اگر اهل سیر و سیاحت باشید، حتما جاهای دیدنی کرج شما را شگفت زده خواهد کرد. کرج مرکز استان البرز، با طبیعتی بکر، آب و هوایی دل‌انگیز و جاذبه‌های گردشگری متنوع، مقصدی ایده‌آل برای سفر در هر فصلی از سال است. از کوه‌های سر به فلک کشیده و دشت‌های سرسبز تا کاخ‌های باشکوه و موزه‌های جذاب، کرج برای هر سلیقه‌ای جذابیت‌های منحصر به فردی را ارائه می‌دهد. آنچه کرج را خاص می‌کند، قرارگیری آن در مسیر جاده چالوس و وجود روستاهای ییلاقی و معروف آن مانند برغان و کردان است. در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی با همه جاهای دیدنی کرج آشنا خواهید شد.

همه چیز درباره کرج

شهر کرج که در ۵۲ کیلومتری غرب پایتخت واقع شده و در دامنه جنوبی رشته کوه البرز است. این شهر با داشتن حدود ۳ میلیون نفر جمعیت در دسته کلانشهرهای کشور قرار دارد. حضور اقوام مختلف در این شهر، باعث شده است تا کرج به شهر ۷۲ ملت معروف باشد. کرج تا سال ۱۳۸۹ از توابع پایتخت بود اما پس از آن به عنوان مرکز استان البرز تعیین شد.

جاهای دیدنی کرج

جالب است بدانید کرج یکی از شهرهای قدیمی است که به جا مانده از دوران هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان است. در دوره قاجار قرار‌گیری کرج در جوار پایتخت توجه ثروتمندان را به خود جلب کرد. کاخ سلیمانیه در همین دوران در این شهر ساخته شد. در دوره پهلوی این شهر در مسیر چالوس باعث شد تا ایده جاده کرج- چالوس را کلید بزنند. حالا سالانه میلیون‌ها مسافر برای سفر به چالوس از این شهر عبور می‌کنند.

آب و هوای کرج به دلیل تاثیرپذیری از ارتفاعات البریز، دره چالوس و روخانه کرج، اقلیم کوهستانی است. این شهر از اواسط آبان ماه تا اواسط اردیبهشت بارندگی دارد. علاوه بر این روستاهای ییلاقی زیادی نیز دارا است. از همین رو فصل بهار و تابستان مقصد بسیاری از مسافران به شمار می‎‌آید.

راه های سفر به کرج

برای بازدید از جاهای دیدنی کرج و سفر به این شهر، مبدا شما مهم است. اگر ساکن تهران باشید سفر به کرج با مترو بهترین گزینه است. اگر مترو تهران را نمی‌شناسید، کافی است از هر ایستگاهی در تهران خود را خط ایستگاه صادقیه برسانید. پس از آن می‌توانید با تغییر خط، به ایستگاه قطار کرج بروید. در حال حاضر ایستگاه مترو از تهران به کرج فعال بوده و شما می‌توانید با کمترین هزینه و راحت‌ترین مسیر به این شهر سفر کنید. علاوه بر این مسیر زمینی از قزوین، هشتگرد، چالوس، شهریار، بوئین زهرا، رباط کریم، دیزین و شمشک شما را به این شهر می‌رسانند.

راه های سفر به کرج

البته رزرو بلیط قطار کرج هم گزینه‌ای اقتصادی برای شما خواهد بود. راه آهن کرج قدمتی حدود یک قرن دارد. شما می‌توانید از شهرهای مختلف مانند مشهد، قزوین، تهران و… به کرج و بالعکس سفر کنید. پس از آنکه به شهر کرج رسیدید برای بازدید از جاهای دیدنی داخل شهر نیز می‌توانید از خطوط ۵ گانه مترو در این شهر استفاده کنید.

جاذبه های تاریخی کرج

حالا که نوبت به معرفی جاهای دیدنی کرج رسیده، می‌توانید قدمت و تمدن این شهر را به چشم ببینید. هر کدام از آثار تاریخی کرج به نوبه خود منحصر به فرد است که در ادامه با چند مورد از شاخص‌ترین این آثار آشنا خواهید شد.

کاخ شمس یا کاخ مروارید | سازه‌ای لوکس و اشرافی متعلق به شمس پهلوی

یکی از زیباترین جاهای دیدنی کرج این اثر تاریخی است. همانطور که می‌دانید کرج در مسیر جاده ابریشم بوده و همین امر باعث شده است تا در طول تاریخ ثروتمندان در این مسیر سکونت دائم یا موقت داشته باشند. کاخ شمس که بسیاری آن را با کاخ مروارید نیز می‌شناسند در مهرشهر کرج واقع شده است. کاخی در سال‌های ۱۳۴۵ تا ۱۳۴۷ ساخته شده و شمس پهلوی به دلیل بیماری آسم در آن اقامت داشته است. این کاخ در لیست آثار ملی نیز قرار دارد. کاخ شمس به دلیل داشتن معماری خاص شبیه به سفره ماهی یکی از لوکس و اشرافی‌ترین آثار باقی مانده از دوره پهلوی محسوب می‌شود.

جاذبه های تاریخی کرج

آدرس: کرج، مهر شهر، بلوار ارم، کاخ شمس

آدرس کاخ شمس روی نقشه گوگل

خانه موزه دکتر مصدق | یادگاری از دوران مبارزه و میهن پرستی

تاریخ معاصر ایران و وقایعی که کمتر از یکی دو قرن قبل پشت سر گذاشته شده است هم جذابیت زیادی دارد. به ویژه اگر شخصیت‌های آن در دسته مبارزان حامی مردم باشند. خانه موزه یا زندان دکتر مصدق هم از دیگر جاذبه‌های تاریخی است که در کرج می‌توانید از آن دیدن کنید. دکتر مصدق ۳ سال به صورت تحت الحفظ زندانی و پس از آن به قلعه احمد آباد واقع در روستای نظر آباد البرز منتقل شد. اگر خواستید جاهای دیدنی کرج را لیست کنید، از دیدن این بنا غافل نشوید.

خانه موزه دکتر مصدق

آدرس: کرج، شهرستان نظرآباد، دهستان احمدآباد

آدرس خانه موزه دکتر مصدق روی نقشه گوگل

کاخ سلیمانیه | چشم روشنی سی و چهارمین فرزند فتحعلی شاه

این کاخ باشکوه که در دوران قاجار ساخته شده است، با معماری چشم‌نواز و باغ‌های سرسبز، یکی از جاذبه‌های تاریخی مهم کرج است. این کاخ پیشکش فتحعلی شاه به مناسبت تولد سی و چهارمین فرزندش سلیمان میرزا بوده و به عنوان کاخ ییلاقی استفاده می‌شده است. در ساخت کاخ سلیمانیه به عنوان یکی از جاذبه‌های دیدنی کرج معماری قاجاری را می‌توانید به وضوح تماشا کنید. برای بازدید از این کاخ کافی است در شهر کرج به حدفاصل بلوار شهید چمران و امامزاده حسن مراجعه کنید. بازدید از کاخ سلیمانیه رایگان است.

کاخ سلیمانیه

آدرس: کرج، منطقه مصباح، بلوار امامزاده حسن، خیابان شهید کیانپور، کاخ سلیمانیه

آدرس کاخ سلیمانیه روی نقشه گوگل

تپه باستانی آق تپه | یادگاری از هزاره سوم پیش از میلاد

از دیگر جاهای دیدنی کرج که ارزش بازدید دارد، این تپه باستانی است. تپه باستانی آق تپه در اکتشافات باستان‌شناسی شناسایی شده و از سال ۱۳۸۱ در لیست میراث ملی است. قدمت این سازه به هزارم سوم یا چهارم میلادی بر می‌گردد. شما می‌توانید در هر ساعت از شبانه روز از این تپه به صورت رایگان دیدن کنید. تپه باستانی آق تپه از جاهای دیدنی مهرشهر کرج محسوب می‌شود.

تپه باستانی آق تپه

آدرس: کرج، مهرشهر، بلوار ولیعصر

آدرس تپه باستانی آق تپه روی نقشه گوگل

کاروانسرای شاه عباسی | پناهگاهی در مسیر جاده ابریشم

این کاروانسرای تاریخی که در جاده قزوین واقع شده، یادگاری از دوران صفوی است و با معماری سنتی و فضای دل‌انگیز، مکانی مناسب برای بازدید گردشگران به شمار می‌آید. از آنجا که کرج در مسیر جاده ابریشم بوده وجود این بنا برای استراحت کاروان‌ها بسیار مهم بوده است. در دوران قاجار نیز از این مکان به عنوان مدرسه استفاده می‌شد.

کاروانسرای شاه عباسی

آدرس: کرج، بلوار قدس، میدان قدس، کاروانسرای شاه عباسی

آدرس کاروانسرای شاه عباسی روی نقشه گوگل

علاوه بر جاهای دیدنی تاریخی کرج، می‌توانید از موزه‌های این شهر نیز دیدن کنید. کاخ موزه سلیمانیه، موزه جانورشناسی دانشکده کشاورزی، خانه موزه احمد شاملو، پارک ایران کوچک و موزه تمبر یکتا از جمله این موارد است که می‌توانید از آن دیدن کنید.

جاهای دیدنی و تفریحی کرج

در کنار جاهای تاریخی و طبیعی، کرج جاذبه‌های دیگری نیز دارد که می‌توانید از دیدن و تفریح در آن‌ها لذت ببرید. در ادامه به چند مورد از این موارد می‌پردازیم.

بام کرج | چشم‌انداز پانوراما از شهر

بام کرج یکی از بهترین جاهای دیدنی عظیمیه کرج است. عظیمیه یکی از مناطق لوکس شهر کرج است. اگر به دنبال جاهای دیدنی کرج در شب بودید می‌توانید به سراغ این بام بروید. بام عظیمیه کرج با چشم‌اندازی پانوراما از شهر، مکانی مناسب برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت است.

جاهای دیدنی و تفریحی کرج

آدرس: کرج، انتهای خیابان طالقانی شمالی

پارک جنگلی جهان نما | پیک نیک در دل طبیعت

پیک نیک در پارکی به مساحت ۴۰۰ هکتار با طبیعت زیبا و دل انگیز و یک دریاچه مصنوعی می‌تواند، گزینه‌ای جذاب برای خانواده‌ها باشد. حضور در این پارک جنگلی هم فال است و هم تماشا. شما می‌توانید در طول پیک نیک در این پارک از امکانات مختلف آن استفاده کنید، عکس‌های زیبا بگیرید و خوش بگذرانید.

پارک جنگلی جهان نما

آدرس: کرج، آزادراه تهران- کرج

دهکده آبی پارس | تجربه هیجان و آب تنی

تفریحات آبی یکی از گزینه‌های محبوب برای شهرهای مختلف است که گردشگران به آن علاقه زیادی دارند. دهکده آبی پارس کرج هم با ۱۴ هکتار مساحت یکی از گزینه‌های عالی برای داشتن روزی مفرح در طول سفر است. در این دهکده امکانات مختلفی از کافی شاپ و شهربازی گرفته تا اتاق ماساژ و سینمای ۶ بعدی طراحی شده است.

دهکده آبی پارس

آدرس: کیلومتر ۲۲ اتوبان تهران- کرج، مقابل ایستگاه مترو گرمدره، خیابان شهدا

مجتمع تفریحی توریستی عسل | تعطیلات در دهکده‌ای دنج و آرام

این مجتمع یکی از گزینه‌های جذاب برای کسانی است که می‌خواهند تعطیلات منحصر به فردی را تجربه کنند. ویلا و سوئیت‌های اطراف دریاچه، قایقرانی و ماهیگیری در دریاچه و استفاده از طبیعت زیبا و آرام آن باعث می‌شود تا تفریحی خاطره انگیز را تجربه کنید. در این مجتمع امکانات تفریحی دیگری مانند کارتینگ و کافه رستوران نیز تعبیه شده است.

مجتمع تفریحی توریستی عسل

آدرس: کرج، آتشگاه، انتهای باغستان، کیلومتر ۵ جاده برغان

جاهای دیدنی اطراف کرج

استان البرز و شهر کرج پر از جاهای دیدنی و جذاب است. وقتی به این شهر سفر می‌کنید از هر مقصدی می‌توانید با توجه به مسیر پیش رو از جاهای دیدنی اطراف تهران و کرج، بازدید کنید:

جاده چالوس | نوستالژی سفر در پیچ و خم جاده ۵۹

اگر بخواهیم در میان لیست عریض و طویل جاهای دیدنی کرج بهترین گزینه را انتخاب کنیم، قطعا جاده چالوس سرلیست قرار دارد. این جاده قدیمی و زیبا را می‌توان یکی از نوستالژی‌ترین جاده‌های ایران دانست که زیبایی‌ها آن در هر فصلی توجه مسافران را به خود جلب می‌کند.

جاده چالوس یا جاده ۵۹ در سال ۱۳۱۲ با تونل‌ها و پل‌های زیاد ساخته شد تا مسافران از زیبایی‌های این مسیر لذت ببرند. شما در هر فصلی می‌توانید از تردد در این جاده لذت ببرید. ساعاتی را کنار جاده بایستید، عکس بگیرید، آش هیزمی بخورید و لذت ببرید. اگر قدم در این مسیر گذاشتید از آش کندوان و رستوران‌های سنتی بین راهی غافل نشوید.

جاهای دیدنی اطراف کرج

آدرس جاده چالوس روی نقشه گوگل

کردان | روستایی کوهستانی و خوش آب و هوا در دل البرز

در سال‌های اخیر تفریح در شهرها و روستاهای خوش آب و هوای ییلاقی طرفداران زیادی پیدا کرده است. کردان منطقه‌ای کوهستانی که طبیعت زیبا و آب و هوای ییلاقی آن را جذاب کرده است. اهالی کرج و تهران، کردان را خیلی خوب می‌شناسند. روستایی در غرب کرج که برای رسیدن به آن باید با خودرو ۲۰ کیلومتر به سمت آزادراه کرج- قزوین بروید. اگر بخواهید از تهران به کردان برسید، حدود ۶۰ کیلومتر مسیر پیش رو دارید. فاصله کردان تا کرج هم ۲۵ کیلومتر است. برای آشنایی بیشتر با این روستا می‌توانید مطلب جاهای دیدنی کردان را بخوانید.

کردان از جاهای دیدنی کرج

وقتی به کردان رسیدید می‌توانید از دریاچه آن دیدن کنید. سپس به سمت مقبره‌ای باقی مانده از دوره سلجوقیان بروید. شهر ورزشی در این روستا هم خالی از لطف نیست و می‌توانید از چتربازی و پاراگلایدینگ تا فوتبال و والیبال را در این مجموعه تجربه کنید.

آدرس: کرج، آزادراه کرج- قزوین، روستای کردان

آدرس کردان روی نقشه گوگل

روستای برغان | لذت هوای خنک در چله تابستان

حتما شما هم نام آلوی برغان را شنیده‌اید. آلوی ترش و ملسی که اغلب برای غذاهای ایرانی مصرف می‌شود. این آلو محصول روستای برغان، در ۱۳ کیلومتری کرج است. آب و هوای ییلاقی این روستا با چنارهای چند هزار ساله باعث شده تا مقصد پیک نیک برای خانواده‌ها باشد. شما می‌توانید در کنار رودخانه خروشان یا باغات سرسبز آن پیک نیک کنید و ساعات خوشی را بگذرانید. در این روستا علاوه بر پیک نیک و تفریحات خانوادگی، می‌توانید از جاهای دیدنی مانند حمام قدیمی، پل تاریخی، مسجد جامع و تپه کش کلا دیدن کنید. برغان، در دسته بهترین جاهای دیدنی کرج محسوب می‌شود.

روستای برغان

آدرس: البرز، شهرستان ساوجبلاغ، بخش چندار، روستای برغان

آدرس روستای برغان روی نقشه گوگل

سد امیر کبیر کرج | تفریح در کنار یکی از بزرگترین سدهای جهان

در مسیر کرج به چالوس در کیلومتر ۲۷ به این سد می‌رسید. این سد یکی از جاهای دیدنی اطراف کرج محسوب می‌شود. سد امیرکبیر با چشم‌اندازی خیره‌کننده، امکانات تفریحی متنوعی مانند قایق‌سواری و ماهیگیری را برای گردشگران فراهم می‌کند. این سد زیبا که در دسته بزرگترین سدهای جهان است در سال ۱۳۳۷ تا ۱۳۴۲ ساخته و از آن زمان تاکنون علاوه بر ذخیره آب، به مکانی تفریحی برای گردشگران تبدیل شده است.

سد امیر کبیر کرج

آدرس: کیلومتر ۲۷ جاده کرج- چالوس

آدرس سد امیرکبیر کرج روی نقشه گوگل

پیست اسکی دیزین | تفریح و هیجان ورزش‌های زمستانی

در میان جاهای دیدنی کرج، پیست اسکی دیزین یکی از خاص ترین‌ها است. به ویژه اگر اهل تفریحات زمستانی و اسکی باشید. این پیست با داشتن امکانات مختلفی مانند تله کابین، تله سیژ، تله اسکی و… محیطی مفرح و هیجان انگیز برای فصل زمستان است. اگر اسکی بلد نیستید، اما به این ورزش علاقه دارید اصلا نگران نباشید، شما می‌توانید با هر سطح مهارتی از تفریح در این پیست لذت ببرید.

پیست اسکی دیزین

بهترین زمان تفریح در پیست اسکی دیزین از اوایل آذر تا اواخر اردیبهشت ماه است. امکانات مختلف در این پیست باعث شده تا دیزین به پیستی چهارفصله تبدیل شود. به طوری که در فصل تابستان هم می‌توانید با حضور در این فضا از امکانات ورزشی مختلف مانند دوچرخه سواری کوهستان، تیراندازی، کایت سواری و… لذت ببرید.

آدرس: کرج، جاده چالوس، جاده دیزین، پیست اسکی دیزین

آدرس پیست اسکی دیزین روی نقشه گوگل

آبشار هفت چشمه | آب تنی و پیک نیک در دل طبیعت

این آبشار زیبا نیز از جاهای دیدنی کرج است که در مسیر چالوس قرار دارد. برای رسیدن به این آبشار کافی است۱۴ کیلومتر از سمت کرج به چالوس بروید. نزدیک روستای ارنگه این آبشار زیبا را می‌توانید، تماشا کنید. نکته مهمی که باید درباره این آبشار بدانید، دسترسی آن است. باید در ۵۰۰ متری آبشار ماشین را پارک کرده و پیاده به سمت آن بروید. این آبشار به منطقه‌ای گردشگری تبدیل شده و باید بابت بازدید از آن هزینه ورودی را پرداخت کنید.

ارتفاع آبشار هفت چشمه ۹۰ متر است و در دسته آبشارهای بزرگ و مرتفع این قرار دارد. بهترین زمان برای بازدید از این آبشار، اواخر خردادماه است که ارتفاع آب کاهش می‌یابد.

آبشار هفت چشمه

آدرس: کیلومتر ۱۷ جاده کرج- چالوس، بعد از روستای ارنگه

آدرس آبشار هفت چشمه روی نقشه گوگل

آبشار خور | طبیعت گردی در مسیر ییلاق

در میان جاذبه‌های طبیعی کرج که حتما باید از آن دیدن کنید. این آبشار که از قله گندم چال امتداد پیدا کرده ارتفاعی ۵۰ متری دارد. برای دیدن این آبشار کافی است ۱۷ کیلومتر به سمت جاده کرج- چالوس بروید. آبشار خور در نزدیکی روستایی به همین نام قرار گرفته است. پس از رسیدن به مقصد می‌توانید تنی به آب بزنید و از دیدن طبیعت زیبای آن لذت برید.

آبشار خور

آدرس: ۱۷ کیلومتری جاده کرج- چالوس، روستای خور، آبشار خور

آدرس آبشار خور روی نقشه گوگل

برج تهمینه | بنایی تاریخی با معماری مغول‌ها

از دیگر جاهای دیدنی کرج که البته کمی از این شهر هم فاصله دارد، برج تاریخی تهمینه است. این برج در واقع آرامگاهی است که هویت فرد یا افراد مدفون در آن مشخص نیست. اما قدمت آن به سال‌های ۹۷۵ تا ۱۰۱۴ هجری شمسی بر می‌گردد. بنای برج تهمینه سازه‌ای هشت ضلعی با گنبد مخروطی شکل بوده و در ساخت از آن سنگ و ساروج استفاده شده است. نمای ظاهری این سازه شبیه بناهای مغولی است از همین رو گفته می‌شود احتمالا این آرامگان محل دفن اعضای خاندان قلعه‌بانان است.

برج تهمینه

آدرس: کرج، کیلومتر ۶۰ جاده کرج به چالوس، آسارا، روستای میدانک

آدرس برج تهمینه روی نقشه گوگل

نگاهی متفاوت به جاهای دیدنی کرج

بسیاری از کسانی که تابحال به کرج سفر نکرده‌اند، شاید تنها ذهنیتشان عبور از این شهر برای سفر به شهرهای شمالی و جاده چالوس باشد. اما این شهر زیبا پر است از جاهای دیدنی تاریخی، طبیعی و تفریحی که اگر وقت کافی داشته باشید، این جاذبه‌ها شما را حیرت زده خواهد کرد. شما می‌توانید از هر شهری با ماشین یا قطار و حتی رزرو بلیط هواپیما برای دیدن جاهای دیدنی کرج به این شهر سفر کنید. اقامتگاه بومگردی در روستاهای خوش آب و هوای کرج اجاره کنید و با با رزرو هتل کرج، سفری راحت به این شهر داشته باشید. پس برای دیدن زیبایی‌های این شهر بزرگ و تاریخی تعلل نکنید.

اگر شما هم از جاهای دیدنی کرج بازدید کردید و تجربه‌ای دارید، با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی کرج

بهترین جاذبه‌های طبیعی کرج کدام است؟

در سفر به کرج می‌توانید از جاذبه‌های طبیعی این شهر آبشار هفت چشمه، روستای برغان، آبشار سپهسالار، آبشار خور و… دیدن کنید.

بهترین جاهای تاریخی کرج کدام است؟

آثار تاریخی زیادی در کرج وجود دارد که می‌توانید کاخ سلیمانیه، کاخ شمس، کاروان سرای شاه عباسی، خانه دکتر مصدق، برج تهمینه و… را در لیست بازدیدهای خود قرار دهید.

راه‌های دسترسی برای بازدید از جاهای دیدنی کرج چیست؟

اگر بخواهید از جاهای دیدنی کرج در محدوده شهر بازدید کنید، مترو بهترین وسیله است. اما اگر از شهرهای دیگر به کرج سفر می‌کنید امکان سفر هوایی، سفر با قطار و خودرو نیز به این شهر امکان پذیر است.

جذابترین جاهای دیدنی کرج چیست؟

جاهای دیدنی کرج در دسته بندی طبیعی، تاریخی و تفریحی قرار می‌گیرد که در این مطلب به طور کامل معرفی کردیم.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید