وارنا، سومین شهر بزرگ بلغارستان و یکی از مهم‌ترین مقصدهای گردشگری این کشور است؛ به خصوص در فصل تابستان که گردشگران زیادی برای تفریح در سواحل وارنا راهی این شهر می‌شوند. سواحل وارنا عمدتا به دلیل زیبایی کم‌نظیر و تفریحات ارزانش مورد توجه گردشگران است و آن را گاهی پایتخت دریایی بلغارستان نیز می‌نامند. خیابان‌های قدیمی و مدرن، پارک‌ها و سواحل زیبا و زندگی و تفریحات شبانه‌ پرهیجان، از اصلی‌ترین دلایل گردشگران برای سفر به وارنا هستند. در این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی قرار است درباره راهنمای سفر به وارنا بلغارستان با شما صحبت کنیم و اطلاعات ضروری را که پیش از سفر دریایی‌ترین شهر بلغارستان باید بدانید، در اختیارتان قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید.

موقعیت جغرافیایی شهر وارنا | وارنا کجاست؟

در سفر به بلغارستان، شهر تاریخی وارنا با قدمتی که به حدود ۶۰۰ سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد، بهترین گزینه است. وارنا در حد فاصل سال‌های ۱۹۴۹ تا ۱۹۵۶ استالینگراد نامیده می‌شده است. راهنمای سفر به وارنا را در مجله گردشگری فلای تودی بخوانید تا سفری ایده‌آل به این شهر ساحلی را تجربه کنید.

وارنا سومین شهر بزرگ بلغارستان و از زیباترین شهرهای این کشور است. قدمت وارنا به تقریبا ۶۰۰ سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد و بین سال‌های ۱۹۴۹ تا ۱۹۵۶ استالینگراد نامیده می‌شده است از آنجایی که این شهر در نزدیکی دریای سیاه قرار دارد، تفریحات ساحلی در این شهر بسیار پرطرفدار است و گردشگران زیادی در فصل تابستان به وارنا سفر می‌کنند. این شهر در کنار سواحل بسیار زیبا و خیره‌کننده، جاذبه های تاریخی بسیار زیبایی هم دارد که به موجب آن‌ها گردشگی در این شهر حسابی رونق پیدا کرده است. در جدول زیر، ضروری‌ترین اطلاعاتی که باید درباره وارنا بدانید، ارائه شده است:

زبان رسمی بلغاری
واحد پولی لو (BGN)
اختلاف ساعت با تهران یک ساعت و نیم جلوتر از تهران
فرودگاه‌های بین‌المللی فرودگاه وارنا
کد کشور ۰۰۳۵۹
شماره‌های اضطراری آمبولانس: ۱۵۰ آتش‌نشانی: ۱۶۰ پلیس: ۱۶۶

وضعیت آب‌ و‌ هوای شهر وارنا

وارنا آب و هوای نیمه‌ گرمسیری مرطوب دارد و از جریان‌های دریایی و آب و هوای قاره‌ای هم تاثیر می‌پذیرد. فصل تابستان در این شهر از اوایل ماه می (اردیبهشت) آغاز می‌شود و تا اوایل اکتبر (مهر) ادامه دارد. در زمستان ممکن است دمای هوا تا حدود صفر درجه نیز برسد. در ماه‌های دسامبر (آذر)، ژانویه (دی) و فوریه (بهمن) احتمال بارش برف وجود دارد و به ندرت در ماه مارچ (اسفند) هم برف می‌بارد. بارش برف در زمستان فقط چند بار اتفاق می‌افتد و معمولا زود آب می‌شود.

آب و هوای وارنا

بهترین زمان برای سفر به وارنا

از آنجایی که وارنا یک شهر ساحلی است، تابستان بهترین زمان سفر به آن محسوب می‌شود. دمای هوا این شهر از ژوئن تا آگوست به بالاترین مقدار خود می‌رسد و میانگین حداکثر دمای روزانه آن ۲۷ درجه سانتی‌گراد است. همچنین، دما هوا در شب‌ها به‌ندرت به کمتر از ۱۵ درجه می‌رسد و دقیقا به دلیل همین شرایط آب‌وهوایی دلپذیر، وارنا در تابستان‌ها شلوغ‌تر از سایر فصول است و هزینه‌های سفر نیز در این بازه زمانی به بالاترین مقدار خود می‌رسد.

اگر بازدید از جاذبه های تاریخی وارنا بیش از تفریح در سواحل آن برای شما اولویت دارد، بهار بهترین زمان سفر به وارنا خواهد بود. در این فصل، میزان بارش باران به کمترین میزان خود می‌رسد و میانگین دمای هوا نیز ۲۲ درجه سانتی‌گراد است. اوایل پاییز زمان بسیار مناسبی برای تجربه سفر ارزان به وارنا محسوب می‌شود و در فصل زمستان نیز گردشگران زیادی به این شهر سفر نمی‌کنند. 

حمل و نقل عمومی در وارنا

وارنا شهر کوچکی است و با اتوبوس، به‌راحتی می‌توانید به نقاط مختلف آن دسترسی داشته باشید. بلیط تک سفره اتوبوس در وارنا ۱٫۶۰ لو بلغارستان است و در اپلیکیشن Moovit نیز می‌توانید جدول زمانی و مسیرهای مختلف اتوبوس‌ها را مشاهده کنید. اگر تمایل داشته باشید که با تاکسی در شهر وارنا جابه‌جا شوید، باید بدانید که نرخ تاکسی در این شهر از ۲ لو آغاز می‌شود و به‌ازای هر یک کیلومتر، ۱٫۶۱ لو به آن اضافه می‌شود. متاسفانه در شهر وارنا هیچ سرویسی برای گرفتن تاکسی آنلاین وجود ندارد.

از دیگر وسایل حمل و نقل وارنا که با استفاده از آن می‌توانید به نقاط مختلف شهر دسترسی داشته باشید و در عین حال حسابی تفریح کنید، کرایه دوچرخه است. هزینه اجاره دوچرخه در وارنا از ۱۷ لو آغاز می‌شود و به‌ازای هر یک ساعت استفاده، مبلغ ۴ لو به آن اضافه می‌شود. کرایه خودرو نیز با توجه به مقرون‌به‌صرفه بودنش، گزینه محبوبی برای گردشگران وارنا است. توجه داشته باشید که برای اجاره اتومبیل باید حداقل ۲۱ سال سن و IDP (گواهینامه بین‌المللی) داشته باشید.

حمل و نقل عمومی در وارنا

۱۰ مورد از بهترین جاذبه های شهر وارنا

شهر وارنا دریچه ورود به کشور بلغارستان محسوب می‌شود. اگرچه در اغلب مواقع اقامت در کنار ساحل گلدن سندز صورت می‌گیرد، اما جاذبه های تاریخی وارنا را نیز می‌توانید در یک روز تماشا کنید. در ادامه ۱۰ جاذبه دیدنی وارنا را معرفی می‌کنیم.

موزه آثار باستانی وارنا | Archaeological Museum

از جمله جاهایی که می‌توانید در شهر وارنا ببینید موزه آثار باستانی است، جایی که شما را به گذشته شهر در دوران رم باستان می‌برد. در این موزه کلکسیونی از طلا و اشیاء گرانبها که از حفاری‌های شکل گرفته در نکروپلیس وارنا، قبرستانی که مربوط به ۶۵۰۰ سال پیش است، را مشاهده خواهید کرد. از جمله آثار خاص برای بازدید در این موزه، یک تابوت قدیمی است که از نکروپلیس به این موزه آورده‌اند و از ۱٫۵ کیلوگرم طلا پوشیده شده است.

موزه آثار باستانی وارنا

باغ دریا و آکواریوم وارنا | The Sea Garden

پارک پریمورسکی (Primorski-Park) یا باغ دریا، همانطور که از نامش پیداست یک باغ زیبا و رنگارنگ در کنار دریا است. این پارک بزرگترین، قدیمی‌ترین و معروفترین پارک وارنا محسوب می‌شود که محل مناسبی برای گذراندن یک عصر در کنار دریا و لذت بردن از فضای سبز و ریلکس کردن است. علاوه بر اینها، پارک پریمورسکی محیط مناسبی برای خانواده‌هایی به شمار می‌رود که با کودکشان به وارنا سفر می‌کنند. در این پارک می‌توانید از تماشای دلفین‌ها در دلفیناریوم و بازدید از آکواریوم وارنا و تفریحات خانوادگی دیگر نیز لذت ببرید.

راهنمای سفر به وارنا

صومعه آلاژا | Aladzha Monastery

اگر به جاذبه‌های تاریخی و ساختارهای سنگی علاقه‌مند هستید، در شمال شرق وارنا می‌توانید از یک صومعه ارتودوکس قدیمی بازدید کنید که در دل کوه و سنگ‌های آهکی ساخته شده است. امروزه این صومعه بیش از اینکه  یک جاذبه تاریخی باشد، یک منطقه طبیعی محافظت شده است. این غارها و اتاقک‌های آهکی توسط انسان‌ها حفاری و ساخته شده‌اند، بنابراین می‌توانید بازدید از آن می‌تواند برای افرادی که به این نوع ساختارهای باستانی علاقه‌مند هستند، جذاب باشد.

صومعه آلاژا در وارنا

کلیسای جامع وارنا | Varna Cathedral

برخلاف بسیاری از شهرهای اروپایی که در آن‌ها کلیساهای مختلفی برای بازدید وجود دارد، در شهر وارنا یک کلیسای جامع و مطرح در مرکز این شهر خواهید یافت. کلیسای جامع وارنا را با نام Dormition of the Theotokos Cathedral نیز می‌شناسند. این کلیسا، بزرگترین کلیسای ساخته شده در وارنا و سومین کلیسای جامع بزرگ در بلغارستان است که در سال ۱۸۸۶ ساخته شد. این کلیسای را با گنبدهای مسی و ساختار خاصی که در قلب این شهر دارد، در سفر به وارنا از دست ندهید.

کلیسای جامع وارنا

جنگل سنگی | Stone Forest

اگر به پدیده‌های طبیعی خاص و منحصر به فرد علاقه‌مند هستید، بازدید از جنگل سنگی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. دلیل این نامگذاری وجود ستون‌های سنگی متعددی است که این محوطه را شبیه به یک جنگل پر از صخره‌های بلند می‌کند. این ستون‌های سنگی که ارتفاع برخی از آن‌ها به هفت متر می‌رسد، طی فرآیندی طبیعی که به آن اکسایش متان گفته می‌شود شکل گرفته‌اند. اما باور آن سخت است که این صخره‌ها توسط انسان ساخته نشده‌اند.

جنگل سنگی وارنا

حمام‌ های رومی وارنا | Varna Roman Baths

در جنوب شرقی شهر وارنا به بازمانده‌های یک مجموعه حمام رومی می‌رسید که قدمت آن به دوره رم باستان می‌رسد. آنچه این حمام‌ها را خاص و دیدنی می‌کند، معماری و ساختار آجری و سنگی آن است که با توجه به گذشت قرن‌ها از ساخت آن، هنوز سالم باقی مانده‌اند. علاوه بر اینها، حمام‌ های وارنا دومین مجموعه حمام رمی بزرگ در اروپا محسوب می‌شوند که به نسبت بسیاری از ساختارهای مشابه، سالم‌تر و مستحکم‎‌تر باقی مانده است.

حمام‌های رومی وارنا

باغ وحش وارنا | Varna Zoo

باغ وحش وارنا از جمله جاهای دیدنی وارنا است که در پارک بزرگ پریمورسکی قرار دارد. بازدید از این باغ وحش هم برای بزرگسالان و هم کودکان جذاب خواهد بود. این باغ وحش در سال ۱۹۶۱ افتتاح شد و خانه ۶۰ گونه مختلف از جانداران است که ۱۷ گونه آن تحت حفاظت هستند. اگر به حیات‌وحش علاقه دارید، بازدید از این باغ وحش وارنا می‌تواند برایتان جذاب باشد. علاوه بر اینها، اگر اهل موزه گردی هم باشید، با داشتن کارت Varna City Card ورود به این باغ وحش رایگان خواهد بود.

باغ وحش وارنا

چودنیت اسکالی | Wonderful Rocks

صخره‌های شگفت‌انگیز یا آنچه در زبان بلغاری «جودنیت اسکالی» نامیده می‌شود، از جمله جاذبه‌ های طبیعی وارنا است که در فاصله ۹۰ کیلومتری از مرکز شهر وارنا قرار دارد. همانند جنگل سنگی، این منطقه زیبا را نیز باید از نزدیک ببینید تا متوجه شگفتی آن شوید.  برای رسیدن به این جاذبه طبیعی وارنا می‌توانید از قطار استفاده کنید. از وارنا سوار قطارهایی که به مقصد Asparuhovo می‌روند، شده و در ایستگاه آخر پیاده شوید. فاصله ایستگاه تا این منطقه جادویی کمتر از یک ساعت خواهد بود.

صخره‌های شگفت‌انگیز جودنیت اسکالی

کاخ اوکسینوگراد | Euxinograd Palace

کاخ اوکسینوگراد یک کاخ تابستانی سلطنتی مربوط به اواخر قرن ۱۹ است که در حاشیه دریای سیاه و هشت کیلومتری شهر وارنا قرار دارد. اگرچه این کاخ امروزه برای رویدادها و ملاقات‌های دولتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما در فصل تابستان برخی از اتاق‌ها، ویلاها و محوطه کاخ برای بازدید گردشگران در دسترس خواهد بود. بنابراین اگر در تابستان به این شهر سفر کنید، شانس بازدید از این کاخ را خواهید داشت.

کاخ اوکسینوگراد وارنا

خط ساحلی گلدن سندز | Golden Sands

بدون شک نمی‌توان سفر به بلغارستان را بدون سواحل زیبا و تماشایی آن ترک کرد. هرچند در اغلب مواقع بیشتر مسافرانی که به وارنا سفر می‌کنند، در هتل های ساحلی گلدن سندز اقامت دارند. به ویژه اگر در تابستان به وارنا سفر کنید، خط ساحلی گلدن سندز همانند یک جواهر زیر نور خورشید می‌درخشد و لذت شنا کردن، استراحت در آفتاب و سایر تفریحات آبی را دوچندان خواهد کرد.

گلدن سندز وارنا

غذا های مشهور وارنا

شکم گردی در وارنا  از لذت‌بخش‌ترین مواردی است که در این شهر می‌توانید تجربه کنید. از آنجایی که غذاهای بلغارستان ترکیبی از غذاهای مدیترانه‌ای، آسیایی و بالکانی است، خوشمزه‌ترین غذاهای عمرتان را در این شهر میل خواهید کرد. غذاهایی که با گوشت بره، بز و مرغ طبخ می‌شوند، در این شهر به وفور یافت می‌شود و کباب تابه‌ای، سالاد شوپسکا (نوعی سالاد که مشابه سالاد یونانی است و از ترکیب گوجه‌فرنگی، خیار و پنیر درست می‌شود)، بانیکا (شیرینی پنیر که غذای خیابانی بسیار محبوبی در این شهر است) و موساکا (بادمجان شکم‌پر با گوشت چرخ‌کرده) از خوشمزه‌ترین غذاهای این شهر به‌حساب می‌آیند.

خوشبختانه قیمت غذا در وارنا چندان بالا نیست و حسابی می‌توانید شکم‌گردی کنید. یک وعده غذایی فست‌فود در این شهر ۱ لو هزینه دارد و صرف یک غذای سنتی در رستوران‌های معمولی شهر معمولا بیشتر از ۱۵ لو نمی‌شود. همچنین، برای خرید یک بطری آب در وارنا باید ۱٫۶۵ لو بپردازید و تهیه مواد غذایی مورد نیاز برای یک هفته (ماکارونی، برنج، سبزیجات فصل، گوشت یا ماهی) تقریبا ۶۵-۴۵ لو می‌شود.  

بهترین هتل های وارنا

با توجه به رونق گردشگری در وارنا، هتل‌های زیادی در این شهر ساخته شده است که امکانات رفاهی مناسبی را به مسافران عرضه می‌کنند و می‌توانند گزینه‌های بسیار مناسبی برای اقامت در این شهر باشند. در زمان رزرو هتل های وارنا حتما به این مسئله توجه داشته باشید که تعداد هتل های ۲ ستاره در این شهر بسیار کم است و برای آنکه اقامتی اقتصادی را در این شهر تجربه کنید، باید سراغ هتل های ۳ ستاره بروید. در ادامه، تعدادی از بهترین هتل های وارنا معرفی شده‌ است:

  • هتل گلدن تولیپ وارنا
  • هتل ویکتوریا
  • هتل آمفورا
  • هتل آکوآ
  • هتل پریمورسکی
  • و…

مراکز خرید وارنا

خرید کردن بخش جدانشدنی هر سفری است و در راهنمای سفر به وارنا نیز نمی‌توان از این بخش مهم غافل شد. اگر از جمله افرادی هستید که تمایل دارید از مراکز خرید بزرگ و پرزرق و برق مقصدتان دیدن کنید، به این مراکز خرید وارنا حتما سر بزنید:

مراکز خرید در سفر به وارنا
  • وارنا مال
  • گرندمال
  • Pfohe
  • وارنا تاورز
  • دلتا پلنت
  • ریتیل پارک
  • و…

سفر به وارنا، محبوبترین شهر بلغارستان در میان گردشگران ایرانی

وارنا شهری در حاشیه دریای سیاه است و به دلیل سواحل بسیار زیبایی که دارد، سالانه مسافران زیادی به آن سفر می‌کنند. در این مطلب، صفر تا صد راهنمای سفر به وارنا را در اختیارتان قرار دادیم و به شما گفتیم که در زمان سفر به ساحلی‌ترین شهر بلغارستان چه چیزی در انتظارتان است. اگر قصد سفر به وارنا را دارید، می‌توانید از خدمات سایت فلای تودی از جمله رزرو هتل وارنا و خرید بلیط هواپیما استفاده کنید. جهت اطلاعات درباره نحوه اخذ ویزای بلغارستان و شرایط سفر به این کشور نیز می‌توانید از راهنمایی و پشتیبانی کارشناسان ما نیز استفاده کنید.

آیا تابه‌حال سفر به وارنا را تجربه کرده‌اید؟ اگر قرار باشد به وارنا بروید، دوست دارید از کدام یک از جاذبه‌های معرفی‌شده در این مطلب بازدید کنید؟

سوالات متداول درباره سفر به وارنا

هزینه سفر به وارنا چقدر است؟

اینکه با چه میزان بودجه‌ای می‌توانید به وارنا سفر کنید، به سبک سفر رفتن شما و هزینه‌ای که بابت رزرو هتل و خرید بلیط وارنا می‌پردازید بستگی دارد. از سایت فلای تودی، می‌توانید قیمت بلیط و هتل را مشاهده کنید و هزینه های سفرتان را تخمین بزنید.

بهترین جاذبه های دیدنی وارنا کدامند؟

موزه آثار باستانی وارنا، کلیسای جامع وارنا، جنگل سنگی و حمام های رومی، از بهترین جاذبه های گردشگری وارنا هستند.

چطور به وارنا سفر کنیم؟

راحت‌ترین روش برای سفر به وارنا، خرید بلیط هواپیما است. پروازهای تهران به وارنا عموما با یک یا دو توقف انجام می‌شود و مدت زمان پرواز آن به تعداد توقف و مدت زمان توقف ایرلاینی که با آن سفر خواهید کرد، بستگی دارد.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید