ارمنستان یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری برای ایرانیان است، کشور دوست و همسایه که سفر به آن حتی به صورت زمینی هم امکانپذیر است و خیلی ساده می‌توانید یک تعطیلات متفاوت در آن سپری کنید. ارمنستان با توجه به نزدیکی مسافت، عدم نیاز به ویزا و هزینه‌های ارزان سفر یکی از مقاصد محبوب ایرانی‌ها است و اگر شما هم قصد سفر به جمهوری ارمنستان را داشته باشید، قطعا باید از شرایط سفر به این کشور و قوانین کشور ارمنستان مطلع شوید. این کار فقط با مطالعه راهنمای سفر به ارمنستان امکان پذیر است، پس تا انتهای مطلب با مجله گردشگری فلای تودی همراه باشید.

در این مطلب از فلای تودی می‌خوانید... پنهان

اطلاعات ضروری برای سفر به ارمستان

یکی از مهمترین نکاتی که در راهنمای سفر به ارمنستان این است که اطلاعات ضروری این کشور را بدانید. هرچه اطلاعات شما در خصوص مقصد باشد، سفر راحت و بدون دغدغه تری تجربه خواهید کرد. در ادامه به چند مورد از مهمترین نکات در این خصوص اشاره می‌کنیم:

نیاز به ویزا برای ایرانیانندارد
واحد پول ارمنستاندرام
دین رسمیمسیحیت
زبان ارمنستانارمنی
جهت رانندگیراست
پایتختایروان
اختلاف ساعت با تهراننیم ساعت
فصل سفر به ارمنستانتمام فصول سال

قوانین کشور ارمنستان و نکات ضروری!

علاوه بر مواردی که ذکر شد، ارمنستان کشوری امن است، کشوری که پایین ترین آمار سرقت، جرم و جنایت را دارد. با سفر به ارمنستان یکی از بی دغدغه ترین سفرهای عمرتان را تجربه خواهید کرد. اما با این حال باید دقت داشته باشید که قوانین خاصی بر این کشور حاکم است که باید از آنها اطلاع داشته و به آنها احترام بگذارید.

لازم است بدانید که ارمنستان محدودیت‌های داخلی مربوط به بیماری کووید ۱۹ را لغو کرده و ورود اتباع غیر ارمنی به این کشور – صرف نظر از وضعیت واکسیناسیون آن‌ها – آزاد است. فقط توجه داشته باشید که اگر چه محدودیت‌های ورود به ارمنستان به شرایط پیش از کرونا بازگشته است، اما ممکن است بعضی ایرلاین‌ها قوانین خاص خود را در رابطه با تست کرونا یا کارت واکسن داشته باشند. توصیه می‌کنیم پیش از برنامه‌ریزی برای سفر، از این قوانین و مقررات و شرایط سفر به ارمنستان در کرونا اطلاع پیدا کنید.

ارمنستان

نکته مهم دیگری که در سفر به ارمنستان باید به آن توجه کنید این است که ارمنی ها به شدت به تاریخ کشور خود عِرق دارند، پس هرگز در خصوص سیاست این کشور، موضوعات تاریخی و اسطوره های این کشور با مردم محلی وارد بحث نشوید.

اگر در کوچه پس کوچه های ارمنستان در ساعات نزدیک به نیمه شب سروصدا کردید و پلیس با شما برخورد کرد، تعجب نکنید. پلیس این کشور تلاش زیادی برای برقراری آرامش برای مردم شهروندش دارد و با هرگونه سلب آسایش برخورد جدی می‌کند.

از طرف دیگر رد شدن از روی خط عابر پیاده نیز اهمیت بالایی دارد، اگر خلاف این عمل کنید با برخورد پلیس روبه رو خواهید شد. همانطور که اشاره کردیم ارمنستان کشور بسیار امنی است و دلیل عمده آن هم همین قوانین سختگیرانه و پایبندی مردم به این قوانین است.

معرفی کشور ارمنستان

ارمنستان کجاست؟ باید اشاره کنیم که ارمنستان یکی از کشورهای همسایه ایران محسوب می شود. این کشور از سمت جنوب با ایران مرز مشترک دارد و به همین دلیل سفر به آن به صورت زمینی نیز امکان پذیر خواهد بود. کشور ارمنستان از غرب با ترکیه، از شرق با آذربایجان و از شمال با گرجستان همسایه است.

ارمنستان حدود ۳٬۰۱۸٬۸۵۴ نفر جمعیت دارد و جزو اولین کشورهایی است که در سده ۴ میلادی، مسیحیت را به عنوان دین رسمی پذیرفت. بعد از ایروان، گیومری و وانادزور بزرگترین شهرهای جمهوری ارمنستان محسوب می‌شوند. اگر قصد سفر به این کشور را دارید، بد نیست تا با اپلیکیشن های کاربردی ارمنستان نیز آشنا شوید.

چگونه به ارمنستان سفر کنیم؟

برای سفر به ارمنستان ۲ راه پیش رو دارید، یک این که سفر زمینی را انتخاب کنید. برای این کار باید خودتان را از تهران یا هر شهری که هستید به تبریز برسانید. می‌توانید بلیط هواپیما تبریز بگیرید. فاصله زمینی بین تهران تا تبریز چیزی حدود ۷ ساعت است که می‌توانید این مسیر را به صورت هوایی و در کمتر از ۱ ساعت سپری کنید.

آب و هوای ارمنستان

بعد از رسیدن به تبریز، از طریق جلفا به مرز نوردوز بروید و از آنجا وارد خاک ارمنستان شوید. طبیعی است که اگر گزینه سفر زمینی را انتخاب کرده باشید، باید به فکر معطلی هایی که در بین راه دارید هم باشید. توقف برای ایست بازرسی و کنترل پاسپورت، مسیر طولانی و البته شرایط آب و هوایی می‌تواند از معایب سفر زمینی به ارمنستان باشد.

اما اگر هزینه سفر به ارمنستان اهمیت چندانی برای شما ندارد، ما سفر هوایی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. البته اگر مبدا شما شهر تهران باشد، این گزینه بهتر است.

در غیر این صورت باید ابتدا به تهران و فرودگاه امام خمینی بروید. البته در اینجا لازم است اشاره کنیم که در صورت سفر زمینی، می‌توانید از جاذبه های طبیعی مسیر نیز لذت ببرید. برای خرید بلیط سفر به ارمنستان با هواپیما روی دکمه زیر کلیک کنید، تا بهترین قیمت بلیط سفر به ارمنستان را مشاهده کنید و هزینه اضافه‌ای پرداخت نکنید.

آب و هوای ارمنستان چگونه است؟

ارمنستان در قفقاز جنوبی و در مرز اروپا و آسیا واقع شده است، کشوری کوهستانی و پرباران که جزو کشورهای سرد محسوب می‌شود. این کشور در خشکی محسور شده و تنها یک دریاچه به نام سوان در آن وجود دارد. همین موضوع در آب و هوای این کشور تاثیراتی داشته است. نکته مهم در خصوص آب و هوای ارمنستان این است که تقریبا هر فصلی رنگ و بوی خاص خود را دارد. تقریبا با هر سلیقه و علاقه ای می‌توانید به ارمنستان سفر کنید.

بهترین زمان سفر به ارمنستان چه فصلی است؟

همانطور که اشاره کردیم ارمنستان یک کشور ۴ فصل است. این که در چه فصلی سفر کنید بستگی به شما و علاقه های شما دارد. اگر می‌خواهید به معنی واقعی کلمه در بهترین زمان سفر به ارمنستان این کشور و جذابیت هایش را ببینید، فصل بهار، ماه فروردین را انتخاب کنید. در این ایام آب و هوا کاملا بهاری است و رو به گرما می‌رود، لباس خنک به همراه داشته باشید و از طبیعت زیبا که رنگ سرزندگی به خود گرفته است، لذت ببرید.

بهترین زمان سفر به ارمنستان

سفر به ارمنستان در تابستان با هوای گرم و میوه های متنوعِ رسیده، پیشنهاد خوشمزه ای است. در این فصل غذاهای زیادی با انواع میوه ها پخته می شود که چشیدن آنها تجربه خوبی برای شما خواهد بود. اگر دوست دارید که در جشنواره آب ارمنستان نیز شرکت داشته باشید، تابستان را برای سفر خود انتخاب کنید.

فصل پاییز در ارمنستان، آب و هوا معتدل، بین ۲۳ تا ۲۷ درجه سانتی گراد است، خیابان ها سرشار از شادی و رنگ درختان متنوع است. اگر اهل عکاسی باشید، پاییز بهترین فصل برای گرفتن عکس های خاص و جذاب است. اما اگر به چهره سفیدپوش خیابان ها، درختان کاج آذین بسته شده علاقه دارید، زمستان را برای سفر انتخاب کنید. زمستان های ارمنستان، با جشن انار، که نمادی برای همدلی و اتحاد مردم است، بسیار جذاب و دیدنی است.

مهمترین جاهای دیدنی ارمنستان

در سفر به ارمنستان، به احتمال خیلی زیاد، سفر شما از ایروان، پایتخت این کشور آغاز شده است. پس باید از قبل برنامه بازدید از جاذبه های گردشگری ارمنستان را در برنامه خود قرار دهید. مهمترین جاذبه هایی که در ایروان باید ببینید، در ادامه معرفی شده اند:

۱- کاسکاد از جاذبه های گردشگری ارمنستان

بعد از سفر به ارمنستان، به کاسکاد بروید و بعد از پیمودن ۵۷۲ پله، چشم انداز فوق العاده زیبای ایروان را تماشا کنید. کاسکاد یکی از مکان های تفریحی و جاهای دیدنی ایروان برای تجربه یک روز مهیج است. در این محوطه مجسمه های زیادی از اسطوره ها و اشخاص تاریخی وجود دارد. موزه کافسجیان نیز در این منطقه قرار دارد.

جاهای دیدنی ارمنستان

۲- کلیسای جامع سنت گرگوری

ارمنستان از اولین کشورهایی است که دین مسیحیت را پذیرفت، بنابراین وجود کلیساهای بزرگ و کوچک، بخشی از جاذبه های گردشگری مهم این شهر محسوب می‌شوند. کلیسای جامع سنت گرگوری، بزرگترین کلیسای حواریون ارمنی است که در سال ۲۰۰۱ تکمیل و به سبک کلاسیک ارمنی ساخته شده است. کلیسایی روشن و نورانی (برخلاف اغلب کلیساها) که در ابتدای آن باغ های زیبا و سرسبزی قرار دارد.

کلیسای جامع

۳- میدان جمهوری ارمنستان

میدان جمهوری یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری ارمنستان است. جایی که مهمترین مرکز شهری محسوب شده و هروقت به آن سر بزنید، صدای موسیقی راک و جاز و پاپ شما را سر وجد می‌آورد، بناهای مهمی مثل موزه تاریخ ارمنستان و خانه دولت در اطراف این میدان قرار دارند.

میدان جمهوری

۴- میدان آزادی ارمنستان

میدان آزادی ارمنستان شما را درست یاد ساختمان تئاتر شهر تهران خواهد انداخت. ساختمانی که تا سال ۱۹۹۱ به نام میدان تئاتر یا اپرا شناخته می شده است. دو مجسمه برنزی از دو شاعر نامدار ارمنی در این میدان قرار دارد. ارمنستان جاهای دیدنی زیادی دارد که پرداختن به همه آنها در این مطلب نمی‌گنجد. از دیگر جاهای دیدنی باید به بنای یادبود مادر ارمنستان، کلیسای کاتوقیکه، مسجد کبود، ماتناداران و موزه تاریخ اشاره کرد.

میدان آزادی ارمنستان

در ارمنستان کجا اقامت کنیم؟

مهمترین نکته قبل از برنامه ریزی برای سفر به ارمنستان، رزرو هتل و در نظر گرفتن محلی برای اقامت است. از آنجایی که ارمنستان یکی از کشورهای توریستی محسوب می‌شود، هتل ها و مراکز اقامتی زیادی در آن وجود دارد. اما این که چه هتلی را برای اقامت خود انتخاب کنید، بستگی به خود شما دارد.

هتل های ۵ ستاره و لوکس را ترجیح می‌دهید، یا هتل های معمولی و تک ستاره؟ یا حتی می‌توانید در اقامتگاه ها و هاستل ها نیز اقامت داشته باشید. هتل رادیسون بلو ارمنستان یکی از بهترین هتل های ۵ ستاره ایروان است. هتل گرند ایروان نیز یکی دیگر از پیشنهادها برای رزرو هتل ۵ ستاره در ارمنستان محسوب می‌شود.

هتل RIS Dalma Collection Yerevan از بهترین هتل های ۴ ستاره و آنابلا بوتیک هتل ایروان از بهترین هتل های ۳ ستاره ایروان هستند. اگر مایلید تا هزینه سفر به ارمنستان را برای خود کاهش دهید، برای رزرو، مشاهده و مقایسه هتل های ارمنستان وارد وب سایت فلای تودی شوید و هتل منتخب خود را با بهترین قیمت رزرو کنید.

بهترین رستوران های ارمنستان و شکم گردی

در یک سفر خارجی، چیزی که تحت هیچ شرایطی نباید از آن چشم پوشی کنید، چشیدن طعم غذاهای کشور مقصد است. ارمنستان نیز یکی از کشورهایی است که مقصد خوبی برای گردشگری غذا محسوب می‌شود. برخی از معروفترین غذاهای ارمنستان عبارتند از:

مانتی: از معروفترین غذاهای ارمنستان است که از کوفته‌های ریز درون یک خمیر مخصوص تهیه شده و با نوعی ماست سیردار و سس گوجه مخصوص سرو می‌شود.

غاپاما: از غذاهای ارمنی که از ترکیب کدو تنبل، برنج، خرما، آجیل و غیره تهیه می‌شود.

خورواتس: کباب گوشت گوسفند مزه دار شده است.

معروفترین غذاهای ارمنستان

باقلوا، باستورما، هاریسا، بیورک، چالامبور، بورشت و دلما از دیگر غذاهای معروف ارمنستان هستند. اما برای چشیدن این غذاها باید کجا برویم؟ رستوران شرپ sherep یکی از بهترین رستوران های ایروان ارمنستان است. این رستوران درست در کنار میدان جمهوری واقع شده و نام آن به معنی ملاقه است. ملاقه ای که ابزار اصلی سرآشپزان محسوب می‌شود.

رستوران دیگری به نام رستوران دولماما (Dolmama) در خیابان پوشکین واقع شده و طعم خوشی از غذاهای کلاسیک ارمنی را به شما هدیه می‌دهد. رستوران لواش اما از دیگر بهترین رستوران های ایروان است که اکثر توریست ها حداقل برای یک وعده هم که شده به آن سر می‌زنند.

دیگر رستوران هایی که در سفر به ارمنستان باید به آنها سر بزنید عبارتند از:

  • رستوران مرتاقه (Mer Taghe) در خیابان تومانیان
  • تاوررن ایروان (Tavern Yerevan) در خیابان امیریان
  • تاپاستان (Tapastan) در خیابان ماریتیوس سرایان و غیره.

بهترین مراکز خرید ارمنستان

خرید سوغاتی در ارمنستان یکی از بهترین قسمت های سفر است، اگر به این کشور زیبا سفر کرده باشید و دست خالی برگردید، برای همیشه در ذهنتان باقی خواهد ماند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که حتی اگر قصد خرید آنچنانی هم ندارید، سری به مراکز خرید ارمنستان بزنید.

مرکز خرید ایروان

۱- مرکز خرید Vernissage ارمنستان

مرکز خرید ورنیساج یکی از بهترین مراکز خرید ایروان برای خرید سوغاتی است. این مرکز خرید یک بازار روباز است که در روزهای شنبه و یکشنبه در نزدیکی میدان جمهوری برپا می‌شود. در این بازار می‌توانید اجناس عتیقه، گلیم، پوشاک، مجسمه های کوچک، صنایع دستی، کتاب های قدیمی و غیره را پیدا کنید. اگر دوست ندارید خیلی در شلوغی به بازار بروید، برنامه خرید خود را برای قبل از ظهر بچینید.

۲- بازار گوم Gum Market

یکی از بازارهای سنتی ارمنستان بازار گوم در ایروان است. در این بازار، مواد غذایی محلی متنوعی ارائه می‌شود که هر بیننده و گردشگری را به خود مجذوب می‌کند. از گوشت و سبزیجات گرفته تا شیرینی و میوه های خشک. اگر می‌خواهید در مدت زمان اقامتتان در این کشور، خودتان آشپزی کنید، حتما باید سری به این بازار بزنید. همچنین اگر به بازار گوم رفتید، فراموش نکنید که حتما خودتان را به شیرینی های ارمنی مهمان کنید.

۳- مرکز خرید ایروان مال

اما اگر با حال و هوای سنتی و محلی بازار ها میانه خوبی ندارید، در سفر به ارمنستان حتما سری به مرکز خرید ایروان مال بزنید. این مرکز خرید در سال ۲۰۱۴ افتتاح شده و ۱۲۴ واحد تجاری دارد. در این مرکز خرید، قبل از فروشگاه ها، جذب معماری زیبای آن خواهید شد. اگر دوست دارید پوشاک و لوازم آرایشی برند معتبر خریداری کنید، حتما به ایروان مال بروید.

۴- مرکز خرید دالما گاردن

Dalma Garden Mall یکی دیگر از مراکز خرید معتبر در ایروان است. این مرکز خرید یک مرکز چندمنظوره است که هم برای خرید و هم سرگرمی می‌توانید به آن مراجعه کنید. از بخش های متفاوت این مرکز خرید می‌توان به پارکینگ رایگان، بولینگ، سالن بیلیارد، فودکورت، سینما، زمین بازی کودکان و غیره اشاره کرد.

ارمنستان مراکز خرید دیگری نیز دارد. برای مثال می‌توان به روسیا مال، ریو مال، مترونوم، مرکز خرید اسکادا و غیره اشاره کرد.

حمل و نقل عمومی در ارمنستان

جالب است اگر بدانید که هزینه های رفت و آمد در شهرهای ارمنستان پایین است. البته اگر در پایتخت یعنی ایروان اقامت داشته باشید، ممکن است هزینه ها کمی بالا باشد. اما نگران نباشید، با استفاده از مترو، اتوبوس، مینی بوس و تاکسی به راحتی می توانید در نقاط مختلف شهر تردد داشته باشید.

بلیط اتوبوس در ایروان بسیار ارزان بوده و تقریبا تمام قسمت های شهر را پوشش می‌دهد. مترو نیز پوشش خوبی در شهر داشته و برای رفتن به جاذبه های گردشگری برای توریست ها مناسب است. تاکسی نیز هزینه های مناسبی داشته اما اگر می‌خواهید در هزینه های سفر خود صرفه جویی کنید، بهتر است از مترو یا اتوبوس استفاده کنید.

حمل و نقل عمومی در ایروان

توصیه می‌کنیم که در سفر به ارمنستان حتما از ایروان کارت استفاده کنید. با استفاده از ایروان کارت نه تنها برای پرداخت هزینه های حمل و نقل عمومی در شهر راحت تر هستید، بلکه می‌توانید هزینه ورودی موزه ها و برخی از جاذبه های گردشگری را با آن پرداخت کرده و حتی در برخی از فروشگاه ها هم تخفیف دریافت کنید.

مترو در ارمنستان تنها ۱۰ ایستگاه دارد، اما بخش های مهمی از شهر را پوشش می‌دهد، با داشتن ایروان کارت می‌توانید به رایگان از مترو استفاده کنید.

هزینه سفر به ارمنستان چقدر است؟

این یک سوال کلی است و نمی‌توان پاسخ دقیقی به آن داد، زیرا همه چیز به شما و سبک سفرتان بستگی دارد. این که بخواهید اقتصادی سفر کنید یا یک ماجراجویی تجملاتی در پیش داشته باشید. اما به طور کلی هزینه های سفر به ارمنستان شامل چند مورد است که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  • هزینه خرید بلیط هواپیما
  • هزینه رزرو هتل و اقامتگاه
  • هزینه عوارض خروج از کشور
  • هزینه بازدید از جاذبه های گردشگری برای پرداخت ورودیه ها
  • هزینه استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی
  • هزینه راهنمای محلی (درصورت نیاز)
  • هزینه غذا و خرید خوراکی
  • هزینه خریدهای شخصی و خرید سوغاتی و غیره.

هر یکی از این مواردی که در قسمت های قبلی به آن اشاره کردیم، بسته به سبک سفر شما، هزینه های متفاوتی برای شما به همراه خواهد داشت. علاوه بر آن باید مقداری وجه نقد نیز با خود به همراه داشته باشید که بهتر است از قبل در ایران پول مورد نیاز خود را تبدیل کنید و یا در فرودگاه ایروان به یک صرافی مراجعه کنید.

سوالات متداول درباره سفر به ارمنستان

آیا سفر به ارمنستان نیاز به ویزا دارد؟

خیر. شهروندان ایرانی برای سفر به ارمنستان، نیاز به ویزای توریستی ندارند. با داشتن پاسپورتی که دارای حداقل ۶ ماه اعتبار باشد، می‌توانید تا ۹۰ روز بصورت توریستی در ارمنستان باشید.

آیا ارمنستان کشور گرانی محسوب می‌شود؟

خیر. برای زندگی در ارمنستان با درآمد حدودی ماهیانه ۸۰۰ دلار آمریکا می‌توانید هزینه های زندگی در این کشور را پرداخت کنید.

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در آسیا کدام هستند؟

ارمنستان، ترکیه، گرجستان و عراق نیازی به دریافت ویزا برای ایرانیان ندارند.

5 نظرات

  1. ولی اینقدر هزینه داره که آدم پشیمون میشه
    نفری ۶۰۰ هزار تومن چون دفعه دوم سفر خارجی بود عوارض خروج
    که ما یک میلیون و هشت صد هزار دادیم برای سه نفر
    بیمه ماشین ده روزه یک میلیون و چهل هزار تومن تو سال ۱۴۰۲
    برای ساینا باک پر رو ۴۱ لیتر لیتری ۴۶/۵۰۰ تومن پول بنزین رو میگیرن که میشه یک میلیون و هشتصدهزارتومن
    تازه از مرز رد شدیم اومدیم ارمنستان ده هزار دارم هم اینور دادیم نمیدونم برا چی میگن کاپوتاژه یا ورودی میگیرن یا هزینه ایکس ری ماشین رو میگیرن معلوم نیست بیست لیتر بنزین هم زدن ده هزار دارم هر لیتر ۵۱۰ دارم که در ۱۳۰ ضرب کنی میشه یک میلیون سیصدو بیست و شش هزار تومن

  2. سلام دوستان عزیز،اینکه ما از یک کشور پر از جاذبه های گردشگری و مفت، به کشور های همسایه سفر می کنیم بایستی یکبار برویم تا قدر کشور خودمون رو بدونیم ،من الان ۵ روزه با خودروی شخصی به همراه خانواده اومدم ارمنستان و بیشتر جاهاشو رفتم ولی نظر شخصی بنده اینه که این هزینه و دردسر وخستگی و…اصلا ارزش سفر به ارمنستان را نداره ،مردمان ارمنستان دوست و برادرند و ایران را کشور مادری خود میدونن ولی وقتی اومدی قدر مردم و کشورمون رو میدونیم ،اینجا پلیسش تا میبینه پلاک بین المللی ایرانه دنبالت میوفته تا به یه بهونه جریمت کنه ،اینجا توی مرز لطف می کنن اگه چیزی به چشمشون خوش اومد توی رودروایسی ازت بگیرن ،خلاصه فقط دنبال خالی کردن جیبت هستن ،پیشنهاد می کنم یه سفر بیایید تا بیشتر کشورمون رو دوست داشته باشیم

  3. باسلام بنده متاسفانه عید ۱۴۰۳ با خودروی شخصی به همراه دو بچه کوچیک و همسرم از مرز نوردوز وارد ارمنستان شدیم که متاسفانه و هزار تاسف دیگر از بدو ورود با بداخلاقی های پلیس مرز و مرزبانان این کشور مواجه شدیم که البته در مرز رانندگان ماشین سنگین بدلیل هم زبانی و اشنایی تذکر دادن که وارد این کشور بی وفا نشویم اما گوش ندادیم که پلیس باهمه هموطنان ایران اسلامی مان مثل اسرای جنگی برخورد نمود به هرحال وارد این کشور شدیم ده کیلومتر جلوتر نرفته پلیس راه با مشاهده پلاک ایرانی خودروی بنده را متوقف کرد خودروی بنده هم یه شاسی بلند و نو هست که ازم مدارک خواست بیمه خواست همه چی دادم کنترول کرد دید مشکلی ندارم گفت شیشه هات دودی هست اما من شیشه دودی نداشتم دیدم داره بهانه در میاورد که جریمه کندبا گوشی زنگ زد به یه هم زبان من و اون هم گفت که ۲۵۰۰۰ درام یعنی نزذیک چهار میلیون جریمه داری بهش یه رشوه ای بده تا این جریمه نکنه منم هی گفتم من مشکلی ندارم چرا پول بدم خلاصه بعداز دوساعت معطلی و نوشتن طومار و امضا زورکی گرفتن از من ۲۵۰۰۰درام جریمه نمود و در عابر بانک شهر مرزی کاپان واریز نمودیم که سه ساعت همسر من با دو بچه کوچک زیر بارون شدید به این نامردها التماس کردیم اما با بی شرمی گوش ندادند خلاصه خواستیم برگردیم با وضعیت بد جادهای پیچ در پیچ و خیلی خراب مواجه شدیم و به هرحال بعداز یک روز الافی به زور خودمان را به ایروان رساندیم که از بی حرمتی و اخاذی فروشنده ها بگیرین تا مردم عادی که با رفتارهای ناشایست و عجیب و غریب بارها روبه رو میشدیم که جالبه به یک رستوران رفتیم قیمت را با برنامه ترانسلیت گوشی تمام کردیم اما متاسفانه بعد خوردن غذا موقع حساب دوبرابر اخذ نمودن که ما کلی بحث نتوانستیم راضی کنیم
    وحال سوال اینست ایا ما ایران اسلامی که با کلی پول به این کشور سفر میرویم توریست احترام و جایگاه ندارد؟
    ایا پلیس مرز یا مرزبانان غیور ما با مسافران ارمنستان این رفتار را دارند؟ خدا را گواه میگیرم پلیس و مرزبان ما مثل فرشته و با اخلاق حسنه با انان رفتار میکردمد که با چشم دیدم خدا سمیع و بصیره هس
    ایا ما با ارمنستان دوست و رفیق نمی باشیم؟
    ایا ایرانی ها از توریست اینجور پذیرایی میکنن
    هموطن ایران عزیز خلاصه عرضم اینه پولت را برای مسافرت به ارمنستان حرام نکن تمام
    متاسفانه یک مسافر از رفتار پلیس و مردم و سایر احاد این کشور راضی نیستن
    و فقط و فقط چند نفر مثل من دست به قلم میشوند تا بگویند چی شده و بقیه با کلی خاطره بد مسافرت را به فراموشی می سپارد.
    پلیس بداخلاق و بهانه جو
    مردم بی حوصله و پر رو اخاذ
    جاده های بی امان
    خدا یارتان

    • باسلام
      کاربر گرامی از اینکه تجربه ناخوشایندی داشتید متاسف و از اینکه این تجربه را با ما به اشتراک گذاشتید متشکریم.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید