هر آنچه باید درباره ریجکتی ویزا بدانید

5
1342

کسانی که قصد سفر به کشورهای خارجی را دارند، دریافت ویزا اولین قدم در این مسیر است. ریجکتی ویزا یکی از مشکلاتی است که می‌تواند مانع مسافرت فرد شود. فرقی نمی‌کند دلیل سفر توریستی، تحصیلی، کاری، سرمایه‌گذاری و… باشد، در صورتی که در پرونده فرد مشکلی وجود داشته باشد، سفارت با صدور ویزا مخالفت می‌کند و به اصطلاح فرد ریجکت می‌شود. در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی به طور کامل هر آنچه باید درباره ریجکت ویزا بدانید را بیان خواهیم کرد.

ریجکتی ویزا چیست؟

رد درخواست ویزا  توسط کشور مقصد کوتاه‌ترین و دقیق‌ترین تعریفی است که می‌توان در توضیح ریجکتی ویزا بیان کرد. در بسیاری از موارد شرایط فرد متقاضی ویزا به دلیل عدم ارائه کافی مدارک یا ایراد در ترجمه‌های مدارک و… با این مشکل مواجه می‌شود. از همین رو لازم است پیش از اقدام برای دریافت ویزا نخست با انواع ویزا و مدارک مورد نیاز آن آشنا شوید. دلایل ریجکتی ویزا به مسائل مختلفی مربوط است که در ادامه به طور کامل به آن خواهیم پرداخت.

ریجکت ویزا چیست؟

مهمترین دلایل ریجکتی ویزا

ریجکتی ویزا دلایل مختلفی دارد. در برخی از موارد با رفع مواردی که منجر به ریجکتی شده، می‌توان مجدد برای دریافت ویزا اقدام کرد. اما در مواردی رد شدن ویزا دائمی است و فرد به طور کامل ممنوع الورود به کشور مقصد می‌شود. در ادامه با مهمترین دلایل رد شدن درخواست ویزا آشنا شوید.

ریجکت ویزا توریستی شینگن

یکی از موارد ریجکتی ویزا برای کسانی است که قصد سفر توریستی به کشور‌های مختلف دارند. در این شرایط نیز ویزا می‌تواند به دو صورت معمولی و شینگن باشد. شاید تصور این موضوع برای شما سخت باشد، اما ویزای توریستی شینگن هم می‌تواند بنا به دلایل زیر ریجکت شود.

ریجکت ویزای تحصیلی

از مهمترین دلایل ریجکت ویزای توریستی شینگن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
– عدم ارائه مدارک معتبر و قانع‌کننده برای برگشت به کشور مبدا
– عدم سابقه سفر به کشور‌های خارجی و خالی بودن پاسپورت
– نداشتن دعوتنامه از اقوام درجه یک
– سابقه داشتن ریجکتی ویزا
– داشتن سوء پیشینه کیفری و قضایی طی ۵ سال اخیر
– عدم ارائه گواهی تولد و ازدواج معتبر
– گذرنامه فاقد اعتبار
– نداشتن هدف و انگیزه شخصی برای سفر
– ارائه گواهی تحصیلی نامعتبر
– نداشتن تمکن مالی کافی
– نداشتن مدارک اقامتی در کشور مقصد
– بیمه فاقد اعتبار
– ارائه اسناد و مدارک جعلی
– انقضای نزدیک ویزای شینگن

ریجکت ویزای توریستی معمولی

نه تنها ویزای توریستی شینگن، بلکه ویزای توریستی معمولی برای سفر به کشور‌های خارج از حوزه شینگن نیز می‌تواند، منجر به ریجکت شود. از مهمترین دلایل آن نیز شامل موارد زیر است:

  • نداشتن تمکن مالی: عدم تمکن مالی کافی برای تامین هزینه‌های سفر نیز می‌تواند، منجر به ریجکتی فرد شود. با توجه به توریستی بودن ویزا، تمکن مالی رقم زیادی نیست. برای سفر به برخی از کشور‌ها معادل ۷۰۰ یورو برای دریافت ویزای توریستی کافی است.
  • نقص مدارک: در صورتی که مدارک خود را به صورت ناقص یا نامعتبر به سفارت کشور مقصد ارائه کنید، احتمال ریجکتی بسیار بالا است.
  • نقض قوانین کشور مقصد طی سفر‌های قبلی: اگر فرد سابقه سفر به کشور مقصد را داشته باشد و در آن سفر قوانین کشور مقصد را نقض کرده باشد، نیز به احتمال زیاد برای سفر‌های بعدی ریجکت خواهد شد.
  • عدم ارائه مدارک کافی برای بازگشت فرد به کشور مبدا: گاهی دلایل و مدارک لازم از سوی متقاضی ویزا برای سفر توریستی به کشور مقصد، به گونه‌ای است که احتمال عدم بازگشت برای او وجود دارد. در چنین شرایطی سفارت کشور مقصد فرد را ریجکت می‌کند.
  • ارائه اطلاعات اشتباه: زمانی که برای سفر توریستی به کشور‌های مختلف، فرم درخواست ویزا پر می‌کند، ارائه اطلاعات اشتباه نیز می‌تواند باعث ریجکت ویزا شود.

ریجکت شدن ویزای تحصیلی

بسیاری از کسانی که به دنبال مهاجرت تحصیلی به کشور‌های خارجی هستند، باید ضمن ارائه درخواست مدارک لازم را ارائه دهند. در مواردی نیز این درخواست رد می‌شود. اما شاید برای شما مهم باشد که دلایل ریجکت شدن درخواست ویزا بدانید.

کشور مبدا: برخی از کشور‌ها پذیرش اتباع برخی از کشور‌ها را محدود می‌کنند، از همین رو اغلب متقاضیان این کشور‌ها برای مهاجرت به این کشور‌ها ریجکت می‌شوند. ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا یکی از مواردی است که می‌تواند به دلیل همین محدودیت‌ها برای برخی افراد ایجاد شود.

نداشتن تمکن مالی کافی: یکی از مهمترین شرایط پذیرش افراد برای صدور ویزای تحصیلی، داشتن تمکن مالی کافی برای تامین هزینه‌های زندگی و تحصیل است. در صورتی که فرد تمکن مالی کافی نداشته باشد، احتمال ریجکتی بسیار زیاد است.

ریجکت ویزا

نداشتن سابقه تحصیلی کافی: ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور‌های خارجی نیازمند داشتن شرایط لازم  مطابق استاندارد‌های سیستم آموزشی آن کشور برای اپلای است. در صورتی که سوابق تحصیلی کافی نداشته باشید، احتمال ریجکتی ویزا افزایش پیدا می‌کند.

وجود موارد مبهم و مشکوک درباره فرد: دلیل دیگری که می‌تواند منجر به ریجکت ویزا شود، مشکوک بودن اطلاعات درباره فرد موارد مختلفی مانند شغل، سوپیشینه، سلامت و… شامل می‌شود.

شفاف نبودن هدف فرد از مهاجرت تحصیلی در کشور مقصد: زمانی که برای درخواست ویزای تحصیلی اقدام می‌کنید، لازم است یک انگیزه نامه (Cover Letter) را ضمیمه درخواست خود کنید، که در آن به طور کامل فرد دلایل و اهداف خود را برای تحصیل در کشور مقصد بیان می‌کند. در صورتی که هدف فرد مشخص نباشد درخواست وی رد می‌شود. در بیان انگیزه نامه فرد باید دقیقا افسر مهاجرت را متقاعد کند که به دنبال پناهندگی، کار یا خوشگذرانی در کشور مقصد نیست.

ریجکت ویزای کاری 1

ریجکت شدن ویزای کاری

کار در کشور‌های خارجی دومین روشی است که افراد برای مهاجرت انتخاب می‌کنند. در برخی موارد دیده شده که درخواست فرد برای دریافت ویزای کاری رد می‌شود که می‌تواند به دلایل زیر باشد.

ارائه اطلاعات نادرست: مدارکی که سفارت کشور مقصد از افراد می‌خواهد باید واقع و مستند باشد. در صورتی که کسی از مدارک جعلی یا اطلاعات نادرست استفاده کند، قطعا ریجکت خواهد شد.

نداشتن مهارت کافی برای کار: از آنجا که پذیرش نیروی کاری در بسیاری از کشور‌های خارجی برای تامین نیروی کار حرفه‌ای است، داشتن مهارت و توانمندی بالا ضروری است. در واقع داشتن سوابق کاری یکی از شرایط ضروری برای پذیرش نیروی کار است. در صورتی که فرد سوابق و مهارت کافی نداشته باشد، احتمال ریجکتی ویزا افزایش می‌یابد.

ریجکتی ویزا

نداشتن تمکن مالی: توانایی مالی کافی برای تامین هزینه‌های زندگی در کشور مقصد یکی از شروط لازم برای اخذ ویزای کاری است. این شرط درواقع تضمینی است برای اینکه فرد پس از مهاجرت در صورت نداشتن کار یا تاخیر در دریافت دستمزد و… برای ادامه زندگی به دولت کشور مقصد هزینه‌ای تحمیل نکند.

نامعلوم بودن هدف: برخی افراد اگرچه قصد کار در کشور مقصد را دراند، اما نمی‌توانند انگیزه قانع‌کننده‌ای برای این هدف خودارائه کنند، از همین رو این استنباط ایجاد می‌شود که این هدف چندان قانع‌کننده نیست و فرد قصد فعالیت‌های دیگری غیر از کار کردن دارد. در این شرایط درخواست وی رد می‌شود.

ریجکت شدن ویزای شینگن

دریافت ویزای مهاجرت یا سفر به کشورهای حوزه شینگن نسبت به دیگر کشورها، کمی سخت‌تر و پیچیده‌تر است. در صورتی که فرد شرایط خاص سفر به این کشورها را نداشته باشد، ریجکت می‌شود. مهمترین  دلایلی که می‌تواند منجر به ریجکتی ویزا شینگن شود، شامل موارد مختلفی است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

ریجکت ویزای شینگن

سوپیشینه: داشتن سوپیشینه یا تحت تعقیب بودن فرد می‌تواند صلاحیت او را برای دریافت ویزای شینگن زیر سوال ببرد. در صورتی که فرد دارای سوسابقه کیفری باشد، به سرعت ریجکت می‌شود.

نداشتن تمکن مالی: از آنجا که اغلب کشور‌های حوزه شینگن در دسته کشور‌های مرفه و گران محسوب می‌شود از همین رو یکی از شرایط ویزای شینگن داشتن تمکن مالی کافی برای تامین هزینه‌هاست. در بسیاری از موارد ریجکت ویزا شینگن به دلیل نداشتن تمکن مالی کافی است.

نقص مدارک: مهمترین پارامتر دیگری که منجر به ریجکت شدن افراد می‌شود، ناقص بودن مدارک ارائه شده برای دریافت ویزا است. نقص مدرک یا جعلی و غیرواقعی بودن آن می‌تواند منجر به ریجکت شدن فرد شود.

نداشتن صداقت: برای دریافت ویزا، بیان انگیزه و اهداف به صورت دقیق و شفاف ضروری است. در صورتی که فرد برای اهداف خود برنامه‌ریزی و توضیحات قانع‌کننده‌ای نداشته باشد، می‌تواند منجر به ریجکت شدن شود.

 نداشتن دلایل کافی برای اثبات برگشت به کشور مبدا: کسانی که قصد سفر به کشور‌های حوزه شنگن را دارند، باید دلایل قانع‌کننده‌ای ارائه دهند که پس از انقضا ویزا کشور مقصد را ترک می‌کنند و قصد ماندن ندارند. در صورتی که فرد نتواند دلایل کافی ارائه کند این استنباط ایجاد می‌شود، که متقاضی خواستار اقامت دائم در کشور مقصد است. در این شرایط ویزای وی رد می‌شود.

رفع ریجکتی ویزا

ریجکتی ویزا قطعا برای هرکسی ناخوشایند است. اما خبر خوب این است که از روش‌های مختلف می‌توان برای رفع ریجکتی ویزا اقدام کرد. فرقی نمی‌کند که اعتراض به ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا دارید یا هر کشور دیگری، ریجکت شدن دائمی نیست و از راه‌های مختلف می‌توان آن را رفع کرد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

رفع ریجکتی ویزا 1

اعتراض کتبی: یکی از راه‌های خوبی که می‌توانید، برای رفع ریجکتی انتخاب کنید، استفاده از مهلت ۴ هفته‌ای برای اعتراض کتبی است. در این شرایط تمام دلایل اعتراض خود را بیان کنید و پس از آن منتظر اعلام نتیجه سفارت بمانید. البته این اعتراض کاملا باید منطبق بر قوانین کشور مقصد باشد. به طور مثال اگر هدف شما دریافت ویزای آمریکا بوده و ریجکت شده‌اید، باید پیش از اعتراض به بند‌های ریجکتی ویزا امریکا تسلط داشته باشد. هر کدام از این بند‌ها می‌تواند نشان دهنده امکان رفع ریجکتی ویزا یا ریجکتی دائمی باشد.

اعتراض از طریق فرد دیگر: راه دیگری که می‌توانید برای رفع ریجکتی انتخاب کنید، اعتراض از طریق شخصی دیگر مانند یکی از اعضای خانواده یا دوستان در کشور مقصد است. دفاع فرد دوم از حق شما به ویژه کسی که مهارت و توانایی لازم را داشته باشد، می‌تواند در رفع ریجکتی ویزا مؤثر باشد.

فرق ریجکت با ریفیوز

فرق ریجکت با ریفیوز

علاوه بر ریجکتی ویزا اصطلاح دیگری نیز وجود دارد که در صورت تایید نشدن ویزا می‌تواند ایجاد شود. در واقع رد شدن ویزا الزاما به معنای ریجکتی نیست و می‌تواند ریفیوز باشد. ریجکتی ویزا به دلیل وجود مشکل در مدارک فرد است که این مشکل می‌تواند نقص یا گم کردن مدرک باشد، در حالی که ریفیوز ویزا یعنی شخص صلاحیت ورود به کشور مقصد را ندارد.

البته موارد دیگری که در ادامه به آن اشاره می‌شود، می‌تواند منجر به ریفیوز شدن ویزا شود:

  • جعلی بودن مدارک
  • نداشتن مهارت و تسلط به زبان انگلیسی
  • انتخاب مشاوران و آژانس‌های مهاجرتی غیرمعتبر

همه چیز درباره ریجکتی ویزا

برای برخی از سفرهای خارجی در کنار خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل نیاز به اخذ ویزا دارید. دریافت ویزا به عنوان مهمترین مدرک قانونی ورود و اقامت در کشور‌های مختلف است. در صورتی فرد به دلایلی که در این مقاله اشاره شد، ریجکت شود امکان سفر نخواهد داشت. از آنجا که مهمترین دلیل ریجکتی نقص یا مشکل در مدارک است، توصیه می‌کنیم حتما به کامل بودن مدارک و نیز اعتبار ترجمه‌های رسمی آن توجه ویژه داشته باشید. در میان لیست کشور‌های مختلف برخی مانند ترکیه، مجارستان، برزیل، قبرس شمالی، قزاقستان، روسیه، مالزی و اوکراین کمترین میزان ریجکتی را به خود اختصاص داده‌اند.

اگر تجربه‌ و نکته مهمی در زمینه اخذ ویزا دارید، با خوانندگان ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره ریجکتی ویزا

ریجکت ویزا چیست؟

رد درخواست ویزا  توسط کشور مقصد کوتاه‌ترین و دقیق‌ترین تعریف کاملی است که می‌توان درباره ریجکت ویزا بیان کرد.

مهمترین دلایل ریجکتی ویزا چیست؟

نقص یا گم شدن مدارک مهاجرتی

مهمترین دلایل ریفیوز شدن ویزا چیست؟

جعلی بودن مدارک
نداشتن مهارت و تسلط به زبان انگلیسی
انتخاب مشاوران و آژانس‌های مهاجرتی تقلبی

چگونه می‌توانم برای ویزا درخواست دهم؟

برای درخواست ویزای توریستی به صفحه ویزا فلای‌تودی مراجعه کنید.

5 نظرات

  1. اطلاعات غلط و گمراه کننده داده اید مثلا ریجکت با ریفیوز هیچ فرقی ندارد اگر هم باشد کاملا برعکس آنچه شما نوشته اید است

  2. با عرض سلام و احترام
    میخواستم بپرسم در صورت سابقه سفر به روسیه، امکان ریجکت شدن ویزای آمریکا و کانادا وجود دارد؟

    • ریجکتی ویزا به عوامل مختلفی بستگی داره دوست عزیز.. اما بله احتمال داره که سابقه سفر به روسیه شامل این عوامل تاثیرگذار باشه. برای اطلاعات بهتر با همکاران ویزا فلای تودی تماس بگیرید تا بهتر شما رو راهنمایی کنن.

  3. ببخشید من خواهرم از مدت زمان ارسال مدارکش برای ریجکتی ویزای تحصیلیش گذشته و تموم شده. الان چیکار میتونه بکنه که برنگرده ؟

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید