استان گلستان، در شمال غربی کشور و در امتداد نوار سبز شمالی قرار دارد. این استان در گذشته جزو استان مازندان بوده؛ اما از سال ۱۳۷۶ در تقسیمات کشوری به عنوان یک استان جداگانه در نظر گرفته شد. گلستان، به دلیل داشتن طبیعت جذاب و بناهای تاریخی قابل توجهی که دارد، مقصد گردشگری بسیاری از افراد است. از جنگل و آبشار تا بافت تاریخی را در این استان سرسبز می‌توان دید. در ادامه این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی به معرفی جاهای دیدنی گلستان خواهیم پرداخت.

در این مطلب از فلای تودی می‌خوانید... پنهان

بهترین جاهای دیدنی استان گلستان

درباره موزه طبیعی یا فسیل زنده استان گلستان چه می‌دانید؟ آیا می‌دانید جنگل‌های هیرکانی در استان گلستان، بازمانده‌ای از دوران سوم زمین شناسی و عصر یخبندان هستند و قدیمی‌ترین درختان کره زمین در این جنگل‌ها قرار دارند؟ جنگل‌های هیرکانی، بعد از کویر لوت به عنوان دومین میراث طبیعی ایران، به ثبت جهانی رسیده است. اما جاهای دیدنی گلستان منحصر به این جنگل‌ها نیستند. چندین آبشار مانند آبشار سرخو، دریاچه و چشمه در این استان وجود دارد. علاوه بر این، شهرهای گرگان، گنبدکاووس و گمیش تپه در استان گلستان دارای پیشینه تاریخی هستند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

اگر بلیط هواپیما گرگان تهیه کرده‌اید و قصد سفر به استان گلستان دارید، می‌توانید یکی از بهترین جاهای دیدنی ایران را ببینید. جنگل های سرسبز، سواحل زیبای دریای خزر، درخت‌های سوزنی و چشمه‌های تماشایی، تنها گوشه‌ای از جاهای دیدنی گلستان هستند. در ادامه، با بهترین جاهای دیدنی گلستان آشنا خواهید شد.

بهترین جاهای دیدنی استان گلستان

شهر گرگان | مرکز استان گلستان

یکی از بهترین جاهای دیدنی استان گلستان، مرکز این استان یعنی شهر گرگان است. گرگان، با پارک جنگلی‌های پوشیده از درختان بلوط و توسکا و همچنین بناهای تاریخی به جا مانده از دوره قاجار، یکی از جاهای دیدنی استان گلستان به شمار می‌رود که گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشاند. سفر به گرگان در نیمه اول سال که درختان سرسبز هستند، جذابیت خاص خودش را دارد اما اگر دوست دارید جنگل‌های گرگان را در رنگ‌های قرمز، نارنجی، زرد و بنفش ببینید، بهتر است در پاییز و اوایل آذر ماه به این شهر سفر کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره گرگان، مقاله دیدنی های گرگان را در فلای تودی مطالعه کنید.

اگر حال و هوای بازارهای قدیمی را دوست دارید، بازدید از بازار نعلبندان و بازار گوشت و ماهی را از دست ندهید. علاوه بر این، از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی گرگان که هنگام سفر به این شهر باید از آنها بازدید کنید، عبارتند از:

پارک جنگلی نهارخوران گلستان

یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی گلستان، پارک جنگلی ناهارخوران است. گفته می‌شود، دلیل نام‌گذاری این جنگل به ناهارخوران این است که در گذشته مسیر حجاج از این جنگل می‌گذشته است و آنها برای صرف ناهار در این منطقه توقف می‌کردند. این پارک، زیرمجموعه جنگل‌های هیرکانی است که قدمت آنها به دوره ژوراسیک برمی‌گردد. از جمله درختانی که در پارک ناهارخوران به چشم می‌خورد، درختان بلوط، افرا، ممرز و گیلاس وحشی هستند.

جنگل النگدره گلستان

پارک جنگلی النگدره، به عنوان یکی از مناطق نمونه گردشگری و همچنین پارک جنگلی شاخص شمال کشور شناخته می‌شود. برای بازدید از این پارک جنگلی، می‌توانید از میان مسیر مشخص شده‌ای که با عنوان جاده سلامت در دل جنگل قرار دارد، به پیاده‌روی در این منطقه بپردازید. همچنین، می‌توانید با خودروهای برقی که در ابتدای مسیر قرار دارند، مسیری یک ساعته را در مدت زمان کوتاهی طی کنید.

جنگل النگدره گلستان

جنگل توسکستان گلستان

در دامنه‌های شمال شرق البرز، ۱۳ کیلومتری جنوب شرق گرگان، جنگل توسکستان واقع شده است. این جنگل که پوشیده از درختان اورس، سرخدار و بلوط است، یکی از جاهای دیدنی استان گلستان است که زیبایی خیره‌کننده‌ای در پاییز دارد. در منطقه توسکستان، دشت زیبای گرمابدشت، روستای چهارباغ، باغ سرهنگ و کاروانسرای قزلق قرار دارد که دیدن آنها خالی از لطف نیست.

کاخ موزه گرگان گلستان

ساختمان این کاخ، که به کاخ سلطنتی گرگان نیز معروف است، متعلق به خانواده پهلوی بوده است و هم اکنون به عنوان موزه تخصصی باستان شناسی از آن استفاده می‌شود. این موزه، دارای دو بخش اصلی است. بخش مشاهیر استان گلستان و بخش اشیا سلطنتی که هر کدام آثار تاریخی و هنری خاصی را به نمایش گذاشته‌اند. زمان بازدید از این موزه در شش ماه اول سال، از ساعت ۹ صبح تا ۸ شب و در شش ماه دوم سال، از ساعت ۸ صبح تا ۶ عصر است.

خانه شیرنگی گلستان

خانه شیرنگی ها یکی از جاهای دیدنی گلستان است که قدمت آن به دوره قاجار برمی‌گردد. ساختمان این خانه دو طبقه است و نمای آجری و خشتی دارد. سقف خانه سفال‌پوش است و تزئینات گچی زیبایی دارد که تماشایی است. این خانه، در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

سرای باقری‌ها گلستان

مجموعه باقری، مربوط به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی است. این خانه دارای هفت حیاط شامل حیاط اندرونی، بیرونی، هشتی، حیاط مطبخ و حیاط سرطویله است. ساختمان خانه از خشت و آجر ساخته شده است و سقف سفالی دارد. پنجره‌ها مزین به شیشه‌های رنگی هستند و زیبایی خانه را دوچندان کرده‌اند. این مجموعه، در محله سرچشمه گرگان واقع شده است.

سرای باقری‌ها گلستان

خانه امیر لطیفی گلستان

پشت مسجد جامع گرگان و در نزدیکی بازار نعلبندان، خانه امیر لطیفی قرار دارد. این خانه، که از جاهای دیدنی گرگان محسوب می‌شود، مربوط به دوره قاجار است و از چوب و خشت و آجر ساخته شده است و پنجره‌هایی با شیشه‌های رنگارنگ دارد. امروزه از این خانه به عنوان موزه صنایع دستی استفاده می‌شود.

گنبد کاووس | شهری با معماری شطرنجی

گنبد کاووس، بعد از گرگان، بزرگترین شهر استان گلستان محسوب می‌شود. این شهر دارای معماری شطرنجی است؛ به این معنا که اگر یک عکس هوایی از این شهر را مشاهده کنید، آن را مانند یک صفحه شطرنج بزرگ می‌بینید. به علاوه، این شهر را به عنوان مرکز ترکمن صحرا می‌شناسند. اما دلیل اصلی سفر گردشگران به گنبد کاووس، بازدید از یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی گلستان به نام برج گنبد کاووس است. این برج، بلندترین برج آجری دنیا به شمار می‌رود که در سال ۳۷۵ هجری ساخته شد. این برج ۵۵ متری روی یک تپه ۱۵ متری بنا شده است.

جاهای دیدنی گلستان

یکی دیگر از جاهای دیدنی استان گلستان که در گنبد کاووس واقع شده است، بازارچه مرزی اینچه برون است. برای خرید صنایع دستی ترکمن‌ها و اجناس روسی با قیمت مناسب می‌توانید به این بازارچه مرزی بروید. در مسیر رسیدن به این بازارچه، چندین دریاچه و تالاب وجود دارند که دیدن آنها نیز خالی از لطف نیست. توجه داشته باشید که بهترین زمان برای دیدن اینچه برون، تابستان و پاییز است.

بندر ترکمن گلستان | از آشوراده تا دیوار بزرگ گرگان

یکی دیگر از جاهای دیدنی استان گلستان، بندر ترکمن است که در غرب استان گلستان قرار دارد. قدمت این شهر، به سال ۱۳۰۶ می‌رسد و قبل از انقلاب اسلامی، بندر شاه نام داشت. جزیره آشوراده که بزرگترین جزیره ایرانی دریای خزر است، در نزدیکی بندر ترکمن قرار دارد. این جزیره در گذشته ساکنین زیادی داشته اما با بالا آمدن سطح آب و جاری شدن سیل، از سال ۱۳۷۲، مردم این جزیره را ترک کرده‌اند.

از دیگر جاهای دیدنی بندر ترکمن، دیوار بزرگ گرگان است که در تمام ترکمن صحرا امتداد دارد و بعد از ۲۰۰ کیلومتر به دریا می‌رسد. اگر به بندر ترکمن سفر کردید از صنایع دستی این منطقه یعنی، فرش، پشتی و روسری‌های رنگارنگ ترکمنی دیدن کنید.

کلاله گلستان | از خالد نبی تا چشمه آق سو

شهر کلاله، با طبیعت زیبا و آثار تاریخی که در دل خود جا داده، از دیگر جاهای دیدنی گلستان است که گردشگران بسیاری دارد. گورستان خالد نبی، چشمه آق سو، مدرسه و مسجد کریم ایشان و دیوار تاریخی گرگان از جمله جاهای دیدنی کلاله هستند و جز محبوب ترین جاهای دیدنی ایران محسوب می شود. اگر به شهر کلاله در شرق استان گلستان سفر کردید، عسل کوهی و شیرینی زنجبیلی معروف این شهر را سوغات ببرید.

دیوار گلستان

چشمه آق سو گلستان

در هفت کیلومتری کلاله، یکی از زیباترین جاهای دیدنی گلستان قرار دارد. چشمه آق سو، یکی از پرآب‌ترین چشمه‌های گلستان است که چشم انداز طبیعی زیبایی دارد. در این منطقه، امکانات رفاهی مانند آلاچیق، آب آشامیدنی، محوطه بازی کودکان و سرویس بهداشتی دارد.

گورستان خالد نبی گلستان

در ۵۵ کیلومتری شمال شرق شهرستان کلاله، یکی دیگر از زیباترین جاهای دیدنی استان گلستان قرار دارد. گورستان و زیارتگاه خالد نبی، بر فراز تپه کوه گوگجه داغ واقع شده است. مسیر رسیدن به این گورستان، کوهستانی است، بنابراین، بهترین زمان برای دیدن این منطقه، اوایل بهار است. در قبرستان خالد نبی، حدود ۶۰۰ سنگ قبر استوانه‌ای در فضایی سرسبز وجود دارد. چشم انداز جذابی که در فراز تپه وجود دارد، باعث شده است که گردشگران زیادی به این منطقه سفر کنند.

گورستان خالد نبی گلستان

کردکوی گلستان | با مردمان طبری و گویش مازندرانی

کردکوی، در غرب استان گلستان قرار دارد. مردم این منطقه از قومیت طبری هستند و به گویش مازنی صحبت می‌کنند. در این شهر، جاذبه‌‌ای به نام تپه شاهده وجود دارد که قدمت آن به هزاره اول می‌رسد. گنبد رادکان، شهر تمیشه، جاده شاه عباسی، منطقه حفاظت شده جهان نما، دهکده ییلاقی درازنو و روستای ییلاقی یزدان محله از دیگر جاهای دیدنی کردکوی هستند.

تپه شاهده کردکوی گلستان

یکی از جاهای دیدنی استان گلستان که در فهرست آثار ملی ثبت شده ایران قرار دارد، تپه شاهده کردکوی است که قدمت آن به هزاره اول قبل از میلاد می‌رسد. برای رسیدن به این منطقه، باید به شمال شرق روستای اسلام آباد بروید.

شهر باستانی تمیشه گلستان

یکی از جاهای دیدنی گلستان و یکی از شهرهای باستانی خطه طبرستان، تمیشه است. تمیشه، در شمال غربی روستای کردکوی قرار دارد. شهر تمیشه در زمان ساسانیان شهری آباد بوده است اما امروزه تنها خرابه‌های تاریخی از آن باقی مانده است.

شهر باستانی تمیشه گلستان

جاده شاه عباسی گلستان

این جاده، در زمان صفویان و به دستور شاه عباس صفوی، برای تسهیل عبور کاروانیان ساخته شد. در جنوب شهرستان کردکوی، هنوز بقایای این جاده سنگ فرش وجود دارد.

منطقه حفاظت شده جهان نما گلستان

یکی دیگر از جاهای دیدنی استان گلستان، منطقه حفاظت شده جهان نما، واقع در جنوب شرقی کردکوی است. این منطقه، در ارتفاعات گلستان واقع شده است و یکی از بکرترین جنگل‌های شمال کشور محسوب می‌شود. به علاوه، به دلیل اینکه در ارتفاع قرار دارد، به آن بام گلستان نیز می‌گویند.

گالیکش | منطقه‌ ای کوهستانی با آبشارهای زیبا

در قسمت شرقی استان گلستان و در کنار پارک ملی گلستان، شهرستان گالیکش واقع شده است. بیشتر بخش‌های این شهرستان، کوهستانی هستند و مرتفع‌ترین نقطه آن نیلکوه نام دارد. در شیب تند رشته کوه البرز در این منطقه، آبشارهای زیادی وجود دارد؛ آبشار لوه، آبشار پیرغار و آبشار آق سو معروف‌ترین آنها هستند. علاوه بر این، دشت شقایق گالیکش، چشمه اشکان، چشمه لال، غار حمام خدایی، غار سم، غار گرآو و غار سید رشید از جاهای دیدنی گلستان در شهرستان گالیکش هستند.

دشت شقایق از جاهای دیدنی استان گلستان

توشن | از روستاهای دیدنی گلستان

توشن، یکی از روستاهای دیدنی توابع مرکزی گرگان است. از کوچه‌های روستای توشن، راه جنگلی زیبایی را می‌توان مشاهده کرد. این مسیر، به جنگل رنگو یا رینگو می‌رسد که در آن دریاچه زلالی جریان دارد. در این منطقه و پشت سد خاکی توشن، دریاچه توشن قرار دارد که در فصولی که بارندگی زیاد است، پرآب می‌شود و برای کمپ زدن و ماهیگیری محل مناسبی می‌شود.

جاهای دیدنی رامیان | منطقه ای سرسبز، کوهستانی و مه آلود

در فاصله ۷۶ کیلومتری گرگان، شهرستان رامیان قرار گرفته؛ منطقه ای سرسبز، کوهستانی و مه آلود با طبیعت بکر که حتما باید سری به آن بزنید. آبشارهای شیرآباد، آبشار سرخه کمر، آبشار پشمکی رامیان، چشمه گل رامیان، روستای پا قلعه، آبشار جوزک، غار شیرآباد و چشمه نیلبرگ جزو جاذبه‌های طبیعی این شهر است. علاوه بر این، حمام تاریخی رامیان و قلعه ماران از دیگر جاهای دیدنی رامیان گلستان هستند. آبشار چشمه گل رامیان، عمیق‌ترین چشمه آب سرد جهان است؛ بعضی منابع، عمق این چشمه را بیش از ۸۰ متر تخمین زده‌اند.

جاهای دیدنی رامیان

جاهای دیدنی بندر گز گلستان | منطقه ای با ۵ قرن قدمت

بندر گز، در فاصله ۴۲ کیلومتری از شهرستان گرگان واقع شده و بیش از پنج قرن قدمت دارد. شهر باستانی نامیه که در میان دو شهر کردکوی و گلوگاه قرار گرفته، از جاهای دیدنی بندر گز گلستان به شمار می‌رود. ساحل بندر گز، جنگل نرگسی، آبشار چلم ریز، پارک جنگلی باغو، جنگل جهان مورا، روستای ول افرا و روستای مزنگ از دیگر جاذبه‌های بندر گز محسوب می‌شوند.

جاهای دیدنی پارک ملی گلستان | ثبت شده در میراث جهانی یونسکو

یکی از جاهای دیدنی استان گلستان، پارک ملی گلستان یا جنگل گلستان است که در شرق این استان و در نزدیکی استان خراسان شمالی قرار دارد. این جنگل در گذشته، منطقه حفاظت شده آلمه ویشکی نام داشت. در نهایت و با اضافه شدن پارک فُرخود به این منطقه، به پارک ملی گلستان تغییر نام داد. این پارک، به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه زیست محیطی کره زمین شناخته می‌شود و در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. این جنگل بیش از ۹۰ هزار هکتار وسعت داشته و حتی حدود ۳۴ درصد آن در استان خراسان شمالی قرار دارد. آبشار آق سو، آبشار جنگل گلستان، رودخانه مادرسو، چشمه گلشن، چشمه دوشان و چشمه کرکولی از جاذبه‌ های طبیعی پارک ملی گلستان هستند.

جاهای دیدنی بندر گز گلستان

جاهای دیدنی علی آباد کتول گلستان | تماشای بلندترین آبشار خزه ای جهان

گلستان، پر از زیبایی و شگفتی است. یکی دیگر از ترین‌های استان گلستان، آبشار کبودوال است که در علی آباد کتول واقع شده است. کبودوال، بلندترین آبشار خزه‌ای جهان، در طبیعت سرسبز و کوهستانی این منطقه قرار دارد. برای رسیدن به این آبشار، باید از پارک جنگلی کبودوال عبور کنید، خودروی خود را پارک کنید و در یک مسیر پر از پله و شیب‌دار به سمت بالا حرکت کنید.

برای تماشای جاهای دیدنی گلستان فرصت را از دست ندهید

جاهای دیدنی و بکر گلستان کم نیستند. طبیعت استان گلستان، در نوع خود کم نظیر است. با سفر به گلستان، دریا، آبشار، رودخانه، چشمه، دشت و جنگل را می‌توانید یکجا ببینید. اگر در بهار و تابستان به این استان سفر کنید، طبیعت را در طیف سبز خواهید دید. اگر پاییز را برای سفر انتخاب کنید، درختان را رنگارنگ و مانند یک تابلوی نقاشی می‌بینید و حتی اگر در زمستان سفر کنید، درختان سوزنی را پوشیده از برف مشاهده خواهید کرد. بنابراین، هر فصلی در گلستان، جذابیت خودش را دارد.

برای سفر به شمال ایران و دیدن جاذبه های گلستان می‌توانید بلیط هواپیما یا بلیط قطار گرگان و هتل خود را از فلای تودی تهیه کنید. در فلای تودی، به همه خطوط هوایی داخلی و هتل‌ها و اقامتگاه‌ها دسترسی دارید؛ بنابراین با یک مقایسه ساده می‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی استان گلستان

عمیق ترین چشمه آب سرد جهان کدام است؟

چشمه گل رامیان، واقع در استان گلستان، عمیق‌ترین چشمه آب سرد جهان است و در فهرست آثار ملی و طبیعی کشور ثبت شده است.

بلندترین برج آجری دنیا کدام است؟

برج گنبد کاووس، بلندترین برج آجری دنیا است که در سال ۳۷۵ هجری ساخته شد. این برج ۵۵ متری، روی یک تپه ۱۵ متری بنا شده است.

یکی از بهترین جاهای دیدنی گلستان در پاییز کجاست؟

پارک جنگلی النگدره، یکی از جاهای دیدنی استان گلستان است که در فصل پاییز جلوه‌ای رنگارنگ دارد. درختان این پارک جنگلی برگ‌هایی به رنگ زرد، نارنجی، قرمز، قهوه‌ای و بنفش دارند.

بهترین زمان سفر به گلستان، چه زمانی است؟

استان گلستان در بهار سرسبز و در پاییز رنگارنگ است. همچنین، دمای هوای در این دو فصل، معتدل می‌شود، بنابراین، بهترین زمان سفر به گلستان، همین دو فصل محسوب می‌شود.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید