شاید بد نباشد برای سفر بعدی‌تان، شهری متفاوت را انتخاب کنید. اگر درباره جاهای دیدنی شهرکرد بیشتر بدانید، شیفته این شهر خواهید شد. طبیعت بی‌نظیر شهرکرد با آبشارها و چشمه‌های کوچک و بزرگش که زیبایی را در این شهر پدید آورده‌اند؛ قلعه‌های متعدد در نقاط مختلف استان با تلفیق معماری ایرانی و اروپایی و موزه‌هایی که عظمت تاریخ ایران را به یادمان می‌آورند، همه و همه تنها بخشی از جاهای دیدنی شهرکرد هستند. در این سفر جادویی به شهرکرد، با ما در این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی همراه باشید تا شناخت بیشتری از بام ایران پیدا کنید. مطمئن باشید پس‌ از خواندن این مطلب، دلتان می‌خواهد به شهرکرد سفر کنید.

بهترین جاهای دیدنی شهرکرد | گشت و گذاری متفاوت در بام ایران

شهرکرد بدون شک یکی از بهترین شهرهای ایران برای سفر در تابستان است. به هر نقطه از شهرکرد که بروید، حال‌و‌هوای متفاوتی را تجربه خواهید کرد. قسمتی از این شهر سحرانگیز با درختان سبز و آبشار زیبایش، یاد شهرهای شمالی را در خاطرتان زنده می‌کند. قسمتی دیگر از شهر، شما را به گذشته‌های دور می‌برد و بخشی کوچک از تمدن عظیم ایران را به شما نشان می‌دهد. جاذبه های گردشگری شهرکرد، آنقدر زیاد است که نمی‌توانیم همه آن‌ها را به شما معرفی کنیم. اما لیستی از بهترین مکان‌های دیدنی بام ایران را برای‌تان آماده کرده‌ایم که در سفرتان به این شهر، حتما باید به آن‌ها سر بزنید.

آبشار زردلیمه | باشکوه و نادیده

به هیچ وجه بازدید از این آبشار عظیم و باشکوه را از دست ندهید. وقتی به آبشار نزدیک می‌شوید، صدای آب‌های خروشانش مثل یک سمفونی زیبا در گوشتان می‌پیچد و نسیم ملایم، به شما خبر رسیدن به محل آبشار را می‌دهد. همچنان که به پیش می‌روید، ناگهان آبشار با ۶۵ متر عرض و ۴۰ متر ارتفاع جلوی چشمانتان ظاهر می‌شود و نفستان را بند می‌آورد.

آبشار زردلیمه، مثل مادری مهربان، حیات و سرسبزی را به مناطق اطرافش هدیه کرده است. این آبشار در مسیرش به تن درختان بلندقامت بلوط می‌پیچید و پشت سرش ردی از زندگی به جای می‌گذارد. زیبایی طبیعت اطراف آبشار در فصل بهار، چند برابر می‌شود. البته زیبایی‌های این منطقه، محدود به آبشار نمی‌شود؛ دره پایین آبشار، رودخانه پرآب و روستای زیبایی که در پایین آبشار قرار دارد، هر کدام جذابیت مخصوص خودشان را دارند.

آبشار زردلیمه

جالب است بدانید، این آبشار عظیم و طبیعت اطرافش، یکی از مناطق بکر استان چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود و افراد کمی از وجود آن مطلع هستند. البته رفتن به این محل، کار هر کسی نیست و مسیری نسبتا دشوار و پیاده‌روی بسیار طولانی دارد؛ آنقدر طولانی که احتمالا نمی‌توانید یک روزه به آن‌جا بروید و بازگردید. اگر کمی هم از شهرکرد فاصله بگیرید، می‌توانید از گردشگاه چشمه‌زنه هفشجان هم بازدید کنید.

  • آدرس: اطراف روستای گزستان چهارمحال و بختیاری

قلعه چالشتر | بازمانده دوران قاجار

کمی از طبیعت فاصله بگیریم و به گذشته سفر کنیم. یکی از جاهای دیدنی شهرکرد، خانه ستوده چالشتر است که در شهری با همین نام قرار دارد. اگر بخواهیم به معرفی خانه ستوده چالشتری در شهرکرد بپردازیم باید بگوییم که این اثر در اواخر دوره قاجاریه ساخته شد. وقتی که وارد این قلعه می‌شوید، معماری ایرانی زیبای آن چشمانتان را به خود خیره می‌کند؛ البته در آن ردی از معماری اروپایی هم دیده می‌شود.

ستون‌های سنگی تراش‌خورده و نقش‌های روی آن‌ها به جذابیت این قلعه می‌افزایند. اما ظاهر بیرونی قلعه، تنها بخشی از جذابیت‌های آن است؛ دیوارهای اتاق‌های این قلعه، نقش‌ونگارهای حیرت‌انگیز و مثال‌زدنی دارند که در میان آن‌ها، نقش‌های لیلی و مجنون، یوسف و زلیخا و آیات قرآن به چشم می‌خورند.

البته تنها جاذبه‌ قلعه چالشتر، معماری آن نیست؛ در این قلعه بزرگ، سه موزه هم وجود دارند که شما را با تاریخ منطقه آشنا می‌کنند. در «موزه کار و زندگی» برای شما ابزار و وسایلی که مردم تا قرن پیش استفاده می‌کردند، به نمایش گذاشته شده است. مجسمه‌های مردم با لباس‌های سنتی قشقایی و بختیاری، کرسی‌های قدیمی و وسایل نخ‌ریسی، تنها بخشی از دیدنی‌های این موزه هستند.

قلعه چالشتر یادگاری دوران قاجار

در «موزه آثار سنگی»، انواع مجسمه‌ها، ستون‌ها، سرستون‌ها و هر اثر دیگری که در گذشته با سنگ ساخته بودند را مشاهده خواهید کرد. سومین موزه این قلعه، «موزه مردم‌شناسی» نام دارد که در محل حمام و خزینه قلعه قرار گرفته است. در این موزه، مجسمه خدارحم خان و محمود خان و وسایل قدیمی مربوط به استحمام قرار دارند.

  • آدرس: شهرکرد، ۸ کیلومتری شمال غرب شهرکرد، بلوار رهبر، خیابان باستان
  • ساعت بازدید: ۸ تا ۱۶
  • هزینه ورودی: ۴۰۰۰ تومان

پل زمان خان سامان | یادگار دوره صفویه

جالب است بدانید، یکی از پل‌های دیگری که از روی زاینده‌رود می‌گذرد، پل زمان خان است که در حوالی شهر زیبای سامان و در دل طبیعتی دل‌نشین و سرسبز قرار دارد. گذر زاینده‌رود از شهر سامان، باعث شکل‌گیری این سرسبزی و طراوت و پیدایش بهشت زمینی چهارمحال و بختیاری شده است.

پل زمان خان، یادگاری ارزشمند و زیبا از دوران صفویه است. از آن‌جایی که معماری آن به آثار دوره ساسانی شباهت زیادی دارد، بسیاری آن را متعلق به همان دوره می‌دانند. این پل دو دهانه سنگی نامساوی دارد که بر سه پایه سنگی استوارند. پل زمان خان که یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی شهرکرد حساب می‌شود، یک منطقه توریستی به شمار می‌رود و با امکانات و تفریحاتش، یک روز دلچسب و متفاوت را برای‌تان خواهد ساخت.

محبوب‌ترین تفریح این منطقه «رفتینگ» است؛ شما می‌توانید در آب‌های خروشان زاینده‌رود سوار بر قایق‌های بادی شوید و اوج هیجان را در کنار دوستان یا خانواده تجربه کنید. برای رفتینگ هیچ نیازی به دوره خاصی ندارید و تنها باید از راهنمایی مربی‌ها پیروی کنید. در فصل بهار که رودخانه پرآب‌تر می‌شود، هیجان رفتینگ نیز بالاتر می‌رود.

پل زمان خان سامان

البته رفتینگ، تنها تفریح پل زمان خان نیست؛ می‌توانید در آب‌های این منطقه، شنا یا ماهیگیری کنید. اگر هم شرایط شناکردن را ندارید یا به هر دلیلی، نمی‌خواهید به سمت آب بروید، روزتان را در حاشیه رود با پیک‌نیک و تفریحات ساده‌تر بگذرانید.

  • آدرس: ۲۷ کیلومتری شمال شهرکرد و ۵ کیلومتری شهر سامان

گرداب بن | با طبیعتی مسحور‌کننده

یکی دیگر از جاهای دیدنی شهرکرد که احتمالا دلتان بخواهد به آن سر بزنید، گرداب بن و مجتمع تفریحی کنار آن است. آب‌های خروشان کوه افغان، چشمه گرداب بن و طبیعت مسحور‌کننده اطراف آن را پدید آورده‌اند. آبی که از چشمه پایین می‌آید، در آبگیری بزرگ جمع می‌شود که امروزه تبدیل به یک جاذبه گردشگری شده است.

شما می‌توانید یک روز زیبا را در طبیعت اطراف شهر بن سپری کنید و از تفریحاتی مثل قایق‌سواری در آبگیر بزرگ بن لذت ببرید. البته زیبایی‌های این منطقه، محدود به آبگیر و چشمه نیست؛ چراکه در کوه افغان، گونه‌های جانوری مختلف زندگی می‌کنند و انواع گیاهان در این منطقه می‌رویند؛ بازدید از آن‌ها هم می‌تواند برای‌تان جذاب باشد.

  • آدرس: ۲۰ کیلومتری شمال شهرکرد

قلعه دزک | پناهگاه دهخدا

در جنوب شرق شهرکرد، قلعه‌ای قرار دارد که قدمت آن به دوره قاجار بازمی‌گردد و اتفاقات زیادی را پشت سر گذاشته است. در میان جاذبه های گردشگری شهرکرد، قلعه دزک با تزیینات و معماری بی‌نظیرش، حسابی دل بازدیدکنندگان را می‌برد. برای ساخت این قلعه، از کاخ‌های باشکوه اروپایی الهام گرفته بودند؛ اما رگه‌هایی از معماری ایرانی هم در آن وجود دارد. نتیجه این تلفیق، یک معماری خاص و جذاب است که حتما توجه‌تان را جلب می‌کند. تزیینات زیادی در ساخت قلعه به کار رفته است و اتاق آینه و تالار سفره‌خانه، زیباترین قسمت‌های این عمارت بزرگ به شمار می‌روند.

دیوارها و سقف اتاق آینه با آینه‌های بزرگ تزیین شده است که زیبایی هر کدام از آن‌ها با نقاشی پشت آینه چندین برابر می‌شود. تصاویر این نقاشی‌ها از کاخ‌های اروپایی، نقش گل‌های زیبا و نمای بیرونی قلعه است. قلعه دزک که امروزه از بهترین جاهای دیدنی شهرکرد به شمار می‌رود، در گذشته محل رفت‌وآمد و تجمع شاعران و هنرمندان بسیاری بوده است. برای مثال، علی اکبر دهخدا در دوران مشروطه، در این قلعه زندگی می‌کرد.

قلعه دزک پناهگاه خدا
  • آدرس: ۳۲ کیلومتری جنوب شرق شهرکرد، روستای دزک
  • ساعت بازدید: ۸ تا ۱۷
  • قیمت ورودی: ۳۰۰۰ تومان

پارک ملی تنگ صیاد | حیات وحش بی‌نظیر زاگرس

در منطقه تنگ صیاد، چیزی که بیشتر از طبیعت بهشتی و گونه‌های جانوری مجذوبتان می‌کند، آرامشی مثال‌زدنی است. این منطقه حفاظت‌شده، یکی از دیدنی های شهرکرد به شمار می‌رود، آب‌و‌هوای مطلوبی دارد و انتخابی مناسب برای گذراندن یک روز عالی محسوب می‌شود. در تنگ صیاد، گیاهان بی‌شماری وجود دارند که احتمالا حتی اسم بسیاری از آن‌ها را نشیده‌اید. در میان این گیاهان، حدود ۳۰ گونه تنها به ایران اختصاص دارند. گونه‌های جانوری این منطقه هم دست کمی از گیاهانش ندارند و حیواناتی مانند پلنگ، روباه، بز کوهی، قوچ، گربه وحشی و عقاب در آن زندگی می‌کنند.

شما می‌توانید در این منطقه کوهستانی از انواع تفریحات مثل کوه‌نوردی و صخره‌نوردی لذت ببرید. چشمه‌های همیشگی مناسب برای آب‌تنی و تماشای حیات وحش بی‌نظیر منطقه هم از دیگر تفریحات جذاب منطقه تنگ صیاد هستند.

پارک ملی تنگ صیاد
  • آدرس: شهرکرد، فرخ‌شهر، کیلومتر ۱۰ جاده شهرکرد-اصفهان

پل خراجی | با طبیعتی تماشایی

این پل یکی دیگر از آثار به‌جای‌مانده از دوره صفوی است. این منطقه، مثل منطقه پل زمان خان دارای مکان‌های تفریحی متنوع و زیادی نیست؛ اما طبیعت چشم‌نوازی دارد. خود پل هم با ۵۴ متر طول و ۵ متر ارتفاع برای علاقه‌مندان به آثار تاریخی جذابیت خاص خودش را دارد. اگر در طول سفرتان به شهرکرد از حوالی روستای خراجی رد شدید، ساعاتی را در کنار رود کیار و پل خراجی بگذرانید و از طبیعت زیبای آن لذت ببرید.

آدرس: ۳۰ کیلومتری شهرکرد، روستای خراجی

پیر غار | زیبا، عجیب و پر از قصه

پیر غار یک منطقه گردشگری عالی در روستای ده‌چشمه استان چهارمحال و بختیاری است که با طبیعت بی‌نظیر، رودها، چشمه‌ها و آبشارش، خاطره‌ای فراموش‌نشدنی برای‌تان می‌سازد. در این منطقه باصفا، که بهترین از جاهای دیدنی شهرکرد به حساب می‌آید، آبشاری زیبا و خروشان در دل طبیعت اعجاب‌آور قرار گرفته است. با گذشتن از مسیرهای پر‌پیچ‌وخم در دل کوه به بالاترین نقطه این آبشار می‌رسید. از آن‌جا می‌توانید با دنبال‌کردن آب، به چشمه اصلی برسید که تمام طبیعت رویایی، مناطق سبز و آب‌وهوای عالی اطراف را پدید آورده است.

پیر غار منطقه پردشگری شهرکرد

اما این منطقه زیبا یک جاذبه گردشگری دیگر هم دارد که یکی از عوامل اصلی مشهورشدن این منطقه حساب می‌شود. در این منطقه، کتیبه‌ای سنگی از دوران مشروطه وجود دارد که بر قسمتی از کوه‌پایه‌ زاگرس حکاکی شده است. این کتیبه‌ها، مربوط به دوران حکومت مظفرالدین شاه هستند و در ۴ قسمت مجزا، به ترتیب وقایع و با خط نستعلیق حکاکی شده‌اند.

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری شهرکرد که در پیر غار قرار دارد، یک غار آهکی باستانی است. نام این منطقه، برگرفته از نام همین غار است که چندین چشمه جوشان از آن سرازیر می‌شود. اگر به این منطقه سفر کردید، بازدید از غار آهکی را هم در برنامه‌تان قرار دهید. این غار برای مردم شهرکرد، مکانی مقدس به شمار می‌رود و بسیار ناشناخته است، همچنین برخی اعتقاد دارند که در گذشته‌های بسیار دور، معبد آناهیتا بوده است.

کتیبه دوران مظفر شاه
  • آدرس: ۴۵ کیلومتری شهرکرد، فارسان، گردشگاه پیر غار

موزه باستان‌شناسی | نمایانگر تمدن ایران عزیز

مگر می‌شود به شهری سفر کرد و از موزه‌های آن سراغی نگرفت؟ در دهه ۲۰ خورشیدی، حمام پرهیزکار به سبک حمام‌های قدیمی ساخته شد که در حال حاضر، به موزه باستان‌شناسی تبدیل شده است و یکی از مهم‌ترین دیدنی‌ های شهرکرد به شمار می‌رود. اشیای موجود در این موزه، معرف بخشی کوچک از تاریخ، فرهنگ و تمدن بزرگ و غنی ایرانمان هستند. با گشت‌و‌گذار در این موزه، به دوره‌های مختلف تاریخ می‌روید و با سبک زندگی نیاکانمان آشنا می‌شوید.

در این موزه، با مجسمه‌های گلی که اجدادمان در حدود ۹۰۰ سال پیش ساخته بودند، روبه‌رو می‌شوید، همچنین ابزارها و ظرف‌هایی که مردمان هزاران سال پیش استفاده می‌کردند را می‌بینید. ابزارهایی ساخته‌شده از استخوان، برخی از اولین وسایل ساخته‌شده توسط بشر از دوران نوسنگی و ظروف سفالی هم در این موزه به چشم می‌خورند. یک کتیبه به خط میخی به‌جای‌مانده از دوران باشکوه هخامنشیان نیز در آن‌جا وجود دارد.

موزه باستان شناسی
  • آدرس: شهرکرد، خیابان ولیعصر شمالی
  • ساعات بازدید: ۸ تا ۱۵
  • بلیط: ۲۰۰۰ تومان

مسجد جامع شهرکرد | باشکوه‌ترین مسجد استان

این مسجد با معماری بسیار زیبا و خیره‌کننده‌اش در لیست جاهای دیدنی شهرکرد قرار می‌گیرد و در این استان نظیر ندارد. مسجد جامع شهرکرد یا مسجد خان، دو شبستان تابستانی و زمستانی دارد و معماری آن بسیار شبیه به مسجد حکیم اصفهان است؛ قطعا مجذوب این زیبایی خواهید شد. وقتی که وارد این مسجد می‌شوید، اولین چیزی که چشمانتان را مجذوب خودش می‌کند، کاشی‌های هفت‌رنگ است. تقریبا در هر گوشه‌و‌کنار این مسجد، می‌توانید کاشی‌های هفت‌رنگ، لاجوردی و فیروزه‌ای را ببینید. بر کاشی‌های هفت‌رنگ این مسجد، نقوش اسلیمی کار شده است که حسابی خودنمایی می‌کنند. بر کاشی‌های فیروزه‌ای و لاجوردی طاق‌ها هم آیه‌های قرآن نقش بسته‌اند.

مسجد جامع شهرکرد
  • آدرس: شهرکرد، خیابان شریعتی، خیابان سعدی

حمام خان | همسایه مسجد جامع

بعد از آنکه از مسجد جامع بازدید کردید، بد نیست به دیدن حمام خان بروید. حمام خان هم مثل بسیاری از دیدنی های شهرکرد، اثری به‌جای‌مانده از دوران قاجار است. بنای این حمام آجری، در سال ۱۲۷۰ قمری ساخته شده است. این حمام و مسجد جامع در کنار هم یک مجموعه ارزشمند از جاهای دیدنی شهرکرد از لحاظ تاریخی و توریستی را می‌سازند. حمام خان، معماری بسیار زیبا و بنایی مستحکم دارد. این حمام مساحت ۵۵۰ متر مربعی دارد و شامل سر در، سربینه، خان‌نشین و خزانه می‌شود.

حمام خان آثار تاریخی دوران قاجار
  • آدرس: شهرکرد، بلوار رهبر، خیابان باستان
  • ساعات بازدید: ۹ تا ۱۷

مسجد اتابکان | اثر شگفت‌انگیز شهرکرد

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شهرکرد، مسجد اتابکان است. اسم مسجد نشان می‌دهد که مربوط به دوره اتابکان می‌شود و قدمتی حدودا ۸۰۰ ساله دارد. معماری این مسجد بسیار شبیه به مساجد قرون اولیه اسلام است و در دوره‌های مختلف، آن را بازسازی کرده‌اند. نمای آجری مسجد اتابکان، در دوران صفویه ساخته شده است. این مسجد، شاید خیلی باشکوه و بزرگ نیست؛ اما تاریخی بسیار دراز دارد. بدون شک، دیدن یکی از کهن‌ترین بناهای شهرکرد، می‌تواند حس‌و‌حال عجیبی را به شما منتقل کند.

مسجد اتابکان شهرکرد
  • آدرس: شهرکرد، خیابان ولیعصر

چشمه دیمه | حیات‌بخش زاینده‌رود

در شرایطی که گرمای تابستان، امانمان را می‌برد و همه به دنبال یک مقصد خنک می‌گردیم، یکی از جاهای دیدنی شهرکرد یعنی چشمه دیمه، مکانی با هوایی بهشتی برای مسافران به شمار می‌رود. چشمه دیمه، یکی از چشمه‌های اصلی است که آب زاینده‌رود را تامین می‌کند. آب چشمه دیمه سرشار از مواد معدنی و کلسیم است و به همین دلیل، یکی از گواراترین آب‌ها در ایران را دارد.

از طرفی، این مکان، طبیعتی بی‌نظیر و آرامش‌بخش دارد. امکانات رفاهی و تفریحی این منطقه، نظیر آلاچیق و راه آسفالت، آن را تبدیل به یک مکان عالی برای پیک‌نیک می‌کنند. لذت‌بردن از طبیعت زیبا و آب‌وهوای مطلوب، تنها سرگرمی چشمه دیمه نخواهد بود؛ در بازدیدتان از این منطقه، ممکن است گروه‌های عشایری را هم ببینید و از نزدیک با سبک زندگی آن‌ها آشنا شوید.  به جز این مورد، در اطراف منطقه چشمه دیمه می‌توانید به دشت لاله‌های واژگون بروید و از تماشای این گل نادر لذت ببرید.

چشمه دیمه گوارترین آب ایران
  • آدرس: کوهرنگ، روستای دیمه

تالاب چغاخور | وصف‌ناشدنی

در میان علفزارهای وسیع رشته‌کوه زاگرس، تالابی بزرگ قرار دارد که خانه پرندگان آبزی است. تالاب چغاخور با صدای پرندگان زنده می‌شود و با رقص آن‌ها در آسمان لبخند می‌زند. در یک طرف این تالاب، کوه‌های استوار زاگرس خودنمایی می‌کنند و در سمت دیگرش، دشت‌های سرسبز و وسیع قرار دارند. این منطقه خوش‌آب‌وهوا، محل ییلاق ایل بختیاری است. لحظه‌ای چشمانتان را ببندید و خودتان را در فصل بهار در این تالاب تصور کنید. قله‌های سفید کلار در کنار دامنه‌های سرسبز آن‌ها که پوشیده از شقایق‌های وحشی و گل‌های رنگارنگ هستند را در برابرتان تصور کنید. دلتان نمی‌خواهد همین حالا به این منطقه سفر کنید؟

در این تالاب بین‌المللی، می‌توانید تفریحات متفاوتی را تجربه کنید. این تالاب که یکی از زیباترین جاهای دیدنی شهرکرد به شمار می‌رود، خانه پرندگان در معرض انقراض نیز محسوب می‌شود؛ پس، می‌توانید از تماشای این گونه‌های نادر لذت ببرید. همچنین این تالاب مکانی مناسب برای ماهیگیری است و در آب‌های آن، انواع ماهی‌ها یافت می‌شوند. اگر اهل ماهیگیری باشید، می‌توانید با دریافت مجوز اقدام به ماهیگیری کنید. طبیعت‌گردی هم از تفریحات این مکان رویایی به شمار می‌رود. به تماشای شقایق‌های وحشی بنشینید. ۷۰۰ هکتار دشت پهناور در برابر دیدگان شما قرار دارد؛ به هر طرف که سر بگردانید، یک منظره متفاوت در برابرتان ظاهر می‌شود که مانند تابلوهای نقاشی است!

تالاب چغاخور خانه پرندگان آبزی

تفریحات این منطقه به همین‌جا ختم نمی‌شود. اگر در فصل بهار و تابستان به این تالاب سر بزنید، می‌توانید در آن قایق‌سواری کنید و حسابی خوش بگذرانید. همچنین این منطقه به دلیل نزدیکی به کوه‌های کلار، مکانی مناسب برای علاقه‌مندان به کوه‌نوردی است. ارتفاع زیاد قله‌های کلار و بارش طولانی‌مدت برف در فصل زمستان، باعث می‌شود تا این قله‌ها یکی از معدود جاهای دیدنی شهرکرد باشند که در تمام روزهای سال پوشیده از برف هستند. «برف پیر» نام یخچال‌های دائمی این منطقه است.

برای سفر به چغاخور باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟

سفر به تالاب چغاخور و گشت‌و‌گذار در آن، معمولا یک روز کامل زمان می‌خواهد. پس همه لوازم لازم برای سفری یک‌روزه مثل لباس گرم، آب آشامیدنی و زیرانداز را همراه خودتان ببرید. اگر قصد کمپینگ دارید، چادر، کیسه خواب، پتو و لباس اضافه را فراموش نکنید. بهترین فصل برای سفر به این منطقه، بهار و تابستان است که هوای خنک آن روحتان را زنده می‌کند.

  • آدرس: ۶۵ کیلومتری شهرکرد، حوالی شهر بلداجی

قلعه جونقان | یادگاری از خان بختیاری

کاخ سردار اسعد بختیاری که به قلعه جونقان هم معروف است، در سال ۱۳۱۸ توسط علی‌قلی خان بختیاری با معماری فرانسوی ساخته شد. هم نمای داخلی و هم نمای بیرونی این کاخ، پر از تزیینات زیباست که از تماشای آن‌ها لذت خواهید برد. گچ‌بری‌های ستون‌های بیرونی، نقوش اسلیمی روی حجاری‌ها و درهای معرق‌کاری‌شده، تنها بخشی از زیبایی‌های این کاخ هستند. خود عمارت از روبه‌رو شبیه به کلاه فرنگی است که در میان محوطه‌ای سرسبز قرار دارد.

قلعه جونقان

اما درون کاخ هم دست کمی از بیرون آن ندارد! دیوارها و نماهای داخلی کاخ با گچ‌بری‌های زیبا، طاق‌های جذاب، سقف‌های طرح‌دار و لوسترهای ساده و قدیمی به سبک خانه‌های اروپایی ساخته شده‌اند. بدون شک، این قلعه هم در لیست بهترین جاهای دیدنی شهرکرد قرار می‌گیرد و بازدید از آن را حتما به شما پیشنهاد می‌کنیم.

  • آدرس: ۳۸ کیلومتری شهرکرد، شهر جونقان

شیر سنگی یا برد شیر | نماد دلاوران بختیاری

تعداد زیادی از این شیرهای سنگی در استان چهارمحال و بختیاری وجود دارند که قدیمی‌ترین مورد آن‌ها، مربوط به دوران صفویه می‌شود. شیر سنگی، نماد دلاوری و شجاعت در میان مردم ایل بختیاری است. آن‌ها مجسمه شیر سنگی را بر مزار دلاوران و جنگاوران ایل بختیاری می‌گذارند. همچنین هنرمندان بختیاری روی گلیم‌هایشان نقش شیر را می‌بافند.

شیر سنگی یا برد شیر نماد ایل بختیاری
  • آدرس: شهرکرد، جاده شهرکرد به خوزستان، محله ایل بختیاری

غار سراب امید آباد | غار آهکی شهرکرد

در میان جاهای دیدنی شهرکرد، حتما نام غار هم پیدا می‌شود. اگر اهل غارنوردی هستید، اصلا نباید بازدید از این غار آهکی را از دست بدهید. همین ابتدا بگوییم که اگر آمادگی بدنی خوبی ندارید، بهتر است به سراغ این غار نروید. پس‌ از گذر از ورودی کوچک این غار، وارد دالانی می‌شوید که قندیل‌های بسیار زیادی از سقف آن آویزان است. این قندیل‌های جادویی، شاید در دل تاریکی غار، کمی ترسناک به نظر برسند؛ اما مطمئن باشید هیچ‌چیز ترسناکی درباره این غار وجود ندارد.

بعد از گذشتن از مسیرهای مشخص، به ورودی سمت دیگر غار می‌رسید که از آن، چشمه‌ای با آب خنک جاری است و از درون غار سرچشمه می‌گیرد. اگر علاقه‌ای به ورود به غار ندارید، باز هم  می‌توانید به سمت دیگر غار بروید و از تماشای چشمه لذت ببرید.

غار سراب امید آباد شهرکرد

سایر جاهای دیدنی شهرکرد

وصف جاذبه های گردشگری شهرکرد و شهرهای نزدیک آن، در یک مطلب نمی‌گنجد. با شناخته شده ترین جاهای دیدنی شهرکرد آشنا شدید، در ادامه لیستی از جاذبه های گردشگری اطراف شهرکرد را معرفی خواهیم کرد.

  • دشت لاله وتونل کوهرنگ
  • چشمه زنه و امامزاده شاه منظر هفشجان
  • شهر گهرو و باغات انگور
  •  کوه کلک
  •  ابشارکردیت
  • چشمه علی روستای امام قیس
  • آبشار تنگه زندان و امام زاده حمزه علی
  • آبشار دره عشق و منطقه مشایخ
  • مارکده
  • روستای حوره
  • روستای یاسه چاه
  • چشمه وقت و ساعت شمس‌آباد 
  • روستای تاراز و صمصام
  • آبشار لندی، آبشار کردیکن و آبشار آتشگاه
  • چشمه سیاسرد چشمه سرداب رستم آباد
  • پل خدا آفرین، پل تاریخی هوره
  • جاذبه های گردشگری روستای سورک
  • تالاب بین‌المللی گندمان و دریاچه روی قله کوه کلار و تل خاک قلعه بهرام گور گندمان
  • چشمه مولا آلیکوه
  • درختان چندصد ساله ی چنداربیرگان، قبرستان قدیمی و گوردخمه‌های آن
  • مجتمع تفریحی،گردشگری و قایقرانی گرداب شهربن
  • آبشار آتشگاه در شهرلردگان

سفر به شهرکرد | شهر طبیعت بکر و بناهای تاریخی

این مطلب به پایان رسید؛ اما لیست جاهای دیدنی شهرکرد بسیار طولانی‌تر از این‌ها است! خوب است در میان گشت و گذار در شهرکرد، سری هم به روستاهای آن نظیر زانیان بزنید. ما سعی کردیم در این لیست، مکان‌های دیدنی متناسب با هر سلیقه‌ای را قرار دهیم و یک راهنمای انتخاب مکان تفریحی کامل را در اختیارتان بگذاریم. انتخاب مکان‌های این لیست، کاملا به سلیقه شخصی شما بازمی‌گردد. تا‌به‌حال به شهرکرد سفر کرده‌اید؟ کدامیک از تفریحات شهرکرد به نظرتان جذاب‌تر است؟ نظر خود را با ما و کاربران فلای تودی در میان بگذارید.

همچنین، به خاطر داشته باشید که برای لذت بردن از شهرکرد می‌توانید همین حالا وارد فلای تودی شود و با ارزان‌ترین قیمت، بلیط و هتل شهرکرد را رزرو کنید. برای سفر به شهرکرد می‌توانید بلیط هواپیما و هتل خود را از فلای تودی به صورت آنلاین رزرو کنید.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی شهرکرد

آب و هوای شهرکرد چطور است؟

شهرکرد در منطقه کوهستانی زاگرس قرار دارد. به همین دلیل، در فصل بهار و تابستان، آب‌و‌هوایی خنک و نیمه‌مرطوب دارد؛ اما زمستان‌های شهرکرد بسیار سرد است.

بهترین فصل سفر به شهرکرد چه زمانی است؟

بهار بهترین فصل سال برای سفر به شهرکرد و لذت‌بردن از زیبایی‌های آن است.

نحوه دسترسی به آبشار زرد لیمه چگونه است؟

رفتن به آبشار زردلیمه، کمی دشوار و زمان‌بر است. باید مسیر شهرکرد به سمت روستای کاج را در پیش بگیرید، سپس از آن‌جا به سمت جنوب روستای رستم‌آباد بروید و وارد جنگل شوید. از جنگل به سمت بازفت بروید و بعد، مسیر روستای گزستان را در پیش بگیرید. بعد از رسیدن به این روستا، باید حدود ۱۲ ساعت در مسیر آبشار پیاده‌روی کنید تا به این محل برسید.

معروف ترین جاهای دیدنی شهرکرد کدام است؟

قلعه چالشتر، پل زمان خان سامان، تالاب چغاخور و موزه باستان‌شناسی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهرکرد هستند.

100 نظرات

    • سلام دوست عزیز
      ما تلاش کردیم در این مطلب علاوه بر جاهای دیدنی شهرکرد، برخی از شناخته شده ترین جاهای دیدنی چهارمحال را هم معرفی کنیم.

      • ممنون . دم شما گرم که جاهای دیدنی این استان تقریبا ناشناخته رو به ایران معرفی میکنید تا شناخته بشه. گروه رسیدگی خیلی خیلی پایینه و این لیست هم کامل نبود. ولی باز هم ممنون

        • سلام دوست عزیز
          ما تنها بخشی از شناخته شده ترین جاهای دیدنی شهرکرد را معرفی کردیم، به زودی مطلب جاهای دیدنی چهارمحال را معرفی خواهیم کرد و به طور کامل تری به معرفی جاذبه های استان چهارمحال خواهیم پرداخت.

        • سلام دوست عزیز
          استان چهارمحال بختیاری به قدری جاذبه گردشگری دارد که ما تنها برخی از شناخته شده ترین جاهای دیدنی شهرکرد را به آن اضافه کردیم. اما این آبشار زیبا و مینیاتوری را هم به لیست جاهای دیدنی شهرکرد اضافه کردیم تا به زودی در مطلب جاهای دیدنی چهارمحال بختیاری به طور کامل آنرا معرفی کنبم.

      • سلام دوست عزیز
        به زودی مطلب جاهای دیدنی چهارمحال را منتشر خواهیم کرد و به طور کامل به معرفی جاذبه های این استان خواهیم پرداخت. این جاذبه ها را هم به لیست جاهای دیدنی اطراف شهرکرد اضافه کردیم.

      • تو این همه جاها گردشگری چشمه مایک سورشجان که به جرات میگم جز اولین جاها دیدنیه و متاسفانه جایی اسمی ازش نیست . و زیبایی ان دست کمی از پیرغار نداره .کاش میشد الان عکساش رو بذارم و ببینید بکر بودن و زیبا بودنش رو میدید و نظرتون رو میگفتید.من ب جرات میگم جز اولین جاها دیدنی نباشه دست کم سومین هست.

        • سلام دوست عزیز
          ممنونیم از نقطه نظرتون. این مطلب به معرفی جاهای دیدنی شهرکرد اختصاص داشت و بله با شما موافق هستیم که استان چهارمحال و بختیاری جاذبه های دیدنی بسیار زیادی داره. به همین دلیل چشمه مایک سورشجان رو مفصلا در مطلب معرفی جاهای دیدنی چهارمحال و بختیاری معرفی می‌کنیم.

    • سامان
      مارکده
      روستای حوره
      و روستای یاسه چاه
      کم لطفی کردید و دو لیست نیاوردید
      هر چند که من از آبادان پیام می دم
      ولی این سه نقطه را فراموش کردید

  1. سلام باتشکر از دوستان بابت این اطلاع رسانی البته اینوبگم که تمام این جاهایی که به نظردوستان گذشت یک سوم ازدیدنی های چهارمحال وبختیاری هم نیست. اونهایی که علاقه دارن میتونن به شهرستانهای اردل مخصوصا بخش دلپذیرمیانکو مثل آبشارزیبای لندی روستاهای شلیل وامام زاده اسماعیل درکناردریاچه سدکارون وپست شلیل وآسیابهای آبی وچشمه شلیل وشهرزیبای سرخون وچشمه معروف سرخون وچنارهای بلنددرکناررودخانه سرخون خودسدعظیم کارون ۴وگردنه بلوط بلندودرختان زیبایش که واقعا چیزی ازشمال کم نداره وخلاصه هرچی ازبافت طبیعی وجنگلی میانکوومشایخ وسرشاخه های کارون ومنطقه جنگلی بازفت باچشمه هاوآبشارهای زیبایش منطقه زیبای دوپلان ودره عشق ودورک اناری وروستای آبشاران هربیننده ای رابه تحسین وامیداره ازشهرستان لردگان وشهرستان بروجن ازباغ خان ازمنطقه امامزاده حمزه علی ازسیاسرد ازآبشارآتش گاه لردگان خلاصه جای دیدنی زیاده ولی متاسفانه ناشناخته هستن.

    • سلام دوست عزیز
      ممنون از توجه و معرفیتون. قطعا شهرکرد و چهارمحال بختیاری جاذبه های گردشگری زیادی دارد که ما در این مطلب تنها به تعدادی از شناخته شده ترین آنها اشاره کردیم.

    • سلام آبشار لندی آبشار کردیکن آبشار آتشگاه
      سیاسرد چشمه سندگان چشمه کاج و رستم آباد
      پل خدا آفرین زردکوه سبزکوه تنگ وستگون پل آهنی هوره تونل کوهرنگ
      اصل کاری هاشو یادت رفته بنویسی

      • سلام دوست عزیز
        ممنون از توجه و معرفی سایر جاذبه های گردشگری چهارمحال بختیازی، به زودی مطلب جاهای دیدنی چهارمحال را منتشر خواهیم کرد و به طور کامل به معرفی جاذبه های این استان خواهیم پرداخت.
        این جاذبه های گردشگری را هم به لیست جاهای دیدنی اطراف شهرکرد اضافه کردیم.

    • سلام دوست عزیز
      دشت لاله های کوهرنگ چون مربوط به شهرهای استان چهارمحال بختیاری است، به آن اشاره نکردیم ولی در جاهای دیدنی چهارمحال حتما آنرا معرفی خواهیم کرد.

      • سلام وقت بخیر بهتر این بود که همه جاهای دیدنی ، سیاحتی و تماشایی استان معرفی میشدند ، این که فرمودین دشت لاله ها مربوط به شهرهای استان هست اکثر جاهای دیدنی که ذکر کرده بودین از شهرستانهای استان بودند دلیلتون منطقی نبود .

        • سلام دوست عزیز
          درسته، ما این مطلب را به جاهای دیدنی شهرکرد اختصاص دادیم و به زودی جاهای دیدنی چهارمحال بختیاری را معرفی خواهیم کرد. دشت لاله ها را به لیست جاهای دیدنی اطراف شهرکرد اضافه کردیم.

    • سلام دوست عزیز
      چون آبشار شیخ علیخان در شهرستان کوهرنگ قرار دارد، در مطلبی جدا، به معرفی جاهای دیدنی چهارمحال از جمله کوهرنگ خواهیم پرداخت.

  2. سلام و خسته نباشید. ممنون از بابت معرفی جاذبه های گردشگری استان ما. لطفا به لیست مکان ها، جاذبه ی گردشگری و فرهنگی چشمه زنه شهرهفشجان با فاصله ی حدود ۱۵ کیلومتر تا شهرشهرکرد که نزدیک ترین مکان به مرکز استان میباشد را هم اضافه کنید.

    • سلام. کوه کلک همه سال پر از برف از رشته کوه سالداران با ارتفاع ۳۷۰۰ متر از سطح دریاست و منطقه پازن پیر و بیدگل شهر گوجان-فارسان. از زیباترین مناطق استان هست.که حتی در این منطقه گل لاله هم می روید. در این منطقه میتوانید قاب برفی زمستان به همراه سرسبزی بهار همراه با چشمه های بسیار را در این منطقه مشاهده بفرمایید…

    • سلام دوست عزیز
      به زودی مطلبی در مورد جاهای دیدنی چهارمحال بختیاری منتشر خواهیم کرد که جاهای دیدنی بروجن را معرفی می‌کنیم.

  3. درود
    لطفاً از شهر گندمان وتالاب زیبای اون و قله کلار چیرو ودریاچه زیبای روی این قله نیز بگین البته ربطی به شهرکرد نداره و جزئی از محال زیبای چهارمحال است.

  4. سلام
    ممنون از حسن نیتی شما جهت شناخت جاذبه های بیشمار چهار محال بختیاری
    بدون شک چهارمحال سرشار از زیبایی های طبیعی می‌باشد که بنده هم یکی از زیباترین جاذبه ها بنام آبشار شرشری در۵۰ کیلومتری شهرکرد حدود مرغملک و سودجان در دولت آباد خاکی را به شما معرفی میکنیم

    قدم همه عزیزان سبز

      • درود بر شما
        از بابت گردآوری و انتشار این مطلب بسیار بسیار زیبا و مفید ممنونیم.
        جاذبه‌های گردشگری استان چهارمحال وبختیاری قطعا در یک مقاله و با یک بار میسر نیست. ولی خیلی عالی بود.
        لطفا در معرفی های بعدی مکان های اقامتی توریستی مثل دهکده اقامتی و بومگردی هزار چشمه در هفشجان را نیز معرفی کنید. ممنون

        • سلام دوست عزیز
          خیلی خوشحالیم که مطلب جاهای دیدمی کردستان را دوست داشتید، چشمه زنه را به لیست جاهای دیدنی اطراف شهرکرد اضافه کردیم ولی در مطلبی دیگر به جاهای دیدنی استان چهارمحال بختیاری به طور کامل خواهیم پرداخت.

    • سلام دوست عزیز
      ممنون از توجهتون، این جاذبه ها را به لیست جاهای دیدنی اطراف شهرکرد اضافه کردیم ولی به زودی مطلب جاهای دیدنی چهارمحال را منتشر خواهیم کرد.

  5. ما فقط شمال رو بلدیم ،که تعطیلاتی پیس اومد بریم اونجا،چهار محال و بختیاری یکی از بهترین استانهاست .طبیعت بکر ،دو سال پیش رفتیم با خانواده یک شب بسیار عالی هم در سرداب رستم آباد داشتیم که پیشنهاد میشه اونجا هم تشریف ببرید،خیلی مردم مهمان نوازی داره کل استان

  6. روستای سورک واقع در بخش کیار بسیار زیبا و دیدنیست و مکانهایی چون سدِ خاکی سورک ، قلعه سردارجنگِ بختیار و امامزاده عبدالله را در خود جایی داده ،هوایی فرح بخش و مردمانی خونگرم و مهمان نواز دارد❤️❤️

    • سلام دوست عزیز
      این مطلب به معرفی شناخته شده ترین جاهای دیدنی شهرکرد اختصاص دارد، به زودی در مطلبی جدا، به معرفی جاهای دیدنی چهارمحال بختیاری خواهیم پرداخت.

    • سلام دوست عزیز
      به زودی مطلب جاهای دیدنی چهارمحال را منتشر خواهیم کرد و به طور کامل به معرفی جاذبه های این استان خواهیم پرداخت.

    • سلام دوست عزیز
      استان چهارمحال به قدری جاذبه های گردشگری دارد، که ما این مطلب را تنها به معرفی جاهای دیدنی شهرکرد پرداختیم، به زودی مطلب جاهای دیدنی چهارمحال را معرفی خواهیم کرد. این جاذبه هایی را هم که معرفی کردید، به لیست جاهای دیدنی اضافه کردیم.

    • سلام دوست عزیز
      ما به زودی مطلب جاهای دیدنی چهارمحال را منتشر خواهیم کرد، اما این دو جاذبه را هم به لیست جاهای دیدنی اطراف شهرکرد اضافه کردیم.

  7. سلام‌خسته‌نباشید‌منطقه‌مشایخ‌جاهای‌دیدنی‌زیادی‌داره‌روستای‌گردشگری‌دوپلان‌یادتون‌رفت‌بگید‌.‌
    ممنون‌میشم‌‌به‌لیستتون‌اضافه‌کنید.

  8. سلام‌خسته‌نباشید‌منطقه‌مشایخ‌جاهای‌دیدنی‌زیادی‌داره‌ روستای‌گردشگری‌دوپلان‌یادتون‌رفت‌بگید‌که‌پل‌معلق‌داره‌جامپینگ‌‌داره‌قایقرانی‌داره‌پیست‌پالا‌گلایدر‌هم‌در‌روستای‌باجگیران‌قرار‌داره‌.
    ممنون‌میشم‌‌به‌لیستتون‌اضافه‌کنید.

    • سلام دوست عزیز
      ممنون از توجه و توصیه تون. حتما در آپدیت‌های بعدی روستای گردشگری دوپلان رو به جاهای دیدنی شهرکرد اضافه می‌کنیم.

  9. تو این همه جاها گردشگری چشمه مایک سورشجان که به جرات میگم جز اولین جاها دیدنیه و متاسفانه جایی اسمی ازش نیست . و زیبایی ان دست کمی از پیرغار نداره .کاش میشد الان عکساش رو بذارم و ببینید بکر بودن و زیبا بودنش رو میدید و نظرتون رو میگفتید.من ب جرات میگم جز اولین جاها دیدنی نباشه دست کم سومین هست.

  10. جالبه شما شهرکردیا چرا از بروجن اسمی نمیبرین . اسمه بهترین گردشگاه و تمیز ترین گردشگاه یعنی سیاسرد رو هم ببرین

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید