وقتی صحبت از سفر خارجی ارزان به‌میان می‌آید، گرجستان و شهرهای مختلف آن، گزینه شماره یک بسیاری از ما ایرانی‌ها هستند. البته وجود جاذبه های گردشگری باستانی، طبیعت زیبا و مردمی مهمان‌نواز، هر گردشگر ایرانی و خارجی را به سفر به گرجستان و بازدید از این کشور ترغیب می‌کند. اگر چمدان‌های خود را بسته‌اید و آماده سفر به گرجستان هستید، قبل از هر چیزی به یک راهنمای سفر به گرجستان نیاز دارید تا زیروبم مسافرت به این کشور، از بهترین زمان سفر گرفته تا آشنایی با بهترین هتل‌ها، رستوران‌ها و جاذبه‌ها، آشنا شویم. در این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی قرار است راهنمای جامع و کاملی از مسافرت به گرجستان را در اختیارتان قرار دهیم. با ما همراه باشید.

معرفی کشور گرجستان

گرجستان کشوری در قلب قفقاز جنوبی است که بین اروپا و آسیا قرار دارد. این کشور از شمال با روسیه، از شرق با جمهوری آذربایجان، از جنوب با ارمنستان و ترکیه و از غرب با دریای سیاه همسایه است. تاریخ و فرهنگ غنی، مناظر طبیعی زیبا و مردمی مهمان نواز این کشور را به یکی از توریستی‌ترین نقاط جهان تبدیل کرده‌اند.

قدمت این کشور به قرن‌ها پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد و در طول تاریخ، تمدن‌های بسیاری از جمله امپراتوری روم، امپراتوری بیزانس و امپراتوری عثمانی را شاهد بوده است. کشور گرجستان نزدیک به ۴ میلیون نفر جمعیت دارد که بیش از ۸۰ درصد آن‌ها مسیحی هستند. این کشور به مردم مهمان‌نواز و مهربان خود شهرت دارد و همین مسئله هم سفر به گرجستان را به یکی از خاطره‌انگیزترین سفرهای عمرتان تبدیل خواهد کرد.

اطلاعات سفر به گرجستان

  • زبان رسمی: زبان گرجی
  • پایتخت: تفلیس
  • پول رسمی: لاری (GEL)
  • فرودگاه های بین‌المللی: فرودگاه بین المللی تفلیس و فرودگاه بین المللی باتومی
  • شماره های اضطراری: شماره تماس برای ارتباط با پلیس، آتش‌نشانی و آمبولانس در کشور گرجستان ۱۱۲ است.
  • دین رسمی: بیش از ۸۰ درصد مردم گرجستان مسیحی هستند.
  • کد کشور: ۹۹۵+
  • اختلاف ساعت با تهران: نیم ساعت عقب‌تر از تهران
اطلاعات سفر به گرجستان

شرایط سفر به گرجستان | اخذ ویزا

خوشبختانه ایرانی‌ها برای مسافرت به گرجستان ملزم به اخذ ویزا نیستند و بدون دریافت روادید، می‌توانند تا ۴۵ روز در این کشور بمانند. از این رو، هزینه ویزای گرجستان برای ایرانیانی که قصد دارند کمتر از ۴۵ روز در این کشور اقامت داشته باشند صفر است و این افراد تنها ملزم به دریافت یا تمدید پاسپورت و پرداخت عوارض خروج از کشور هستند.

مدارک لازم برای سفر به گرجستان

برای آنکه بتوانید سفر بی‌دغدغه و راحتی را به کشور گرجستان تجربه کنید، قبل از هر چیزی باید مدارک لازم برای سفر را بشناسید و آن‌ها را در جای امنی از چمدان یا کیف دستی خود قرار دهید. این مدارک عبارت‌اند از: پاسپورت معتبری که حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد، بلیط برگشت هواپیما، واچر رزرو هتل در گرجستان، بیمه مسافرتی و پول نقد به میزان لازم. در صورتی که یکی از این مدارک را به همراه نداشته باشید، ممکن است در ورود به گرجستان با چالش‌ها و مشکلاتی مواجه شوید.

فرودگاه های بین المللی کشور گرجستان

در شهرهای مختلف گرجستان، فرودگاه‌های مختلفی برای استقبال از مسافران داخلی و خارجی ساخته شده است. با این حال، بخش عمده‌ای از سفرهای بین‌المللی به مقصد این کشور از طریق دو فرودگاه مهم آن (فرودگاه بین المللی تفلیس و باتومی) انجام می‌شود. این دو فرودگاه در ادامه به صورت مختصر معرفی شده‌اند:

فرودگاه بین المللی تفلیس

این فرودگاه، از قدیمی‌ترین فرودگاه های گرجستان است و تاریخ احداث آن به دوران جنگ جهانی دوم و سال ۱۹۵۲ بازمی‌گردد. فرودگاه تفلیس در سال ۱۹۹۰ تحت بازسازی قرار گرفته و در حال حاضر، سالانه میزبان بیش از یک میلیون مسافر داخلی و خارجی است.

فرودگاه بین المللی تفلیس

فرودگاه بین المللی باتومی

فرودگاه باتومی، از فرودگاه‌های نسبتا تازه‌ساخت شهر باتومی به‌شمار می‌رود و در سال ۲۰۰۷ افتتاح شده است. این فرودگاه بین‌المللی که در حال حاضر (بعد از فرودگاه تفلیس) از مهم‌ترین فرودگاه‌های کشور گرجستان است، سالانه نزدیک به ۶۰۰ هزار مسافر از طریق آن جابه‌جا می‌شوند.

خرید سیم کارت در گرجستان

اولین کاری که در بدو ورود به گرجستان باید انجام دهید، خرید سیم‌کارت است. از این طریق، با هزینه بسیار کمتری می‌توانید به اینترنت وصل شوید یا با اعضای خانواده خود در ایران تماس بگیرید. اپراتور مگتی‌ کام، اپراتور ژئوسل و اپراتور بی لاین، اپراترهای تلفن همراه در گرجستان هستند.

برای خرید این سیم‌کارت‌ها ۳ راه پیش روی شما قرار دارد: خرید سیم‌کارت در فرودگاه های گرجستان، مراجعه به نمایندگی‌های فروش و خرید از آژانس‌های گردشگری. لازم به ذکر است که برای خرید سیم‌کارت در گرجستان، حتما باید پاسپورتتان را همراه خود داشته باشید.

خرید سیم کارت در کشور گرجستان

برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به خرید سیم کارت گرجستان، مقاله‌ای با همین عنوان را در فلای تودی مراجعه کنید.

واحد پول گرجستان

واحد پولی رسمی در کشور گرجستان، لاری است که با علامت اختصاری GEL (مخفف عبارت Georgian Lari)، نشان داده می‌شود. در کنار لاری، یک واحد پولی کوچک‌تر به‌نام تتری (Tetri) نیز در این کشور وجود دارد؛ به این صورت که هر ۱۰۰ تتری، معادل ۱ لاری است. عموما توصیه می‌شود که مسافران هنگام سفر به گرجستان دلار همراه خود داشته باشند و پس از ورود به خاک این کشور، آن را به لاری تبدیل کنند. طبق تجربه بسیاری از مسافران، تبدیل مستقیم ریال به لاری در گرجستان چالش‌ها و سختی‌های بسیار زیادی دارد.

آب و هوای گرجستان

به طور کلی، کشور گرجستان دارای آب‌وهوای بسیار متنوع و مطبوعی است و به همین دلیل، سفر به آن در تمامی فصول سال جذابیت‌های خاص خود را دارد. گرجستان کشوری کوهستانی در منطقه قفقاز است و آب‌وهوای آن به دلیل ارتفاعات متعدد، از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت است؛ به‌عنوان مثال، مناطق ساحلی آن آب و هوای معتدل و مرطوبی دارند و در مناطق کوهستانی، هوا سرد و خشک است.

آب و هوای گرجستان

گرجستان بهارهای بسیار دلپذیری دارد و دمای هوا بین ۱۰ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد متغیر است. در فصل تابستان که تعداد جمعیت گردشگران در این کشور به اوج خود می‌رسد، دمای هوا ۲۵ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد است و همین مسئله هم این فصل را به زمانی عالی برای شنا، آفتاب‌گرفتن و سایر تفریحات در فضای باز تبدیل کرده است.

پاییزهای گرجستان در کنار زیبایی بی‌بدیل، آب‌وهوایی بسیار مطبوعی دارند و بسیاری از مسافران این فصل را زمانی ایده‌آل برای مسافرت می‌دانند. زمستان‌های گرجستان با دمای صفر تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد، مقصدی عالی برای لذت‌بردن از اسکی و سایر فعالیت‌های زمستانی است.

بهترین زمان سفر به گرجستان

در پاسخ به این سوال که بهترین فصل سفر به گرجستان چه زمانی است، بدون اغراق می‌توانیم هر ۴ فصل سال را نام ببریم! وضعیت آب‌هوایی گرجستان، موجب شده است که در تمامی ماه‌های سال سفر به این کشور حسابی رونق داشته باشد و به‌ندرت این کشور خالی از سکنه باشد.

با این حال، اگر دوست دارید گرجستان را در زیباترین و خوش‌آب‌وهواترین حالت ممکن ببینید، بهار و پاییز بهترین گزینه برای شما خواهد بود. علاوه بر شرایط آب‌وهوایی، کاهش تعداد گردشگران، این امکان را برای شما فراهم می‌کند که بدون ازدحام و شلوغی به گردش در شهر بپردازید.

بهترین زمان سفر به گرجستان

فصل تابستان گرم‌ترین زمان برای سفر به گرجستان است. علاوه بر گرمی هوا که ممکن است گردش در شهرهای مختلف گرجستان را برای شما دشوار کند، تعداد جمعیت گردشگران در این فصل به اوج خود می‌رسد و این مسئله ممکن است موجب نارضایتی شما از گردش در شهر شود. همچنین، گرجستان به زمستان‌های پربرف خود معروف است و همین مسئله هم آن را به مقصدی محبوب برای ورزش‌های زمستانی تبدیل کرده است.

روش های سفر به گرجستان

با توجه به نزدیکی گرجستان به ایران، بسیاری از مسافران ترجیح می‌هند به صورت زمینی به این کشور سفر کنند. هر چند که سفر زمینی، ارزانترین روش سفر به گرجستان محسوب می‌شود، اما از آنجایی که ایران و گرجستان مرز زمینی مشترک ندارند، سفر زمینی ممکن است کمی چالش‌برانگیز باشد.

در صورتی که بخواهید به صورت زمینی به گرجستان سفر کنید، باید از طریق مرزهای کشورهای آذربایجان، ارمنستان و ترکیه وارد خاک این کشور شوید. اما با خرید بلیط هواپیما تفلیس، باتومی و… تنها در عرض چند ساعت و به‌راحتی می‌توانید به گرجستان سفر کنید و لحظات لذت‌بخش و خاطره‌انگیزی را برای خود رقم بزنید. در سایت فلای تودی می‌توانید انواع بلیط هواپیما به مقصد گرجستان را مشاهده کرده و بهترین گزینه را برای خرید انتخاب کنید.

روش های سفر به گرجستان

هزینه سفر به گرجستان

از نظر هزینه‌ها، گرجستان یکی از ارزانترین مقاصد برای سفر خارجی است. بنابراین، حتی با صرف هزینه کم، همچنان می‌توانید سفر لذت‌بخشی را به این کشور تجربه کنید. به‌عنوان مثال، هزینه یک شب اقامت در هاستلی با امکانات رفاهی مناسب، تقریبا ۲۰-۱۵ لاری است. در صورتی که بخواهید اتاقی خصوصی در هتل‌های خوب این شهر داشته باشید، باید مبلغی معادل ۶۷-۴۰ لاری را بپردازید. برای اطلاع از قیمت بلیط هواپیما و هتل های گرجستان، می‌توانید به سایت فلای تودی مراجعه کنید.

به طور کلی، غذا نیز در گرجستان بسیار ارزان است، به‌ویژه اگر سراغ غذاهای محلی بروید. به‌عنوان مثال، صرف غذای سنتی گرجی در رستورانی ارزان، تقریبا ۲۰ لاری هزینه دارد. فست‌فودهایی مثل برگر و سیب‌زمینی و پیتزا نیز تقریبا ۱۵ لاری هزینه دارد. در صورتی که غذاخوردن در رستوران‌های میان‌رده و مجلل‌تر انتخاب شما باشد، باید ۴۰-۳۵ لاری برای آن کنار بگذارید. در صورتی که بخواهید خودتان غذا بپزید، به مبلغی معادل ۹۵-۶۸ لاری برای خرید مایحتاج یک هفته نیاز خواهید داشت.

هزینه های سفر به گرجستان

حمل و نقل عمومی در گرجستان

در شهرهای بزرگ گرجستان، با استفاده از اتوبوس، مینی‌بوس و تاکسی می‌توانید در سطح شهر تردد داشته باشید؛ تفلیس تنها شهری است که مترو نیز در وسایل حمل و نقل عمومی آن به چشم می‌خورد. هر چند که هزینه استفاده از اتوبوس و مینی‌بوش از شهری به شهر دیگر متفاوت است، با این حال، در اغلب شهرها بلیط استفاده از این وسایل نقلیه ۰٫۵ لاری است.

کرایه‌های تاکسی‌های گرجستان نیز از تقریبا ۳ لاری شروع شده و به‌ازای هر کیلومتر، ۰٫۶۰ لاری به آن اضافه می‌شود. با این حال، بهتر است قبل از سوارشدن به تاکسی، درباره کرایه با راننده به توافق برسید. Yandex نیز تاکسی اینترنتی در کشور گرجستان است. با نصب این اپلکیشن، می‌توانید به صورت اینترنتی تاکسی بگیرید. هزینه سوارشدن بر این تاکسی‌ها عموما بیشتر از ۵ لاری نمی‌شود.

لازم به ذکر است که اغلب شهرهای گرجستان را می‌توانید پیاده طی کنید و در کنار یک پیاده‌روی جانانه، از گردش در شهر نیز لذت ببرید. اتوبوس‌ نیز که در زبان محلی مارشروتکا (marshrutka) نامیده می‌شود، بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین گزینه برای سفرهای بین شهری در کشور گرجستان است.

بهترین هتل های گرجستان

با توجه به اینکه گردشگری در کشور گرجستان حسابی رونق دارد و هر ساله میلیون‌ها مسافر از سراسر جهان به این کشور سفر می‌کنند، هتل‌های متنوعی در این کشور ساخته شده است که می‌توانند پاسخگوی نیازهای هر گردشگری باشند. در ادامه، برخی از بهترین هتل های گرجستان برای اقامت معرفی شده‌اند:

  • هتل ویندهام گرند تفلیس (Wyndham Grand Tbilisi)
  • هتل ماریوت تفلیس (Tbilisi Marriott Hotel)
  • هتل رادیسون بلو ایوریا تفلیس (Radisson Blu Iveria Hotel Tbilisi)
  • هتل آپارتمان تابوری تفلیس (Tabori Apart Hotel)
  • هتل وین رزیدنت باتومی (Wyn Residences Batumi)
  • هتل آرگو باتومی (Hotel Argo)
  • هتل لجند باتومی (Legend Hotel Batumi)
  • هتل کولوسئوم مارینا باتومی (Colosseum Marina Hotel)
  • هتل د گرند گلوریا باتومی (The Grand Gloria Hotel)
انتخاب هتل در راهنمای سفر به گرجستان

برای رزرو هتل های تفلیس، رزرو هتل های باتومی یا هتل در هر نقطه از گرجستان می‌توانید به فلای تودی مراجعه کنید.

توریستی ترین شهرهای گرجستان کدام اند؟

گرجستان کشوری است با تاریخ و فرهنگ غنی، طبیعت زیبا و مردمی مهمان‌نواز. همین مسئله هم باعث رونق گردشگری در این کشور شده و شهرهای مختلف آن سالانه میزبان گردشگران زیادی از سراسر جهان قرار می‌گیرند. در ادامه، برخی از توریستی‌ترین شهرهای گرجستان معرفی شده‌اند:

تفلیس | پایتخت گرجستان

پایتخت گرجستان شهری باستانی و بسیار پرجنب‌وجوش است. این شهر در دو طرف رودخانه کر قرار دارد و یکی از محبوب‌ترین مقاصد برای مسافران ایرانی است. تفلیس جاذبه های گردشگری بسیار متنوعی از جمله کلیساهای تاریخی، حمام آب گرم، خیابان‌های شلوغ و بازارهای رنگارنگ است. به همین دلیل، گردشگران از گشت‌وگذار در این شهر و بازدید از مکان‌های مختلف آن سیر نخواهند شد.

برای اطلاع از بهترین زمان سفر به تفلیس، مقاله‌ای با همین عنوان را در مجله فلای تودی بخوانید.

باتومی | ساحلی ترین شهر گرجستان

باتومی که شهری ساحلی در جنوب غربی گرجستان است، مقصدی محبوب برای تعطیلات تابستانی به‌شمار می‌آید. باتومی سواحل شنی زیبا، پارک‌های سرسبز و جاذبه‌های گردشگری مدرن مانند برج تلویزیونی و پل چرخان دارد و از جمله شهرهایی است که در زمان سفر به گرجستان، بازدید از آن را نباید از دست بدهید.

برای خرید بلیط هواپیما باتومی با ارزانترین قیمت، به سایت فلای تودی مراجعه کنید.

کوتائیسی | شهری باستانی

کوتائیسی، دومین شهر بزرگ گرجستان است و از شهرهای باستانی و تاریخی این کشور محسوب می‌شود. این شهر جاذبه های باستانی و تاریخی زیادی دارد که بعضی از آن‌ها در میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده‌اند. از این رو، بازدید از آن بی‌نهایت لذت‌بخش خواهد بود.

متسختا | از جذاب ترین شهرهای گرجستان

متسختا نیز شهر تاریخی بزرگی در شمال غربی گرجستان است. این شهر قبلا پایتخت گرجستان بوده و به همین دلیل جاذبه های گردشگری بسیار متعدد و جذابی دارد. متسختا تنها به‌اندازه ۲۰ کیلومتر با شهر تفلیس فاصله دارد و به همین دلیل، طی اقامت خود در پایتخت گرجستان، می‌توانید سری هم به این شهر بزنید.

متسختا، از شهرهای توریستی گرجستان

گوری | زادگاه استالین

گوری که از دیگر شهرهای نزدیک تفلیس به‌شمار می‌آید، بیش از هر چیزی به‌خاطر اینکه محل تولد جوزف استالین (رهبر سابق اتحاد جماهیر شوروی) بوده است، نزد گردشگران شهرت دارد. در حال حاضر خانه استالین به موزه تبدیل شده است و مسافران با بازدید از آن، می‌توانند اطلاعات زیادی را درباره او کشف کنند.

جاذبه های گردشگری گرجستان

ابدا فکر نکنید که بهترین جاذبه های گردشگری گرجستان در شهر تفلیس و باتومی قرار گرفته‌اند! در واقع به هر گوشه از شهرهای این کشور که سفر کنید، بنایی با قدمت تاریخی و باستانی پیدا خواهید کرد که ارزش بازدید و گردش را داشته باشند. در ادامه، مهم‌ترین جاذبه های گردشگری گرجستان معرفی شده‌اند:

شهر غاری وازدریا

شهر غاری وازدریا یک جاذبه گردشگری منحصربه‌فرد در گرجستان است و تاریخ و فرهنگ این کشور را برای شما به نمایش می‌گذارد. این شهر در نزدیکی شهر متسختا، پایتخت تاریخی گرجستان واقع شده و به دلیل معماری منحصربه‌فردش، به یکی از محبوب ترین جاذبه‌های گردشگری گرجستان تبدیل شده است. وازدریا در گذشته به‌عنوان پناهگاهی برای مردم محلی در برابر حملات دشمنان استفاده می‌شده و دارای  بیش از ۱۰۰۰ اتاق، ۲۰ کلیسا، و ۲۰۰ پله است.

قلعه ناریکالا

قلعه ناریکالا یا ناریقالا، بنایی ایرانی و متعلق به دوره ساسانی در تفلیس گرجستان است. این قلعه که در مرکز شهر و بر فراز تپه‌ای واقع شده است، یکی از مهم‌ترین نمادهای این شهر محسوب می‌شود. قلعه ناریکالا یک ساختمان سنگی است که دیوارهای بلند و برج‌های دیده‌بانی دارد. این قلعه همچنین دارای یک موزه است که در آن آثار تاریخی و فرهنگی گرجستان به نمایش گذاشته شد‌اند. اگر چه قدمت ناریکالا به دوره ساسانی بازمی‌گردد، اما در طول تاریخ تمدن‌های بسیاری از جمله امپراتوری بیزانس، امپراتوری عثمانی و امپراتوری روسیه از این قلعه استفاده کرده‌اند.

ناریکالا، از بهترین جاذبه های دیدنی گرجستان

باغ گیاه شناسی باتومی

اگر به گیاهان و طبیعت علاقه دارید، بازدید از باغ گیاه‌شناسی باتومی را از دست ندهید. این باغ که یکی از بزرگترین باغ‌های گیاه‌شناسی در جهان محسوب می‌شود، با مساحت ۱۰۸ هکتار و در سال ۱۹۱۲ احداث شده است. در باغ گیاه‌شناسی باتومی ۱۱ بخش جغرافیایی مختلف دارد و در آن‌ها بیش از ۲۰۰۰ گونه گیاهی از سراسر جهان پرورش داده می‌شود.

حمام‌های گوگرد تفلیس

حمام‌های معدنی گوگرد، در تاریخ و فرهنگ پایتخت گرجستان نقشی اساسی داشته‌اند. در واقع، کلمه تفلیس «مکان گرم» معنی دارد و به دلیل وجود همین حمام‌ها که روزگاری تعدادشان به ۶۳ می‌رسیده، پایتخت گرجستان تفلیس نام گرفته است. اگر چه در حال حاضر تعداد انگشت‌شماری از آن‌ها باقی مانده است، با این حال، هنوز هم یکی از محبوب‌ترین جاذبه های گردشگری گرجستان به‌شمار می‌آیند.

موزه ملی گرجستان

موزه ملی که یکی از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری گرجستان به‌شمار می‌آید، در بخش قدیمی شهر تفلیس و در نزدیکی میدان لیبرتی قرار دارد. این موزه در سال ۲۰۰۴ احداث شده است و در آن مجموعه‌ای گسترده از آثار تاریخی و فرهنگی گرجستان نگهداری می‌شود که قدمت بعضی از آن‌ها به بیش از ۵۰۰۰ سال قبل می‌رسد.

موزه استالین

موزه استالین در شهر گوری گرجستان واقع شده است و در آن، زندگی و دوران حکومت ژوزف استالین، رهبر اتحاد جماهیر شوروی به نمایش گذاشته شده است. در موزه استالین، مجموعه‌ای گسترده از آثار مرتبط با استالین از جمله عکس، فیلم، اسناد و اشیای شخصی او نگهداری می‌شود و مکانی عالی برای شناخت بیشتر استالین و کسب اطلاعات بیشتر درباره تاریخ و سیاست شوروری است. این موزه که در سال ۱۹۵۷ و پس از مرگ استالین افتتاح شده، دارای یک کتابخانه و یک مرکز تحقیقاتی نیز است.

موزه استالین در گرجستان

دریاچه لیسی

لیسی، دریاچه‌ای کوچک در نزدیکی تفلیس و مکانی عالی برای فرار از شلوغی و هیاهوی شهر است. به‌علاوه، وجود سیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، این دریاچه را به یکی از بهترین جاذبه های تفریحی گرجستان تبدیل کرده است. این دریاچه همچنین، مکان محبوبی برای ماهیگیری و قایق‌سواری به‌حساب می‌آید.

رستوران های معروف گرجستان

کشور گرجستان، به غذاهای لذیذ و معروف خود مشهور است. طرز پخت بسیاری از غذاهای گرجی مشابه غذاهای ایرانی است و به همین دلیل، طعم آن‌ها دقیقا مطابق ذائقه ما ایرانی‌ها است. برای آنکه بدانید غذاهای محلی و سنتی گرجستان را در چه مکان‌هایی می‌توانید میل کنید، در ادامه فهرستی از بهترین رستوران های گرجستان معرفی شده است:

  • رستوران ساوثرن سول باربیکیو (Southern Soul Barbecue)
  • رستوران دیلارد هاوس (The Dillard House Restaurant)
  • رستوران کانوئه (Canoe Restaurant)
  • رستوران بونز (Bones Restaurant)
  • رستوران سی بریز (Sea Breeze Restaurant)
  • رستوران نیکولایز روف (Nikolai’s Roof Restaurant)
  • رستوران هو گراون جی ای (Home Grown GA Restaurant)

غذاهای سنتی و محلی گرجستان

غذاهای گرجستانی، ترکیب بسیار خوش‌طعم و جذابی از انواع گوشت، سبزیجات، پنیرهای تازه و ادویه‌جات هستند. در این شهر انواع سوپ، سالاد و نان به مسافران عرضه می‌شود که نظیر طعم آن را در هیچ کجای دیگر پیدا نخواهید کرد. خاچاپوری (نوعی نان پنیری بسیار خوش‌طعم)، خینکالی (کوفته گرجی)، سوپ لوبیا و سولگونی (نوعی پنیر محلی محبوب)، از بهترین غذاهای محلی و سنتی کشور گرجستان هستند. از جمله غذاهایی که هنگام مسافرت به گرجستان حتما باید امتحان کنید، عبارت‌اند از:

  • کباب متسوادی
  • آجاپساندالی
  • بادریجانی نیگوِزیت
  • سوپ خارچو
  • لوبیو (نوعی خوراک لوبیا!)
  • چیکن تاباکا
  • ماهی قزل‌ آلا با سس انار
  • و…
خاچاپوری، از بهترین غذاهای سنتی گرجستان

خرید در گرجستان | بهترین مراکز خرید گرجستان

از گشت‌وگذار در گرجستان و ماجراجویی در شهرهای مختلف آن که بگذریم، خرید در این کشور، قطعا یکی از لذت‌بخش‌ترین چیزهایی است می‌توانید تجربه کنید. به این منظور، کافی است فهرستی از بهترین مراکز خرید گرجستان در اختیار داشته باشید و سرزدن به آن‌ها را در برنامه سفر خود قرار دهید. در ادامه، معروف‌ترین و محبوب‌ترین بازارها و مراکز خرید گرجستان معرفی شده‌اند:

  • تفلیس مال
  • مرکز خرید ایست پوینت
  • مرانی مال
  • مرکز خرید گالریا تفلیس
  • مرکز خرید کارواسیلا
  • مرکز خرید لیلو
  • مرکز خرید تفلیس سانترال
  • مرکز خرید مگالین
  • مرکز خرید جی تی سی
  • مرکز خرید اوراسیا
  • مرکز خرید کاپارول سنتر
  • باتومی مال
  • باتومی پلازا
  • هوپا بازار
  • فروشگاه آرت گالری

جشنواره‌ها و فستیوال های مهم گرجستان

جشنواره‌ها و فستیوال‌هایی که در کشور گرجستان برگزار می‌شوند، بهانه‌ای عالی برای آشنایی با فرهنگ و هنر این کشور هستند. از سوی دیگر، بعضی از این جشنواره‌ها به تنهایی از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری شهر نیز به‌حساب می‌آیند. از این رو، توصیه می‌کنیم در صورت امکان، هنگام سفر خود به گرجستان، در فستیوال‌های زیر شرکت کنید:

  • فستیوال رنگ در گرجستان
  • فستیوال تبلیسوبا، جشن روز تفلیس
  • فستیوال جاز
  • جشنواره پنیر گرجستان
  • جشنواره هنر های قومی
  • جشنواره بستنی
  • جشنواره بالون‌های آسمانی

گرجستان | سرزمین شگفتی‌ها

اگر هوس مسافرت به مقصدی متفاوت به سرتان زده است، کشور گرجستان برای سفر گزینه ایده‌آلی برایتان خواهد بود. در این مطلب، هر نوع اطلاعاتی را که برای سفر به این کشور نیاز دارید، در اختیارتان قرار دادیم و به شما گفتیم که در طول سفر از چه بناهایی بازدید کنید، کجا غذا بخورید و در چه هتل‌هایی اقامت داشته باشید. آیا تابه‌حال به گرجستان سفر کرده‌اید؟ شما چه اطلاعات ضروری دیگری را در اختیار مسافران آینده قرار می‌دهید؟

سوالات متداول درباره سفر به گرجستان

کدام خطوط هواپیمایی از ایران به مقصد تفلیس پرواز دارند؟

قشم ایر، هواپیمایی آتا، ایرعربیا، قطر ایرویز، ترکیش و آنادلوجت از جمله شرکت‌های هواپیمایی فعال در این مسیر هستند.

سوغاتی گرجستان چیست؟

چورچخلا که نوعی آبنبات است، کانتسی که ظروف ساخته شده از شاخ حیوانات محسوب می‌شود، کلاه های پشمی پاپاخی، خنجر و پنیر گرجی از جمله سوغاتی های معروف گرجستان هستند.

شهرهای مهم گرجستان به غیر از تفلیس و باتومی کدام موارد هستند؟

کوتائیسی، باتومی، روستاوی، زوگدیدی، گوری و پوتی (مهم ترین بندر گرجستان) شهرهای مهم گرجستان هستند.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید