گرگان شهری سرسبز و زیبا در استان گلستان است که اغلب نامش را کمتر از دیگر شهرهای معروف شمال می‌شنویم. اگرچه این شهر کنار دریای خزر قرار نگرفته، ولی فاصله زیادی هم با ساحل ندارد. با این حال باید جاهای دیدنی گرگان را متفاوت از سایر شهرهای ساحلی دانست. مناطق دیدنی گرگان فقط به طبیعت جنگلی و سبز خطه شمال خلاصه نمی‌‌شود. در این شهر می‌توانید به سراغ عمارت‌ها و موزه‌هایی بروید که روایتگر سرگذشت تاریخی ایران هستند و امروزه بار سنگینی بر دوش می‌کشند. اما به هر حال اگر به دنبال سفر به یکی از نقاط بهشتی کره زمین هستید، با مجله گردشگری فلای‌تودی همراه شوید تا لیست جاهای دیدنی گرگان را همراه با عکس و آدرس در اختیارتان قرار دهیم.

بهترین زمان سفر به گرگان

به‌طور کلی گرگان در همه روزهای سال آب و هوایی شرجی دارد، اما هر فصلی در این شهر، جذابیت منحصربه‌فرد خود را دارد. دلیل این امر تقسیم شدن گرگان به چند اقلیم مختلف است؛ درنتیجه دست شما برای تماشای دیدنی های علی آباد کتول گرگان باز است و محدودیتی در زمان سفر به این شهر نخواهید داشت.

قسمت شمال و شرق استان که نزدیک به دریای خزر است، آب و هوایی بارانی دارد و هرچه به قسمت جنوبی استان نزدیک‌تر شوید از رطوبت هوا کاسته می‌شود. بهترین زمان سفر به گرگان فصل‌های بهار و پاییز محسوب می‌شوند و شما در این زمان هوایی معتدل و طبیعتی رنگارنگ خواهید دید.

دیدنی های گرگان در پاییز

پاییز را پادشاه فصل‌ها نامیده‌اند و دور از انتظار نیست اگر ادعا کنیم گرگان با طبیعت بکرش در این فصل شما را شگفت‌زده خواهد کرد. از اواخر شهریور ماه، دمای هوا رو به کاهش می‌رود؛ برای همین بیشتر جشنواره‌های بومی و محلی گرگان نیز در فصل پاییز برگزار می‌شود. اگر می‌خواهید با آیین‌ها و فستیوال‌ های گرگان آشنا شوید، پیشنهاد ما سفر در این فصل است تا هم در زیبایی سبز و نارنجی جنگل غرق شوید و هم با فرهنگی جدید آشنا. گرگان را می‌توان یکی از مقاصد سفرهای پاییزی ایران دانست.

جاهای دیدنی گرگان در پاییز

دیدنی های گرگان در بهار

گرگان در فصل بهار همچنان بارانی است؛ از آن دست باران‌های بهاری که آدمیزاد را محو بوی نم خاک جنگل و تابش اشعه‌های ریز نور خورشید در میان رگبرگ‌های درختان می‌کند. اگر نمی‌خواهید زیر باران‌های جنگل خیس شوید، بهتر است در این فصل به گرگان نروید. بهترین جاهای دیدنی گرگان را می‌توانید در اردیبهشت و خرداد ماه که باران و سرمای هوا کمتر است، تماشا کنید. در این زمان زیبایی طبیعت گرگان به کمال خود می‌رسد و تصویری به‌یادماندنی از سفر به این شهر برایتان می‌سازد.

دیدنی های گرگان در بهار

دیدنی های گرگان در زمستان

زمستان‌های گرگان، سرد و بارانی است. در این فصل وزش شدید باد و باران و سوز سرما برای همه قابل تحمل نیست و بهتر است اگر طرفدار هوای سرد نیستید، سفرتان را به زمان دیگری موکول کنید. بهمن‌ماه، اوج سرمای گرگان است و از اسفند با کاهش دمای هوا، شرایط برای سفر به گرگان بهتر می‌شود. اگر می‌خواهید طبیعت شمال را در فصل زمستان ببینید، نباید انتظار زیادی داشته باشید، اما برای تماشای آثار تاریخی همیشه گرگان میزبان خوبی برای مسافران است.

معرفی دیدنی های گرگان

اگر نمی‌دانید دیدنی های گرگان کجاست، باید به شما بگوییم بخش زیادی از جاهای دیدنی این شهر را طبیعت جنگلی و کوه و تالاب‌های آن تشکیل داده است. ماجراجویانی که می‌خواهند تجربه کمپینگ و قایق‌سواری روی مرداب را داشته باشند حتما در لیست مقاصدشان، نام گرگان را قرار می‌دهند.

مکان های دیدنی گرگان از دریاچه تا آبشار، کوه و جنگل، خانه‌های تاریخی و موزه‌ و غیره را شامل می‌شود. بسته سلیقه و زمان سفرتان می‌توانید هریک از جاهای دیدنی گرگان را در فهرست بازدید در این شهر بگذارید. برای تنوع در شهرگردی هم توصیه می‌کنیم پیاده‌روی شبانه و خیره‌شدن به دیدنی های گرگان در شب را از دست ندهید.

منطقه جنگلی ناهارخوران | هزارتوی طبیعت شمال

شاید در ظاهر دیدنی های گرگان و گلستان مشابه هم باشند، اما چیزی که گرگان را از سایر شهرهای شمالی متمایز می‌کند، جنگل‌های بکر و پارک‌های جنگلی در میان کوه‌هاست. منطقه جنگلی ناهارخوران یکی از جاهای دیدنی گرگان هزارپیچ است که گردشگران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. جنگلی وسیع با درختان قدیمی و سربه فلک کشیده که خبر از قدمت و بکر ماندن این منطقه دارد.

جنگل ناهارخوران  گرگان

جنگل نهارخوران از دوران ژوراسیک سر بیرون آورده است و اگر کمی اهل ذوق باشید و خارج از فضای پیک‌نیک به این قسمت از گرگان نگاه کنید، حتما رد پای تاریخ را در آن خواهید دید. دیدنی های طبیعت گرگان تصویری از یک سرزمین خیالی را مقابل چشمان شما می‌سازد.

  • آدرس: استان گلستان، شهر گرگان، بلوار ناهارخوران

روستای زیارت | هم سیاحتی، هم زیارتی

یکی از روستاهای دیدنی اطراف گرگان کمی بعد از محله ناهارخوران قرار دارد؛ روستایی توریستی به نام زیارت که شهرتش را مدیون امامزاده و چشمه آب گرمش است. در میان کوه‌ها و در این روستا جاذبه گردشگری دیگری نیز وجود دارد و آن آبشار زیارت نام دارد؛ آبشاری که برای رسیدن به آن باید چند کیلومتری را میان جاده‌های خاکی طی کنید اما با رسیدن به آن و تماشای زیباییش، خستگی راه از تن‌تان بیرون می‌رود.

روستای زیارت گرگان

جالب است بدانید که نام این روستا از یک ماجرای قدیمی نشات گرفته شده است. در هزاران سال پیش که بوداییان برای عبادت به این منطقه سفر کرده بودند و از آن زمان به بعد نام زیارت بر این روستا ماند. البته امروزه نیز برای زیارت امامزاده عبدالله، پسر امام موسی کاظم(ع)، می‌توانید به روستا بروید. چشمه آبگرم گماندو نیز در این روستا قرار دارد و مامن بسیاری از گردشگران گرگان است.

  • آدرس: استان گلستان، گرگان، جنوب منطقه ناهارخوران

کاخ آقا محمد خان قاجار | ایستاده در تاریخ

اما طبیعت زیبا، تنها جاذبه های گردشگری گرگان نیست و در این شهر هم مثل همه شهرهای قدیمی ایران، بناهای تاریخی و آثار باستانی زیادی وجود دارد که در کنار طبیعت بی‌نظیر و بکر، گذشته پر فراز و نشیب و تاریخ شهر را به خوبی آشکار می‌کند. مجموعه کاخ آقا محمدخان قاجار، که قدمتی بیش از ۲۰۰ سال دارد و توسط آقامحمدخان در سال ۱۱۶۵ خورشیدی در باغ معروف عباس خانی ساخته شد اکنون یکی از معدود بناهای مربوط به قاجار در شهر و از دیدنی های گرگان به شمار می‌رود.

کاخ آقا محمد خان قاجار گرگان

متاسفانه بخش زیادی از این کاخ در گذر زمان تخریب شده و درحال حاضر بازدید عمومی ندارد، اما همین که از بیرون به تماشای شکوه مقرنس‌های ساختمان کاخ بایستید، متوجه عظمت و قدرت معماری آن خواهید شد. این کاخ دارای عمارت کلاه‌فرنگی، ساختمان دارالعماره و دارالحکومه است.

  • آدرس: استان گلستان، گرگان، خیابان کاخ، روبه‌روی دبیرستان ایرانشهر

جنگل النگدره | سفر به افسانه‌های جنگل

جنگل النگدره یک مقصد گردشگری عالی برای پیاده‌روی و لذت بردن از طبیعت شمال است و فرصتی عالی برای پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، کمپینگ و گردش در طبیعت را به شما می‌دهد. اگر می‌خواهید به دنیای زرد و نارنجی رنگ‌ها قدم بگذارید و با سمفونی آب عاشق شوید حتما در فصل پاییز به تماشای این جنگل بروید.

جنگل النگدره

این جنگل پر از درختان زیبا توسکا، افرا، بلوط، بید و… است و یک مکان عالی برای مشاهده پرندگان و جانوران بومی شمال محسوب می‌شود و به دلیل زیبایی‌های طبیعی و اتمسفر آرام‌بخش، آن را به مقصدی عالی برای گذراندن وقت در فضای باز تبدیل کرده است.

  • آدرس: استان گلستان، گرگان، بلوار نهارخوران، انتهای خیابان سروش (عدالت ۱۰۳) 

مسجد جامع گرگان | یادگاری از دوره سلجوقی

به واسطه قدیمی بودن معماری ایرانی و همچنین درآمیختن این معماری با دین اسلام، از گذشته تا امروز، مساجد جایگاهی متفاوت در کشورمان داشته اند؛ سبک معماری متفاوت آنها باعث شده تا همواره یکی از جذاب ترین دیدنی های ایران باشند. مسجد جامع گرگان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

جاهای دیدنی گرگان

مسجد جامع گرگان متعلق به دوره سلجوقیان بوده و در دوره‌های تاریخی صفویه و تیموریان بارها مرمت شده است. مناره های مسجد جامع گرگان کروی است و روی آنها کتیبه‌هایی به خط کوفی دیده می‌شود. علاوه بر این روی شبستان اصلی مسجد فرمان‌هایی تاریخی به چشم می‌خورد. شما می‌توانید گردش خود را در گرگان از بازار این شهر شروع کنید و در ادامه آن به مسجد جامع بروید.

  •  آدرس: استان گلستان، گرگان، بازار نعلبندان

مدرسه عمادیه | تلفیق تاریخ و فرهنگ

مدرسه عمادیه در این شهر دیگر بنای تاریخی است که قدمتش به اواخر دوره تیموریان و اوایل دوره صفویه باز می‌گردد. این مدرسه حیاط مرکزی و چهار ایوان دارد و معماری آن کاملا متقارن است. جالب اینجاست این مدرسه در ابتدا به عنوان یک مرکز فرهنگی فعال بوده و با گذر زمان و حفظ کاربری خود به مدرسه تبدیل می‌شود و امروزه نیز حوزه علمیه است.

جاهای دیدنی گرگان

این مدرسه یک حوض فیروزه‌ای در وسط حیاطش دارد و دور تا دور آن را اتاق‌های قدیمی پر کرده است. مدرسه عمادیه در تمامی ساعات قابل بازدید عموم نیست و برای تماشای آن باید حتما از قبل مطمئن شوید که کلاس درس طلاب در آنجا برگزار نشود.

  • آدرس: استان گلستان، گرگان، خیابان امام خمینی(ره)

گرگان، شهری برای عاشقان طبیعت

حتما شما هم عکس جاهای دیدنی گرگان را زیاد دیده‌اید. باید بگوییم در کنار جاذبه‌های گردشگری ذکر شده برای شب گردی در گرگان می‌توان به تپه قلعه خندان، روستای قرن آباد، آبشار شصت کلاته، آبشار رنگو، باغ روس‌ها و بسیاری جاذبه گردشگری دیگر نیز اشاره کرد که در میان جاهای دیدنی گرگان هزارپیچ جای می‌گیرند و گردشگران را مجذوب خود می‌کنند. کافی است با رزرو هتل گرگان چند روزی خودتان را به یکی از زیباترین نقاط ایران دعوت کنید.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی گرگان

گرگان کجاست؟

گرگان یکی از شهرهای شمال شرقی در مرکز استان گلستان است.

بهترین زمان سفر به گرگان چه موقع است؟

بهار و پاییز بهترین زمان سفر به این شهر است، چون میزان رطوبت و شرجی کمتر و هوا خنک‌تر است.

جاهای دیدنی گرگان کجاست؟

گرگان طبیعت بکر و جنگل‌های دست‌نخورده زیادی دارد که جزء زیبایی‌های آن به شمار می‌رود. جنگل ناهارخوران، جنگل النگدره، مدرسه عمادیه، مسجد جامع، روستا و آبشار زیارت بخشی از دیدنی های گرگان است.

جنگل ناهارخوران کجاست؟

منطقه جنگلی ناهارخوران در ۸ کیلومتری جنوب شهر گرگان قرار دارد و یکی از مقاصد محبوب مسافران است.

بیشتر بخوانید:

زمستان بهترین فصل سفر به جنوب

4 نظرات

  1. اگه رفتین روستای زیارت، پیشنهاد می کنم حتما یه شب اونجا بمونید که حیفه. کلی دیدنی داره و اگه شب رو تو یکی از خونه ای بومی بمونید که نورعلا نور میشه. براتون غذای محلی میارن و با عطر جنگل های شمال. بهترینه

  2. پارک جنگلی النگدره و قرق، دریاچه توشن، ناهارخوران، روستای زیارت و توسکستان جاهایی هستن که حتما باید تو گرگان برید و بگردیدشون

  3. متاسفانه اکثر کساییکه گرگان میان فقط دنبال یه جا واسه جوجه کباب کردن هستن و نمیدونن اینجا چه تاریخچه غنی ای داره. برج گرگان، مدرسه عمادیه، کاخ موزه گرگان، مسجد جامع، موزه باستان شناسی، تپه باستانی قلعه خندان جاهایی هستن که حتی اسمشون رو هم خیلی نشنیدن و از وجودشون تو شهر زیبا و تاریخی گرگان بی خبرن.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید