استانبول شهر بزرگ و پر از جاذبه های دیدنی و مراکز خرید معتبر است. اما گاهی شلوغی و هیاهوی این شهر موجب می‌شود در سفر به استانبول بخواهید از جاهایی که خلوت‎‌تر و دورتر از این هیاهو هستند دیدن کنید. اگر از جمله افرادی هستید که از گردش‌های یک روزه لذت می‌برید و دوست دارید چالش سفرهای درون شهری در ترکیه را نیز تجربه کنید، تفریحات اطراف استانبول و سفر یک روزه به مقاصد مختلف می‌تواند هیجان‌انگیز باشد. با مجله گردشگری فلای تودی همراه باشید تا با مناطق دیدنی اطراف استانبول آشنا شوید.

۹ مقصد محبوب برای سفر یکروزه از استانبول

اگر جاهای دیدنی استانبول را دیده‌اید و حالا تصمیم دارید تفریحات اطراف استانبول را تجربه کنید، یکی از مقاصدی که در ادامه معرفی می‌کنیم می‌تواند انتخاب شما باشد. برای سفر به این مقاصد گزینه‌های مختلفی مانند کشتی، اتوبوس، کرایه خودرو یا تورهای مختلفی که در استانبول برگزار می‌شود، در دسترس قرار دارد.

جزایر پرنس | Princes Islands

مجموعه جزایر پرنس از محبوب‌ ترین جاذبه های استانبول هستند که در دریای مرمر قرار دارند. این جزیره‌های دیدنی شامل ۴ جزیره مختلف می‌شوند که در فواصل کمی از هم قرار گرفته‌اند و دورترین آن‌ها که جزیره بویوک آدا نام دارد تقریبا یک ساعت و نیم از شهر استانبول فاصله دارد. برای رسیدن به جزایر باید از کشتی استفاده کنید که سوار شدن به آن از اسکله‌های کاباتاش، بشیکتاش و امین ننو در بخش اروپایی استانبول امکان پذیر است. اما باید از ساعت حرکت کشتی‌ها مطمئن شوید، چرا که در روز یکبار کشتی به این مقاصد حرکت می‌کند و اگر در زمان حرکت در اسکله نباشید، سفرتان به این جزایر را از دست می‌دهید.

از میان ۴ جزیره‌ای که در دریای مرمر انتظار مسافران را می‌کشند ،معمولا جزیره بویوک آدا استانبول محبوب‌تر است. بسیاری از گردشگران و ساکنین شهر استانبول این جزیره را برای گشت و گذارهای آخر هفته و لذت بردن از ساحل و دریا در فصل تابستان انتخاب می‌کنند.

سفر یکروزه از استانبول به جزایر پرنس

کروز در تنگه بسفر

یکی از راه‌های دور شدن از شلوغی شهر استانبول و در عین حال خارج نشدن از شهر، رفتن به کروز بسفر است. تنگه بسفر شهر استانبول را به دو قسمت اروپایی و آسیایی تقسیم می‌کند. گشت کروز در تنگه بسفر معمولا یک گشت نیم روزه است که به شما این امکان را می‌دهد شهر استانبول را از نمایی دیگر ببینید. خط آسمان استانبول و تصویری که این مناره‎‌ها و کاخ‌ها ایجاد کرده‌اند، از وسط دریای مرمر بسیار دیدنی و تماشایی است.

 تورهای مختلفی برای کروز در تنگه بسفر وجود دارد که در ساعات مختلف روز و با مدت زمان متفاوت برگزار می‌شوند. برای بسیاری از مسافران تور کروز تماشای غروب استانبول، تماشایی‌تر است چرا که این امکان را به وجود می‌آورد چهره شهر استانبول را هنگام غروب خورشید ببینید و تصاویر به یاد ماندنی از این صحنه زیبا به یادگار بگیرید.

از استانبول کجا بریم؟ مقاصد محبوب برای سفر یکروزه از استانبول

بورسا | Busra

بورسا یکی از شهرهای قدیمی و از مناطق دیدنی اطراف استانبول محسوب می‌شود که اولین پایتخت امپراطوری عثمانی بوده است. هنوز سازه‌های تاریخی مربوط به این دوره در میان جاذبه های گردشگری بورسا قرار دارد. از جمله مهم‌ترین آن‌ها که نماد این شهر نیز به شمار می‎‌رود، مسجد بزرگ (به ترکی mammoth Ulu Cami) آن است که توسط سلجوق سلطان بایزید اول ساخته شد. این مسجد ۲۰ گنبد دارد که موجب درخشش و نمایان بودن آن از تمام نقاط شهر می‌شود.

از استانبول کجا بریم؟ مقاصد محبوب برای سفر یکروزه از استانبول

با وجود پراکنده بودن شهر بورسا، جاذبه‌های دیدنی آن در فاصله کمی از هم قرار گرفته‌اند. بنابراین اگر دوست دارید در گشت یکروزه خود در بورسا از آن‌ها دیدن کنید، فقط باید به مرکز شهر و جایی که این مسجد بزرگ قرار گرفته است بروید و سایر دیدنی‌ های شهر بورسا را اطراف آن ببینید.

اما بورسا فقط به جاذبه‌های تاریخی ختم نمی‌شود، امتحان کردن غذاهای سنتی ترکی، خرید سوغاتی و گشت و گذار در پارک ملی اولوداغ (Uludaq National Park) از جمله تجربه‌های لذتبخش در بورسا خواهند بود.

فاصله بورسا از شهر استانبول تقریبا ۱۶۰ کیلومتر است. علاوه بر تور یک روزه که از استانبول به این مقصد برگزار می‌شود، شما خودتان نیز می‌توانید با کشتی، تاکسی و اتوبوس به بورسا سفر کنید. تاکسی‌ها به مقصد بورسا تقریبا ۳ ساعت در مسیر هستند و هزینه بالایی را برای این سفر در نظر می‌گیرند که از ۶۰۰ لیر آغاز می‌شود (با توجه به تغییر قیمت‌ها در ترکیه، این مبلغ ممکن است در تاریخ سفر شما افزایش یابد).

اتوبوس‌ها از ترمینال استانبول هر ساعت به مقصد بورسا حرکت می‌کنند و معمولا ۳ الی ۴ ساعت در راه هستند. هزینه این سفر با اتوبوس بین ۴۰ الی ۶۰ لیر خواهد بود. اتوبوس‌ها در ترمینال بورسا توقف می‌کنند که ۱۰ کیلومتر از شهر فاصله دارد، از این ترمینال باید مجدد اتوبوس سوار شوید و به مرکز شهر بروید. بازگشتتان به استانبول نیز از همین طریق ممکن است.

تفریحات اطراف استانبول

راه دیگری که می‌توانید به کمک آن سفر یک روزه از استانبول به بورسا داشته باشید، استفاده از کشتی و قایق‌ است که از دو بندرگاهی که در منطقه توریستی سلطان احمد قرار دارند، روزانه ۴ تا ۶ بار به این مقصد حرکت می‌کنند. ساعت حرکت قایق‌ها تقریبا هر دو ساعت یکبار است. اما اگر وقتی به اسکله رسیدید و قایقی نبود، با گشتی یک ساعته در منطقه سلطان احمد و بازگشت به اسکله، فرصت رفتن به بورسا را خواهید داشت.

 این مسیر تقریبا ۳ ساعت طول می‌کشد و مبلغ آن گاهی از اتوبوس کمتر است و بین ۳۰ الی ۴۰ لیر می‌شود. ساعت حرکت قایق‌هایی که با برند IDO به مقصد بورسا حرکت می‌کنند را از روی سایت آن چک کنید تا بتوانید برنامه بهتری برای سفر یک روزه از استانبول به بورسا بریزید.

ادیرنه | Edirne

به عنوان دومین پایتخت عثمانی، ادیرنه نیز ساختمان‌ها و مساجدی دارد که قدمت آن‌ها به گذشته دور می‌رسد. علاوه بر این سازه‌های تاریخی، که احتمالا نمونه‌های مشابه زیادی از آن‌ها را در شهر استانبول دیده باشید، ادیرنه تفریحات و فستیوال‌های مهیجی دارد. همین مسئله باعث شده تا ساکنین استانبول و حتی گردشگران فاصله سه ساعته از این شهر را طی کنند تا به ادیرنه بروند.

در نظر داشته باشید که ادیرنه شهر کوچکی است که قدم زدن در آن شما را وارد دنیای دیگری از تاریخ استانبول می‌کند. بنابراین اگر به گشت و گذار و قدم زدن در بخشی از تاریخ علاقمند هستید و در عین حال دوست دارید از فروشنده‌های محلی خرید داشته باشید، رفتن به ادیرنه می‌تواند تجربه متفاوتی برایتان باشد. برای رسیدن به ادیرنه نیز می‌توانید از اتوبوس، تاکسی، تور یکروزه و قطار استفاده کنید.

از استانبول کجا بریم؟ مقاصد محبوب برای سفر یکروزه از استانبول

شیله | Sile

از جمله مقاصد دیدنی و تفریحی زیبا در نزدیکی شهر استانبول، روستایی جذاب و تماشایی به نام شیله است. شیله در ابتدا یک روستای ماهیگیری بوده است اما سواحل شن‌های سفید آن موجب شد این منطقه به یک ریزورت تفریحی برای سفرهای تابستانی تبدیل شود. اغلب ساکنین استانبول این مقصد را برای گذراندن تعطیلات تابستان و لذت بردن از ساحل دریای سیاه انتخاب می‌کنند. اگرچه محبوب‌ترین چیزی که مسافران را به این مقصد می‌کشاند ساحل آن است، شیله جاذبه‌های دیگری نیز دارد. از جمله جاهای دیدنی شیله قلعه کوچکی است که در نزدیکی ساحل قرار دارد. قدمت این اثر تاریخی به قرن ۱۴ میلادی بازمی‌گردد و یکفانوس دریایی متعلق به دوره عثمانی داراست.

سفر به شیله در تابستان یک تجربه منحصر به فرد در ترکیه خواهد بود. از آنجایی که فاصله این منطقه تا میدان تکسیم استانبول حدود ۲ ساعت است، به راحتی می‌توان یک روز به این مقصد رفت و شب به استانبول برگشت. اگرچه برخی ترجیح می‌دهند شب را نیز در شیله سپری کنند، اما شما می‌توانید با رزرو هتل استانبول ، فقط از این مقصد به عنوان سفر یک روزه استفاده کنید.

از استانبول کجا بریم؟ مقاصد محبوب برای سفر یکروزه از استانبول

برای رفتن به شیله می‌توانید از اتوبوس‌های دریایی که در برخی از روزها از ترمینال ینی کاپی (Yenikapi) استانبول به سمت شیله حرکت می‌کنند، استفاده کنید. اما لازم است صبح زود به اسکله بروید، چرا که در اغلب مواقع این اتوبوس‌های دریایی قبل از ساعت ۹ صبح حرکت می‌کنند. در غیر این صورت اتوبوس‌های شهری که در اسکله اسکودار (Uskudar) در سمت آسیایی استانبول به سمت شیله حرکت می‌کنند، نیز در دسترس قرار دارند.

ایزنیک | Iznik

ایزنیک نیز از شهرهای دیدنی اطراف استانبول است که در آن ترکیبی از تاریخ ترک‌ها، یونانی‌ها و حتی رومیان به چشم می‌خورد. با این وجود ایزنیک از جمله شهرهایی است که توجه زیادی به آن نشده و بیشتر جاذبه‌های تاریخی آن به خرابه‌هایی تبدیل شده است. اما به جز جاذبه‌های تاریخی، این شهر طبیعت بکر و زیبایی دارد که می‌تواند برای تور یک روزه و دور بودن از فضای شهری گزینه مناسبی باشد. علاوه بر اینها، کافه‌ها و رستوران‌های این شهر نیز انواع غذاهای سنتی ترکی را برای سلایق مختلف ارائه می‌کنند و معمولا از کیفیت بالایی برخوردارند.

از جمله معروف ترین دیدنی‌ های ایزنیک می‌توان به یک سازه قدیمی مربوط به دوره بیزانس اشاره کرد که با نام ایاصوفیه شناخته می‌شود، اما با مسجد ایاصوفیه در استانبول متفاوت است. این شهر کوچک تقریبا ۱۴۰ کیلومتر از استانبول فاصله دارد و معمولا سفر به آن با تاکسی حدود یک ساعت و نیم طول می‌کشد.

از اسکله ینی کاپی در منطقه تاریخی سلطان احمد سوار اتوبوس‌های دریایی به مقصد Yalova شوید و پس از رسیدن به این مقصد، که حدود ۷۰ دقیقه طول می‌کشد، سوار اتوبوس شوید و به مرکز شهر ایزنیک بروید.

تفریحات اطراف استانبول

ساپانجا | Sapanca

اگر به دنبال یک طبیعت بکر و منحصر به فرد هستید، سفر به ساپانجا را در لیست دیدنی های اطراف استانبول قرار دهید. این شهر کوچک در فاصله دو ساعته از استانبول، در استان ساکاریا (Sakarya) واقع شده است. ساپانجا به دلیل داشتن طبیعتی شگفت انگیز و قرار گرفتن در کنار یک دریاچه طبیعی بزرگ و زیبا، هم از آب و هوای خوبی برخوردار است هم مناظر طبیعی خاص و زیبایی دارد.

شرایط آب و هوایی و طبیعت زیبای این شهر به مرور زمان باعث شده ساپانجا به یک مقصد محبوب گردشگری در فصول مختلف تبدیل شود. از جاذبه‌های این منطقه می‌توان به قرار گرفتن آن در حاشیه یک ریزورت زمستانی اشاره کرد. به همین دلیل ساپانجا حتی در فصل سرد و برفی زمستان نیز خالی از گردشگر نیست.

این شهر هتل‌ها و ویلاهای متعددی دارد که هر کدام به شکلی خاص و در دل طبیعت شکل گرفته‌اند. به همین دلیل است که بسیاری از ساکنین استانبول ترجیح می‌دهند تعطیلات خود را در این هتل‌ها سپری کنند. از این رو بهترین زمان سفر به ساپانجا وسط هفته یا روزهای غیرتعطیل است.

از استانبول کجا بریم؟ مقاصد محبوب برای سفر یکروزه از استانبول

برای رفتن به ساپانجا می‌توانید به ترمینال استانبول بروید و اتوبوس‌هایی که به مقصد ساپانجا حرکت می‌کنند را سوار شوید. این مسیر معمولا ۴ ساعت طول می‌کشد. به جز اتوبوس، امکان سفر به ساپانچا با قطار نیز وجود دارد. در نظر داشته باشید اگر هتل خود را در بخش آسیایی استانبول رزرو کنید، مسیر کوتاهتری به این مقصد خواهید داشت چرا که دیگر نیازی به تردد از روی دریای مرمر وجود ندارد. بنابراین اگر می‌خواهید با قطار به ساپانجا بروید بهتر است هتل شما در سمت آسیایی شهر استانبول باشد تا بتوانید قطار ساعت ۷ صبح را سوار شوید.

پولونزکوی | Polonezkoy

در فاصله ۳۰ کیلومتری از استانبول در بخش آسیایی شهر، یک شهرک زیبا و کوچک با نام پولونزکوی قرار دارد که با طبیعت زیبا و سرسبزش شهرت پیدا کرده و از جمله مقاصد محبوب سفر یک روزه از استانبول است. در گذشته، پولونزکوی محل سکونت لهستانی‌ها بوده و به همین جهت ساختار و معماری آن کاملا متفاوت‌تر از آن چیزی است که در شهر استانبول و سایر مقاصد محبوب مشابه می‌بینید. با وجود اینکه امروزه ترک‌ها در این روستای کوچک زندگی می‌کنند، اما هنوز سبک زندگی اروپایی در آن حفظ شده و با قدم گذاشتن به آن، تفاوت ظاهری آن با سایر نقاط معرفی شده در فهرست جاهای دیدنی اطراف استانبول را متوجه خواهید شد.

پولونزکوی یک جنگل سرسبز دارد که در فصل تابستان محل مناسبی برای کمپ یک روزه به شمار می‌رود. علاوه بر این زیبایی و طبیعت این منطقه، پارک طبیعی پولونزکوی و نهیر پارک از جمله دیگر دیدنی‌های آن به شمار می‌روند.

مناطق دیدنی اطراف استانبول

فاصله پولونزکوی از استانبول ۴۰ کیلومتر است. اگر از استانبول خودرو کرایه کنید، پس از عبور از پل جدید شهر که پل سلطان محمت نام دارد، تابلوهای راهنمایی که شما را به این روستای بکر می‌برند خواهید دید. تقریبا فاصله پولونزکوی وقتی شما از پل عبور کرده‌اید و در بخش آسیایی استانبول قرار دارید، حدود بیست دقیقه است.

اسکی شهیر | Eskisehir

کمی دورتر از شهر استانبول، با فاصله‌ای حدود چهار ساعت، یک شهر کوچک که به عنوان شهر جوان و دانشجویی ترکیه نیز شناخته می‌شود، قرار دارد. این شهر زیبا را نیز می‌توانید در فهرست تفریحات اطراف استانبول قرار دهید. اسکی شهیر یک شهر زیبا و کوچک است که گشتن آن زیاد زمان نمی‌برد و معمولا همان یک روز برای سفر شما کافی خواهد بود. بازدید از پارک فرهنگی هنری اسکی شهیر که ظاهری شبیه به دیزنی لند دارد، از جمله محبوب‌ترین تفریحاتی است که در این شهر کوچک و جذاب می‌توان انجام داد.

جاذبه های اطراف استانبول

جاهای دیدنی اطراف استانبول را از دست ندهید

اگر دفعه اولی نیست که بلیط هواپیما استانبول را می‌خرید و به این شهر سفر می‌کنید، این بار یک تجربه متفاوت داشته باشید. مناطق دیدنی اطراف استانبول بسیار تماشایی و کمتر شناخته شده هستند. بنابراین زمان را هدر ندهید و با توجه به سلیقه و برنامه‌ای که برای سفرتان دارید یکی از مقاصد سفر یک روزه از استانبول را برای گشت و گذار انتخاب کنید.

آیا شما تجربه بازدید از این مقاصد یک روزه و دیدنی را داشته‌اید؟ تجربه سفر بین شهرهای ترکیه را با ما در میان بگذارید.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید