شاید برایتان جالب باشد که در میان گشت و گذار در موزه لوور، نگاهتان به کتیبه سرستون های تخت جمشید بیفتد و یا اولین دست نوشته فردوسی را در فلورانس ایتالیا پیدا کنید! تغییر سلسله حکومت‌های ایران و داد و ستدهایی که به سایر کشورهای خارجی داشتند، موجب شده تا بسیاری از آثار ارزشمند ایرانی به کشورهای دیگر منتقل شود. اگر شما هم نمی‌دانید کدام آثار ایرانی در موزه های جهان قرار دارد، این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی را از دست ندهید.

لیست آثار باستانی ایران در موزه های جهان

فراز و نشیب تاریخ و اتفاقات آن موجب شده بسیاری از آثار تاریخی ایران تا به جای بودن در موزه ملی، در موزه های کشورهای مختلف جهان نگهداری شوند. متاسفانه تعداد این اشیا ارزشمند کم نیست، در ادامه تعدادی از اشیا تاریخی ایران در موزه های جهان را به شما معرفی خواهیم کرد.

آثار ایران در موزه لوور – پاریس

موزه لوور شناخته شده ترین و بزرگترین موزه برای نگهداری اشیا و آثار ارزشمند جهان، محسوب می‌شود. بسیاری از تاریخدانان و گردشگران آرزوی بازدید از موزه لوور را دارند. اما خوب است بدانید که بسیاری از کتیبه‌ها، سرستون‌ها و اشیا تاریخی به جامانده از هخامنشیان در موزه لوور نگهداری می‌شوند. برای آشنایی بیشتر، پیشنهاد می کنیم مطلب معرفی موزه لوور را در مجله گردشگری فلای تودی بخوانید.

آثار ایران در موزه لوور

در بخش خاور نزدیک، بخشی از آثار ثبت شده ایران در یونسکو نگهداری می‌شوند. از مهمترین آنها می‌توان به اسک پوزخند، تابوت مصری سارکوفاگ آنتروپوئید (مجسمه‌های تشییع جنازه فنیقی از دوره ایرانی)، نقش برجسته فرمانروایان اشکانی، سرستون گاو دوسر کاخ آپادانا شوش، سنگ‌نگاره بز با دم ماهی، سنگ‌نگاره زن ایلامی و ندیمه، سنگ‌نگاره مرد با شاخ نعمت، سنگ‌نگاره یادبود اونتاش ناپیریشا، افسار برنزی لرستان، تخته بازی ۵۸ خانه، تندیس فاخته لاجوردی، تندیس ناپیرآسو، جام هیولای دوسر و آهو، سنگ‌نوشته داریوش بزرگ در کاخ آپادانای شوش، نقش شیر کاخ آپادانای شوش و ده‌ها آثار باستانی دیگر اشاره کرد.

آثار ایران در موزه متروپولیتن – نیویورک

شاید تماشای آثار باستانی ایران و تاریخ اسلام در قلب آمریکا، منهتن نیویورک، کمی عجیب به نظر برسد، اما واقعیت دارد. موزه متروپولیتن نیویوک، یکی از بزرگترین و مشهورترین موزه های جهان به حساب می‌آید که سالانه حدود چهار میلیون بازدیدکننده از سراسر جهان دارد. در موزه متروپولیتن می‌توانید از نزدیک شاهد تماشای مجسمه‌ها و تندیس‌ها، آثار نقاشی‌ها، کوزه گری‌ها، سنگ نوشته‌ها و سایر اشیا تاریخی باشید.

 آثار ایران در موزه متروپولیتن نیویورک

اگر بخواهیم آثار باستانی ایران در موزه متروپولیتن نیویورک را به شما معرفی کنیم، باید از سگک عقاب و صید، سنگ‌نگاره پیشکش‌آوران تخت جمشید، بشقاب شکار قوچ، تکوک شیر غران، تندیس نقره‌ای گاو نشسته،
تنگ دسته‌گربه‌ای، کاسه زرین میخی‌نگار، کلاه‌خود پرنده و سه پیکر و سایر اشیا تاریخی نام ببریم.

آثار ایران در موزه بریتانیا – لندن

موزه بریتانیا که در سال ۱۷۵۳ میلاد تاسیس شد و لقب غنی ترین و وسیع ترین موزه های جهان را به خود اختصاص داد، از بهترین جاهای دیدنی لندن محسوب می‌شود. موزه بریتانیا، بخش های مختلفی دارد که آثار باستانی ایرانی در بخش ایران باستان نگهداری می‌شود. از معروف ترین آثار باستانی ایران در موزه بریتانیا باید به منشور حقوق بشر کوروش، تصاویر و تذهیب کتب خطی، صنعت فرش، خمسه نظامی، کلاهخود و زره شاه عباس، کاشی های سلجوقی، سنگ‌نگاره ویرانی شوش، بازوبند طلایی بز و پرنده هما، بشقاب نوازندگان، پلاک طلایی مرد ماد با خنجر و ده‌ها آثار ارزشمند دیگر اشاره کرد.

جالب است بدانید بازدید از موزه بریتانیا رایگان است و اگر بخواهید نمایشگاه های هنری را بازدید کنید، باید بلیط آنها را جداگانه خریداری کنید.

آثار ایران در موزه بریتانیا

آثار ایران در موزه ارمیتاژ – سن پترزبورگ

موزه ارمیتاژ یکی از معروفترین جاهای دیدنی سن پترزبورگ است. قدمت بنای موزه ارمیتاژ به الیزابت اول برمی‌گردد. بسیاری از آثاری که امروزه در موزه ارمیتاژ مشاهده می‌کنید با تلاش های کاترین کبیر جمع آوری شده است. کاخ موزه ارمیتاژ، زمانی محل زندگی ملکه و تزارهای روسیه روسی بود. قالی پازیریک، اولین فرش بافته شده جهان، یکی از با ارزشمندترین آثار نگهداری شده در موزه ارمیتاژ، محسوب می شود.

دیگر آثار باستانی ایران در موزه ارمیتاژ شامل کتابخانه شیخ صفی الدین اردبیلی، حدود ۵۵ هزار اثر و اشیا هنری مربوط به دوران پیش از اسلام مانند سنجاق‌های سر و سینه توتم‌ها، لوح سنگی تخت جمشید، ظرف طلایی وسایر اشیا می‌شود.

آثار ایران در موزه ارمیتاژ سن پترزبورگ

آثار ایران در موزه میهو – ژاپن

پای آثار باستانی ایران تا موزه میهو ژاپن کشیده شده و شما میتوانید ده‌ها آثار باستانی ایران از ادوار تاریخی مختلف را در این موزه از نزدیک تماشا کنید. موزه میهو رویای به حقیقت پیوسته میهوکو کویاما، بنیانگذار سازمان مذهبی شینجی شومیکای، است که در شهر شیگاراکی ژاپن قرار دارد. مهمترین آثار باستانی ایران در موزه میهو شامل اشیا تاریخی زیر می‌شود:

  • جام ایران
  • بشقاب با حیوانات شکار شاه ایران دوره ساسانی
  • جام سه مرد ایستاده (که با گل‌های رز از یکدیگر جدا شدند)
  • تکوک 
  • گلدان ایران
آثار ایران در موزه میهو ژاپن

آثار ایران در موزه پرگامون – برلین

موزه پرگامون یکی دیگر از موزه های نفیس و پربازدید جهان به شمار می‌رود که از سال ۱۹۰۷ محل امنی برای نگهداری آثار باستانی آورده شده توسط تاجران و باستان شناسان آلمانی است. این کاخ دارای سه ورودی دارد که نام آن برگرفته از پایتخت امپراطور پرماگون است. از مهمترین اشیا موزه پرماگون می‌توان به گچ بری خاصی که لوگوی دانشگاه تهران از آن الهام گرفته، اشاره کرد.

آثار ایران در موزه پرگامون برلین

آثار ایران در قاهره – مصر

بخشی از شکوه و عظمت به جامانده از دوران هخامنشیان را می‌توان در قاهره مصر هم تماشا کرد. در هزاران سال قبل، هخامنشیان برای ارتباط رود نیل به دریای مدیترانه، کانال سوئز و یا داریوش را ساختند که امروزه کتیبه‌های آن، در موزه قاهره مصر نگهداری می‌شود.

آثار ایران در قاهره

تماشای ایران در موزه های جهان

گستردگی تمدن ایران به کشورها که نه، حتی به قاره های جهان رسیده و موزه های برخی از کشورها، برخی از آثار باستانی ایران را نگهداری کنند. ما در این مطلب برخی از آثار تاریخی ایران در موزه های خارج از کشور را به شما معرفی کردیم.

شما کدام یک از این اشیا تاریخی را از نزدیک دیده‌اید؟

سوالات متداول درباره آثار ایرانی در موزه های جهان

آثار باستانی ایران در کدام موزه های جهان هستند؟

مهمترین آثار باستانی ایران در موزه های لوور، بریتانیا، ارمیتاژ سن پترزبورگ، پرگامون برلین و میهو ژاپن نگهداری می‌شوند.

معروف ترین آثار باستان ایران در موزه های جهان کجاست؟

کتیبه های کانال سوئز در قاهره، منشور حقوق بشر کوروش و الماس نور در موزه بریتانیا، اولین دست نوشته اشعار فردوسی در فلورانس ایتالیا از معروفترین آثار ایران در موزه های جهان هستند.

2 نظرات

  1. واااااای حالم دگرگون شد پس، از تمدن ایران چی تو ایران موند؟گرچه میدونم ا‌ونجاها بهتر نگهداری میشن؛وخوب جوابی هست برای همه اونایی که فقط میخوان بگن ایران چیزی نداره وهرچه هست جعلی.درود بر ایرانشهر بزرگ که تمدنش تو تمام قاره ها موجوده

    • سلام دوست عزیز
      علاوه بر مواردی که در مطلب برترین آثار ایران در موزه های جهان معرفی کردیم، آثار تاریخی زیادی از دوره‌های مختلف تاریخی، در موزه های سراسر کشور وجود داره که بسیار ارزشمند هستن.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید