اگر دلتان می‌خواهد برای ساعتی، از ازدحام و هیاهوی پایتخت به محیطی آرام پناه ببرید، پیشنهاد ما به شما باغ پرندگان تهران است. لذت تماشای پرندگان گوناگون و شنیدن موسیقی دلنشین طبیعت با چاشنی آواز پرندگان، آرامشی عجیب به شما خواهد داد؛ به‌خصوص اگر از علاقه‌مندان به این موجودات لطیف و دوست‌داشتنی باشید. تنوع گونه‌ها در این باغ زیبا به‌قدری فراوان است که شما در جای‌جای آن غافلگیر خواهید شد.

این باغ که به‌عنوان بزرگ‌ترین باغ پرندگان ایران شناخته می‌شود، تجربه‌ای دلچسب از زیبایی و آرامش طبیعی برای شما به ارمغان می‌آورد. اکنون که تصمیم گرفته‌اید مهمان خانه رویایی پرندگان باشید، در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌ تودی، با ما همراه باشید تا باغ پرندگان تهران را بیشتر بشناسید.

از باغ پرندگان تهران چه می‌ دانید؟

در اردیبهشت سال ۱۳۹۲، این باغ در دو فاز در پایتخت راه‌اندازی شد که فاز اول آن، دشتچر نام دارد و شامل پرندگانی است که نمی‌توانند پرواز کنند یا در قفس از آن‌ها نگهداری می‌شود. فاز دوم آن نیز آبچر نام دارد و شامل پرندگانی است که قادر به پرواز هستند. این قسمت، محیط بزرگی است با طراحی جنگلی که مشابه محیط واقعی زندگی پرندگان است و برکه و آبشار دارد. این بخش با توری و فنس بزرگ، پوشش داده شده است تا پرندگان نتوانند خارج شوند. 

باغ پرندگان تهران1

۳۰۰۰ پرنده و حدود ۱۷۰ گونه در این باغ زندگی می‌کنند. این باغ حدود ۲۰ هکتار است و گونه‌های گیاهی موجود در آن، مطابق گونه‌های جنگل لویزان هستند. کبوترخانه‌ای در سبک‌و‌سیاق کبوترخانه‌های دوران صفویه در باغ پرندگان وجود دارد که عنوان‌دار اولین کبوترخانه سبک صفویه در ایران و دومین کبوترخانه وسیع کشورمان است. این کبوترخانه با وسعت ۱۴۰ متر مربع و ارتفاع ۱۹ متر، در خیابان کوهستان و شمال‌غربی باغ قرار دارد.

علاوه بر کبوترخانه، شما هنگام بازدید از باغ پرندگان، لانه‌هایی را می‌بینید که روی درختان قسمتی از باغ قرار دارند. در این لانه‌ها، پرندگانی مانند یاکریم و کبوتر‌ زندگی می‌کنند. شنیدن صدای جوجه‌ها در فصل زایش پرندگان یا تماشای جوجه‌های بزرگ‌تر که برای آموزش‌دیدن از لانه‌شان بیرون آمده‌اند، از دیگر جذابیت‌هایی است که شما در باغ پرندگان با آن مواجه می‌شوید.

باغ پرندگان تهران کجاست؟

باغ پرندگان واقع در منطقه ۴ تهران واقع شده و از جاهای دیدنی تهران است که در شمال‌شرقی تهران و شرق پارک جنگلی لویزان قرار دارد. در سفر به تهران حتما این باغ را در فهرست جاهای دیدنی و تفریحی پایتخت قرار دهید. در ادامه، برای دسترسی به این مکان تماشایی، با توجه به نوع وسیله نقلیه‌ای که انتخاب می‌کنید، راه‌هایی را به شما معرفی خواهیم کرد.

آدرس باغ پرندگان تهران روی نقشه

راه های دسترسی به باغ پرندگان با ماشین شخصی

اگر قصد دارید با خودروی شخصی خود به این مکان بروید، باید در بزرگ‌راه شهید بابایی شرق، پس از گذر از خروجی هنگام، وارد مسیر کندروی شهرک امید و سپس خیابان کوهستان شوید. همچنین می‌توانید در خیابان هنگام، وارد خیابان ۳۵ متری استقلال و سپس خیابان کوهستان شوید.

باغ پرندگان تهران2

راه های دسترسی به باغ پرندگان با وسایل عمومی و مترو

اگر مترو را برای دسترسی به این مکان انتخاب کرده‌اید، کافی‌ست در ایستگاه متروی علم‌و‌صنعت یا ایستگاه شهید باقری از قطار پیاده شوید و از آنجا سوار تاکسی شوید و به خیابان کوهستان بروید. راه دیگر، این است که در ایستگاه متروی نوبنیاد از قطار پیاده شوید و با تاکسی‌های شهرک امید به باغ پرندگان بروید. راه سومی هم وجود دارد و آن، این است که در ایستگاه سرسبز از قطار پیاده شوید و از آنجا، سوار اتوبوس‌های سراج شوید و با رساندن خود به خیابان کوهستان به باغ پرندگان بروید.

دسترسی به باغ پرندگان با اتوبوس

برای دسترسی به این مکان با اتوبوس هم می‌توانید با اتوبوس‌های پایانه شهید دستواره به پایانه افق به ایستگاه شهید رسولی بروید. سپس، از اتوبوس پیاده شوید. بعد هم در حدود ۳۰۰ متر تا ورودی باغ پرندگان پیاده‌روی کنید و به آنجا برسید.

انواع گونه های پرندگان در باغ پرندگان تهران

قبل از هر چیز، پیشنهاد می‌کنیم تماشای باغ پرندگان را از فاز دو آغاز کنید. گونه‌هایی که در بخش آبچر زندگی می‌کنند، تنوعشان از بخش دشتچر بیشتر است و هواداران بیشتری دارند. از جمله پرندگانی که شما می‌توانید در این قسمت ببینید، می‌توان به قرقاول، طاووس، قوی گردن‌سیاه، طاووس هندی، اردک ماندرین و پلیکان خاکستری اشاره کرد.

به‌ احتمال زیاد، شما تاکنون هیچ‌یک از این پرنده‌ها را از نزدیک ندیده‌اید و این لذت منحصربه‌فرد را نخستین بار در باغ پرندگان تجربه خواهید کرد. لیست پرندگان باغ پرندگان تهران واقعا متنوع است و شما را شگفت‌زده خواهد کرد. 

باغ پرندگان تهران3

پس از بازدید از فاز دو، نوبت به تماشای فاز یک می‌رسد. توصیه می‌کنیم دیدن فاز یک را نیز هرگز از دست ندهید. در فاز یک، شما پرندگان کمیابی را می‌بینید که شاید به‌غیر از باغ پرندگان، نتوانید آن‌ها را در هیچ جای دیگری مشاهده کنید. جغد شاخ‌دار، عقاب، توکان، کرکس مصری، شاهین و شترمرغ، شماری از پرندگانی هستند که شما می‌توانید در فاز یک، آن‌ها را مشاهده کنید.

برخی از پرندگان شکاری و گرمسیری که در فاز یک وجود دارند، نمی‌توانند در فاز دو زندگی کنند؛ زیرا محیط فاز دو برای این پرندگان مناسب نیست و احتمال آسیب‌زدن آن‌ها به پرندگان دیگر نیز وجود دارد.

معماری باغ پرندگان تهران چگونه است؟

اغلب بخش‌های محوطه باغ پرندگان به‌صورت مسیرهای سنگ‌فرش‌شده‌ای است که با گل‌ها و درختان گوناگون زیباتر شده‌اند. همچنین وجود آلاچیق‌هایی از جنس نی و پوشال، سایبان‌ها و نیمکت‌های چوبی، معماری باغ را ویژه‌تر کرده است.

باغ پرندگان تهران4

استفاده از خط نستعلیق در راهنمای قسمت‌های گوناگون، از دیگر هنرهای چشم‌نواز در باغ پرندگان است. اگر از علاقه‌مندان به عکاسی هستید، باید بگوییم که وجود پل‌های چوبی در کنار آبشارها و برکه‌های باغ، محیط را برای عکاسی بسیار زیبا کرده است. از دیگر نکات چشمگیری که در معماری باغ پرندگان وجود دارد، عدم وجود تاسیسات اضافی همچون تیر برق است.

باغ پرندگان تهران چه امکاناتی دارد؟

در این باغ تماشایی، امکانات بسیار خوبی نیز برای گردشگران در نظر گرفته شده است. از جمله امکاناتی که در باغ پرندگان وجود دارند، عبارت‌اند از:

  • پارکینگ اختصاصی واقع در بخش شمالی خیابان کوهستان
  • آلاچیق و نیمکت چوبی
  • کافه، بوفه و رستوران
  • ماشین برقی و درشکه
  • کافه کتاب
  • غرفه عکاسی
  • کلینیک ویژه پرندگان
  • زمین بازی کودکان
  • نمازخانه
  • کلبه گل‌و‌گیاه

همچنین قسمت عکاسی و تاچ‌برد (Touch Bird) از جذاب‌ترین قسمت‌های باغ پرندگان در تهران هستند. شما در این بخش، می‌توانید عکس‌گرفتن با پرندگانی مثل طوطی را تجربه و در قسمت تاچ‌برد، از نزدیک آن‌ها را نوازش کنید. اگر از دستکش ایمنی استفاده کنید، می‌توانید تجربه هیجان‌انگیز عکس‌گرفتن در کنار عقاب را هم در خاطراتتان ثبت کنید. به این صورت که مربی، عقابی آموزش‌دیده را روی دست شما می‌گذارد و عکاس از شما عکس می‌گیرد. تجربه مهیج عکس‌گرفتن با عقاب و نوازش پرهای آن، حس ویژه‌ای به شما خواهد داد. البته به‌ هیچ‌ وجه نگران نباشید؛ زیرا مسئولان باغ پرندگان، برای حفظ امنیت بازدیدکنندگان در این بخش حضور دارند.

باغ پرندگان تهران5

قسمت های تخصصی باغ پرندگان تهران کدامند؟

پارک پرندگان تهران چند واحد تخصصی دارد که در آن‌ها، پژوهش‌های علمی گوناگونی روی پرندگان صورت می‌گیرد و می‌توانند برای دوستداران پرندگان جذاب باشند. در ادامه، هر کدام از این واحدها را معرفی می‌کنیم.

  • واحد تاکسیدرمی: تاکسیدرمی، روشی است که به‌ کمک آن، می‌توان پیکر جانوران را برای مدتی طولانی نگهداری کرد. حیواناتی که به‌شکل خشک‌شده در موزه‌ها نگهداری می‌شوند، تاکسیدرمی شده‌اند. در این باغ نیز برای حفظ پرندگانی که از بین می‌روند، واحدی به‌ نام واحد تاکسیدرمی وجود دارد. با این روش، پرندگان با همان ظاهر طبیعی خود، نگهداری می‌شوند و می‌توان از آن‌ها بازدید کرد.
  • واحد تکثیر: در واحد تکثیر باغ پرندگان، امکانات و شرایط مورد نیاز برای تخم‌گذاری پرندگان و مراقبت از جوجه‌هایی که تازه متولد شده‌اند، فراهم می‌شود تا آن‌ها پس از رسیدن به شرایط معقول، به زیستگاه خود منتقل شوند.
  • واحد کلینیک و بهداشت: این واحد با هدف درمان‌کردن بیماری‌های گوناگون پرندگان، راه‌اندازی شده است. دامپزشکان ماهری در واحد کلینیک و بهداشت باغ پرندگان فعالیت می‌کنند. وظیفه واکسیناسیون، مراقبت از پرندگان و درمان آن‌ها بر عهده این واحد است.
  • واحد قرنطینه: این واحد، محل نگهداری پرندگان جدید، مثل پرندگان اهداشده به مجموعه، است. به‌ منظور بررسی دقیق وضعیت سلامت پرندگان جدید، آن‌ها ابتدا باید در این واحد قرار بگیرند و پس از تمام‌شدن دوره قرنطینه و انجام‌شدن آزمایش‌های لازم روی آن‌ها، به باغ پرندگان منتقل شوند.
باغ پرندگان تهران6

چگونه می توان پرنده به باغ پرندگان تحویل داد؟

تحویل‌ پرنده به باغ پرندگان تهران، امکان‌پذیر است. البته وضعیت سلامتی پرنده یا پرندگانی که به باغ پرندگان تحویل می‌دهید، ابتدا باید در واحد قرنطینه کنترل شود و پس از پایان دوره قرنطینه و تایید سلامتی، به محوطه باغ پرندگان منتقل می‌شوند. مراحل اهداکردن پرنده به باغ پرندگان، ۳۰ روز نگهداری در واحد قرنطینه به‌ منظور بررسی سلامت و تغذیه پرنده، تایید دامپزشک و سپس رهاسازی پرنده اهداشده در میان پرندگان گونه خود است.

البته توصیه می‌کنیم برای تحویل‌دادن پرنده به باغ پرندگان، حتما به نکات زیر توجه کنید:

  • پس از اینکه پرنده یا پرندگان خود را به باغ پرندگان تحویل دادید، به هیچ‌ وجه نمی‌توانید آن‌ها را پس بگیرید؛ زیرا به‌محض تحویل‌دادن، گزارش هر پرنده به سازمان محیط‌زیست اطلاع داده می‌شود.
  • شما نمی‌توانید پرندگان شکاری مانند جغد، شاهین، عقاب و… را به باغ پرندگان تحویل دهید. باید این نوع پرندگان را به سازمان محیط‌زیست تحویل دهید.
  • اگر می‌خواهید پرنده‌ای را که اهدا کرده‌اید ببینید، می‌توانید در زمان بازدید عمومی به باغ پرندگان بیایید و آن پرنده را در میان پرندگان تماشا کنید؛ البته این در صورتی است که به‌خوبی آن را بشناسید و بتوانید در بین دیگر پرندگان گونه خودش، به‌درستی آن را تشخیص دهید.
باغ پرندگان تهران7

آیا می‌توان از باغ پرندگان تهران پرنده خرید؟

اگر به قصد خرید پرنده از باغ پرندگان تهران به این جاذبه سر می‌زنید، خوب است بدانید که خرید و فروش پرنده در این باغ امکان‌پذیر نیست. در این مجموعه، شما تنها می‌توانید پرندگان را تماشا یا پرنده‌ای به باغ اهدا کنید.

در بازدید از باغ پرندگان باید به چه نکاتی توجه کرد؟

برای بازدید از باغ پرندگان، این نکات را در نظر داشته باشید:

  • در هنگام بازدید از این باغ، نباید وسایل آتش‌زا و هرگونه وسایل پیک‌نیک مانند زیرانداز، خوراکی، کوله‌پشتی و… به همراه داشته باشید.
  • به‌ هیچ‌ وجه به پرندگان غذا ندهید.
  • مراقبت از فرزندان خود را فراموش نکنید.
  • با توجه به وسعت زیاد باغ پرندگان، بهتر است از کفش مناسب پیاده‌روی طولانی استفاده کنید.
  • عکاسی یا فیلم‌برداری با دوربین گوشی یا دوربین عکاسی معمولی مانعی ندارد؛ اما در صورتی که بخواهید از دوربین‌های حرفه‌ای استفاده کنید‌، باید برای این کار هزینه‌ای جداگانه بپردازید.

ساعت کاری باغ پرندگان تهران

شما می‌توانید همه‌روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۱۷ از باغ پرندگان بازدید کنید. در روز جمعه نیز ساعت کاری باغ پرندگان به همین صورت است. همچنین در روزهای تعطیل، باغ پرندگان آماده میزبانی از شما است.

باغ پرندگان تهران8

قیمت بلیط باغ پرندگان تهران

قیمت ورودی باغ پرندگان تهران در سال ۱۴۰۲، مبلغ ۶۰ هزار تومان برای هر نفر است. برای تماس تلفنی با باغ پرندگان لویزان نیز می‌توانید از شماره‌ تلفن‌های زیر استفاده کنید:

۰۲۱۷۷۰۷۵۲۱۴ – ۰۲۱۷۷۰۷۵۲۱۰

رستوران‌های اطراف باغ پرندگان تهران

در اطراف باغ پرندگان، چندین رستوران وجود دارند که از میان آن‌ها، می‌توان به رستوران سنتی هزارویک‌شب و رستوران ملل بهار تاتا اشاره کرد. رستوران ملل که در ورودی شماره دو از باغ پرندگان قرار دارد، آماده میزبانی از گردشگران در هر ۳ وعده صبحانه، ناهار و شام است. ساعت کاری این رستوران از ۹ صبح تا ۲۳ است و از ساعت ۲۰ تا ۲۲ نیز موسیقی زنده دارد. شما می‌توانید در این رستوران، نوشیدنی‌های سرد و گرم، غذاهای ایرانی، فرنگی و سالاد سفارش دهید.

باغ پرندگان تهران9

تجربه ای لذت بخش در باغ پرندگان تهران

باغ پرندگان تهران را می‌توان محیطی آرام برای دوری از هیاهوی پایتخت و تکاندن خستگی‌های روزمره در نظر گرفت؛ جایی که با گوش‌دادن به صدای طبیعت، انرژی خود را بازمی‌یابید و برای ساعت‌هایی، از تماشای پرندگان لذت می‌برید. ما در این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی، سعی کردیم هر آنچه لازم است برای بازدید از باغ پرندگان در تهران بدانید، در اختیار شما بگذاریم و مسیرتان را برای تماشای زیبایی‌های این باغ، هموارتر کنیم. خوشحال خواهیم شد تا نظرات شما را درباره این مطلب بدانیم و تجربه‌های حضورتان در باغ پرندگان و حال‌وهوای شما در بازدید از این باغ را در قسمت نظرات بخوانیم. همچنین بد نیست تا سری به مطلب باغ ایرانی تهران هم بزنید و بازدید این جاذبه را نیز در لیست خود قرار دهید.

برای بازدید از باغ پرندگان باید به تهران سفر کنید. بلیط و هتل های تهران را می‌توانید با ارزان‌ترین قیمت از فلای تودی رزرو کنید.

سوالات متداول درباره باغ پرندگان تهران

بهترین فصل برای بازدید از باغ پرندگان تهران چه فصلی است؟

این باغ در هر فصلی زیبا است؛ اما بهترین فصل برای بازدید از باغ پرندگان، فصل بهار و در هوای معتدل است.

آدرس باغ پرندگان تهران کجاست؟

در بزرگ‌راه شهید بابایی شرق، پس از گذر از خروجی هنگام، وارد قسمت کندروی شهرک امید و سپس خیابان کوهستان شوید.

آیا می‌توان پرنده به باغ پرندگان تحویل داد؟

بله، امکان‌پذیر است. پرنده‌ ابتدا وارد بخش قرنطینه و پس از بررسی‌های لازم و تایید سلامتش توسط دامپزشک، وارد محوطه باغ پرندگان می‌شود.

امکانات باغ پرندگان تهران چیست؟

امکانات باغ پرندگان شامل ماشین برقی و درشکه، آلاچیق و نیمکت‌های چوبی، بوفه و رستوران‌،‌ پارکینگ اختصاصی، عکاسی با پرندگان، نمازخانه، کلبه گل‌و‌گیاه، آبشارهای کوچک، پل‌های چوبی و برکه است.

آیا می‌توان از باغ پرندگان، پرنده خرید؟

خیر. امکان خرید و فروش پرنده در باغ پرندگان وجود ندارد.

آیا تماشای پرندگان از داخل قفس صورت می‌گیرد؟

در قسمت آبچر باغ پرندگان، حصاری میان گردشگران و پرندگان وجود ندارد. قفس‌ها و تورهایی در ابعاد بزرگ برای این بخش ساخته شده‌اند. پرندگان شکاری در بخش جداگانه‌ای در داخل قفس‌ها و حصارها نگهداری می‌شوند.

4 نظرات

  1. سلام وقت بخیر ایا خانواده محترم جانبازان وشهدا امکان بلیط نیم بهاء را دارند یا فراموش شدن

    • سلام دوست عزیز
      بهتره در زمان خرید بلیط بهتره کارت جانبازی همراه داشته باشد و از مسئول فروش بلیط در این خصوص سوال کنید.

  2. بادرود فراوان به نظر بنده اصلا هیچ امکاناتی نداره حتی یه شیر اب خوردن نداره حیف این فضای بزرگ که بهش رسیدگی نمیشه قسمت پرندگان گرمسیریش که خیلی بد بود.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید