برج‌ های ایفل دنیا که در فرانسه نیستند! این جمله کمی عجیب است، شما هم مثل خیلی از افراد تصور می‌کردید که ایفل در جهان یکیست و آن ایفل فرانسه است؟ اما نه، به دلیل محبوبیت بالا، کپی‌ های زیادی از برج ایفل فرانسه در کشور‌های دیگر وجود دارد، ایفل‌هایی که دور از وطن، یاد پاریس را در شهر‌های دور و نزدیک زنده نگه می‌دارند. اما معروف‌ترین برج‌های ایفل که در فرانسه نیستند را با مجله گردشگری فلای تودی بشناسید.

برج‌ های ایفل که خارج از فرانسه‌ هستند

برج ایفل سازه‌ای موقت بود که به مناسبت صدمین سالگرد انقلاب فرانسه ساخته شد و قرار بود پس از نمایشگاه، جمع‌آوری شود. اما اینطور نشد! ساخت برج ایفل در سال ۱۸۸۹ به پایان رسید. سازه‌ای که در زمان خود، بلندترین سازه جهان محسوب می‌شد. این برج علی رغم تمام مخالفانی که داشت تا هم اکنون سرجای خود باقی مانده و به عنوان نماد فرانسه و یکی از مهمترین جاذبه‌های توریستی شهر پاریس شناخته می‌شود.

۱- برج ایفل کیش، ایران

اجازه دهید اولین برج ایفل خارج از فرانسه را با ایران شروع کنیم. اگر تجربه سفر به کیش را داشته باشید، احتمالا ایفل کیش را دیده یا درباره آن شنیده اید. در محوطه بازار پردیس یک، برج ایفل با ۳۰ متر ارتفاع ساخته شده که درست مانند برج ایفل فرانسه، در شب نورپردازی می شود.

۲- برج ایفل برلین، آلمان

بعد از ایران مستقیم به برلین می رویم، جایی که یک نسخه کپی شده از برج ایفل وجود دارد. البته انتظار دیدن برجی مشابه ایفل نداشته باشید، زیرا تفاوت های ظاهری کاملا مشهودی دارند.

برج فونکتورم یکی از جاذبه‌های برلین است که طرح آن از برج ایفل فرانسه الهام گرفته شده. شاید برای شما جالب باشد که بدانید که در سال ۱۹۳۰ آلبرت انیشتین در پای این برج ایستاد و سخنرانی معروف افتتاحیه هفتمین نمایشگاه رادیو آلمان را انجام داد.

برج ایفل آلمان

۳- برج ایفل سیدنی، استرالیا

سیدنی استرالیا نیز میزبان یک نسخه مشابه از برج ایفل است. این برج در واقع یک ساختمان اداری در سیدنی استرالیا با نام AWA است که در سال ۱۹۳۹ ساخته شده. به دلیل محدودیت ارتفاع ساختمان‌های اداری استرالیا در آن زمان، یک برج مخابراتی روی این ساختمان قرار داده شد که طرح آن از ایفل الهام گرفته. این برج هم در لیست برج های ایفل دنیا قرار دارد، هرچند که شباهت آنها خیلی بارز نیست.

۴- برج ایفل صوفیه، بلغارستان

یکی دیگر از برج های ایفل دنیا برجی با همین نام در منطقه ای به نام پاریس کوچک در بلغارستان است. این منطقه در شهر صوفیه واقع شده و میزبان برجی با ارتفاع ۳۲ متر که البته شباهتی با برج اصلی ندارد. به هر ترتیب در راهنمای سفر به بلغارستان این برج به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری شناخته می شود، جاذبه ای که با یک رستوران در این برج از گردشگران پذیرایی می کند.

برج ایفل بلغارستان

۵- برج ایفل فس، مراکش

شهر فس در مراکش شاهد یک ماجرای جالب از برج ایفل است. برج ایفلی که خیلی اقبالی نداشت و خیلی زود بعد از ساخته شدن، ناپدید شد! این برج به نشانه دوستی مراکش و فرانسه و توسط شهردار شهر ساخته شد. اما با اعتراضات شدید مردم روبرو شد. مردمش هر فس معترض بودند که چرا به جای مرمت و بازسازی بناهای تاریخی، باید برای ساخت یک بنا با فرهنگ بیگانه هزینه شود!

۶- برج ایفل توکیو، ژاپن

ساختن نسخه های کپی از ساختمان های معروف جهان در توکیو ژاپن موضوع جدید یا عجیبی نیست! بلکه در سالهای بعد از جنک جهانی دوم، رواج داشته. اما شاید برای شما جالب باشد که بدانید که نسخه ژاپنی برج ایفل، از نسخه اصلی بلندتر است و ۳۳۳ متر ارتفاع دارد!

یک برج قرمز و سفید که از ایفل الهام گرفته و البته شباهت بالایی نیز به برج اصلی دارد. برج ایفل توکیو ژاپن، در پس زمینه فیلم های زیادی نظیر «گودزیلا» تا «کینگ کنگ» حضور داشته و سالانه بیش از ۳ میلیون بازدید کننده دارد.

۷- برج ایفل لاهور، پاکستان

شاید انتظار دیدن یک نسخه کپی از برج ایفل در پاکستان را نداشته باشید، اما جالب است بدانید که یکی از واقعی ترین نسخه های کپی و ماکت ایفل در شهر لاهور پاکستان قرار دارد. درست مثل ایفل اصلی، در این برج نیز می توانید بالا بروید و منظره شهر را از فراز آن تماشا کنید.

۸- برج ایفل چین

برای ما و خیلی از افراد در جهان، چین به عنوان پادشاه کپی کننده ها شناخته می شود! چین یک نسخه کپی از هرچیزی که فکرش را بکنید، دارد. حتی یک نسخه کپی از برج ایفل هم در این کشور ساخته شده است.

ماکت ۱۰۸ متری برج ایفل چین در ساحل شرقی چین ساخته شده و حتی بلوار منتهی به آن نیز کاملا مشابه با نسخه اصلی است! این برج نیز یکی از جاذبه های گردشگری چین محسوب شده و خیلی از گردشگران و توریست ها، کنجکاوند که این برج را از نزدیک ببینند.

۹- برج ایفل لاس وگاس

لاس وگاس نیز یکی دیگر از مکان های دنیا است که با کپی کردن جاذبه های معروف دنیا، سعی در جذب گردشگر دارد. برج ایفل لاس وگاس در ۴۶ طبقه ساخته شده و بخشی از طبقات آن هتل و کازینو است. ساختمانی که از سال ۱۹۹۹ تا به حال فعالیت داشته و به عنوان یکی از نمادهای شهر شناخته می شود.

جالب است بدانید که در اطراف این برج، نمونه های کپی ای از طاق پیروزی، یک ماکت از La Fontaine des Mers، یک تئاتر ۱۲۰۰ صندلی به نام Le Theatre des Arts و مقابل هتل نمونه‌ای از موزه لوور فرانسه، موزه اورسی و خانه اپرای پاریس نیز وجود دارند. همه این ها در کنار هم فضای شهر پاریس را برای شما تداعی می کند.

4 696x468 لاس وگاس

۱۰- برج ایفل باریژ در روسیه

باریژ، همان پاریس البته در تلفظ روسی است. یک دهکده کوچک در مرز جنوبی استان چلیابینسک روسیه که به نام پاریس، نامگذاری شده است. دلیل این نام گذاری، یاداوری پیروزی روسیه در جنگ های ناپلئون است که با یک برج مخابراتی به شکل برج ایفل، به روستاییان خدمت رسانی می کند و در لیست برج های ایفل دنیا قرار می گیرد.

تکه گم شده پاریس در گوشه گوشه جهان!

در این مطلب با چند مورد از برج های ایفل دنیا که خارج از فرانسه هستند آشنا شدیم. برای شما جالب است که بدانید که این برج در کشورها و شهرهای دیگری نیز وجود دارد. برای مثال: برج ایفل شنزن چین، برج ایفل تگزاس، برج ایفل لیون فرانسه، برج ایفل گواتمالا، برج ایفل یونان و غیره.

برج ایفل

اگرچه این برج در زمان ساخت و حتی هم اکنون مخالفان زیادی داشت و طرح جمع آوری آن بارها تا مرحله اجرا پیش رفت. اما نمی توان محبوبیت بالای آن را در جهان نادیده گرفت. این موضوع را می توان از وجود نسخه های کپی این برج در گوشه گوشه جهان متوجه شد.

معرفی برج ایفل پاریس تنها جاذبه گردشگری فرانسه نیست اما شهرت آن به نحوی است که خیلی از افراد در جهان، فرانسه را با این برج می شناسند و آرزوی دیدن آن از نزدیک را دارند.

آیا به فرانسه سفر کرده اید؟ دوست دارید تا ایفل را از نزدیک ببینید؟

سوالات متداول برج های ایفل دنیا

برج ایفل اصلی کجاست؟

برج ایفل اصلی در فرانسه، پاریس، خیابان پنجم آناتولی، میدان دان شان دو مارس واقع شده است.

ارتفاع برج ایفل فرانسه چقدر است؟

برج اصلی ۳۰۰ متر ولی با آنتن رادیویی، سرجمع ۳۲۴ متر ارتفاع دارد.

کاربری برج ایفل فرانسه چیست؟

برج برای نمایشگاه صدمین سالگرد انقلاب فرانسه ساخته شده بود و بعدها کاربری های مختلفی داشته، اما هم اکنون یکی از مهمترین جاذبه های توریستی فرانسه است.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید