اگر دلتان سفر به جایی را بخواهد که هم از آب‌و‌هوای معتدل و دلچسبش لذت ببرید و هم با دیدن مناظر زیبای طبیعی‌، تصویری از بهشت را در مقابل چشمانتان مجسم کنید، از اولین پیشنهادهای هر اهل سفری به شما، سفر به خوزستان خواهد بود. ضمن اینکه با سفر به این استان کهن از پیشینه تاریخی منحصر‌به‌فردش سرشار از شگفتی می‌شوید و حتی با مجموعه‌ای از عادات غذایی جذاب مواجه خواهید شد. در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی، تلاش کرده‌ایم تا راهنمای سفر به خوزستان را گردآوری کنیم و پیشنهاد می‌کنیم تا اگر فرصتی برای سفر پیش آمد، به خوزستان نگاه ویژه‌ای داشته‌ باشید. برای آشنایی با گوشه‌و‌کنار این سرزمین شگفت‌انگیز، همراه ما باشید.

خوزستان کجاست؟

استان خوزستان، در جنوب‌غربی ایران، در جوار خلیج همیشه فارس و در همسایگی کشور عراق واقع شده است. این استان به دلیل داشتن صنایع عظیم نفت و گاز، از مهم‌ترین مقاصد کاری برای بسیاری از ایرانیان به حساب می‌آید. ضمن اینکه وجود رودهای پرآبی چون اروند و کارون، هم‌نشینی زیبایی از دشت‌ها و طبیعت را برای این استان رقم زده‌ است. البته نباید از ویژگی تاریخی منحصر‌به‌فرد این گوشه از کشورمان غافل شویم؛ خوزستان از مهم‌ترین نقاط تاریخی در سراسر جهان است.

خوزستان کجاست

سفر به خوزستان را از کجا شروع کنیم؟

شاید تعریف کارون و شب‌های زنده اهواز را زیاد شنیده باشید یا عجایب تاریخی آن به‌ گوشتان خورده‌ باشد. حتی ممکن است دیدن عکس‌هایی از مناظر طبیعی خوزستان، شما را برای دیدن این استان وسوسه کرده باشد. اجازه دهید تا بگوییم که خوزستان در هر لحظه از سفر، شما را غافلگیر خواهد کرد؛ به‌طوری‌ که دیدن و گشتن در آن، به‌شکلی که درخور جاذبه‌های بی‌نظیرش باشد، به لااقل ۵ روز زمان نیاز دارد! دیدنی های خوزستان محدود به اهواز نیست؛ این دیدنی‌ها در سرتاسر این استان و در شهرهای شوش، شوشتر، دزفول، آبادان و ایذه پخش شده‌اند. با این حال اگر دوست دارید جاهای دیدنی اهواز یا دیگر شهرهای خوزستان را بشناسید سری به مجله گردشگری فلای‌تودی بزنید.

بهترین زمان سفر به خوزستان چه موقع است؟

اولین نکته‌ای که در راهنمای سفر به خوزستان باید ذکر کرد، مناسب‌ترین زمان برای سفر به اهواز است. همان‌طور که احتمالا می‌دانید، دمای هوا در تابستان خوزستان که از حدود خرداد آغاز می‌شود و تا اواخر مهرماه ادامه دارد، به ۴۰ یا ۵۰ درجه بالای صفر هم می‌رسد! به‌طوری‌ که معمولا تحمل گرما و رطوبت موجود در هوا، برای افراد غیر‌ بومی بسیار مشکل و احتمالا طاقت‌فرسا است. بنابراین، بهتر است برای سفر به خوزستان به فصل‌های دیگر سال فکر کنید.

اگرچه این استان در زمستان هم آب‌و‌هوای معتدلی دارد و دما به‌ندرت به زیر ۱۰ درجه می‌رسد؛ ولی احتمال بارش باران‌های پیاپی و چند‌روزه، ممکن است برنامه سفرتان را تحت‌تاثیر قرار دهد. با وجود تمام این موارد، می‌توان گفت بهترین زمان سفر به این استان، بهار است. در فروردین و اردیبهشت، به‌سبب بارش‌های معمول زمستان، رودهای پرتعداد این منطقه جاری می‌شوند و دیدن سرسبزی و شادابی طبیعت در کنار هوای بهاری و معتدل، هر گردشگری را به‌ وجد خواهد آورد.

بهترین زمان سفر به خوزستان

چگونه به خوزستان برویم؟

برای نگارش راهنمای سفر به خوزستان و یک برنامه‌ریزی کامل، سوال مهم بعدی که مطرح می‌شود، این است که با چه وسیله نقلیه‌ای و از چه مسیری به مقصد برسیم؟ برای رفتن به خوزستان گزینه‌های متنوعی پیش‌رو داریم؛ از سفر هوایی تا ریلی و همین‌طور سفر جاده‌ای. در ادامه، به توضیح هر کدام از این گزینه‌ها می‌پردازیم.

سفر هوایی به خوزستان

می‌توان گفت راحت‌ترین و سریع‌ترین مسیر سفر به خوزستان از طریق هواپیما ست. در‌ حال‌ حاضر، ۴ فرودگاه در استان خوزستان، فعال و در حال جا‌به‌جایی مسافران هستند که عبارت‌اند از فرودگاه بین‌المللی اهواز، فرودگاه بین‌المللی آبادان، فرودگاه دزفول و فرودگاه ماهشهر. شما بسته به مقصد نهایی و هدف سفر، می‌توانید بلیط خود را برای هر‌ کدام از این فرودگاه‌ها تهیه کنید.

سفر هوایی به خوزستان

فاصله هوایی اهواز، به‌عنوان مرکز استان خوزستان تا تهران، ۵۴۹ کیلومتر است و سفر هوایی در این مسیر حدود یک ساعت به‌ طول می‌انجامد. همچنین پروازهای این مسیر در تمامی روزهای هفته انجام‌ می‌شوند.

سفر ریلی به خوزستان

اگر برای سفر به خوزستان، محدودیت زمان ندارید و تمایل دارید تا در‌ عین راحتی و آسایش، سفر اقتصادی‌تری را تجربه کنید، قطار برای‌تان بهترین گزینه خواهد بود. شهرهای اندیمشک، خرمشهر و اهواز دارای مسیر ریلی فعال هستند که بسته به مبدا سفر‌تان، می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. اگر هم مسافر مسیر تهران-اهواز هستید، بدانید که قطار‌های این مسیر هر روز فعال هستند و طی حدود ۱۴ ساعت سفر، شما را به مقصدتان می‌رسانند. بلیط قطار اهواز را به صورت آنلاین در فلای‌تودی رزرو کنید.

سفر ریلی به خوزستان

سفر زمینی به خوزستان

بسته به شرایطتان، گزینه‌های سفر با اتوبوس و سفر با خودروی شخصی هم وجود دارد. اگر تصمیم دارید تا با اتوبوس از تهران به اهواز سفر کنید، باید خود را به پایانه جنوب برسانید و طی یک سفر ۱۲ ساعته راهی اهواز شوید. برای سفر با خودروی شخصی هم، بهترین و نزدیک‌ترین مسیر، سفر از طریق آزادراه خلیج‌فارس است که مسافت ۸۰۰ کیلومتری را می‌توانید در حداقل ۹ ساعت طی کنید و به اهواز برسید.

اقامت در خوزستان

مثل هر مقصد دیگری، در استان خوزستان هم برای اقامت، گزینه‌های متنوعی پیش‌روی خود دارید. این گزینه‌ها شامل هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌ها هستند که آسایش و راحتی دلچسبی برای‌تان به ارمغان می‌آورند؛ همین‌طور اقامتگاه‌های بوم‌گردی زیادی نیز وجود دارند که برحسب ماهیتشان، شما را با فرهنگ و شیوه زندگی مردم بومی منطقه آشنا می‌کنند.

سفر زمینی به خوزستان

این تنوع انواع محل اقامت، به شما کمک می‌کند تا با‌ توجه‌ به سبک سفر، علایق، سلایق‌ و از همه مهم‌تر، بودجه‌ مد‌ نظر‌تان، یک یا چند گزینه برای انتخاب داشته باشید. قیمت این اقامتگاه‌ها بسته به خدمات و دسترسی‌شان متنوع است؛ اما معمولا اقامت در هتل‌ها به‌دلیل امکانات بیشتر در مقایسه با اقامتگاه‌ها در سطح بالا‌تری قرار دارد.

اگر قصدتان سفر به اهواز است، هتل‌هایی چون سومیا و پارس آمادگی پذیرایی از شما را خواهند داشت. اگر هم مقصد سفرتان سایر شهرستان‌های استان خوزستان هستند، مجموعه‌هایی چون خانه پدری شوشتر با فضای سنتی و نوستالژیک خود، می‌توانند تجربه‌ متفاوتی برای‌تان رقم بزنند.

هزینه های رفت و‌ آمد در خوزستان چقدر است؟

یکی از مهم‌ترین مواردی که در راهنمای سفر به خوزستان باید به آن بپردازیم، هزینه‌های تردد در حین سفر به این استان است. برای رفت‌و‌آمد در خود شهر اهواز و دیدن نقاط دیدنی این شهر، در صورتی که با خودروی شخصی سفر نکرده باشید، بهترین گزینه تاکسی‌های آنلاین و اینترنتی هستند. البته برای دیدن نقاط دیدنی خارج از شهر که اتفاقا تعدادشان کم هم نیست، به خودروی دربست نیاز دارید که طبعا هزینه‌ بالاتری خواهد داشت. راه اقتصادی‌تر، همراهی با تورهایی است که برای گشت‌و‌گذار در خوزستان برگزار می‌شوند و اکثر نقاط دیدنی را هم پوشش می‌دهند.

غذا در خوزستان | تجربه ای منحصر‌به فرد

تجربه سفر به خوزستان را باید با امتحان کردن انواع غذاهای محلی و سنتی این استان تکمیل کنید. بدون شک یکی از مهم‌ترین لذت‌ها و تفریحات هر گردشگری، ماجراجویی میان طعم‌ها و ادویه‌ها و رنگ‌و‌لعاب غذاهای محلی است.

غذا در خوزستان

در ادامه، برخی از معروف‌ترین غذاهای استان خوزستان را آورده‌ایم و پیشنهاد می‌کنیم اگر شرایط برای‌تان مهیا بود، لذت تجربه هیچ‌کدام را از دست ندهید.

  • قلیه ماهی؛
  • امگشت؛
  • آش ارده؛
  • فلافل؛
  • یتیمچه اهوازی؛
  • ماهی صبوری تنوری؛
  • پلو شوشتری؛
  • خورشت سبزی شوشتری.

خوزستان کجا غذا بخوریم؟

رسیدیم به خوش‌طعم‌ترین بخش راهنمای سفر به خوزستان! بسیاری از اوقات برای پیشنهاد یک رستوران، به کیفیت، مواد اولیه و فضای رستوران اشاره می‌شود؛ اما اولین پیشنهاد ما برای تجربه غذا در خوزستان، به هیچ‌کدام از این موارد ارتباطی ندارد! اولین جایی که در خوزستان پیشنهاد می‌کنیم و معتقدیم هیچ گردشگری نباید تجربه آن را از خودش دریغ کند، چرخیدن در شب‌های لشکر‌آباد و امتحان فلافل‌های مخصوص این منطقه است.

غذاهای خوزستان

اگر عبورتان به اهواز افتاد، حتما به راسته‌ فلافل‌فروش‌ها در خیابان لشکر‌آباد سر بزنید. فراموش نکنید که از دکه‌های سلف‌سرویس آنجا، هر چقدر که دلتان خواست، فلافل مخصوص با ادویه جنوبی بخرید و از قیمت مناسب وعده غذایی‌تان لذت ببرید. البته اگر غذای محلی یا غیر محلی باکیفیت هوس کردید، گزینه‌های بسیار خوبی پیش‌ رویتان دارید که در ادامه، چند نمونه از آن‌ها را برای‌تان می‌آوریم.

  • رستوران قصر ضیافت: اهواز، بلوار آیت‌الله بهبهانی، رو‌به‌روی پارک شهر.
  • شربت‌خانه ماپار: اهواز، خیابان زند، شهید خوانساری، بین کافی و جهانیان.
  • رستوران کنجد: اهواز، کیانپارس، اسفند شرقی.
  • کباب‌سرای درویش خان: اهواز، جنب پارک هجرت.

این نکته را هم بگوییم که هزینه غذا در خوزستان، بستگی زیادی به انتخاب و ذائقه غذایی‌تان دارد. ما تلاش کردیم تا رستوران‌هایی در بازه‌های قیمتی متفاوت را معرفی کنیم.

گشتی در خوزستان و تماشای نقاط دیدنی

خوزستان به‌ جهت موقعیت جغرافیایی ویژه و مجاورت با رود‌های پرآبی چون کارون و اروند از یک سو و برخورداری از یک تاریخ کهن و بی‌نظیر از سوی دیگر، مقصد بسیار مناسبی برای گستره‌ زیادی از گردشگران به‌ حساب می‌آید. چه طرفدار طبیعت و مناطق طبیعی باشید و چه علاقه‌مند به دیدن بناهای تاریخی و باستانی، سفر به اهواز و استان خوزستان با گزینه‌های منحصر‌به‌فرد و بی‌نظیرش، از پررنگ‌ترین و اولین گزینه‌های لیست سفر داخلی شما خواهد بود.

جاذبه های گردشگری خوزستان

مهم ترین جاذبه های گردشگری و دیدنی خوزستان

خوزستان از معدود مقاصد گردشگری است که هم جاذبه‌های طبیعی و هم تاریخی را در بالاترین کیفیت ممکن داراست. در این استان، هم می‌توانید از محیط شهری و جاذبه‌های آن لذت ببرید و هم به تماشای طبیعت و نقاط باستانی و موزه‌ها بنشینید. در ادامه، بخشی از مهم‌ترین این جاذبه‌ها را برای‌تان آورده‌ایم.

کارون و پل سفید

شاید یکی از معیار‌های جذابیت بی‌بدیل یک شهر که اتفاقا مثال‌های زیادی هم در سراسر جهان برای آن وجود دارد، قرارگیری یک رودخانه در میان آن شهر است. اهواز با داشتن رود پرآب، عریض و پهناوری چون کارون، یکی از برجسته‌ترین مثال‌های این جذابیت به حساب می‌آید.

جاذبه های دیدنی خوزستان

ترکیب شب‌های کارون با امکان پیاده‌روی‌های شبانه در جاده ساحلی، همراه با موسیقی شاد و هیجان‌انگیز جنوبی که در هر کوچه و خیابان در حال پخش است و چشم‌انداز پل‌های باعظمتی چون پل‌ سفید، هر کسی را برای سفر به اهواز و دیدن این شهر پرتکاپو و زنده‌ وسوسه می‌کند. اگر به اهواز رفتید، به دنبال نزدیک‌ترین نقطه کارون بگردید و از گردش در جاده ساحلی که از ابتدا تا انتهای کارون کشیده شده است، لذت ببرید.

  • آدرس: استان خوزستان، اهواز، حدفاصل میدان شهدا و خیابان فلسطین (اداره پست)

زیگورات چغازنبیل

بدون شک، راهنمای سفر به خوزستان بدون اشاره به زیگورات چغازنبیل هیچ اعتباری ندارد! این بنای تاریخی، تنها قسمتی است که از شهر چغازنبیل باقی‌مانده؛ شهری تاریخی که در دوره ایلامی و دو هزار سال قبل از میلاد ساخته شده و در سال ۱۳۱۶ کشف شده است.

برای دسترسی به زیگورات چغازنبیل از اهواز، دو مسیر پیش روی شما است. مسیر اول اینکه در جاده‌ اهواز-شوش پیش‌ بروید و به‌سمت هفت‌تپه بپیچید. در مسیر دوم نیز می‌توانید جاده‌ اهواز-شوشتر را به‌سمت کشت‌و‌صنعت کارون ادامه‌ دهید تا به چغازنبیل برسید.

زیگورات چغازنبیل
  • آدرس: ۳۵ کیلومتری جنوب‌شرقی شهر شوش.
  • ساعت بازدید مجموعه: همه‌روزه از ۹ صبح تا ۷ شب.
  • ورودی مجموعه: برای گردشگر ایرانی ۵۰۰۰ تومان.

سازه های آبی شوشتر

شاید بارها عکس‌های سازه‌های آبی شوشتر را در شبکه‌های اجتماعی دیده‌ باشید. جالب است بگوییم که این سازه‌ها از نزدیک هم به همان زیبایی و عظمتی هستند که در عکس‌ها به‌نظر می‌رسند! تصور اینکه این سازه‌ها با این ساختار فنی و مهندسی پیچیده، برای انتقال هوشمندانه‌ آب کارون در زمان ساسانیان ساخته شده‌اند و طی تمام این سال‌ها پابرجا مانده‌اند، هر بیننده‌ای را شگفت‌زده می‌کند. اگر قصد بازدید از سازه‌های آبی شوشتر را داشتید، بدانید که این آسیاب‌های بادی در مرکز شهر شوشتر واقع شده‌اند.

سازه های آبی شوشتر
  • آدرس: استان خوزستان، شهر شوشتر، دو خواهران، میدان هفده شهریور، خیابان شریعتی.
  • ساعت بازدید: در بهار و تابستان از ۸ صبح تا ۸ شب، در پاییز و زمستان از ۸ صبح تا ۵:۳۰ عصر.
  • ورودی مجموعه: برای گردشگر ایرانی ۵۰۰۰ تومان.

آسیاب های آبی دزفول

عجایب تاریخی خوزستان، به‌دلیل تاریخچه کهن و غنی این منطقه تمام‌نشدنی به نظر می‌رسند. آسیاب‌های آبی دزفول هم از دیگر زیبایی‌های این تاریخ پربار هستند که برای آرد‌کردن گندم در دوران ساسانیان و در کرانه رود دز ساخته شده‌‌اند و با ساختار مهندسی خیره‌کننده‌‌شان، هر بیننده‌ای را شگفت‌زده می‌کنند. البته به دلیل عوامل گوناگون تنها ۲۰ حلقه از این آسیاب‌ها باقی مانده‌اند؛ اما باز هم دیدن بقایای نبوغ و پیشرفت‌های ایرانیان در هزاران سال پیش و گنجاندن آن در برنامه‌ سفر به خوزستان خالی از لطف نیست.

آسیاب های آبی دزفول
  • آدرس: دزفول، خیابان ساحلی.

آتشکده جاویدا یا سرمسجد

برای دیدن عجیب‌ترین بنای تاریخی خوزستان، کافی است به شهر مسجدسلیمان بروید تا از نزدیک آتشکده جاویدا یا همان سرمسجد را مشاهده کنید. جالب است بگوییم در ساخت این سازه از هیچ ملاتی استفاده نشده است؛ بلکه تنها با روی‌هم‌قرارگرفتن سنگ‌ها ساخته شده و بیش از ۲۰ قرن پابرجا مانده‌ است. این بنای تاریخی در قرن هفتم پیش از میلاد با کاربری معبد ساخته شد و گفته می‌شود که همیشه آتشی در آن شعله‌ور بوده‌ است.

  • آدرس: مسجدسلیمان، اسکاچ، خیابان انصار.
  • ساعت بازدید: هر روز از ۷ صبح تا ۱۰:۳۰ شب.

کاخ آپادانا

گفته می‌شود که کاخ آپادانا در حدود سال پانصد قبل از میلاد و به دستور داریوش اول با کاربری کاخ زمستانه ساخته شد. حتی اگر علاقه‌مند به بناهای تاریخی هم نباشید، قدم‌زدن در میان مسیرهای به‌جای‌مانده از کاخ، شما را تحت تاثیر عظمت و شکوه تاریخ باستانی آن قرار خواهد داد. اگر به شوش سر زدید، پیشنهاد می‌کنیم در کنار سایر مجموعه‌های تاریخی و برنامه‌ریزی‌هایتان برای سفر به خوزستان، حتما سری هم به کاخ آپادانا بزنید.

کاخ آپادانا از دیدنی های خوزستان
  • آدرس: شوش، بلوار امام‌خمینی، جنب موزه شوش.
  • ساعت بازدید: هر روز از ۹ صبح تا ۷ شب.

مسجد رنگونی های آبادان

شاید با شنیدن نام مسجد، به یاد کاشی‌کاری‌های رنگی، مقرنس‌های متقارن و گنبد و گلدسته‌های آبی و فیروزه‌ای افتاده‌اید و تصور می‌کنید که با یک مسجد عادی طرف هستید؛ اما باید بگوییم که اینگونه نیست! مسجد رنگونی با معماری هندی، گچ‌بری‌های زیبا و رنگ‌های خاصش، احتمالا متفاوت‌ترین مسجدی است که می‌توانید در ایران ببینید.

این مسجد کمی بیش از یک قرن پیش توسط کارکنان میانماری پالایشگاه و برای عبادت آن‌ها در شهر آبادان ساخته شد و هم‌اکنون از جاهای دیدنی آبادان و مقاصد مهم در سفر به اهواز و خوزستان محسوب می‌شود.

مسجد رنگونی های آبادان
  • آدرس: آبادان، کارگر، خیابان منتظری، خیابان رازی.
  • ساعت بازدید: در ۶ ماه اول سال از ۹ صبح تا ۶ عصر و در ۶ ماه دوم سال از ۸:۳۰ تا ۵ عصر.

خانه ماپار

بناهای تاریخی در خوزستان فقط مربوط به دوران ساسانیان و هخامنشیان و تاریخ کهن نیستند. خانه تاریخی ماپار در اهواز از بناهای معاصر است که در دوران قاجار توسط یکی از تجار به‌نام اهواز ساخته شده و سپس در اوایل دوران پهلوی جهت سکونت بازسازی شده‌ است.

این مجموعه در سال‌های اخیر، از پرطرفدارترین جاذبه‌ها برای گردشگران بوده است و علاوه بر داشتن فضا و معماری جذاب، با افتتاح شربت‌خانه و رستوران و همینطور برگزاری رویدادهای فرهنگی گاه‌وبی‌گاه در آن، به یکی از نقاط جذاب اهواز برای علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر تبدیل شده است. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به اهواز، از بازدید آن غافل نشوید.

بناهای تاریخی در خوزستان
  • آدرس: اهواز، نادری، خیابان شریعتی، خیابان کافی، خیابان خوانساری.
  • ساعت بازدید: هر روز از ۷ صبح تا ۱۱ شب.

آرامگاه دانیال نبی

این بقعه با گنبد پلکانی و منحصر‌به‌فردش در کنار رودخانه شاوور، نمای ویژه‌ای به شهر شوش داده و بنا‌بر روایات زیادی، محل دفن دانیال نبی از پیامبران نسل داود است. اگر به بازدید از اماکن مذهبی تاریخی علاقه داشته باشید، دیدن این آرامگاه نیز قطعا خالی از لطف نخواهد بود.

آرامگاه دانیال نبی
  • آدرس: شوش، محله زمین شهری شمالی، خیابان آزادی، خیابان انصار.

از دیگر نقاط دیدنی که باید در راهنمای سفر به خوزستان به آن‌ها اشاره کنیم، موارد زیر هستند:

  • سرای معین‌التجار در شهر اهواز؛
  • خانه مستوفی در شهر شوشتر؛
  • کلیسای سورت گاراپت در شهر آبادان؛
  • مسجد جامع شوشتر در شهر شوشتر؛
  • حمام نفت سفید در ۵۵ کیلومتری شهر اهواز؛
  • گورستان سنگی تپه کوهساران در اهواز؛
  • سنگ‌نگاره کول‌فرح در ۷ کیلومتری ایذه؛
  • پل بند لشکر در شوشتر؛
  • قلعه سلاسل شوشتر؛
  • برج کلاه فرنگی شوشتر؛
  • دانشگاه جندی‌شاپور؛
  • پل ۱۷۰۰ ساله ساسانی دزفول.
راهنمای سفر به خوزستان

جاذبه های طبیعی خوزستان

در ادامه راهنمای سفر به خوزستان، نباید از طبیعت کم‌نظیر این استان در مجاورت رودهای کارون و اروند و دز غافل شد. حال به برخی از این جاذبه‌های طبیعی اشاره می‌کنیم.

آبشار شوی

اگر به دزفول سر زدید و توان جسمی پیاده‌روی در مسیرهای نسبتا دشوار را داشتید، بازدید از آبشار شوی را از دست ندهید. این جاذبه طبیعی از بزرگ‌ترین آبشارهای خاورمیانه محسوب می‌شود و گذران یک روز در کنار آن و گوش‌دادن به صدای آرامش‌بخش جریان آب، می‌تواند آرامش و آسایشی ورای تصور به شما هدیه دهد؛ تجربه‌ای که احتمالا در زندگی امروز همه ما، به‌ندرت به‌دست می‌آید!

جاذبه های طبیعی خوزستان
  • آدرس: ۱۰۰ کیلومتری دزفول، روستای شوی.

دشت سوسن

همان‌طور که احتمالا از اسم لطیف و زیبای این دشت می‌توان حدس زد، یک منطقه بسیار خوش‌آب‌و‌هوا در اطراف شهرستان ایذه است که به سبب عبور رود کارون از این منطقه به‌ وجود آمده است. فقط برای لحظاتی ترکیب رود پر‌آب کارون را با یک دشت وسیع و سرسبز، همراه با هوای مطبوع و معتدل بهاری تصور کنید؛ همین تصور کافی‌ست تا نتوانید در برابر وسوسه دیدن دشت سوسن مقاومت کنید!

دشت سوسن خوزستان
  • آدرس: ۴۵ کیلومتری غرب ایذه.

کول خرسون یا دره ارواح

از دیگر دیدنی‌های طبیعی استان خوزستان، می‌توان به کول خرسون اشاره کرد که در ۳۶ کیلومتری شمال دزفول واقع شده است. البته دیدن این منطقه تنها به افراد طبیعت‌گرد و دارای قدرت جسمانی بالا توصیه می‌شود؛ چراکه رسیدن به دره ارواح، نیاز به حدود ۴ ساعت پیاده‌روی در مسیر‌های صعب‌العبور و ناهموار دارد.

کول خرسون یا دره ارواح
  • آدرس: استان خوزستان، دزفول، کیلومتر ۲۸ جاده شهیون، مجاور روستای بیشه بزان.

از دیگر جاذبه‌های طبیعی که باید در راهنمای سفر به خوزستان از آن‌ها یاد شود، این موارد هستند:

  • تالاب هورالعظیم؛
  • تالاب شادگان؛ 
  • مسجدسلیمان و سوسن سرخاب اندیکای؛
  • دهکده توریستی تفریحی زراس؛
  • روستای پامنار.

برای خرید در خوزستان به کجا برویم؟

برای خیلی از ما، سفر‌کردن بدون خرید و گشت‌و‌گذار در مراکز تجاری مقصد،  لذت کاملی ندارد. خبر خوب اینکه چه به بازارهای سنتی و قدیمی شهرها علاقه‌مند باشید و چه بخواهید به مراکز تجاری مدرن و به‌روز مراجعه کنید، استان خوزستان شما را از هر دو جهت کاملا راضی خواهد کرد. در ادامه، تعدادی از مراکز خرید مدرن و همین‌طور سنتی خوزستان را معرفی خواهیم کرد.

مراکز خرید مدرن اهواز

در اینجای راهنمای سفر به خوزستان، بخشی از مراکز خرید مدرن اهواز را برای‌تان برمی‌شماریم. اگر خرید در پاساژهای به‌روز و جدید را می‌پسندید یا به مجموعه‌های تفریحی این مراکز خرید علاقه دارید، تعدادی از آن‌ها را در ادامه آورده‌ایم.

مرکز خرید ستیلا

جدید‌ترین مرکز خرید اهواز است که حدود یکی دو سال از افتتاح آن می‌گذرد. با مراجعه به این مرکز خرید، علاوه‌بر خرید و گردش در میان بوتیک‌ها و فروشگاه‌های مدرن، از امکانات تفریحی چون شهر‌بازی و کافه‌های آنجا هم می‌توانید استفاده کنید.

مراکز خرید مدرن اهواز
  • آدرس: اهواز، گلستان، بلوار فروردین، نبش بوستان.

سیتی سنتر مهزیار

این مجموعه، از کامل‌ترین مراکز خرید اهواز است. در واقع اینجا همه‌چیز پیدا می‌کنید؛ از کفش و لباس تا ساعت، لوازم آرایش، رستوران، سفره‌خانه و حتی هایپرمارکت. پس اگر دلتان تجربه گذران وقت در چهره مدرن اهواز را خواست، به این مرکز خرید حتما سری بزنید.

  • آدرس: اهواز، زیتون کارمندی، تقاطع خیابان حجت و خیابان زمزم.

مرکز خرید ایران نگین

مرکز خرید ایران نگین نیز یکی دیگر از مراکز خرید مدرن اهواز محسوب می‌شود. اگر به مراکز خرید لوکس علاقه دارید، می‌توانید به این مرکز سر بزنید، بگردید، خرید کنید و در کافی‌شاپ‌های طبقه اول آن کمی استراحت کنید.

آدرس: اهواز، محله کیانپارس، بلوار شهید چمران، نبش خیابان ششم.

مرکز خرید رویال پارس

اگر طرفدار خرید محصولات لوکس یا گشتن در شهر کتاب‌ها هستید یا اگر دوست دارید فرزندتان ساعاتی را در خانه بازی سپری کند، پیشنهاد ما به شما مرکز خرید رویال پارس است.

مرکز خرید رویال پارس در خوزستان
  • آدرس: اهواز، محله کیانپارس، نبش خیابان ۹ شرقی.

مرکز خرید زیتون

شاید به‌دنبال خرید لباس‌هایی با قیمت مناسب یا خرید تجهیزات جانبی برای تلفن همراه خود باشید؛ در این صورت، این مرکز خرید را به شما پیشنهاد می‌کنیم. زیتون از قدیمی‌ترین پاساژهای اهواز به حساب می‌آید و از سال‌های گذشته، یکی از مراکز خرید اصلی اهالی این شهر بوده است.

  • آدرس: اهواز، محله زیتون کارمندی، فلکه سنگر، خیابان خاقانی.

مرکز خرید تشریفات

اگر به خرید‌های لوکس علاقه‌مند باشید، از دیگر پیشنهادهای ما به شما، مجموعه تشریفات است. در این مرکز خرید می‌توانید انواع بوتیک، رستوران، کافه، فود‌کورت و حتی طلافروشی را پیدا کنید و با گشتن در آن‌ها، اوقات دل‌انگیزی را بگذرانید.

مرکز خرید تشریفات در خوزستان
  • آدرس: محله کیانپارس، خیابان ۲ شرقی.

بازارهای سنتی خوزستان

در ادامه راهنمای سفر به خوزستان، اگر اشاره‌ای به بازارهای سنتی این منطقه نداشته باشیم، در واقع این راهنما را ناقص گذاشته‌ایم و بخش مهمی از فرهنگ مردم این استان را نادیده گرفته‌ایم! با ما همراه باشید تا به بعضی از این بازار‌های سنتی اشاره کنیم.

بازار کاوه

اگر به‌دنبال ادویه‌ها و ترشی‌های جنوبی، ماهی و میگو، خرما و رطب و کلا سوغات خوزستان باشید، این بازار می‌تواند برای‌تان بهترین انتخاب باشد. بازار کاوه که قدمت آن به دوران پهلوی باز می‌گردد، بازاری با حال‌و‌هوای قدیمی و نوستالژیک اهواز است.

  • آدرس: حدفاصل طالقانی و خیابان امام‌خمینی، خیابان کاوه.

بازار عبدالحمید

این بازار، معیار بسیار خوبی برای شناخت بی‌واسطه فرهنگ سنتی و قدیمی مردم اهواز است. اگر به گشتن در کوچه‌پس‌کوچه‌های تنگ اهواز و معاشرت با دست‌فروش‌های قدیمی علاقه دارید، این بازار مخصوص شما است.

بازارهای سنتی خوزستان
  • آدرس: خیابان نظامی، بین خیابان نادری و امام‌خمینی.

بازار امام خمینی

این بازار، قدیمی‌ترین بازار خوزستان با یک سابقه هشتادساله در مرکز اهواز است. شاید مشابه این بازار را در بسیاری از شهرهای ایران دیده باشید؛ اما بازار امام اهواز، برخلاف سایر بازارهای سر‌پوشیده، سقفی مسطح و صاف دارد و از این جهت نیز متمایز محسوب می‌شود.

  • آدرس: اهواز، خیابان امام شرقی.

بازار ته لنجی آبادان

اجناسی که از طریق لنج برای فروش به آبادان، به‌عنوان منطقه آزاد تجاری، آورده می‌شوند را می‌توان در خیابان امیری آبادان پیدا کرد. با قدم‌زدن و گردش در این راسته، از انواع شکلات، سس و ادویه گرفته تا لوازم آرایشی و بهداشتی و حتی لباس را می‌توانید بیابید.

بازار ته لنجی آبادان
  • آدرس: آبادان، خیابان امیری.

سوغات استان خوزستان چه هستند؟

راهنمای سفر به خوزستان کامل نیست، اگر درباره سوغات متنوع و ماندگار این استان چیزی نگوییم. از خرما و محصولات حاصل از آن تا انواع شیرینی، ادویه‌جات و حتی صنایع‌دستی زیبا و ارزشمند، مجموعه‌ای از سوغات خوزستان هستند که اجازه نمی‌دهند تا از آنجا دست‌خالی به شهرتان بازگردید. در ادامه، برخی از مهم‌ترین این سوغات را بر‌می‌شماریم.

سوغات استان خوزستان
  • انواع خرما شامل استعمران، کبکاب، خضراوی، برهی، زاهدی، گنتار و خاصویی؛
  • شیره خرما؛
  • قند خرما؛
  • قهوه خرما؛
  • کلیچه (نوعی کلوچه که با خرما و کنجد و آرد پخته می‌شود)؛
  • حلوا شکری (به‌جای شکر از شیره خرما در آن استفاده می‌شود و بیشتر در شوشتر تولید می‌شود)؛
  • رنگینک (شیرینی جنوبی که با خرما تهیه می‌شود)؛
  • کلوچه شوشتری؛
  • لوز کنجدی دزفول؛
  • حلوا خرمایی؛
  • عسلیه دزفولی؛
  • ادویه؛
  • محصولات کپوبافی (نوعی حصیر‌بافی با‌ استفاده‌ از کاموای رنگی)؛
  • محصولات احرامی‌بافی (چیزی شبیه جاجیم که از پشم و پنبه و بدون نقشه بافته می‌شود)؛
  • محصولات‌ حصیر‌بافی؛
  • بوریا (نوعی زیر‌انداز حصیری)؛
  • گلیم افشار (‌گلیم‌هایی که با پشم بافته می‌شوند و از سایر گلیم‌ها ضخیم‌تر هستند).
سوغات خوزستان

سفری متفاوت به خوزستان؛ از دل تاریخ تا بهشت کارون

با هر معیاری که به‌دنبال انتخاب مقصد سفر باشیم، خوزستان قطعا یکی از اولین اولویت‌هاست. اگر سفر به خوزستان را تجربه نکرده‌اید، هوای شرجی کارون را تنفس نکرده‌اید، به نوای موسیقی شاد جنوبی در جاده ساحلی گوش جان نسپرده‌اید و چشمانتان را از سرسبزی و زیبایی طبیعت اطراف کارون و اروند سیراب نکرده‌اید، پیشنهاد ما به شما این است که این سفر را حتما در اولویت سفرهایتان قرار دهید. ما تلاش کردیم تا با این راهنمای سفر به خوزستان، به بخش زیادی از سوالاتتان در‌باره این منطقه پاسخ دهیم. با خرید بلیط هواپیما ارزان یا و رزرو هتل خودتان را به یکی از تاریخی‌ترین استان‌های ایران دعوت کنید.

شما تا‌به‌حال به خوزستان سفر کرده‌اید؟ تجربه شما از این سفر چگونه بود؟ در بخش نظرات، منتظر خواندن تجربه‌های ناب شما هستیم.

سوالات متداول درباره راهنمای سفر به خوزستان

بهترین زمان برای سفر به خوزستان چه موقع است؟

بهترین زمان این سفر، اوایل فروردین تا اواخر اردیبهشت است.

فاصله تهران تا اهواز چقدر است؟

فاصله تهران تا اهواز ۸۳۰ کیلومتر است.

آیا با قطار می‌توان به خوزستان سفر کرد؟

بله، قطارهای مسیر تهران-اهواز همه‌روزه فعال هستند.

مشهور‌ترین جاذبه های دیدنی خوزستان کدام‌اند؟

پل سفید بر‌فراز کارون، زیگورات چغازنبیل و سازه‌های آبی شوشتر از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی استان خوزستان هستند.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید