۱۰ غذایی که باید در استانبول امتحان کرد

0
9189
غذاهای استانبول
غذاهای استانبول

محبوب ترین غذاهای استانبول

غذاهای ترکی بسیار متنوع هستند و شهرتی جهانی دارند. استانبول، مانند دیگ جوشانی از فرهنگ‌های مختلف است که تاثیرات خوشایندی بر روی غذاهای ترکی گذاشته است. بنابراین در سفر به استانبول رفتن به فست فودهای معروف و بین‌المللی را فراموش کنید و فرصت تجربه و لذت بردن از غذاهای استانبول را از دست ندهید. سوالی که پیش می‌آید این است که با این همه حق انتخاب از کجا باید شروع کنیم؟ در ادامه فلای تودی فهرستی از معروف‌ترین غذاهای ترکی را در اختیارتان قرار می‌دهد.

صبحانه ترکی

صبحانه‌ ترکی با صبحانه‌های اروپایی کمی متفاوت است. برای شروع، چای جایگزین قهوه شده است همچنین گوجه‌فرنگی و خیار در یک صبحانه ترکی ضروری هستند اما بقیه موارد شبیه کشورهای اروپایی است. محبوب‌ترین و متداول‌ترین نان برای صبحانه ترکی، نان سفید است با این حال امروزه انواع مختلف نان مثل نان چاودار نیز استفاده می‌شود. پنیرهای سفید شبیه به پنیر فتا، پنیرهای قدیمی، زیتون سیاه و سبز، کره، عسل، خامه، سرشیر، مربا، املت یا تخم مرغ پخته شده از دیگر گزینه‌های صبحانه‌های ترکی هستند.

دو غذای غافلگیرکننده دیگر در این وعده غذایی عبارتند از sucuklu yumurta و börek که توریست‌ها و گردشگران با خوردن آنها عاشق صبحانه ترکی می‌شوند. Sucuk، نوعی سوسیس خشک شده از گوشت گاو، سیر، انواع ادویه مثل فلفل قرمز، نمک، سماق و زیره سبز تشکیل شده است و معمولا در ماهیتابه با تخم مرغ پخته می‌شود. Börek نیز از ورقه‌های نازک خمیر که با پنیر، گوشت چرخ کرده، سبزیجات پیچیده و پخته شده، تشکیل می‌شود. خوردن صبحانه ترکی در کنار ساحل بسفر و در مناطقی مثل “ببک” و “روملی حصار” یک خاطره به یادماندنی در سفر به استانبول را برایتان رقم خواهد زد.

صبحانه ترکی یکی از غذاهای استانبول
صبحانه ترکی

منمن

مِنِمِن (Menemen)، نوعی املت خوشمزه ترکی است که از پیاز سرخ شده و گوجه پخته شده با تخم مرغ، سبزیجات معطر، نمک، فلفل سیاه و قرمز تهیه می‌شود. این غذا اسم خود را از ناحیه‌ای در ازمیر در منطقه اژه گرفته است. گوجه فرنگی که اصلی‌ترین قسمت این غذا است، اولین بار اوایل دهه ۱۹۲۰ در ازمیر کاشته شد و پس از آن ایده درست کردن این غذا شکل گرفت. با اینکه غذای منمن، یک غذای ساده است ولی دلیل معروف بودن آن استفاده از مواد طبیعی و ارگانیک و در کنار آن مواد اضافی دیگر مثل پنیر، گوشت، قارچ، سوسیس، حتی مرغ یا بادمجان است.

منمن یکی از غذاهای استانبول
منمن از غذاهای استانبول

 مزه

مزه (Meze) یک پیش غذا که حتی از یک وعده غذایی کاملتر است و میتواند به جای آن سرو شود. رستوران هایی که در درست کردن این غذا حرفه‌ای هستند را meyhane می‌نامند. این رستوران‌ها، مکان‌هایی سنتی هستند که مزه را همراه با انواع نوشیدنی و سایر غذاهای محلی برای مهمانان خود سرو می‌کنند. مزه‌ها بیشتر به عنوان پیش غذا در رستوران‌ها سرو می‌شوند. بیشتر مواقع پیشخدمت رستوران یک سینی بزرگ از انواع مختلف مزه را برای شما می‌آورد تا بتوانید باتوجه به سلیقه و ذائقه غذاییتان یک مورد یا حتی بیشتر را انتخاب کنید. انواع مزه عبارتند از:

  • مخلوط فلفل قرمز و گوجه فرنگی (Ezme)
  • بادمجان کبابی با ماست (Patlıcan Ezmesi)
  • سالاد بادمجان کبابی (Patlıcan Salatası)
  • بادمجان سرخ شده با سس گوجه (Şakşuka)
  • مخلوط ماست و نعنا (Haydari)
  • خوراک لوبیا چیتی (Barbunya)
  • لقمه هایی از کنگر فرنگی (Zeytinyağlı Enginar)
مزه یکی از غذاهای استانبول
مزه از غذاهای استانبول

برای خرید بلیط هواپیمای استانبول کلیک کنید.

کباب تندوری

کباب تندوری (Kuyu Kebabı / Tandır)، یک غذای مخصوص متعلق به شهر Kastamonu در منطقه‌ای در غرب دریای سیاه است. نام این کباب از نحوه پختنش گرفته شده و کلمه Kuyu به معنای “خوب” است. شیوه پخت این کباب بدین صورت است که کل گوشت یک بره (بدون اندام‌های داخلی) را در یک سوراخ مانند تنور آویزان و به آرامی با آتش ذغال کباب می‌کنند. کباب تندوری را با شاخه‌های درخت کاج طعم‌دار می‌کنند.

کباب تندوری یکی از غذاهای استانبول
کباب تندوری از غذاهای استانبول

اسکندر کباب

اسکندر کباب( Iskender Kebap) یکی از معروف‌ترین غذاهای ترکی در واقع همان دنر است. دنر کباب که در ایران به “کباب ترکی” معروف شده، بشقابی است که در آن ورقه‌های نازک گوشت با سبزیجات معطر و محلی، ادویه و ترشیجات طعم‌دار شده‌اند، به سیخ زده شده و به صورت عمودی کباب می‌شوند. تکه‌های نازک کباب را با نان پیتا که شبیه به نان لواش است همراه با کره و سس گوجه سرو می‌کنند. در اسکندر کباب، ماست هم در کنار بشقاب قرار می‌دهند که با اضافه کردن سس گوجه و کره اضافی می‌توانید طعم آن را لذت‌ بخش‌تر کنید.

اسکندر کباب یکی از غذاهای استانبول
اسکندر کباب از غذاهای استانبول

آدانا کباب

اگر به گوشت قرمز علاقه دارید، آدانا کباب( Adana Kebap) درصدر فهرست غذاهای ترکی قرار دارد. نام این کباب از شهری به نام آدانا در جنوب‌شرقی ترکیه گرفته شده است. تهیه آدانا کباب از سال ۲۰۰۹ کنترل می‌شود و تنها رستوران‌هایی می‌توانند این کباب را سرو کنند که توسط اتاق بازرگانی آدانا تایید شده‌ باشند.

هرچند مواد تشکیل‌دهنده آدانا کباب کم است ولی شیوه پخت و پز آن مخصوص است. مواد اصلی و تشکیل‌دهنده آن عبارتند از گوشت بره و چربی که از دم آن به دست می‌آید. به روش سنتی باید از گوشت بره نر که کمتر از یکسال سن دارد استفاده کرد، این بره باید در محیطی طبیعی رشد و از گیاهان محلی تغذیه کند. پس از فرایند پاک‌سازی و استراحت دادن، گوشت بره را با فلفل سبز و قرمز خشک شده و تند و فلفل قرمز تازه محلی ورز می‌دهند سپس آن را به سیخ زده و روی آتش ذغال کباب می‌کنند و درنهایت همراه با نان لواش، پیاز کبابی، گوجه و فلفل سبز سرو می‌شود.

آدانا کباب یکی از غذاهای استانبول
آدانا کباب از غذاهای استانبول

لوفر

اگر از هر فرد محلی و بومی بخواهید که غذای مورد علاقه خود را نام ببرد قطعا ماهی جزء پنج انتخاب اولش از بین غذاهای ترکی خواهد بود همچنین می‌توانید نوشیدنی مورد علاقه خود را در کنار غذاهای ترکی انتخاب کنید. با این حال همچنان این مسئله وجود دارد که کدام ماهی را باید سفارش دهیم؟ پاسخ این سوال براساس ذائقه افراد متفاوت است ولی لوفر (Lüfer) می‌تواند انتخاب فوق العاده‌ای باشد. لوفر از خانواده Pomatomidae، نسبتا بزرگ، بسیار خوشمزه که تمیز کردن و خوردن آن آسان است.

لوفر یکی از غذاهای استانبول
لوفر از غذاهای استانبول

مانتی

مانتی (Mantı) نوعی از غذا است که به صورت داغ و همراه با ماست سرد و سیر سرو می‌شود. مانتی را می‌توانید نوعی پودینگ تصور کنید که از خمیر و محتویات درون آن تشکیل شده است. در روش کلاسیک آناتولی (Kayseri)، خمیر از آب، آرد و نمک تهیه می‌شود و بعضی‌ از افراد با اضافه کردن تخم مرغ عطر و طعم آن را بهتر می‌کنند. خمیرهای نازک‌تر و قطعات پیچیده شده کوچک‌تر، نشان‌دهنده تجربه و تبحر بیشتر آشپز است. محتویات مانتی گوشت گاو یا بره، پیاز، نمک و فلفل است.

امروزه مانتی را می‌توان با ماهی سالمون، اسفناج و یا مرغ سفارش داد. هرچقدر که مانتی آب پز شده، با کره پخته شده و یا در سس گوجه پخته شده باشد با ماست، سیر، سس گوجه و کره سرو می‌شود. بعضی مواقع نیز مقداری ادویه مثل ترکیب فلفل قرمز خرد شده، نعناع و سماق نیز اضافه می‌شود که بسیار پرطرفدار است.

مانتی یکی از از غذاهای استانبول
مانتی از غذاهای استانبول

بهترین هتل‌های استانبول را انتخاب کنید.

کونفه

کونفه (Künefe)، نوعی شیرینی پنیری عربی است. پنیر بدون نمک بین دو لایه از kadayıf این شیرینی را شکل می‌دهد. Kadayıf لایه‌ای نازک از خمیر است که از ترکیب ساده آب و آرد تهیه می‌شود. کونفه باید به صورت گرم، تازه و آغشته به شربت سرو شود. این دسر ترکیه‌ای رنگی بین زرد و نارنجی دارد و روی آن پسته خرد شده ریخته می‌شود. پنیر داخل آن ذوب می‌شود و می‌توانید در یک لقمه، بافت‌های مختلفی مانند پنیر نرم و خمیر ترد آن را احساس کنید. همچنین تفاوت بین طعم پنیر و طعم شیرین شربت هم بسیار جذاب است.

کونفه یکی از غذاهای استانبول
کونفه از غذاهای استانبول

باقلوا

باقلوا (Baklava) بهترین مثال برای نشان دادن اشتیاق و علاقه شدید ترک‌ها برای تهیه دسر است. محتویات باقلوا خمیر فیلو، انواع آجیل و شربت است که بسیار ساده‌اند ولی تهیه آن به مهارت و تبحر ویژه‌ای نیاز دارد. باریکی لایه‌های خمیر این شیرینی خیلی مهم و مغز آجیل به کار رفته در آن از قبیل گردو، فندق یا پسته، از منطقه‌ای تا منطقه دیگر در کشور ترکیه متفاوت است. مغز آجیل بین لایه‌های خمیر فیلو قرار می‌گیرد، سپس با کره پخته شده و درنهایت به شربت آغشته می‌شود.

باقلوا یکی از غذاهای استانبول
باقلوای استانبول

بیشتر بخوانید:

غذاهای روسی ؛ ظرف خوشمزه‌ای که حتما باید امتحان کنید

بهترین هتل های استانبول برای اقامت گردشگران

جاذبه های گردشگری استانبول-پایتخت تاریخی ترکیه

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید