بهترین مقاصد گردشگری برای سفر بازنشستگی

2
3251
مقاصد گردشگری برای سفر بازنشستگی
مقاصد گردشگری برای سفر بازنشستگی

با بهترین مقاصد گردشگری برای سفر بازنشستگی آشنا شوید

برخی تصور می‌کنند که بازنشست شدن به معنای تنهایی و دور شدن از زندگی است، در حالی که بازنشستگی آغازی نو برای تجربه کردن و کشف کردن خواهد بود. بسیاری از سالمندان پس از بازنشست شدن، خود را از انجام هر کاری منع می‌کنند. در حالی که سفر کردن در این دوران بسیار توصیه می‌شود. آیا با بهترین مقاصد گردشگری برای سفر بازنشستگی آشنا هستید؟

خرید بلیط هواپیما

سفر کردن در دوران بازنشستگی فواید بسیاری دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. اگر شما از آن دسته سالمندانی هستید که برای دوران بازنشستگی خود ایده‌ای ندارید تا به کجا سفر کنید، با فلای تودی همراه باشید تا ۵ مقصد گردشگری برای سفر بعد از بازنشستگی را به شما معرفی کنیم.

فواید سفر برای سالمندان

مقاصد گردشگری برای سفر بازنشستگی
تعامل با دیگران در سفر سلامت روحی را به ارمغان می‌آورد

تأثیر مثبت سفر بر جنبه‌های شناختی، جسمی و روحی سالمندان بسیار است. دوران سالمندی برخلاف تصور عموم از اهمیت بالایی برخوردار است. شاید بازدهی و توانایی افراد سالمند مانند دوران جوانی نباشد، اما راه‌های بسیاری وجود دارد که باعث ارتقا کیفیت زندگی افراد سالمند شود. یکی از این راه‌ها سفر کردن است، زیرا بر روی سلامت روان و جسمی سالمندان تاثیر می‌گذارد. زمانی که سالمندان خود را از روال معمول زندگی رها می‌کنند و به مکان‌های جدید سفر می‌کنند، باعث بهبود سیستم عصبی مغز می‌شود.

همچنین با یادگیری زبان و مکان‌های متنوع، حافظه افراد کهنسال تقویت می‌شود. از طرفی مهارت‌های اجتماعی سالمندان در طول سفر ارتقا پیدا می‌کند. تعامل با افراد و آشنایی با فرهنگ‌های جدید، سلامت شناختی سالمندان را تقویت می‌کند. امتحان غذاهای جدید و مشاهده آداب و رسوم فرهنگی باعث می‌شود فرد نسبت به جهان و محیط اطراف خود بازتر فکر کند. مجموع این عوامل سبب می‌شود تا هوشیاری مغز با افزایش سن بالا رود.

چند نکته برای سفر به همراه سالمندان

مقاصد گردشگری برای سفر بازنشستگی
مسیرهای سفر را از قبل مشخص کنید

بسیار دیده شده که سالمندان سفر را سخت و دشوار می‌دانند. در حالی که اگر یکسری نکات برای سفر با سالمندان رعایت شود، سختی‌های سفر را برای آنها به راحتی تبدیل می‌کند. یکی از مهمترین مسائل سالمندان که آنها را از سفر کردن باز می‌دارد، وضعیت جسمانی و بیماری‌های آنان است.

در حالی که رعایت نکات ضروری برای سفری بی‌دردسر می‌تواند گردشگری را برای سالمندان دلچسب کند. از این رو توصیه می‌شود که سالمندان قبل از سفر، با پزشک معالج خود مشورت کنند، آزمایش‌های لازم را برای سفر انجام دهند و اگر داروی خاصی را باید در طول سفر استفاده کنند، همراه داشته باشند.

نکته دیگر، انتخاب مسیر و مقصد مناسب در سفر با سالمندان است. در واقع سالمندان، باید مقصدهایی را انتخاب کنند که به لحاظ روحی و جسمی متناسب با احوالات آنان باشد. البته در این مقاله مقاصد گردشگری برای سفر بازنشستگی را به شما معرفی خواهیم کرد. این مقاصد متناسب با تمامی روحیات سالمندان انتخاب شده است.

نکات سفر 2
قبل از سفر محل اقامت خود را رزرو کنید

مسئله دیگری که باید به آن توجه شود غذای سالم است. بیشتر سالمندان مشکلات گوارشی دارند، از این رو غذاهای سالم باید در رژیم غذایی آنان در طول سفر قرار بگیرد. توصیه می‌شود از مصرف غذاهای فست فودی و پر روغن در سفر دوری کنند.

رزرو هتل

راحتی اقامت برای بسیاری از سالمندان از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین برای آسایش بیشتر سالمندان در سفر، توصیه می‌شود که محل اقامت قبل از سفر رزرو شده باشد. اینگونه، پس از رسیدن به مقصد بدون دغدغه انتخاب محل اقامت مناسب در مکانی از قبل تعیین شده، ساکن خواهند شد.

مدارک مورد نیاز برای سفر را به همراه داشته باشید. سالمندان برای داشتن سفری راحت، باید از مدارک شناسایی کپی تهیه کنند. علاوه بر این، شماره‌های ضروری مقصد باید همراه مسافران سالمند باشد تا در صورت مشکل از آنها استفاده کنند.

مقصد اول، مناطق سرسبز و طبیعت

مقصد سرسبز
مناطق سرسبز سطح انرژی افراد سالمند را بالا می‌برد

مناطق جنگلی را می‌توان اولین پیشنهاد برای مسافران سالمند برای گردشگری در نظر گرفت. چرا که حس طراوت و تازگی تاثیر بسزایی بر روحیه‌ی آنان خواهد گذاشت. مناطق سرسبز بسیاری در کشور ما وجود دارد که همچنان حال و هوای بکر خود را حفظ کرده‌اند.

درحالی که بیشترین مناطق جنگلی در قسمت شمالی کشور قرار گرفته‌اند، اما در شهرهای شمال غربی و جنوب شرقی نیز می‌توان مکان‌های بکر و طبیعی را مشاهده کرد. مناطق سرسبز به دلیل وجود اکسیژن بالا در محیط، سطح انرژی سالمندان را افزایش می‌دهند.

مقصد دوم، چشمه‌های آب گرم

مقصد چشمه
چشمه‌های آب گرم دردهای مفاصل سالمندان را کاهش می‌دهد

یکی از مفید‌ترین مقصدها برای گردشگری سالمندان، چشمه‌های آبگرم است. به دلیل خاصیت درمانی این چشمه‌ها، سفر به مناطقی که از این چشمه‌ها برخوردار هستند، توصیه می‌شود. از چشمه‌های آبگرم معروف می‌توان به سرعین اردبیل، چشمه آب گرم مازندران، چشمه آب گرم فلکده مازندران و چشمه آب گرم اهرم در بوشهر اشاره کرد. اگر دردهای مفصلی دارید و می‌خواهید سفر برای شما شفابخش باشد، چشمه‌های آب گرم می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

مقصد سوم، مناطق ساحلی و دریایی

مقصد ساحلی
برای کاهش استرس قدم زدن در آب‌های دریا و سواحل توصیه می‌شود

سواحل دریاها محلی مناسب برای کاهش فشارهای روانی هستند. استراحت در اطراف دریا و مشاهده‌ موج‌های خروشان آن، آرامش بالایی را برای سالمندان به همراه می‌آورد. راه رفتن در آب برای سالمندان فواید پزشکی نیز دارد، پس توصیه می‌شود با رعایت نکات ایمنی و بهداشتی در قسمت‌های کم عمق دریا قدم بزنید.

مقصد چهارم، مناطق تاریخی

مقصد تاریخی
مناطق تاریخی که بازدید آنها طولانی نباشد انتخاب شود

بسیاری از افراد سالمند، به مناطق تاریخی و باستانی بسیار علاقه دارند. هر آنچه که رنگ و بویی از گذشته را به همراه داشته باشد برای سالمندان از جذابیت بالایی برخوردار است. البته، بازدید از موزه‌ها زمان زیادی از گردشگران را می‌گیرد. بنابراین، سالمندان باید مکان‌های تاریخی که مسافت طولانی نداشته‌ باشند را انتخاب کنند. اینگونه، در زمان صرفه‌جویی و از بی حوصله شدن جلوگیری می‌شود.

Link 1 راهنمای سفر با نوزاد

 

مقصد پنجم، مناطق کوهستانی

مقصد کوهستانی
سالمندانی که مشلات تنفسی دارند، به مناطق کوهپایه‌ای سفر کنند

آلودگی شهرهای بزرگ، عرصه‌ی زندگی را برای سالمندان تنگ کرده است. از این رو تنفس هوای سالم و عاری از دود و دم برای سالمندان حیاتی تلقی می‌شود. مناطق کوهستانی و کوهپایه‌ای در این مواقع به عنوان یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای سفر بازنشستگی توصیه می‌شود. ویلاها و خانه‌های ییلاقی در کوهپایه‌ی کوه‌ها محلی مناسب برای سالمندانی است که توانایی بالا رفتن از کوه را ندارند.

مقاصدی که سفر به آن‌ها به افراد بازنشسته و سالمند توصیه نمی‌شود

نباید سفر
شهرهایی که پر از مراکز خرید هستند برای افراد سالمند حوصله بر خواهند بود

حفظ سلامتی در سفرهای سالمندان اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از این رو سفرهای طولانی مدت و مسیرهای سخت برای سالمندان توصیه نمی‌شود. اگر سالمندی از بیماری‌های قلبی و عروقی رنج می‌برد، از سفرهای هوایی باید بپرهیزند. همچنین مقاصدی که هیچ کدام از ویژگی‌های بهترین مقاصد گردشگری برای سفر بازنشستگی را نداشته باشند، توصیه نمی‌شود. شهرهای مدرن که مملو از مراکز خرید هستند، انتخاب خوبی برای سفرهای سالمندان نیستند.

نتایج سفر بر روی سالمندان

نتایج سفر
سفر اعتماد بنفس و امید به زندگی را پس از دوران بازنشستگی افزایش می دهد

برخی اینطور می‌گویند، سفر تنها چیزی است که می‌توانیم آن را بخریم و ثروتمند شویم، زیرا سفر مزایای بسیاری در سلامت روحی و جسمی می‌‌گذارد. مطالعاتی که بر روی سالمندانی که سفر کرده‌اند انجام شده، نشان می‌دهد:

  • مردانی که سالانه به سفر و گردشگری می‌روند، ۳۲ درصد کمتر در معرض بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرند.
  • حمله‌های قلبی نقش مهمی در مرگ و میر سالمندان دارند.
  • زنانی که حداقل دو بار در سال به سفر می‌روند، استرس کمتری دارند و کمتر دچار افسردگی می‌شوند. سفرهای کوتاه مدت سه روزه سطح فشار روانی را به شدت کاهش می‌دهند.
  • سفر باعث افزایش اعتماد بنفس سالمندان شده است. انعطاف سالمندان بالا می‌رود و به راحتی با اتفاقات ناخواسته روبه رو می‌شوند.

2 نظرات

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید