راهنمای سفر با نوزاد

0
3181
نکات مهم و راهکارهای ویژه برای سفر با کودکان!
نکات مهم و راهکارهای ویژه برای سفر با کودکان!

راهنمای سفر با نوزاد

اگر قصد سفر به همراه نوزاد خود را دارید، باید قبل از آن آمادگی پذیرش تمامی اتفاقات تلخ و شیرین این سفر را داشته باشید. سفر با نوزاد علاوه بر لذت‌بخش و دلنشین بودن، همواره با دغدغه‌های مهمی برای والدین به همراه بوده است؛ به گونه‌ای که حتی گاهی پیش می‌آید از رفتن به سفر سر باز کنند. این دغدغه برای والدینی که اولین فرزند خود را به دنیا آورده‌اند و کم‌تجربه هستند و یا فرزندشان بسیار کوچک است، نگران کننده‌تر بوده و به دنبال راهکارهایی برای آسان‌تر و هرچه بیشتر ایمن‌ سفر کردن هستند. در این مقاله از مجله گردشگری فلای تودی قصد داریم شما را با نکاتی درباره سفر به همراه کودکان آشنا کنیم تا با رعایت آن‌ها سفری خاطره‌انگیز را تجربه کنید.

ضروری ترین نکات سفر با نوزاد

راهنمای سفر با نوزاد
نکات مهم و راهکارهای ویژه برای سفر با کودکان

مهم‌ترین و اولین نکته‌ی حائز اهمیت در مورد سفر با نوزاد و کودکان خردسال، انتخاب نوع وسیله نقلیه برای مسافرت است. اگر مقصد مورد نظرتان فاصله زیادی تا محل سکونت شما دارد و از لحاظ مالی محدودیتی ندارید، بهترین و راحت‌ترین نوع سفر برای شما انتخاب هواپیما است چرا که مدت زمان رسیدن شما را به صورت چشم‌گیری کاهش می‌دهد. بر خلاف سفر هوایی، سفر زمینی زمانبرتر است و برای مسافت‌های طولانی می‌تواند خسته کننده باشد؛ اما برای سفر‌هایی با مسافت کوتاه با رعایت چند نکته می‌توانید به آسانی با کودک خود سفر کنید و از سفر خود لذت ببرید. از آنجایی که نکات سفر هوایی و زمینی با کودک متفاوت است در ادامه به تفکیک به بررسی نکات آن ‌می‌پردازیم.

نکات سفر هوایی با نوزاد

راهنمای سفر با نوزاد
تجربه سفر هوایی با کودک

اولین نکته که باید به آن توجه کرد سن کودک برای سوار شدن به هواپیما است. دقت بفرمایید که مناسب‌ترین سن برای سوار شدن نوزاد به هواپیما بعد از یک ماه و نیمه‌گی است. برای اینکه پروازی بدون استرس داشته باشید سعی کنید حداقل یک ساعت قبل از زمان پروازتان در فرودگاه حضور یابید و در این هنگام می‌توانید از امکانات و خدمات اتاق مادر و کودک بهره ببرید. از آنجایی که در ارتفاع زیاد امکان گرفتگی گوش بسیار بالا است، لذا برای از بین بردن این حالت حتما به نوزاد خود مقداری آب یا شیر دهید و یا پستانک را در دهان او قرار دهید.

اگر برایتان مقدور است پروازی که در ساعات اولیه روز است را انتخاب نمایید و آن را به شب موکول نکنید چرا که در آن هنگام ممکن است کودکان بهانه‌گیر و خسته باشند و شما را نیز اذیت کنند.

برای راحت‌تر شدن جابه‌جایی نوزاد می‌توانید از آغوشی استفاده کنید چرا که امکان حمل نوزاد و همچنین شیر دادن را آسان می‌کند. اگر این امکان برای شما وجود دارد که صندلی جداگانه برای کودک تهیه فرمایید می‌توانید با خیال راحت کرییر کودک را به داخل کابین برده و نوزاد را در آن قرار دهید.

اگر قرار است در تمام طول پرواز نوزاد در آغوش شما باشد و بر روی پا شما نشسته باشد، از مهماندار تقاضای کمربند ویژه نوزاد نمایید.

وسایل مورد نیاز نوزاد در داخل کابین هواپیما

وسایل مورد نیاز نوزاد در داخل کابین هواپیما برای سفر با نوزاد
وسایل مورد نیاز نوزاد در داخل کابین هواپیما

در طول سفر تمامی وسایل ضروری (با توجه به مدت زمان پرواز)، که فکر می‌کنید مورد نیاز فرزندتان باشد را در یک ساک دستی که دسترسی به آن راحت باشد قرار دهید. برخی از این اقلام مهم عبارتند از: پوشک، حداقل یک دست لباس اضافه، شیشه شیر، آب جوشیده، پستانک، دستمال مرطوب، پتوی سبک، پد مخصوص تعویض پوشک و اسباب بازی کوچک و سرگرم‌کننده. شایان ذکر است که در کابین هواپیما مجاز به حمل ۱۰۰ میلی گرم مایع شامل شیر و مواد غذایی کودک می‌باشید.

نکات سفر زمینی با نوزاد

سفر با نوزاد با ماشین شخصی

راهنمای سفر با نوزاد
سفر زمینی با نوزاد

در صورت کوتاه بودن مسیر سفر و استاندارد بودن ماشین شخصی، یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفر با نوزاد انتخاب ماشین است. در سفر با ماشین از نکاتی که حتما باید به آن توجه شود سیستم تهویه گرمایشی-سرمایشی مناسب خودرو است. انتخاب لباس مناسب فصل برای کودک نیز مورد بعدی است که باید به آن توجه شود.

مهم‌ترین مزیت سفر با خودرو شخصی این است که محدودیت زمانی ندارید و شخص شما کسی است که سفر را برنامه ریزی می‌کند. هرموقع که احساس نیاز کنید می‌توانید در مسیر توقف کرده و به استراحت بپردازید و نیازهای کودکتان را مرتفع کنید. اینگونه خستگی کودک هم کمتر می‌شود و بی‌قراری و ناآرامی کمتری خواهد کرد. همچنین در صورت نیاز به پزشک در طول مسیر، به راحتی می‌توانید تغییر مسیر داده و مشکل را برطرف نمایید.

همچنین سفر با وسیله شخصی دست شما را در انتخاب وسایل سفر باز می‌گذارد و می‌توانید بدون دغدغه هر آنچه مورد نیاز خود و کودکتان است را متناسب با ظرفیت ماشین، به همراه خود ببرید.

اگر کودک شما در سنی است که بتواند روی صندلی مخصوص بچه بنشیند، با تهیه صندلی مخصوص این آرامش را به خودتان در حین سفر هدیه دهید، چرا که در صورت استفاده از این صندلی مراقبت از کودک بسیار راحت‌تر خواهد بود.

سفر با نوزاد با اتوبوس

سفر با نوزاد با اتوبوس
سفر با نوزاد با اتوبوس

برای سفر با اتوبوس سعی کنید زمانی را انتخاب کنید که تعداد مسافران کم باشد و یا اگر برایتان مقدور است صندلی جدا برای فرزندتان رزرو کنید تا آزادی عمل خودتان بیشتر شود. اگر کودک شما به سنی رسیده باشد که به تنهایی بتواند روی صندلی بنشیند، حتما کمربند ایمنی کودک را ببندید. همچنین از همراه داشتن آب، خوراکی‌های خوشمزه و سرگرمی‌های کودکتان غافل نشوید. یکی از محدودیت‌های سفر با اتوبوس این است که جهت رفاه حال دیگر مسافران، این اجازه را ندارید که در اتوبوس پوشک بچه را عوض کنید و باید این کار را در توقف‌های حین مسیر انجام دهید.

سفر با نوزاد با قطار

سفر با نوزاد با قطار
سفر با نوزاد با قطار

سفر با قطار نسبت به اتوبوس فضای بیشتری را برای استفاده در اختیارتان قرار می‌دهد. همچنین با همراه داشتن وسایل بهداشتی کودک می‌توانید در صورت نیاز به راحتی پوشک بچه را هر زمان که اراده کردید، عوض کنید. اگر این امکان برای شما وجود داشته باشد که کوپه‌ای دربست را رزرو کنید، آزادی عمل شما بیشتر خواهد شد. دقت نمایید که به اندازه نیاز برای کودک لباس متناسب با فصل و پوشک اضافه به همراه داشته باشید.

مهم‌ترین نقطه ضعف قطار، طولانی‌تر شدن و مدت زمان بیشتر مسیر است که ممکن است کودک را خسته کند.

اگر فرزند شما به سنی رسیده باشد که بتواند از کالسکه یا صندلی مخصوص بچه استفاده کند، خوب است بدانید که حمل آن‌ها، در وسایل نقلیه عمومی مجاز است.

چند نکته دیگر

راهنمایی برای سفر با نوزاد
راهنمایی برای سفر با نوزاد
  • اگر با وسیله‌‌ای غیر از ماشین شخصی سفر می‌کنید از بردن وسایل غیرضروری بپرهیزید.
  • سعی کنید فصول خلوت سال را برای سفر انتخاب کنید تا جاده‌ها، مراکز گردشگری و هتل‌ها خلوت‌تر باشند و فرزند شما با ناآرامی‌های کمتری مواجه شود.
  • اگر با ماشین شخصی سفر می‌کنید، امنیت نوزاد در طول مسیر را جدی بگیرید و سعی کنید که از در آغوش گرفتن نوزاد در طول مسیر حتی‌الامکان خودداری فرمایید چرا که ترمز ناگهانی می‌تواند منجر به آسیب کودک شود.
  • اگر برایتان مقدور است مراکزی را برای اقامت انتخاب کنید که امکانات رفاهی و سرگرمی برای کودکان داشته باشد .

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید