به شهرستان کوهرنگ، سرزمین چشمه‌های جوشان و زلال می‌گویند. کوهرنگ شهری هزاررنگ است که در هر وجب آن، چیزی جز زیبایی و سرسبزی به‌ چشم نمی‌خورد. اگر قرار باشد فهرستی از بهترین جاذبه‌های گردشگری ایران تهیه کنیم، کوهرنگ از صدرنشین‌های لیست ما خواهد بود. جاذبه‌های طبیعی این شهر آنقدر باشکوه و دیدنی هستند که گردشگران هر بار، آن را با نامی متفاوت صدا می‌زنند!

گاهی به آن بهشت سفید ایران می‌گویند و برخی هم آن را با نام بام ایران می‌شناسند. در زمستان‌ها نیز کوهرنگ می‌شود پایتخت برفی ایران؛ یعنی بهترین مکان برای تجربه تفریحات زمستانی! ما در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌‌تودی، قصد داریم شهرستان کوهرنگ و زیبایی‌هایش را معرفی کنیم. اگر نمی‌دانید کوهرنگ کجاست و چه جاذبه‌هایی در دل خود دارد، مطالعه این مطلب، بهترین فرصت برای آشنایی با این شهر است.

کوهرنگ در کدام استان است؟

شهرستان کوهرنگ یکی از شهرهای باستانی‌ترین استان ایران، یعنی چهارمحال‌وبختیاری است. این شهر زیبا و تاریخی تنها ۱۳۰ کیلومتر با شهرکرد و حدود ۷ ساعت با پایتخت ایران فاصله دارد. کوهرنگ مساحتی بالغ بر ۳۶۸۴ کیلومتر مربع دارد و دارای ۴۱ هزار نفر جمعیت است. این شهر از شمال به استان اصفهان و لرستان، از جنوب به شهرستان اردل، از شرق به شهرستان فارسان و از غرب به استان خوزستان راه پیدا می‌کند. قومیت مردم این شهر لری و ایل بختیاری و گویش آن‌ها لری بختیاری است.

کوهرنگ کجاست

آب و هوای کوهرنگ

وجود کوه‌های مرتفع در شهرستان کوهرنگ نظیر زردکوه، آب‌وهوایی خنک و معتدل در فصل تابستان و هوایی بارانی و سرد در زمستان را برای این منطقه رقم زده است. جالب است بدانید که کوهرنگ بعد از بندر انزلی، به‌عنوان دومین قطب بارش در ایران شناخته می‌شود. میانگین بارش سالیانه در این منطقه، در حدود ۱۴۰۰ میلی‌متر تخمین زده شده است.

راهنمای دسترسی به کوهرنگ

اگر ساکن پایتخت هستید، برای رسیدن به شهرستان کوهرنگ، کافی است مسیری ۵۳۰ کیلومتری به سمت قم، کاشان و شهرکرد را در پیش بگیرید. با رسیدن به شهرکرد، تنها حدود ۹۰ کیلومتر با کوهرنگ فاصله خواهید داشت. مسیر رفتن از شهرکرد به کوهرنگ از جاده فارسان عبور می‌کند. اگر در شهرکرد توقف داشتید، به جاهای دیدنی شهرکرد هم سر بزنید.

راهنمای دسترسی به کوهرنگ

جاذبه های کوهرنگ | دیدنی هایی تماشایی و هزار رنگ

جاهای دیدنی کوهرنگ و جاذبه‌های گردشگری آن بسیار زیاد است؛ از چشمه‌های طبیعی و آب شیرین تا کوه‌های بلند و زیبایی که پناهگاه رودهای خروشان هستند. دشت‌های لاله‌های واژگون، آبشارهای تماشایی و علفزارهای تازه این منطقه هم سالانه میلیون‌ها گردشگر را به خود جذب می‌کنند. در ادامه، همراه ما باشید تا مهمترین جاذبه‌های دیدنی این منطقه را با هم مرور کنیم.

چشمه کوهرنگ | آبی روان در دل کوه

شهرستان کوهرنگ مهد چشمه‌های عریض و طویل است که هر کدام، جذابیت بصری خاص خودش را دارد. سردمدار تمام چشمه‌های این شهر،  چشمه کوهرنگ است که از ارتفاعات دامنه زردکوه سرچشمه‌ می‌گیرد و بعد از گذر از مسیری پرپیچ‌وخم، به زاینده‌رود می‌پیوندد.

چشمه شهرستان کوهرنگ

این چشمه ضمن ایجاد طراوت و سرسبزی در مسیر حرکت خود، میزبان خوبی برای مراسم ایلیاتی نیز به حساب می‌آید. بنابراین، با بازدید از چشمه کوهرنگ، گردشگران هم زیبایی‌های بی‌حدوحصر طبیعت را تماشا می‌کنند و هم با فرهنگ زیبای مردمان این سرزمین آشنا می‌شوند.

شوربختانه چشمه کوهرنگ در حال حاضر به دلایل مختلف از جمله کمبود بارش در ایران خشک شده است. بااین‌حال، هنوز هم در اطراف این چشمه، زیبایی‌هایی وجود دارند که می‌توانند خشکی این چشمه را جبران کنند.

  • آدرس: استان چهارمحال‌وبختیاری، شهرستان کوهرنگ، روستای دیمه، در فاصله ۲ کیلومتری چلگرد

منطقه حفاظت شده قیصری | پناهگاه امن گونه های جانوری و گیاهی

در سفر به کوهرنگ، بازدید از منطقه حفاظت‌شده قیصری را از قلم نیندازید. این منطقه که جزو مناطق گردشگری پرتردد در شهرستان کوهرنگ محسوب می‌شود، مساحتی بالغ بر ۱۰ هزار هکتار دارد. منطقه قیصری اقلیمی سرد و خشک دارد و به‌واسطه وجود رودخانه شهریار، دارای دو قسمت است.

این منطقه حفاظت‌شده، پناهگاهی امن برای گونه‌های جانوری و گیاهی مختلف است. در این منطقه، می‌توانید شاهد حضور گیاهانی همچون زالزالک، گل حسرت، گون، ماهور و کنگر باشید. علاوه بر این، حضور جانورانی همچون پلنگ، روباه، خرس، انواع مار، ماهی و پرندگانی مانند سارگپه، عقاب طلایی و کبک، هیجان بازدید از این منطقه را برای گردشگران دوچندان می‌کند.

منطقه حفاظت شده قیصری
  • آدرس: استان چهارمحال‌وبختیاری، شهرستان کوهرنگ.

غار یخی چما | بزرگترین جاذبه یخی در دل کوهرنگ

یکی از نادرترین و شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های طبیعی که در سفر به کوهرنگ، می‌توانید از آن بازدید کنید، غار یخی چما است. این غار که در گویش بختیاری به آن چی‌ما می‌گویند، در فاصله ۲۵ کیلومتری شهر چلگرد و در مجاورت با روستای شیخ علیخان قرار دارد. توده‌های برف، قندیل‌های یخ‌زده و لایه‌های یخی از شگفتی‌های درون این غار هستند که گاهی ارتفاع آن‌ها به ۵۰ متر هم می‌رسد. جالب است بدانید که توده‌های یخی در چهارفصل در این غار هستند. بنابراین، حتی در سفر تابستانی خود به شهرستان کوهرنگ نیز شانس تماشای توده‌های عظیم یخی را در این غار خواهید داشت.

جاذبه بزرگ این غار تنها به زیبایی‌های بصری آن محدود نمی‌شود؛ این غار به‌عنوان بزرگ‌ترین منبع آب شیرین در ایران هم شناخته می‌شود. یخ‌ها و برف‌های آب‌شده در غار چما، باعث به وجود آمدن شیرین‌ترین و سردترین چشمه آب در ایران می‌شوند که با پیوستنش به سد کوهرنگ، آبی گوارا را در اختیار مردم قرار می‌دهد.

غار یخی چما در کوهرنگ
  • آدرس: استان چهارمحال‌وبختیاری، کوهرنگ، در فاصله ۲۵ کیلومتری شهر چلگرد.

چشمه دیمه | جلوه ای زیبا از ارتفاعات بلند کوهرنگ

یکی از بهترین دیدنی‌ها در سفر به کوهرنگ در فصل خنک سال، چشمه دیمه است که به معنای واقعی کلمه، هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند. این چشمه که در روستای دیمه و در ۱۰ کیلومتری شهر چلگرد قرار دارد، از ارتفاعات باصلابت زردکوه سرچشمه می‌گیرد.

اولین جاذبه این چشمه، خواص درمانی آن است؛ تنها مقداری از آب چشمه، می‌تواند امراض کلیه یا مشکلات دندان مانند پوسیدگی‌ها را تا حد زیادی برطرف کند. از دیگر جاذبه‌های چشمه، طبیعتی بکر و زیبا با درختان بلند بلوط است که در اطراف آن به‌ چشم می‌خورند. شایان ذکر است که در کنار چشمه دیمه، امکانات رفاهی متعددی همچون آلاچیق‌ها و فروشگاه‌ها برای رفاه حال گردشگران فراهم شده است.

چشمه دیمه در کوهرنگ
  • آدرس: استان چهار‌‌محال‌وبختیاری، در فاصله ۱۰ کیلومتری شهر چلگرد، روستای دیمه.

قلعه بارده | یادگاری از دوران قاجار

سفر به شهرستان کوهرنگ پربارتر می‌شود؛ اگر در فهرست گردشگری‌های خود، زمانی را هم به بازدید از قلعه تاریخی بارده اختصاص دهید. این قلعه تاریخی ارزشمند که یادگاری از دوران قاجار است، در روستایی با همین نام و در ۴۰ کیلومتری شهرکرد قرار دارد.

طبق روایات بازگو‌شده، قلعه بارده اثری باستانی متعلق به دو خان ایل چهارلنگ با نام‌های محمدحسن‌خان و محمدخان دارابی است. معماری این قلعه که شامل ۴ برج، هشتی، اصطبل، حمام و پلانی مربع‌شکل می‌شود، زیر نظر استاد اسماعیل ترکان طراحی و اجرا شده است.

در معماری قلعه بارده، می‌توانید دو بخش اندرونی و بیرونی را مشاهده کنید که هر یک، جذابیت بصری خاص خود را دارند. بخش اندرونی این قلعه شامل یک زیرزمین و طبقه همکف می‌شود که ضلع‌های جنوبی و شمالی آن توسط اتاق‌های نشیمن احاطه شده است. در قسمت بیرونی این برج نیز اصطبل و سرطویله قرار دارد که بر بالای آن، قسمت اعیانی قلعه با راهی کاملا جداگانه از اصطبل ساخته شده است.

قلعه بارده

در ۴ زاویه این قلعه، ۴ برج مدور به‌ چشم می‌خورند که برج‌های غربی سکونتگاه و برج‌های شرقی پناهگاه دفاعی آن محسوب می‌شده‌اند. دروازه اصلی این بنا با قرارگیری در وسط ضلع غربی، قلعه را به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم کرده است. مصالح به‌کاررفته در احداث این برج، ترکیبی از خشت و آجر و سنگ است. در حال حاضر، این قلعه سکونتگاه وارثان و نوادگان خان ایل چهارلنگ است که امکان بازدید از آن برای تمام گردشگران وجود دارد.

  • آدرس: استان چهارمحال‌وبختیاری، در فاصله ۴۰ کیلومتری شهرکرد، روستای بارده.

روستای سرآقاسید | جاذبه ای تمام‌عیار در دل کوه

از دیگر جاذبه‌های گردشگری در شهرستان کوهرنگ، روستای سرآقاسید است که در نوع خودش، یک جاذبه توریستی تمام‌عیار به شمار می‌رود. این روستا که در دل کوه‌های سرسبز زاگرس قرار دارد، به دلیل پلکانی‌بودن معماری خانه‌ها، به ماسوله زاگرس معروف است.

اسناد و شواهد تاریخی به ما ثابت می‌کنند که روستای سرآقاسید نیز مانند تمام روستاهای کنده‌کاری‌شده در دل کوه، به دوره تاریخی پاره‌سنگی تعلق دارد؛ عصری که انسان‌ها برای سکونت به دل کوه‌ها پناه می‌برده‌اند.

حکمت نام‌گذاری این روستا نیز وجود بابرکت امامزاده‌ای به‌ نام آقا عیسی است که گویا حدود ۶۰۰ سال پیش به همراه خانواده و خویشان خود در این روستا زندگی می‌کرده است. البته برخی از محلی‌ها می‌گویند دلیل نام‌گذاری آقاسید، این است که امامزاده سید در ضلع جنوبی روستا قرار دارد و خانه‌های روستاییان در نقاط مرتفع و مشرف به امامزاده ساخته شده است.

روستای سرآقاسید از جاهای دیدنی کوهرنگ

پوشش اصیل و سنتی مردم، آداب‌ورسوم خاص، زندگی اصیل روستایی و جاذبه‌های طبیعی متعدد، موجب شده است تا روستای آقاسید، میزبان گردشگران خارجی نیز باشد. جالب است بدانید که این روستای توریستی، علی‌رغم تمام جاذبه‌هایی که دارد، به دلیل محدودیت‌های مختلف مانند نداشتن گاز، شکل سنتی زندگی روستایی را در این منطقه حفظ کرده است. اگر در فصل تابستان و بهار به روستای آقاسید سفر کردید، می‌توانید ملاقاتی به‌یادماندنی با عشایر این منطقه نیز داشته باشید.

  • آدرس: استان چهارمحال‌وبختیاری، شهرستان کوهرنگ، در فاصله ۴۵ کیلومتری شهر چلگرد، بخش مرکزی دهستان میانکوه.

دشت لالههای واژگون | منطقه ای بهشتی در کوهرنگ

دشت لاله‌های واژگون نیز از زیباترین جاذبه‌های گردشگری شهرستان کوهرنگ است که بدون شک، تمام گردشگران دنیا از دیدن آن لذت خواهند برد. در فاصله ۲ یا ۳ هفته‌ای که این دشت زیبا مملو از گل‌های لاله‌ وحشی رنگارنگ است، کوهرنگ بیشترین شمار گردشگران را به خود می‌بیند. تقریبا هر کسی از هرکجا، راهی این منطقه رویایی می‌شود تا از نزدیک، لذت دیدن این بهشت باشکوه را تجربه کند.

وسعت دشت لاله واژگون کوهرنگ، در حدود ۳۴۰۰ هکتار است. محلی‌ها لاله‌های واژگون را غالبا با نام‌های دیگری همچون اشک مریم، گل قلندری یا گل بگریو می‌شناسند. البته این را باید بگوییم که نام‌های مختلف این دشت، کمترین تاثیری بر زیبایی وصف‌نشدنی آن ندارند! اگر می‌خواهید تماشاگر دشت پهناور لاله‌های واژگون کوهرنگ باشید، اردیبهشت‌ماه بهترین زمان خواهد بود.

دشت لاله‌های واژگون
  • آدرس: استان چهارمحال‌وبختیاری، شهرستان کوهرنگ، در فاصله ۱۲ کیلومتری شهر چلگرد، روستای بنواستکی.

رودخانه بازفت | از دیدنی های بکر کوهرنگ

رودها و چشمه‌ها، هویت اصلی شهرستان کوهرنگ را شکل می‌دهند. یکی از معروف‌ترین این رودها، رودخانه بازفت است که از ارتفاعات بلند منار، زردکوه و تورک سرچشمه می‌گیرد. مجاورت این رود با زیباترین و بکرترین محدوده جنگلی، موجب خلق زیباترین منظره در طبیعت زیبای کوهرنگ شده است. شاید برای‌تان جالب باشد بدانید که رودخانه بازفت، یکی از اصلی‌ترین چشمه‌های رود کارون است که تقریبا در تمام فصول سال آب دارد. مسیر حرکت این رود طویل و پرآب از میان جنگل‌های بلوط زاگرس گذر می‌کند.

رودخانه بازفت از دیدنی های بکر کوهرنگ
  • آدرس: استان چهار‌محال‌وبختیاری، کوهرنگ.

پل خدا آفرین | اثری باستانی از روزگاران قدیم

بد نیست در سفر به کوهرنگ، خودتان را مهمان لحظات شیرین قدم‌زدن بر پل خدا آفرین این منطقه کنید. این پل که روی رودخانه بازفت قرار دارد، جاذبه‌ای توریستی و البته تاریخی است که به هزاران سال پیش تعلق دارد. پل خدا آفرین که سال‌ها محل عبور عشایر بوده است، هم جاذبه‌ای طبیعی و هم اثری کاملا تاریخی در شهرستان کوهرنگ به‌ حساب می‌آید.

  • آدرس: استان چهارمحال‌وبختیاری، در فاصله ۱۴۰ کیلومتری شهرکرد، ضلع جنوبی روستای گزستان.

منطقه جنگلی بازفت | کارت پستالی از طبیعت سرسبز کوهرنگ

در دل شهرستان کوهرنگ، منطقه‌ای بهشتی با عنوان بازفت واقع شده است که با داشتن جنگل‌ها، دشت‌ها، چشمه‌ها و رودخانه‌ها به کارت‌پستالی از طبیعت شباهت دارد. این منطقه بکر که از گذرگاه‌های اصلی و معروف برای کوچ عشایر است، در فاصله ۱۸۰ کیلومتری شهرکرد قرار دارد. از کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده این منطقه، باید به تازار، کوه چری و زردکوه اشاره کرد که نمایی بی‌نظیر را برای جنگل بازفت رقم زده‌اند.

شهرستان کوهرنگ 21
  • آدرس: استان چهارمحال‌وبختیاری، در فاصله ۱۸۰ کیلومتری شهرکرد.

تونل کوهرنگ | اثری ارزشمند از دوره صفوی

در سفر به کوهرنگ، توصیه می‌کنیم بازدیدی هم از تونل کوهرنگ داشته باشید. این تونل که به آبشار تونل آب کوهرنگ نیز شهرت دارد، در مجاورت با شهر چلگرد واقع شده است. سرچشمه رود کوهرنگ، ارتفاعات زاگرس و مقصد نهایی آن زاینده‌رود است.

ایده ساخت تونل کوهرنگ به زمان حکومت صفوی بازمی‌گردد. تونل اول این منطقه که طولی حدود ۲۹۰۰ متر دارد، در زمان شاه‌عباس صفوی احداث و با مرگ او، این پروژه به‌صورت نیمه‌کاره رها شد. در نهایت سال ۱۳۳۲ احداث تونل اول کوهرنگ به پایان رسید و در سال‌های ۱۳۶۴ و ۱۳۷۷ تونل دوم و سوم نیز در این منطقه بهره‌برداری شد.

تونل کوهرنگ در منطقه‌ای بسیار خوش‌آب‌وهوا با جاذبه‌های گردشگری فراوان قرار دارد. شما می‌توانید ضمن اقامت در این منطقه، از امکانات رفاهی و فرهنگی متعدد آن نظیر آلاچیق‌ها و غرفه‌های صنایع‌دستی نیز بهره‌مند شوید.

تونل کوهرنگ
  • آدرس: استان چهارمحال‌وبختیاری، شهرستان کوهرنگ، نزدیک به شهر چلگرد.

زردکوه | مرتفع ترین قله در کوهرنگ

کوه‌ها از بهترین جاهایی هستند که در آن‌ها، می‌توانید به‌دور از شلوغی شهر، کمی حس آرامش را تجربه کنید. زردکوه نیز جزو همین رشته‌‌‌کوه‌های زیبا و باصلابت است که در شهرستان کوهرنگ و در زاگرس مرکزی قرار دارد. برای لذت‌بردن از مناظر بکر اطراف این رشته‌کوه، لازم نیست حتما کوهنوردی کاملا حرفه‌ای باشید. اطراف زردکوه پر از دیدنی‌هایی است که دیدن آن‌ها، می‌تواند به‌اندازه صعود به این قله برای‌تان لذت‌بخش باشد.

رشته‌کوه زردکوه که در گویش محلی‌ها زرده هم نام دارد، سرچشمه بسیاری از رودها همچون کوهرنگ، بازفت، کارون، زاینده‌رود، دز، آب شرمک، آب شنگی، آب کوفی، لب، آب زک، آب دره کل و آب دزداران است. وجود تمام این رودها نیز موجب شده است تا زردکوه میان تمام ارتفاعات زاگرس از اهمیت بیشتری برخوردار باشد.

جالب است بدانید که این رشته‌کوه، خود دارای قله‌های بی‌شماری است. معروف‌ترین این قله‌ها، شاه شهیدان، هفت‌تنان، دوزرده، چری، کلونچین، کمر بی‌کس، کهنو، لم لی، تورک، گله سگا، شنگی، هفت تنان، قیصری و چهل خشت هستند.

زردکوه مرتفع ترین قله در کوهرنگ
  • آدرس: استان چهارمحال‌وبختیاری، شهرستان کوهرنگ.

آبشار شیخ علی خان | جاذبه ای خروشان در میان دیدنی های کوهرنگ

طبیعت سحرانگیز شهرستان کوهرنگ، کم منظره برای غافلگیری گردشگران ندارد. آبشار شیخ علی‌خان را می‌توان یکی دیگر از این مناظر دیدنی دانست که در روستایی با همین نام واقع شده است. این آبشار عظیم و خروشان که از ارتفاعات اطراف روستا سرچشمه می‌گیرد، در تمام فصول سال، پرآب است. با این‌ تفاوت که در فصل زمستان، قندیل می‌بندد و منظره‌‌ای کاملا یخی، اما چشم‌نواز را مقابل چشمان گردشگران به نمایش می‌گذارد.

تابستان این آبشار هم بسیار دیدنی‌ است. در این فصل، آب تندروی آبشار از میان دره‌ای پرشیب و گل‌های رنگارنگ و گیاهان خوش‌بو عبور می‌کند و به پایین سرازیر می‌شود. نسیم خنکی که از سرازیرشدن این آبشار در فضا می‌پیچد، برای گردشگران بسیار لذت‌بخش است. وجود گیاهان دارویی و پیچیدن عطر دل‌انگیز آن‌ها در طبیعت کوهرنگ، جاذبه‌ای دیگر است که این منظره را بسیار دیدنی‌تر می‌کند.

آبشار شیخ علی خان
  • آدرس: استان چهارمحال‌و‌بختیاری، در فاصله ۱۲ کیلومتری شهر چلگرد، ورودی روستای شیخ علی خان.

سد کوهرنگ ۳ | منبعی برای تامین آب آشامیدنی

در شهرستان کوهرنگ و در مجاورت با روستای بیرگان، سازه‌ای قوسی‌شکل وجود دارد که از آن به‌عنوان جاذبه‌ای دیدنی در این منطقه یاد می‌شود. این جاذبه تماشایی که سد کوهرنگ نام دارد، مهم‌ترین منبع برای تامین آب آشامیدنی کوهرنگ و شهرهای اطراف آن است. ضمن اینکه می‌تواند بهترین مکان برای گشت‌وگذار عصرانه شما و برپاکردن بساط کمپ در شهر زیبای کوهرنگ باشد. لازم‌‌ به‌ ذکر است که از این سازه ارزشمند، برای انتقال آب رودخانه بریگان به رودخانه زاینده‌رود استفاده می‌شود.

  • آدرس: استان چهارمحال‌وبختیاری، شهرستان کوهرنگ، در مجاورت با روستای بیرگان.

شیر سنگی | نشانی از دلاوری و شجاعت مردمان کوهرنگ

شیرسنگی را می‌توان نشان فرهنگ ایلات بختیاری دانست که برای آن مکان خاصی تعریف نشده است. به‌عبارتی، شما به هر گوشه از شهرستان کوهرنگ که پا بگذارید، می‌توانید نشانی از شیرسنگی را مشاهده کنید. بیشترین جایی که شانس دیدن این نشان فرهنگی را خواهید داشت، پاره‌سنگ‌های سرزمین کوهرنگ یا نقش قالی‌های سنتی مردم است. خوب است بدانید که شیرسنگی در کوهرنگ، به‌نوعی نشان‌دهنده دلاوری و شجاعت مردمان این منطقه است.

شیر سنگی

حوضچه‌های نمک کوهرنگ | منبع درآمدی برای زنان روستا

اگر گذرتان به روستای باصفا و خوش‌آب‌وهوای سرآقاسید افتاد، حتما از باغ‌های انگور و سیب و چشمه‌های آب شیرین آن بازدید کنید. چشمه موجود در ۲۰ کیلومتری این روستا، ضمن برخورداری از جلوه بصری زیبا، مهم‌ترین منبع درآمد برای زنان این روستا نیز محسوب می‌شود. زنان روستای سیدآقا برای ساختن نمک در کنار این چشمه، حوضچه‌هایی ساخته‌اند و با انجام کاری طاقت‌فرسا، اقدام به تهیه نمک می‌کنند.

  • آدرس: استان چهارمحال‌وبختیاری، شهرستان کوهرنگ، در فاصله ۲۰ کیلومتری روستای سرآقاسید.

پیست اسکی چلگرد | بکرترین جاذبه برای تجربه اسکی

سفر به کوهرنگ در زمستان هم حال‌وهوای خاص خودش را دارد؛ به‌ویژه اگر در برنامه‌های تفریحی خود، جایی هم برای پیست اسکی چلگرد خالی کنید. در فصل زمستان که یخچال‌های طبیعی در اثر بارش مداوم برف در این منطقه شکل می‌گیرند، پیست اسکی به بهترین تفرجگاه مردم در سراسر کشور ایران تبدیل می‌شود.  این پیست که طولی به اندازه ۸۰۰ متر دارد، هر ساله میزبان ۲۰ تا ۳۰ هزار گردشگر است. جالب است بدانید که پیست اسکی چلگرد به‌عنوان دومین پیست اسکی در ایران شناخته می‌شود.

پیست اسکی چلگرد

در حال حاضر، این پیست دارای ۲ دستگاه بالابر و ۳ محوطه مجزا برای خانم‌ها و آقایان است. سرویس بهداشتی، پارکینگ و دسترسی آسان به هتل کوهرنگ، از جمله امکانات رفاهی هستند که بازدید از این منطقه برفی را برای گردشگران آسان‌تر و دلچسب‌تر می‌کنند.

  • آدرس: استان چهارمحال‌وبختیاری، شهر چلگرد، در فاصله ۸۵ کیلومتری شهرکرد.

چه موقع به کوهرنگ برویم؟

کوهرنگ از آن دسته شهرهایی است که هر فصل با جاذبه‌های متنوع خود، گردشگران را غافلگیر می‌کند. اگر اهل تفریحات زمستانی هستید و با باران و برف میانه خوبی دارید، زمستان کوهرنگ، بهشت شما خواهد بود. در مقابل، اگر دوست دارید در هوایی خنک و معتدل از دیدن چشمه‌های زلال و دشت‌های پرلاله این شهر لذت ببرید، تابستان و بهار بهترین زمان خواهند بود. در نهایت هم اگر عاشق بازی رنگ در طبیعت هستید، فصل پاییز شهرستان کوهرنگ حقیقتا برای‌تان دیدنی‌ است.

چه موقع به کوهرنگ برویم

اقامت در کوهرنگ

شهرستان کوهرنگ از آن دسته مقاصد جذاب توریستی است که سفر به آن را باید در صدر اولویت‌های تفریحی خود قرار دهیم. این شهر علی‌رغم داشتن جاذبه‌های فراوان، از نظر اقامتی هنوز هم محدودیت‌های خاص خودش را دارد. بااین‌حال، برای اقامت در این شهر بهشتی، هتل سه‌ستاره کوهرنگ گزینه‌ای هوشمندانه است. این هتل که درست در مجاورت با پیست اسکی چلگرد قرار دارد، از امکانات رفاهی متعددی برخوردار است. معروف‌ترین خدمات رفاهی این هتل، شامل رستوران، کافی‌شاپ، کتابخانه، مرکز خرید، سالن بیلیارد، زمین ورزشی و خدمات پزشکی هستند.

همچنین این منطقه اقامتگاه‌های بوم‌گردی زیادی دارد که اقامت در آن‌ها، می‌تواند به‌یادماندنی‌ترین خاطراتتان از سفر به کوهرنگ را رقم بزند. گزینه دیگر اقامت در کوهرنگ، برپاکردن بساط کمپ است که در نوع خودش، می‌تواند تجربه‌ای بی‌نظیر باشد.

سوغات کوهرنگ

سفر یکی از بهترین و لذت‌بخش‌ترین راه‌ها برای کشف‌کردن فرهنگ و آداب‌ورسوم مردمان سرزمین پهناورمان، ایران است. کافی است میان گشت‌وگذارهای خود، زمانی را هم به خرید سوغاتی اختصاص دهید تا از ریشه تاریخی و فرهنگی مقصد سفرتان بیشتر بدانید.

سوغات کوهرنگ

سفر به کوهرنگ نیز مشمول این قاعده می‌شود. این شهر پر از سوغاتی‌های خوراکی و صنایع‌دستی است که اگر نگاه تیزبینی داشته باشید، می‌توانید رمزورازهای فرهنگ قدیمی آن را کشف کنید. این منطقه به‌واسطه حضور عشایر، دارای صنایع‌دستی و سوغات خوراکی ارزشمندی است که در ادامه، فهرست کامل آن‌ها را با شما به‌ اشتراک می‌گذاریم:

  • قالی و قالیچه؛
  • جاجیم و گلیم؛
  • خورجین؛
  • محصولات بافت چادر؛
  • محصولات سرمه‌دوزی؛
  • لباس محلی؛
  • محصولات خاتم‌کاری؛
  • محصولات نقاشی روی شیشه؛
  • محصولات وریس‌بافی؛
  • محصولات چوغابافی؛
  • گیاهان دارویی؛
  • سبزیجات طبیعی نظیر تره، کرفس، چویل و بن‌سرخ؛
  • عسل طبیعی؛
  • لبنیات مانند کشک و قارا.

مراکز خرید شهرستان کوهرنگ

وقتی که تصمیم بگیرید سوغاتی شهرستان کوهرنگ را به‌‌عنوان یادگاری ارزشمند با خود به شهرتان ببرید، شناخت مراکز خرید معتبر این شهر اهمیت زیادی پیدا می‌کند. ما ضمن شناخت این دغدغه، تلاش کرده‌ایم تا فهرستی از بازارها و مراکز خرید معروف این منطقه را به شما معرفی کنیم. از جمله بازارهایی که در آن‌ها، ‌می‌توانید به‌راحتی سوغات ارزشمند کوهرنگ را خریداری کنید، عبارتند از:

  • بازارچه نورزی کوهرنگ واقع در جاده چلگرد؛
  • پارچه‌سرای معین واقع در میدان سرداران؛
  • پخش سوغات محلی آبشار واقع در ضلع شمالی میدان کوهرنگ؛
  • سوغات‌سرای خسرو حسینی بابادی و فروشگاه بزرگ کوهرنگ واقع در جاده چلگرد.
مراکز خرید شهرستان کوهرنگ

رستوران‌های معروف کوهرنگ

احتمالا شما هم با ما هم‌نظر هستید که امتحان‌کردن غذاهای محلی هر منطقه توریستی، از لذت‌بخش‌ترین تجربه‌های سفر است. کباب بختیاری از جمله غذاهای معروف محلی کوهرنگ است که طعم ناب آن را درست در دل این منطقه و نه جایی دیگر باید بچشید. البته این شهر توریستی، غذاهای محلی دیگری هم مثل آش اماج، کله‌جوش کشکی، پرورد دوغ و کاچی دارد که پیشنهاد می‌کنیم حتما آن‌ها را نیز امتحان کنید. اگر مایل بودید طعم بی‌نظیر این غذاها را در رستوران‌های شهرستان کوهرنگ تجربه کنید، فهرست زیر را حتما با خود به همراه داشته باشید:

  • رستوران سنتی تاتزا واقع در جاده چلگرد؛
  • رستوران سناتور واقع در جاده فارسان-چلگرد؛
  • رستوران سنتی تخت‌جمشید واقع در خیابان کوی امام؛
  • رستوران و کبابی صادق واقع در جاده چلگرد-سرآقاسید.
رستوران‌های معروف کوهرنگ

کوهرنگ؛ بام بزرگ ایران

ایران کشوری پهناور است که در گوشه‌وکنار آن، می‌توان منطقه‌ای با جاذبه‌های طبیعی بسیار چشم‌نواز یافت. وقتی قدم به شهرهای کمتر شناخته شده می‌گذارید، با دنیایی از شگفتی و حیرت مواجه می‌شوید. شهرستان کوهرنگ دقیقا یکی از همین شهرهای تماشایی است که کمتر از آن یاد می‌شود. آیا تا به حال به شهرستان کوهرنگ سفر کرده‌اید؟ تجربیات خود را از سفر به این شهر در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره شهرستان کوهرنگ

کوهرنگ در کدام استان قرار دارد؟

شهرستان کوهرنگ در استان چهارمحال‌وبختیاری قرار گرفته است.

فاصله کوهرنگ تا تهران چند ساعت است؟

فاصله تهران تا کوهرنگ، معادل ۶۲۰ کیلومتر است و مسیر رسیدن به آن حدود ۷ ساعت زمان می‌برد.

بهترین جاذبه‌های دیدنی کوهرنگ کدامند؟

از بهترین جاذبه‌های دیدنی کوهرنگ، می‌توان به چشمه کوهرنگ، غار یخی چما، قلعه بارده، روستای سرآقاسید، دشت لاله‌های واژگون و ارتفاعات زردکوه اشاره کرد.

سوغات معروف شهرستان کوهرنگ کدامند؟

عسل، سبزیجات، لبنیات، محصولات وریس‌بافی، چوغابافی، خاتم‌کاری و سرمه‌دوزی، لباس محلی، جاجیم و گلیم از سوغات معروف کوهرنگ هستند.

بهترین مراکز خرید کوهرنگ کدام است؟

بازارچه نورزی کوهرنگ، پارچه‌سرای معین، پخش سوغات محلی آبشار، سوغات‌سرای خسرو حسینی بابادی و فروشگاه بزرگ کوهرنگ از بهترین مراکز برای خرید سوغاتی کوهرنگ هستند.

بهترین رستوران‌های شهرستان کوهرنگ کدامند؟

رستوران سناتور، رستوران تخت‌جمشید، کبابی صادق و رستوران تاتزا جزو بهترین رستوران‌های کوهرنگ هستند.

بهترین هتل‌ها برای اقامت در شهرستان کوهرنگ کدامند؟

هتل سه‌ستاره کوهرنگ

4 نظرات

  1. ضمن تشکر از شما بخاطر گرد آوری این مطالب مفید لازم است از چنارها(چندارها) و گورخمه های هزاران ساله و آثار بجا مانده از آسیب‌های آبی روستای چنداربیرگان هم یادی بشود

    • دورودبرشما عزیزان بله درست هست، بکرترین جاکوهرنگ است من رفتم واقعا فوق العاده است، وخصوصاغاریخی وچشمه دیمه که بی نظیرهستن

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید