از جمله ضروری‌ترین چیزهایی که قبل از سفر هوایی حتما باید کاملا با آن آشنایی داشته باشید، نحوه خواندن اطلاعات روی بلیط هواپیما است. این مسئله در شرایطی که قرار است برای اولین بار سوار هواپیما شوید، ضرورت بیشتری پیدا می‌کند. به‌علاوه، در سفرهای هوایی کارت پرواز هم وجود دارد که اطلاعات آن با مشخصات بلیط تفاوت دارد و برای آنکه حین سوارشدن به هواپیما دچار سردرگمی نشوید، باید کارت پرواز و بخش‌های مختلف آن را به‌خوبی بشناسید. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که همیشه در سفرهای هوایی با ابهامات و سوالات بسیاری مواجه می‌شوید یا قرار است، برای اولین بار سوار هواپیما شوید، این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی را حتما تا انتها مطالعه کنید.

نحوه خواندن بلیط هواپیما | چه اطلاعاتی روی بلیط هواپیما وجود دارد؟

در سفرهای هوایی کارت پرواز هم وجود دارد که اطلاعات آن با مشخصات بلیط تفاوت دارد و برای آنکه حین سوارشدن به هواپیما دچار سردرگمی نشوید، باید کارت پرواز و بخش‌های مختلف آن را به‌خوبی بشناسید.

مشخصات روی بلیط هواپیما

به طور کلی، اطلاعاتی که روی بلیط هواپیما نوشته می‌شود، ۳ قسمت اصلی شامل مشخصات مسافر، پرواز و صادرکننده بلیط هواپیما دارد. درباره این موارد در ادامه به طور مفصل توضیح داده‌ایم.

نحوه خواندن اطلاعات بلیط هواپیما

مشخصات مسافر

مهم‌ترین مسئله هنگام صدور بلیط هواپیما درست وارد کردن نام و نام خانوادگی مسافر است. اگر مشخصات مسافر درست ثبت نشود و بین املای فارسی و انگلیسی هویت مسافر با پاسپورت و شناسنامه تداخلی وجود داشته باشد، امکان از دست دادن پرواز وجود دارد. پس قبل از تایید اطلاعات خود هنگام خرید بلیط هواپیما، به نوشتار آن دقت کنید تا مشکلی برایتان به وجود نیاید. علاوه بر نام و نام خانوادگی که صحت آن بسیار حائز اهمیت است، شماره‌های مهمی مانند کد ملی و شماره پاسپورت را هم باید دقیقا مطابق همان اطلاعاتی که روی شناسنامه و پاسپورت درج شده‌، وارد کنید.

مشخصات پرواز

اطلاعات پرواز شامل مواردی مثل مسیر پروازی و شرکت هواپیمایی است. غالبا در بالای بلیط، لوگو و نام ایرلاین هواپیمایی همراه با شماره پرواز وجود دارد. زمان پرواز یکی دیگر از بخش‌های مهم در بلیط هواپیما است که به هیچ عنوان نباید از آن غافل شوید. چون اگر پروازتان را از دست بدهید، تنها بخشی از هزینه آن استرداد می‌شود؛ آن هم در صورتی که بلیط شما چارتری نباشد. توصیه می‌شود که در سفرهای داخلی ۱٫۵ ساعت قبل از زمان پرواز و برای پروازهای خارجی از ۳ ساعت قبل در فرودگاه حضور داشته باشید.

صادرکننده بلیط هواپیما

در این بخش لوگو و نام آژانس صادرکننده بلیط دیده می‌شود. بلیط شما حتما باید حاوی این مشخصات باشد و مهر صادرکننده روی آن دیده شود. توجه داشته باشید که هم مهر دیجیتالی و هم مهر دستی قابل قبول است.

علاوه بر موارد ضروری و بسیار مهمی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، در بلیط هواپیما اطلاعات دیگری هم درج می‌شود که در ادامه معرفی شده‌اند:

BAG هزینه اضافه بار و میزان بار مجاز ایرلاین‌ ها

اطلاعات میزان بار مجاز برای سفر

اطلاعات میزان بار مجاز در سفر، از دیگر مواردی است که روی بلیط هواپیما نوشته می‌شود. اینکه چه مقدار بار مجاز هواپیما می‌توانید در طول سفر همراه خود ببرید، بسته به نوع پروازتان متفاوت خواهد بود. مسافران پروازهای داخلی اکونومی می‌توانند تا ۲۰ کیلوگرم و پروازهای بیزینس تا ۳۰ کیلوگرم بار همراه خود داشته باشند. میزان بار مجاز برای سفرهای خارجی با داخلی تفاوت دارد و قانون هرکدام از ایرلاین‌ها با یکدیگر فرق می‌کند. اگر کلاس پروازی شما بالاتر باشد، میزان بار مجاز برایتان بیشتر خواهد بود. در نظر داشته باشید که اضافه بار شامل هزینه می‌شود و به ازای هر یک کیلوگرم، باید یک درصد از مبلغ بلیط را بپردازید. اگر می‌خواهید داخل کابین باری را همراه خود ببرید، میزان بار مجاز در کلاس پروازی اکونومی ۵ تا ۷ کیلوگرم و بیزنس بین ۷ تا ۱۰ کیلوگرم است.

زمان و ترمینال پرواز روی بلیط هواپیما

برای اینکه در سفرتان دچار مشکلی نشوید، به قسمت مبدا و مقصد سفر خود روی بلیط هواپیما توجه کنید. مطمئن شوید که هنگام ورود و خروج به فرودگاه باید به کدام ترمینال بروید؛ زیرا برخی از فرودگاه‌ها چندین ترمینال دارند که در صورت اشتباه ممکن است از پرواز خود جا بمانید. به روز و تاریخ سفرتان هم دقت کنید تا از بروز اشتباهات احتمالی جلوگیری شود.

اطلاعات ضروری بلیط هواپیما

کد رزرو بلیط هواپیما یا pnr چیست؟

از دیگر موارد مهم در نوشته های روی بلیط هواپیما، pnr است. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که pnr در بلیط هواپیما چیست و به چه دردی می‌خورد؟ PNR که مخفف عبارت Passenger Name Record است، به کد رزرو بلیط هواپیما در ایرلاین مورد نظر اشاره دارد. در واقع شرکت‌های هواپیمایی برای دسته‌بندی مسافران و نظم بهتر از این شماره مرجع استفاده می‌کنند و در صورت بروز مشکل و تماس با پشتیبانی ایرلاین این کد PNR بسیار اهمیت دارد. همچنین مسافران می‌توانند برای بلیط‌های سیستمی از این کد استفاده کنند و کارت پرواز خود را به صورت آنلاین بگیرند.

شناسه نرخی روی بلیط هواپیما

در بخش پایینی بلیط هواپیما سیستمی، قسمتی به‌نام شناسه نرخی وجود دارد که غالبا با یک حرف یا عدد نشان داده می‌شود. شناسه نرخی کدی مشخص برای ایرلاین‌ها است که قیمت بلیط‌ها را بر اساس آن تعیین کرده‌اند. یکی از ویژگی‌های مهم شناسه نرخی روی بلیط هواپیما، شرایط کنسلی آن است. در واقع، هر شناسه نرخی میزان بار مجاز و جریمه کنسلی یک ایرلاین را مشخص می‌کند. توجه داشته باشید که بلیط‌هایی که شناسه نرخی متفاوتی دارند و در کلاس پروازی یکسانی هستند، به لحاظ خدمات و امکانات در هواپیما تفاوتی ندارند.

شماره واچر چیست؟

بلیط‌هایی که از طریق سامانه‌های خرید و فروش بلیط هواپیما مانند فلای تودی صادر می‌شوند، شماره واچر برای پیگیری رزرواسیون بلیط دارند. این شماره هنگام رزرو هتل نیز به مسافر داده می‌شود.

qw1 تفاوت بلیط چارتر و سیستمی

تفاوت بلیط هواپیما با کارت پرواز

بلیط هواپیما مجوز شما برای دریافت کارت پرواز از پذیرش ایرلاین در فرودگاه محسوب می‌شود که هم به صورت فایل و هم به صورت کاغذی قابل ارائه است. در واقع، بلیط پیش‌شرط لازم برای دریافت کارت پرواز است و از نظر اطلاعات، تفاوت‌هایی با کارت پرواز دارد. به‌عنوان مثال، مشخصات مسافر به دو زبان فارسی و انگلیسی روی بلیط هواپیما درج می‌شود، در حالی روی کارت پرواز، اطلاعات به صورت اختصاری و غالبا به زبان انگلیسی نوشته می‌شوند.

نحوه خواندن اطلاعات کارت پرواز

راهنمای خواندن اطلاعات روی کارت پرواز

کارت پرواز، مجوز حضور شما در هواپیما است و برای جلوگیری از هرگونه مشکل و چالش در زمان سوارشدن به هواپیما، شناخت این اطلاعات ضروری است. در ادامه، مهم‌ترین اطلاعات روی کارت پرواز معرفی شده است:

نام مسافر (PASSENGER NAME)

در این قسمت، نام و نام خانواگی مسافر نوشته می‌شود. اسامی افراد در این بخش با عبارات گوناگونی درج می‌شود و در آن MR معرف جنسیت مرد، MRS معرف بانوان، CHD برای مسافران کودک و INF برای مسافران نوزاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مبدا و مقصد (From _ To)

در کنار این عبارت یک کد سه حرفی قرار داده می‌شود؛ کد کنار From نشان‌دهنده مبدا و کد کنار To مقصد را نشان می‌دهد.

CARRIER

در این بخش، شرکت هواپیمایی که پرواز را انجام می‌دهد، با یک کد اختصاری نشان داده می‌شود.

FLIGHT

این بخش مربوط به شماره پرواز است. توجه داشته باشید که در بعضی از پروازهای خارجی، محتویات بخش CARRIER با این بخش ادغام می‌شود و در ابتدای شماره پرواز می‌آید.

CLASS در کارت پرواز

در این قسمت، کلاس نرخی با شناسه مربوطه نوشته می‌شود. هر کلاس نرخی، از نظر قیمت بلیط، میزان بار مجاز، نرخ جریمه کنسلی و… با دیگری تفاوت دارد.

DATE و TIME

در این دو بخش، به ترتیب تاریخ پرواز (به میلادی) و ساعت دقیق پرواز نوشته می‌شود.

ID

در این قسمت، کد ملی مسافر نوشته می‌شود.

معنی  seq no در بلیط هواپیما

SEQ NO روی کارت پرواز درج می‌شود و نشان‌دهنده آن است که شما چندمین نفری هستید که کارت پرواز خود را دریافت کرده است. مسافرانی که جز نفرات نخست دریافت‌کننده کارت پرواز هستند، می‌توانند شماره و ردیف صندلی‌شان را مشخص کنند.

معنی seat در بلیط هواپیما

SEAT در کارت پرواز، ردیف صندلی و ستون آن را نشان می‌دهد. عدد ارائه‌شده در این قسمت نشان‌دهنده ردیف و حروف انگلیسی کنار آن، ستون صندلی را نشان می‌دهد.

شرایط استعلام و استرداد بلیط هواپیما

از اطلاعات بسیار مهمی که عموما روی بلیط درج نمی‌شود، اما آگاهی از آن برای مسافران ضروری است، می‌توان به شرایط کنسلی و استراداد بلیط هواپیما اشاره کرد. از آنجایی که شرایط سفر و کنسلی هرکدام از ایرلاین‌ها با یکدیگر تفاوت دارند، شرایط کنسلی و استرداد هزینه روی بلیط هواپیما نوشته نمی‌شود. بنابراین توصیه می‌کنیم قبل از رزرو پرواز با پشتیبانی سامانه خرید بلیط هواپیما تماس بگیرید و از شرایط کنسلی ایرلاین موردنظر اطلاع پیدا کنید. به طور کلی هزینه کنسلی تنها شامل بلیط‌های سیستمی می‌شود و بلیط‌های چارتری به‌ندرت قابل استرداد هستند.

ضرورت بررسی اطلاعات بلیط هواپیما

هنگام رزرو بلیط هواپیما امکان بروز اشتباه ناخواسته وجود دارد. پس توصیه می‌شود که پس از درج اطلاعات شخصی روی بلیط هواپیما، قبل ثبت نهایی آنها را بررسی کنید. در صورتی که مشکل یا ایرادی در هر قسمت از اطلاعات بلیط هواپیما مشاهده کردید با پشتیبانی سامانه‌ای که از آن بلیط خریده‌اید، تماس بگیرید. در این مطلب با شما درباره نحوه خواندن اطلاعات بلیط هواپیما صحبت کردیم و اطلاعات ضروری کارت پرواز را مورد بررسی قرار دادیم.

آیا تابه‌حال برایتان پیش آمده است که هنگام خرید بلیط اطلاعاتی را اشتباه وارد کرده باشید؟ با چه چالش‌هایی در رابطه با اطلاعات کارت پرواز و بلیط هواپیما مواجه شده‌اید؟

سوالات متداول درباره اطلاعات روی بلیط هواپیما

شماره پرواز خارجی کجای بلیط است؟

شماره پرواز در بلیط خارجی، معمولا زیر لوگو ایرلاین نوشته می‌شود.

کد رزرو بلیط هواپیما چیست؟

کد رزرو یا PNR، کد رزرو بلیط هواپیما در ایرلاینی است که پرواز با آن انجام می‌شود. شرکت‌های هواپیمایی از این کد برای دسته‌بندی مسافران و نظم بهتر استفاده می‌کنند.

چه اطلاعاتی روی کارت پرواز وجود دارد؟

مشخصات مسافر، شماره صندلی، مبدا و مقصد، نام ایرلاین و… از جمله اطلاعاتی هستند که در زمان صدور کارت پرواز روی آن درج می‌شوند.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید