عجیب‌ ترین مرزهای جهان را بشناسید

6
15795
آشنایی با عجیب‌ترین مرزهای جهان
آشنایی با عجیب‌ترین مرزهای جهان

آشنایی با عجیب‌ترین مرزهای جهان

دنیا سرشار از ویژگی‌ها و جاذبه‌های عجیب و غریب است. در واقع مرزها تعیین کننده‌ی حد و حدود کشورها هستند، اما هر مرزی می‌تواند داستان منحصربفرد خودش را داشته باشد. گاهی مرزها از خطی باریک فراتر می‌روند و می‌توانند تبدیل به مکانی امیدوارکننده شوند. برخی معتقدند مرزها اختلافاتی میان ملل مختلف ایجاد می‌کنند، در عین‌حال مرزهایی در جهان وجود دارند که عامل نزدیکی دو فرهنگ می‌شوند. در واقع مرزها بخشی اجتناب ناپذیر از چشم انداز جهانی هستند. در این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی قصد داریم تا عجیب‌ ترین مرزهای جهان را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

مرز هلند – بلژیک

بلژیک 1

اگر به شهر کوچک اروپایی بارل قدم بگذارید، بر روی زمین علامت‌هایی با حروف B و L توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. در واقع دو شهر در مرز کشور هلند و بلژیک قرار گرفته‌اند که به صورت عجیبی با یکدیگر پیوند خورده‌اند. منطقه‌ی بلژیک با نام بارل هرتوگ (Baarle-Hertog) و منطقه‌ی هلند با نام بارل نسو (Baarle-Nassau)  مشخص شده‌اند. در واقع این دو منطقه در یک شهر قرار دارند. از این رو دو کشور بلژیک و هلند توافق کرده‌اند که برای نظم بخشیدن به امور، مرزهای خود را با نصب صلیب‌های سفید رنگ در پیاده‌ رو‌های این دوشهر مشخص کنند. صلیب‌های سفید رنگ را می‌توانید حتی در داخل خانه‌ها، پارک‌ها و کافه‌هایی که در میان این مرز قرار گرفته‌اند هم ببینید. جالب است بدانید که مرزبندی میان دو کشور هلند و بلژیک، در قرون وسطی به تصویب رسیده است و در حال حاضر به یکی از عجیب‌ ترین مرزهای جهان تبدیل شده است.

مرز روسیه – آمریکا

دیاموند 1

آیا می‌دانید ایالات متحده آمریکا و روسیه فقط چند مایل از یکدیگر فاصله دارند؟ یک جفت جزیره سنگی در وسط تنگه برینگ به نام جزایر دیومد وجود دارد. این جزایر توسط خط تاریخ بین المللی از هم جدا شده اند که مرز ایالات متحده و روسیه را مشخص می‌کنند. بیگ دایمید (Big Diomede) بخشی از روسیه و (لیتل دایمید Little Diomede) متعلق به ایالات متحده آمریکا است. از آنجا که بیگ دایمید (Big Diomede) به دلیل خط بین المللی زمان ۲۳ ساعت از همتای روسی خود جلوتر است. اغلب این دو جزیره، به ترتیب جزیره فردا و جزیره دیروز نامیده می‌شوند و این دو جزیره به یکی از جالب‌ترین و عجیب‌ ترین مرزهای جهان تبدیل شده‌اند. نزدیک به ۳۰۰۰ هزار سال پیش اسکیموها در این جزایر زندگی می‌کردند. امروزه هیچ جمعیت دائمی در این مناطق زندگی نمی‌کنند.

مرز زامبیا – زیمباوه

زیمباوه 1

رودخانه زامبزی یکی از جالب‌ترین و عجیب‌ ترین مرزهای جهان محسوب می‌شود. این رودخانه، مرزی طبیعی بین زامبیا و زیمبابوه ایجاد می‌کند. این خط مرزی طبیعی را، تنها مرز چهارگانه جهان می‌توان دانست. بعبارتی مرزهای بوتسوانا، نامیبیا، زامبیا و زیمبابوه همه در یک مکان با یکدیگر دیدار می‌کنند. برای عبور از زامبیا به زیمبابوه، باید از پل آبشارهای ویکتوریا عبور کرد. از روی پل می توان هر دو کشور را نظاره کرد. در نیمه راه پل، مرز زامبیا قرار دارد. درواقع از زیمباوه تا زامیبا ده دقیقه راه است.

مرز آرژانتین، برزیل و پاراگوئه

برزیل 1

منطقه‌ی فازدو ایگویسو (Foz do Iguaçu) جایی است که برزیل، پاراگوئه و آرژانتین مرزی سه گانه تشکیل می‌دهند و یکی از عجیب‌ ترین مرزهای جهان را به وجود می‌آورند. در این منطقه سه کشور، مرزی مشترک دارند که از همگرایی طبیعی دو رودخانه به نام‌های پارانا و ایگوازو تشکیل شده است. این مرز سه‌گانه جزو مهمترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه به شمار می‌آیند. گردشگران می‌توانند از پل بین المللی تنکریدو نافیس (Tancredo Naves) بازدید کنند. این پل، شهر آرژانتین ورتو ایگواسو (Puerto Iguazú) و همتای برزیلی آن فازدو ایگویسو (Foz do Iguaçu)  را به هم متصل می‌کند. اتصال این دو کشور با یکدیگر باعث ایجاد تغییراتی در برنامه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این کشورها شده است. این کشورها برای نشان دادن همگرایی که در مرزها دارند، ستونی سنگی برپا کرده‌اند که با رنگ‌های ملی آن را نقاشی کردند.

مرز اسپانیا – پرتغال

مرز پرتغال 1

مرز بین اسپانیا و پرتغال که یکی از قدیمی‌ترین و طولانی‌ترین مرزهای اروپا است، “نوار” نامیده می شود. اگرچه این مرز زمانی اهمیت زیادی داشت، اما توافق نامه شینگن در سال ۱۹۸۵ تمام مرزهای داخلی اروپا را از بین برد و این منطقه را به منطقه‌ای بدون گذرنامه تبدیل کرد. این مرز، باعث ایجاد جدایی زبانی میان دو کشور شد. تور مرزی در اسپانیا و پرتغال بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده است. زیرا فرصتی برای مقایسه و تضاد این دو فرهنگ فراهم می‌کند. با بازدید از این کشورها به خوبی می‌توان تاثیر کشمکش‌های سیاسی و مذاکراتی که بر روی مرزبندی انجام شده را بر روی جامعه امروزی دید.

مرز لهستان – اوکراین

اکراینmain

غالبا مرزهای بین‌المللی، چیزی فراتر از تابلویی برای خوش آمدگویی و دفتر گمرکی نیستند. اما این امر برای مرز بین لهستان و اوکراین بسیار متفاوت است. بر روی زمین‌های کشاوزی این دو کشور شکل دو ماهی بزرگ دیده می‌شود. نیمی از بدن این ماهی‌ها در یک طرف مرز و نیمی دیگر در طرف دیگر مرز کشیده شده است. این دوماهی که در جهت‌های متضاد باهم ترسیم شده‌اند مرز عجیب و غریب لهستان و اوکراین را تشکیل داده‌اند. این تصویر توسط هنرمند لهستانی یاروسلاو کوژارا (Jaroslaw Koziara) خلق شده است. دم یک ماهی در سرزمین لهستان و سر آن در اوکراین است و ماهی دوم نیز برعکس ماهی اول کشیده شده است. این تصویر، وحدت بین کشورها را نشان می‌دهد. همچنین تصویر ماهی از کاشت ۲۳ بذر متفاوت ایجاد شده است. بنابراین ماهی‌های میان دو مرز، نمادی از تنوع محصول در کشاورزی نیز هستند.

مرز آمریکا – کانادا

کانادا 1

یکی از عجیب‌ترین و جذاب‌ترین مرزهای جهان را آمریکا و کانادا دارند. چرا که مرز این دو کشور از وسط کتابخانه‌ای کوچک به نام هاسکل عبور می‌کند. ورودی مراجعان به کتابخانه از سمت ایالت متحده‌ی آمریکا است. مراجعان کانادایی می‌توانند از ورودی آمریکا بدون نیاز به پاسپورت وارد کتابخانه شوند. مرز بین این دو کشور توسط خطی باریک و مشکی بر روی زمین کتابخانه کشیده شده است.

کتابخانه‌ی هاسکل در شرایط‌ حساس سیاسی و اجتماعی، تنها محل عاری از نظارت بین‌المللی محسوب می‌شود. به عبارتی این کتابخانه به عنوان مکانی برای دیدارهای بین المللی عمل می‌کند. این بنا در دو کشور جزو آثار تاریخی ثبت شده است. این کتابخانه‌ی رایگان هدیه‌ای از مارتا استوارت هاسکل و پسرش هوراس “استوارت” هاسکل بود. از آنجایی که هاسکل‌ها می‌خواستند کانادایی‌ها و آمریکایی‌ها دسترسی مساوی به کتابخانه و خانه اپرا داشته باشند، بنابراین آنها ساخت و ساز در مرز را انتخاب کردند. ساخت و ساز این کتابخانه در سال ۱۹۰۱ آغاز شد و خانه اپرا در سال ۱۹۰۴ و کتابخانه در سال ۱۹۰۵ افتتاح شد.

مرز واتیکان – رم

واتیکان 1

واتیکان کشوری مستقل است که توسط شهر رم ایتالیا احاطه شده است. واتیکان هر ساله بازدیدکنندگان بسیاری را به خود جذب می‌کند. گذرگاه مرزی از ایتالیا به ایالت واتیکان باید یکی از جالبترین نقاط برای سفر باشد. چرا که علی‌رغم عبور از کشور جدید، شما اساساً هنوز در همان شهر هستید!

شهر واتیکان یکی از معدود کشورهای جهان است که فرودگاه یا بندر دریایی ندارد، بنابراین تنها راه ورود به این کشور خشکی است. به لطف ایستگاه سنت پیتر (St. Peter’s)، واتیکان ۳۰۰ متر خط قطار دارد. از خط قطار بیشتر برای حمل بار و افراد مشهوری مانند پاپ استفاده می شود بنابراین بعید است بتوانید با قطار از مرز عبور کنید. با کمال تعجب، هیچ اتوبوس عمومی یا خط مترو که از مرز عبور کند وجود ندارد، در حالی که اتومبیل ها و اتوبوس های مسافرتی وارد ایالت واتیکان می شوند، به احتمال زیاد باید با پای پیاده از مرز عبور کنید.برای عبور از مرز، کافی است به میدان سنت پیتر که در ایالت واتیکان است بروید. شما اکنون ایتالیا را ترک کرده اید و رسما در ایالت واتیکان هستید.

6 نظرات

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید