جاهای دیدنی خرم آباد، دریچه‌ای است به دنیایی از زیبایی و جذابیت! تصور کنید قدمی به داخل این شهر زنده و پر‌جنب‌و‌جوش بگذارید و با چشمان خیره‌ خود، نگاهی به آسمان‌ آبی و کوه‌های بلند آن بیندازید. از رودخانه‌های خروشان گرفته تا جنگل‌های سرسبز؛ هر گوشه‌ای از دیدنی های خرم آباد داستانی برای گفتن دارد.

علاوه بر موقعیت استراتژیک این شهر به‌عنوان راه ارتباطی شمال و جنوب، آثار تاریخی با نشانه‌هایی از تمدن بشری، طبیعت زیبا و جنگل‌های متنوع، منابع آب زیرزمینی، چشمه‌های بی‌نظیر و آبشارها از جاذبه‌های گردشگری این شهر هستند. ما می‌خواهیم این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی را به معرفی برخی از بهترین جاهای دیدنی خرم آباد اختصاص دهیم. اگر شما هم می‌خواهید با جاذبه‌های این شهر بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

بهترین جاهای دیدنی خرم آباد کجا هستند؟

برای شناخت بهترین جاهای دیدنی خرم آباد، لازم است ابتدا نگاهی کوتاه به تاریخچه این شهر داشته باشیم. خرم‌آباد، مرکز استان لرستان، یکی از شهرهای تاریخی و زیبای ایران محسوب می‌شود و دارای بسیاری از جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی است. این شهر با قدمتی بیش از ۳۰۰۰ سال، نشان‌دهنده‌ تمدن‌های باستانی و تاریخی مانند ماد، هخامنشی، ساسانی، صفوی، قاجار و پهلوی است. خرم‌آباد آب‌و‌هوایی معتدل و کوهستانی دارد و در فصول مختلف سال، مناظر طبیعی خیره‌کننده‌ای را به نمایش می‌گذارد. در ادامه مطلب، به معرفی برخی از بهترین جاهای دیدنی خرم آباد خواهیم پرداخت.

قلعه فلک الافلاک | یادگار پادشاهان ساسانی

معرفی جاهای دیدنی خرم آباد را با قلعه فلک‌الافلاک آغاز می‌کنیم. این قلعه یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین قلعه‌های ایران و از جاذبه های گردشگری خرم آباد است که روی تپه‌ای با ارتفاع ۱۱۵۰ متر از سطح دریا قرار دارد. قلعه فلک‌الافلاک در دوران ساسانی ساخته شده و در دوران صفویه، قاجار و پهلوی، تغییرات و اضافاتی داشته است. این قلعه دارای ۱۲ برج، چندین حصار، حفاظت‌گاه، زندان، حمام، مسجد، سالن‌های مختلف و چشمه‌ای با آب شیرین است.

بهترین جاهای دیدنی خرم آباد

همچنین، به‌عنوان یک موزه تاریخ و فرهنگ در دوران ساسانیان شناخته شده است که نمونه‌هایی از لباس‌ها، سلاح‌ها، صنایع‌دستی، سکه‌ها و… در آن نگهداری می‌شوند. قلعه فلک‌الافلاک چشم‌انداز بسیار زیبایی از شهر خرم‌آباد را به نظاره‌گران عرضه می‌کند. در داخل قلعه نیز موزه مردم‌شناسی لرستان وجود دارد که نمونه‌‌هایی از صنایع‌دستی، لباس‌‌های محلی، سلاح‌‌، سکه‌ و… در آن به نمایش گذاشته شده‌اند. قلعه فلک‌الافلاک یک شاهکار معماری و تاریخی است که حتما باید از آن دیدن کنید.

  • آدرس: استان لرستان، خرم‌آباد، خیابان امام (ره)، خیابان دوازده برجی.

پل شکسته | شاهکار معماری باستان

پل شاپوری یا پل شکسته در ۲ کیلومتری جنوب‌غربی خرم‌آباد در استان لرستان واقع شده است. پل شکسته یا شاپوری، یکی از شاهکارهای معماری در پل‌سازی دوران باستان به حساب می‌آید. شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید طول این پل، حدود ۳۳۰ متر برآورد می‌شود. پل شکسته از ۲۸ طاق تشکیل شده که تنها ۶ طاق آن باقی مانده است. هر ستون ۶۶ متر و ارتفاع فعلی آن ۱۶ متر است. طاق‌های پل شکسته از سنگ ساخته شده‌اند؛ در حالی که خود پل، مخلوطی از سنگ و ساروج است.

این پل یکی از بزرگ‌ترین پل‌های سنگی ایران و از دیدنی های خرم آباد به شمار می‌رود. در گذشته، پل شکسته در امور نظامی کاربرد وسیعی داشته است و به‌عنوان راهی برای عبور کاروان‌ها و لشکریانی که از شوش به هگمتانه می‌رفتند، استفاده می‌شده است. پل شکسته یا پل شاپوری، بدون شک یکی از زیباترین مناظر تاریخی و جاهای دیدنی خرم آباد در استان لرستان محسوب می‌شود.

پل شکسته از جاهای دیدنی خرم آباد
  • آدرس: استان لرستان، خرم‌آباد، خیرآباد، میدان باستان، انتهای خیابان تمدن.

حمام گپ | یک میراث ملی

حمام گپ یکی از قدیمی‌ترین حمام‌های تاریخی ایران است که در دوران صفوی ساخته شده و در دوران قاجار توسعه یافته است. این حمام به‌عنوان یکی از جاذبه های گردشگری خرم آباد در محله گپ قرار دارد و دارای معماری زیبا و منحصر‌به‌فردی است. این حمام قدیمی، دارای سقف‌های گنبدی‌شکل با روزنه‌های نورگیر، ستون‌ها و تزیینات گچ‌بری، حوضچه‌ها و آبگیر‌های سنگین، کاشی‌کاری هندسی و رنگین، سرویس‌های بهداشتی و لباسشویی است. حمام گپ به‌عنوان یک میراث فرهنگی ملی ایران ثبت شده و همچنان در حال استفاده است.

حمام گپ از دیدنی های خرم آباد
  • آدرس: استان لرستان، خرم‌آباد، خیابان حافظ، نبش میدان گپ، جنب مسجد توتونچی، بازار سنتی، مجموعه تاریخی حمام گپ خرم‌آباد.

دریاچه کیو | از بزرگترین دریاچه های سدسازی ایران

دریاچه کیو یکی از زیباترین و بزرگ‌ترین دریاچه‌های سدسازی ایران است که در ۱۵ کیلومتری شمال‌شرق خرم‌آباد قرار دارد. این دریاچه که با سد کنار رودخانه کشف‌رود ایجاد شده، دارای حجم آبی بالغ بر ۱۲۰ میلیون متر مکعب است؛ همچنین مناظر طبیعی خیره‌کننده‌ای دارد که با کوه‌ها، جنگل‌ها، چمنزارها، گل‌ها، مرغابی‌ها و ماهی‌های رنگین، همه و همه در کنار هم، یکی از زیباترین جاهای دیدنی خرم آباد را به وجود آورده‌اند. دریاچه کیو به‌عنوان یک مقصد گردشگری محبوب برای علاقه‌مندان به طبیعت، پیک‌نیک، قایق‌سواری، ماهی‌گیری و عکاسی شناخته می‌شود. در نزدیکی دریاچه نیز چندین امکانات رفاهی و تفریحی مانند پارک جنگلی، رستوران، کافه، اقامتگاه بوم‌گردی، تله‌سیژ و… وجود دارند.

دریاچه کیو از جاذبه های خرم آباد
  • آدرس: استان لرستان، خرم‌آباد، بلوار جام‌جم.

موزه باستان شناسی | سفری به دوران پهلوی

از برجسته‌ترین دیدنی های خرم آباد برای علاقه‌مندان به تاریخ، می‌توان به موزه باستان‌شناسی اشاره کرد. موزه باستان‌شناسی خرم‌آباد یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین موزه‌های تاریخی و فرهنگی استان لرستان محسوب می‌شود و در سال ۱۳۵۲ شمسی تاسیس شده است.

این موزه در بخش تاریخی شهر خرم‌آباد و در کنار قلعه فلک‌الافلاک قرار دارد و دارای ۲ بخش عمده است؛ بخش باستان‌شناسی و بخش هنر و صنایع‌دستی. بخش باستان‌شناسی موزه دارای بیش از ۵۰۰۰ قطعه اثر تاریخی و فرهنگی است که از دوران پارینه‌سنگی تا دوران پهلوی به دست آمده‌اند.

برخی از معروف‌ترین این آثار عبارتند از سنگ‌نبشته‌های قدیمی، سفال‌های ساسانی، سکه‌های هخامنشی، تابلوهای گچ‌بری، تندیس‌های برنزی، گلدان‌های سفالی، جام‌های نقره‌ای و… بخش هنر و صنایع‌دستی موزه نیز نمونه‌هایی از صنایع‌دستی محلی استان لرستان را به نمایش می‌گذارد که شامل صنایع محبوبی چون قالی است. پیشنهاد می‌کنیم هنگام بازدید از جاهای دیدنی خرم آباد، به موزه باستان‌شناسی هم سری بزنید.

موزه باستان شناسی خرم آباد
  • آدرس: استان لرستان، خرم‌آباد، خیابان امام خمینی، بنای تاریخی قلعه فلک‌الافلاک.

آبشار نوژیان | به بلندای آسمان

آبشارها از معروفترین جاهای دیدنی لرستان هستند. آبشار نوژیان یک آبشار زیبا و بلند است که در فاصله ۱۴ کیلومتری بعد از پلیس راه در جاده کمربندی خرم‌آباد قرار دارد. این آبشار از رودخانه نوژین سرچشمه می‌گیرد و به عمق دره می‌ریزد. آبشار دیدنی نوژیان نیز به‌عنوان یکی دیگر از محبوب‌ترین جاذبه های گردشگری خرم آباد به شمار می‌رود. این آبشار دیدنی، دارای سطوح مختلف است که هر کدام به شیوه خود جذاب و گیرا هستند. در کنار آبشار نوژین، پارک جنگلی وجود دارد که محل مناسبی برای پیک‌نیک شماست.

آبشار نوژیان از جاهای دیدنی خرم آباد
  • آدرس: استان لرستان، ۳۸ کیلومتری جاده‌ کمربندی خرم‌آباد، نزدیکی روستای نوژیان.

بازار خرم آباد | نمایانگر فرهنگ لرستان

واقع در قلب شهر خرم‌آباد، بازار خرم‌آباد قرار دارد که نه‌تنها به‌عنوان مرکز خرید اصلی این شهر محسوب می‌شود، بلکه نمایانگر فرهنگ و تاریخ منطقه است و از بهترین دیدنی های خرم آباد به شمار می‌آید. هر کوچه و بازارچه در این بازار، داستانی جدید برای روایت دارد. مناظر زیبا، محصولات محلی منحصر‌به‌فرد و غذاهای خوشمزه، تنها بخشی از آنچه که می‌توانید در بازار خرم‌آباد مشاهده کنید، محسوب می‌شوند. زندگی محلی، هنرهای محلی، صدای مردم و فروشندگانی که در کوچه‌ها و بازارچه‌ها معامله می‌کنند، عطر ادویه‌ها و… همه و همه در بازار خرم‌آباد جمع‌آوری شده‌اند تا یک تجربه بی‌نظیر از سفر به این شهر برای شما ایجاد کنند.

همچنین ساختمان‌های تاریخی با معماری سنتی، مغازه‌های پر از صنایع‌دستی محلی و غذاهای خوشمزه که در هر گوشه این بازار می‌توان آن‌ها را پیدا کرد، همه بخشی از جذابیت‌های این بازار هستند. بازار خرم‌آباد نه‌تنها مکانی برای خرید است، بلکه محلی برای سفر به گذشته و آشنایی با ریشه‌های فرهنگی و هویت مردم این سرزمین زیباست. این بازار از بهترین جاهای دیدنی خرم آباد برای خرید محسوب می‌شود.

بازار خرم آباد
  • آدرس: استان لرستان، خرم‌آباد، تقاطع خیابان حافظ و فردوسی.

بام خرم آباد | چشم اندازی تماشایی در شمال شرقی شهر

در میان دیدنی های خرم آباد، باید به بام خرم‌آباد نیز اشاره کنیم که در قسمت شمال‌شرقی شهر و در کنار رودخانه کشف‌رود قرار دارد. این بام دارای چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای از شهر، رودخانه، قلعه فلک‌الافلاک، پل شکسته و کوه‌‌های اطراف است. بام خرم‌آباد به‌عنوان یک مقصد گردشگری محبوب برای علاقه‌مندان به عکاسی، پرواز با پاراگلایدر، تفرج و لذت‌بردن از هوای تازه شناخته می‌شود. در نزدیکی بام خرم‌آباد، چندین امکانات رفاهی و تفریحی مانند پارک جنگلی، رستوران، کافه، فروشگاه و… وجود دارند.

بام خرم آباد
  • آدرس: استان لرستان، خرم‌آباد، خیابان شریعتی، میدان دانشجو، کوه مدبه.

گرداب سنگی | از عجایب تاریخی لرستان

گرداب سنگی یکی از جاذبه های استان لرستان است که در ۲۵ کیلومتری جنوب‌شرق خرم‌آباد قرار دارد. حال چرا می‌گوییم عجایب؟ این گرداب به دلیل شکل منحصر‌به‌فرد و عجیب خود که شبیه به چشم چشمک‌زن است، مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است! به همین دلیل هم می‌توانیم گرداب سنگی را به‌عنوان یکی دیگر از دیدنی‌ترین جاذبه های گردشگری خرم آباد به حساب بیاوریم.

گرداب سنگی از دیدنی های خرم آباد
  • آدرس: استان لرستان، خرم‌آباد، خیابان ۱۷ شهریور، میدان تختی.

پارک جنگلی مخمل کوه خرم آباد | کوه مخملی

مخمل‌کوه یا همان کوه مخملی، رشته‌کوهی چشم‌نواز و پرطرفدار به وسعت ۲۹۰۰ متر است که در خرم‌آباد، مرکز استان لرستان در غرب ایران قرار دارد. این منطقه زیبا در شمال خرم‌آباد در دره مخمل‌کوه واقع شده است و به دلیل فراوانی سنگ‌ها و گل‌های کوچک در مسیر، به همین عنوان نامیده می‌شود.

این رشته‌کوه به‌عنوان بخشی از دره خیدالو، بخشی از شهر خرم‌آباد را در دامنه آن قرار داده است. مخمل‌کوه دارای بافتی رسوبی است و بیشتر آن را خزه و گلسنگ پوشانده است. با شروع فصل بارندگی، خزه‌ها در قسمت‌هایی از کوه‌ها که آفتاب کمتری دارند، رشد می‌کنند و به بافتی سبز و مخملی سیاه تبدیل می‌شوند.

پارک جنگلی مخمل کوه خرم آباد
  • آدرس: استان لرستان، شمال خرم‌آباد، کیلومتر ۱۵ جاده خرم‌آباد به الشتر.

آبشار گریت | هفت چشمه

آبشار گریت که در روستایی به همین نام واقع شده است، در ۵۰ کیلومتری شهرستان خرم‌آباد در امتداد درختان انبوه بلوط بلند، زالزالک و انگورهای در‌هم‌پیچیده جریان دارد. این آبشار یکی از جاذبه های گردشگری خرم آباد در استان لرستان است و به دلیل وجود مناظر بکر و کمتر‌دیده‌شده خود، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. آبشار گریت با ارتفاع ۱۵ و عرض ۱۷ متر، هم با ماشین و هم به‌صورت پیاده قابل دسترسی است.

به این آبشار که یکی از آبشارهای معروف لرستان است، در زبان محلی هفت‌چشمه هم می‌گویند. این آبشار، با پوشش گیاهی، گیاهان انبوه و گل‌های دوست‌داشتنی احاطه شده است. این منطقه که دارای زمستان‌های سرد و برفی و بهار و تابستان معتدل و خنک است، برای اینکه با دوستان یا خانواده به آنجا بروید و در مکان‌های کمپینگ چادر بزنید، بسیار مناسب است؛ اینگونه می‌توانید چند ساعت استراحتی بی‌دغدغه را سپری کنید.

آبشار گریت در خرم آباد

با توجه به اینکه راه دسترسی به این آبشار چندان سخت نیست، تقریبا بدون هیچگونه سختی می‌توانید به آنجا برسید؛ اما توصیه می‌شود با کمک یک راهنما از آنجا دیدن کنید تا مسیر را به اشتباه نروید.

  • آدرس: استان لرستان، ۵۰ کیلومتری شهرستان خرم‌آباد، ۳۰ کیلومتری ایستگاه راه‌آهن سپید‌دشت.

سنگ‌ نبشته‌ خرم آباد | نقش‌ برجسته ای بر دل کوه

سنگ نبشته‌ خرم‌آباد، یکی دیگر از برجسته‌ترین جاهای دیدنی خرم آباد است که هر ساله، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. این دیدنی‌ خرم‌آباد نه‌تنها به دلیل زیبایی‌های طبیعی، بلکه به‌عنوان یک بخش مهم از تاریخ و فرهنگ ایران نیز معروف است. سنگ نبشته در واقع نقش‌ برجسته‌ای است که روی سطح کوهی حک شده و بخشی از تاریخ این منطقه را بازگو می‌کند. اگر هنگام سفر به شهرهای مختلف، به دنبال مکان‌هایی هستید که هم زیبا و هم پر از رمز‌و‌راز باشند، بازدید از سنگ نبشته را به هیچ عنوان از دست ندهید.

سنگ‌ نبشته‌ خرم آباد
  • آدرس: استان لرستان، خرم‌آباد، خیابان شریعتی.

با جاهای دیدنی اطراف خرم آباد آشنا شوید

جاذبه های گردشگری خرم آباد تنها به دیدنی‌های خود این شهر محدود نمی‌شوند؛ در اطراف خرم‌آباد هم جاذبه‌های بسیاری وجود دارند که نمی‌توانیم بی‌تفاوت از آن‌ها گذر کنیم! سفر به این شهر زیبا با دارا‌بودن مناظر طبیعی و تاریخی فراوان، می‌تواند یکی از بهترین تجربه‌های گردشگری شما باشد. یک نمونه از این مناطق، پارک ملی گتوند است؛ اگر به طبیعت علاقه‌مند هستید، این پارک ملی را از دست ندهید. گونه‌های مختلف گیاهی و حیوانی در این پارک قرار دارند و شما را به کاوش در جاهای دیدنی خرم آباد دعوت می‌کنند.

تابستان فصلی است که همه ما به دنبال گریز از گرما و سفر به جاهای خنک و زیبا هستیم. جاذبه‌های بسیاری در خرم‌آباد وجود دارند که برای گردش تابستانی و بهاری شما، بسیار مناسب هستند. گشت‌و‌گذار در این جاذبه‌ها، می‌تواند تجربه‌ای خارق‌العاده را برای‌تان به همراه داشته باشد. در ادامه به برخی از این جاذبه‌ها اشاره‌ای خواهیم داشت.

جاهای دیدنی اطراف خرم آباد
  • آبشار بیشه: این آبشار زیبا با آب‌ سرد، مکانی ایده‌آل برای فرار از گرمای تابستان است. حس خنک‌کننده آبشار و صدای آرامش‌بخش آن، همه این جاذبه‌ها را دو‌چندان می‌کند. اگر در فصل تابستان به خرم‌آباد سفر کردید، این آبشار خنک را از یاد نبرید!
  • دره بیدی: این دره زیبا در فصل بهار بسیار تماشایی‌تر می‌شود. در این فصل، رودخانه‌ها جاری می‌شوند و طبیعت این منطقه، به زیباترین حالت خود در می‌آید. اگر به دنبال تجربه تفریحی بهاری به همراه خانواده هستید، این مکان یکی از بهترین جاهای دیدنی لرستان برای شماست.
  • پارک ملی گله‌نگ: این پارک ملی در بهار به زیباترین شکل خودش تبدیل می‌شود. تنوع زیستی فراوان، درختان سرسبز و حضور حیوانات و پرندگان نادر، این مکان را به یکی از زیباترین جاهای دیدنی خرم آباد تبدیل می‌کند.
  • آبشار گوگد: آبشارها در بهار، همیشه جذاب هستند و آبشار گوگد نیز از این قاعده مستثنی نیست. تماشای آب‌های پرقدرت و زلال آبشار در میان سنگ‌های سرسبز، منظره‌ای است که قطعا دیدنش شما را سر ذوق می‌آورد.

با روستاهای توریستی اطراف خرم آباد آشنا شوید

بهار بهترین زمان برای گشت‌و‌گذار در طبیعت و جاهای دیدنی لرستان است. در این فصل، زندگی سنتی، هوای خنک و طبیعتی بکر و زیبا، همه و همه در کنار هم، مناظری تماشایی را به وجود می‌آورند و روستاها از بهترین مناطق برای دیدن تمام این زیبایی‌ها هستند. روستاهای خرم‌آباد با معماری سنتی، مردم مهمان‌نواز و طبیعت زیبا، از مهم‌ترین جاهای دیدنی خرم آباد به حساب می‌آیند.

در ادامه به برخی از این روستاهای فوق‌العاده نگاهی می‌اندازیم.

  • روستای فلارد: این روستا با خانه‌های کلنگی و کوچه‌های باریک، مثل یک تابلوی زنده است. در بهار، باغ‌ها و مزارع، سرسبز می‌شوند و مناظری دیدنی را در این منطقه به وجود می‌آورند.
  • روستای بیشه: در این روستا نیز مناظر بسیار چشم‌نوازی را خواهید دید. آبشار زیبایی که در این روستا وجود دارد، در بهار به اوج زیبایی می‌رسد. می‌توانید در کنار رودخانه بنشینید و از خنکی و طراوت آن لذت ببرید.
  • روستای کوهنوج: اگر به دنبال تجربه‌ زندگی سنتی و غیر تجاری هستید، این روستا یکی از بهترین جاهای دیدنی خرم آباد برای شماست. مردم مهربان و صمیمی و طبیعت بهاری و دلپذیر این منطقه، آن را بسیار منحصر‌به‌فرد کرده‌اند‌.
  • روستای گیلان: این روستا در دره‌ای زیبا واقع شده و در بهار با چشم‌اندازهای سرسبز و زیبا، جذابیت خاصی پیدا می‌کند.
  • روستای قلعه‌ گردن: روستای قلعه گردن یکی از روستاهای توریستی خرم‌آباد است که در ۵ کیلومتری بخش خرم‌آباد از توابع تنکابن واقع شده است. این روستا دارای طبیعتی سرسبز و زیباست و چشمه‌های آبگرمی در آن نیز وجود دارند که محل استحمام و تفریح بسیاری از مسافران هستند. در روستای قلعه‌ گردن نیز مسجد، حمام، بازارچه و… وجود دارد که همین امر، نشان‌دهنده فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی مردمان این روستا است.
  • روستای الیر: روستای الیر یک روستای قدیمی و تاریخی است که در ۱۵ کیلومتری جنوب‌شرق خرم‌آباد قرار دارد. این روستا دارای بناهای باستانی مانند قلعه الیر است که نشان‌دهنده تاریخ و فرهنگ این روستا هستند. در روستای الیر نیز مناظر طبیعی زیبایی مانند درختان گردو، باغ‌های مرکبات، چشمه‌ها و… وجود دارند که محل گردش و استراحت بسیاری از گردشگران هستند.
روستاهای توریستی اطراف خرم آباد

روستاهای توریستی خرم‌آباد به شما فرصت می‌دهند تا از زندگی ساده و نزدیک به طبیعت لذت ببرید. محصولات محلی، صنایع‌دستی زیبا و فرهنگ غنی و متنوع، همگی جزو دیدنی‌های روستاهای خرم‌آباد هستند.

همچنین اگر به دنبال کاوش و کشف جاهای دیدنی خرم آباد هستید، قطعا نیاز به یک راهنما دارید و در این خصوص، نقشه گردشگری خرم آباد راهنمایی عالی برای شما خواهد بود. این نقشه به شما امکان می‌دهد تا از هر گوشه و کنار این شهر زیبا بازدید کنید؛ از طبیعت آن گرفته تا مکان‌های تاریخی و فرهنگی.

با نقشه گردشگری، شما می‌توانید آبشارهای لرستان مانند گوگد و نوژه و دریاچه‌های زیبا را کشف کنید. هر کدام از این مکان‌ها، دارای زیبایی‌های منحصر‌به‌فردی است. از طرفی هم اگر به تاریخ علاقه‌مند هستید، نقشه به شما نشان می‌دهد که برای دیدن بناها و جاذبه‌های تاریخی، باید از کدام مسیرها بروید. در مجموع، این نقشه به شما کمک می‌کند تا از هر لحظه‌ای که در این شهر زیبا می‌گذرانید، لذت ببرید. جاهای دیدنی خرم آباد فراوان هستند و با نقشه گردشگری، می‌توانید به‌راحتی آدرس جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و… را پیدا کنید.

طبیعت دیدنی خرم آباد | اصالت ایرانی

برای هر کسی که دوست دارد با طبیعت اصیل و خام ایران آشنا شود، خرم‌آباد مقصدی رویایی است! این طبیعت پرجاذبه با عوامل جغرافیایی متنوعی شکل گرفته است که هر یک، زیبایی و ارزش خاصی به آن بخشیده‌اند. در ادامه، به برخی از این عوامل اشاره می‌کنیم.

طبیعت دیدنی خرم آباد
  • کوه‌های زاگرس: این کوه‌ها با ارتفاعات بلند، منطقه‌ای بی‌نظیر برای کوه‌نوردی ارائه می‌دهند. وجود چنین کوه‌هایی سبب شده تا در میان جاهای دیدنی خرم آباد، طیف گسترده‌ای از مناظر زیبا و طبیعی را ببینیم. طبیعت وحشی و کوه‌های بلند زاگرس، نمایشی از قدرت طبیعت ارائه می‌دهند.
  • آب‌های جاری: رودخانه‌ها و چشمه‌های آبگرم معدنی، تاثیر مهمی بر تنوع زیستی و زیبایی طبیعت این منطقه دارند. آب‌ها جلوه‌ای خاص به دیدنی های خرم آباد بخشیده‌اند.
  • اقلیم متنوع: در خرم‌آباد همه نوع اقلیمی وجود دارد؛  از جنگل‌های سرسبز گرفته تا دشت‌های خشک و بیابان‌ها. این تنوع اقلیمی، سبب شده است تا خرم‌آباد در هر فصلی، زیبایی خاص خود را داشته باشد.
  • ژئومورفولوژی منحصر‌به‌فرد: سنگ‌ها، غارها و توپوگرافی منحصر‌به‌فرد این منطقه، فرصت‌های فراوانی برای کاوش و کشف ارائه می‌دهند.

به‌طور کلی، جاهای دیدنی خرم آباد تنها به یادگارهای تاریخی و فرهنگی خلاصه نمی‌شوند؛ بلکه طبیعت این شهر نیز می‌تواند برای هر گردشگری جذاب و دیدنی باشد. پس اگر علاقه‌مند به طبیعت‌گردی هستید، خرم‌آباد جای مناسبی برای شما خواهد بود.

بهترین هتل های خرم آباد | چشم انداز کوه های زاگرس

مسلما بخش مهمی از برنامه‌ریزی شما برای سفر به خرم‌آباد، مربوط به انتخاب هتل و اقامتگاه مناسب است. در خرم‌آباد انواع هتل‌ها در سبک‌و‌سیاق مختلف را می‌توانید پیدا کنید. اقامتگاه‌های بسیاری هم وجود دارند که با سبک سنتی و بوم‌گردی، تجربه‌های متفاوتی را برای شما رقم خواهند زد. ما در ادامه، به ۳ مورد از معروف‌ترین هتل‌های خرم‌آباد اشاره می‌کنیم.

هتل آزادی خرم آباد

هتل چهار‌ستاره آزادی، از بهترین هتل‌های خرم‌آباد است که در سال ۱۳۹۶ فعالیت خود را آغاز کرد. هتل پرامکانات آزادی، دارای بافتی مدرن و مجهز و امکاناتی به‌روز است. هتل آزادی خرم آباد، در میدان آزادی و در نزدیکی بسیاری از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی شهر قرار دارد. این هتل دارای ۱۰۰ اتاق با دکوراسیون مدرن و لوکس است که به‌صورت تک‌نفره، دو‌نفره، سوئیت و… در دسترس مسافران قرار دارند. در هتل آزادی رستوران، کافی‌شاپ، سالن کنفرانس، پارکینگ، اینترنت رایگان و… وجود دارند.

بهترین هتل های خرم آباد
  • آدرس: خرم‌آباد، میدان آزادی، واقع در خیابان مجاهدین اسلام.

هتل رصدخانه کاسین

هتل سه‌ستاره رصدخانه کاسین، یک هتل منحصر‌به‌فرد و جذاب است که در ۲۵ کیلومتری شمال‌شرق خرم‌آباد قرار دارد. هتل زیبای کاسین در چشم‌انداز بسیار زیبای رشته‌کوه‌های زاگرس و در نزدیکی رودخانه سپید‌رود قرار دارد. این هتل دارای ۱۵ اتاق با دکوراسیون سنتی و لوکس است که به‌صورت تک‌نفره، دو‌نفره، سوئیت و… در دسترس مسافران قرار دارند. هتل رصدخانه کاسین خرم آباد را می‌توانید با ارزانترین قیمت از فلای تودی رزرو کنید.

  • آدرس: خرم‌آباد، مجتمع علمی، تحقیقاتی و گردشگری چهارده معصوم.

هتل شاپورخواست خرم آباد

بدون شک، هتل شاپورخواست خرم آباد را می‌توانیم به‌عنوان یکی از معروف‌ترین و بهترین هتل‌های این شهر معرفی کنیم. این هتل که نزدیک پارک جنگلی مخمل‌کوه و جاذبه‌های گردشگری همچون قلعه فلک‌و‌الافلاک و دریاچه سراب کیو قرار دارد، در سال ۱۳۹۸ بهره‌برداری شده است و با فاصله ۱۵ کیلومتری از جاذبه‌های گردشگری نام‌برده‌شده قرار گرفته است. از خدمات این هتل برای مسافران، می‌توان به اینترنت رایگان، سالن تماشای تلویزیون، فضای سبز، کتابخانه، سالن آمفی‌تئاتر، کافی‌شاپ، لاندری، خدمات تور و… اشاره کرد.

معرفی بهترین هتل های خرم آباد
  • آدرس: کیلومتر ۶ جاده خرم‌آباد الشتر.

بهترین سوغات خرم آباد چه هستند؟

شاید با ما موافق باشید که بخش جذاب سفر به هر شهری، خرید سوغات محلی، خصوصا خوراکی‌های جذاب آن شهر است؛ خرم‌آباد هم از این قاعده مستثنی نیست! از محبوب‌ترین و متداول‌ترین سوغات خوردنی خرم‌آباد، می‌توان به نان آردی، روغن حیوانی، کاک، برساق، حلوا ارده و عسل اشاره کرد. نان آردی یک نان تخمیر‌نشده است که با آرد گندم یا جو درست می‌شود و آن را با روغن حیوانی چرب می‌کنند. روغن حیوانی نیز از چربی گوسفند یا بز به دست می‌آید و بسیار مقوی و خوشمزه است.

کاک، نام یک شیرینی سنتی است که با آرد، روغن، شکر، تخم‌مرغ، پودر کارداموم و … درست می‌شود و آن را با عسل روشن‌شده تزیین می‌کنند. برساق نیز نام یک نان باریک و تفلون‌شده است که با روغن حیوانی سرو می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم حتما طعم این خوردنی‌های جذاب را امتحان کنید و آن‌ها را برای عزیزان، به‌عنوان سوغات ببرید.

خرم آباد | چشم اندازی بی نظیر از طبیعت ایران

در این مطلب، تلاش کردیم تا به معرفی برخی از مکان‌های دیدنی خرم‌آباد بپردازیم. مسلما جاذبه‌هایی که در این مطلب به آن‌ها اشاره شد، تنها چند مورد از دیدنی‌ های خرم‌ آباد هستند. جاهای دیدنی خرم آباد، هم شامل میراث‌هایی از تاریخ و فرهنگ ایران و هم شامل جاذبه‌های گردشگری طبیعی می‌شوند. از کوه‌های سر‌به‌فلک‌کشیده گرفته تا دریاچه‌های آرام و زیبا؛ بدون شک هر گوشه از خرم‌آباد، برای شما لذت‌بخش و دیدنی خواهد بود! کافی است بلیط هواپیما ارزان یا بلیط قطار بخرید و با رزرو هتل خرم آباد خودتان را برای سفر به این شهر آماده کنید.

شما به خرم‌آباد زیبا سفر کرده‌اید؟ چه جاذبه‌های دیگری دارد که در این مطلب به آن‌ها اشاره نشد؟ خوشحال می‌شویم تجربه‌های ارزشمند سفر شما را در بخش نظرات بخوانیم.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی خرم آباد

بهترین هتل‌های خرم‌آباد کدامند؟

هتل آزادی خرم‌آباد، هتل رصدخانه کاسین، هتل شاپورخواست خرم آباد و…

بهترین زمان سفر به خرم‌آباد چه موقع است؟

بهترین زمان سفر به خرم‌آباد، فصل بهار و تابستان است؛ زمانی که روزها هوا معتدل است و در شب، خنکای دلپذیری پیدا می‌کند.

بهترین جاهای دیدنی خرم آباد کدامند؟

آبشار بیشه، دریاچه کوهسر، جنگل‌های سرسبز خرم‌آباد، دره بیدی، پارک ملی گله‌نگ و آبشار گوگد از بهترین جاهای دیدنی خرم آباد به شمار می‌آیند.

محبوب‌ترین سوغات خوردنی خرم‌آباد چیست؟

از محبوب‌ترین و متداول‌ترین سوغات خوردنی خرم‌آباد، می‌توان به نان آردی، روغن حیوانی، کاک، برساق، حلوا ارده و عسل اشاره کرد.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید