اگر به هزارسال پیش برگردید و از بالای رشته کوه‌های زاگرس به سمت جنوب نگاه کنید، یک خط آبی پر رنگ می‌بینید! این خط آبی پررنگ رودخانه دز و نوار سبزی که اطرافش را گرفته شهر دزفول نام دارد. شهری که هزاران سال است در کنار رودخانه دز نفس می‌کشد، به تمدن‌های مختلف زندگی می بخشد، می‌جنگد و همچنان سبز و پابرجاست. شهر دزفول، موزه آجری ایران محسوب می‌شود، جایی که می‌توانید ردپای تاریخ را ببینید، با رازآلودترین و وهم‌انگیزترین جاذبه‌های طبیعی آشنا شوید و روی دیگری از استان خوزستان را تجربه کنید. بازدید از جاهای دیدنی دزفول به یک روز و یک مقاله خلاصه نمی‌شود، اما اگر وقتتان کم و اشتیاق‌تان زیاد است، این مقاله از مجله گردشگری فلای تودی می‌تواند به شما کمک کند.

جاذبه های تاریخی دزفول

از سربازان رومی تا حمله اعراب، از آسیاب های آبی دزفول تا اولین دانشگاه باستانی خاورمیانه، شهر دزفول می‌تواند قصه تاریخ هزاران سال ایران را برایتان بازگو کند. با دیدن جاذبه های تاریخی دزفول چیزهای زیادی درباره دوره های مختلف تاریخ ایران درک می‌کنید، از معماری‌های عجیب تعجب می‌کنید، گاهی غمگین می‌شوید و گاهی به ایران افتخار می کنید، اگر برای یک سفر به دل تاریخ آماده هستید، بازدید از جاذبه های تاریخی دزفول را از دست ندهید.  

جاهای دیدنی دزفول

بازار کهنه دزفول

قدم زدن در بازاری که ۲۰۰ سال پیش عشایر در آن دادوستد می‌کردند باید عجیب باشد. بازار قدیم دزفول جایی است که عشایر محصولات دامی و گیاهی حاصل از ییلاق و قشلاق خودشان را برای فروش به آن جا می‌آوردند. بعد از آن کم کم راسته‌های آهنگران، بزازان، خراط ها و زرگران در بازار کهنه دزفول به وجود آمد.

بازار کهنه دزفول در سال های دور کاروانسراهای زیبایی داشته، اما درحال حاضر فقط مخروبه‌هایی از آن ها باقی مانده است. اما چیزی که لذت قدم زدن در بازار را دوچندان می کند، صنایع دستی دزفول است. دیدن پیرمردهای قدیمی در حال خراطی و کرتله بافی و ورشو سازی مثل سفر به گذشته هاست. اگر روزی به بازار دزفول رفتید، سعی کنید بدون کپو یا نمدمالی از بازار بیرون نیایید. فراموش نکنید که بازار کهنه دزفول، یک مرکز خرید نیست، بلکه یکی از آثار باستانی و جاهای دیدنی دزفول محسوب می‌شود. اگر به دنبال خرید محصولات لوکس هستید این بازار به درد شما نمی خورد، این جا مرکز خرید صنایع دستی و سوغات دزفول است.

بازار کهنه دزفول از جاهای دیدنی دزفول

آدرس بازار کهنه دزفول روی نقشه گوگل:

آرامگاه یعقوب لیث صفاری

پا گذاشتن به یک گورستان قدیمی که قدمتش به بیشتر از ۱۳۰۰ سال می‌رسد، باید ترسناک باشد. ماجرا از جایی جالب‌تر می‌شود که متوجه شوید در این گورستان یک فرد  مهم دفن شده است. کسی که اگر وجود نداشت ممکن بود ما امروز چیزی از زبان فارسی ندانیم! این گورستان باستانی آرامگاه یعقوب لیث صفاری است، آرامگاهی با گنبد مخروطی و دندانه‌دار که نه تنها ترسناک نیست، بلکه به شکل ساده‌ای زیباست.

یعقوب لیث صفاری، اولین پادشاه ایرانی بود که زبان فارسی را ۲۰۰ سال بعد از حمله اعراب به ایران دوباره بازسازی کرد. او دستور داد که زبان رسمی ایرانی‌ها باید فارسی باشد. هیچ کسی حق نداشت در دربار یعقوب لیث با زبانی جز زبان فارسی حتی یک کلمه صحبت کند. یعقوب لیث صفاری کسی بود که زبان فارسی را از فراموش شدن نجات داد، شاید زنده ماندن اسمش و وجود بقعه‌اش بعد از هزارسال به عنوان یکی از جاهای دیدنی دزفول نمادی از پابرجا ماندن فرهنگ و زبان فارسی باشد.  اگر قصد بازدید از جاذبه های تاریخی دزفول را دارید، آرامگاه یعقوب لیث صفاری را فراموش نکنید.

آرامگاه یعقوب لیث صفاری از جاذبه های دزفول

آدرس آرامگاه یعقوب لیث صفاری روی نقشه گوگل:

شهر باستانی جندی شاپور

ماجرای شهر باستانی جندی شاپور به بیش از ۱۷۰۰ سال پیش برمی‌گردد، زمانی که یکی از پادشاهان قدرتمند ساسانی تصمیم گرفت یکی از بزرگترین و زیباترین شهرهای جهان را بسازد. اما چرا شاپور یکم تصمیم گرفت جندی شاپور را بسازد و این شهر چطور به یکی از تاریخ‌سازترین شهرهای ایران تبدیل شد؟

داستان از جنگ بین ایران و روم و پیروزی ایرانیان شروع می‌شود. ایرانی‌ها در این جنگ به شهر انطاکیه که یکی از زیباترین شهرهای روم بود، آسیب زیادی زدند و البته از زیبایی این شهر تعجب کردند. پس از این جنگ شاپور اول تصمیم گرفت با کمک اسرای رومی شهری به زیبایی انطاکیه روم در ایران بسازد و به این ترتیب شهر جندی شاپور با معماری سبک رومی در ایران ساخته شد. نام باستانی شهر جندی شاپور، وه اندیو شاپور بود. یعنی شهری بهتر از انطاکیه! (اندیو معادل کلمه‌ انطاکیه و وه به‌معنای بهتر است)

ایرانی‌ها ۱۷۰۰ سال پیش اولین دانشگاه خاورمیانه، یعنی دانشکده پزشکی و بیمارستان جندی شاپور را در این شهر افتتاح کردند. توسعه اقتصادی کم‌کم مهاجران را به سمت این شهر  استانی جندی شاپور کشاند و جمعیت این شهر بیشتر و بیشتر شد. جندی شاپور در زمان انوشیروان به اوج رسید. او پزشکانی را از هندوستان و یونان برای معالجه و آموزش طب به ایران آورد. به این ترتیب، کتاب های مختلفی از زبان‌های سراسر دنیا ترجمه شد، شاید تعجب کنید، اما انوشیروان دستور داد تا آثار ارسطو و افلاطون به فارسی ترجمه و در دانشگاه جندی شاپور تدریس شود.

شهر باستانی جندی شاپور از دیدنی های دزفول

چرا شهر جندی شاپور از بین رفت؟

هارون الرشید امپراطور بغداد بعد از دیدن جندی شاپور و عظمتش تصمیم گرفت بیمارستانی شبیه به جندی شاپور در بغداد بسازد. بعد از ساختن بیمارستان کم‌کم پزشکان و استادان از دانشگاه و بیمارستان جندی شاپور به بغداد رفتند و هرچه که بغداد بیشتر رونق می‌گرفت و در جهان مطرح می‌شد، شهر جندی شاپور بیشتر از رونق می‌افتاد و به تدریج این شهر رو به زوال گذاشت.

اگر روزی به دزفول سفر کردید، سری به روستای شاه آباد در نزدیک رودکارون بزنید. این روستا روی ویرانه های شهر باستانی جندی شاپور ساخته شده است. می‌توانید ویرانه‌هایی را ببینید که روزی زیباترین شهر جهان بود. شهر و دانشگاه جندی شاپور یکی از جذاب ترین جاهای دیدنی دزفول برای کسانی است که به تاریخ ایران علاقه دارند.

آدرس شهر باستانی جندی شاپور روی نقشه گوگل:

خانه‌ تاریخی تیزنو

بالا رفتن از پله های یک خانه ۳۰۰ ساله، دست کشیدن به دیوارها و بو کشیدن تاریخ تجربه عجیبی است. اما عجیب‌تر این است که وقتی به پشت‌بام خانه می‌رسید، با منظره رودخانه دز و پل قدیمی دزفول که روی آن قرار گرفته مواجه می‌شوید! شما به گذشته سفر نکرده‌اید، بلکه به خانه تیزنو دزفول رفته‌اید.

تیزنو بزرگ ترین خانه تاریخی شهر دزفول است، جایی که می‌توانید تمام نشانه‌های یک خانه قدیمی و باستانی را از نزدیک ببینید. هشتی، غلام گردش، شوادون، شبستان، آجرکاری، قوس‌های رومی و البته حیاط سنگ فرش و حوض که تصویری شبیه خانه قصه‌ها دارد. آماده هستید به شهر قصه‌ها پا بگذارید؟

خانه‌ تاریخی تیزنو از جاهای دیدنی دزفول

از در ورودی خانه تاریخی تیزنو که رد شوید به هشتی می‌رسید، هشتی یک دوازده ضلعی است که کف آن با سنگ‌های رودخانه دز سنگ فرش شده و نمای زیبایی دارد. اگر به سمت چپ هشتی نگاه کنید، بخش پذیرایی یا مهمان‌ها را می‌بینید، اگر سرتان را به سمت راست بچرخانید با راهروی اندرونی یا اتاق‌های خصوصی‌تر خانه مواجه می‌شوید. 

البته بهتر است اول به سمت حیاط بروید، جایی که کف آجرپوش، حوض و باغچه سرذوق‌تان می‌آورد. چهار پله که از حیاط بالا بروید، به طبقه همکف و ایوان خانه می‌رسید. شیشه‌های رنگی طبقه همکف و نور رنگی پاشیده شده روی دیوارها و زمین تصویری نیست که به راحتی بتوانید از آن چشم بردارید. خانه تیزنو دو زیرزمین دارد! شبستان و شوادون. زیرزمین شوادون چندین طبقه زیر زمین است و برای فرار از گرمای تابستان‌های جنوب ساخته شده است. اگر در تابستان به دیدن این خانه زیبا بروید می‌توانید تفاوت دمای شوادون با سایر قسمت های خانه را درک کنید. فراموش نکنید که خانه تیزنو یکی از جاهای گردشگری دزفول است که باید قبل از بازدید از ساعت کار و باز بودن آن مطمئن شوید.

آدرس خانه تیزنو دزفول روی نقشه گوگل:

پل قدیمی دزفول

ایستادن روی یکی از قدیمی ترین پل های جهان و نگاه کردن به رودخانه دز باید حس عجیبی داشته باشد! اما پل قدیمی دزفول وقتی برایتان جذاب‌تر می‌شود که متوجه شوید هزاران اسیر رومی آن را ساخته‌اند، پلی که محل اتصال شهر جندی شاپور  و بین النهرین بود. پلی که بیشتر از ۱۷۰۰ سال است روی رودخانه دز قرار دارند. این پل دویدن اسب‌ها و سربازهای ساسانی تا جنگ بین ایران و عراق را از نزدیک شاهد بود. اگر اسکناس های صد ریالی زمان پهلوی را از نزدیک داده باشید، با احتمال زیاد تصویر پل دزفول را روی آن ها به یاد می‌آورید. 

اما پل دزفول به جز قدمت تاریخی، معماری جالبی هم دارد. تابه‌حال اسم ساروج را شنیده‌اید؟ ساروج از ترکیب خاکستر، آهک، ماسه، نی‌های کنار رودخانه، تخم‌مرغ، موی بز و شیر درست می‌شود! پل دزفول از ساروج، آجر و سنگ درست شده است. اما اگر برایتان سوال پیش آمده که پل دزفول چطور تا امروز همچنان پابرجا مانده، باید به این نکته توجه داشته باشید که پل ساسانی دزفول در دوره‌های دیلمی، صفوی، افشار، قاجار و پهلوی مرمت و بازسازی شد. چه به تاریخ علاقه داشته باشید و چه به معماری، پل قدیم دزفول یکی از مهم ترین جاهای دیدنی دزفول برای بازدید به شمار می‌رود.

پل قدیمی دزفول

آدرس پل قدیمی دزفول روی نقشه گوگل:

حمام کرناسیون یا موزه مردم شناسی دزفول

بافت قدیمی دزفول حال‌وهوای عجیبی دارد، قدم زدن در کوچه‌پس‌کوچه‌هایش درست شبیه سفر کردن به گذشته‌های دور است. اما در شمالی‌ترین نقطه این محله یک حمام جالب وجود دارد. حمام کرناسیون یکی از بناهای دوره قاجار است و داستان‌های جالبی دارد. دالان ورودی، گرم‌خانه، سربینه و قسمت‌های جالب حمام کرناسیون که به دو بخش زنانه و مردانه تفکیک شده برای هرکسی که به تاریخ علاقه‌مند است، می‌تواند جذاب باشد.

البته حمام کرناسیون در سال ۱۳۸۵ تغییر کاربری داده و حالا به اسم موزه مردم شناسی دزفول شناخته می‌شود. جایی که می‌توانید زندگی مردم حاشیه رودخانه دز را از صدها سال پیش تا امروز درست شبیه به یک فیلم کوتاه ببینید. اگر دوست دارید با فرهنگ مردم دزفول بیشتر آشنا شوید، موزه مردم شناسی دزفول یکی از بهترین جاهای گردشگری دزفول به شمار می‌رود.

موزه مردم شناسی دزفول

آدرس حمام کرناسیون روی نقشه گوگل:

آسیاب های آبی دزفول

یک آسیاب آبی وسط رودخانه چیزی نیست که در زندگی مدرن بارها دیدنش را تجربه کنیم. آسیاب‌ های آبی و آب بند های باستانی سال‌هاست که از بین رفته‌اند، بااین‌حال شهر دزفول چند آسیاب آبی زیبا و قدیمی دارد. آسیاب‌هایی که از دوران صفوی و قاجاریه به جا مانده‌اند و اگر خوب به آن‌ها نگاه کنید می‌توانید سنگ های رودخانه و آجر را ببینید که با ظرافت منحصر به فردی در ساخت آن‌ها به کار گرفته شده است.

این آسیاب‌های عجیب در سه قسمت رودخانه دز قرار گرفته‌اند و یکی از قدیمی‌ترین و باارزش‌ترین سازه های آبی ایران هستند. اگر دوست دارید تصویری که از قصه‌های کودکی در ذهن‌تان مانده را از نزدیک ببینید، دیدن آسیاب های آبی دزفول را در فهرست جاهای گردشگری دزفول از قلم نیندازید.

جاذبه های گردشگری دزفول

آدرس آسیاب های آبی دزفول روی نقشه گوگل:

جاذبه های طبیعی دزفول

دزفول شاید سرسبزترین شهر ایران نباشد، اما مثل بیشتر شهرهای جنوب طبیعت اسرارآمیزی دارد، دره‌هایی که به رودخانه می‌رسند، غارهای آبی، قنات‌ها، تپه ماهورها و دریاچه‌های بکر! دزفول از آن شهرهایی است که باید تجربه‌اش کنید. واقعیت این است که جاذبه های طبیعی دزفول به این مقاله خلاصه نمی‌شوند، اما همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم، اگر وقت کم دارید، بد نیست این گزینه‌ها را در فهرست جاهای دیدنی دزفول اولویت قرار دهید.     

جاذبه های طبیعی دزفول

دریاچه شهیون

دریاچه شهیون دزفول شبیه به خیلی از دریاچه‌هایی که پیش از این دیده‌اید نیست. این دریاچه در قسمت‌هایی باریک و گاهی پهن می‌شود، اما بیشتر  زیبایی‌اش به خاطر جزیره‌هایی است که درست شبیه به کوه‌های سبز از دل آن بیرون زده‌اند و فضایی جادویی به آن دادند. اگر به جزیره‌های سبز بیرون زده از دل دریاچه دقت کنید، متوجه درختان کنار و بادام کوهی می‌شوید که روی آن‌ها روییده‌اند.

منطقه شهیون بافتی اسرارآمیز دارد. شهیون درست شبیه به خیلی از مناطق کوهستانی جنوب پر از تپه‌ماهورها، دره‌های آبرفتی و چشمه‌هایی است که از میان دره‌ها بیرون آمده‌اند. این‌که چنین منطقه سرسبز و زیبایی چطور در یکی از گرمترین استان‌های کشور سربرآورده علت جالبی دارد. شهیون منحصربه‌فرد است، چون از شمال به کوه های زاگرس می‌رسد و از جنوب به جلگه خوزستان راه دارد. این موضوع باعث شده تا آب و هوای این منطقه در بیشتر روزهای سال معتدل باشد.

یکی از ویژگی های عجیب دریاچه شهیون دمای متفاوت آب است. آب بعضی از قسمت های این دریاچه بسیار خنک و آب بعضی از بخش ها معتدل و حتی ولرم می‌شود. البته این یک ویژگی جادویی یا اسرارآمیز نیست. در واقع، در بعضی نقاط آب از ارتفاعات یا چشمه‌های زیر زمینی رودخانه به دریاچه می‌رسد و این باعث می‌شود دمای آب در بعضی قسمت‌ها نسبت به دمای محیط خیلی پایین‌تر باشد.

دریاچه شهیون از جاذبه های طبیعی دزفول

دریاچه شهیون فقط برای تماشا کردن نیست. این دریاچه تفریحات جالبی دارد. یکی از جذاب‌ترین تفریحات دریاچه شهیون قایق سواری است، از آنجا که این دریاچه گاهی به شدت باریک و گاهی ناگهان پهن می‌شود و جزایر زیادی درون آن وجود دارد، قایق سواری در آن یک ماجراجویی هیجان‌انگیز محسوب می‌شود. البته قبل از هرچیز باید به دو نکته مهم توجه کنید! ماهیگیری و شنا کردن در دریاچه شهیون ممنوع است. این دریاچه یکی از مهمترین اکوسیستم‌ها برای ماهی های آب شیرین را دارد و خانه خیلی از گونه های بومی آبزی است که باید از آنها مراقبت شود. علاوه بر این بهتر است از شنا در دریاچه شهیون خودداری کنید، چرا  که علاوه بر عمق متغیر آب در قسمت‌های مختلف اگر به دیواره‌های سد نزدیک شوید، توربین‌ها می‌توانند مثل گرادب شما را در خود بکشند! دریاچه شهیون یکی از جاهای معروف دزفول برای کمپینگ، گردش در طبیعت و البته لذت بردن از تفریحات آبی است.

آدرس دریاچه شهیون دزفول روی نقشه گوگل:

دره چال کندی

طبیعت دره چال کندی درست شبیه به این است که نقاشی‌های کودکانه واقعی شده باشد! جایی که رودخانه، کوه، نور خورشید و چمن‌های سبز همه به پررنگ‌ترین و شادترین شکل ممکن کنار هم قرار گرفته‌اند. چال کندی یا چم سبز دزفول جایی  است که صخره‌ها با رودخانه دز تلاقی پیدا کرده‌اند. تلاقی کوه و رودخانه یکی از زیباترین دره‌ها و مناظر دزفول را می‌سازد. دره‌ای که یک نهر کوچک از میان آن می‌گذرد و اطرافش با علفزارهای سبز پوشیده می‌شود. چال کندی همیشه از سایر جاهای معروف دزفول خنک‌تر و البته ساکت‌تر است؛ درست شبیه به این که به یک استخر طبیعی و خصوصی آمده باشید. اما به جز رودخانه، صخره‌های عجیب این منطقه هم توجه‌تان را جلب می‌کند.

دره چال کندی دزفول

صخره‌های چال کندی شبیه باقی صخره‌هایی که تا امروز دیده‌اید نیستند. رسوب آبرفتی رودخانه و رطوبت زیاد هوا شکل‌های جالبی به این صخره ها داده است. اما علفزارهای سبز، پونه‌های وحشی و درختان بید که در میان چمن‌های بلند سر بیرون آورده‌اند، روی دیگری از چال کندی است که نباید دیدنش را از دست بدهید.

البته چم سبز یا چال کندی فقط برای تماشا نیست. این منطقه یکی از بهترین جاهای دیدنی دزفول برای ماهیگیری است. تصویر کنید که روی یک صخره نشسته‌اید و در حالی که نسیم خنک از رودخانه و علفزارهای سبز به موهایتان می‌خورد در حال ماهیگیری هستید. شنا و آبتنی در چال کندی و میان کت های دزفول هم تفریح جذابی است، اگر شناگر ماهری باشید و ایمنی را رعایت کنید، پریدن از بالای صخره ها در آب خنک چال کندی هیجان زیادی دارد. اگر با تور به دزفول رفته باشید شاید بتوانید قایق سواری در چال کندی را نیز تجربه کنید.

آدرس دره چال کندی دزفول روی نقشه گوگل:

کول خرسون

کول خرسون درست شبیه به یک سینمای چند بعدی با جلوه‌های ویژه است. در این مکان شما نمی‌توانید فرق واقعیت و خیال را تشخیص بدهید! دیوارهایی بلند که هرچه نزدیک می‌روید به هم نزدیک‌تر می‌شوند، تا جایی که به هم می‌رسند و دیگر نمی‌توان آسمان را دید.

اگر سرتان را بالا بگیرید با شاخه‌ها و تنه‌هایی مواجه می‌شوید که بین دو دیوار گیر و معلق هستند. چشمه‌های طبیعی از دل دیوارها می‌جوشد و زیر پایتان، شن، ماسه و نهر کوچکی از آب وجود دارد. اما این یک جلوه ویژه نیست، شما قهرمان یک فیلم تخیلی نیستید. این جا کول خرسون است، یکی از بهترین مقاصد ماجراجویی دزفول!

برای رفتن به دره کول خرسان هیچ تابلویی وجود ندارد. نشانه نزدیک شدن به دهانه دره کول خرسون گیاه پرسیاوشان است. با دیدن انبوه گیاهان پر سیاوشان می‌توانید مطمئن شوید که به دهانه دره کول خرسون نزدیک شده‌اید و قرار است یکی از بهترین ماجراجویی‌های زندگیتان را تجربه کنید. فقط باید کمی در سکوت این دره قدم بزنید تا متوجه صدای پرنده‌ها بشوید که در دالان و بین نیزارها و درختان بید می‌پیچد و بازتاب عجیبی پیدا می‌کند. اگر خوب به نیزارهای برآمده از گوشه و کنار این دره نگاه کنید، می‌توانید درختان انگور، پسته وحشی، انجیر و سدر را ببینید.

کول خرسون

بعد از کمی قدم زدن در دره شما به یک دوراهی می رسید و باید به سمت راست بپیچید. بعد از این دو راهی وارد قسمت وهم‌انگیزتری می‌شوید و پس از حدود ۴ ساعت با شنیدن صدای رودخانه و کوبیده شدن آب به دیواره‌های دره متوجه می‌شوید که به انتهای دره و رودخانه دز نزدیک شدید. اگر شنا بلد نیستید یا آمادگی جسمی زیادی ندارید با بالا آمدن سطح آب بهتر است که برگردید، چرا که در انتهای دره سطح آب بالا می‌آید و باید در آن شنا کنید. شما در نهایت به رودخانه دز می‌رسید! البته این به معنای انتهای هیجان و ترس کول خرسان نیست.

تندآب و گرداب‌ها از همین نقطه شروع می‌شود و نه تنها خطر کمتر نمی‌شود، بلکه همه چیز خطرناک‌تر می‌شود. اگر شناگر حرفه‌ای نیستید و تجهیزات کافی ندارید، بهتر است مسیر را ادامه ندهید! اما اگر بتوانید از رودخانه عبور کنید، با ۳٫۵ کیلومتر پیاده‌روی به شهر دزفول می‌رسید. کول خرسان از آن جاهای دیدنی دزفول است که اگر تجربه کافی طبیعت گردی و آمادگی جسمانی نداشته باشید، ممکن است کمی ناامن یا خطرناک باشد، به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم قبل از رفتن به این محل تمامی جوانب را بررسی کنید.

آدرس کول خرسان دزفول روی نقشه گوگل:

دره توبیرون

دره توبیرون را می‌شود از اسمش شناخت! توبیرون به زبان محلی دزفول به معنای جایی است گرما را از تن بیرون می‌برد. برای داشتن تصویر ذهنی بهتر از این دره رویایی، تصور کنید بین دو صخره سنگی احاطه شده‌اید و آسمان بالای سرتان پیداست. اگرچه آفتاب می‌تابد اما سایه‌ی دیوار‌های سنگی، دره و شن‌های کف آن را خنک نگه داشته است. درختان انگور و انجیر هر چند متر از لابلای صخره‌ها بیرون زده‌اند و صدای آبشار داخل دره پیچیده است.

اگر فصل زمستان به دره توبیرون بروید می‌توانید سنگ‌های رسوبی و کنگلومرا را ببینید و اگر تابستان به این دره سفر کنید با رودخانه کوچکی در کف دره مواجه می‌شوید که از جمع شدن سفره‌های آب زیرزمینی تشکیل شده و خانه ماهی‌های ریز است. دره توبیرون از آن جاهای معروف دزفول است که مردم نه تنها از شهر دزفول بلکه سراسر خوزستان برای فرار از گرمای تابستان به آن پناه می‌برند. اگر روزی گذرتان به این شهر افتاد، بازدید از این محل خوش آب و هوا را فراموش نکنید.

دره توبیرون از بهترین جاهای دیدنی دزفول

آدرس دره توبیرون روی نقشه گوگل:

تفریحگاه ساحلی دز (علی کله)

علی کله معروف ترین جای دیدنی دزفول است. هر فصلی از سال که به این تفریحگاه بروید، حداقل دو یا سه چادر تفریحی، نور آتش کمپ‌ها و صدای آب بازی را می‌شنوید. البته علی کله دزفول در تابستان بیشتر از همیشه طرفدار دارد. هوای گرم خوزستان در این فصل مردم را از بیشتر نقاط استان به این منطقه می‌آورد. یک ساحل خنک و نزدیک به شهر که امکانات رفاهی کامل دارد.

اگر روزی به دزفول سفر کردید سعی کنید چند ساعتی را در کنار ساحل رودخانه دز سپری کنید. رودخانه دز بیشتر از هزار سال است که در تاریخ ایران و زندگی مردم نقش مهمی ایفا کرده و می‌توان گفت که فرزند بر حق رشته کوه‌های زاگرس محسوب می‌شود. رودخانه دز، سد‌ها ساحل‌ها و پل‌های تاریخی‌اش از آن دسته جاهای دیدنی دزفول به شمار می‌رود که نباید دیدن آن را از دست داد.

بهترین جاهای دیدنی دزفول

آدرس علی کله دزفول روی نقشه گوگل:

پارک جنگلی و آبشار شقایق

اگر ۳۷ کیلومتر از شهر دزفول به سمت سردشت حرکت کنید، به یکی از بکرترین پارک های جنگلی دزفول می‌رسید. جایی که می‌توانید دور از هیاهو چند ساعتی را در طبیعت بکر دزفول سپری کنید و از همه مهم‌تر به صدای آبشار گوش بدهید. آبشار شقایق دزفول در میان پارک بکر جنگلی، زیبایی و حس آرامش این پارک را چند برابر کرده است. اگر دوست دارید کوه نوردی سبک، قدم زدن لابه‌لای درختان و تماشای آبشار را در سکوتی بکر تجربه کنید، پارک جنگلی شقایق یکی از بهترین جاهای دیدنی دزفول محسوب می‌شود.

البته شهر دزفول پارک‌های جنگلی زیادی دارد که بهترین محل برای گذراندن وقت و لذت بردن با خانواده است. اگر به دنبال پارک جنگلی در دزفول هستید، بازید از پارک جنگلی لاله دزفول، پارک جنگلی میلاد دزفول، پارک ساحلی رعنا دزفول و پارک جنگلی و آبشار شقایق را در فهرست جاهای دیدنی این شهر قرار دهید.

معروف ترین جاهای دیدنی دزفول

آدرس پارک جنگلی شقایق روی نقشه گوگل:

جنگل دز

وقتی اسم خوزستان به میان می‌آید، همه مردم ناخودآگاه به نخلستان، رودخانه‌های پرآب و آب‌وهوای گرم فکر می‌کنند. کسی انتظار ندارد که در یک استان گرمسیری با جنگلی انبوه مواجه شود، اما شهر دزفول تمام تصورات شما را تغییر می دهد. جنگل دز با گونه‌های  کمیاب و متنوع زیست محیطی یکی از زیباترین جاهای گردشگری دزفول است. این منطقه حفاظت شده درست شبیه به یک نوار سبز در دو طرف رودخانه دز قرار دارد. انبوه درختان پده و درختچه‌های تمشک و کهور تصویری خواهد بود که در کمتر نقطه‌ای از استان خوزستان می‌توانید ببینید. اگر به دنبال یکی از متفاوت ترین جاهای دیدنی دزفول هستید، جنگل دز را از دست ندهید.

جنگل دز در دزفول

آدرس پارک جنگلی دز روی نقشه گوگل:

دزفول، محل تلاقی کوه و نخلستان است

دزفول از آن شهرهایی است که باید به آن سفر کرد، در میان طبیعت بکر و وهم‌انگیزش قدم زد، به آثار تاریخی‌اش که بیشتر از هزار سال قدمت دارند، خیره شد و به تک‌تک جزئیاتشان دقت کرد. دزفول شبیه باقی شهرهای جنوبی نیست و شباهتی با شهرهای مرکزی ندارد. این شهر نقطه تلاقی کوه‌های زاگرس با نخلستان‌های خوزستان است. شهری که آبشارهای لرستان را به رودخانه‌های پرآب خوزستان وصل می‌کند. دزفول حاصل ترکیب جلگه خوزستان و رشته کوه‌های زاگرس است. همین موضوع طبیعت این شهر را از سایر شهرهای استان خوزستان متفاوت می‌کند. اگر روزی به این شهر سفر کردید، بازدید از جاهای دیدنی دزفول را فقط به جاذبه های تاریخی یا جاذبه های طبیعی محدود نکنید. این شهر تلفیقی از تایخ هزاران ساله و طبیعت بکر است، برای درک بهتر نگین خوزستان باید دزفول را با تمام جزئیاتش مشاهده کرد.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی دزفول

بهترین زمان سفر به دزفول چه فصلی است؟

شهر دزفول جزو شهرهای جنوبی ایران به حساب می‌آید و تابستان‌های گرمی دارد. به همین دلیل اواسط پاییز تا اواسط بهار بهترین زمان سفر به این شهر محسوب می‌شود. توجه داشته باشید که در روزهای سرد زمستانی دمای بعضی از جاهای دیدنی دزفول ممکن است سردتر از حد انتظار شما از یک شهر جنوبی باشد.

دزفول در کدام استان است؟

شهر دزفول در شمال استان خوزستان و در حاشیه رودخانه دز قرار دارد.

بهترین اقامتگاه دزفول کدام است؟

باتوجه به توریستی بودن این شهر، شما برای رزرو هتل دزفول یا پیدا کردن اقامتگاه در دزفول با مشکل مواجه نخواهید شد، برای اطمینان بیشتر کافی است سری به سایت فلای تودی بزنید.

شهر باستانی جندی شاپور چند سال قدمت دارد؟

شهر باستانی جندی شاپور در زمان امپراطوری ساسانی ساخته شده و بیش از ۱۷ قرن یا ۱۷۰۰ سال قدمت دارد.

شهر باستانی چغامیش چقدر قدمت دارد؟

شهر باستانی چغامیش یکی از قدیمی ترین شهرهای جهان است. ساخت این شهر به زمان پیش از اختراع خط بازمی‌گردد و حدود ۵۰ قرن پیش از میلاد بازمی‌گردد.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید