جاهای دیدنی نور مازندران | از شعر تا طبیعت!

0
480

شهر نور مازندران یکی از زیباترین شهرهای شمال ایران است که به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه و جاذبه‌های طبیعی فراوان، همواره مورد توجه گردشگران قرار دارد. این شهر در غرب استان مازندران واقع شده و از شمال به دریای خزر، از شرق به آمل، از جنوب به تهران و از غرب به شهرستان نوشهر و چالوس محدود می‌شود. علاوه بر طبیعت بکر، این شهر همچنین از نظر تاریخی و فرهنگی نیز دارای اهمیت است و آثار تاریخی متعددی از دوره‌های مختلف در آن وجود دارد. برای آشنایی با جاهای دیدنی نور مازندران با مجله گردشگری فلای‌تودی همراه شوید.

طبیعت گردی در جاهای دیدنی نور مازندران

اگر اهل طبیعت گردی و کمپ هستید، قطعا از دیدن جاهای دیدنی نور مازندران سیر نخواهید شد. طبیعتی بکر و زیبا که به دلیل داشتن آب و هوای مرطوب و مطبوع در فصول مختلف سال مسافران زیادی را به خود جذب می‌کند. البته که فصل تابستان شاید ایده جالبی برای سفر به این شهر نباشد، اما می‌تواند یک تجربه به یادماندنی برای شما بسازد. اگر می‌خواهید در فصل بهار و پاییز به این شهر زیبا سفر کنید، جاهای دیدنی نور مازندران را که در ادامه معرفی می‌کنیم، اولویت برنامه‌های سفر خود قرار دهید.

جاهای دیدنی نور مازندران

آبشار آب پری | تجربه آبشارگردی در دل کوه‌های جنگلی

یکی از جاهای دیدنی مازندران در شهر نور که قطعا زیبایی آن شما را حیرت زده می‌کند، آبشار آب پری است. آبشاری در دل سنگ‌های کوه با پوششی از انواع درختان زیبا که تجربه یک پیک نیک بیادماندنی را برای شما رقم خواهد زد.

جاهای دیدنی نور مازندران

آدرس: مازندران، نور، آبشار آب پری

پارک جنگلی کشپل | یک پیک نیک خانوادگی دلچسب

این پارک جنگلی را می‌توانید در حدفاصل ۲٫۵ کیلومتری چمستان ببینید. اگر به همراه خانواده به این شهر سفر می‌کنید، این پارک جنگلی انتخاب مناسبی برای یک پیک نیک خانوادگی است. درختان زیبا در کنار طبیعت بکر و خوش آب و هوا یکی از تجربیات به یادماندنی شما از جاهای دیدنی نور خواهد بود.

پارک جنگلی کشپل

آدرس: مازندران، نور، ۲٫۵ کیلومتری چمستان، پارک جنگلی کشپل

دریاچه الیمالات | آرامش در دل دریاچه

وجود جاهای دیدنی نور مازندران آن هم از نوع تاریخی و طبیعی حیرت‌آور است. دریاچه الیمالات در میان جنگلی زیبا قرار گرفته و امکان قایقرانی و ماهیگیری نیز در آن وجود دارد. در سفر به شهر نور مازندران حتما از این دریاچه دیدن کنید.

اجاره سوئیت در دریاچه الیمالات

آدرس: مازندران، نور، کیلومتر ۸ جاده نور- چمستان، روستای کارگرکلا، دریاچه الیمالات

آبشار سیسنگان | از محبوب ترین پارک های جنگلی ایران

یکی دیگری از جاهای دیدنی نور مازندران سیسنگان است. این آبشار در پارک جنگلی سیسنگان واقع شده که امکانات زیادی برای پذیرایی از گردشگران در آن تعبیه شده است. رستوران‌ها و زمین‌های بازی، آلاچیق و فروشگاه‌های متنوع از جمله امکاناتی است که در بازدید از آبشار سیسنگان می‌توانید، از آن استفاده کنید.

آدرس: مازندران، نور، آبشار سیسنگان

آبشار سیسنگان نور

آبشار ونوش | آبشاری زیبا در کنار دریاچه ارواح

جاذبه‌های طبیعی نور این شهر را به مقصدی خاص برای طبیعت گردها تبدیل می‌کند. آبشار ونوش یکی از جاهای دیدنی نور مازندران است که دیدن آن شما را حیرت زده خواهد کرد. وقتی به نور سفر می‌کنید، حتما از این آبشار که در میان صخره نوردان محبوبیت دارد، بازدید کنید. این آبشار در ۱۰ کیلومتری شهر نور قرار گرفته و یکی از آبشارهای سه گانه این منطقه است.

جاهای دیدنی نور مازندران

آدرس: مازندران، نور، جاده نور- نوشهر، جنوب روستای ونوش، آبشار ونوش

آبشار حرام او | آبشاری جلبکی در دل جنگل

نور به جنگل‌های بکر و زیبا در کنار آبشارهای طبیعی معروف است. آبشار حرام او هم یکی از همین جاذبه های طبیعی به شمار می‌رود. اگر می‌خواهید کنار یک آبشار جاری و زیبا عکس بگیرید، حتما به آبشار حرام او سر بزنید. این آبشار در جاده چمستان واقع شده، از این رو اگر می‌خواهید از آن دیدن کنید، باید از روستای لاویج عبور کنید. یکی از دلایل زیبایی این آبشار را می‌توان جلبکی بودن سطح صخره‌های آن دانست که فضایی ایده‌آل برای پیاده‌روی و لذت بردن از زیبایی طبیعت ایجاد کرده است.

آبشارهای نور مازندران

آدرس: مازندران، نور، کیلومتر ۲۵ ییلاقی نور، روستای لاویج، آبشار حرام او

جنگل نور شمال | بزرگترین پارک جنگلی شهر نور

یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی مازندران، قطعا جنگل نور شمال است. این جنگل که در نزدیکی دریای خزر واقع شده ویکی از زیباترین جنگل‌ های شمال ایران محسوب می‌شود. برای رفتن به جنگل نور در مسیر نور به محمودآباد تابلوی پارک جنگلی نور را دنبال کنید. به این ترتیب به این جنگل ۳۶۰۰ هکتاری خواهید رسید.

جنگل نور شمال

طی سال‌های گذشته برای رفاه مسافران و گردشگران امکانات رفاهی زیادی مانند آلاچیق، رستوران و… در این جنگل تعبیه شده است. اگر دوست دارید زیبایی‌های طبیعی این جنگل را ببینید و از دیدن آن لذت ببرید پیشنهاد می‌کنیم بهار و پاییز سفر به نور را در لیست برنامه‌های خود قرار دهید.

آدرس: مازندران، جاده نور – محمودآباد، جنگل نور

آبشار سواسره | مرتفع ترین آبشار نور

آبشار سواسره از دیگر جاهای دیدنی نور است که می‌توانید از دیدن آن ساعت‌ها لذت ببرید. برای دیدن این آبشار باید از شهرهای آمل و محمودآباد عبور کرده و به روستای بلده نور بروید. این آبشار ۱۰۰ متر ارتفاع دارد و در نزدیکی شهر یوش واقع شده است. اگر دوستدار آبشار گردی هستید، از اردیبهشت تا آخر تابستان بهترین زمانی است که می‌توانید از دیدن این جاذبه طبیعی لذت ببرید.

آبشار سواسره

آدرس: مازندران، نور، روستای بلده، آبشار سواسره

فیل سنگی | نماد تقابل تاریخ و طبیعت

احتمالا می‌توانید حدس بزنید که چرا به این صخره بزرگ، فیل سنگی می‌گویند؟ بله، درست است. صخره‌ای بزرگ که به دلیل تغییرات طبیعی و فرسایش به شکل فیلی بزرگ در آمده و نمایی زیبا برای روستای لاویج ایجاد کرده است. برای اینکه از این صخره زیبا دیدن کنید، کافی است ۱۰ دقیقه از محل آبگرم لاویج پیاده‌روی کنید تا یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی نور را ببینید.

جاهای دیدنی نور مازندران

آدرس: مازندران، نور، روستای لاویج، فیل سنگی

روستای یوش | زادگاه پدر شعر نو ایران

روستای یوش یکی از روستاهای خوش آب و هوای نور محسوب می‌شود که باید آن را در لیست بازدید از مکان های دیدنی نور مازندران قرار داد. روستایی در ۱۱۰ کیلومتری آمل که به خاطر نام نیما یوشیج معروف شده است. از زیباترین جاذبه‌های روستای یوش می‌توان به خانه و آرامگاه نیما، آرامگاه کیاداوود و اوزرود اشاره کرد. اگر می‌خواهید به روستای پدر شعر نو ایران سربزنید، از مسیر جاده چالوس، سپس تونل کندوان و سیاه بیشه روی پل زنگوله تابلوی روستای روش را ببینید و مسیر خود را به سمت آن تغییر دهید.

روستای یوش نور

آدرس: مازندران، شهرستان بلده، روستای یوش

روستای لاویج | روستایی در سایه درختان راش

اگر تا شهرستان نور سفر می‌کنید، سرزدن به روستای لاویج را فراموش نکنید. روستایی نزدیک به شهر نور گردشگران آن را به خاطر آبگرم و درمانی آن دوست دارند. شما می‌توانید در هر فصل از سال به این روستا سفر کنید و علاوه بر دیدن مناطق گردشگری از آبگرم این روستا نیز بهره‌مند شوید. در این روستای جنگلی درختان راش زیادی وجود دارد. فصل پاییز و بهار دو فصل زیبا و دیدنی این روستا است که می‌توانید از زیبایی‌های آن لذت دوچندانی ببرید.

روستای لاویج

آدرس: مازندران، نور، بخش چمستان، روستای لاویج

پارک جنگلی کشپل | تجربه پیاده‌روی در برگ ریزان پاییز

۵ کیلومتر بعد از چمستان، وارد جاده نور شوید تا به پارک جنگلی ۷۲۰۰ هکتاری کشپل برسید. این پارک جنگلی با پوشش گیاهی توسکا، انجیل، ممرز، بلوط و افرا پوشیده شده است. پارک جنگلی کشپل با پوشش گیاهی متنوع و زیبایی که دارد می‌تواند یکی از بهترین جاهای دیدنی نور در فصل بهار و پاییز باشد.

پارک جنگلی کشپل

آدرس: مازندران، نور، چمستان، پارک جنگلی کشپل

آبشار آلاشور خانه | زیباترین آبشار چمستان

این آبشار که در میان مردم مازندران به عنوان آبشار نجارده نیز شناخته می‌شود، ۳۲ متر ارتفاع دارد و با چشم‌انداز زیبای روستایی توانسته سالانه گردشگران زیادی را راهی شهر نور مازندران کند. آبشار آلاشور خانه در دل جنگل‌های هیرکانی قرار گرفته، از همین رو برای یک طبیعت گردی بکر بهترین انتخاب محسوب می‌شود. جالب است بدانید که این آبشار در کنار ۲۰ آبشار دیگر در این منطقه قرار دارد و می‌توانید در سفر به این منطقه از دیدن این جاهای دیدنی نور لذت ببرید.

جاهای دیدنی نور

آدرس: مازندران، نور، نوشهر، آبشار الاشور خانه

روستای انارجار | روستایی جنگلی با آبشارهای زیبا

زیبایی‌های شهرهای شمالی ایران مرهون طبیعت زیبای جنگلی یا ساحلی آن است. روستای انارجار یکی از روستاهای جنگلی در دل شهر نور است. کنار این روستا جنگل‌های سوردار قرار گرفته است. آبشارهای زیادی نیز در اطراف آن قرار دارد که آبشار انارجار و تیسکول از جمله معروف‌ترین آبشارها در این منطقه می‌باشد. این روستا یکی از جاهای دیدنی نور مازندران است.

خانه روستایی در نور

آدرس: مازندران، نور، روستای انارجار

مجموعه تفریحی دریاچه سد آویدر | تفریحات مدرن در دل طبیعت

بسیاری از مردم این منطقه به آن سد آویدر یا سد صلاح الدین کلا نیز می‌گویند. این مجموعه تفریحی در ۳۰ کیلومتری شهر نوشهر واقع شده است. برای رسیدن به دریاچه سد آویدر باید ۱۰ کیلومتر از جنگل سیسنگان فاصله بگیرید تا روستای صلاح الدین کلا را مشاهده کنید.

این منطقه نیز در دل جنگل‌های زیبای هیرکانی واقع شده و امروزه به منطقه‌ای زیبا برای گردشگری تبدیل شده است. سد آویدر در سال ۱۳۷۲ ساخته شد تا آب این دریاچه برای کشاورزی مردم این منطقه ذخیره شود. اما علاوه بر آن گردشگران زیادی برای تفریح، دوچرخه سواری، ماهیگیری، قایق سواری و… به این منطقه سفر می‌کنند.

مجموعه تفریحی دریاچه سد آویدر

آدرس: مازندران، نور، روستای صلاح الدین کلا، مجموعه تفریحی دریاچه سد آویدر

سفر به عمق تاریخ جاهای دیدنی نور مازندران

در میان جاهای دیدنی نور مازندران نمی‌توان از پیشنیه و قدمت تاریخی آن چشم پوشی کرد. نور مازندران یکی از شهرهای قدیمی و تاریخی است که تاریخ آن با تاریخ استان مازندران گره خورده است. در گذشته به شهر نور، سولده گفته می‌شد. با تفکیک این شهر به بخش‌های مختلف، نور نیز به منطقه‌ای مجزا تبدیل شد.

از همین رو وقتی از این شهر شمالی دیدن می‌کنید، می‌توانید در کنار جاذبه‌های طبیعی، آثار تاریخی و جذابی را مشاهده کنید. اصالت مردم نور از قوم طبری است و این شهر تا ابتدای ظهور اسلام با نام ناتل در طبرستان شناخته می‌شد. در واقع قدمت تاریخی این شهر، نشات گرفته از دوران شهرنشین طبرستان است. از زیباترین آثار با جامانده از تاریخ در این شهر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

کاخ تمیشان | بازمانده‌ از دوران پهلوی

اگر بخواهید یکی دیگر از جاهای دیدنی نور مازندران که جنبه تاریخی دارند را ببینید، این کاخ که به جا مانده از دوران پهلوی است می‌تواند برای شما جالب باشد. این کاخ را اشرف پهلوی ساخته و در ۵ کیلومتری شرق نور واقع شده است.

کاخ تمیشان نور

آدرس: مازندران، کیلومتر ۵ شرق نور، کاخ تمیشان

قلعه پولاد بلده | یادگاری از پادشاهی سلجوقیان

این قلعه زیبا که از آثار به جا مانده از دوران سلجوقیان است، یکی از آثار تاریخی ایران با قدمت ۷۰۰ ساله به شمار می‌آید که ثبت ملی شده است. قلعه‌ای که می‌توان آن را رقیب جدی برای جاذبه قلعه رودخان فومن دانست. قلعه پولاد بلده یکی از جاهای دیدنی نور مازندران است که می‌توانید با سفر به نور از این قلعه تاریخی بازمانده از دوره سلجوقیان دیدن کنید. این قلعه را می‌توان یکی از جاهای دیدنی چالوس هم محسوب کرد.

جاهای دیدنی نور مازندران

آدرس: مازندران، کجور نوشهر، پل زنگوله، جاده کندوان- چالوس، قلعه پولاد بلده

کلیسای آنتوان مقدس | کلیسایی کوچک در شهر نور

یکی از جاهای دیدنی نور مازندران که پیشینه‌ای تاریخی دارد، کلیسای آنتوان مقدس است. این کلیسا که قدمت آن به حدود نیم قرن پیش برمی‌گردد، توسط ارامنه کاتولیک در سال ۱۳۵۲ هجری شمسی ساخته شد. از همین رو می‌توان آن را یکی از آثار معاصر دانست که با معماری خاص هشت ضلعی از جنس گچ و سیمان، نگاه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. برای اینکه از این کلیسا دیدن کنید، کافی است در سفر به شهرستان نور آدرس شهرک ساحلی هایکاشن را پیدا کنید.

کلیسای آنتوان مقدس

آدرس: مازندران، ۴ کیلومتری غرب شهرستان نور، شهرک ساحلی هایکاش، کلیسای آنتوان مقدس

عمارت خان بابا خان | یک اثر ملی در شهر نور

از دیگر آثار تاریخی که شما در سفر به شهر نور مازندران می‌توانید از آن دیدن کنید، بنای تاریخی عمارت خان بابا مربوط به دوران قاجاریه است. این بنا به دلیل ارزش تاریخی در سال ۱۳۸۵ در لیست آثار ملی ثبت شد و امروزه به عنوان یکی از جاذبه‌های تاریخی شهر نور مورد استقبال گردشگران قرار دارد.

عمارت خان بابا خان

آدرس: مازندران، نور، روستای بلده، عمارت خان بابا خان

آرامگاه نیما یوشیج | خانه و آرامگاه پدر شعر نو ایران

نور است و شاعر نامی آن، یعنی نیما یوشیج. اگر قصد شما از سفر به نور دیدن از جاهای دیدنی مازندران است، حتما بازدید از خانه و آرامگاه این شاعر خوش ذوق شعر نو را فراموش نکنید. این خانه با سه ورودی که در لیست آثار ملی ایران قرار دارد.

البته این خانه، یک خانه معمولی نیست. خانه نیما یوشیج درواقع خانه پدری او محسوب می‌شود که در آن بزرگ شده و پس از فوت او به تبدیل آرامگاه و موزه شده است. در این آرامگاه برخی از لوازم این شاعر ایرانی به همراه عکس‌های او، در معرض دید عموم قرار گرفته است.

آرامگاه نیما یوشیج

آدرس: مازندران، نور، روستای یوش، محله لالو، آرامگاه نیما یوشیج

شهر نور، از بهترین شهرهای شمال ایران

شهر نور با طبیعتی سرسبز و  جنگلی یکی از بهترین گزینه‌های سفر به مازندران است. شهری که هم طبیعتی منحصر به فرد دارد و هم به لحاظ تاریخی غنی محسوب می‌شود. ما در این مطلب لیست کاملی از جاهای دیدنی نور مازندران را به شما معرفی کردیم تا به راحتی برای بازدید از آنها برنامه‌ریزی کنید.

شما کدام جاذبه شهر نور را به خوانندگان ما پیشنهاد می‌دهید؟

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی نور مازندران

 جاذبه‌های تاریخی نور مازندران کجاست؟

کاخ تمیشان، قلعه پولاد بلده، کلیسای آنتوان مقدس، عمارت خان بابا خان و آرامگاه و خانه نیما یوشیج از مهمترین جاذبه‌های تاریخی نور هستند.

زیباترین جاذبه‌های طبیعی نور مازندران چیست؟

پارک جنگلی کشپل، دریاچه الیمالات، جنگل نور، فیل سنگی، روستای یوش، روستای لاویج، روستای انارجار و مجموعه تفریحی دریاچه سد آبیدر زیباترین جاذبه‌های طبیعی نور به شمار می‌آید.

زیباترین آبشارهای نور مازندران کدام است؟

آبشارهای آب پری، سیسنگان، ونوش، حرام او، سواسره و آلاشورخانه مهمترین آبشارهای دیدنی نور است.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید