بلغارستان یک کشور اروپایی است که برای سفر به آن احتیاجی به ویزای شنگن ندارید. این کشور با بناهای تاریخی دیدنی و سواحل شگفت‌انگیزش مقصد گردشگری بسیاری از افراد است. جاهای دیدنی بلغارستان کم نیستند اما تا چه اندازه این کشور را می‌شناسید؟ در این مقاله از مجله گردشگری فلای تودی قصد داریم از جاهای دیدنی بلغارستان از تاریخی تا طبیعی بیشتر بگوییم. همچنین، با فرهنگ و جشنواره‌های بین‌المللی آن آشنا شویم. به علاوه، هزینه سفر را محاسبه کنیم و در نهایت به پاسخ این سوال برسیم که چه زمانی و چگونه به بلغارستان سفر کنیم؟

اطلاعات ضروری سفر به بلغارستان

هنگام سفر به بلغارستان یا هر کشور خارجی دیگر بهتر است اطلاعات ضروری مربوط به آن کشور را بدانید. هرچند ممکن است راهنمای تور شما د رابتدای سفر این اطلاعات را در اختیارتان بگذارد اما همه این اطلاعات را از قبل در اختیار داشته باشید.

پایتخت بلغارستانصوفیه
زبان رسمیبلغاری
واحد پوللو
کد کشور+۳۵۹
جهت رانندگیراست
شماره پلیس۱۶۶

دانستنی های مهم درباره سفر به بلغارستان

بلغارستان در جنوب شرقی اروپا قرار گرفته است. اگر مایل هستید بدانید که پایتخت بلغارستان کجاست، باید بگوییم پایتخت این کشور شهر صوفیه است. دیگر شهرهای بزرگ و مهم این کشور به ترتیب وارنا، بورگاس، ولیکو و ترنو هستند. از نکات جالب توجه درباره این کشور این است که گنجینه‌های ارزشمندی دارد. قدیمی ترین گنج طلایی دنیا در قبرستان وارنای بلغارستان یافت شده که قدمت آن به پنج هزار سال قبل از میلاد می‌رسد.

جمهوری بلغارستان کشوری سکولار است اما در قانون اساسی این کشور، دین مردم بلغارستان مسیحیت ارتدکس ذکر شده است. البته ۷۶ درصد جمعیت این کشور مسیحی ارتدکس هستند و ۱۰ درصد جمعیت را مسلمانان تشکیل می‌دهند.

جاهای دیدنی بلغارستان

بلغارستان کشور رزهای رنگارنگ است. به طور کلی گل رز در این کشور خیلی با کیفیت به عمل می‌آید و آن را به کشورهای دیگر صادر می‌کنند. از جاهای دیدنی بلغارستان دره ای با نام دره گل های رُز است که در ۲۰۰ کیلومتری شهر صوفیه قرار دارد و پوشیده از گل است.

خوب است بدانید که حدود ۷۶ درصد روغن گل رز دنیا در این کشور ساخته می‌شود. از این روغن برای ساختن عطر و لوازم آرایشی و مراقبت از پوست و مو استفاده می‌شود. گفتنی است که سوغات معروف بلغارستان نیز روغن گل رز است که به آن طلای بلغاری هم می‌گویند.

همسایگان بلغارستان چه کشورهایی هستند؟

بلغارستان کشوری با وسعت نزدیک به صد کیلومتر مربع است که بخشی از این مساحت شامل آب‌ها می‌شود. جمعیت این کشور نیز تقریبا به هفت میلیون نفر می‌رسد. در شمال این کشور، جمهوری رومانی با ۶۰۸ کیلومتر مرز مشترک قرار دارد. در غرب با صربستان با طول مرز ۳۱۸ کیلومتر و مقدونیه با مرز مشترک ۱۴۸ کیلومتری هم‌جوار است. در جنوب با کشور یونان با حدود ۵۰۰ کیلومتر و ترکیه با ۲۴۰ کیلومتر مرز مشترک دارد. کشور بلغارستان از غرب به دریای سیاه می‌رسد، بنابراین شهرهای دوبریچ، وارنا و بورگاس شهرهای ساحلی هستند.

بهترین زمان برای سفر به بلغارستان چه فصلی است؟

بلغارستان دارای آب و هوای نیمه گرمسیری و مرطوب است. دمای هوا در این کشور در ماه‌های مختلف سال بین منفی یک تا ۲۲ درجه سانتی‌گراد متغیر است. سردترین ماه‌های سال، دسامبر و ژانویه (دی و بهمن) و گرم‌ترین ماه‌های سال هم جولای و آگوست (تیر و مرداد) هستند.

در پاییز که دما در حال پایین آمدن است و بسیاری از نقاط کشور برفی هستند، کشور خلوت می‌شود. در این ماه‌ها، معمولا استراحتگاه‌های ساحلی بسته هستند و پیست‌های اسکی که از جاهای دیدنی بلغارستان هستند، فعال می‌شوند. در بهار هوا به تدریج رو به گرم شدن می‌رود و برف‌ها به مرور آب می‌شوند.

تعداد گردشگران این فصل نسبت به زمستان بیشتر است. فصل شلوغی بلغارستان تابستان است. در روزهای گرم تابستان، هتل‌ها و اقامتگاه‌های ساحلی بلغارستان، گران‌قیمت‌ترین نقاط شهر می‌شوند و سیل گردشگران داخلی و خارجی به سواحل روانه می‌شود.

جاهای دیدنی بلغارستان

جاهای دیدنی بلغارستان که باید ببینید

پیش از اینکه به بلغارستان سفر کنید باید جاهای دیدنی بلغارستان را بشناسید و با این کشور زیبا بیشتر آشنا شوید. به این ترتیب هنگام سفر رفتن می‌توانید برنامه ریزی کنید تا مکان‌های مورد علاقه شما از قلم نیفتند. جاهای دیدنی بلغارستان عبارت است از:

۱- شهر صوفیه | پایتخت بلغارستان

صوفیه شهری با تاریخ غنی و هنر معاصر است. تلفیق این دو باعث شده که این شهر به یکی از جاهای دیدنی بلغارستان تبدیل شود که نظر هر گردشگری را به خودش جلب می‌کند. مرکز شهر، مملو از بناهای تاریخی است که تاریخ و تمدن این شهر را به بازدیدکنندگان و شهروندان یادآوری می‌کند.

در طول اقامت خود در شهر صوفیه حتما از یکی از موزه‌ها یا گالری‌های شهر دیدن کنید. همچنین پارک‌ها، دریاچه‌ها و مناظر طبیعی بکر این شهر مکان خوبی برای قدم زدن و وقت گذراندن هستند.

۲- شهر وارنا | شهر پرطرفدار گردشگران ایرانی

وارنا سومین شهر بزرگ بلغارستان و زیباترین شهر ساحلی آن است. مانند دیگر شهرهای ساحلی بلغارستان، وارنا نیز غرق در تاریخ است. موزه باستان‌شناسی وارنا نمایشگاه‌های طلایی چشمگیری دارد که قدیمی‌ترین طلای جهان را که از این منطقه به دست آمده، به نمایش گذاشته است.

علاوه بر آن، حمام رومی یک جاذبه چشمگیر دیگر به شمار می‌رود که در بلغارستان به چشم می‌خورد. از دیگر نقاط دیدنی شهر می‌توان به اپرای باروک و کلیسای جامع اشاره کرد. برای اطلاع از دیگر مکان‌های جذاب و دیدنی وارنا می‌توانید مقاله راهنمای سفر به وارنا را در مجله گردشگری فلای تودی بخوانید.

شهر وارنا بلغارستان

۳- شهر بورگاس | شهر ساحلی و محبوب بلغارستان

شهر ساحلی بورگاس، چهارمین شهر بزرگ بلغارستان است که در مجاورت دریا و چندین دریاچه قرار دارد. رفت و آمد کشتی‌های تجاری باعث شده که این شهر به یک قطب تجاری تبدیل شود. همچنین، تفرجگاه‌های زیبای ساحلی و رستوران‌های نسبتا خوبی در مناطق ساحلی وجود دارند که دیدن آنها خالی از لطف نیست.

برای مثال ساحل زیبای شهر سوزوپول از سواحل معروف شهر بورگاس است. علاوه بر این، دریاچه‌ها و جاذبه‌های طبیعی اطراف شهر، از جاهای دیدنی بلغارستان هستند که گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کنند.

دیدنی های بلغارستان

۴-Koprivshtitsa | تماشای تاریخ در بلغارستان

این شهر زیبا با خانه‌های رنگارنگ، معماری سنتی بلغاری و فستیوال‌های محلی از جاهای دیدنی بلغارستان است که باید به آنجا سفر کنید. این شهر تاریخی، در گذشته جنگ‌های زیادی به خود دیده و بارها طعمه حریق دشمن شده است. با این حال، اکنون به عنوان یک شهر رمانتیک و غنی از تاریخ و افسانه شناخته می‌شود.

در سراسر این شهر بیش از ۳۵۰ بنای تاریخی، معماری، قوم نگاری و هنری وجود دارد. خانه اوسلکوف و خانه توپالوا از معروف‌ترین جاذبه‌های این شهر به شمار می‌روند.

۵- صومعه ریلا | صومعه ای متفاوت و رنگارنگ

این صومعه که در کوه‌های ریلا قرار گرفته، از معروف‌ترین جاهای دیدنی بلغارستان است و معماری خیره‌کننده‌ای دارد. طاق‌های سیاه و سفید، راه پله‌های چوبی و دروازه‌های بزرگ آهنی این عبادتگاه، جلوه‌ای متفاوت به آن بخشیده‌اند.

این صومعه، یک کلیسا، چند برج و یک دروازه ورودی دارد و دیوارهای داخلی آن مزین به نقاشی‌های شگفت انگیز و قدیمی است. قرن‌ها است که این مکان از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و سالانه صدها گردشگر به این مکان رفت و آمد می‌کنند.

جاذبه های گردشگری بلغارستان

۶- پلوودیف | از قدیمی ترین شهرهای بلغارستان

یکی از قدیمی‌ترین شهرهای بلغارستان، پلوودیف است. این شهر دارای بناهای تاریخی بی‌شماری از جمله آمفی تئاتر رومی و چندین کلیسای معروف است. خود شهر روی هفت تپه ساخته شده و منطقه اطراف آن به کوه‌های بالکان و رشته کوه رودوپ می‌رسد. اطراف شهر، محلی فوق‌العاده برای افراد محلی و گردشگرانی هستند که به پیاده‌روی و اکتشاف علاقه دارند.

۷- نسبار | شهری باستانی اما ساحلی!

شهر نسبار را به خاطر ویرانه‌های زیبا و سواحل فوق العاده‌اش می‌شناسند. بخش باستانی شهر در قسمت جزیره‌ واقع شده است. این جزیره با یک مسیر باریک که ساخته دست بشر است به بخش اصلی شهر متصل می‌شود. از بیشتر کلیساهای زیبای شهر، حالا تنها ویرانه باقی مانده، اما هنوز هم کاوش در آنها لذت بخش است.

معروف ترین کلیساهای داخل شهر عبارتند از کلیسای سنت استفان که قدمت آن به قرن یازدهم برمی‌گردد و کلیسای مسیح پانتوکراتور که در قرن سیزدهم ساخته شده، آخرین نمونه عالی از معماری قرون وسطی است. گذشته از تاریخ، بازدیدکنندگان برای بازدید از سواحل نسبار می‌توانند در امتداد ساحل دریای سیاه به گشت و گذار بپردازند.

شهرهای توریستی بلغارستان

۸- بانسکو | قطب اسکی بلغارستان

بانسکو، قطب اسکی بلغارستان است. اگر قصد دارید در فصل زمستان به این کشور سفر کنید، بانسکو یکی از جاهای دیدنی بلغارستان است که مقصد گردشگری جذابی برای شما خواهد بود. این شهر در جنوب بلغارستان و در دامنه کوه‌های پیرین قرار دارد و طولانی‌ترین زمستان کشور در این منطقه دیده می‌شود. پیست اسکی این منطقه قابل رقابت با پیست‌های فرانسه و سوئیس است و استراحتگاه و رستوران‌های زیادی برای گردشگران دارد.

بهترین مراکز خرید بلغارستان

یکی از جذابیت‌ های سفر خرید کردن است. مراکز خرید بسیاری در شهرهای بزرگ بلغارستان وجود دارند اما کدام را انتخاب کنیم؟ در ادامه با بهترین مراکز خرید بلغارستان آشنا می‌شویم.

مرکز خرید مال

یکی از محبوب‌ترین و بزرگ‌ترین مراکز خرید در شهر صوفیه، مرکز خرید مال است. طراحی جالب توجه و معماری خاص این مرکز خرید و داشتن بیش از ۲۴۰ فروشگاه باعث شده که تجربه خوبی از خرید در این محل در ذهن افراد باقی بماند. برای گشت و گذار در این مرکز خرید باید حدود سه ساعت وقت بگذارید.

مرکز خرید گالریا بورگاس

بزرگترین مرکز خرید جنوب دریای سیاه، مرکز خرید گالریا بورگاس است. این مرکز خرید در جاده ترانزیت صوفیه به سوزوپول، در میان یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق بورگاس یعنی محله اسلاویکوف واقع شده است. دستگاه خودپرداز، بانک، صرافی، دفتر اجاره خودرو، داروخانه، کمد لاکر، ایستگاه تاکسی، سوپرمارکت، کافه، رستوران، زمین بازی کودکان، باشگاه تناسب اندام، آرایشگاه و فروشگاه‌هایی از برندهای مختلف در این مرکز خرید قرار دارند.

مرکز خرید سردیکا

مرکز خرید سردیکا، یکی از بهترین مراکز خرید صوفیه به شمار می‌رود. در این مرکز خرید بیش از ۲۱۰ فروشگاه از برندهای مختلف وجود دارند. ساعت کار این مرکز خرید از ۱۰ صبح تا ۱۰ شب است. از ویژگی‌های مثبت این مرکز خرید دسترسی به وسایل نقلیه عمومی و پارک مرکزی شهر است.

مراکز خرید بلغارستان

مرکز خرید پارادایس سنتر

یکی از جاهای دیدنی بلغارستان، بزرگترین مرکز خرید پایتخت یعنی پارادایس سنتر است. این غول بزرگ تجاری در بخش مرکزی شهر واقع شده و دسترسی آسانی با وسائل حمل و نقل عمومی دارد. یکی از جاذبه‌های اصلی این مرکز خرید ادغام طبیعت در محیط شهری است.

دیوارهای صخره‌ای، آبفشان، دریاچه مصنوعی، آبشار و باغ‌های معلق این مرکز خرید باعث شده تا گردشگران بسیاری را به سوی خودش بکشاند. در این مرکز خرید، مغازه‌ها و هایپرمارکت‌ها ساعت ۱۰ شب بسته می‌شوند، در حالی که سینما، رستوران‌ها و زمین بازی تا ساعت دو بامداد کار می‌کنند.

هزینه‌ های سفر به بلغارستان

بلغارستان عضو کشورهای عضو شنگن نیست، اما به هر حال برای سفر به این کشور به ویزا احتیاج دارید. جدا از هزینه ویزا باید مبلغی برای هزینه بلیط رفت و برگشت به بلغارستان و همچنین برای هزینه هتل در نظر بگیرید. برای اقامت در هتل، بسته به اینکه در هتل چند ستاره اقامت داشته باشید، هزینه‌ها متفاوت خواهند بود. با توجه به تغییرات قیمت بلیط و هتل برای اطلاع از هزینه‌های دقیق سفر، به وب‌سایت فلای تودی مراجعه کنید.

واحد پول بلغارستان، لو است و سکه‌های بلغاری، استوتینکی نام دارند. هزینه رفت و آمد با نقلیه عمومی حدود یک لو است و بلیط بازدید از مراکز دیدنی ارزان قیمت هستند. اتوبوس‌ها نقش مهمی در حمل و نقل عمومی دارند و برای گشت و گذار در حومه شهر می‌توانید از تاکسی‌های بین شهری استفاده کنید.  

هزینه سفر به بلغارستان

یکی دیگر از بخش‌های مهم سفر، شکم‌گردی است. در بلغارستان، اگر بخواهید فست فود سفارش دهید یا در رستوران‌های ارزان غذا بخورید، بسته به اینکه از کجا غذای خودرا تهیه کنید باید مبلغی بین ۴ تا ۸ یورو پرداخت کنید. اما در رستوران‌های خوب شهر قیمت غذا از حدود ۱۳ یورو به بالا است.

رستوران رز در بورگاس، رستوران دایانا در پلوودیف، رستوران اسکاپتوبارا و فورنا در صوفیه، رستوران هپی در وارنا و رستوران خان تنت در سانی بیچ از جمله رستوران‌های پرطرفدار بلغارستان هستند.

غذاهای معروف بلغارستان که باید بچشید!

رفتن به رستوران های بلغارستان و امتحان کردن انواع غذاهای محلی و معروف این کشور، بدون شک یکی از بهترین تجربه‌ های شما در سفر به این منطقه خواهد بود. علاوه بر این هنگامی که به یک مکان جدید با فرهنگ متفاوت سفر می‌کنید، امتحان کردن غذاهای محلی و بومی آن منطقه می‌تواند جذاب و به یاد ماندنی باشد.

غذاهای بلغارستان

بلغارستان را برای پنیر و ماست معروفش می‌شناسند. پنیرهای بلغاری به پنیرهای صبحانه در ایران شباهت دارند، اما طعم ماست بلغاری بی‌نظیر است، پس حتما از آن بچشید. از غذاهای معروف بلغاری می‌توان کبابچه را نام برد که همان‌طور که از نامش مشخص است از انواع کباب محسوب می‌شود و با ذائقه ما ایرانی‌ها تناسب دارد.

یکی دیگر از غذاهای معروف بلغارستان، موساکا است که با ماست و پنیر بلغاری طعم بی‌نظیری به خود می‌گیرد. سوپ سیرابی، سالاد شوپسکا و دلمه بلغاری از دیگر غذاهای اصیل این کشور هستند.

معروف ترین فستیوال های بلغارستان

در بلغارستان سالانه فستیوال‌های مختلف و جذابی برگزار می‌شود که با توجه به طبیعت جذاب و  تاریخ و فرهنگ غنی این کشور جای تعجب ندارد. بسته به اینکه در چه فصلی از سال به بلغارستان سفر می‌کنید، می‌توانید از این جشنواره‌ها لذت ببرید. مهم‌ترین و محبوب‌ترین فستیوال‌های بلغارستان عبارت است از:

۱- فستیوال گل رز

همان‌طور که پیش از این هم اشاره کردیم، بلغارستان کشور گل‌های رز است. بنابراین، یکی از فستیوال‌های معروف این کشور، فستیوال گل رز نام دارد. شهر کازانلاک در دره رز، یکی از جاهای دیدنی بلغارستان محسوب می‌شود که هر ساله گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشاند.

زمان برگزاری این جشنواره، اولین شنبه و یکشنبه ماه ژوئن مصادف با خرداد ماه است. در طول این جشنواره، مراسمی در ابتدای روز در مزارع رز برگزار می‌شود. بعد از آن شاهد رژه در خیابان‌های شهر و انتخاب ملکه رز خواهید بود. علاوه بر این می‌توانید به عنوان سوغاتی، روغن گل رز تهیه کنید.

۲- فستیوال گیلاس

در نیمه دوم ماه ژوئن، یعنی اوایل تیر ماه، به مدت دو روز جشنواره گیلاس در شهر کیوستندیل برگزار می‌شود. در این جشنواره مردم محلی گیلاس‌های باغ خود را برای ارائه می‌آورند و به شکل زیبایی در غرفه‌های خود می‌چینند. همچنین محصولاتی مانند کیک گیلاس و مربای گیلاس در این جشنواره به وفور دیده می‌شود که حتما باید از آنها بچشید.

فستیوال های بلغارستان

۳- جشنواره سوروا

فستیوال بین المللی سوروا یکی از بزرگترین فستیوال‌ های بلغارستان است. این جشنواره هر ساله در آخرین جمعه، شنبه و یکشنبه ژانویه برگزار می‌شود و شباهت زیادی به جشن هالووین دارد. در این جشنواره، ماسک‌های عجیب و ترسناک به صورت می‌زنند، به خودشان زنگوله آویزان می‌کنند و شمشیر چوبی به دست می‌گیرند تا زمستان را بترسانند.

۴- جشنواره نی انبان

جشنواره شاد و شلوغ نی انبان، یکی از جشنواره‌های بین المللی بلغارستان محسوب می‌شود که هدف آن ترویج فرهنگ مردم بومی قبائل کوه‌های رودوپ است. این جشنواره بی‌نظیر هر ساله از چند هزار گردشگر میزبانی می‌کند. گذشته از این جشنواره، یک جشنواره موسیقی جاز سالانه در بانسکو برگزار می‌شود که شرکت کنندگان بین المللی و هنرمندان مشهور بلغاری را به خود جلب می کند.

۵- کارناوال شوخی و خنده

برای دیدن این جشنواره باید به گابروو که پایتخت طنز و شوخی بلغارستان است، سفر کنید! در این فستیوال افراد لباس‌های خنده‌دار می‌پوشند و در سطح شهر راهپیمایی می‌کنند. همچنین نمایش‌های خنده‌دار خیابانی در این فستیوال برگزار می‌شود. در این کارناوال پر از رنگ و شادی می‌توانید یک دل سیر بخندید و لذت ببرید. این جشنواره در ماه مه مصادف با اردیبهشت برگزار می‌شود.

جاهای دیدنی بلغارستان

۵- فستیوال فرهنگ فولکلور

در اواسط تابستان، منطقه ساحلی بورگاس به مدت پنج روز میزبان یک جشنواره شاد و شلوغ خیابانی است. در این فستیوال می‌توانید غذاهای اصیل و محلی را در خیابان میل کنید و طرز تهیه آنها را یاد بگیرید. همچنین می‌توانید از موسیقی و رقص‌های محلی در خیابان لذت ببرید.

چگونه به بلغارستان سفر کنیم؟

حالا که با جاهای دیدنی بلغارستان آشنا شدیم، وقت آن رسیده که برای سفر آماده شویم. اما چطور به این کشور سفر کنیم؟ اگرچه بلغارستان در اروپا واقع شده، اما برای رفتن به این کشور به ویزای شنگن نیازی نیست. بنابراین برای سفر به بلغارستان دشواری‌های گرفتن ویزای شنگن را ندارید. فقط باید به این نکته دقت داشته باشید که صدور ویزای بلغارستان حدود ۱۰ روز زمان نیاز دارد.

برای سفر به این کشور و بازدید از جاهای دیدنی بلغارستان می‌توانید به وب‌سایت فلای تودی مراجعه کنید. سپس برای گرفتن بلیط و رزرو هتل از میان گزینه‌ های متنوعی که پیش رو دارید، اقدام کنید. همچنین می‌توانید با کارشناسان فلای تودی به صورت تلفنی صحبت کنید تا برای گرفتن ویزا به شما کمک کنند.

سوالات متداول درباره سفر به بلغارستان

از ایران تا بلغارستان چند ساعت است؟

مسافت هوایی تهران تا وارنا حدود ۲ هزار کیلومتر است و سفر با هواپیما حدود سه ساعت طول می‌کشد.

با ویزای بلغارستان به چه کشورهایی میتوان سفر کرد؟

به دلیل اینکه بلغارستان عضو شنگن نیست، با ویزای بلغارستان به کشورهای شنگن نمی‌توان سفر کرد.

پایتخت بلغارستان کجاست؟

صوفیه پایتخت بلغارستان است.

بهترین زمان برای سفر به بلغارستان چه زمانی است؟

بهار و پاییز آب و هوای بلغارستان برای سفر مناسب است.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید