معماری و هنر، محل مهم‌ترین کلیساها، موزه‌ها، کاخ‌ها و بناهای شهری تاریخی است؛ به‌طوری که اگر در مسیر یکی از دیدنی‌های میلان باشید، احتمالا تعدادی از دیگر دیدنی‌های این شهر را هم خواهید دید. در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی، به‌سراغ میلان رفته‌ایم تا مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی این شهر را به شما معرفی کنیم.

میلان کجاست؟

میلان شهری پویا و سرزنده در شمال ایتالیا است؛ جایی است که تاریخ و جهان مدرن در کنار هم در تعادل هستند. این شهر در شمال ایتالیا، یعنی بخش صنعتی این کشور واقع شده و پایتخت مد و فشن جهان است. میلان یکی از مهم‌ترین مراکز مالی جهان به حساب می‌آید و به همین دلیل، بورس اوراق بهادار ایتالیا، نه در پایتخت کشور، بلکه در میلان قرار دارد.

اهمیت بالای این شهر چیز جدیدی نیست و میلان از گذشته تا‌کنون، شهری مهم و تاثیر‌گذار بوده است. تعداد بالای آثار تاریخی این شهر و هنرمندان بزرگی که زمانی ساکن آن بوده‌اند، نشانه اهمیت زیاد میلان از روزگار دور تا به امروز است. در ادامه مطلب، با تعدادی از مهم‌ترین دیدنی های میلان آشنا می‌شویم.

جاهای دیدنی میلان 32

معرفی جاذبه های میلان ایتالیا

همانطور که پیداست، میلان شهر تنوع است. در این شهر، مدرن‌ترین و همینطور تاریخی‌ترین بناها را خواهید دید؛ در واقع میلان هم مهد هنر و فرهنگ و هم یک مرکز مهم مالی در جهان به حساب می‌آید. در این شهر، هم می‌شود به دنیای مد و فشن سفر کرد و هم می‌شود فارغ از استایل و تناسب اندام بود و از غذاهای خوشمزه آنجا لذت برد. میلان تمام این‌ها را در کنار هم و یکجا دارد! این تنوع را در جاهای دیدنی میلان هم می‌شود دید و هر کس بنا به سلیقه خود، می‌تواند جاذبه دلخواهش را بیابد.

اگر مایلید بدانید چه زمانی برای سفر به ایتالیا مناسب است، مقاله‌ای با عنوان بهترین زمان سفر به ایتالیا در مجله گردشگری فلای‌تودی منتشر شده است که توضیحات کاملی راجع به بهترین زمان سفر و همچنین ارزانترین زمان سفر ارائه داده است. در ادامه مطلب، تعدادی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر را معرفی کرده‌ایم.

کلیساهای میلان

میلان، دومین شهر بزرگ ایتالیا است و به‌دلیل داشتن کلیساهای باشکوه و دیدنی‌اش شهرت دارد. در واقع، تعداد قابل شماری از جاهای دیدنی میلان، کلیساهای این شهر هستند. کلیساها در میلان فقط جایی برای عبادت نیستند و غیر از ارزش مذهبی، ارزش تاریخی و هنری بالایی هم دارند.

برخی کلیساهای این شهر از قدمتی دیرینه برخوردار هستند و برخی از آن‌ها، به دوران قرون وسطی بازمی‌گردند. در واقع این بناها، گنجینه‌ای از تاریخ و فرهنگ میلان به حساب می‌آیند و شاهکارهای معماری و هنری هستند؛ علاوه‌بر این، در بسیاری از کلیساهای میلان از مجسمه‌ها و نقاشی‌های با‌ارزشی نگهداری می‌شود. در ادامه، برخی از کلیساهای مهم میلان را به شما معرفی می‌کنیم.

کلیسای جامع میلان | Duomo di Milan

 نمی‌شود به شهر میلان ایتالیا بروید و از کلیسای جامع شهر دیدن نکنید. Duomo di Milano نماد شهر میلان است و دیدنش را به هر توریستی توصیه می‌کنند. بنای کلیسای جامع، یک شاهکار معماری به سبک گوتیک است و بزرگ‌ترین بنای گوتیک ایتالیا و پنجمین کلیسای بزرگ جهان به شمار می‌رود. همین کافی است تا این کلیسا، یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی میلان ایتالیا باشد؛ اما کلیسای جامع بیش از این در چنته دارد. مناره‌های مرمرین متعدد کلیسا، شکوه بنا را دوچندان کرده‌اند؛ طوری که می‌شود مدت‌ها به زیبایی و عظمت آن خیره ماند. در بالای مناره اصلی نیز مجسمه طلایی Madonnia (مادر ما) قرار گرفته که یکی از محبوب‌ترین مجسمه‌ها نزد میلانی‌ها است.

جاهای دیدنی میلان 11

هرچند شکوه و زیبایی معماری بیرونی این کلیسا به‌خودی‌خود بسیار ارزشمند است؛ اما از دیدن معماری داخلی کلیسا هم نمی‌شود گذشت. درون این کلیسا ستون‌های مرمرین متعددی وجود دارند، کف کلیسا هم با طرح زیبایی منقش شده است و نوری که از شیشه‌های رنگی پنجره‌های بلند کلیسا به داخل می‌تابد، زیبایی اینجا را بیشتر می‌کند. در کنار زیبایی‌های معماری داخلی کلیسای دومو، آثار هنری و تاریخی متعددی هم داخل این بنای مذهبی وجود دارند.

مهم‌ترین شی موجود در این جاذبه، یک صلیب طلایی است که چندین نگهبان از آن محافظت می‌کنند. عده‌ای معتقدند ارزش صلیب کلیسای دومو به‌خاطر این است که تکه‌ای از صلیبی که حضرت عیسی بر آن مصلوب شد و همین‌طور یکی از میخ‌هایی که برای این کار مورد استفاده قرار گرفت، درون این صلیب قرار دارند. عده‌ای دیگر معتقدند این صلیب متعلق به حضرت عیسی بوده است. حقیقت هرچه که باشد، نشان‌دهنده قدمت و ارزش بالای صلیب است.

جاهای دیدنی میلان 9

همین‌ مواردی که گفته شدند، برای اینکه بنایی از اصلی‌ترین جاهای دیدنی میلان باشد، کافی هستند؛ اما کلیسای جامع میلان یک قسمت پرطرفدار دیگر هم دارد و آن، بام بلند و خوش‌منظره آن است. از بام کلیسای دومو، شما تمام شهر را می‌بینید. با وجود این منظره ویژه و همین‌طور مجسمه‌های مرمرین متعددی که آنجا قرار دارند، بام Duomo di Milan یکی از بهترین جاهای این شهر برای گرفتن عکس‌های یادگاری است.

جاهای دیدنی میلان 10
  • زمان بازدید: همه‌روزه ۷:۰۰ تا ۲۱:۰۰٫
  • بهای بلیط:
    • بازدید از کلیسا و موزه ۱۰ یورو.
    • بازدید از بام کلیسا ۱۴ یورو.

کلیسای سانتا ماریا | Santa Maria delle Grazie

کلیسای سانتا ماریا از مهم‌ترین کلیساهای میلان است و در فهرست میراث جهانی یونسکو هم ثبت شده؛ اما شهرت این بنای ارزشمند تاریخی با نام‌های دیگری هم گره خورده است؛ نام‌هایی چون لئوناردو داوینچی و یکی از مهم‌ترین شاهکارهایش “شام آخر” و همین‌طور خاندان اسفورزا.

جاهای دیدنی میلان 35

هر کجای شهر که نامی از داوینچی باشد، آنجا یکی از پربازدید‌ترین جاهای دیدنی میلان خواهد شد. تابلو «شام آخر» داوینچی روی یکی از دیوارهای کلیسای سنت ماریا نقاشی شده و از مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین نقاشی‌ دیواری‌های جهان است. غیر از این اثر هنری، یک نقاشی‌‌ دیواری مهم دیگر هم در این کلیسا وجود دارد؛ اثری که به صلیب کشیده‌شدن حضرت عیسی را نشان می‌دهد و به‌دست نقاش ایتالیایی “جیووانی دوناتو دا مونتورفانو” کشیده شده است. بازدید از چنین آثار بزرگی، آن هم در کلیسایی که خودش یک اثر معماری و بنای تاریخی مهم است، اتفاقی فراموش‌نشدنی خواهد بود.

جاهای دیدنی میلان 34

همان‌طور که قبل‌تر اشاره شد، کلیسای سانتا ماریا یک بنای تاریخی ارزشمند هم محسوب می‌شود. معماری این بنا ترکیبی جالب از سبک گوتیک و رنسانس است و قسمت‌هایی از آن به‌دست “دوناتو برامانته”، معمار مشهور آن زمان ساخته شده است. برامانته که از معماران سبک رنسانس بود، ایوان‌های نیم‌دایره‌ای و گنبدی با ستون‌های متعدد به بنای این کلیسا افزود.

این تغییرات وقتی در بنای کلیسا اتفاق افتادند که همسر دوک لودویکو اسفورزا، دوک میلان، در این کلیسا دفن شد. او بعد از فوت همسرش، تصمیم گرفت آنجا را به مقبره‌ای خانوادگی تبدیل کند. از این‌ رو، این معمار مطرح را به میلان آورد تا آرامگاهی به این کلیسا اضافه کند. طبق باوری قدیمی میان میلانی‌ها، دوک لودویکو اسفورزا بعد از فوت همسرش، تونلی زیرزمینی از کاخ اسفورزا تا کلیسای سانتا ماریا ساخته است.

جاهای دیدنی میلان 33

کلیسای سانتا ماریا هم مانند بسیاری از جاهای دیدنی میلان ایتالیا از جهات مختلف فرهنگی، هنری و معماری بااهمیت است و بازدید از آنجا روز خاطره‌انگیزی را برای شما رقم خواهد زد.

  • زمان بازدید: همه‌روزه صبح ساعت ۹:۰۰ تا ۱۲:۲۰ و عصرها ساعت ۱۵:۰۰ تا ۱۷:۵۰٫
  • بهای بازدید: رایگان.

کلیسای سنت امبروجیو | Basilica di Sant’Ambrogio

کلیسای سنت امبروجیوی میلان از قدیمی‌ترین کلیساهای این شهر است. این جاذبه از سال ۳۷۹ میلادی، جایی برای عبادت بود؛ اما بنای آن در سال ۱۰۹۹ به‌شکل امروزی بازسازی و به یک شاهکار معماری در سبک رومانسک بدل شد. با وجود این بازسازی، کلیسای Sant Ambrogio ساختار اولیه خود و همچنین مجسمه‌ها و کتیبه‌های مربوط به اواخر دوره روم و اوایل دوره مسیحیت را حفظ کرده است.

جاهای دیدنی میلان 27

ورودی این بنای باعظمت، با ستون‌های بلند و سرستون‌های زیبایش، نویدبخش فضای روحانی و گیرایی است که در کلیسا تجربه خواهید کرد. درون کلیسا محرابی طلایی وجود دارد که در قرن نهم میلادی به‌دست استادهای طلاسازی آن دوران ساخته شد. روی این محراب، طرح‌هایی خیره‌کننده حک شده‌اند و صحنه‌هایی از زندگی حضرت عیسی را به تصویر می‌کشند. اثر ارزشمند دیگری که در این کلیسا مورد توجه بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد، تصویری از اسقف آمبروز، مؤسس این کلیسا است. با اینکه این پرتره را با قطعات ریز موزاییک ساخته‌اند؛ اما نتیجه کار، تصویری واقع‌گرایانه شده است.

جاهای دیدنی میلان 28

در میان جاهای دیدنی میلان ایتالیا، برخی جاذبه‌ها افسانه‌هایی در دل خود دارند؛ کلیسای Sant Ambrogio هم از همین دسته است. قدمت، زیبایی و معماری این کلیسا، برای اینکه گردشگران بسیاری را برای بازدید به‌سوی خود بکشاند، کافی است؛ اما داستان‌ها همیشه جذابیت خود را دارند.

در شبستان مرکزی، بر فراز ستونی از سنگ مرمر، یک مار برنزی پیچ‌درپیچ قرار دارد. طبق افسانه‌ای، این مار به‌دست حضرت موسی در بیابان ساخته شده بود تا از مردم خود در مقابل گزش خزندگان محافظت کند. در واقع، اعتقاد بر این بود که اگر کسی را مار می‌گزید، می‌توانست با نگاه‌کردن به این مار برنزی، جان خود را نجات دهد.

ورود مار به کلیسا هم داستان جالبی دارد. حدود سال ۱۰۰۰ میلادی، آرنولفو، اسقف اعظم میلان، برای اینکه عروس بیزانسی امپراتور اتو سوم را به میلان بیاورد، به قسطنطنیه رفت؛ اما این مأموریت شکست خورد. امپراتور قبل از دیدن عروسش فوت کرد و شاهزاده‌خانم به وطن خود بازگردانده شد؛ ولی مار برنزی که یکی از هدایای عروسی بود، در میلان باقی ماند.

جاهای دیدنی میلان 26

به محض اینکه مار در کلیسای سنت امبروجیو قرار گرفت، میلانی‌ها شروع به داستان‌سرایی کردند و از آن موقع تا‌کنون، از مار برنزی به‌عنوان یک شی جادویی شفابخش یاد می‌کنند که می‌تواند بیماری‌ها را درمان کند. کلیسای Sant Ambrogio تلفیق زیبایی از تاریخ، هنر معماری، معنویت و افسانه است. جاهای دیدنی میلان بسیار زیادند؛ اما در سفرتان به این شهر، کلیسای سنت امبروجیو را به‌خاطر داشته باشید.

  • زمان بازدید: دوشنبه تا شنبه ۷:۱۳ تا ۱۲:۳۰ و ۱۴:۳۰ تا ۱۹:۳۰٫
  • یکشنبه‌ها از ساعت ۸ تا ۱۳ و ۱۵:۳۰ تا ۲۰
  • بهای بازدید: رایگان.

کلیسای سانتا ماریا پرسو سان ساترو | Santa maria presso san satiro

سانتا ماریا پرسو سان ساترو، یکی دیگر از جاهای دیدنی میلان است و فقط چند قدم با کلیسای جامع میلان فاصله دارد. برای ورود به این کلیسای زیبا و گیرا، نیازی نیست هزینه‌ای بپردازید. در ابتدای ورود به این کلیسا، اولین چیزی که به چشم می‌آید، نور طلایی‌رنگی است که با سقف در هم‌ آمیخته است. کف سیاه‌و‌سفید کلیسا هم توجه‌ها را به خود جلب می‌کند؛ اما جذاب‌ترین ویژگی این کلیسا، محراب آن است که هنرمندانه تزیین شده و نگاه‌ها را به خود خیره می‌کند.

جاهای دیدنی میلان 38

در جریان مرمت کلیسای سانتا ماریا پرسو سان ساترو، با توجه هندسه و زوایای سازه و نوری طبیعی‌ که به داخل کلیسا می‌تابید و از سطوح آن بازتاب می‌شد، پروژه دیگری برای نورپردازی مصنوعی داخل کلیسا کلید خورد. این چراغ‌ها مخصوص این بنا و با توجه به هویت تاریخی و مذهبی آن طراحی شدند. این نورپردازی طوری اجرا شد که نور زیبای طلایی کلیسا و حس تاریخی آن را تحت‌تاثیر قرار ندهد، بلکه آن را گیراتر کند.

از بیرون کلیسا هم یکی از زیباترین نماهای این جاذبه دیدنی، یعنی نمای بیرونی و پشتی کلیسا، بین خیابان فالکونه و خیابان اسپروناری قابل مشاهده است. این نمای زیبا مربوط به نمازخانه سان ساتیرو می‌شود که قدیمی‌تر از بنای اصلی کلیسا است و از آن جدا شده است. این سازه شاهکاری زیبا از برجک‌ها و تزیینات سفالی است.

جاهای دیدنی میلان 37
  • زمان بازدید:
    • دوشنبه، سه‌شنبه، چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه: ۷:۳۰ تا ۱۲:۰۰ و ۱۵:۰۰ تا ۱۸:۳۰٫
    •  شنبه: ۱۵:۳۰ تا ۱۹:۰۰٫
    • یکشنبه: ۹:۳۰ تا ۱۲:۰۰ و ۱۵:۳۰ تا ۱۹:۰۰٫
  • بهای بازدید: رایگان.

کلیسای سنت استورجیو | Basilica di Sant’Eustorgio

کلیسای سنت استورجیو یکی از باستانی‌ترین کلیساهای شهر و زیباترین جاهای دیدنی میلان است. این کلیسا را سنت باربادس در محلی ساخت که اولین مسیحیان آن منطقه مراسم غسل‌تعمید به جای می‌آوردند. یکی از دلایل شهرت این کلیسا، افسانه سه پادشاه خردمندی است که به دیدار حضرت مریم و نوزادش رفتند. زمانی بقایای پیکر سه پادشاه در کلیسای سنت استورجیو قرار داشت، تا اینکه در قرن دوازدهم، فریدریش یکم، امپراتور روم، پس از فتح میلان، بقایای سه پادشاه را به اسقف کلن هدیه داد.

جاهای دیدنی میلان 29

تابوت طلایی سه پادشاه که آلمانی‌ها برای این میراث ساختند، در کلیسای جامع کلن آلمان است؛ اما در سال ۱۹۰۳ طبق توافق دو شهر کلن و میلان، بخشی از استخوان‌های سه پادشاه به کلیسای Sant Eustorgio میلان بازگردانده شدند. این میراث حالا در تابوتی برنزی در محرابی که به سه پادشاه اختصاص داده‌اند، قرار گرفته و در فهرست جاذبه‌های میلان گردی بسیاری از مسافران شهر است.

بنای کلیسا از قرن سیزدهم تاکنون، بارها مرمت شده و چیزی که امروز می‌بینیم، نتیجه بازسازی‌ است که در قرن نوزدهم انجام شده است. علاوه‌بر بازسازی‌ها، نمازخانه‌ها و آرامگاه‌هایی هم توسط خانواده‌های مهم میلان به کلیسا اضافه شده‌اند. در این بخش از کلیسا، مقبره‌ای به‌سبک رنسانس و تعداد زیادی اثر هنری وجود دارد.

جاهای دیدنی میلان 31

در پشت محراب، چشمگیرترین جای سنت استورجیو قرار دارد؛ کلیسای کوچک پورتیناری (۱۴۶۲-۱۴۶۸) که یکی از برجسته‌ترین نمونه‌های هنر رنسانس است. این کلیسای کوچک دارای نقاشی‌های دیواری اثر وینچنزو فوپا و یک مجسمه مرمری اثر جیووانی دی بالدوچیو است و همچنین محل نگهداری یک بنای مهم دومینیکی، یعنی مقبره سنت پیتر ورونا به حساب می‌آید. این مقبره با تصاویر برجسته مرمری که جیووانی دی بالدوچیو ساخته، آراسته شده است. در مجموع، کلیسای قدیمی سنت استورجیو، میراثی با ارزش‌های مذهبی، تاریخی، هنری، معماری و فرهنگی و از محبوب‌ترین جاهای دیدنی میلان ایتالیا است.

جاهای دیدنی میلان 30
  • زمان بازدید: همه‌روزه ۷:۰۰ تا ۱۲:۰۰ و ۱۵:۳۰ تا ۱۸:۳۰٫
  • هزینه بازدید:
    • ۶ یورو.
    • رایگان برای کودکان کمتر از ۶ سال.

موزه های میلان

میلان، دیار فرهنگ و هنر، مسلما بهترین موزه‌ها را نیز دارد. شهری که در هر گوشه‌و‌کنارش، سازه‌ای تاریخی و اثری هنری وجود دارد، موزه‌هایش باید هم کم‌نظیر باشند. در واقع بازدید از موزه‌های میلان، برابر است با مشاهده معروف‌ترین شاهکارهای هنری و فرهنگی جهان؛ پس عجیب نیست که از جمله پرطرفدارترین و تماشایی‌ترین جاهای دیدنی میلان ایتالیا، موزه‌های ارزشمند این شهر هستند. در ادامه، به برخی از موزه‌های برجسته میلان اشاره می‌کنیم.

موزه هنر پیناکوتکا دی بررا | Pinacoteca di Brera

موزه هنر پیناکوتکا دی بررا یکی از بهترین موزه‌های هنری ایتالیا است. برای کسی که به‌دنبال یک گالری‌گردی به‌‌یاد‌ماندنی باشد، موزه پیناکوتکا دی بررا بهترین گزینه است. بنای این موزه به اواخر دوره باروک بازمی‌گردد و روی بقایای یک صومعه قرن چهاردهمی ساخته شده است. اولین آثار این موزه از کلیساها و صومعه‌های میلان جمع‌آوری شدند و بعد از طریق مبادلات، خریدها و اهدای آثار گسترش یافتند.

جاهای دیدنی میلان 47

موزه هنر پیناکوتکا دی بررا یکی از بهترین موزه‌های هنری ایتالیا است. برای کسی که به‌دنبال یک گالری‌گردی به‌‌یاد‌ماندنی باشد، موزه پیناکوتکا دی بررا بهترین گزینه است. بنای این موزه به اواخر دوره باروک بازمی‌گردد و روی بقایای یک صومعه قرن چهاردهمی ساخته شده است. اولین آثار این موزه از کلیساها و صومعه‌های میلان جمع‌آوری شدند و بعد از طریق مبادلات، خریدها و اهدای آثار گسترش یافتند.

امروزه مجموعه هنری پیناکوتکا دی بررا شامل تعداد زیادی از برترین شاهکارهای هنر ایتالیایی و خارجی قرن سیزدهم تا بیستم است؛ اما بیشتر بر نقاشی ایتالیایی متمرکز شده است. میان جاهای دیدنی میلان، کمتر جایی وجود دارد که چنین آثار هنری معروف و مهمی را یکجا داشته باشد.

جاهای دیدنی میلان 39

در این موزه، آثار هنری ارزشمندی مانند «یافتن جسد سنت مارک» اثر تینتورتو، «ازدواج باکره» اثر رافائل، «مسیح مرده» اثر مانتگنا، «شام در عمواس» اثر کاراواجو، محراب مونتفلتر (مریم با کودک، فرشتگان و قدیسان) اثر پیه‌رو دلا فرانچسکا، «بوسه» اثر فرانچسکو هایز و شورش در گالری و برخاستن شهر اثر اومبرتو بوچونی نگهداری می‌شوند.

جاهای دیدنی میلان 46
  • زمان بازدید:
    • سه‌شنبه تا یکشنبه: ۸:۳۰ تا ۱۸:۰۰٫
    • دوشنبه: تعطیل.
  • بهای بلیط:
    • ۱۵ یورو.
    • رایگان برای افراد کمتر از ۱۸ سال.

موزه علم و فناوری لئوناردو داوینچی | Museo Scienza Nuove Gallerie Leonardo da vinci

بنای موزه ملی علم و فناوری لئوناردو داوینچی در گذشته، یک صومعه اولیوتانی (Olivetan) متعلق به اوایل قرن شانزدهم بود. این موزه که در نزدیکی باسیلیکای Sant’Ambrogio قرار دارد، بزرگ‌ترین موزه علم و فناوری در ایتالیا و اروپا است و گنجینه‌ای بی‌نظیر از نمونه‌های برجسته سنت صنعتی این کشور را در خود جای داده است.

مسیری که حین بازدید از موزه از آن می‌گذرید، طوری طراحی و چینش شده که بازدیدکننده، آثار موزه را به‌ترتیب زمانی و موضوعی می‌بیند و از دوران رنسانس تا به امروز را در طی این بازدید، مرور و تجربه می‌کند. این چیدمان خیره‌کننده به‌همراه ایستگاه‌های صوتی‌-تصویری و چندرسانه‌ای، بازدید از این موزه را غنی‌تر و جذاب‌تر می‌کند. در مجموع، بازدید از موزه علم و فناوری لئوناردو داوینچی که در دل یک صومعه رنسانسی جای گرفته، برای بینندگان، سفری به گذشته، حال و آینده را رقم می‌زند.

جاهای دیدنی میلان 40
  • زمان بازدید:
    • شنبه و یکشنبه: ۹:۳۰ تا ۱۷:۰۰سه‌شنبه تا جمعه: ۹:۳۰ تا ۱۸:۳۰
    • دوشنبه: تعطیل
  • بهای بلیط:
    • ۱۰ یورو
    • ۳ یورو (برای افراد ۳ تا ۲۶ ساله)

گالری تصاویر آمبروزیانا | Pinacoteca Ambrosiana

پیناکوتکا آمبروزیانا بزرگ‌ترین مجموعه از نوشته‌ها و نقشه‌های لئوناردو داوینچی است؛ همچنین یکی از اصیل‌ترین مجموعه‌های هنری شهر است و کتاب‌ها و نقاشی‌هایی از قرون وسطی تا اواسط قرن شانزدهم را در خود جای داده است. غیر از آثار داوینچی، آثار بزرگان دیگری هم اینجا جمع‌آوری شده‌اند؛ از جمله برامانتینو، آمبروجیو برگونونه، برناردینو لوینی، جیووانی پائولو لومزو، آنتون رافائل منگز، آندره آپپیانی و…

جاهای دیدنی میلان 44
  • زمان بازدید: هر روز ۱۰:۰۰ تا ۱۸:۰۰٫
  • هزینه بلیط:
    • ۲۰ یورو.
    • رایگان برای کودکان کمتر از ۵ سال.

موزه باگاتی والسچی | Museo Bagatti Valsecchi

موزه باگاتی والتسچی خانه-موزه‌ای تاریخی و نتیجه تلاش‌های دو مجموعه‌دار است که در اواخر قرن نوزدهم زندگی می‌کردند. بنیان‌گذاران این جاذبه دیدنی میلان، دو برادر بودند؛ بارون فائوستو و بارون جوزپه باگاتی والتسچی. آن‌ها خانه خانوادگی خود را که در مرکز شهر میلان بود، به‌سبک نئورنسانس بازسازی کردند و آن را با مجموعه‌های ارزشمندی از آثار هنری و اشیای تزیینی ایتالیایی قرن ۱۵ و ۱۶ میلادی آراستند. خانه فائوستو و جوزپه که از سال ۱۹۹۴ به روی عموم باز شده، با حفظ همان حال‌و‌هوای گذشته، اکنون به موزه‌ای تاریخی و جذاب تبدیل شده است.

جاهای دیدنی میلان 4

اگرچه آثاری که در این مجموعه جمع‌آوری شده‌اند، بسیار ارزشمندند، اما جذابیت بازدید از این جاذبه چیز دیگری است. فرق این موزه با بسیاری از جاهای دیدنی میلان، در این است موزه باگاتی والتسچی در ابتدا یک خانه بود و هنوز هم دکوراسیون یک خانه را حفظ کرده است. به همین دلیل، بازدیدکننده را به سال‌های دور و به یک زندگی اشرافی ایتالیایی می‌برد.

  • زمان بازدید:
    • پنجشنبه و جمعه ۱۳:۰۰ تا ۱۷:۴۵شنبه و یکشنبه ۱۰:۰۰ تا ۱۷:۴۵دوشنبه و سه‌شنبه تعطیل.
    • چهارشنبه ۱۳:۰۰ تا ۲۰:۰۰
  • بهای بلیط:
    • ۱۲ یورو.
    • رایگان برای کودکان زیر ۵ سال.
جاهای دیدنی میلان 2

موزه پولدی پتزولی | Museo Poldi Pezzoli

با بازدید از خانه-موزه پولدی پتزولی، سفری به گذشته را تجربه می‌کنید. داستان این موزه، داستان مردی است که شور و اشتیاق او به هنر، یکی از بی‌نظیرترین مجموعه‌ها را خلق کرد. شاید بتوان گفت شکوه آثاری که داخل موزه‌ هستند، با شکوه خود کاخ با هم برابری می‌کنند. در این کاخ، راه‌پله مارپیچی به‌سبک باروک و اتاق‌های بی‌شماری وجود دارند که هر کدام با چیدمان و تزیینات منحصربه‌فرد خود، یادآور دوران گذشته‌اند.

جاهای دیدنی میلان 24

این کاخ میزبان بیش از ۵۰۰۰ اثر هنری شامل مجسمه، انواع سلاح و زره، فرش، جواهرات، توری و گلدوزی، چینی، شیشه، مبلمان و انواع ساعت‌های آفتابی و مکانیکی است که همگی در فضایی گیرا و منحصربه‌فرد به نمایش گذاشته شده‌اند.

مجموعه‌ای که در این موزه نگهداری می‌شود، بدون شک جزو معتبرترین مجموعه‌های اروپا محسوب می‌شود. شاهکارهایی از هنرمندان بزرگی همچون بوتیچلی، پیرو دلا فرانچسکا، بلینی، مانتگنا و تیپولو در این مجموعه جای گرفته‌اند. بااین‌حال، در میان تمام این آثار، “پرتره یک بانوی جوان” اثر پیرو دلا پولایولو (۱۴۷۰) به‌عنوان نماد موزه شناخته می‌شود.

جاهای دیدنی میلان 25
  • زمان بازدید:
    • چهارشنبه تا دوشنبه ۱۰:۰۰ تا ۱۸:۰۰٫
    •  سه‌شنبه: تعطیل.
  • بهای بلیط:  14 یورو.

موزه دومو میلان | Duomo Museum

ساخت موزه دومو، زمانی آغاز شد که تصمیم گرفتند تمام چیزهایی را که قبلا در کلیسای جامع میلان استفاده می‌شد و توجه بازدیدکنندگان را جلب می‌کرد، ارزشمند بدانند و در موزه به نمایش بگذارند. این وسایل شامل مواردی مثل مجسمه‌ها، قالیچه‌ها، طرح‌های اولیه با سفال، مواد گرافیکی، نقاشی‌ها و مدل‌های چوبی هستند. ارزش این وسایل ساده به این است که تاریخ مهم‌ترین بنای میلان، یعنی کلیسای دومو را مستند می‌کنند.

جاهای دیدنی میلان 14

در میان جاهای دیدنی میلان، موزه دومو کمی رازآلود به نظر می‌رسد؛ چراکه تمام رازهای مهم‌ترین بنای میلان، یعنی کلیسای جامع باشکوه را در خود جای داده است. در واقع، طی بازدید از موزه، داستان ساخت کلیسای جامع از زمان تاسیس آن در سال ۱۳۸۶ تا به امروز، مقابل چشمان شما ترسیم می‌شود. بازدید از این موزه، شامل تماشای خزانه کلیسای جامع هم می‌شود؛ جایی که اشیای مراسم مذهبی مانند وسایل چوپانی و کتاب‌های انجیل را در کنار آثاری ارزشمند مثل مجسمه‌های طلاکاری و نقره‌ای و یادگارهایی از قرن چهارم تا نوزدهم را در خود جای داده است.

بازدیدکنندگان با ادامه مسیر، می‌توانند از نزدیک ببینند طی قرن‌ها، چه کارهایی روی کلیسای دومو انجام شده است. برای این کار، از یک مدل چوبی دقیق و بزرگ کلیسای جامع استفاده شده است. این بخش یکی از جذاب‌ترین و ارزشمندترین قسمت‌های بازدید از موزه دومو به حساب می‌آید.

ماجرا این است که سنگ مرمر کندوگلیا که کلیسای دومو را با آن ساخته‌اند، به‌دلیل شرایط بد آب‌وهوایی دچار فرسودگی شد؛ به همین دلیل، مجسمه‌ها و تزیینات مرمری کلیسای جامع، مدام باید با بدل‌های دقیق و یکسان جایگزین شوند. اصل این آثار در موزه دومو به نمایش گذاشته شده است؛ بنابراین، جزئیاتی که زمانی روی نوک‌های بلند بنا قرار داشتند و از دور قابل دیدن نبودند، حالا درست مقابل چشمان بازدیدکنندگان قرار گرفته‌اند.

جاهای دیدنی میلان 15
  • زمان بازدید:
    • پنجشنبه تا سه‌شنبه ۱۰:۰۰ تا ۱۸:۱۰٫
    •  چهارشنبه تعطیل.
  • بهای بلیط: بازدید از موزه و کلیسا ۱۰ یورو.

قلعه اسفورزا | Castello Sforesco

قلعهٔ اسفورزا را نمی‌شود از فهرست جاهای دیدنی میلان ایتالیا جا انداخت! این کاخ در قرن پانزدهم، توسط فرانچسکو اسفورزا، دوک میلان، روی بقایای یک بنای قرن چهاردهمی ساخته شد. این قلعه بعدها در قرن شانزدهم و هفدهم، بازسازی شد، گسترش یافت و به یکی از بزرگ‌ترین قلعه‌های اروپا تبدیل شد. Castello Sforesco محل زندگی خاندان‌های بزرگ ایتالیا مثل اسفورزا و ویسکونتی بود، اکنون نیز محل نگهداری چندین موزه و مجموعه هنری است و به یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی میلان تبدیل شده است. در ادامه، موزه‌های زیرمجموعه کاخ اسفورزا معرفی شده‌اند.

جاهای دیدنی میلان 5
  • موزۀ پیناکوتکا دِل کاستلو اسفورزا که محل نگهداری مجموعه‌ای هنری شامل تابلوی “مادر مقدس تریولزیو” اثر آندرا مانتگنا و شاهکارهایی از تیپولو، وینچنزو فوپا، تیسین و تینتورتو است.
  • موزه هنرهای باستان که شامل زره، تالار فرش و برخی از آثار تدفینی است.
  • سایر موزه‌های این قلعه مانند موزه سازهای موسیقی، موزه مصرشناسی، موزه باستان‌شناسی، مجموعه هنرهای کاربردی، موزه مبلمان و مجسمه‌سازی چوبی عتیقه، مجموعه آکیله برتارلی و موزه پیتا روندانینی که محل نگهداری آخرین مجسمه میکل‌آنژ است.
جاهای دیدنی میلان 7

در این قلعه، کتابخانه کم‌نظیری هم قرار دارد؛ کتابخانه تریولزیانا که نسخه‌ای خطی از لئوناردو داوینچی به‌نام “کدکس تریولزیانوس” را در خود جای داده است. در سال ۲۰۱۲ نقاشی‌های جدیدی در این قلعه کشف شدند که آن‌ها را به کاراواجو، نقاش ایتالیایی نسبت دادند. ترکیب یک قلعه تاریخی با معماری رنسانسی و آثار هنری و باستانی بی‌نظیری که در آن قرار دارند، این جاذبه را به یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی میلان تبدیل کرده است.

  • زمان بازدید: هر روز ۷:۰۰ تا ۱۹:۳۰٫
  • بهای بلیط:
    • ۵ یورو.
    • ورود رایگان به محوطه قلعه.

پیتا روندانینی میکل‌آنژ | Museo della Pietà Rondanini

موزه «پیتا روندانینی میکل‌آنژ» نیز در قسمتی از کاخ سفورزا واقع شده است. این بخش از قلعه، در گذشته یک بیمارستان قدیمی بود؛ اما حالا تبدیل به موزه شده و به‌طور کامل، به این اثر میکل‌آنژ، یعنی مجسمه پیتا روندانینی اختصاص یافته است. این مجسمه آخرین اثر و شاهکار نیمه‌تمام میکل‌آنژ است. او روزهای پایانی عمرش را روی این مجسمه کار می‌کرد؛ اما با مرگش، این اثر ناتمام ماند.

در این مجسمه، میکل‌آنژ صحنه‌ای را مجسم کرده که حضرت مریم پیکر بی‌جان پسرش را بلند کرده است و سوگواری می‌کند. این اثر اگرچه کامل نشد، اما همچون آثار دیگر این هنرمند، نکات و ظرافت‌هایی دارد که به چشم اهالی هنر ارزشمند هستند.

جاهای دیدنی میلان 21
  • زمان بازدید:
    • سه‌شنبه تا چهارشنبه ۱۰:۰۰ تا ۱۷:۳۰٫
    •  دوشنبه تعطیل.
  • بهای بلیط: ۵ یورو.

بناهای تاریخی شهر میلان

جاهای دیدنی میلان در موزه و کلیسا خلاصه نمی‌شوند؛ بسیاری از بناهایی که در سطح شهر وجود دارند، آثار تاریخی با‌ارزشی هستند و شما می‌‌توانید بدون پرداخت هزینه از بسیاری از آن‌ها بازدید کنید. قدم‌زدن در خیابان‌های میلان و دیدن این بناها، شما را به دوران مختلف تاریخ ایتالیا می‌برد. در ادامه، تعدادی از این بناهای تاریخی باارزش را به شما معرفی کرده‌ایم.

گالری ویتوریو امانوئله |  Galleria Vittorio Emanuele II

گالری ویتوریو امانوئله، قدیمی‌ترین مرکز خرید فعال ایتالیا و یکی از پررفت‌وآمدترین جاهای دیدنی میلان است. البته عجیب نیست قدیمی‌ترین مرکز خرید کشور، در میلان که مهد معماری و مهد فشن است، وجود داشته باشد. قدم‌زدن میان برندهای لوکس و خرید مدل‌های روز، آن هم در پاساژی که قدمت آن به سال ۱۸۸۷ برمی‌گردد و یک شاهکار معماری است، چیزی است فقط در میلان می‌شود آن را تجربه کرد. سقف زیبای این گالری به‌عنوان یک مرجع مهم در زمینه معماری شیشه و آهن شناخته می‌شود و الهام‌بخش بسیاری از سازه‌های مشابه در ایتالیا و سایر کشورها شده است. تعدادی از دیدنی های میلان داخل این پاساژ قرار دارند.

جاهای دیدنی میلان 19

علاوه بر سقف، در هر گوشه از گالری هم جزئیات و تزیینات زیبایی وجود دارد. در گنبد مرکزی گالری ویتوریو امانوئله ۴ نقاشی چشمگیر وجود دارند که نماد قاره‌های آسیا، آفریقا، اروپا و آمریکا هستند. درست زیر همین گنبد، یک موزاییک با نشان حیوانات مختلفی وجود دارد که نماد مهم‌ترین شهرهای ایتالیا هستند. طبق افسانه‌ای، بازدیدکنندگان و اهالی محل، اگر با پای راست روی گاو قدم بگذارند و با چشمان بسته ۳ بار روی پاشنه خود بچرخند، خوش‌شانس می‌شوند. آن‌ها معتقدند که اگر در نیمه‌شب ۳۱ دسامبر روی گاو پا بگذارید، کل سال برای‌تان خوش‌یمن خواهد بود!

جاهای دیدنی میلان 18

در Galleria Vittorio Emanuele II رستوران‌های متعددی نیز با دکوراسیون و طراحی داخلی چشم‌نواز وجود دارند؛ مانند کافه بیفی که یکی از قدیمی‌ترین‌های میلان است و در سال ۱۸۶۷ تأسیس شد. گالری ویتوریو امانوئله بنایی با قدمت طولانی است و معماری کم‌نظیر و زیبایی دارد؛ از طرف دیگر، با داشتن مراکز خرید، رستوران‌ها و هتل، پاسخگوی بسیاری از نیازهای بازدیدکنندگان این جاذبه است. چنانچه به میلان سفر کردید و فرصت کمی داشتید، بازدید از این جاذبه دیدنی و باشکوه را در برنامه خود قرار دهید.

  • زمان بازدید: هر روز ۲۴ ساعته.
  • بهای بازدید: رایگان.

میدان مرکانتی | Piazza Mercanti

Piazza Mercanti میدان مرکزی شهر میلان ایتالیا است. در قرون وسطی، این میدان در مرکزی‌ترین نقطه شهر قرار داشت و آن را قلب شهر می‌نامیدند؛ اما بعدها با تغییر شهر در گذر سال‌ها، میدان مرکانتی از مرکزیت خارج شد.

میدان مرکانتی بدون شک یکی از زیباترین میدان‌های شهر میلان است و تعدادی از مشهورترین بناهای قرون‌ وسطایی میلان، درون این میدان قرار دارند. میدان مرکانتی با داشتن این بناهای منحصربه‌فرد، هنوز هم حال‌و‌هوای اصیل قرون‌ وسطایی را حفظ کرده است. این آثار تا به امروز دست‌نخورده باقی مانده‌اند. در ادامه، به معرفی چند مورد از آن‌ها می‌پردازیم.

جاهای دیدنی میلان 42
  • کاخ دادگستری Palazzo della Ragione: کاخ دادگستری، بنایی باشکوه است که با آجر قرمز ساخته شده است. این کاخ در سال ۱۲۳۳ افتتاح شد تا محلی برای برگزاری دادگاه‌های شهر باشد.
  •  تالار اوسی Loggia degli Osii: این بنای زیبا دارای طاق‌های بزرگی است که با مجسمه‌ها و نشان‌های خانوادگی تزیین شده‌اند. اینجا جایی برای برگزاری فعالیت‌های قضایی و محل دفترخانه‌های شهر بوده است.
  •  کاخ مدارس کاخ سلطنتی Palazzo delle Scuole Palatine: در گذشته، این بنای باشکوه به مهم‌ترین مدرسه عالی میلان تبدیل شد و بسیاری از میلانی‌های مشهور در اینجا به مدرسه رفته‌اند.
  •  خانه پانیگارولا Casa dei Panigarola: این بنای زیبای گوتیک در گذشته، دفتر اسناد رسمی بود. ایوان‌های ستون‌دار این بنا، نمایی چشمگیر به آن داده‌اند. خانه پانیگارولا اکنون یک رستوران است.
  •  کاخ حقوق‌دانان Palazzo dei Giureconsulti: در مقابل کاخ دادگستری، در بخش بیرونی میدان، کاخ حقوق‌دانان قرار دارد. در این کاخ، اتاق بازرگانی قرار داشت. ساعت برج این کاخ نیز تا سال‌ها، برای مشخص‌کردن ساعات کاری کسب‌وکارهای میلان استفاده می‌شد.
جاهای دیدنی میلان 41
  • زمان بازدید: هر روز ۲۴ ساعته.
  • بهای بازدید: رایگان.

میدان دومو | Piazza del Duomo

میدان دومو در واقع میدان اصلی شهر میلان در ایتالیا است. این میدان به‌نام کلیسای جامع میلان (دومو) نام‌گذاری شده است و تحت نظارت و مدیریت آنجا قرار دارد. میدان دومو از نظر جغرافیایی، در مرکز شهر قرار دارد و جایی است که خیابان‌های اصلی شهر به هم می‌رسند. جدا از این موضوع، Piazza del Duomo به‌دلیل اهمیتی که از نظر هنری و فرهنگی دارد هم از بناهای اصلی شهر حساب می‌شود و بسیاری از جاهای دیدنی میلان، نزدیک همین میدان قرار دارند.

این بنای گوتیک زیبا در میان عابران و کبوترهایی که در آن اطراف‌ هستند، منظره‌ای زیبا ساخته است. با وجود اینکه این میدان بسیار شلوغ است، اما مکانی زیبا برای بازدید و لمس حال‌و‌هوای این شهر به حساب می‌آید.

جاهای دیدنی میلان 20
  • زمان بازدید: هر روز هفته ۲۴ ساعته.
  • بهای بازدید: رایگان.

میلان گردی و سفر به دنیای تاریخ و هنر

با اینکه جاهای دیدنی ایتالیا بسیار زیاد هستند، میلان شهری است که سفر به آن، برابر با سیری در تاریخ هنر، فرهنگ و معماری است. جاهای دیدنی میلان ایتالیا هر کدام به‌تنهایی می‌توانند دلیل سفر به این شهر باشند. کنار هم قرار‌گرفتن تمام این جاذبه‌های دیدنی در یک شهر، دودلی‌ها و تردیدهای انتخاب میلان را به‌عنوان مقصد کم‌رنگ می‌کند. البته مسلما جاذبه‌های این شهر، بسیار بیشتر هستند و ما در این مطلب، تنها به تعدادی از آن‌ها اشاره کردیم. اگر قبلا میلان را دیده‌اید، در قسمت نظرات، یک تجربه مهم درباره سفر به این شهر را با ما و همراهان فلای‌‌تودی در میان بگذارید.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی میلان

بهترین موقع برای سفر به میلان چه زمانی است؟

در بهار، هوای میلان ملایم و آفتابی است و برای گشت‌و‌گذار در شهر، بهترین زمان است.

سوغات میلان میلان چیست؟

لباس و زیورآلات مد روز، محصولات چرمی و مواد خوراکی مثل شکلات، قهوه و روغن زیتون.

مهم‌ترین جای دیدنی میلان کجاست؟

کلیسای جامع میلان (Duomo di Milan) نماد این شهر و مهم‌ترین جاذبه گردشگری شهر است.

چطور می‌توان بلیط ورودی جاهای دیدنی میلان را تهیه کرد؟

می‌توانید از طریق وب‌سایت رسمی هر جاذبه دیدنی، برای تهیه بلیط اقدام کنید.

پرواز تهران میلان چند ساعت است؟

تهران میلان با پرواز کانکشن بیش از ۷ ساعت و نیم طول می‌کشد.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید