شرایط کنسلی پروازهای خارجی پس از شیوع ویروس کرونا چگونه است؟

19
181713
شرایط کنسلی پروازهای خارجی
شرایط کنسلی پروازهای خارجی

شرایط کنسلی پروازهای خارجی پس از شیوع ویروس کرونا | آخرین به روز رسانی ۱۱ شهریور ۹۹ ساعت ۱۴:۰۰

برخی از ایرلاین‌های خارجی پس از شیوع بیماری کرونا در ایران بخشنامه‌هایی را در خصوص شرایط کنسلی پروازهای خارجی صادر کرده‌اند که به شرح زیر اعلام خواهیم کرد. سایر اخبار و بخشنامه‌های پروازهای خارجی، شرایط کنسلی پروازهای داخلی، تغییر ساعت کاری ایرلاین‌ها، ممنوعیت ‌ها و محدودیت‌های سفر را می‌توانید در لینک‌های زیر دنبال کنید:

Flight CancellationNewsTime ChangeRestrictions

 

در صورت تمایل به استرداد بلیط درخواست خود را از طریق فرم تماس با ما در وب سایت فلای تودی ارسال نمایید. درخواست شما در اسرع وقت پیگیری خواهد شد.

بخشنامه‌ها و شرایط کنسلی پروازهای خارجی بدون پرداخت جریمه برای ایرلاین‌های خارجی

austrian airlines logoهواپیمایی اتریشی

aeroflot logoهواپیمایی ایرفلوت

pegasusهواپیمایی پگاسوس

Kuwait Airways5هواپیمایی الکویتیه (کویت ایرویز)

Emirates1هواپیمایی امارات

azerbaijan airways logoهواپیمایی آذربایجان (بوتا ایرویز)

lufthansa logoهواپیمایی لوفتهانزا

qatar airways logo1هواپیمایی قطر ایرویز

salam air logoهواپیمایی سلام ایر

Turkishهواپیمایی ترکیش

flydubaiهواپیمایی فلای دبی

airarabiaهواپیمایی ایرعربیا

oman airهواپیمایی عمان ایر

بخشنامه‌ها و شرایط کنسلی پروازهای خارجی بدون پرداخت جریمه برای ایرلاین‌های داخلی

mahan airwaysهواپیمایی ماهان

iran airهواپیمایی ایران ایر

iran airtourهواپیمایی ایران ایرتور

qeshm air logoهواپیمایی قشم ایر

هواپیمایی اتریشی

کنسلی پروازها تا ۱۴ سپتامبر

طبق آخرین بخشنامه هواپیمایی اتریشی مورخ ۹۹/۵/۶، پروازهای هواپیمایی اتریشی تا تاریخ ۱۴ سپتامبر کنسل شده است. خواهشمند است جهت تغییر بلیط‌ها از بخشنامه ارسالی در ۴ جولای و چنانچه بلیط‌ قبل از ۱۶ می صادر شده است از بخشنامه تاریخ ۲۰ می استفاده نمایند. در نظر داشته باشید که سگمنت‌های کنسل شده باید از رزرو حذف شوند.

دستور العمل جدید تعویض بلیط‌های کنسل شده و کنسل نشده

طبق آخرین بخشنامه هواپیمایی اتریشی مورخ ۹۹/۴/۱۴، دستور العمل جدید تعویض بلیط‌های کنسل شده و کنسل نشده هواپیمایی اتریشی به شرح زیر خواهد بود:

قابل اجرا برای بلیط‌های (۲۵۷-۲۲۰-۷۲۴-۰۸۲-or 101)OS/LH/LX/SN/EN که در بازه زمانی ۱۶ می تا ۳۱ آگوست ۲۰۲۰ صادر شوند.

چنانچه جهت تعویض بلیط‌ها از دستورالعمل‌های اتریشی استفاده شود:

قابل اجرا اگر شروع سفر تغییر بلیط یک تغییر رایگان
برای پروازهای کنسل شده قبل/ در ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ باشد باید قبل/ در ۳۱ ژانویه ۲۰۲۱ انجام شود نرخ گیری مجدد در مسیر قبلی و یا مسیر جدید انجام شود. (بدون در نظر گرفتن تخفیف ۵۰ دلاری)
برای پروازهای کنسل نشده (مسافر مایل به پرواز نباشد) قبل/ در ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ باشد باید هر زمان قبل از تاریخ اصلی سفر انجام شود نرخ گیری مجدد در مسیر قبلی و یا مسیر جدید (چنانچه قوانین بلیط اجازه دهد) انجام شود ( بدون در نظر گرفتن تخفیف ۵۰ دلاری)
  • مبدا و مقصد بلیط نباید تغییر کند.
  • بلیط جدید باید در همان کابین بلیط اصلی باشدو روی پایین‌ترین نرخ موجود باشد.
  • در صورتیکه یک طرف بلیط استفاده شده، اعتبار بلیط و Maximum Stay در نظر گرفته نمی‌شود. (سفر باید تا پایان آوریل ۲۰۲۱ تمام شود)
  • تاریخ بلیط جدید می‌تواند تا ۳ روز قبل و یا بعد از تاریخ اصلی باشد.
  • سگمنت‌های کنسل شده باید تا ۱۴ روز از رزرو حذف شود.

لطفا در نظر داشته باشید:

  • بلیط باید همیشه قبل از تاریخ اصلی عوض یا کنسل شود.
  • برای پروازهای کنسل نشده، نوشو پذیرفته نمی‌شود.
  • حذف کردن سگمنت‌های کنسل شده الزامی است.
  • تغییر نام مسافر امکان پذیر نمی‌باشد.
  • در قسمت Endorsement Box:

– چنانچه از قانون Irregularity استفاده شده باشد SKCHG به همراه شماره پرواز و تاریخ پرواز کنسل شده نوشته شود.

– چنانچه از دستورالعمل‌های ارسالی اتریشی (TWP) استفاده شود، TWP 2011 (جهت بلیط‌های صادر شده قبل از ۱۶ می) یا TWP 2013 (جهت بلیط‌های صادر شده در بازه زمانی ۱۶ می – ۳۱ آگوست) نوشته شود.

دستورالعمل تغییر بلیط‌ها در هواپیمایی اتریشی

طبق آخرین بخشنامه هواپیمایی اتریشی مورخ ۹۹/۱/۶ در خصوص ابطال بلیط مسیرهای خارجی پس از شیوع بیماری کرونا، راهکار جدیدی را برای لغو پروازها ارائه داده است. این قانون جدید جایگزین کلیه قوانین قبلی است و تمامی بخشنامه‌ها و قوانین اعلام شده قبلی در خصوص تغییر و استرداد بلیط پروازهای کنسل شده، فاقد اعتبار است.

طبق این قانون مسافران می‌توانند تا ۳۱ آگوست ۲۰۲۰ برنامه سفر خود را تنظیم کنند و تا قبل از ۳۱ دسامبر بدون محدودیت اعتبار از بلیط خود استفاده نمایند. ( بلیط رفت و برگشت) مسافران می‌توانند بلیط خود را برای پروازهای آتی حفظ کنند، بدون اینکه نیاز به تصمیم گیری فوری در مورد تاریخ جایگزین یا مسیر دیگری برای پرواز جدید باشند.

مسافرانی که هیچکدام از گزینه های پیشنهاد شده برای تغییر بلیت را نمی پذیرند گزینه ریفاند طبق قوانین بلیت بدون کسر هزینه قابل اجرا است.

قابل ذکر است که روند ریفاند بلیت در شرایط فعلی، طولانی تر از قبل خواهد بود و ماه‌ها به طول خواهد انجامید.

«اعتبار سفر» بدین معنا است که مسافر قادر به استفاده از اعتبار بلیط خود در سفر بعدی خواهد بود. به این ترتیب که هزینه بلیط مسافر نزد ایرلاین باقی می‌ماند تا مسافر در سفر بعدی خود از تراول واچر (کوپن سفر) خود استفاده کند. در این شرایط اگر هزینه بلیط جدید از تراول واچر مسافر بیشتر باشد مسافر ملزم به پرداخت مابه التفاوت بلیط در سفر بعدی خود خواهد بود و چنانچه هزینه بلیط جدید از تراول واچر کمتر باشد، مابقی اعتبار سفر نزد شرکت هواپیمایی باقی می‌ماند تا مسافر در سفر بعدی و در بازه زمانی مشخص شده از آن استفاده کند.

شرایط کنسلی هواپیمایی اتریشی در پروازهای خارجی

طبق آخرین بخشنامه هواپیمایی اتریشی در تاریخ ۹۸/۱۲/۱۳ به دلیل شیوع ویروس کرونا، تمامی پروازهای این شرکت تا پایان ماه اپریل کنسل شد.

بر این اساس دو راه حل زیر جهت پروازهای کنسل شده در نظر گرفته شده است:

استرداد بلیط‌های استفاده نشده: بلیط بدون جریمه استرداد می‌شود. ( بلیط‌هایی که در ایران صادر شده‌اند)

استرداد بلیط‌هایی که یک طرف آن استفاده شده است: بلیط طبق قوانین اعلام شده قبلی به شرح زیر استرداد می‌شود:

مبلغ NUC کوپن‌های استفاده نشده + Q-Surcharge استفاده نشده + Tax استفاده نشده

لطفا درخواست استرداد کوپن تهران- فرانکفورت- تهران و تهران- وین- تهران را توسط ایمیل ارسال نمایید تا مبلغ Fare کوپن‌های استفاده نشده استرداد شود.

هواپیمایی ایرفلوت

شرایط کنسلی هواپیمایی ایرفلوت در پروازهای خارجی

طبق آخرین بخشنامه هواپیمایی ایرفلوت مورخ ۹۸/۱۲/۱۳ در خصوص ابطال بلیط مسیرهای خارجی پس از شیوع بیماری کرونا، به دستور دفتر مرکزی ایرفلوت در مسکو به اطلاع می‌رساند از تاریخ ۹۸/۱۲/۱۳ تا اطلاع ثانوی این شرکت امکان انتقال مسافرین با گذرنامه چین در هیچ مسیری را نداشته و از پرواز آن‌ها جلوگیری خواهد نمود. لذا از صدور بلیط برای افراد اشاره شده خودداری خواهد شد.

همچنین در خصوص صدور بلیط برای مسافرین دارای گذرنامه جمهوری اسلامی ایران با ویزای توریستی نیز به اطلاع می‌رساند این امر تا اطلاع ثانوی ممکن نبوده و برای انواع ویزاهای تجاری و غیره نیز حتما باید تصویر ویزا جهت تایید به دفتر نمایندگی ایرفلوت ارسال شود.

همچنین عطف به آخرین دستور رسیده از دفتر مرکزی ایرفلوت در مسکو، این شرکت به اطلاع می‌رساند از تاریخ ۹۸/۱۲/۱۳ تا اطلاع ثانوی مسافرین با هر گذرنامه و ملیت اجازه سفر از ایران به مقصد چین و هنگ کنگ را ندارند.

بر همین اساس:

  • کلیه بلیط‌های صادر شده مربوط به مسافرین به مقصد چین و هنگ کنگ و همچنین مسافرین به مقصد روسیه که نوع ویزای آن‌ها مجاز به ورود به کشور روسیه نباشد قابلیت استرداد بدون جریمه با کد    mowzdsu041750/feb20 را دارند که خواهشمند است آژانس‌های صادر کننده، در بلیط‌های استردادی و گزارش فروش کد فوق را درج نمایند.
  • در مورد کلیه بلیط‌های غیر قابل استرداد (به غیر از بلیط‌های گروهی) نیز نظر به اعلام سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص ممنوعیت فروش بلیط غیر قابل استرداد خواهشمند است این نوع از بلیط‌ها با محاسبه ۴۲ دلار جریمه استرداد و ۸۵ دلار جریمه اضافه در صورت No-show شدن مسافر و با کد Mowzdsu061451 استرداد گردند و در این موارد نیز آژانس‌های صادر کننده، در بلیط‌های استردادی و گزارش فروش کد فوق را درج نمایند.

هواپیمایی پگاسوس

شرایط کنسلی هواپیمایی پگاسوس در پروازهای خارجی

طبق آخرین بخشنامه هواپیمایی پگاسوس مورخ ۹۹/۱/۲۶ در خصوص ابطال بلیط مسیرهای خارجی پس از شیوع کرونا، این شرکت هواپیمایی به اطلاع می‌رساند مسافرانی که پرواز آن‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا کنسل شده است می‌توانند تاریخ پرواز خود را تغییر دهند و یا بلیط خود را به بلیط باز (Open Ticket) تبدیل کنند. ممکن است رسیدگی به استرداد بلیط‌های استفاده نشده Open تا دو ماه پس از لغو کنسلی پروازها از طرف پگاسوس به طول بینجامد.

برای پروازهای کنسل شده ۵ فوریه ۲۰۲۰ و پس از آن و بلیط‌هایی که ۲۶ مارچ ۲۰۲۰ صادر شده‌اند:
شرایط تغییر بلیط:

صدور مجدد بلیط فقط با منطقه یکسان امکان پذیر است. بابت تبدیل بلیط هزینه‌ای از مسافر دریافت نمی‌گردد.

شرایط استرداد:

استرداد بلیط‌های کنسلی، بلیط‌های استفاده نشده و بلیط‌هایی که بخشی از آن‌ها استفاده شده (بلیط‌های رفت و برگشت)، تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآمده است. ممکن است رسیدگی به استرداد بلیط‌ها تا دو ماه پس از اتمام کنسلی پروازها به طول بینجامد.

شرایط کنسلی هواپیمایی پگاسوس در پروازهای خارجی

طبق آخرین بخشنامه هواپیمایی پگاسوس مورخ ۹۸/۱۲/۱۳ در خصوص ابطال بلیط مسیرهای خارجی پس از شیوع بیماری کرونا، این شرکت هواپیمایی کلیه پروازهای خود تا تاریخ ۳۱ مارچ ۲۰۲۰ مقارن با ۹۹/۱/۱۲ به/ از ایران را لغو کرد. همچنین شرایط بلیط‌های خریداری شده که انجام پرواز آن‌ها پیش از این تاریخ می‌باشد به شرح زیر خواهد بود:

بلیط‌های استفاده نشده: بلیط‌هایی که تاریخ پرواز آن‌ها تا تاریخ ۹۸/۱۲/۲۱ می‌باشد و استفاده نشده‌اند بدون پرداخت جریمه کنسل خواهند شد و کل مبلغ به مسافرین عودت داده خواهد شد.

بلیط‌های مصرف شده: بلیط‌های رفت و برگشتی که تاریخ پرواز آن‌ها تا تاریخ ۹۸/۱۲/۲۱ می‌باشند و فقط بخشی از آن‌ها استفاده شده (رفت)، بخشی از بلیط که بدون استفاده باقی مانده است(برگشت) بدون کسر هزینه کنسل خواهند شد.

لازم به ذکر است تاکنون هیچ گونه پرواز جایگزینی برای پروازهای پگاسوس به/ از ایران در نظر گرفته نشده است.

هواپیمایی الکویتیه (کویت ایرویز)

اصلاحیه شرایط ریفاند و استرداد بلیط‌های کنسل شده

طبق آخرین بخشنامه هواپیمایی الکویتیه مورخ ۹۹/۲/۱ و با اشاره به بخشنامه‌های پیشین در خصوص مقررات استرداد بلیط‌های صادره این هواپیمایی بر روی پروازهای کنسل شده به دلیل انتشار ویروس کونا و آخرین اصلاحیه را به شرح زیر اعلام می‌نماید:

  •  بلیط‌های قابل استرداد

۱. استرداد بلیط‌های استفاده نشده (Unutilized Tickets) بدون جریمه

۲. استرداد لگ استفاده نشده از بلیط‌هایی که قسمتی از آن استفاده شده (Partially Utilized Tickets) بدون جریمه و از روی محاسبه نرخی (Fare Calculation)

۳. Re-Route / Re-Issue بدون جریمه ولی در صورت اختلاف نرخ در مسیر جدید، تفاوت اخذ می‌گردد.

  • بلیط‌های غیر قابل ریفاند

۱. تاریخ مسافرت ۲۱ فوریه ۲۰۲۰ الی ۳۰ اپریل ۲۰۲۰

۱. استرداد بدون جریمه

۲. در صورت تمایل مسافر صدور EMD با اعتبار یکساله از زمان صدور

۲. تاریخ مسافرت اول می ۲۰۲۰ الی ۳۱ می ۲۰۲۰

غیر قابل استرداد – مبلغ بلیط به صورت EMD دارای یکسال اعتبار از تاریخ صدور و ضمنا بلیط‌ها تا تاریخ ۳۱ می ۲۰۲۱ دارای اعتبار برای مسافرت می‌باشند.

شرایط و نکات استرداد:

  • Re-Route/Re-Issue روی کلیه پروازهای هواپیمایی کویت تا تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ بدون جریمه امکان‌پذیر می‌باشد.
  • چنانچه بلیطی پس از تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ جهت تغییر ارائه شود مشمول اعفاء جریمه نمی‌گردد.

شرایط کنسلی هواپیمایی الکویتیه در مسیرهای خارجی

طبق آخرین بخشنامه هواپیمایی الکویتیه مورخ ۹۸/۱۲/۱۲ در خصوص ابطال بلیط مسیرهای خارجی پس از شیوع بیماری کرونا، بدینوسیله مراحل استرداد بلیط‌های صادره این هواپیمایی بر روی پروازهای کنسل شده به دنبال انتشار ویروس کرونا به شرح زیر اعلام می‌گردد:

  • استرداد شامل پروازهای کنسل شده ۲۱ فوریه ۲۰۲۰ الی ۱۰ مارس ۲۰۲۰ (تهران) و ۲۲ فوریه ۲۰۲۰ الی ۷ مارس ۲۰۲۰ (مشهد)
  • بلیط‌های قابل استرداد و قسمتی از مسیر استفاده شده (Partially Used)

استرداد بدون جریمه و طبق قانون نرخی

  • جهت بلیط‌های غیر قابل ریفاند و بلیط‌هایی که اصلا استفاده نشده باشند (Unused)

۱. مبلغ استرداد به صورت صدور EMD با نام مسافر جهت خرید بلیط با پرداخت اضافه بار در سیستم هواپیمایی کویت اعمال می‌گردد. واضح است که صدور EMD به عهده دفاتر فروش هواپیمایی کویت می‌باشد.

۲. اعتبار EMD به مدت شش ماه از تاریخ صدور می‌باشد.

۳. مبلغ استرداد بدون کسر جریمه می‌باشد.

  • تغییر تاریخ و تغییر مسیر:

۱. تغییر تاریخ و مسیر در بلیط‌های فوق الذکر بدون جریمه و با صدور مجدد امکان پذیر می‌باشد.

۲. اختلاف نرخ بلیط در صورت تغییر مسیر دریافت می‌گردد.

اصلاحیه شرایط ریفاند و استرداد بلیط‌های کنسل شده به علت بیماری کرونا

طبق آخرین بخشنامه هواپیمایی الکویتیه مورخ ۹۹/۱/۶ مقررات استرداد بلیط‌های صادره این هواپیمایی بر روی پروازهای کنسل شده به دلیل انتشار ویروس کرونا و به عنوان اصلاحیه بر بخشنامه مورخ ۹۸/۱۲/۱۲ به شرح زیر اعلام می‌شود:

  • استرداد شامل پروازهای کنسل شده ۲۲ فوریه ۲۰۲۰ الی ۱۳ اپریل ۲۰۲۰
  • بلیط‌های قابل استرداد

۱. استرداد بلیط‌های استفاده نشده (Unutilized Tickets) بدون جریمه

۲. استرداد لگ استفاده نشده از بلیط‌هایی که قسمتی از آن‌ها استفاده شده(Partially Utilized Tickets)بدون جریمه و از روی محاسبه نرخی (Fare Calculation)

مثال:

BOM KU KW1200.00 KU BOM 180.00 NUC380.00 END

UNUSED COMPONENT : KWI/BOM (180.00) TO BE REFUND

۳. RE-ROUTE/RE-ISSUE بدون جریمه ولی در صورت اختلاف نرخ در مسیر جدید، تفاوت اخذ می‌گردد.

  • جهت بلیط‌های غیر قابل ریفاند شامل بلیط‌های استفاده نشده باشند (UNUSED) و قسمتی استفاده شده (PARTIALLY UTILIZED)

۱. قابل تغییر تاریخ و یا مسیر بدون کسر جریمه و فقط در صورت اختلاف نرخی مبلغ اخد می‌گردد.

۲. اعتبار بلیط‌های تغییر یافته تا آخر دسامبر ۲۰۲۰ می‌باشد.

۳. درج TOUR CODE در بلیط‌های RE-ISSUE/REROUTE شده الزامیست.

شرایط و نکات استرداد:

  • در قسمت REMARKS بلیط‌های استرداد شده درج کد RH/20-015 الزامیست.
  • RE-ROUTE/RE-ISSUE روی کلیه پروازهای هواپیمایی کویت تا تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ بدون جریمه امکان پذیر می‌باشد.
  • چنانچه بلیطی پس از تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ جهت تغییر ارائه شود مشمول اعفاء جریمه نمی‌گردد.

هواپیمایی امارات

شرایط جدید تغییر تاریخ و ریفاند هواپیمایی امارات

طبق آخرین بخشنامه هواپیمایی امارات مورخ ۹۹/۲/۲۳ در خصوص استرداد بلیط‌ها شرایط استرداد و تغییر بلیط هواپیمایی امارات برای  بلیط‌هایی که  در تاریخ ۳۰ جون ۲۰۲۰ و قبل از آن صادر شده‌اند با حداقل یک کوپن کا تاریخ رفت آن حداکثر تا ۳۰ نوامبر ۲۰۲۰ باشد،  به صورت زیر خواهد بود:

مسافران قادر به تغییر بلیط خواهند بود اما باید هزینه‌های تغییر کابین، تغییر فصل، مالیات و … را پرداخت کنند.

در صورت درخواست مسافرین امکان تبدیل بلیط تا ۷۶۰ روز وجود دارد. (Open Ticket) برای تغییر بلیط ها مسافر باید به صورت حضوری به هواپیمایی امارات مراجعه کند. همچنین در مورد No-show و استرداد بلیط‌هایی که استفاده نشده‌اند را می‌توان بدون پرداخت جریمه کنسل کرد.

شرایط جدید تغییر تاریخ و ریفاند هواپیمایی امارات

طبق آخرین بخشنامه هواپیمایی امارات مورخ ۹۹/۱/۳۰ در خصوص استرداد بلیط‌ها شرایط استرداد و تغییر بلیط هواپیمایی امارات برای  بلیط‌هایی که  در تاریخ ۳۱ می ۲۰۲۰ و قبل از آن صادر شده‌اند با حداقل یک کوپن که تاریخ رفت آن حداکثر تا ۳۱ آگست ۲۰۲۰ باشد،  به صورت زیر خواهد بود:

مسافران قادر به تغییر بلیط خواهند بود اما باید هزینه‌های تغییر کابین، تغییر فصل، مالیات و … را پرداخت کنند.

در صورت درخواست مسافرین امکان تبدیل بلیط تا ۷۶۰ روز وجود دارد. (Open Ticket) برای تغییر بلیط ها مسافر باید به صورت حضوری به هواپیمایی امارات مراجعه کند. همچنین در مورد No-show و استرداد بلیط‌هایی که استفاده نشده‌اند را می‌توان بدون پرداخت جریمه کنسل کرد.

پیام تجاری در مورد کووید ۱۹، تغییر بلیط و بازپرداخت پول

طبق آخرین بخشنامه هواپیمایی امارات مورخ ۹۹/۱/۹ در خصوص استرداد بلیط‌ها شرایط استرداد و تغییر بلیط در هواپیمایی امارات به صورت زیر خواهد بود:

بلیط‌هایی که  در تاریخ ۳۱ مارچ و قبل از آن صادر شده‌اند:

مسافران قادر به تغییر بلیط خواهند بود اما باید هزینه‌های تغییر کابین، تغییر فصل، مالیات و … را پرداخت کنند.

در صورت درخواست مسافرین امکان تبدیل بلیط تا ۷۶۰ روز وجود دارد. (Open Ticket) برای تغییر بلیط ها مسافر باید به صورت حضوری به هواپیمایی امارات مراجعه کند. همچنین در مورد No-show و استرداد طبق قوانین بلیط خواهد بود.

بلیط‌هایی که  در تاریخ  ۱ اپریل و پس از آن صادر شده‌اند:

تغییرات طبق قوانین بلیط خواهد بود.

در صورت درخواست مسافرین برای بلیط‌های استفاده نشده برای مدت یکسال از تاریخ صدور امکان تبدیل وجود خواهد داشت. برای تغییر بلیط ها مسافر باید به صورت حضوری به هواپیمایی امارات مراجعه کند. همچنین در مورد No-show و استرداد طبق قوانین بلیط خواهد بود.

شرایط کنسلی هواپیمایی امارات در مسیرهای خارجی

طبق آخرین بخشنامه هواپیمایی امارات مورخ ۹۸/۱۲/۲۰ در خصوص ابطال بلیط مسیرهای خارجی پس از شیوع بیماری کرونا، تغییر تاریخ و صدور مجدد بلیط‌های مسافران بدون پرداخت جریمه انجام خواهد شد.

در خصوص بلیط‌هایی که تاریخ صدور آن‌ها ۴ مارچ ۲۰۲۰ و یا پیش از آن است و تاریخ پرواز آن‌ها بین ۲۳ ژانویه تا ۳۱ می می‌باشد

  • مسافران می‌توانند تا تاریخ ۳۱ جون تاریخ پرواز خود را بدون پرداخت هزینه تغییر دهند.
  • امکان کنسلی بدون پرداخت جریمه وجود دارد.

در خصوص بلیط‌هایی که از تاریخ ۵ تا ۳۱ مارچ صادر شده‌اند

  • در صورتی که کلاس نرخی پرواز با بلیط اولیه مسافر یکی باشد، تغییر تاریخ بدون پرداخت هزینه انجام خواهد شد.
  • در صورتی که کلاس نرخی پرواز با بلیط اولیه مسافر یکی نباشد، تغییر تاریخ با پرداخت مابه التفاوت کلاس نرخی انجام می‌پذیرد.
  • تغییر کلاس و تغییر مسیر با پرداخت مابه التفاوت‌های مربوطه امکان‌پذیر است.
  • بلیط‌هایی که در بازه زمانی ۵ الی ۳۱ مارچ صادر شده‌اند، کنسلی آن‌ها طبق جرایم تعریف شده در بلیط محاسبه خواهد شد.

هواپیمایی آذربایجان

شرایط استرداد و بلیط‌های کنسل شده هواپیمایی آذربایجان

طبق آخرین بخشنامه هواپیمایی آذربایجان مورخ ۹۹/۱/۳۰ و با توجه به ادامه کنسلی پروازها به دلیل فراگیری بیماری کرونا، در خصوص استرداد بلیت های هواپیمایی آذربایجان و بوتا ایرویز، به مسافرینی که قصد استرداد بلیت خود را دارند، دو روش ذیل پیشنهاد می گردد:

  • در صورتی که ریفاند در سیستم رزویشن انجام نگرفته باشد ، مسـافر می تواند معادل مبلغ بلیت ، واچر الکترونیکی معتبر در پروازهای هواپیمایی آذربایجان و بوتا ایرویز دریافت نماید،این واچر به مدت یک سال از تاریخ صدور بلیت ، برای خرید هر نوع خدمات ) بلیت، اضافه بار ، درخواست صندلی و …( معتبر خواهد بود.
  • در صورتی که مسافر ، در خواست استرداد مبلغ به صورت نقدی دارد ، باز پرداخت مبلغ ، بعد از برقراری پروازها در مسیر تهران و به ترتیب درخواست های دریافتی صورت خواهد گرفت.

شرایط کنسلی هواپیمایی آذربایجان در مسیرهای خارجی

طبق آخرین بخشنامه هواپیمایی آذربایجان (بوتا ایرویز) مورخ ۹۸/۱۲/۲۲ در خصوص ابطال بلیط مسیرهای خارجی پس از شیوع بیماری کرونا، تمامی پروازهای هواپیمایی آذربایجان (بوتا ایرویز)در مسیر باکو – تهران – باکو تا پایان ماه مارس (۳۱ مارچ ۲۰۲۰) باطل می‌باشد. بلیط‌های صادر شده با شرایط ذیل تغییر تاریخ یا به صورت کامل استرداد می‌گردد. برقراری مجدد پروازها در زمان مقتضی اعلام خواهد شد.

هواپیمایی لوفتهانزا

کنسلی پروازها تا ۱۴ سپتامبر

طبق آخرین بخشنامه هواپیمایی لوفت هانزا مورخ ۹۹/۵/۶، پروازهای هواپیمایی لوفت هانزا تا تاریخ ۱۴ سپتامبر کنسل شده است. خواهشمند است جهت تغییر بلیط‌ها از بخشنامه ارسالی در ۴ جولای و چنانچه بلیط‌ قبل از ۱۶ می صادر شده است از بخشنامه تاریخ ۲۰ می استفاده نمایند. در نظر داشته باشید که سگمنت‌های کنسل شده باید از رزرو حذف شوند.

دستور العمل جدید تعویض بلیط‌های کنسل شده و کنسل نشده

طبق آخرین بخشنامه هواپیمایی لوفتهانزا مورخ ۹۹/۴/۱۴، دستور العمل جدید تعویض بلیط‌های کنسل شده و کنسل نشده هواپیمایی لوفتهانزا به شرح زیر خواهد بود:

قابل اجرا برای بلیط‌های (۲۵۷-۲۲۰-۷۲۴-۰۸۲-or 101)OS/LH/LX/SN/EN که در بازه زمانی ۱۶ می تا ۳۱ آگوست ۲۰۲۰ صادر شوند.

چنانچه جهت تعویض بلیط‌ها از دستورالعمل‌های لوفت هانزا استفاده شود:

قابل اجرا اگر شروع سفر تغییر بلیط یک تغییر رایگان
برای پروازهای کنسل شده قبل/ در ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ باشد باید قبل/ در ۳۱ ژانویه ۲۰۲۱ انجام شود نرخ گیری مجدد در مسیر قبلی و یا مسیر جدید انجام شود. (بدون در نظر گرفتن تخفیف ۵۰ دلاری)
برای پروازهای کنسل نشده (مسافر مایل به پرواز نباشد) قبل/ در ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ باشد باید هر زمان قبل از تاریخ اصلی سفر انجام شود نرخ گیری مجدد در مسیر قبلی و یا مسیر جدید (چنانچه قوانین بلیط اجازه دهد) انجام شود ( بدون در نظر گرفتن تخفیف ۵۰ دلاری)
  • مبدا و مقصد بلیط نباید تغییر کند.
  • بلیط جدید باید در همان کابین بلیط اصلی باشدو روی پایین‌ترین نرخ موجود باشد.
  • در صورتیکه یک طرف بلیط استفاده شده، اعتبار بلیط و Maximum Stay در نظر گرفته نمی‌شود. (سفر باید تا پایان آوریل ۲۰۲۱ تمام شود)
  • تاریخ بلیط جدید می‌تواند تا ۳ روز قبل و یا بعد از تاریخ اصلی باشد.
  • سگمنت‌های کنسل شده باید تا ۱۴ روز از رزرو حذف شود.

لطفا در نظر داشته باشید:

    • بلیط باید همیشه قبل از تاریخ اصلی عوض یا کنسل شود.
    • برای پروازهای کنسل نشده، نوشو پذیرفته نمی‌شود.
  • حذف کردن سگمنت‌های کنسل شده الزامی است.
  • تغییر نام مسافر امکان پذیر نمی‌باشد.
  • در قسمت Endorsement Box:

– چنانچه از قانون Irregularity استفاده شده باشد SKCHG به همراه شماره پرواز و تاریخ پرواز کنسل شده نوشته شود.

– چنانچه از دستورالعمل‌های ارسالی لوفت هانزا (TWP) استفاده شود، TWP 2011 (جهت بلیط‌های صادر شده قبل از ۱۶ می) یا TWP 2013 (جهت بلیط‌های صادر شده در بازه زمانی ۱۶ می – ۳۱ آگوست) نوشته شود.

تمدید تاریخ سفر تا پایان دسامبر ۲۰۲۱

  • قابل اجرا برای بلیط‌های اتریشی، لوفت هانزا، بروکسل، سوئیسی و ایر دولومیتی که قبل/ در ۱۵ می ۲۰۲۰ صادر شده باشند.
قابل اجرا شروع سفر تغییر بلیط توضیحات
برای پروازهای کنسل شده می‌تواند قبل/ در ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ باشد باید قبل/ در ۳۱ آگوست ۲۰۲۰ انجام شود نرخ گیری مجدد انجام شود و در صورت وجود اختلاف نرخ، ۵۰ دلار از مابه التفاوت کل کسر می‌گردد و مابقی از مسافر دریافت می‌شود.
برای پروازهای کنسل شده می‌تواند قبل/ در ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ باشد باید قبل/ در ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ انجام شود نرخ گیری مجدد انجام شود و در صورت وجود اختلاف نرخ، مبلغ کل اختلاف از مسافر دریافت می‌شود.

 

  • قابل اجرا برای بلیط‌های اتریشی، لوفت هانزا، بروکسل، سوئیسی و ایر دولومیتی که بین ۱۶ می تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۰ صادر شده‌اند.
قابل اجرا شروع سفر تغییر بلیط توضیحات
برای پروازهای کنسل شده می‌تواند قبل/ در ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ باشد باید قبل/ در ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ انجام شود نرخ گیری مجدد انجام شود و در صورت وجود اختلاف نرخ، مبلغ کل اختلاف دریافت می‌شود.
برای پروازهای کنسل شده می‌تواند قبل/ در ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ باشد می‌تواند هر زمان قبل از تاریخ اصلی سفر باشد نرخ گیری مجدد انجام شود و در صورت وجود اختلاف نرخ، مبلغ کل اختلاف دریافت می‌شود. ( چنانچه قوانین بلیط اصلی اجازه تغییر بلیط بدهد)

دستورالعمل جدید تغییر بلیط‌ها هواپیمایی لوفتهانزا

طبق آخرین بخشنامه هواپیمایی لوفتهانزا مورخ ۹۹/۲/۲ در خصوص ابطال بلیط مسیرهای خارجی پس از شیوع بیماری کرونا، دستورالعمل جدید تغییر بلیط‌ها به شرح زیر اعلام می‌گردد:

قابل اجرا برای بلیط‌های (۲۵۷-۲۲۰-۷۲۴-۰۸۲-or 101)OS/LH/LX/SN/EN که بین/ در ۲۰ اپریل ۲۰۲۰ و ۱۵ می ۲۰۲۰ صادر شوند.

برای مسافرانی که پروازشان کنسل شده است سه گزینه زیر پیشنهاد می‌شود:

۱. تغییر بلیط طبق قانون Irregularity/ Involuntrary/ Schedule Change

  • مبدا و مقصد بلیط تغییر نمی‌کند.
  • TWP 2012 در PNR وارد نمی‌شود.
  • تغییر باید روی همان کلاس رزرو اصلی باشد (استثنا در مورد پروازهایی که ۳ روز قبل و یا بعد از تاریخ اصلی بلیط باشد)
  • جهت بلیط‌های Partly Used اعتبار بلیط و Maximum stay نادیده گرفته می‌شود و سفر باید تا ۳۰ اپریل ۲۰۲۱ انجام شود.

۲. تغییر بلیط به تاریخ قبل/ در ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰

  •  تمامی تغییرات و صدور مجدد باید تا ۳۱ آگست ۲۰۲۰ انجام شود.
  • جریمه تغییر تاریخ گرفته نمی‌شود. ( یک بار تغییر بدون جریمه)
  •  تغییر مسیر و کلاس امکان پذیر است و در صورتیکه بلیط بعد از نرخ گیری مجدد، اختلاف نرخ داشت مبلغ ۵۰ دلار از اختلاف نرخ کسر می‌گردد.
  • قوانین مسیر یا نرخ جدید اعمال می‌شود.
  •  تغییر نام مسافر امکان پذیر نیست.
  •  تغییر بلیط حتی در صورت No-Show امکان پذیر است.
  • چنانچه مسافر بر روی بلیط اصلی EMD داشته باشد، EMD همچنان معتبر است.
  • چنانچه مسافر در حال حاضر تاریخ جدید سفر خود را نمی‌دانندتا ۳۱ آگست زمان دارد تا تاریخ جدید را اعلام نمایند.

۳. تغییر بلیط به تاریخ بین/ در ۱ ژانویه- ۳۰ اپریل ۲۰۲۱

  • تمامی تغییرات و صدور مجدد باید تا ۳۱ آگست ۲۰۲۰ انجام شود.
  •  جریمه تغییر تاریخ گرفته نمی‌شود. (یک بار تغییر بدون جریمه)
  •  تغییر مسیر و کلاس امکان پذیر است و در صورتیکه بلیط بعد از نرخ گیری مجدد، اختلاف نرخ داشت، کل مبلغ اختلاف دریافت می‌گردد.
  • قوانین مسیر یا نرخ جدید اعمال می‌شود.
  • تغییر نام مسافر امکان پذیر نیست.
  •  تغییر بلیط حتی در صورت No-Show امکان پذیر است.
  • چنانچه مسافر بر روی بلیط اصلی EMD داشته باشد، EMD همچنان معتبر است.
  • چنانچه مسافر در حال حاضر تاریخ جدید سفر خود را نمی‌داند تا ۳۱ آگست زمان دارد تا تاریخ جدید را اعلام نماید.

برای مسافرانی که پروازشان کنسل نشده است ولی مایل به پرواز نیستند، گزینه زیر پیشنهاد می‌شود:

  • جهت کلاس‌های پروازی که قابل تغییر هستند، یک بار تغییر بدون جریمه امکان پذیر است.

رزرو باید مجددا نرخ گیری شود.

  • تغییر مبدا و مقصد و تغییرات دیگر بر اساس قوانین و شرایط بلیط اصلی انجام می‌شود.
  • تاریخ جدید سفر برای بلیط‌های استفاده نشده باید قبل/ در ۳۰ اپریل ۲۰۲۱ باشد.
  • برای بلیط‌های Partly Used اتمام سفر تا حداکثر ۱ سال از تاریخ رفت باشد.

دستورالعمل تغییر بلیط‌ها هواپیمایی لوفتهانزا

طبق آخرین بخشنامه هواپیمایی لوفتهانزا مورخ ۹۹/۱/۶ در خصوص ابطال بلیط مسیرهای خارجی پس از شیوع بیماری کرونا، راهکار جدیدی را برای لغو پروازها ارائه داده است. این قانون جدید جایگزین کلیه قوانین قبلی است و تمامی بخشنامه‌ها و قوانین اعلام شده قبلی در خصوص تغییر و استرداد بلیط پروازهای کنسل شده، فاقد اعتبار است.

طبق این قانون مسافران می‌توانند تا ۳۱ آگوست ۲۰۲۰ برنامه سفر خود را تنظیم کنند و تا قبل از ۳۱ دسامبر بدون محدودیت اعتبار از بلیط خود استفاده نمایند. (بلیط رفت و برگشت) مسافران می‌توانند بلیط خود را برای پروازهای آینده حفظ کنند، بدون اینکه نیاز به تصمیم گیری فوری در مورد تاریخ جایگزین یا مسیر دیگری برای پرواز جدید باشند.

مسافرانی که هیچکدام از گزینه های پیشنهاد شده برای تغییر بلیت را نمی پذیرند گزینه ریفاند طبق قوانین بلیت بدون کسر هزینه قابل اجرا است.

قابل ذکر است که روند ریفاند بلیت در شرایط فعلی، طولانی تر از قبل خواهد بود و ماه‌ها به طول خواهد انجامید.

«اعتبار سفر» بدین معنا است که مسافر قادر به استفاده از اعتبار بلیط خود در سفر بعدی خواهد بود. به این ترتیب که هزینه بلیط مسافر نزد ایرلاین باقی می‌ماند تا مسافر در سفر بعدی خود از تراول واچر (کوپن سفر) خود استفاده کند. در این شرایط اگر هزینه بلیط جدید از تراول واچر مسافر بیشتر باشد مسافر ملزم به پرداخت مابه التفاوت بلیط در سفر بعدی خود خواهد بود و چنانچه هزینه بلیط جدید از تراول واچر کمتر باشد، مابقی اعتبار سفر نزد شرکت هواپیمایی باقی می‌ماند تا مسافر در سفر بعدی و در بازه زمانی مشخص شده از آن استفاده کند.

شرایط کنسلی هواپیمایی لوفتهانزا در مسیرهای خارجی

طبق آخرین بخشنامه هواپیمایی لوفتهانزا در تاریخ ۹۸/۱۲/۱۳ به دلیل شیوع ویروس کرونا، تمامی پروازهای این شرکت تا پایان ماه اپریل کنسل شد.

بر این اساس دو راه حل زیر جهت پروازهای کنسل شده در نظر گرفته شده است:

استرداد بلیط‌های استفاده نشده: بلیط بدون جریمه استرداد می‌شود. ( بلیط‌هایی که در ایران صادر شده‌اند)

استرداد بلیط‌هایی که یک طرف آن استفاده شده است: بلیط طبق قوانین اعلام شده قبلی به شرح زیر استرداد می‌شود:

مبلغ NUC کوپن‌های استفاده نشده + Q-Surcharge استفاده نشده + Tax استفاده نشده

هواپیمایی قطر ایرویز

راهنمای مسافران جهت تغییرات در پروازها از/ به تهران و قوانین استردادی

طبق آخرین بخشنامه هواپیمایی قطر ایرویز در تاریخ ۹۹/۴/۲۳ پس از شیوع بیماری کرونا، این شرکت هواپیمایی برای شفاف سازی و ابهام زدایی سوالات مسافران اقدام به تدوین راهنمایی کرده است. قوانین درج شده در این راهنما به صورت زیر می‌باشد:

تاریخ بلیط و سفر

بلیط‌هایی که درتاریخ ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۰ و یا قبل از آن صادر شده‌اند و  تاریخ پرواز آن‌ها ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ و قبل از آن است.

تغییرات داوطلبانه

  • درخواست تغییر تاریخ و تغییر مسیر
  • تغییر بلیط برای واچر به اندازه مبلغ اصلی به اضافه ۱۰% ارزش افزوده

تغییرات غیر داوطلبانه

گزینه‌های موجود برای مسافران

  • تغییر تاریخ و یا مسیر سفر
  • تغییر بلیط برای واچر به اندازه مبلغ اصلی بلیط به اضافه ۱۰% ارزش افزوده
  •  استرداد
عوامل موثر بر تغییر غیر داوطلبانه
  • بسته شدن فرودگاه‌ها
  • محدودیت‌های سفر توسط مقامات دولتی
  • کنسلی پروازها
  • تغییرات پروازی
  گزینه ۱: تغییر تاریخ و مسیر
  • تغییر تاریخ در مسیر فعلی
  • تغییر مسیر در مسیر جایگزین

تغییر بلیط‌های استفاده نشده:

  • از زمان صدور بلیط تا دو سال می‌توان بلیط را تغییر داد (Open Ticket). با این حال حداکثر اقامت نباید از یک سال تجاوز کند.

تغییر بلیط‌هایی که بخشی از آن‌ها استفاده شده:

  • از زمان پرواز رفت تا یک سال پس از انجام سفر، می‌توان بلیط را تغییر داد.
گزینه ۲: تغییرات جهت تبدیل به واچر پرواز

برای مسافرانی که خواهان اعتبار پرواز برای سفرهای آتی خود هستند:

  • تمدید بلیط به واچر پرواز جهت استفاده دو ساله از تاریخ صدور واچر.
  • مالیات‌های غیر قابل استرداد شامل این تغییر نمی‌شوند.
گزینه ۳: استرداد

برای مسافرانی که تمایل به دریافت کامل وجه خود دارند:

  • اگر مسافر یکی از شرایط تغییر داوطلبانه را داشته باشد، بلیط مسترد نخواهد شد.
  • وجه اولیه پرداخت شده برای بخش استفاده نشده بلیط به صورت کامل مسترد خواهد شد.
  • برای تغییرات بلیط غیر داوطلبانه از جریمه صرفنظر خواهد شد.
  • با توجه به قوانین بلیط‌های مالیات‌های غیر قابل استرداد، مسترد نخواهند شد.

لازم به ذکر است علاوه بر قوانین موجود سفر با هواپیمایی قطر ایرویز برای مسافران ایرانی، مسافرینی که از مبدا استانبول، آنکارا، بودروم و آنتالیا قصد سفر به دوحه را دارند، در صورت ارائه تست منفی کرونا ۴۸ ساعت قبل از پرواز نیازی به تکمیل فرم خود اظهاری نخواهند داشت.

راهنمای مسافران جهت تغییرات در پروازها از/ به تهران و قوانین استردادی

طبق آخرین بخشنامه هواپیمایی قطر ایرویز در تاریخ ۹۹/۲/۲۵ پس از شیوع بیماری کرونا، این شرکت هواپیمایی برای شفاف سازی و ابهام زدایی سوالات مسافران اقدام به تدوین راهنمایی کرده است. قوانین درج شده در این راهنما به صورت زیر می‌باشد:

تاریخ بلیط و سفر

بلیط‌هایی که درتاریخ ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۰ و یا قبل از آن صادر شده‌اند و  تاریخ پرواز آن‌ها ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ و قبل از آن است.

تغییرات داوطلبانه

  • درخواست تغییر تاریخ و تغییر مسیر
  • تغییر بلیط برای واچر به اندازه مبلغ اصلی به اضافه ۱۰% ارزش افزوده

تغییرات غیر داوطلبانه

گزینه‌های موجود برای مسافران

  • تغییر تاریخ و یا مسیر سفر
  • تغییر بلیط برای واچر به اندازه مبلغ اصلی بلیط به اضافه ۱۰% ارزش افزوده
  •  استرداد
عوامل موثر بر تغییر غیر داوطلبانه
  • بسته شدن فرودگاه‌ها
  • محدودیت‌های سفر توسط مقامات دولتی
  • کنسلی پروازها
  • تغییرات پروازی
  گزینه ۱: تغییر تاریخ و مسیر
  • تغییر تاریخ در مسیر فعلی
  • تغییر مسیر در مسیر جایگزین

تغییر بلیط‌های استفاده نشده:

  • از زمان صدور بلیط تا دو سال می‌توان بلیط را تغییر داد. (Open Ticket)

تغییر بلیط‌هایی که بخشی از آن‌ها استفاده شده:

  • از زمان پرواز رفت تا دو سال پس از انجام سفر، می‌توان بلیط را تغییر داد.
گزینه ۲: تغییرات جهت تبدیل به واچر پرواز

برای مسافرانی که خواهان اعتبار پرواز برای سفرهای آتی خود هستند:

  • تمدید بلیط به واچر پرواز جهت استفاده دو ساله از تاریخ صدور واچر.
  • مالیات‌های غیر قابل استرداد شامل این تغییر نمی‌شوند.
گزینه ۳: استرداد

برای مسافرانی که تمایل به دریافت کامل وجه خود دارند:

  • اگر مسافر یکی از شرایط تغییر داوطلبانه را داشته باشد، بلیط مسترد نخواهد شد.
  • وجه اولیه پرداخت شده برای بخش استفاده نشده بلیط به صورت کامل مسترد خواهد شد.
  • برای تغییرات بلیط غیر داوطلبانه از جریمه صرفنظر خواهد شد.
  • با توجه به قوانین بلیط‌های مالیات‌های غیر قابل استرداد، مسترد نخواهند شد.

شرایط کنسلی هواپیمایی قطر ایرویز در مسیرهای خارجی

طبق آخرین بخشنامه هواپیمایی قطر ایرویز در تاریخ ۹۸/۱۲/۱۹ پس از شیوع بیماری کرونا، تمامی پروازهای قطر ایرویز بین ایران و قطر تا ۳۰ اپریل ۲۰۲۰ کنسل شد. با این حال قطر ایرویز با شرایط زیر روزانه یک پرواز از/ به تهران خواهد داشت:

برای پروازهای دوحه- تهران- دوحه تا ۳۰ اپریل
  • تمامی مسافرانی که مقصد نهایی آن‌ها کشور قطر می‌باشد و تاریخ پرواز آن‌ها تا ۳۱ مارچ است، ۱۴ روز را در قرنطینه به سر خواهند برد.
  • مسافرانی که مدت انتظار آن‌ها در شهر دوحه به عنوان شهر ترانزیت، بیشتر از حالت معمول است که طبق روال عادی قطر مشمول دریافت هتل رایگان می‌باشند، این سرویس بابت شیوع ویروس کرونا به آن‌ها تعلق نخواهد گرفت.
  • فقط مسافرینی که به/ از ایران به فرودگاه بین المللی حمد قطر سفر می‌کنند و مقصد نهایی آن‌ها قطر نباشد اجازه سفر به قطر را خواهند داشت.
پروازهایی که واجد شرایط استرداد کامل می‌باشند پروازهایی هستند که:
  • تاریخ صدور بلیط آن‌ها ۷ مارچ و قبل از آن است.
  • تاریخ انجام پرواز آن‌ها از ۲۶ فوریه ۲۰۲۰ تا ۳۰ اپریل ۲۰۲۰ می‌باشد.

لازم به ذکر است مسافرین هواپیمایی قطر تا تاریخ ۳۱ می ۲۰۲۰ می‌توانند نسبت به جابجایی پرواز خود اقدام کنند.

همچنین پرواز به شماره ۴۹۱ از مبدا تهران به مقصد دوحه و پرواز به شماره ۴۹۸ از مبدا دوحه به مقصد تهران هر روز برقرار هستند.

راهنمای مسافران جهت تغییرات در پروازها از/ به تهران و قوانین استردادی

طبق آخرین بخشنامه هواپیمایی قطر ایرویز در تاریخ ۹۹/۱/۱۷ پس از شیوع بیماری کرونا، این شرکت هواپیمایی برای شفاف سازی و ابهام زدایی سوالات مسافران اقدام به تدوین راهنمایی کرده است. قوانین درج شده در این راهنما به صورت زیر می‌باشد:

عوامل موثر بر سفر
  • بسته شدن فرودگاه‌ها جدول (۱)
  • محدودیت‌های ورود و خروج که از طرف دولت‌ها اعمال شده است جدول (۲)
  • کنسلی پروازها
  • تغییر و یا کنسلی پروازها
  • تاریخ بلیط و سفر

    بلیط‌هایی که درتاریخ ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۰ و یا قبل از آن صادر شده‌اند و  تاریخ پرواز آن‌ها ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۰ و قبل از آن است.

    گزینه‌های موجود برای مسافران

  • تغییر تاریخ و یا مسیر سفر
  • تغییر بلیط برای واچر به اندازه مبلغ اصلی بلیط
  •  استرداد
  • گزینه ۱: تغییر تاریخ و مسیر
  • تغییر تاریخ در مسیر فعلی
  • تغییر مسیر در مسیر جایگزین
  • تغییر بلیط‌های استفاده نشده:
  • از زمان صدور بلیط تا یکسال می‌توان بلیط را تغییر داد. (Open Ticket)
  • تغییر بلیط‌هایی که بخشی از آن‌ها استفاده شده:
  • از زمان پرواز رفت تا یکسال پس از انجام سفر، می‌توان بلیط را تغییر داد.
  • گزینه ۲: تغییرات جهت تبدیل به واچر پرواز

    برای مسافرانی که خواهان اعتبار پرواز برای سفرهای آتی خود هستند:

  • تمدید بلیط به واچر پرواز جهت استفاده یکساله از تاریخ صدور بلیط اولیه.
  • مالیات‌های غیر قابل استرداد شامل این تغییر نمی‌شوند.
  • گزینه ۳: استرداد

    برای مسافرانی که تمایل به دریافت کامل وجه خود دارند:

  • وجه اولیه پرداخت شده به صورت کامل مسترد خواهد شد.
  •  از جریمه صرفنظر خواهد شد.
  • با توجه به قوانین بلیط‌های مالیات‌های غیر قابل استرداد، مسترد نخواهند شد.
جدول (۱)
فرودگاه‌هایی که در اثر کرونا بسته شده‌اند ( آخرین به روزرسانی ۱ اپریل ۲۰۲۰)
کشور کد فرودگاه
الجزایر ALG
آرژانتین EZE
آذربایجان GYD
بنگلادش DAC
جیبوتی JIB
عراق EBL, BGW, ISU, BSR
ایتالیا MXP, VCE, PSA
هند AMD, ATQ, BOM, BLR, CCU, CCJ, COK, DEL, HYD, GOI, TRV, NAG
اردن AMM
کنیا NBO
کویت KWI
لبنان BEY
مقدونیه SKP
مالت MLA
مراکش CMN, RAK, RBA
نامیبیا WDH
عمان MCT, OHS, SLL
پاکستان LYP, MUX, SKT, PEW
فیلیپین DVO
لهستان WAW
پرتغال LIS
رواندا KGL
صربستان BEG
آفریقای جنوبی CPT, JNB
تونس TUN
ترکیه ESB, SAW
اوکراین KBP
جدول (۲)
کشورهایی که در سفرها محدودیت اعمال کرده اند(آخرین به روز رسانی ۲۲ مارچ ۲۰۲۰)
جمهوری آذربایجان هنگ کنگ قطر
ارمنستان عراق رومانی
آرژانتین ایران روسیه
استرالیا هند رواندا
اتریش اندونزی عربستان سعودی
بنگلادش ایتالیا صربستان
بلژیک ژاپن سیشل
بوتان اردن سنگاپور
بوسنی و هرزگوین قزاقستان جمهوری اسلواکی
برزیل کنیا اسلوونی
بلغارستان کویت سومالی
کامبوج لبنان کره جنوبی
کانادا مقدونیه سری لانکا
کرواسی مالزی سوئد
قبرس مالدیو سوئیس
جمهوری چک مراکش تایوان
دانمارک موزامبیک تانزانیا
جیبوتی میانمار تایلند
اکوادور نامیبیا تونس
اتیوپی نپال ترکیه
مصر هلند اوگاندا
فرانسه نیوزلند اوکراین
آلمان عمان ایالات متحده
یونان پاکستان ویتنام
مجارستان فیلیپین

 

محدودیت‌های ورود به ایالات متحده توسط قطر ایرویز

طبق آخرین بخشنامه هواپیمایی قطر ایرویز مورخ ۹۸/۱۲/۲۵ این شرکت هواپیمایی محدودیت‌هایی را برای مسافرین ایرانی که از طریق این کشور عازم ایالات متحده هستند صادر کرده است. بر این اساس تمامی مسافرانی که تاریخ صدور بلیط آن‌ها تا قبل از تاریخ ۴ مارچ ۲۰۲۰ است و تاریخ انجام پرواز آن‌ها در بازه زمانی ۲ فوریه تا ۳۱ می می‌باشد و از طریق قطر به ایالات متحده سفر می‌کنند، چنانچه در ۱۴ روز گذشته در ایران اقامت داشته‌اند، حتما ورود آن ها به ایالات متحده باید به یکی از فرودگاه های زیر باشد:

  • فرودگاه بین المللی جان. اف. کندی، نیویورک
  • فرودگاه بین المللی اوهر شیکاگو، ایلینویز
  • فرودگاه بین المللی لس آنجلس، کالیفرنیا
  • فرودگاه بین المللی هارتسفیلد جکسون آتلانتا، جورجیا
  • فرودگاه بین المللی دالس واشینگتن، ویرجینیا
  • فرودگاه بین المللی دالاس فورت ورث، تگزاس
  • فرودگاه بین المللی میامی،  فلوریدا
  • فرودگاه بین المللی ادوارد ال لوگان، ماساچوست

همچنین مسافران زیر مشمول قوانین فوق نخواهند شد:

  • شهروندان ایالات متحده که پاسپورت این کشور را دارند.
  • افرادی با اقامت دائم ایالات متحده که کارت اقامت دائم این کشور، کارت شهروندی و یا نامه قضایی (عفو مشروط) دارند.

توجه داشته باشید که:

  • ترانزیت از ایالات متحده به هر مقصد دیگر فقط برای شهرواندان ایالات متحده با پاسپورت امریکایی و کارت شهروندی مقدور است.

به عنوان مثال شهروندان کانادایی که پاسپورت کانادا را دارند نیز نمی‌توانند در ادامه مسیر از فرودگاه‌های ذکر شده به کانادا سفر کنند.

  • همچنین امکان تغییر تاریخ ترانزیت از طریق کویت وجود ندارد.
تغییر تاریخ پروازهای قطر ایرویز

قوانین تغییر تاریخ شامل شهروندان ایالات متحده که پاسپورت این کشور را دارند و افراد با اقامت دائم ایالات متحده که کارت اقامت دائم این کشور، کارت شهروندی و یا نامه قضایی (عفو مشروط) دارند، نمی‌شود.

۱ . برای پرواز(های) از/ به مبدا و مقصد یکسان حداکثر یکبار امکان تغییر تاریخ پرواز بدون هزینه وجود دارد.

تاریخ‌های جدید پروازی باید ۲۱ روز پس از اتمام ممنوعیت از سفر باشد.

۲. مشتریان می‌توانند مبدا/ مقصد خود را تغییر دهند.

قوانین تغییر تاریخ پرواز برای شهروندان امریکایی و افرادی که واجد شرایط فوق نیستند:

۱. برای پروازهای ورودی به یکی از شش فرودگاه ذکر شده، حداکثر یکبار امکان تغییر تاریخ بدون هزینه وجود دارد.

تاریخ‌های جدید باید حداکثر در بازه زمانی ۱۴ روز پس از تاریخ اولیه سفر انجام گیرد.

۲. مشتریان می‌توانند مبدا/ مقصد خود را تغییر دهند.

شرایط کنسلی و استرداد بلیط :

برای بلیط های استفاده نشده شرایط کنسلی بدون پرداخت جریمه خواهد بود. برای No-show و کنسلی بلیط هزینه‌ای در نظر گرفته نمی‌شود.

لازم به ذکر است در خصوص قرنطینه مسافرین ایالات متحده در کشور قطر تاکنون بیانیه‌ای صادر نشده است.

هواپیمایی سلام ایر

شرایط کنسلی هواپیمایی سلام ایر در مسیرهای خارجی

طبق آخرین بخشنامه هواپیمایی سلام ایر در تاریخ ۹۸/۱۲/۶ پس از شیوع بیماری کرونا، تمامی پروازهای سلام ایر بین ایران و عمان از تاریخ ۹۸/۱۲/۵ تا اطلاع ثانوی کنسل می‌باشد.

هواپیمایی ترکیش

شرایط جدید تغییر تاریخ و ریفاند هواپیمایی ترکیش

طبق آخرین بخشنامه هواپیمایی ترکیش مورخ ۹۹/۲/۱۳ شرایط جدید تغییر تاریخ و ریفاند این ایرلاین به صورت زیر خواهد بود:

تغییر تاریخ / تغییر مسیر پروازهای کنسل نشده
  • برای بلیط‌هایی که در تاریخ ۲۰ مارچ ۲۰۲۰ و قبل از آن صادر شده‌اند

امکان تغییر بلیط برای مسیرهای جدید در همان محدوده یاتا و با همان کابین پروازی برای پروازهایی که تاریخ انجام آن‌ها تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ است فقط یکبار بدون پرداخت جریمه امکان پذیر است.

  • برای بلیط‌هایی که در تاریخ ۲۱ مارچ ۲۰۲۰ تا ۲۰ می ۲۰۲۰ صادر شده‌اند

امکان اولین تغییر تاریخ و تغییر مسیر تا تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ وجود دارد.

تغییر بلیط پروازهای کنسل شده
  • صرفنظر از تاریخ صدور بلیط

امکان تغییر تاریخ و تغییر مسیر فقط یکبار تا تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ وجود دارد.

تغییر برنامه پروازی توسط ایرلاین
  • صرفنظر از تاریخ صدور بلیط

اگر پرواز جایگزینی که به مسافر پیشنهاد می‌شود توسط او پذیرفته نشود، بازه زمانی تغییرات از ۷ روز قبل تا ۳۰ روز بعد از پرواز خواهد بود و امکان استفاده از این قابلیت تنها یکبار وجود دارد.

پیشنهادات استرداد
  • صرفنظر از تاریخ صدور بلیط

علاوه بر واچر پرواز ۱۵ درصد هدیه ایرلاین به مسافر تعلق می‌گیرد.

امکان استرداد واچر پرواز به صورت نقدی امکان پذیر نمی‌باشد.

بازپرداخت نقدی

  • برای بلیط‌های استفاده نشده

واجد شرایط برای بازپرداخت بدون جریمه

  • برای بلیط‌های استفاده شده

بازپرداخت طبق قوانین involuntary (غیر داوطلبانه) امکان پذیر است.

مواردی در رابطه با استرداد بلیط‌های هواپیمایی ترکیش

طبق آخرین بخشنامه هواپیمایی ترکیش مورخ ۹۹/۱/۱۱ در رابطه با استرداد کلیه بلیط‌های صادر شده توسط این شرکت، لطفا مسافران قبل از اقدام به استرداد به موارد زیر توجه نمایند:

    •  به مسافرینی که قصد استرداد بلیط خود را دارند در درجه اول پیشنهاد استرداد وجه بلیط به حالت مایلیج داده می‌شود.

بدین ترتیب که در ازای هر ۱۰ یورو وجه استردادی مسافر ۱۰۰۰ مایل (Bonus Mile) دریافت خواهد نمود. به عنوان مثال اگر کل مبلغ قابل استرداد معادل ۷۴ یورو باشد مسافر ۷۴۰۰ مایل ( Bonus Mile) دریافت خواهد نمود.

مسافر می‌تواند از مایل‌های خود برای دریافت Free Ticket و یا Upgrade استفاده نماید.

شایان ذکر است که هزینه هر ۱۰۰۰۰ مایل (Bonus Mile) که در این شرایط در ازای ۱۰۰ یورو ارائه می‌شود در حالت عادی معادل ۳۰۰ دلار می‌باشد.

در صورت رضایت مسافر مبنی بر دریافت مایل به جای وجه نقد درخواست مسافر از طریق ایمیل به دفتر ترکیش ایرلاینز ارسال می‌شود.

    • در صورت عدم پذیرش پیشنهاد مایلج از سوی مسافر و درخواست مسافر مبنی بر استرداد مبلغ بلیط به صورت نقدی فرم استرداد (که پیوست می‌باشد) تکمیل شده و از طریق ایمیل به دفتر ترکیش ارسال می‌شود.
    • توجه: بازپرداخت مبلغ قابل استرداد ۶۰ روز پس از رفع کنسلی پروازها انجام خواهد شد.

شرایط کنسلی هواپیمایی ترکیش در مسیرهای خارجی

طبق آخرین بخشنامه هواپیمایی ترکیش مورخ ۹۸/۱۲/۱۵ در خصوص ابطال بلیط مسیرهای خارجی پس از شیوع بیماری کرونا، بدینوسیله به استحضار می رساند پیرو شیوع بیماری کرونا، دستورالعمل زیر جهت بلیط های صادرشده ۲۹ فوریه ۲۰۲۰ و قبل از آن و تاریخ پروازی تا ۳۱ مارچ ۲۰۲۰ قابل اجرا می باشد. اعمال تغییرات تا تاریخ ۱۱ اپریل ۲۰۲۰ الزامی است.

قوانین ذیل شامل بلیط‌هایی می‌باشد که تاریخ صدور آن‌ها پیش از ۲۹ فوریه باشد.

۱. تعویق تاریخ و تغییر مسیر (به شرطی که در همان منطقه یاتا باشد) در پروازهای تا تاریخ ۳۱ مارس ۲۰۲۰ در همان کابین پروازی با شرایط ذیل بدون جریمه مجاز می باشد.

    • اگر تاریخ جدید درخواستی مسافر تا ۳۱ می ۲۰۲۰ باشد، تغییر تاریخ و تغییر مسیر بدون احتساب ما به التفاوت نرخی و جریمه تغییر امکان پذیر است.
    • اگر تاریخ جدید درخواستی مسافر پس از۳۱ می ۲۰۲۰ باشد، تغییر تاریخ و مسیر در همان کلاس نرخی بدون جریمه تا یک سال صورت می پذیرد. در صورت تغییر کلاس نرخی تنها ما به التفاوت نرخ اخذ می گردد.

۲. استرداد بلیطهای تا ۳۱ مارس ۲۰۲۰:

    • بلیط های استفاده نشده : بدون در نظر گرفتن قوانین نرخی بلیط، استرداد به صورت کامل انجام می شود
    • بلیط هایی که بخشی از آن استفاده شده : با توجه به شرایط  اعلامی ایرلاین قابل استرداد می‌باشد.

انجام استرداد بلیط‌های هواپیمایی ترکیش

طبق آخرین بخشنامه هواپیمایی ترکیش مورخ ۹۹/۱/۷ در خصوص ابطال بلیط مسیرهای خارجی پس از شیوع بیماری کرونا، به استحضار می‌رساند استرداد کلیه بلیط‌های صادر شده، تا اطلاع ثانوی توسط این شرکت انجام خواهد شد. خواهشمند است درخواست‌های استرداد به انضمام شماره بلیط و شماره کارت مایلج (در صورت عضویت مسافر) به آدرس ایمیل ذیل ارسال گردند.

هواپیمایی فلای دبی

شرایط کنسلی هواپیمایی فلای دبی در مسیرهای خارجی

طبق آخرین بخشنامه هواپیمایی فلای دبی مورخ ۹۸/۱۲/۶ در خصوص ابطال بلیط مسیرهای خارجی پس از شیوع بیماری کرونا، کلیه پروازهای هواپیمایی فلای دبی از مبدا ایران به دبی تا اطلاع ثانوی لغو می‌باشد. در پی این تصمیم مبلغ کامل بلیط استردادی به آژانس صادرکننده استرداد خواهد شد.

هواپیمایی ایرعربیا

شرایط دریافت واچر یکساله جایگزین بلیط‌های کنسل شده ایر عربیا

طبق آخرین بخشنامه هواپیمایی ایرعربیا مورخ ۹۹/۲/۲ با توجه به گسترش ویروس کرونا و لغو پروازهای بین المللی و همچنین لغو پروازهای شرکت هواپیمایی ایرعربیا تا تاریخ ۱۵ می ۲۰۲۰، مسافرانی که تحت تاثیر این موضوع پروازشان لغو گردیده است، به طور اتوماتیک به صورت کامل مبلغ پرداختی خود را در قالب یک ووچر اعتباری ریالی با مدت اعتبار یک سال دریافت خواهند کرد و می توانند از آن در شبکه پروازی ایرعربیا از مبدا ایران استفاده کنند. با توجه به این موضوع، این اطمینان از جانب هواپیمایی ایرعربیا به مسافران داده می‌شود که این اعتبار به صورت اتوماتیک با همان شماره رزرو به حساب آن‌ها منظور گردد.

شرایط و قوانین ووچرهای اعتباری ایرعربیا

۱. اعتبار زمانی ووچرها به مدت یکسال از تاریخ کنسلی پرواز معتبر هستند.

۲. ووچرها قابل استفاده در همه مسیرهای پروازی ایرعربیا از مقصد ایران هستند.

۳. ووچرها قابل استفاده برای همان مسافر و یا خانواده درجه ۱ می‌باشد.

۴. ووچرها به صورت ریالی صادر شده و مسافر می تواند بسته به میزان اعتبار خود در طول یکسال از آن استفاده کند.

شرایط کنسلی هواپیمایی ایرعریبا در مسیرهای خارجی

طبق آخرین بخشنامه هواپیمایی ایرعربیا مورخ ۹۸/۱۲/۶ در خصوص ابطال بلیط مسیرهای خارجی پس از شیوع بیماری کرونا، تمامی پروازهای هواپیمایی ایرعربیا در مسیر تهران، مشهد، شیراز و لار از تاریخ ۹۸/۱۲/۶ بنابر تصمیم دولت امارات تا اطلاع ثانوی کنسل می‌باشد. بر همین اساس در صورت درخواست مبلغ کامل بلیط کنسل شده از طرف این شرکت به آژانس صادر کننده بازگردانده خواهد شد.

هواپیمایی عمان ایر

شرایط استرداد و تغییر بلیط هواپیمایی عمان ایر

با توجه به آخرین بخشنامه هواپیمایی عمان ایر مورخ ۹۹/۲/۱۵ قوانین جدید در رابطه با شرایط استرداد و تغییر بلیط مسافران به شرح زیر خواهد بود:

تغییر تاریخ (برای بلیط‌هایی که تا ۳۱ می ۲۰۲۰ صادر شده اند)

۱. با توجه به اعتبار اولیه بلیط، مسافران می‌توانند ۲ بار تاریخ  بلیط را تغییر دهند.

۲. در صورتیکه مسافر تمایل به تغییر تاریخ ندارد می‌تواند تا ۱۸ ماه از زمان صدور اولیه بلیط، بلیط فعلی را به حالت باز نگه دارد (Open Ticket)

شایان ذکر است هنگام استفاده از این قابلیت تغییرات بعدی باید به صورت مستقیم با ایرلاین عمان ایر پیگیری گردد.

تغییر مسیر ( برای تمامی بلیط‌های صادره تا ۱۸ مارچ ۲۰۲۰)

امکان تغییر مسیر تا یکبار وجود دارد. همچنین مابه التفاوت بلیط جدید دریافت خواهد شد.

استرداد ( برای بلیط‌های صادره تا ۱۸ مارچ ۲۰۲۰)

استرداد با توجه به قوانین بلیط امکان پذیر است. همچنین استرداد بلیط‌های غیر قابل استرداد به همان نحو باقی خواهد ماند.

شرایط کنسلی پروازهای هواپیمایی عمان ایر در مسیرهای خارجی

طبق آخرین بخشنامه هواپیمایی عمان ایر مورخ ۹۸/۱۲/۶ در خصوص ابطال بلیط مسیرهای خارجی پس از شیوع بیماری کرونا، کلیه سرویس‌های پروازی عمان ایر در مسیر تهران- مسقط از تاریخ ۹۸/۱۲/۶ تا اطلاع ثانوی لغو می‌گردد. بر همین اساس برای تمامی بلیط‌های کنسل شده عمان ایر:

۱-استرداد کامل بلیط بدون جریمه خواهد بود.

۲-امکان تغییر مسیر در شبکه پروازی عمان ایر بدون جریمه یا پرداخت مابه تفاوت نرخ خام بلیط مسیر جدید وجود دارد.

۳- امکان یک بار تغییر تاریخ بدون جریمه در بازه زمانی اعتبار بلیط وجود دارد.

۴- هرگونه تغییر تاریخ یا مسیر فقط یکبار بدون جریمه امکان‌پذیر می‌باشد و دفعات بعدی شامل قوانین مندرج در بلیط می‌گردد.

۵- امکان جایگزینی پرواز بر روی ایرلاین‌های دیگر وجود ندارد.

هواپیمایی ماهان

شرایط کنسلی هواپیمایی ماهان در مسیرهای خارجی

طبق آخرین بخشنامه هواپیمایی ماهان مورخ ۹۸/۱۲/۲۷ در خصوص ابطال بلیط مسیرهای خارجی پس از شیوع بیماری کرونا، به استحضار می‌رساند با توجه به شرایط به وجود آمده، کلیه پروازهای خارجی شرکت هواپیمایی ماهان، منتهی به تاریخ ۹۹/۲/۱۵ که تاریخ صدور بلیط آن‌ها ۹۸/۱۲/۵ یا پیش از آن می‌باشد و همچنین درخواست ابطال بلیط بعد از تاریخ ۹۸/۱۲/۵ باشد بدون کسر جریمه قابل استرداد خواهد بود.

لازم به ذکر است بلیط‌هایی که بعد از تاریخ مذکور صادر گردیده شامل این قانون نخواهد بود.

هواپیمایی ایران ایر

تمدید شرایط تغییر بلیط‌های UN شده به علت انتشار ویروس کرونا

طبق آخرین بخشنامه هواپیمایی ایران ایر مورخ ۹۹/۴/۲۸، پیرو بخشنامه‌های مورخ ۹۹/۲/۸ و ۹۹/۴/۳ و توقف موقت برخی از پروازهای هما در مسیرهای بین المللی به علت انتشار ویروس کرونا و همچنین با هدف جلب رضایت مسافران محترم، تغییر بلیط های صادره بر روی پروازهای بین المللی هما که در سیستم به صورت UN(ابطال بدون جایگزین) نمایش داده شده است و تاریخ مسافرت آن‌ها (در مسیر رفت یا برگشت) در بازه زمانی ۱۶ جولای ۲۰۲۰ تا ۱۵ آگست ۲۰۲۰ می‌باشد، با رعایت شرایط اعلام شده در بخشنامه فوق الذکر مجاز می‌باشد.

لازم به ذکر است هر گونه تغییر در بلیط‌هایی که در سیستم به صورت UN/TK نمایش داده شده است، کماکان بر اساس بخشنامه مورخ ۹۸/۱۱/۲۹ امکانپذیر می‌باشد.

استرداد وجه بلیط مسافران مبتلا به بیماری کووید-۱۹

طبق آخرین بخشنامه هواپیمایی ایران ایر مورخ ۹۹/۴/۲۵، بلیط آن دسته از مسافرانی که به علت مثبت بودن تست PCR قادر به انجام مسافرت خود در شبکه پروازهای بین المللی “هما” نمی‌باشند، بدون کسر هیچگونه هزینه‌ای (استرداد، No-Show) قابل استرداد می‌باشد. ارسال کپی از جواب مثبت تست PCR مسافران به همراه گزارش فروش به اداره درآمد الزامی می‌باشد. همچنین پیرو اطلاعیه مورخ ۹۹/۴/۱۶، استرداد وجه بلیط مسافرانی که به هنگام پرواز مشکوک به ویروس کرونا تشخیص داده شوند، پس از ممهور بلیط به مهر خدمات فرودگاهی، از پرداخت هزینه استرداد و No-Show معاف می‌باشند.

تمدید شرایط تغییر بلیط‌های UN شده به علت انتشار ویروس کرونا

طبق آخرین بخشنامه هواپیمایی ایران ایر مورخ ۹۹/۴/۳، پیرو بخشنامه مورخ ۹۹/۲/۸ و توقف موقت برخی از پروازهای هما در مسیرهای بین المللی به علت انتشار ویروس کرونا و همچنین با هدف جلب رضایت مسافران محترم، تغییر بلیط های صادره بر روی پروازهای بین المللی هما که در سیستم به صورت UN(ابطال بدون جایگزین) نمایش داده شده است و تاریخ مسافرت آن‌ها (در مسیر رفت یا برگشت) در بازه زمانی ۰۱ ژوئن ۲۰۲۰ تا ۱۵ ژوئن ۲۰۲۰ می‌باشد، با رعایت شرایط اعلام شده در بخشنامه فوق الذکر مجاز می‌باشد.

لازم به ذکر است هر گونه تغییر در بلیط‌هایی که در سیستم به صورت UN/TK نمایش داده شده است، کماکان بر اساس بخشنامه مورخ ۹۸/۱۱/۲۹ امکانپذیر می‌باشد.

شرایط تغییر بلیط‌های UN شده هوا۱یمایی به علت انتشار ویروس کرونا

طبق آخرین بخشنامه هواپیمایی ایران ایر مورخ ۹۹/۲/۱۱  با توجه به شیوع بیماری کرونا و عدم امکان برآورد دقیق زمان خروج از این بحران، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران شرایط تغییر بلیط‌های صادره بر روی پروازهای بین المللی که در سیستم به صورت UN (ابطال بدون جایگزین) و با UN/TK نمایش داده شده است و تاریخ مسافرت آن‌ها (در مسیر رفت و برگشت) در بازه زمانی ۲۵ فوریه ۲۰۲۰ تا ۳۱ می ۲۰۲۰ می‌باشد به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

  •  قبل از شروع مسافرت

تغییر تاریخ بلیط بدون کسر هیچ گونه هزینه‌ای (استرداد/No-Show) جهت شروع و پایان مسافرت تا تاریخ ۳۰ نوامبر ۲۰۲۰ در همان مسیر و کلاس پروازی (در صورت بودن جا) مجاز می‌باشد. صدور بلیط جدید بر اساس نرخ بلیط اولیه به صورت Manual Pricing انجام می‌گردد و درج کلیه اطلاعات بلیط اولیه در بلیط جدید الزامی می‌باشد.

  •  بعد از شروع مسافرت

تغییر تاریخ بلیط بدون کسر هیچ گونه هزینه‌ای (استرداد/No-show) تا تاریخ ۳۰ نوامبر ۲۰۲۰ در همان مسیر و کلاس پروازی (در صورت بودن جا) و صرف نظر از اعتبار اولیه بلیط مجاز می‌باشد. صدور بلیط جدید بر اساس محاسبه ½ RT نرخ و مالیات‌های مسیر پروازی استفاده نشده (Fare+TFC Unused) بلیط اولیه، بدون دریافت مابه التفاوت (NO ADC) و به صورتManual Pricing انجام می‌گیرد. درج کلیه اطلاعات بلیط اولیه در بلیط جدید الزامی است.

– درج شماره بلیط اولیه مسافر در قسمت SRPT بلیط جدید و درج شماره بلیط جدید مسافر به صورت ZR096… در قسمت REF FOP2 در Refund Mask بلیط اولیه و همچنین درج عبارت “UN IR flight No…Date…R 588” در قسمت ابتدای Endorsement Box به هنگام صدور الزامی می‌باشد. کلیه مراحل فوق می‌بایست در یک روز به صورت همزمان انجام گردد. ارسال کپی UN از PNR به اداره درآمد الزامی می‌باشد.

– در صورت تمایل مسافر به تغییر مسیر و یا تغییر کابین پروازی، بلیط اولیه مسافر بدون کسر هیچگونه هزینه‌ای (استرداد/ NO-show) استرداد و بلیط جدید بر اساس نرخ و شرایط نرخی روز محاسبه و صادر می‌گردد.

– در صورت نبودن جا در کلاس پروازی مورد نظر، با رعایت موارد ذکر شده در بخشنامه مورخ ۹۸/۱۲/۲۱ رویه و مقررات بازرگانی “هما” نسبت به درخواست جا به صورت (ON) اقدام گردد و پس از تایید درخواست توسط واحد کنترل صدور بلیط انجام گردد. درج شماره بلیط قبلی مسافر در بخش Remark به صورت جداگانه برای هر مسافر الزامی می‌باشد.

RMK: TKT No 096………/IR FLT No…./P1

  – شایان ذکر است این بخشنامه در مورد پروازهای بین المللی UN با UN/TK شده که تاریخ مسافرت آن‌ها در بازه زمانی ۲۵ فوریه ۲۰۲۰ تا ۳۱ می ۲۰۲۰ می‌باشد قابل اجرا خواهد بود و پس از تاریخ ذکر شده بخشنامه مورخ ۹۸/۱۱/۲۹ کماکان دارای اعتبار می‌باشد.

حذف هزینه استرداد در مسیرهای ورودی به کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا جهت مسافران با ویزا

طبق آخرین بخشنامه هواپیمایی ایران ایر مورخ ۹۹/۱/۳۰ و پیرو بخشنامه مورخ ۹۸/۱۲/۲۸ مبنی بر محدودیت در پذیرش مسافران ورودی از طرف کشورهای آلمان، فرانسه و ایتالیا به منظور جلوگیری از شیوه ویروس کرونا و ممانعت از ورود مسافران دارای ویزا با تایپ D به کشورهای مذکور، بدینوسیله اعلام می‌گردد صرفا کلیه بلیط‌های مسافران دارای ویزا با تایپ D با شرایط ذیل از پرداخت هزینه استرداد معاف می‌باشند.

کلیه بلیط‌های صادره تا تاریخ ۱۲ اپریل ۲۰۲۰ که مسافرت آن‌ها از تهران به فرانکفورت، هامبورگ، کلن، پاریس، میلان در بازه زمانی ۱۸ مارچ ۲۰۲۰ تا ۳۰ اپریل ۲۰۲۰ می‌باشد، از پرداخت هزینه استرداد بر روی تمامی کلاس‌های پروازی معاف خواهند بود. در صورت عدم ابطال جای مسافر تا ۲۴ ساعت قبل از پرواز، هزینه No- Show محاسبه و دریافت می‌گردد. همچنین مسافرانی که پرواز آن‌ها از تهران به مسیرهای پاریس، میلان، فرانکفورت در بازه زمانی ۱۸ مارچ تا ۱۲ اپریل ۲۰۲۰ بوده است علاوه بر حذف هزینه استرداد، از پرداخت هزینه No-show نیز معاف خواهند بود.

در صورت عدم پذیرش مسافران به هنگام پرواز در بازه زمانی ۱۸ مارچ تا ۳۰ اپریل ۲۰۲۰ با پاسپورت اتحادیه اروپا، کارت اقامت کاری یا دانشجویی و …، استرداد وجه بلیط صرفا با تایید و مهر خدمات فرودگاهی بدون پرداخت هیچگونه هزینه‌ای (No-show و استرداد) مجاز می‌باشد.

  • شرایط کنسلی هواپیمایی ایران ایر در مسیرهای خارجی

    طبق آخرین بخشنامه هواپیمایی ایران ایر مورخ ۹۸/۱۲/۲۴ در خصوص ابطال بلیط مسیرهای خارجی پس از شیوع بیماری کرونا، استرداد وجه کلیه بلیط‌های صادره تا تاریخ ۲۴FEB20 بر روی شبکه پرواز بین المللی “هما” ( چارتری یا برنامه‌ای) که تاریخ مسافرت آن‌ها (رفت یا برگشت) در بازه زمانی ۱ اپریل ۲۰۲۰ تا ۳۰ اپریل ۲۰۲۰ می‌باشد، قبل از شروع مسافرت بدون کسر هزینه استرداد و پس از شروع مسافرت نیز با کسر ½ RT کلاس پروازی استفاده شده به علاوه مالیات‌های مسیر مربوطه و بدون کسر هزینه استرداد مجاز می‌باشد.

    لازم به ذکر است در صورت ابطال جای مسافر در محدوده No-Show (پروازهای خارجی تا قبل از محدوده ۲۴ ساعت مانده به پرواز) استرداد بلیط صرفا با کسر هزینه No-Show مجاز می‌باشد.

    شرایط کنسلی هواپیمایی ایران ایر به مقصد ترکیه

    طبق آخرین بخشنامه هواپیمایی ایران ایر مورخ ۹۸/۱۲/۶ در خصوص ابطال بلیط مسیرهای خارجی پس از شیوع بیماری کرونا، با توجه به اعلام سازمان هواپیمایی کشوری ترکیه مبنی بر عدم پذیرش مسافران ایرانی در فرودگاه‌های این کشور تمامی پروازهای هما از تهران به مقصد ترکیه، بدون هیچ کنسلی تا روز جمعه مورخ ۹۸/۱۲/۹ بدون مسافر انجام خواهد شد تا مسافران ترکیه را به کشور منتقل کنند.

    همچنین لغو و استرداد وجه کلیه بلیط‌های صادره خارجی تا تاریخ ۹۸/۱۲/۵ که تاریخ سفر آن‌ها در بازه زمانی ۹۸/۱۲/۶ تا تاریخ ۹۹/۱/۱۲ می‌باشد قبل از شروع سفر بدون هزینه (استرداد/ No-show) و پس از شروع سفر نیز با کسر ۱/۲RT (در پروازهای دو طرفه) کلاس پروازی استفاده شده به علاوه مالیات‌های مسیر مربوطه و بدون کسر هزینه (استرداد/ No-show) مجاز می‌باشد.

    لازم به ذکر است کلیه بلیط‌های صادره که تاریخ سفر آن‌ها بعد از تاریخ ۹۸/۱۲/۸ می‌باشند، می‌بایست قبل از زمان مقرر (پروازهای خارجی تا قبل از ساعت ۱۲ روز قبل از پرواز و در پروازهای خارجی تا قبل از محدوده ۲۴ ساعت مانده به پرواز) نسبت به ابطال و استرداد آن‌ها اقدام گردد، در غیر این صورت (ابطال در محدوده  No-Show) شامل هزینه مربوطه خواهد شد.

    هواپیمایی ایران ایرتور

    شرایط کنسلی هواپیمایی ایران ایرتور در مسیرهای خارجی

    طبق آخرین بخشنامه هواپیمایی ایران ایرتور مورخ ۹۸/۱۲/۲۷ در خصوص ابطال بلیط مسیرهای خارجی پس از شیوع بیماری کرونا، بلیط رفت و برگشت مسافرین خارجی بدون جریمه قابل استرداد می‌باشد. لازم به ذکر است این رویه تا تاریخ ۹۹/۱/۱۵ اجرایی می‌باشد.

    همچنین مسافرین پروازهای خارجی که به هر دلیل قبل از تاریخ صدور این بخشنامه اقدام به ابطال بلیط مسیرهای خارجی نموده‌ و مشمول جریمه استرداد بلیط گردیده اند، هیچ وجه مازادی بابت جریمه پرداختی به آن‌ها مسترد نخواهد شد.

    هواپیمایی قشم ایر

    شرایط کنسلی پروازهای هواپیمایی قشم ایر در مسیرهای خارجی

    طبق آخرین بخشنامه هواپیمایی قشم ایر مورخ ۹۸/۱۲/۶ در خصوص ابطال بلیط مسیرهای خارجی پس از شیوع بیماری کرونا، با توجه به عدم پذیرش مسافران ایرانی کلیه پروازهای ورودی به کشور گرجستان و ترکیه تا اطلاع ثانوی لغو گردیده است. لذا پروازهای قشم ایر برای بازگرداندن مسافران به ایران بدون مسافر انجام خواهد شد.

    ذکر این نکته ضروری است که تاکنون هیچ گونه‌ بخش‌نامه‌ای در خصوص شرایط کنسلی پروازهای خارجی ناشی از شیوع بیماری کرونا از جانب ایرلاین آلیتالیا، هواپیمایی اتحاد، هواپیمایی اطلس گلوبال، هواپیمایی اکراین، هواپیمایی ایرآستانا، هواپیمایی ایرآسیا، هواپیمایی ایرفرانس، هواپیمایی ایژین، هواپیمایی بریتیش ایرویز، هواپیمایی بوراجت، هواپیایی تاجیکستان، هواپیمایی تای، هواپیمایی جت آسیا، هواپیمایی جرمنیا، هواپیمایی جزیره، هواپیمایی چاینا ساترن، هواپیمایی سنگاپور، هواپیمایی کی ال ام و هواپیمایی گلف ایر صادر نشده است.

    در صورت تمایل به استرداد بلیط درخواست خود را از طریق فرم تماس با ما در وب سایت فلای تودی ارسال نمایید. درخواست شما در اسرع وقت پیگیری خواهد شد.

19 نظرات

  1. با سلام
    با توجه به اینکه پرواز اینجانب برای روز ۱ شنبه ۱ مارچ از مقصد استانبول به تهران می باشد خواهشمند است نسبت به تایید انجام پرواز اقدام فرمایید.
    بلیط خریداری شده از وب سایت پیوست می باشد.

    با احترام

    • مشتری گرامی چنانچه سوالی پیرامون پروازهای کنسلی دارید لطفا سوال خود را در بخش تماس با ما سایت فلای تودی مطرح بفرمایید تا درخواست شما در اسرع وقت توسط کارشناسان ما پیگیری شود.

  2. سلام من پرواز ماهان گرفتم آیا تاریخ ۹۸/۱۲/۱۱رفت و برگشت ۹۸/۱۲/۲۲انجام می شود ممنون اعلام کنین چون زمان پروازه زیاد نمونده

    • مشتری گرامی چنانچه سوالی پیرامون پروازهای کنسلی دارید لطفا سوال خود را در بخش تماس با ما سایت فلای تودی مطرح بفرمایید تا درخواست شما در اسرع وقت توسط کارشناسان ما پیگیری شود.

  3. مشتری گرامی چنانچه سوالی پیرامون پروازهای کنسلی دارید لطفا سوال خود را در بخش تماس با ما سایت فلای تودی مطرح بفرمایید تا درخواست شما در اسرع وقت توسط کارشناسان ما پیگیری شود.

  4. سلام
    من از المان شهر کلن قرار بوده با ایران ایر برگردم ولی متاسفانه کنسل شده .
    چه کارهای می‌توان کرد ؟
    چون بیمه من تمام شده؟

  5. با سلام
    من بلیط رفت به فرانکفورت در تاریخ ١٩ اسفند داشتم که روز قبل ان پرواز کردم و نیز برگشت ما ١٨ فروردین است که تاخیر دارد و٢٣ فروردین انجام میشود ایا بابت این مشکلى که از طرف خود شرکت هواپیمایى هما بوجود امده است من مابه التفاوت پرداخت میکردم
    اگر جواب شما منفى است چگونه میتوانم مبلغ اضافى را پس بگیرم

  6. من بلیط برای ۱۵ اپریل از تهران به مونترال و سپس به ادمونتون کانادا دارم ایا پرواز انجام میگیرد و از مونترال به ادمونتون مشکلی ندارد
    متشکرم

  7. ایرلاین ایرعربیا دزده
    با گذشت یکسال از خرید بلیط هنوز پول بلیط ما به سریلانکا رو که یه گروه ١٢ نفره هستیم پس نداده و دائم امروز و فردا میکنه
    ما از سایت فلای تو دی بعد از ایرعربیا بلیط سریلانکا مالدیو خریدیم از یه ایرلاین کره ای که همون فروردین پول رو برگردوند

  8. با سلام
    من جمعه ساعت هشت و نیم پرواز ترکیش داشتم به سمت مشهد از استانبول به علتی دیر رسیدم فرودگاه و از پرواز جا ماندم و مجبور شدم به هر طریقی بلیط تهیه و به تهران و از تهران به مشهد برگردم
    می تونم خواهش کنم راهنماییم کنید چجوری میتونم از شرکت مبلغ بلیط را استرداد کنم
    باتشکر

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید