آبادان مشهورترین شهر خوزستان است. یکی از بزرگترین پایگاه‌های نفتی ایران در این شهر قرار دارد و آبادان با داشتن کارخانه‌های پتروشیمی و دسترسی به خلیج فارس و آب‌های آزاد نقش مهمی در اقتصاد این منطقه بازی می‌کند.  به همین دلیل عمده مسافران آبادان را مسافران تجاری تشکیل می‌دهند. اما نه بازارهای ته‌ لنجی و پالایشگاه‌‌ها تنها جاهای دیدنی آبادان هستند و نه مسافران تجاری تنها گردشگران آبادان محسوب می‌شوند. سفر به این شهر و  گشت و گذار در میان دیدنی های آبادان حتما شما را شگفت زده می‌کند. در ادامه تعدادی از محبوب‌ترین و مشهورترین جاهای دیدنی آبادان را به شما معرفی خواهیم کرد. با مجله گردشگری فلای‌تودی همراه باشید.

اروند رود آبادان

رودخانه اروند رود یکی از جاهای دیدنی آبادان است که در شهرهای خرمشهر، آبادان و غرب جزیره مینو جریان دارد. طول این رودخانه ۸۴ کیلومتر است و با عراق هم مرز مشترک دارد. مردم عراق اروندرود را با نام شط العرب می‌شناسند. رود اروند در نهایت به خلیج فارس می‌ریزد. ماهیگیری در این رود مجاز است و علاوه بر آن ساحل این رود نمایی زیبا دارد که می‌توانید از دیدن آن لذت ببرید.

اروند رود آبادان

بازار مرکزی آبادان

اگر به آبادان سفر کردید و زمان زیادی برای جابجا شدن در مراکز خرید این شهر و خرید کردن ندارید، می‌توانید با رفتن به بازار مرکزی آبادان تنها در یک روز خرید کنید. این مرکز خرید یکی از اولین مراکز خرید مدرن شهر آبادان است و نزدیک ساحل رود اروند قرار دارد. بازار مرکزی آبادان در دو طبقه ساخته شده و یکی از مهم‌ترین مراکز خرید شهر آبادان محسوب می‌شود.

در این مرکز خرید هر نوع جنسی از کیف و کفش گرفته تا محصولات کشاورزی آبادان و لوازم منزل می‌توانید پیدا کنید. با رفتن به بازار مرکزی آبادان، می‌توانید سری هم به بازار ماهی بزنید که درست روبروی این مرکز خرید قرار دارد. قیمت‌های بازار مرکزی آبادان بسیار مناسب است و حتی می‌توانید در زمان‌های تخفیف اجناس این مرکز خرید را با قیمتی بسیار پایین خریداری کنید.

بازار مرکزی آبادان از جاهای دیدنی آبادان

جزیره مینو آبادان

جزیره زیبای مینو یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی آبادان است که با شب‌های دیدنی و جذابی که دارد، قطعا برایتان لحظات فراموش نشدنی را رقم خواهد زد. جزیره مینو بین آبادان و خرمشهر قرار دارد، بیشتر مساحت این منطقه از درختان نخل پوشیده شده و پرندگانی که روی این درخت‌ها زندگی می‌کنند منظره‌ای زیبا برای تماشا خلق می‌کنند. نکته جالب در مورد جزیره مینو وجود حیواناتی مثل روباه، جوجه تیغی و گراز وحشی در میان درختان نخل این منطقه است.

بومی‌های این منطقه محصولاتی مثل مرغ، گاو و گوسفند پرورش می‌دهند و به همین دلیل محصولات دامی این منطقه کیفیت بسیار خوبی دارند و مشهور هستند. در سفر به آبادان، بازدید از این جزیره را به عنوان یکی از جالب ترین دیدنی های آبادان از دست ندهید. فراموش نکنید وقتی به آبادان گردی رفتید، بستنی‌های لذیذ این منطقه که بومی‌های آن با شیر گاومیش درست می‌کنند را حتما امتحان کنید.

جزیره مینو آبادان

بازار ماهی فروشان آبادان

مردم آبادان از ماهی تازه در غذاهای خود بسیار استفاده می‌کنند و عمده خرید خود را از ماهی های بازار ماهی فروشان آبادان انجام می‌دهند. بازار ماهی فروشان آبادان یکی از مهم‌ترین مراکز فروش ماهی در جنوب ایران است. این بازار بهشت دوستداران غذاهای دریایی است. تنوع ماهی‌های این بازار به قدری زیاد است که از دیدن آن‌ها متعجب خواهید شد.

تنوع غذاهای دریایی آبادان بسیار زیاد است و اگر غذاهای دریایی دوست دارید پیشنهاد می‌کنیم که در سفر به این شهر و آبادان گردی در کنار لذت بردن از دیدنی های آبادان، قلیه ماهی و میگو پلو‌های آن را حتما امتحان کنید.

بازار ماهی فروشان آبادان

مسجد رنگونی‌ ها آبادان

مسجد رنگونی‌ها یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی آبادان و یکی از بناهای تاریخی این شهر محسوب می‌شود که نزدیک پالایشگاه نفت ‌آبادان قرار دارد. معماران مسجد رنگونی‌های آبادان هندی بوده‌اند به همین دلیل این بنا به سبک بناهای هندی ساخته شده است. به نظر می‌رسد که حتی برخی از مواد به کار رفته در ساخت آن، مثل رنگ‌ و بسیاری از مصالح از هند آورده شده‌اند.

مسجد رنگونی‌ها آبادان چهار گنبد کوچک و دو مناره دارد. نمای خارجی این مسجد سیمانی و شبیه به ساختمان های هندی است. از طرف دیگر، برخی از نشانه‌های معماری ایرانی مثل آیینه کاری هم در این مسجد دیده می‌شود. به همین دلیل می توان گفت معماری مسجد رنگونی‌ ها به نوعی تلفیقی از معماری هندی و ایرانی است.

این مسجد یک شبستان و یک حیاط آجری دارد. در زیرزمین این مسجد از دو تونل هوا استفاده شده است تا از نفوذ رطوبت به طبقه اصلی این مسجد جلوگیری شود. اگر بازدید از جاهای تاریخی آبادان را در برنامه دارید، مسجد رنگونی ها را در فهرست دیدنی های آبادان فراموش نکنید.

مسجد رنگونی‌ ها آبادان

موزه آبادان

موزه آبادان یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های ایران است و به دلیل اشیا موجود در آن، یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی آبادان محسوب می‌شود. این موزه ۱۵ سال در حال بازسازی و تعمیر بود و در نتیجه این بازسازی نمای داخلی آن به یک سالن اصلی و دو سالن فرعی تغییر شکل داد.

در سالن اصلی موزه آبادان، آثاری که از دوران صفویه و قاجار به جای مانده‌اند، به نمایش گذاشته شده است. در سایر بخش های موزه می‌توانید مجسمه‌های برنزی تاریخی و ارزشمند، تجهیزات اسب سواری، کوزه‌های سفالی و مجسمه حیوانات که در حفاری‌های ایلام و لرستان یافت شده‌اند، مشاهده کنید.

موزه آبادان در ایام نوروز میزبان نمایشگاه صنایع دستی است، اگر در بهار به جنوب سفر کنید می‌توانید از این نمایشگاه دیدن کرده و از صنایع دستی آن به عنوان سوغاتی به شهر خود ببرید. یکی از سالن‌های فرعی موزه آبادان به نمایشگاه‌های فصلی و دیگری به کتابخانه و محل کنفرانس اختصاص پیدا کرده است.

موزه آبادان از دیدنی های آبادان

کلیسای سورت گاراپت آبادان

کلیسای ارمنی سورت گاراپت آبادان کنار مسجد موسی بن جعفر یکی از قدیمی‌ترین مساجد آبادان قرار گرفته و یکی از زیباترین تصاویر این شهر را به وجود آورده است. طراحی زیبای اطراف کلیسا، ستون‌های برنزی و گنبدهای مخروطی شکل کلیسا سورت گاراپت آبادان بر شکوه آن و زیبایی آن می‌افزایند. نام، تاریخ تاسیس و اطلاعات دیگر این کلیسا همگی در یک جمله و بر سر در ورودی شرقی این کلیسا نوشته شده‌اند. گاراپت به معنی «منجی بشارت» است. مناره‌های مسجد کنار این کلیسا که همسو با گنبدهای مخروطی شکل کلیسا بالا رفته‌اند، نشان دهنده یکتاپرستی دو دین اسلام و مسیحیت است. اگر روزی به این شهر سفر کردید، بازدید از سورت گاراپت را در صدر لیست جاهای دیدنی آبادان قرار دهید.

کلیسای سورت گاراپت آبادان

بازار ته لنجی ها آبادان

بازار ته لنجی ها به تنهایی یکی از دلایل مهم سفر به آبادان به شمار می‌رود. آدرس بازار ته لنجی ها آبادان در خیابان امیری این شهر است که به دلیل عرضه انواع کالاهای خارجی، به بازار ته لنجی شهرت دارد. اما شاید برایتان سوال پیش بیاید که چرا به این بازار ته لنجی می‌گویند؟ در گذشته، لنج ها کالاهای خارجی را از کشورهای مختلف وارد ایران می‌کردند و به بازارهای مختلف می‌فروختند. این کالاها به دلیل قیمت پایین و کیفیت مناسب، بسیار مورد توجه مردم قرار می‌گرفت. با توجه به این موضوع، بازارهای ته لنجی در بسیاری از شهرهای ایران، از جمله آبادان، شکل گرفتند.

بازار ته لنجی ها آبادان امروزه یکی از بزرگترین و متنوع ترین بازارهای ته لنجی در ایران است. در این بازار می‌توان انواع کالاهای خارجی را از جمله پوشاک، کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم خانگی، مواد غذایی و … را پیدا کرد. بازارهای ته لنجی معمولا در مناطق مرزی قرار دارند و قیمت کالاهای خارجی در آن‌ها پایین‌تر از سایر بازارهای کشور است.

در کنار ارزان‌تر بودن اجناس در بازار ته لنجی، یکی دیگر از دلایل محبوبیت این بازار تنوع اجناس است. در این بازارها شما می توایند انواع کالاهای خارجی و برندها را به خصوص برای مواد خوراکی و آرایشی بهداشتی به راحتی پیدا کنید. اگر علاوه بر گشت و گذار، خرید هم جزوی از برنامه سفر شما است؛ بازار تله لنجی ها یکی از جذاب ترین جاهای دیدنی آبادان برایتان خواهد بود.

بازار ته لنجی ها آبادان

بازار کویتی ها آبادان

بازار کویتی‌های آبادان یکی از قدیمی‌ترین بازارهای این شهر است که در خیابان زند قرار دارد. این بازار در سال ۱۳۰۰ شمسی توسط مهاجران کویتی تاسیس و به سرعت به یکی از مراکز تجاری مهم آبادان تبدیل شد. در این بازار سرپوشیده شما می‌توانید انواع پوشاک و لوازم بهداشتی و آرایشی را با قیمت‌های مناسب خریداری کنید.

بازار کویتی های آبادان به دلیل قیمت مناسب و تنوع کالاها، مورد توجه بسیاری از مردم آبادان و شهرهای اطراف است. همچنین، بازار کویتی‌ها یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم آبادان محسوب می‌شود و سالانه گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند. آدرس بازار کویتی ها آبادان در مرکز این شهر و در نزدیکی بازار ته لنجی ها است. اگر به آبادان سفر کردید می‌توانید با فاصله کوتاهی از این دو مرکز تجاری و دیدنی های آبادان بازدید کنید.

موزه پمپ بنزین آبادان

موزه پمپ بنزین یکی از جاهای دیدنی آبادان است که در سال ۱۳۹۳ افتتاح شد. آن چه که جذابیت موزه پمپ بنزین آبادان رادوچندان می‌کند، محل قرارگیری این موزه است. این موزه در یک پمپ بنزین قدیمی واقع شده که در سال ۱۳۱۶ توسط شرکت نفت ایران و انگلیس ساخته شد.

اگر به تاریخ معاصر ایران و به خصوص تاریخ صنعت نفت علاقه دارید، موزه پمپ بنزین یکی از جذاب ترین دیدنی های آبادان برای شما است. این موزه به تاریخ صنعت نفت ایران و آبادان اختصاص دارد. در موزه پمپ بنزین می‌توان از نزدیک با تاریخچه صنعت نفت ایران آشنا شد و از ابزار و ادوات قدیمی نفتی دیدن کرد. موزه پمپ بنزین آبادان به سه بخش اصلی تقسیم شده است:

  • بخش اول به تاریخچه صنعت نفت ایران و آبادان اختصاص دارد. در این بخش می توان از نزدیک با تاریخچه کشف نفت در ایران، تأسیس شرکت نفت ایران و انگلیس و توسعه صنعت نفت در آبادان آشنا شد.
  • بخش دوم به ابزار و ادوات قدیمی نفتی اختصاص دارد. در این بخش می توان از نزدیک با انواع ابزار و ادوات مورد استفاده در صنعت نفت، از جمله پمپ های نفت، مته های حفاری و مخازن نفتی آشنا شد.
  • بخش سوم به نمایشگاه های موقت اختصاص دارد. در این بخش نمایشگاه های مختلفی در مورد موضوعات مختلف، مانند تاریخچه آبادان، فرهنگ و هنر خوزستان و محیط زیست برگزار می شود.
موزه پمپ بنزین آبادان

اگر قصد دارید از موزه پمپ بنزین آبادان دیدن کنید، دقت داشته باشید که این موزه همه روزه به جز روزهای دوشنبه از ساعت ۸ صبح تا ۱۷ بعدازظهر باز است.

سینما نفت آبادان

سینما نفت آبادان معماری منحصر به فردی دارد. حتی اگر قصد تماشای فیلم یا سرزدن به سینما را نداشته باشید تماشای این ساختمان منحصربه فرد با نمای آجری و کلاسیک و قرار دادن آن در لیست جاهای دیدنی آبادان خالی از لطف نیست. سینما نفت در طول تاریخ نقش مهمی در توسعه فرهنگ و هنر شهر آبادان داشته است. این سینما میزبان بسیاری از هنرمندان و بازیگران مطرح ایرانی و خارجی بوده و به عنوان یکی از محبوب ترین سینماهای ایران شناخته می شود.

سینما نفت آبادان تاریخچه جالبی دارد. این سینما یکی از قدیمی ترین سینماهای ایران است که در سال ۱۳۲۸ در شهر آبادان افتتاح شد. سینما نفت در ابتدا با نام سینما ایران فعالیت می‌کرد و در سال ۱۳۳۲ به سینما نفت تغییر نام داد. در دوره پهلوی دوم این سینما به یکی از محبوب ترین سینماهای ایران تبدیل شد و فیلم های روز جهان را اکران می کرد. این سینما همچنین میزبان بسیاری از هنرمندان و بازیگران مطرح ایرانی و خارجی بود.

در سال ۱۳۵۷ و پس از انقلاب اسلامی ایران سینما نفت تعطیل شد و تا سال ۱۳۷۳ نیز بسته بود و به عنوان انبار استفاده می شد. در سال ۱۳۷۴ سینما نفت آبادان دوباره افتتاح و تا کنون به فعالیت خود ادامه می‌دهد. اگر قصد دارید به این شهر جنوبی سفر کنید، سینما نفت را در فهرست آبادان گردی و جزو یکی از جذاب ترین دیدنی های آبادان قرار دهید.

سینما نفت آبادان

سینما شیرین آبادان

سینما شیرین آبادان یکی دیگر از سینمای قدیمی و اولین سینما سه طبقه در ایران است. این سینما در سال ۱۳۱۰ با ظرفیت بیش از ۷۰۰ نفر توسط یک تاجر هندی ساخته شد. سینما شیرین یکی از اولین سینماهای مجهز ایران بود که دو طبقه سرپوشیده و یک سالن نمایش تابستانی داشت.

بعد از جنگ جهانی و با اضافه کردن یک طبقه دیگر به این سینما، سینما شیرین به تنها سینما سه طبقه و بزرگ‌ترین سینمای ایران تبدیل شد. با شروع جنگ تحمیلی سینما شیرین مانند خیلی از سینماها و جاهای دیدنی آبادان تعطیل شد. این سینما در سال ۸۵ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. اگر روزی به آبادان رفتید بازدید از سینما و سایر ساختمان های بازمانده از جنگ با معماری ایرانی انگلیسی را از دست ندهید.

سینما شیرین آبادان

خانه های سازمانی شرکت نفت

خانه‌های سازمانی شرکت نفت در آبادان، یکی از مهم‌ترین و ماندگارترین آثار تاریخی و فرهنگی شهر آبادان است. این خانه‌ها که در دوران پهلوی اول و دوم ساخته شدند و  در حال حاضر به عنوان یکی از مهم ترین جاهای دیدنی آبادان شناخته می‌شوند. اولین خانه‌های سازمانی شرکت نفت در آبادان در سال ۱۳۰۱ در محله بریم جنوبی ساخته شدند. این خانه‌ها برای اسکان کارمندان و کارگران شرکت نفت ساخته شده بودند و در آن زمان از امکانات و تجهیزات نسبتا مدرنی برخوردار بودند.

ساخت خانه های شرکتی آبادان در سال های بعد کم‌کم به سایر محله های این شهر هم گسترش پیدا کرد. این خانه ها در بخش های مختلف شهر آبادان معماری‌های متفاوتی داشتند. خانه‌های بریم و بوارده بزرگتر بوده و با باغ های بزرگ و دیوراهای شمشادی یادآور معماری اروپایی کلاسیک بودند. در بخش های دیگر شهر خانه های باسقف شیروانی یا سبک های معماری مختلف ساخته شد که هرکدام جلوه و زیبایی خاصی به شهر بخشیده بودند.

به طور کلی خانه‌های سازمانی شرکت نفت در آبادان، علاوه بر ارزش تاریخی و فرهنگی، از نظر معماری نیز ارزشمند هستند. این خانه‌ها در طراحی و ساخت خود از عناصر معماری ایرانی و غربی استفاده کرده‌اند و نمونه‌ای از تلفیق این دو سبک معماری هستند. امروز در سایر قسمت های شهر آبادان می‌توانید این خانه های شرکتی را مشاهده کنید. اما اگر به دنبال بهترین جاهای دیدنی آبادان هستید، بازدید از خانه های شرکتی منطقه بریم و بوارده را در آبادان گردی از دست ندهید.

خانه های سازمانی شرکت نفت آبادان

سیتی سنتر آبادان

سیتی سنتر آبادان در سال ۱۳۹۶ در ابتدای بازار معروف ته‌لنجی‌ها افتتاح شد. این مرکز تجاری یکی از بهترین نقاط آبادان برای خرید انواع پوشاک، کیف و کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی، اسباب‌بازی و … است. سیتی سنتر یکی از مجهزترین مراکز تجاری شهر آبادان به حساب می‌آید و با توجه به قرار گیری در مرکز شهر و نزدیکی به بازار ته لنجی و همچنین سایر قسمت های مهم این شهر نقطه خوبی برای شروع آبادان گردی است. اگر قصد دارید در سفر خود به آبادان علاوه بر لذت بردن از جاهای دیدنی آبادان گشتی در بازارهای این شهر هم داشته باشید، پیشنهاد می کنیم سیتی سنتر در لیست دیدنی های آبادان از قلم نیندازید.

سیتی سنتر آبادان

رودخانه بهمنشیر آبادان

اگر سوال شما هم این است که پاییز کجا بریم ، بدون شک می‌توان آبادان را پیشنهاد داد. شهر آبادان یک شبه جزیره است. سفر به آبادان را از هر نقطه‌ای که شروع کنید حتما در ورودی شهر با رودخانه بهمن شیر مواجه می‌شوید. رودخانه ای پر آب که نقش مهمی در اقتصاد و گردشگری این شهر ایفا می کند. در هر نقطه‌ای از این شهر که باشید می‌توانید با فاصله کوتاهی به یک رودخانه برسید و همین موضوع شهر آبادان را از نظر بافت طبیعی به شهری ساحلی و زیبا تبدیل کرده است.  

رودخانه بهمنشیر مهمترین رودخانه این شهر است که از سایر محله های آبادان عبور می‌کند. در کنار اسکله بهمنشیر شما می‌توانید نمای فوق‌العاده زیبایی از لنج‌های چوبی و بازارماهی فروش‌ها را ببینید. رودخانه بهمنشیر در کنار نقش مهمی که در اقتصاد این شهر ایفا می‌کند، یکی از زیباترین دیدنی های آبادان نیز به حساب می‌آید.

مسافران می‌توانند پس از آبادان گردی، گشت و گذار خود را در این شهر جنوبی با قایق سواری در این رودخانه به تجربه تکرار نشدنی تبدیل کنند. همچنین، پیاده‌روی در کنار رودخانه بهمشنیر  یکی از بهترین راه‌ها برای کشف جاهای دیدنی آبادان است.

رودخانه بهمنشیر آبادان

آبادان، از گرمای ۵۰ درجه تا نسیم خنک بهمنشیر

شهر آبادان، شهری صنعتی و متفاوت از بسیاری از مقاصد گردشگری ایران است. این شهر با وجود قدمت طولانی، بناهای تاریخی متعددی ندارد، اما در میان کوچه پس کوچه های آن می توان روایتی فوق العاده از تاریخ معاصر ایران، از انقلاب، جنگ تحمیلی و همین امروز را مشاهده کرد. می توان خیره به چراغ های پالایشگاه کنار اسکله نشست و از نمای لنج های چوبی و نسیم خنک بهمنشیر لذت برد. زندگی شبانه جنوب را تجربه کرد و با تندترین مزه های جنوبی آشنا شد. اگر به دنبال تجربه متفاوتی از جنوب هستید، با خرید بلیط هواپیما ، بلیط قطار و رزرو هتل پارس کاروانسرا آبادان راهی این شهر شوید.

آیا تا به حال به آبادان سفر کرده‌اید؟ تجربه خود را با خوانندگان ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی آبادان

زبان مردم آبادان چیست؟

زبان اصلی مردم آبادان فارسی است. با این حال، بسیاری از مردم آبادان به زبان عربی نیز صحبت می کنند.

بهترین فصل برای سفر به آبادان کدام است؟

فصل بهار شلوغ ترین و بهترین زمان برای سفر به آبادان است. دمای هوا در بهار و پاییز بسیار معتدل و مناسب است. شهر آبادان زمستان های کمی سرد و تابستان های بسیار گرمی دارد.

فاصله آبادان تا عراق چقدر است؟

فاصله آبادان تا مرز ایران و عراق حدود ۱۰ کیلومتر است. این فاصله با ماشین حدود ۱۵ دقیقه طول می کشد.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید