اگر با شنیدن نام آبشار، تنها تصویری از آبشار نیاگارا در ذهن‌تان نقش می‌بندد، باید به شما بگوییم که برای تماشا زیباترین و جذاب ترین آنها، تنها کافی است سفری به شهر زیبای لرستان داشته باشید. لرستان یکی از استان های مرکزی ایران به شمار می‌آید که با قدمت تاریخی، جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی در صدر یکی از بکرترین مقاصد داخلی دارد. پس پیش از اینکه کوله بار سفرتان را ببندید، در این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی همراه ما باشید تا با جاهای دیدنی لرستان آشنا شوید.

معرفی لرستان | شهری با جاذبه های گردشگری پنهان

پیش از معرفی جاذبه‌های گردشگری لرستان، خوب است کمی با تاریخ و قصه لرستان آشنا شوید. آثار باستانی و کاوش‌های انجام شده روی لرستان، نشان از قدمت این شهر در دوره‌های پیش از تاریخ، ایران باستان و دوره اسلامی می‌دهد. پهناوری و موقعیت جغرافیایی لرستان به گونه‌ای است که شما در هر بخش این شهر، از دیدن زیبایی‌های آن، حیرت زده خواهید شد.

لرستان شهری به وسعت یک تاریخ با جاذبه های گردشگری پنهان

بهترین زمان برای سفر به لرستان

پیش از سفر، خوب است کمی با آب و هوای لرستان آشنا شوید. تنوع اقلیم لرستان باعث می‌شود تا شما در این شهر، هر چهار فصل را تجربه کنید. شمال لرستان، سرد و برفی و بخش جنوبی آن، آب و هوایی معتدل و بارانی دارد. جالب است بدانید لرستان، پس از گیلان و مازندران، رتبه سوم بارندگی و بارش باران را در کشور به خود اختصاص می‌دهد.

بهترین زمان برای سفر به لرستان

 همانطور که طبیعت در بهار، در زیباترین حالت خود است، لرستان هم در دیدنی ترین زمان خود قرار دارد. از این رو بهار، مخصوصا اردیبهشت، بهترین زمان سفر به لرستان به حساب می‌آید.

abadan جاهای دیدنی آبادان

جاذبه های طبیعی لرستان

اقلیم متنوع لرستان موجب شده تا طبیعت زیبای این شهر، در بکرترین حالت خود باشد. از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب لرستان شما می‌توانید از جاذبه های طبیعی لرستان بازدید کنید. در ادامه قصد داریم بهترین جاهای دیدنی لرستان را به شما معرفی کنیم.

آبشار بیشه | محصور در میان جنگل های بلوط

حتما عکس های زیبا آبشار بیشه را دیده‌اید و یا وصف این آبشار بلند را شنیده‌اید. آبشار بیشه یکی از زیباترین آبشارهای لرستان به حساب می‌آید که در دامنه کوه‌های زاگرس قرار دارد و یکی از جاهای دیدنی ایران محسوب می شود. فاصله این آبشار تا خرم آباد حدود ۶۵ کیلومتر است که به دلیل قرارگیری در مسیر راه آهن تهران جنوب و دسترسی راحت آن، از محبوبیت بالایی در میان گردشگران برخوردار است. ارتفاع آبشار به ۴۸۰ متر می‌رسد که به دریاچه‌ای به طول ۱۰ متر می‌پیوندد و در نهایت به رود سزار می‌ریزد.

آبشار بیشه | محصور در میان جنگل های بلوط

زیبایی آبشار بیشه رود زمانی به اوج می‌رسد که با جنگل های بلوط می‌آمیزد و صدایی طنین اندازی در محیط جاری می‌کند. سرسبزی محیط اطراف آبشار، این منطقه را به یکی جاهای دیدنی لرستان در بهار تبدیل کرده است. در اطراف آبشار بیشه، امکانات رفاهی نظیر چادرهای اسکان، پارکینگ، سرویس بهداشتی و سایر امکانات موجب شده تا گردشگران بتوانند از بودن در این منطقه لذت ببرند. همچنین پس از تماشای آبشار، پیشنهاد می‌کنیم سری هم به روستای بیشه بزنید و معاشرت با مردم مهمان نواز روستا، لذت ببرید.

دره خزینه | گرند کانیون ایران!

دره خزینه، به دلیل سال‌ها فرسایش طبیعت در این منطقه به وجود آمده است. دره خزینه یکی از شگفت انگیزترین دیدنی های استان لرستان به حساب می‌آید که رودخانه سیمره از میان پیچ و خم این دره می‌گذرد و تصویری فوق العاده از طبیعت را به نمایش می‌گذارد. برای بازدید از دره خزینه باید از شهرستان پلدختر به سمت اندیمشک راه افتاده و پس از پیمودن مسافتی ۴۷ کیلومتر به روستای خزینه می‌رسید.

دره خزینه | گرند کانیون ایران

در کنار روستای خزینه به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما سری هم به پل معلق دره خزینه و پیچ نعل اسبی بزنید. قدمت دره خزینه را می‌توان از فرسایش لایه لایه سنگ‌ها، در طول سالیان دراز حدس زد. این منطقه بهترین مقصد برای دوستداران طبیعت ، کوهنوردان و سنگ نوردان به حساب می‌آید. در بهار و اوایل پاییز که تابش خورشید مایل است، بهترین زمان بازدید از دره خزیه به شمار می‌آید.

دریاچه کیو | گوشه ای از طبیعت در دل شهر

دریاچه کیو را به دلیل آب تیره و کبود رنگ آن، کیو نام گذاری کردند. این دریاچه سال‌ها پیش، محل جوشش چشمه کیو بوده که پس از همت شهردار وقت، طراحی برای بهبود و نوسازی دریاچه کیو انجام شد که آن را امروزه به یکی از جاهای دیدنی لرستان تبدیل کرده است. در کنار دریاچه کیو، می‌توانید از تفریحات دریاچه نظیر قایق موتوری و پدالی، شهربازی، پیک نیک و پیاده روی لذت ببرید. برای اقامت در نزدیکی دریاچه کیو، پیشنهاد می‌کنیم چند روزی در هتل جهانگردی سراب کیو اقامت داشته باشید و از منظره بی‌نظیر آن لذت ببرید.

دریاچه کیو | گوشه ای از طبیعت در دل شهر

دشت لاله‌های واژگون الیگودرز | تماشای متفاوت طبیعت

اگر وصف دشت لاله های واژگون را شنیده‌اید؟ کافی است سری به الیگودرز لرستان بزنید. این لاله‌های واژگون هر ساله از اوایل اردیبهشت ماه، دشت های زاگرس را زیباتر از همیشه می‌کنند. برای بازدید از دشت لاله واژگون در لرستان، باید حدود ۳۵ کیلومتر به سمت جنوب شرقی، جاده شول آباد بروید تا به بزرگترین دشت لاله واژگون برسید.

دشت لاله‌های واژگون الیگودرز

تنگه شیرز | قدیمی ترین موزه طبیعی زمین

در ۵۰ کیلومتری کوهدشت، حاشیه رودخانه سیمره، تنگه‌ای شگفت انگیز قرار دارد که در فهرست آثار ملی نیز ثبت شده است. در میان لایه‌های دره شیرز می‌توانید آثار به جامانده از زندگی چند هزار ساله انسان‌ها را مشاهده کنید. از عجایب دره شیرز می‌توان به صخره‌ های رسوبی، آبشارها و رودخانه‌ها و حتی ماهیان قزل آلای شناور در این آب‌ها اشاره کرد. البته از آب و هوای مطبوع و سرسبزی طبیعت این تنگه نیز، نباید غافل شد.

تنگه شیرز | قدیمی ترین موزه طبیعی زمین

دره شیرز را تا انتها که بروید، به غار خدا دره شیرز که مردم محلی به آن، پل خدا دره شیرز می‌گویند، می‌رسید. در دل این غار ۱۵۰ متری، رودخانه‌ای جاری است که به دلیل نرسیدن نور آفتاب، آبی به سردی یخ دارد. اگر قصد پیاده روی در این غار را دارید، بهتر است حتما مجهز و سبک سفر کنید.

دریاچه گهر | صید قزل آلا در لرستان

دریاچه گهر یکی دیگر از جذاب ترین جاهای دیدنی لرستان به حساب می‌آید که به دلیل آب زلال و شفافی که دارد، از محبوبیت بالایی میان گردشگران برخوردار است. این دریاچه شیرین در میان مناطق کوهستانی اشترانکوه محصور شده و طبیعت بکر آن موجب شده تا همچون نگینی در میان طبیعت استان لرستان بدرخشد. جالب است بدانید ماهی های قزل آلایی که در این دریاچه زندگی می‌کنند فرصت خوبی را برای ماهیگیران فراهم می‌کنند.

دریاچه گهر | صید قزل آلا در لرستان

به دلیل موقعیت دریاچه در میان کوه‌های اشترانکوه، گردشگران برای رسیدن به دریاچه گهر باید با تجهیزات کافی راهی یک کوهنوردی و پیاده روی شوند. دریاچه گهر از خرم آباد حدود ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد که می‌توانید از طریق دورود خود را به این دریاچه زیبا برسانید.

تنگه هلت | تنگه ای افسانه ای در لرستان

در اثر فرسایش های آبی طی سالیان دراز، تنگه هلت تشکیل شده است. این دره تا چند سال پیش زیر آب قرار داشت، اما براثر سیلاب‌ها، مسیر ورودی برای بازدید از اتگه هلت باز شد. طول این دره به حدود چهار کیلومتر می‌رسد که پیمایش آن حدود ۱٫۵ تا ۲ ساعت طول می‌کشد. برای بازدید از این تنگه سحرانگیز ،باید ۹۰ کیلومتری به سمت آزاد راه زال به سمت اندیمشک بروید. اواخر پاییز تابستان تا پاییز، بهترین زمان سفر به تنگه هلت محسوب می‌شود.

تنگه هلت | تنگه ای افسانه ای در لرستان

آبشار سفید | عروس آبشارهای ایران

در شرق استان لرستان، آبشاری با ارتفاع ۷۰ متر، قد کشیده که به عروس آبشارهای ایران شهرت دارد. در منطقه کوهستان زاگرس الیگودرز، بر اثر فرسایش‌های آبی در طی سالیان دراز، آبشار سفید، از میان کوه‌های دامنه اشترانکوه سر بیرون آورده است که از رودخانه کوه کازینستان سرچشمه گرفته و در نهایت به رودخانه دز می‌رسد. علت نامگذاری آبشار آب سفید، به دلیل ترکیب هوا با آب و برخوردشان به سنگ‌ها، حباب‌های سفیدی تشکیل شده که رنگ سفید این حباب‌ها موجب شده تا به آبشار سفید شهرت پیدا کند. تابستان که هوا متعادل تر شده و رودها و آبشارها از همیشه پرآب‌تر هستند، بهترین فصل سفر به آبشار آب سفید به حساب می‌آید.

آبشار سفید | عروس آبشارهای ایران

مخمل کوه | شگفتی طبیعت لرستان

مخمل کوه‌ حاصل چین خوردگی آخرین دوره زمین شناسی، سنوزوئیک یا نوزیستی است که با ارتفاع ۱۹۰۰ کتری، بخشی از رشته‌ کوه‌های شرق زاگرس را تشکیل می‌دهد. آنچه مخمل کوه‌ را از سایر کوه ها متمایز می‌کند، وجود گلسنگ هایی‌ است که با تابش آفتاب و در هر فصل، رنگی متفاوت به خود می‌گیرند. بکر بودن و تمیز بودن این منطقه را می‌توان به وجود همین گلسنگ‌ها نسبت داد.

مخمل کوه | شگفتی ساز طبیعت لرستان

علاوه بر تماشای اقتدار مخمل کوه، می‌توانید پارک جنگلی اطراف مخمل کوه لذت ببرید و تنگه تاریخی شبیخون و آبشار شبیخون را از نزدیک ببینید. در فصل بهار و اردیبهشت، از دیدن طبیعت مخمل کوه حیرت زده خواهید شد.

آبشار نوژیان | نزدیکترین آبشار به خرم آباد

صدای جوش و خروش آب در میان صخره‌ها در کنار طبیعتی بکر، تصویری فراموش نشدنی از سفر لرستان می‌سازد. روایت های متفاوتی از نامگذاری آبشار نوژیان وجود دارد که برخی آن را به دلیل وجود کشتزارهای عدس در اطراف آبشار و برخی به دلیل کم و زیاد شدن آب آبشار در مواقع مختلف سال نسبت داده‌اند. آبشار نوژیان، در فاصله ۳۸ کیلومتری جاده خرم آباد، در نزدیکی آبشار بیشه واقع شده است. از دیگر جذابیت های آبشار نوژیان می‌توان به کوه تاف، رویش گیاهان دارویی و دریاچه اشاره کرد.

آبشار نوژیان | نزدیک ترین آبشار به خرم آباد

دره نی گاه | به رنگارنگی چهار فصل

دره نی گاه، یکی از مناطق حفاظت شده دورود به حساب می‌آید که طولی به مسافت ۱۲ کیلومتر دارد. دره نی گاه به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد، یکی از مقاصد محبوب در میان طبیعت گردان و کوهنوردان به شمار می‌رود که برای پیمودن آن باید کمر همت زنید و پیاده از آن بازدید کنید. دره نی گاه در هر فصلی از سال، از بهار گرفته تا زمستان، جذابین خاص خود را دارد که با توجه به زمانی که قصد سفر دارید، باید تجهیزات مناسب را همراه خود ببرید.

دره نی گاه | به رنگارنگی چهارفصل

آبشار گریت | آبشار پله ای ایران

آبشار گریت یا آبشار سرکان، یکی دیگر از آبشارهای زیبای استان لرستان به حساب می‌آید که حدود ۵۰ کیلومتر با خرم آباد فاصله دارد. برای رسیدن به آبشار گریت با هفت چشمه، مسافتی حدود یک ساعت را باید پیاده روی کنید. پوشش گیاهی و درختان بلوط اطراف این آبشار به زیبایی این منطقه می‌افزاید. فصل بهار و تابستان،آبشار پرآب تر از همیشه و منطقه پوشیده از گل های رنگارنگ است، بهترین زمان بازدید از آبشار گریت محسوب می‌شود.

آبشار گریت | آبشار پله ای ایران

تونل برفی ازنا | از آثار طبیعی لرستان

برای تماشای شگفت انگیز ترین جاذبه لرستان، حدود ۸۲ کیلومتر از خرم آباد فاصله بگیرید تا به شهرستان ازنا برسید. این شهرستان به دلیل دشت های حاصلخیزی که دارد، حدود ۱۰ درصد لوبیای کشور را تامین می‌کند. در دامنه اشترانکوه، در روستان کمندان ،تونل برفی با عرض ۱۰ متر و ارتفاع ۲٫۵ متری به طور طبیعی از انباشته شدن هزاران تن برف و یخ تشکیل شده، که به یکی از بکرترین جاهای دیدنی لرستان تبدیل شده است.

تونل برفی ازنا | از آثار طبیعی لرستان

بهار، تابستان و اوایل پاییز می‌توانید از تونل برفی ازنا بازدید کنید، البته حتما لباس گرم به همراه خود داشته باشید، زیرا با ورود به غار، دما به طور محسوسی کاهش می‌یابد.

غار کلما کره | خزانه سلسله ساسانی

شاید جالب باشد بدانید که روزی غار کلما کره، خزائن سلسله های ساسانی و هخامنشی بوده است. قدمت این غار به ۲۷۰۰ سال پیش برمی‌گردد که از این غار  به عنوان میراث پادشاهان یاد می‌شود. شاید جالب باشد بدانید تا چند سال پیش، کسی از حضور این غار باخبر نبود. تا اینکه چوپانی و در بعضی روایت ها راننده ماشین سنگینی، به غار می‌رود و زمانی که سکه پیدا می‌کند و آن را به عتیقه شناسی نشان می‌دهد، پی به ثروت این غار می‌برد. امروزه در این غار تنها تعدادی ستون باقی مانده است و بیشتر اشیای کشف شده در آن در موزه‌های لوور نگهداری می‌شود.

غار کلما کره | خزانه دولت ساسانی

تنگه لی لی | تنگه ای رویایی با صخره های بلند

در ادامه معرفی دیدنی های لرستان، به تنگه لی لی می‌رسیم. درست در میان صخره‌های زاگرس، تنگه لی لی تشکیل شده که حاصل فرسایش آبی و بادی در طول سالیان دراز است. عبور آب در میان این صخره‌ها، تصویری اعجاب انگیز بوجود آورده که به دلیل داشتن آب خنک، یکی از بهترین مقاصد گردشگری لرستان در تابستان به حساب می‌آید.

تنگه لی لی | تنگه ای رویایی با صخره های بلند

جاذبه های تاریخی لرستان

تا الان، گوشه‌ای از طبیعت منحصر به فرد، لرستان را به شما معرفی کردیم. اما باید بگوییم قدمت تاریخی و باستانی این شهر، دست کمی از جاذبه های طبیعی آن ندارد. در ادامه تعدادی از مهمترین جاذبه های تاریخی لرستان را به شما معرفی خواهیم کرد.

قلعه فلک الافلاک | یادگار عصر ساسانی

وارد شهر خرم آباد که می‌شوید، می‌توانید دورنمایی از قلعه فلک الافلاک را ببینید. این قلعه تاریخی که بر روی تپه بلندی قرار گرفته، در ادوار مختلف تاریخ از ساسانیان گرفته تا قاجار، نقش پررنگ و مهمی داشته است. این قلعه از آجر، خشت، سنگ و ملات ساخته شده که برای راه اضطراری و فرار، در حیاط قلعه دوم چاه بزرگی نیز دارد. اطراف قلعه، ۱۲ برج بنا شده که بر عظمت و شکوه این قلعه می‌افزاید.

قلعه فلک الافلاک | یادگار عصر ساسانی

جالب است بدانید برای تهیه آب شرب در مواقع جنگ، چاه آب شربی کنده شده تا در مواقع جنگ آب برای سربازان و افراد حاضر آب تامین باشد. به هنگام بازدید از قلعه می‌توانید سری هم به موزه باستان شناسی خرم آباد بزنید. در این موزه، بخشی از آداب و رسوم، فرهنگ، پوشش و آداب و رسوم مردم لرستان را از گذشته تا کنون به معرض نمایش در آمده است.  

مسجد جامع بروجرد | مسجدی با معماری خاص

معماری مساجد ایران، در تمام دنیا زبانزد است. مسجد جامع بروجرد هم به عنوان یکی از نخستین مساجد ایرانی محسوب می‌شود که قدمت آن به قرن دوم و سوم هجری برمی‌گردد. بخش های مسجد جامع شامل حیاط مرکزی، فضای گنبدخانه و شبستان‌های اطراف آن، شبستان زمستانی و ایوان می‌شود. در دوره سلجوقیان، اهتمام ویژه‌ای به مسجد جامع بروجرد شد که آثار آن را می‌توانید از بناهای تزئینی ،کاشی کاری و گچ کاری آن مشاهده کنید.

مسجد جامع بروجرد

لرستان، طبیعتی به وسعت جهان

هر آنچه بخواهیم، از زیبایی‌ها و طبیعت لرستان بگوییم، کم گفتیم. طبیعت و تاریخ لرستان، چیزی نیست که بتوانید به سادگی از آن عبور کنید. پیشنهاد می‌کنیم تا با رزرو هتل های لرستان، چند روزی را در این شهر بمانید و سری به طبیعت بکر لرستان بزنید. برای رزرو هتل و خرید بلیط هواپیما به فلای تودی مراجعه کنید.

ما در این مطلب تلاش کردیم تا گوشه‌ای از جاهای دیدنی در لرستان را به شما معرفی کنیم. شما تجربه سفر به کدام یکی از جاهای دیدنی لرستان را دارید؟

مشهورترین جاذبه طبیعی لرستان کجاست؟

دریاچه گهر جز مشهورترین جاذبه های طبیعی لرستان به حساب می‌آید.

دره خزینه به کدام جاذبه گردشگری در خارج از ایران شبیه است؟

دره خزینه شباهت بسیار زیادی به گرند کانیون آمریکا دارد.

بهترین جاهای دیدنی لرستان در بهار (عید) کجاست؟

بهترین جاهای دیدنی لرستان در بهار شامل دریاچه گهر دورود، آبشار بیشه، دره خزینه، دشت لاله‌‌های واژگون الیگودرز، تنگه شیرز، دره نی گاه و مخمل کوه می‌شود.

فاصله تهران تا لرستان چقدر است؟

فاصله تهران تا لرستان حدود ۴۸۴ کیلومتر است که حدود ۵ ساعت فاصله دارد.

10 نظرات

  1. شهرستان نورآباد رو جا انداختی با این همه جاذبه گردشگری
    آبشار غسلگاه(خسلگه)
    چشمه آب گرم نورآباد که خواص درمانی هم داره
    مهراب کوه که یکی از اسرار آمیزترین کوه های ایرانه
    تنگه گاوشمار که به راه شاهی معروفه
    تنگه گاوماسیاب ک یه طبیعت بکره
    و…

    • سلام دوست عزیز
      جاذبه های بکر و گردشگری لرستان به قدری زیاد است که در یک مطلب نمی گنجید، ما تنها تعدادی از جاهای دیدنی لرستان را معرفی کردیم اما حتما در مطلب بعدی لرستان، به این جاذبه هایی گفتید، اشاره می کنیم.

  2. سلام لطفا در نام بردن مکان ها که متعلق به کدام شهرستان میباشد ومسیر دسترسی را هم عنوان کنید مثلا آبشار بیشه دورود و از راه آهن دورود دسترسی دارد ودریاچه گهر دورود که مسیر دسترسی آن فقط از دورود است که به اشتباه الیگودرز نام برده شده البته که خیلی از مکان های گردشگری نام برده نشده است موفق وپیروز باشید

    • سلام دوست عزیز
      ممنوت بابت حسن توجهتون. برای آبشار بیشه در متن ذکر کردیم که به دلیل قرارگیری در مسیر راه آهن تهران جنوب و دسترسی راحت آن، می‌توانید با قطار سفر کنید. جاذبه های لرستان خیلی زیادی هستند ما در این مطلب تنها به تعدادی از آنها اشاره کردیم، در مطلب بعدی حتما جاذبه های بیشتری از
      لرستان را معرفی خواهیم کرد.

      • سلام دوست عزیز
        آبشار دورود در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی دورود و در روستای سپید دشت قرار گرفته که به دلیل نزدیکی به شهر دورود به آبشار دورود شهرت یافته است.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید