اگر کنجکاو هستید تا تصوری از بهشت روی زمین داشته باشید، لرستان شهر گیسوان آبی این انتظار شما را برآورده خواهد کرد. شهری که جاذبه های زیادی دارد، اما بیشتر به دلیل وجود آبشارهای زیبایش شهرت پیدا کرده است. شاید انتخاب زیباترین آبشارهای لرستان کار سختی باشد، اما تماشای آنها با یک سفر هیجان انگیز به دل کوه های زاگرس کار سختی نیست. چمدان خود را ببندید و با یک راهنمای سفر به لرستان بیایید، جایی که بیشتر از ۵ آبشار کوتاه و بلند، طبیعتی چشم نواز برای شما تدارک دیده است. با مجله گردشگری فلای تودی همراه باشید.

بهترین آبشارهای لرستان که باید ببینید!

آبشارها بدون شک یکی از معروفترین جاهای دیدنی لرستان هستند. به همین دلیل است که لرستان به شهر آبشارهای ایران شهرت دارد، شهر گیسوان آبی، شهری که در گوشه و کنار آن، طبیعتی متفاوت را تجربه خواهید کرد. استان لرستان بیشتر از ۲۰ آبشار دارد که در شهرهای مختلف استان پراکنده اند، اگر دوست دارید تا در فرصت کمی، تعداد زیادی از این آبشارها را ببینید، در ادامه زیباترین آبشارهای لرستان در شهرهای مختلف آن را به شما معرفی کرده‌ایم.

قبل از این که با این جاذبه های طبیعی لرستان آشنا شوید، بهتر است نگاهی به بهترین هتل های خرم آباد داشته باشید تا در صورت برنامه ریزی سفر بتوانید بهترین انتخاب انجام دهید. برای رزرو ارزان هتل های لرستان به لینک زیر مراجعه کنید.

۱- آبشار نوژیان | از مرتفع ترین آبشارهای ایران

بدون شک خیلی از شما، لرستان را به نام آبشار نوژیان می‌شناسید، آبشاری زیبا که در ۳۸ کیلومتری جنوب شرقی لرستان قرار دارد. این آبشار ۹۵ متر ارتفاع داشته و در سال ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده است.

آبشار نوژیان 1

عرض آبشار نوژیان لرستان در بالاترین قسمت، حدود ۵ متر است و آب آن از چشمه های بالادست تامین می‌شود. نکته مهم اینجاست که این آبشار در نزدیکی آبشار گریت و وارک است و بعد از دیدن آن می‌توانید از این ۲ آبشار نیز بازدید کنید.

۲- آبشار سرکانه یا آبشار گریت

آبشار سرکانه یا آبشار گریت یکی از معروفترین آبشارهای لرستان محسوب می شود که محلی ها به آن تاف (به معنی هفت چشمه) می‌گویند. این آبشار به صورت پلکانی بوده و ۱۵ متر ارتفاع دارد و عرض تاج آن هم به ۱۷ متر می‌رسد. این آبشار در نهایت به رودخانه سزار سرریز می‌شود. برای دیدن این بهشت طبیعی باید به ۵۰ کیلومتری خرم آباد، ۳۰ کیلومتری ایستگاه راه‌آهن سپید دشت بروید.

آبشار گریت 1

۳- آبشار گلهو | از آبشارهای معروف لرستان

در دامنه کوه‌های الشتر و در دل دره‌ای پوشیده از درختان بلوط، آبشاری زیبا به نام آبشار گلهو پنهان شده است. این آبشار در میان محلی ها به آبشار کاکارضا نیز شهرت یافته نام این آبشار ریشه ای اوستایی دارد. واژه هو، در زبان پهلوی به معنای نیکو است؛ در نتیجه آبشار گلهو معنای آبشار گل های خوب دارد.

اگر به سمت دیدن این آبشار حرکت کنید، بدون شک مناظری رویایی مشاهده خواهید کرد، آبشاری که با انبوه درختان سرو و بلوط احاطه شده و ۲۰ متر ارتفاع دارد. در طول مسیر آبشار هم رمه و سیاه چادرهای عشایر منظره را برای شما کارت پستالی‌تر خواهد کرد. برای دیدن این آبشار به سمت روستای کاکا رضا خرم آباد بروید.

۴- آبشار مخمل کوه | آبشاری در دل تنگه شبیخون

حتما با شنیدن نام مخمل کوه، بافتی نرم و مخملی در ذهن شما تداعی خواهد شد، تصورش را کنید که تماشای آبشاری زیبا، در دره سبز و مخملی مخمل کوه، چه حسی دارد؟ این آبشار زیبا در دل تنگه شبیخون جاری است و روح و طراوت خاصی به این منطقه بخشیده است. برای تماشای این آبشار باید به خرم آباد، میدان ۲۲ بهمن، انتهای خیابان ولیعصر بروید.

آبشار مخمل کوه 1

۵- آبشار دوقلوی وارک لرستان | آبشاری صخره‌ای و زیبا

آبشار وارک در فاصله کمی با آبشار نوژیان واقع شده و صحنه ای زیبا و تماشایی در میان صخره ها و سنگ ها ایجاد کرده است. این آبشار ۵۷ متر ارتفاع و ۵۰ متر عرض دارد. البته اگر در فصل و دوره کم آبی این آبشار را ببینید، عرض و طول آن بسیار کمتر است.

آبشار وارک خرم آباد 1

۶- آبشار آب سفید الیگودرز | عروس آبشارهای ایران

اگر آبشار آب سفید الیگودرز را از نزدیک ببینید، مطمئن می‌شوید که عبارت عروس آبشارهای ایران کاملا برازنده این آبشار است. آبشاری که از دامنه های اشترانکوه سرچشمه می‌گیرد و در نهایت به دز سرریز می‌شود. این آبشار ۶۵ متر طول داشت و عرض آن در فصل پرآبی به ۸ متر هم می‌رسد. این آبشار در ۵۰ کیلومتری الیگودرز، بخش بشارت ذلقی قرار دارد.

آبشار آب سفید

۷- آبشار چکان الیگودرز | آبشار فصلی لرستان

این آبشار در نزدیکی روستای حسین آباد قرار داشته و مشرف به دره چکان است و آبشاری زیبا که رقص کنان از دل غاری بیرون آمده و با فوران هایی به طول ۱۰ متر، به پایین سرازیر می‌شود. این آبشار ۳۰ متر ارتفاع و ۷ متر عرض دارد. این آبشار زمین‌های کشاورزی پایین دست را آبیاری کرده و نهایتا با چشمه داسار یکی می‌شود و پس از آن رودخانه چکان متولد می‌شود.

آبشار چکان

این آبشار هم در نهایت به رود دز می‌رسد. طبیعت اطراف این آبشار با درختان گردو، زالزالک، چنار، کیکم، بید و بلوط پوشیده شده و منظره‌ای سحرانگیز به وجود آورده است. در سفر به الیگودرز لرستان، دیدن آبشار برنجه را هم در برنامه خود بگنجانید.

۸- آبشار بیشه دورود | گنجینه ای در میان درختان بلوط

یکی از معروفترین آبشار های لرستان بیشه نام دارد. آبشاری زیبا که در نزدیکی جنگل های پهناور بلوط روستای بیشه جا خوش کرده است. بیشه مجموعه ای از چند آبشار کوچک است که از کوه سرریز شده و در نهایت به رودخانه دائمی پایین کوه سرازیر می‌شود. این آبشار امکانات تفریحی خوبی دارد و یکی از اماکن تفریحی لرستان محسوب می‌شود. در کنار این آبشار امکاناتی مثل چادر، پلاژ، بازارچه صنایع دستی، تلفن، خانه بهداشت و پاسگاه نیز وجود دارد.

آبشار بیشه

۹- آبشار افرینه پلدختر | عریض ترین آبشار لرستان

گفتیم که آبشارهای لرستان در گوشه و کنار این استان پنهان شده اند و کشف زیبایی همه آنها، روحیه‌ای ماجراجو و ایرانگرد می‌طلبد. آبشار افرینه در ۳۸ کیلومتری خرم‌ آباد، ۴۰ کیلومتری جنوب‌ غربی پلدختر، بخش معمولان واقع شده و لقب عریض ترین آبشار لرستان را از آن خود کرده است.

آبشار افرینه

این آبشار شکلی نیم دایره‌ای دارد و به سمت پایین سرازیر نمی‌شود، بلکه از شیار بین صخره ها عبور کرده و نهایتا به رودخانه کشکان می‌پیوندد.

۱۰- آبشار دره نی گاه اشترانکوه │ دورود

یکی دیگر از آبشارهای زیبای استان لرستان که در منطقه حفاظت شده اشترانکوه واقع شده، آبشاری است که در دل دره نی گاه جریان دارد. در زمان سفر به دریاچه گهر و صعود از قله اشترانکوه، باید حتما از دره نی گاه هم دیدن کنید، آبشارهای کوچک و بزرگی که در این دره از لابه لای صخره ها به پایین سرازیر می‌شوند، شما را شگفت زده خواهد کرد.

۱۱- آبشار چشمه گوش پلدختر | از آبشارهای پلکانی لرستان

آبشار چشمه گوش یا آبشار واشیان یکی از آبشارهای پلکانی و البته فصلی لرستان در شهرستان پلدختر است. بلندترین ارتفاع این آبشار ۳۰ متر است و در اطراف ان انواع گیاهان دارویی، صنعتی، درختان میوه و انواع درختان صمغی، کتیرا، گون و بلوط وجود دارد که زیبایی آبشار را دوچندان می‌کند.

آبشار چشمه گوش

۱۲- آبشار کول چپ پلدختر | طبیعت متفاوت لرستان

برای دیدن این پدیده زیبای طبیعی به ۱۰۰ کیلومتری آزادراه جدید خرم‌آباد به‌سمت اندیمشک (پل زال) بروید. جایی که دره کول چپ با مناظر فوق العاده شگفت انگیز، منتظر شما است. دره کول چپ میزبان چندین آبشار دارد که کول چپ معروفترین آنها محسوب می‌شود. برای رسیدن به این آبشار به حدود ۱ ساعت پیاده روی نیاز دارید، بنابراین بهتر است که کفش مناسب با خود به همراه داشته باشید.

آبشارهای لرستان

۱۳- آبشار غسلگه دلفان لرستان | از آبشارهای زیبای لرستان

آبشار غسلگه دلفان در گویش محلی به خسلگه یا حسن گار معروف است. ارتفاع این آبشار هفت متر بوده و در میان منطقه‌ای کوهستانی در ۱۵ کیلومتری نورآباد و در دهستان میربگ قرار دارد. آب این آبشار از چشمه‌ای در کوه بزکن تامین می‌شود و به داخل حوضچه‌ای به مساحت تقریبی ۲۵ مترمربع می‌ریزد.

آبشار غسلگه دلفان

۱۴- آبشار داله لان دلفان | آشیانه عقاب های منطقه

در شهرستان دلفان لرستان، آبشاری زیبا به نامه داله لان در دل مهراب کوه جای گرفته که ۵۰ متر ارتفاع دارد. جالب اینجاست که در اطراف این آبشار آشیانه های عقاب وجود دارد و دلیل نامگذاری این آبشار هم همین موضوع محسوب می شود. تاف به معنی آبشار، دال به معنی عقاب و لان به معنی خانه و آشیانه است.

سایر آبشارهای لرستان | شهر گیسوان آبی!

لرستان گرچه عروس زاگرس نیست، اما دلبری های زیادی دارد. شهری با گیسوان آبی و دامنه های سرسبز که هر کسی را سر ذوق می‌آورد. اگر بخواهیم همه آبشارهای کوچک و بزرگ این استان را معرفی کنیم، کار به درازا می‌کشد. اما سعی خود را کردیم تا آبشارهای معروف لرستان در شهرهای مختلف را به شما معرفی کنیم. در ادامه دیگر آبشارهای این استان به طور مختصر معرفی شده‌اند.

  • آبشار کبوتر لو در سلسله لرستان
  • آبشارهای تنگه شیرز
  • آبشارهای تیندر
  • آبشارهای لوچ
  • آبشارهای چونگ شنه
  • آبشارهای دره ماهی.

معرفی بهترین آبشارهای خرم آباد

سفر به خرم آباد تنها بازدید از قلعه فلک الافلاک و جاذبه های تاریخی این نیست. در استان لرستان و تنها شهرستان خرم آباد، آبشارهای زیادی وجود دارد که چند مورد از آنها را دیدید، دیگر آبشارهای خرم آباد عبارتنداز:

  • آبشار نای انگیز: جنوب‌شرقی خرم‌آباد، منطقه هشتاد په
  • آبشار پیرجد: در کنار روستای پیرجند
  • آبشار دره گرم: خرم آباد، محله دره گرم
  • آبشار هنی کلا: خرم آباد، منطقه نوژیان
  • آبشار تنگ پیازه: ۲۰ کیلومتری شهر خرم‌آباد، در مسیر جاده سلسله، منطقه زرین چغا
  • آبشار طلایی: ابتدای جاده خرم‌آباد به الشتر.

اگرچه مسیر زمینی لرستان بسیار زیبا و شگفت انگیز است، اما اگر دوست دارید تا یک سفر راحت تجربه کنید و زمان خود را در جاده و بین راه سپری نکنید، پیشنهاد می‌کنیم با هواپیما به لرستان سفر کنید. برای خرید ارزان بلیط هواپیما به این لینک مراجعه کنید.

سفر به لرستان، شهر آبشارهای ایران

لرستان بهشت طبیعت‌گران است. برای دیدن جاذبه های طبیعی و آبشارهای بی‌نظیر و شگفت انگیز یک برنامه چند روزه برای سفر به لرستان تدارک ببینید. تمام هوش و حواستان را با خود ببرید و مست و مدهوش زیبایی های این جاذبه‌ها شوید. زیبایی هایی که برای دیدن آنها نه نیازی به ویزا دارید و نه یادگیری زبان. بلکه کمی آنطرف‌تر، در همین ایران خودمان، حال روح شما را زیرورو می‌کند.

اگر قبل به لرستان سفر کرده و یکی از این آبشارها را دیده‌اید، از تجربیات و خاطرات خود برای ما بنویسید. از نظر شما زیباترین آبشار لرستان کجاست؟

سوالات متداول درباره آبشارهای لرستان

فاصله تهران تا لرستان چقدر است؟

فاصله تهران تا لرستان با خودرو حدود ۷ ساعت است.

لقب شهر لرستان چیست؟

لرستان به شهر دارالغرور، سرزمین مفرغ، شهر گیسوان آبی و شهر آبشارهای ایران شهرت دارد.

شهرهای دیدنی لرستان کدام هستند؟

برای دیدن طبیعت زیبای استان لرستان در سفر خود باید حتما به شهرهای خرم آباد، کوهدشت، الیگودرز، دورود و غیره سر بزنید.

در سفر به لرستان، کجا اقامت کنیم؟

لرستان هتل های زیادی دارد که می‌توانید برای اقامت خود انتخاب کنید. اما پیشنهاد می‌کنیم برای رزرو هتل های لرستان، وارد وب سایت فلای تودی شوید و عکس و مشخصات اتاق های هر هتل را مشاهده کنید.

14 نظرات

  1. ببخشید به خدا به پیر و پیغمبر آبشار توی لرستانه و نمی دانم چرا دزفولیها اینقدر عشق متصرفات مناطق لرنشین را دارند حتی چند وقت پیش بنا داشتند سد بختیاری و قسمت‌هایی از اندیمشک را هم به اسم خود بزنتد

  2. با سلام بنده اهل لرستانم
    مهمترین بزرگترین و یکی از مرتفع ترین آبشارهای خاورمیانه آبشار شوی در منطقه تله زنگ میباشد
    البته بخاطر مسیر بسیار طولانی ودشوار کمتر کسی میره عرض تاج آبشار بیش از ۸۰متر هستش ارتفاع نزدیک ۱۰۰متر حجم آب اون لبش از ۲۰برابر آبشار بیشه هستش

    • سلام دوست عزیز
      ما در این مطلب تنها آبشارهای استان لرستان را معرفی کردیم. اگر در بروجرد آبشاری را می‌شناسید خوشحال می‌شویم آن را به ما معرفی کنید.

  3. سلام وقت بخیر بسیار عالی و خوب اشاره کردین اما به اشترانکوه و نگین زیبای آن دریاچه ی گهر و همچنین دره نی گاه با آبشار های زیبایش اشاره نکردین چرا؟

  4. درود
    آبشار شوی درمحدوده دزفول هستش در مناطق لر نشین بختیاری
    این نکته روهم خدمت دوستان عرض کنم شهر دزفول بیشتر از۶۰درصد جمعیتش لر بختیاری هستن

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید