جاهای دیدنی ماهشهر | بندر قدیمی خلیج فارس

0
18999
جاهای دیدنی ماهشهر

بندر ماهشهر یکی از قدیمی ترین بنادر خلیج فارس است و قدمت آن به دوره ساسانیان بازمی‌گردد. بندر ماهشهر را اقتصادی‌ترین مقصد دیدنی خوزستان می‌نامند. جالب است بدانید که این بندر را به دو قسمت ماهشهر قدیمی و ماهشهر صنعتی تقسیم کرده‌اند. بندر ماهشهر از سمت جنوب به کرانه‌ زیبای خلیج فارس منتهی می‌شود و از نظر استراتژیکی، جایگاه بسیار مناسبی دارد. اگر قصد سفر به این جزیره زیبای جنوب ایران را دارید، در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی با ما همراه شوید تا جاهای دیدنی ماهشهر را به شما معرفی کنیم.

بندر ماهشهر کجاست؟

بندر ماهشهر در استان خوزستان و در فاصله تقریبی ۴۵ کیلومتری از شهر اهواز قرار دارد؛ به همین خاطر می‌توانید در کنار رفتن به مناطق گردشگری ماهشهر، از جاهای دیدنی شوش که در نزدیکی اهواز قرار دارد نیز دیدن کنید. این بندر از سمت شمال با اهواز، از سمت غرب با شادگان، از سمت شرق با رامشیر و از شمال شرق با کورها یا شهرک آیت الله طالقانی هم‌مرز است.

بندر ماهشهر به خاطر دسترسی به منابع نفت و گاز، نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا می‌کند و همین موضوع باعث شده این بندر را یک مکان صنعتی بدانند. البته نباید اینگونه برداشت کنید که ماهشهر جاهای دیدنی کمی دارد، چراکه این شهر ساحلی تنوع خوبی از اماکن تاریخی و تفریحی را در خود جای داده است.

بندر ماهشهر در میان مهمترین بنادر ایران قرار دارد. هرکدام از نقاط گردشگری بندر ماهشهر جاذبه‌ای منحصربه‌فرد هستند که در کنار جاهای دیدنی خرمشهر و جاهای دیدنی آبادان می‌درخشد.

بهترین زمان سفر به ماهشهر

ماهشهر نیز همانند سایر شهرهای جنوبی ایران آب و هوایی بسیار گرم و شرجی دارد، برای همین فصل تابستان شرایط به سفر به این بندر چندان مناسب نیست. بندر ماهشهر تاکنون دمای ۶۹ درجه سانتی‌گراد را در فصل تابستان به خود دیده است.

از خرداد تا تیر ماه نیز بادهای بسیار تند و گرمی می‌وزد. شدت گرمای این بادها به حدی است که آن را تش باد یا باد آتشین می‌نامند؛ برای بازدید از جاهای دیدنی ماهشهر در بهترین شرایط آب و هوایی به این شهر سفر کنید.

فصل‌های پاییز و زمستان بهترین زمان سفر به بندر ماهشهر محسوب می‌شوند. در این فصول رطوبت و گرمای هوا کاهش محسوسی پیدا می‌کند و شرایط برای سفر و تفریحات دریایی مناسب‌تر از هر زمان دیگری است. بدون شک بندر ماهشهر یکی از بهترین مقاصد پاییزی داخلی به شمار می‌آید.

بهترین زمان سفر به ماهشهر

جاهای دیدنی ماهشهر

با سفر به جنوب ایران می‌توانید از جاذبه‌های ماهشهر و آبادان نیز دیدن کنید. از آنجایی که هر دوی این شهرها بندری هستند و فاصله کمی با یکدیگر دارند، عموم گردشگران در حاشیه سفر به ماشهر از جاهای دیدنی آبادان هم دیدن می‌کنند. همچنین جاهای دیدنی دزفول نیز در مسیر جنوب‌گردی شما قرار دارد.

پارک ساحلی، بنادر قدیمی،  شهر باستانی و خرابه‌های کهن و تل کارون بخش‌های کوچکی از جاهای دیدنی ماهشهر است. برای تجربه‌ای متفاوت از سفر به این شهر و گردش در اماکنی هم روایتگر تاریخ هستند و هم جاذبه‌ای تفریحی محسوب می‌شوند، ادامه این مطلب را بخوانید.

خور موسی | از تفریحات آبی تا گونه‌های جانوری

خور موسی را می‌توان هیجان‌انگیزترین نقطه بندر و از بهترین جاهای دیدنی ماهشهر نامید. این منطقه چشم‌انداز بسیار زیبایی از جزایر ماهشهر دارد و با چند ساعت اقامت در آنجا می‌توانید گونه‌های متنوع پرندگان ازجمله کفچه نوک‌، فلامینگو‌، اگرت‌ ساحلی، سلیم خرچنگ‌خوار، پرستوی کاکلی، پرستوی دریایی، پرستوی پشت دودی، گلخورک‌ها و … را ببینید. همچنین انواع ماهی مثل دلفین‌های گوژپشت نیز در دریای بندر ماهشهر وجود دارد.

جاهای دیدنی ماهشهر

وجود ۹۰ آلاچیق در حاشیه دریا، بازارچه ساحلی، جایگاه قایق سواری، شهربازی و دریاچه‌های ماسه‌ای، خور موسی در بندر ماهشهر را از نظر تفریحی کاملا پوشش داده و به تفرجگاهی ایمن و متنوع تبدیل کرده است. خور موسی آب و هوایی گرم و مرطوب دارد و پوشش گیاهی آن را عمدتا درختان نخل، گز و خار تشکیل می‌دهد. این خور در فصل بهار و تابستان فضای بهتری برای گردشگری دارد.

  • آدرس: جنوب بندر ماهشهر

پارک ساحلی خور | یک تفریح کامل در کنار دریا

اگر به‌دنبال محیطی امن برای تفریحات دریایی و قایق‌سواری و ماهیگیری هستید، می‌توانید از پارک ساحلی خور دیدن کنید. این پارک یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی ماهشهر محسوب می‌شود. این پارک ساحلی در سال ۱۳۸۸ به بهره‌برداری رسید.

پارک ساحلی خور از جاهای دیدنی ماهشهر

پارک ساحلی خور مساحتی بالغ بر ۱۰۰ هکتار دارد و با اسکله قایق‌سواری، شهربازی، دریاچه ماسه‌ای، محیط دوچرخه‌سواری، فضای پیاده‌روی، رستوران، کافی‌شاپ و فروشگاه‌های صنایع دستی و سوغات از مسافران پذیرایی می‌کند. همچنین گردشگران می‌توانند از فضایی که برای آب‌بازی و شنا تعبیه شده است نیز استفاده کنند.

  • آدرس: بندر ماهشهر، ابتدای جاده ورودی به سمت بندر امام خمینی(ره)

پارک ارم ماهشهر | طبیعت جنگلی در جنوب ایران

اگر به جنوب سفر کرده‌اید اما دلتان هوس پیاده‌روی در جنگل کرده است، می‌توانید به پارک ارم ماهشهر بروید و تجربه‌ای دلپذیر از سفر به این بندر را داشته باشید. پارک ارم با سرسبزی و تنوع پوشش گیاهی‌ای که دارد به‌عنوان یکی از متفاوت‌ترین جاهای دیدنی ماهشهر شناخته می‌شود.

این پارک امکانات رفاهی و فضای سبز خوبی ازجمله آلاچیق، محوطه قایق‌سواری، دریاچه مصنوعی، پارک پرندگان، سینمای روباز، کافه، رستوران و باغ حیوانات دارد. مساحت پارک ارم حدود ۲۰هکتار است و در هر گوشه‌ای این پارک، یک نوع به خصوص از درختان و گل‌های مختلف کاشته شده تا به فضایی دل‌انگیز و زیبا برای گردش‌های خانوادگی و دوستانه تبدیل شود.

  • آدرس: ۱۵ کیلومتری بندر ماهشهر، شهر چمران
پارک ارم ماهشهر از دیدنی های ماهشهر

تل کافرون | نخستین جاذبه ملی ماهشهر

تل کافرون یکی از مهمترین جاذبه‌های تاریخی و باستان شناسی بندر ماهشهر محسوب می‌شود که قدمتی چند هزار ساله دارد و به ثبت ملی نیز رسیده است. این تل در جنوب غربی شهر ماهشهر و در نزدیکی رودخانه کارون قرار دارد و  ارتفاع آن از سطح دریا حدود ۱۰۰ متر و مساحت آن حدود ۴۰۰ هکتار است.

در تل کافرون بقایای آثاری از دوران مختلف تاریخی ازجمله پارت‌ها، ساسانیان و اشکانیان کشف شده که از مهم‌ترین این آثار می‌توان به بقایای دیوارهای خشتی، سازه‌های سنگی، کوره‌های پخت سفال، سکه‌ها و مهرهای باستانی اشاره کرد.

تل کافرون یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی و تاریخی استان خوزستان است و سالانه گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند. این تل همچنین یکی از مهم‌ترین مراکز تحقیقاتی باستان‌شناسی ایران به شمار می‌رود و پژوهشگران زیادی در آن مشغول تحقیق و بررسی هستند.

  • آدرس: بندر ماهشهر، اتوبان آزادی، بلوار دانشجو، نزدیک مسجد دانشگاه

زیارتگاه شاهزاده حمزه | جاذبه معنوی بندر ماهشهر

یکی از بناهای زیارتگاهی بندر ماهشهر، شاهزاده حمزه نام دارد که نسب آن به امام موسی کاظم(ع) می‌رسد. طبق روایات تاریخی این امامزاده برادر امام رضا(ع) بوده است که پس از ایشان به ایران سفر کرده و در این نقطه به شهادت می‌رسند. درحال حاضر امامزاده حمزه با گنبد سبزرنگ خود به یکی از جاهای دیدنی ماهشهر تبدیل شده و از گردشگران زیادی پذیرایی می‌کند.

  • آدرس: ۲۵ کیلومتری جاده ماهشهر به هندیجان
جاذبه معنوی بندر ماهشهر

شهر باستانی آسک | سفر به اعماق تاریخ

در حین بازدید از شهر باستانی آسک در بندر ماهشهر سفری به دل تاریخ خواهید داشت. این شهر تاریخی، حدود ۵۰ هکتار مساحت دارد و آثاری متنوع از دوره‌های مختلف تاریخی را در دو بخش غربی و شرقی در خود جای داده است. قدمت این مکان به قرن چهار هجری بازمی‌گردد و در آن زمان دهستانی بزرگ محسوب می‌شد.

داخل این شهر آتشکده، قلعه‌های قدیمی، ایوان و گنبد، دفینه‌های باستانی، تابوت‌ها و گورهای قدیمی دارد که برای جهانگردان و ایرانگردان جذابیت ویژه‌ای دارد. در معبد آتشکده آسک کتیبه‌ای به خط پهلوی در بخش غربی شهر باستانی آسک قرار گرفته و در مابقی بخش‌ها نیز کتیبه‌های متعددی به چشم می‌خورد.

  • آدرس: بندر ماهشهر، جنوب شهر امیدیه

آرامگاه سید صالح ماهشهر | فرصتی برای تماشای آیین مذهبی

آرامگاه سید صالح یکی از جاذبه‌های مذهبی شهر ماهشهر است و سالانه مردم محلی و گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند و به عبادت و رازونیاز می‌پردازند. به اعتقاد برخی از قدیمیان، سید صالح از یاران باوفای امام رضا (ع) بوده که هنگام مهاجرت از عربستان به ایران شهید شده است. این آرامگاه مکانی مقدس برای شیعیان محسوب می‌شود و سالانه مراسم و آیین‌های مذهبی متعددی در آن برگزار می‌کنند.

  • آدرس: خیابان مطهری، جنب بیمارستان حاجیه
آرامگاه سید صالح ماهشهر

خرابه های آبادی ریشهر | تفریح در زمان حال و گذشته‌های دور

ریشهر یک شهر باستانی در بوشهر و نزدیکی بندر ماهشهر است که امروزه نام آن در میان دیدنی های ماهشهر می‌درخشد. طبق اشیا و کتیبه‌های کشف شده در این شهر باستانی، می‌توان گفت قدمت ریشهر به دوران عیلامی‌ها  و هزار دوم و سوم پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد.

طبق یکی از اسناد باقیمانده در کتیبه‌های ریشهر این منطقه در گذشته با نام «لیان» شناخته می‌شده و از نقاط مهم مرزی و ارتباطی میان تمدن شرق و غرب در سطح جهان به شمار می‌رفت. ساحل شنی این منطقه نیز یکی از محبوب‌ترین مکان‌های ساحلی در جنوب کشور است.

در ریشهر یک دهکده گردشگری با امکانات کامل ازجمله کافه، رستوران، آلاچیق، شترسواری، دوچرخه‌سواری وجود دارد تا مسافران لحظات خوشی را در این منطقه باستانی و تفریحی تجربه کنند.

  • آدرس: ۱۲ کیلومتری بندر بوشهر، ریشهر
آبادی ریشهر از جاذبه های ماهشهر

بندر امام خمینی | خرید ارزان در بازارهای مرزی

بندر امام خمینی در ۵ کیلومتری ماهشهر قرار دارد و یکی از بنادر مهم جنوب ایران است. در این بندر پر از بازارهای مرزی است که می‌توانید انواع اجناس مختلف را با قیمت‌های متنوعی پیدا کنید و خریدی پربار داشته باشید. تنوع محصولات موجود در بندر امام خمینی به حدی است که گاهی مسافران خرید سالانه خود را از این بندر انجام می‌دهند چراکه قیمت‌ها نسبتا پایین‌تر از شهرهای دیگر است.

  • آدرس: ۵ کیلومتری بندر ماهشهر
بندر امام خمینی در ماهشهر

بندر ماهشهر، شهری با آثار باستانی و تفریحات مدرن

بندر ماهشهر سراسر از تجربه و آرامش است. سفر به این نقطه از ایران و بازدید از جاهای دیدنی ماهشهر می‌تواند برای چند روز شما را از هیاهوی شهری رها کند. این شهر با آثار باستانی و تاریخی‌اش، جاذبه‌های منحصربه‌فردی برای علاقه‌مندان به تاریخ دارد و با وجود تفریحات آبی نیز به مقصدی هیجان‌انگیز برای ماجراجویان تبدیل شده است. اگر می‌خواهید به مقصدی متفاوت در جنوب ایران سفر کنید، کافی است با خرید بلیط هواپیما ارزان یا بلیط قطار و همچنین رزرو هتل در ماهشهر راهی این شهر شوید.

اگر به این بندر زیبا رفته‌اید، از تجربیات سفرتان به بندر ماهشهر بگویید.

سوالات متداول جاهای دیدنی بندر ماهشهر

بندر ماهشهر کجاست؟

ماهشهر در جنوب استان خوزستان قرار دارد.

قدمت بندر ماهشهر به چه دورانی بازمی‌گردد؟

بندر ماهشهر از دوران ساسانیان بازمانده است و یکی از قدیمی‌ترین بنادر خلیج‌فارس به شمار می‌رود.

جاهای دیدنی ماهشهر کجاست؟

خور موسی، پارک ساحلی خور، پارک ارم، تل کافرون، زیارتگاه شاهزاده حمزه، آرامگاه سید صالح، شهر باستانی آسک، خرابه های آبادی ریشهر، بندر امام خمینی بخشی از جاذبه‌های دیدنی ماهشهر است.

بهترین زمان سفر به ماهشهر چه زمانی است؟

بهترین زمان سفر به بندر ماهشهر فصل‌های پاییز و زمستان است. این بندر در تابستان آب و هوایی گرم و شرجی دارد.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید