برای کسانی که اهل سفر و سیاحت هستند، می‌دانند که هر شهر ایران خلاصه‌ای از یک جهانگردی را در خود دارد. یکی زیباترین استان های ایران، سیستان و بلوچستان است. از تنوع اقلیم و نژاد گرفته تا کلکسیونی از زیبایی‌های طبیعی و آثار باستانی که هر کدام در نوع خود منحصر به فرد است را می‌توانید در این استان پهناور ببینید. اگر دوست دارید سفری متفاوت را در طول زندگی خود تجربه کنید، سفر به سیستان و بلوچستان یکی از گزینه‌های خاص و بی‌نظیر است. در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی شما را با تمام جا‌های دیدنی سیستان و بلوچستان آشنا خواهیم کرد.

درباره سیستان و بلوچستان | دومین استان بزرگ ایران

پیش از آنکه بار سفر به دومین استان بزرگ ایران را ببندید، لازم است کمی درباره آن اطلاعات داشته باشید. سیستان و بلوچستان وسعتی بیش از ۸۷۰ هزار کیلومتر مربع دارد که در جنوب شرقی ایران جایی که مرز پاکستان و افغانستان است. این استان ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان و ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با پاکستان دارد. قسمت جنوبی سیستان و بلوچستان به دریای عمان و قسمت شمال غربی آن با خراسان ارتباط دارد. این مختصات جغرافیایی پهناور جا‌های دیدنی سیستان و بلوچستان را به یکی از تجربیات خوب سفر تبدیل کرده است.

جا‌های دیدنی سیستان و بلوچستان

نام سیستان و بلوچستان برگرفته از دو بخش کاملا متفاوت است. سیستان در قسمت این استان که به رودخانه هیرمند متصل است و ناحیه بلوچستان منطقه‌ای کوهستانی و مرتبط با کویر لوت و دریای عمان است. مرز مشترک این استان با دو کشور، آن را به منطقه‌ای استراتژیک تبدیل کرده است.

ساحل سیستان و بلوچستان

مهمترین شهر‌های سیستان و بلوچستان که بخش‌های اصلی آن را تشکیل می‌دهد، عبارت است از:

  • ایرانشهر
  • چابهار
  • خاش
  • زابل
  • زاهدان
  • سراوان
  • نیک شهر

آب و هوای سیستان و بلوچستان | بهترین زمان سفر

از نظر آب و هوایی می‌توان گفت، اقلیم گرم و مرطوب این استان به دلیل مجاورت با دریای عمان باعث شده تا فصول گرم سال مانند تابستان هوا شدیدا گرم، در مناطق نزدیک به دریا مرطوب و در مناطق دیگر خشک باشد. از طرفی به دلیل خشکسالی‌های اخیر قسمت شمالی آن در ایام تابستان دچار طوفان‌های شنی می‌شود.

ساحل زیبا سیستان بلوچستان

از همین رو تابستان انتخاب مناسبی برای سفر به سیستان و بلوچستان نیست. بهترین زمان سفر به سیستان و بلوچستان اوایل پاییز، اواخر زمستان و اوایل بهار است. در این ایام هوا متعادل‌تر می‌شود و دیگر از سرما و گرمای شدید خبری نیست.

فهرست همه مکان‌ های دیدنی در سیستان و بلوچستان

جا‌های دیدنی سیستان و بلوچستان ارتباط مستقیمی به تاریخ و پیشینه آن دارد. نام سیستان را بار‌ها در شاهنامه فردوسی می‌خوانید. نیمروز نام دیگر سیستان است که به زادگاه رستم، زال، سام معروف شهرت دارد. قدمت این استان به سال ۱۲۸ پیش از میلاد برمی‌گردد. از همین رو جا‌های دیدنی سیستان و بلوچستان اغلب باستانی و تاریخی هستند.

شهر‌های مختلف سیستان و بلوچستان بخشی از بهترین جا‌های دیدنی ایران را در خود جای داده‌اند که یکبار تجربه سفر به این استان کافی است تا شما را شیفته زیبایی‌های آن کند. در سیستان و بلوچستان شهرهاو شهرستان‌های مختلفی وجود دارد که شما می توانید از آن‌ها دیدن کنید. در ادامه محبوب‌ترین و البته زیباترین جا‌های دیدنی سیستان و بلوچستان را معرفی می‌کنیم.

جا‌های دیدنی زاهدان | مرکز استان سیستان و بلوچستان

زاهدان به عنوان مرکز استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. این شهرستان مانند دیگر شهر‌های این استان مملو از آثار تاریخی و طبیعی بکر و دیدنی است، که به هیچ عنوان نباید از آن غافل شوید.

قلعه لادیز | قدیمی‌ ترین اثر تاریخی زاهدان

این قلعه که در جنوب غربی میرجاوه واقع شده نام قدیمی‌ترین اثر تاریخی را به خود اختصاص داده است. از آنجا که قوم اربابی در این قلعه سکونت داشتند، از همین رو آن را به نام قلعه اربابی یا ارباب‌ها نیز مینامند. این قلعه روی صخره‌های سنگی با دیوار‌های خشتی بنا شده و از سه جهت آن پرتگاه‌های عمیقی وجود دارد. ساخت این قلعه بر اساس استراتژی دفاعی بوده است. قلعه لادیز از سال ۱۳۸۰ در لیست آثار ملی ایران قرار گرفت.

قلعه لادیز

مسجد جامع مکی | بزرگترین مسجد جهان

این مسجد که یکی از جا‌های دیدنی سیستان و بلوچستان است، در زاهدان واقع شده و شکل ظاهری آن شبیه به مسجد سلطان احمد یکی از جاهای دیدنی استانبول و مسجد النبی مدینه است. معماری مسجد مکی تلفیقی از معماری ایرانی – عثمانی است که در مساحت ۶۰۰ متر مربع در سال ۱۳۵۳ ساخته شد.

مسجد جامع مکی

آرامگاه هفتاد ملا | از عجیب‌ ترین گورستان‌ها

آرامگاه هفتاد ملا یکی از جا‌های دیدنی سیستان و بلوچستان به شمار می رود. این گورستان بیش از ۸۰۰ سال قدمت دارد و در دل صخره‌ها در شهرستان میرجاوه قرار دارد. این قبرستان بیش از ۵۰۰ متر مربع مساحت دارد و معماری آن برگرفته از آرامگاه کوروش است. حفره‌هایی رو سنگ قبر‌ها دیده می‌شود که باعث شده این گورستان طی سالیان متمادی سالم باقی بماند.

آرامگاه هفتاد ملا

بازار رسولی | خرید بهترین سوغاتی‌ های زاهدان

در سفر به زاهدان حتما از این بازار زیبا که در چهارراه رسولی شهر زاهدان واقع شده، غافل نشوید. این بازار از جا‌های دیدنی سیستان و بلوچستان و بهترین انتخاب برای خرید سوغاتی‌های محلی این خطه است. انواع کالا‌های هندی، پاکستانی، چای و… را می‌توانید در این بازار ببینید.

بازار رسولی

کوه تفتان | شرقی‌ ترین بام ایران

اگر می‌خواهید از شرق، ایران را به تماشا بنشینید، بام تفتان یا همان کوه تفتان یکی از بهترین جا‌های دیدنی سیستان و بلوچستان به شمار می‌رود. شرقی‌ترین نقطه مرتفع ایران که آتشفشانی خاموش است. بیش از ۷۰۰۰ سال پیش این آتشفشان خاموش شد. این منطقه یکی از خوش آب و هواترین مناطق سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود و در اطراف آن چشمه‌های آب معدنی جم چن، آمنی، برآبک، یوسف آباد و… قرار دارد.

کوه تفتان

جا‌های دیدنی ایرانشهر

ایرانشهر نیز یکی از شهر‌های زیبا و دیدنی است که می‌توانید آثار تاریخی زیادی از جا‌های دیدنی سیستان و بلوچستان را در این شهر ببینید. در سفر به سیستان و بلوچستان می‌تواند به جا‌های دیدنی ایرانشهر هم سری بزنید و از دیدن این همه زیبایی مسحور شوید.

قلعه ناصری | نگین درخشان ایرانشهر

این قلعه زیبا قدمتی بیش از ۱۰۰ سال دارد و نام آن برگرفته از نام ناصرالدین شاه قاجار است. این قلعه زیبا و دیدنی در شهر فهرج یا پهره یا همان ایرانشهر کنونی ساخته شد. ساخت این قلعه توسط استاد حسین معمار باشی صورت گرفته و در اواخر دوران قاجاریه به تصرف حاکم بلوچستان در آمد. اگرچه بخش‌های زیادی از این قلعه از بین رفته اما آجرکاری‌ها و کاشی کاری‌های ظریف آن همچنان خودنمایی می‌کند.

قلعه ناصری

قلعه بمپور | نامی‌ ترین قلعه سرزمین سیستان

قلعه بمپور عنوان معروف‌ترین قلعه و جذاب ترین جا‌های دیدنی سیستان و بلوچستان را به خود اختصاص داده است. قلعه‌ای افسانه‌ای که در ۲۴ کیلومتری ایرانشهر و نزدیک به شمال بمپور قرار دارد. در داستان سرایی‌های مردم محلی، نام این قلعه از نام بهمن، پسر اسفندیار برگرفته شده است.

قلعه بمپور

در ابتدا نام آن بهمن پور و پس از آن به بهمپور تغییر پیدا کرد. پور در گویش مردم محلی این خطه یعنی به معنای پسر است. ساخت این قلعه به دوره ساسانیان و اشکانیان نسبت داده می‌شود. قلعه بمپور روی تپه‌های مصنوعی و روی ارتفاع ۸۰ متر ساخته شده است.

گل فشان آب باد کاشی | گل فشانی درمانی

این گل فشان در نزدیکی روستای کاشی ایرانشهر واقع شده و دارای خواص درمانی است. این منطقه را می‌توان زیستگاه اصلی گاندو در این استان دانست. اگر بخواهید در میان جا‌های دیدنی سیستان و بلوچستان یکی از دیدنی‌ها را اولویت قرار دهید، این منطقه یکی از مهمترین‌ها به شمار می‌رود. تمساح‌های پوزه کوتاه بلوچستان که به آن گاندو گفته می‌شود تنها گونه تمساح‌های ایرانی هستند.

گل فشان آب باد کاشی

جا‌های دیدنی سرباز

سرباز نیز یکی از دیگر از جا‌های دیدنی سیستان و بلوچستان است که می‌توانید در سفر به این استان از آن دیدن کنید. در ادامه با جاهای دیدنی سرباز به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای استان بیشتر آشنا شوید.

روستای فیروز آباد | نگین سرباز

این روستا که محور تردد ایرانشهر به چابهار است، در ۵ کیلومتری شهر سرباز قرار گرفته است. رودخانه سرباز که از رودخانه‌های گویمرک، هنسانوچ، پشام کور و سرکورمی نشات می‌گیرد، آب و هوایی مطلوب در فصول مختلف سال برای آن ایجاد کرده است.

روستای فیروز آباد

سنگ نگاره‌های سرباز | قدیمی‌ ترین آثار فرهنگ بشریت

این سنگ نگاره‌ها که قدمتی بیش از ۱۱ هزار سال دارد، از جا‌های دیدنی سیستان و بلوچستان در شهرستان سرباز و نشان‌دهنده فرهنگ و سبک زندگی انسان‌های این منطقه در گذشته است. این نقاشی‌ها از قدیمی‌ترین آثار تاریخی بشریت به شمار می‌آید.

سنگ نگاره‌های سرباز

جا‌های دیدنی زابل

جا‌های دیدنی سیستان و بلوچستان آنقدر زیاد است که برای دیدن هر کدام از آن‌ها، باید راهی یکی از شهر‌های آن شوید. اگر قصد دارید، به زابل سفر کنید، حتما از جاذبه‌های دیدنی که در ادامه اشاره می‌شود، دیدن کنید.

شهر سوخته | نمایانگر تمدن ۵۰۰۰ ساله زابل

بازدید از جا‌های دیدنی سیستان و بلوچستان بدون دیدن شهر سوخته ناقص است. این شهر در فاصله ۵۰کیلومتری زابل و زیباترین جا‌های دیدنی سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود. شهری که در آن می‌توانید هنر و علم ایرانی را مشاهده کنید. باستان‌شناسان معتقدند این شهر ۱۴۰۰ سال محل سکونت مردم بوده و تمدن باشکوهی در این منطقه خلق شده است.

شهر سوخته

تالاب هامون | هفتمین تالاب بزرگ جهان

یکی از زیباترین و البته خاص‌ترین جا‌های دیدنی سیستان و بلوچستان در زابل دریاچه هامون است. بزرگترین دریاچه آب شیرین فلات ایران نیز نامیده می‌شود. تالابی که از دوران فردوسی شاعر نامی ایران وجود داشته و در شاهنامه از آن به عنوان دریاچه زره یاد شده است. این تالاب در میان بیابان‌ها و دشت‌های خشکی قرار دارد، از همین رو جذابیت آن دو چندان شده است.

تالاب هامون

البته طی سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی حجم زیادی از تالاب، پوشش گیاهی و گونه‌های جانوری اطراف آن از بین رفته است. این تالاب اصلی‌ترین زیستگاه طبیعی ایران و البته منبع مهم اقتصادی و کشاورزی برای این خطه به شمار می‌آید. نام تالاب هامون بعد از دریاچه خزر و ارومیه، در جایگاه سوم و در جهان هفتمین تالاب بزرگ به شمار می‌آید.

ارگ جلال آباد | یادگاری از دوران قاجاریه

 این ارگ در اواخر دوره قاجاریه تا اوایل دوران پهلوی مورد استفاده بوده است نیز یکی از دیگر از جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان است. این سازه تاریخی در روستای جلال آباد زابل واقع شده است و در سال ۱۳۸۳ مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

ارگ جلال آباد

قلعه رستم زابل | قلعه‌ای به نام معروف‌ترین پهلوان سیستان

نام این قلعه برگرفته از معروف‌ترین پهلوان سیستان یعنی رستم است. این قلعه در ۷۰ کیلومتری جنوب غربی زابل در منطقه حوض دار قرار دارد. قدمت این قلعه را به ۵۰۰ سال قبل و مربوط به دوره‌های سلجوقیان تا صفویه تخمین می‌زنند. در این منطقه تاریخی می‌توانید علاوه بر قلعه رستم، آثار تاریخی زیادی را ببینید.

قلعه رستم زابل

قلعه چهل دختران | اثری به جا مانده از دوران ساسانیان

این قلعه زیبا را می‌توان قلعه‌ای جادویی دانست که از بهترین جا‌های دیدنی سیستان و بلوچستان و در روستای کوه خواجه زابل قرار دارد. ساخت این سکو روی سکوی سنگی بزرگ و با سنگ‌های رسی مستحکم ساخته شده است. داستان نامگذاری این قلعه مربوط به زندگی ۴۰ دختر در این قلعه بوده که گفته می‌شود همین موضوع باعث شد تا این قلعه به نام چهل دختران نامگذاری شود.

قلعه چهل دختران

جنگل شیله | جنگلی در دل بیابان‌ های خشک زابل

وقتی به زابل سفر می‌کنید، در کنار بنا‌های تاریخی و باستانی دیدن از طبیعت بکر و زیبای آن را فراموش نکنید. جنگل شیله که در منطقه‌ای حفاظت شده به همین نام که امروزه به آن هامون گفته می‌شود قرار دارد. این جنگل به مساحت ۲۵۶۵ هکتار با پوشش جنگلی از درخت گز، علف شور و اسکنبیل است.

جا‌های دیدنی چابهار

زیباترین و حیرت انگیزترین جا‌های دیدنی سیستان و بلوچستان را در سفر به چابهار مشاهده خواهید کرد. تمام تصاویری که از جا‌های دیدنی این شهر می‌بینید، قطعا شما را به خطا می‌اندازد و به ذهنتان خطور نمی‌کند که این همه زیبایی در این شهر است. شک نکنید که با دیدن زیبایی‌های چابهار دلتان می‌خواهد بار‌ها و بار‌ها به این مقصد سفر کنید. در ادامه زیباترین جا‌های دیدنی چابهار را معرفی می‌کنیم.

سواحل مکران | از زیباترین جا‌های دیدنی سیستان و بلوچستان

یکی از جا‌های دیدنی چابهار که به هیچ عنوان نباید در سفر به این شهر از آن غافل شوید، سواحل زیبای مکران است. این سواحل از شرق بندرعباس شروع و تا جنوب غرب پاکستان امتداد پیدا کرده‌اند. سواحل مکران برای ایران نقطه‌ای استراتژیک هستندکه بسیاری از کشتی‌های تجاری و گردشگری بین‌المللی در آن لنگر می‌اندازند.

سواحل مکران

اتصال کوه‌های خشک سیستان و بلوچستان به دریای آبی پیوندی خیره‌کننده و حیرت‌انگیز ایجاد کرده است. در این سواحل می‌توانید به طلوع آفتاب که از افق کوه‌های زاگرس نمایان می‌شود، خیره شوید و از دیدن این همه زیبایی لذت ببرید. سواحل مکران دارای ساحل صخره‌ای، ماسه‌ای و مرجانی است.

تالاب لیپار | خواهرناتنی دریاچه گیبسون در استرالیا

یکی دیگر از زیباترین جا‌های دیدنی سیستان و بلوچستان که در چابهار واقع شده، تالاب صورتی لیپار است. طلوع و غروب خورشید در آن بسیار چشم نواز است. ساحلی با جذر و مد معمولی اما رنگ‌های خاص و زیباتر. جالب است بدانید که نام این تالاب به معنی دختران مجرد و جوان است. دلیل آن هم وجود درختان سرسبز در اطراف این دریاچه است. زیبایی این تالاب به حدی است که آن را به عروس توصیف می‌کنند.

تالاب لیپار

گل فشان چابهار | به قول چابهاری‌ها ناف دریا

پدیده عجیب گل فشان یکی دیگر از زیبایی‌های چابهار به شمار می‌رود که تماشای آن بسیار هیجان انگیز و جالب خواهد بود. چابهار سه گل فشان دارد که دو تای آن تپه‌ای و یک مورد آن آتشفشانی است. در حال حاضر فقط گل فشان‌ آتشفشانی فعال است که می‌توانید از نزدیک آن را ببینید.

گل فشان چابهار

گل فشان آتشفشانی دارای ارتفاعی حدود ۲۰ متر با دهانه‌ای ۱۲ متری است که به دلیل ساختار ظاهری آن، مردم چابهار به آن ناف دریا می‌گویند. این گل فشان در دشت کهیر چابهار واقع شده که حباب‌های گل در آن به همراه گاز‌های عمیق از زمین خارج می‌شود. خروج این گل و گاز‌ها به شکل شلیک و با صدای فشنگ است.

ساحل و روستای بریس | ساحلی با صخره‌های پر پیچ و خم

ساحل بریس در سواحل مکران یکی دیگر از زیباترین جاذبه‌های چابهار به شمار می‌رود. بریس اسکله‌ای است که لنج‌ها و قایق‌ها در طول در آن کناره‌گیری می‌کنند. سواحل بریس پوشیده از صخره‌های بلند هستند که در اثر فرسایش آب و خاک شکلی زیبا پیدا کرده‌اند. ساحل و روستای بریس در ۶۰ کیلومتری شرق چابهار واقع شده‌اند.

ساحل و روستای بریس

کوه‌های مریخی | کوه‌هایی با شمایل مینیاتوری

از دیگر جا‌های دیدنی سیستان و بلوچستان که نام آن در میان جاذبه‌های طبیعی چابهار می‌درخشد، می‌توان به کوه‌های مینیاتوری که آن را مریخی مینامند اشاره کرد. کوه‌هایی در امتداد رشته کوه زاگرس که به دلیل فرسایش متمادی ساختار خاصی به خود گرفته است.

کوه‌های مریخی

نواحی اطراف این کوه‌ها را بدبوم مینامند، چرا که اطراف آن هیچ پوش گیاهی دیده نمی‌شود. شیار‌های ریز روی دامنه این کوه باعث شده تا نام مینیاتوری برای آن انتخاب کنند و از آنجا که شکل ظاهری آن منحصر به فرد است، نام آن را کوه‌های مریخی می‌نامند.

ساحل و روستای درک | نقطه تلاقی کویر و دریا

در میان جاذبه‌ های دیدنی چابهار، دیدن از ساحل روستای درک که در فاصله کمی از سواحل مکران و تنگه هرمز قرار گرفته مناظر حیرت‌آوری از تلاقی کویر و دریا را خواهید دید. پیاده روی روی شن‌های کویری در کنار ساحل درک آنقدر زیبا و خاص است که هر گردشگری را به دیدن این منطقه جذب می‌کند.

ساحل و روستای درک

دریای بزرگ و کوچک | تنها بندر اقیانوسی ایران

دریای بزرگ و کوچک تنها بندر اقیانوسی ایران است که دریای عمان را به اقیانوس هند متصل می‌کند. اگر می‌خواهید سواحل صخره‌ای را به عنوان یکی از جا‌های دیدنی سیستان و بلوچستان را از نزدیک ببینید می‌توانید به سواحل دریای بزرگ سری بزنید و غذا‌های محلی چابهار را امتحان کنید.

دریای بزرگ و کوچک

غروب این دریا بسیار زیباست و می‌توانید عکس‌های هنری زیادی را برای یادگاری بگیرید. دریای کوچک هم سواحل صخره‌ای دارد که ماهیگیران منطقه در این بخش فعال هستند. زمان غروب آفتاب ماهیگیران به ساحل برمی گردند و صید روزانه را برای فروش عرضه می‌کنند. این ساحل به اقیانوس هند راهی ندارد.

قبرستان جن‌ها | مکانی پر از ابهام، هیجان و ترس

این قبرستان در فاصله ۳۰۰ متری روستای ۲۵۰۰ سال تیس قرار دارد. قبر‌های بزرگ و عجیب و غریبی که به گویش محلی آن را جن سنط مینامند. مردم این منطقه معتقدند مردگان این قبرستان از اجنه هستند و کسی نباید شبانه به این قبرستان برود. اجنه شب‌ها برای مردگان خود سوگواری می‌کنند، از همین رو اگر انسان‌ها شبانه به این قبرستان پا بگذارند، نفرین می‌شوند. این قبرستان را می‌توان یکی از جا‌های دیدنی سیستان و بلوچستان که بسیار هیجان انگیز است، دانست.

قبرستان جن‌ها

جا‌های دیدنی سراوان

در میان شهر‌های مختلف و جا‌های دیدنی سیستان و بلوچستان، سراوان نیز یکی از شهر‌های دیدنی و خاص است که در ادامه به زیباترین جاذبه‌های آن اشاره خواهیم کرد.

دره نگاران | بزرگترین نگارخانه سنگی ایران

دره باستانی نگاران در میان کوه سیاهان واقع شده که در آن سنگ نگاره‌هایی با شکل انسان و حیوان دیده می‌شود که براساس یافته‌های باستان‌شناسان این سنگ نگاره‌ها مربوط به هزاره‌های چهارم تا هشتم پیش از میلاد است. این دره در نزدیکی روستای ناهوک قرار دارد که به گویش محلی آن را سنگ پیر گوران نیز می‌نامند. به گفته مردم این منطقه این سنگ نگاره‌ها متعلق به زرتشتیان است.

دره نگاران

قلعه سیب | بنایی به جا مانده از حکومت صفویان

این قلعه که به نام قلعه سب سیستان نیز شناخته می‌شود، اثری به جا مانده از دوران پادشاهی صفویان به شمار می‌رود. این بنای تاریخی در قرن ۱۸ قمری ساخته شده و مرکز حکمرانی حاکمان سیستان بوده است. در ساخت این قلعه از مصالحی همچون چوب، خشت و گل استفاده شده و ارتفاع قلعه به ۲۷ متر می‌رسد.

قلعه سب

تپه میل مارو | منطقه‌ای تاریخی با قدمت ۱۵۰۰ ساله

این تپه باستانی که از جا‌های دیدنی سیستان و بلوچستان در شهرستان سراوان قرار دارد، در منطقه‌ای قدیمی و تاریخی واقع شده که در میان آثار ملی ایران می‌توانید نام آن را ببینید. تپه میل مارو در ۵۲ کیلومتری سراوان قرار گرفته و قدمتی حدود ۱۵۰۰ سال دارد.

تپه میل مارو

سوغات سیستان و بلوچستان

نمی توانید به این استان پهناور و زیبا سفر کنید و دست خالی برگردید. علاوه بر جا‌های دیدنی سیستان و بلوچستان این استان پر است از تولیداتی که می‌توانید به عنوان سوغات و توشه سفر خریداری کنید. می‌توان گفت در سیستان و بلوچستان برای هر سلیقه‌ای سوغاتی وجود دارد، که در ادامه معرفی می‌کنیم.

سوزن دوزی

سوزن دوزی | تلفیق ظرافت و زیبایی

یکی از معروف ترین سوغاتی‌های زیبا و ارزشمند سیستان و بلوچستان، که در دسته هنر‌های اسلامی جای می‌گیرد، طرح‌های ظریف سوزن دوزی است. از این هنر برای زیبایی لباس، روبالشتی و استفاده می‌شود. اگر جا‌های دیدنی سیستان و بلوچستان دیدن می‌کنید، حتما حواستان به سوغاتی‌های بومی و محلی باشد.

قالی سیستان

قالی سیستان | یادگاری از سیستان باستان

یکی از قدیمی‌ترین هنر‌های دستی سیستان بلوچستان، قالی‌های دستباف مخصوصی است که ذوق و سلیقه زنان هنرمند این خطه را در تار و پود خود نشان می‌دهد. نقش و‌نگار خاص این قالی‌ها را می‌توانید در صنایع دستی دیگر این سرزمین مانند سفالینه‌ها نیز مشاهده کرد.

سفال کلپورگان

سفال کلپورگان | هنر دستان مردم سیستان روی سفال

از دیگر صنایع دستی این استان، می‌توان به سفال دست ساز روستای کلپورگان اشاره کرد. ظروف ساخته شده از سفال‌های کلپورگان با حرارت به رنگ قرمز در می‌آید و پس از آن نقش و نگار‌های مختلفی روی آن حک می‌شود. این سفال‌ها کاملا متفاوت از انواع دیگر سفال است که تاکنون دیده‌اید.

سیستان و بلوچستان، استانی با زیبایی‌های باورنکردنی

اگر بخواهید یکی از بهترین تجربه‌های سفر در ایران را انتخاب کنید، قطعا سفر به سیستان و بلوچستان یکی از ایده‌آل‌ترین گزینه‌ها است. این استان که عنوان دومین استان پهناور ایران را به خود اختصاص داده، پر است از آثار تاریخی به قدمت ظهور بشریت و جاذبه‌های طبیعی و خاص که کمتر جایی نمونه‌ای از آن را می‌توانید پیدا کنید. شما می‌توانید با خرید بلیط هواپیما، بلیط قطار و رزرو هتل خودتان را به یکی از زیباترین استان‌های ایران دعوت کنید.

آیا تجربه سفر به شهرهای استان سیستان و بلوچستان را دارید؟ شما کدام شهر یا کدام جاذبه را به خوانندگان ما پیشنهاد می‌دهید؟

سوالات متداول درباره جا‌های دیدنی سیستان و بلوچستان

بهترین شهرهای گردشگری سیستان و بلوچستان کدامند؟

زاهدان، چابهار، سرباز، ایرانشهر، سراوان، زابل

بهترین زمان برای مسافرت به سیستان و بلوچستان چه زمانی است؟

بهترین زمان برای سفر به این استان اوایل بهار، پاییز و زمستان است.

بهترین سوغات سیستان و بلوچستان چیست؟

قالی سیستان، سفال کلپورگان و سوزن دوزی از صنایع دستی منحصر به فرد و سوغاتی بومی این استان محسوب می‌شوند.

راه‌های سفر به سیستان و بلوچستان چیست؟

شما می‌توانید برای بازدید از جا‌های دیدنی سیستان و بلوچستان از مسیرهای هوایی، ریلی و جاده‌ای به این استان سفر کنید.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید