شفق قطبی یکی از شگفت انگیزترین پدیده های دنیاست که شما می‌توانید رقص نورهای رنگی در آسمان را تماشا کنید. شفق قطبی حاصل برخورد الکترون‌ها با ذرات گازی موجود در اتمسفر است. زمستان بهترین زمان برای دیدن شفق قطبی محسوب می‌شود. این پدیده در ارتفاع ۳۰-۱۳۰ کیلومتر، بالاتر از سطح دریا اتفاق می‌افتد. شفق های قطبی در بعضی از کشورها حتی ایران نیز قابل مشاهده هستند. با مجله گردشگری فلای تودی همراه شوید تا بهترین مکان ها برای دیدن شفق قطبی در جهان را به شما معرفی کنیم.

بهترین مقاصد جهان برای تماشای شفق قطبی

تماشای شفق قطبی پدیده جالبی است که باعث شده تا طبیعت گردان زیادی برای تماشای آن به مکان های مختلفی در سرتاسر دنیا سفر کنند. در ادامه با بهترین مکان ها برای دیدن شفق قطبی در جهان بیشتر آشنا شوید.

شفق قطبی در سوئد

برای تماشای شفق قطبی در سوئد، باید راهی شمال غرب این کشور شوید. ماه‌های مارس تا آوریل (اسفندماه)  بهترین زمان برای تماشای شفق قطبی سوئد محسوب می‌شود. در این زمان هنرمندان سوئدی با ساخت هتل‌های یخی فرصت خوبی را برای دیدن شفق قطبی فراهم می‌سازند. ساعت ۱۰ شب تا ۱:۳۰ بامداد که آسمان صاف و تاریک‌تر است، شفق‌ها راحت‌تر قابل مشاهده خواهند بود.

شفق قطبی در سوئد

پارک ملی آبیسکو (Abisko National Park)، پورجوس (Porjus) و جوکموک (Jokkmokk) در استان نوربوتن، دره تورن (Torne Valley)، لاپونیا (Laponia) و لولیا (Lulea) در شمال این کشور بهترین مکان برای دیدن شفق قطبی در سوئد به شمار می‌روند.

شفق قطبی در کانادا

کانادا به دلیل فاصله نزدیکی که به قطب شمال دارد، یکی از بهترین مقاصد برای دیدن شفق قطبی به حساب می‌آید و مهمترین جاهای دیدنی کانادا نیز بخش هایی است که بتوان شفق قطبی را تماشا کرد. ماه ژانویه تا مارس (دی تا اسفند) که شب‌ها طولانی‌ و تاریک‌تر هستند، بهترین زمان برای مشاهده شفق قطبی در کانادا محسوب می‌شود. برای تماشای این پدیده می‌توانید در کلبه‌های شیشه‌ای با نمای ۳۶۰ درجه اقامت داشته باشید.

بهترین مکان ها برای دیدن شفق قطبی در جهان

بهترین مکانها برای دیدن شفق قطبی در کانادا شامل شهرهای آلبرتا (Alberta) و بریتیش کلمبیا (British Columbia)، در غرب کانادا، یوکان (Yukon) در شمال غرب کانادا و چرچیل در خلیج هادسون می‌شوند.

شفق قطبی در نروژ

با سفر به نروژ علاوه بر تماشای طبیعت بکر آن، می‌توانید دیدن شفق قطبی را هم در این کشور تجربه کنید. موقعیت کشور نروژ موجب شده این کشور به یکی از بهترین مکان‌ها برای دیدن شفق قطبی تبدیل شود. در اواخر پاییز تا اوایل بهار که شب‌ها بلندتر می‌شوند، فرصت خوبی برای تماشای شفق قطبی در نروژ است.

شفق قطبی در نروژ

شهرهای ترومسو (Tromsø)، سوالبارد (Svalbard)، آلتا (Alta) و فینمارک (Finnmark)، بهترین مکانها برای دیدن شفق قطبی در نروژ هستند.

شفق قطبی در روسیه

برای تماشای شفق قطبی مسیر نزدیک‌تری هم وجود دارد که با سفر به آن می‌توانید از دیدن مناظر رنگی آسمان لذت ببرید. روسیه، به دلیل نزدیکی به ایران، بهترین کشور برای سفر ایرانی ها محسوب می‌شود. زمان تماشای شفق قطبی در روسیه از اواخر آگوست (آبان ماه) شروع و تا اواسط آوریل (فروردین) ادامه می‌یابد.

شفق قطبی در روسیه

شفق قطبی روسیه در مورمانسک (Murmansk)، سالخارد (Salekhard) و… طرفداران زیادی دارند و هر ساله تورهای گردشگری زیادی برای سفر به این شهرها برگزار می‌شود.

شفق قطبی در فنلاند

برای تماشای شفق قطبی این بار به سراغ سرزمین هزار دریاچه، فنلاند می‌رویم. فنلاند به دلیل دریاچه‌های زیاد و جنگل، به عنوان یک مقصد گردشگری جذاب در اروپا شناخته می‌شود که فراهم کردن فرصت تماشای شفق قطبی، به محبوبیت آن می‌افزاید. اواخر آگوست تا آوریل (شهریور تا فروردین) بهترین زمان برای لذت بردن از این پدیده شگفت‌انگیز در فنلاند است است.

شفق قطبی در فنلاند

در روستای ساریسلکا (Saariselka) فنلاند، کلبه‌های اسکیمویی شیشه‌ای فرصتی رویایی برای گردشگران به وجود می‌آورند تا در محیطی خاص از این پدیده شگفت‌انگیز لذت ببرند.

شفق قطبی در ایسلند

شفق قطبی در ایسلند

یکی از بهترین مکان ها برای دیدن شفق قطبی در جهان ایسلند است. شفق قطبی به عنوان یکی از جاذبه های طبیعی ایسلند، شناخته می‌شود. شفق قطبی در ایسلند در طول سال قابل مشاهده است اما بهترین زمان آن از نوامبر (آبان) تا فوریه (اسفند) محسوب می‌شود.

شفق قطبی در استرالیا

 تا به این جا به معرفی کشورهایی برای تماشای شفق قطبی که در نیمه شمالی کره زمین بودند، پرداختیم. اما در نیمه کره جنوبی، کشور استرالیا به عنوان یکی از مقاصد محبوب برای تماشای شفق قطبی شناخته می‌شوند. در ماه می تا آگوست (خرداد تا مرداد) که شب‌ها طولانی‌تر است، فرصت خوبی برای شفق قطبی در استرالیا فراهم می‌شود. با اقامت در هتل رانگا در کنار امکانات و خدماتی که هتل در اختیار مسافران قرار می‌دهد، می‌توانید از تماشای شفق قطبی هم لذت ببرید.

بهترین مکان ها برای دیدن شفق قطبی در جهان

از بهترین مکانها برای تماشای شفق قطبی در استرالیا می‌توان به شهر ریکیاویک (Reykjavik)، پارک ملی واتناجوکول (Vatnajokul National Park) و پارک ملی ذینگولیر (Thingvellir National Park) اشاره کرد.

شفق قطبی در آلاسکا

شفق قطبی در آلاسکا

در شهر فربنکس (Fairbanks) در ایالت آلاسکا آمریکا، امکان تماشای شفق قطبی وجود دارد. در بین ماه‌های دسامبر تا مارس (آذر تا اسفند) زمان خوبی برای تماشای رقص نورهای آسمانی فراهم می‌شود. با رزرو هتل های آلاسکا به مدت سه روز، شانس بیشتری برای تماشای این پدیده زیبا خواهید داشت.

شفق قطبی در گرینلند

شفق قطبی در گرینلند

گرینلند به عنوان بزرگترین جزیره دنیا، میان دو اقیانوس اطلس شمالی و منجمد شمالی قرار دارد. موقعیت مکانی این جزیره به گونه‌ای است که آن را به مکانی دائمی برای وقوع پدیده شفق قطبی تبدیل کرده است، اما سپتامبر تا مارس (مهر تا اسفند) بهترین زمان برای دیدن شفق قطبی در گرینلند به شمار می‌آید.

شفق قطبی در ایران

 جابه جایی قطب‌های مغناطیسی زمین در آینده نزدیک این امکان را به وجود می‌آورند که شفق قطبی در آسمان ایران قابل مشاهده باشد. برای تماشای شفق قطبی در تهران می‌توانید در زمستان که شب‌ها طولانی‌تر و آسمان تمیزتر است، به یکی از روستاهای اطراف تهران نظیر میگون یا شمشک بروید که بازهم احتمال خیلی کمی برای دیدن این پدیده شگفت انگیز خواهید داشت.

شفق قطبی در ایران

کویر لوت از بهترین مکان ها برای دیدن شفق قطبی در جهان است. رفتن به این کویر این فرصت را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد تا در نزدیکای صبح، تنها شفق قطبی در کویر ایران را تماشا کنید.

رنگ بازی آسمان در شفق قطبی

شفق قطبی، یک رویا یا تصویری در فیلم‌ها و کتاب‌ها نیست. این پدیده شگفت انگیز در برخی کشورها نظیر روسیه، کانادا، فنلاند و… رخ می‌دهد که با خرید بلیط هواپیما می‌توان برای یک سفر خوب به همراه دیدن شفق قطبی برنامه ریزی کرد. به یاد داشته باشید که زمستان بهترین زمان دیدن شفق قطبی محسوب می‌شود. آیا شما تجربه تماشای شفق قطبی را داشته‌اید؟

پاسخ به سوالات متداول

شفق قطبی درکدام کشور است؟

شفق قطبی بیشتر در کشورهای سوئد، فنلاند، کانادا، گرینلند و… قابل مشاهده است.

آیا شفق قطبی در ایران وجود دارد؟

بله. شفق قطبی در کویر لوت قابل خواهد بود.

شفق قطبی چیست؟

شفق قطبی حاصل برخورد الکترون‌ها با ذرات گازی موجود در اتمسفر است که موجب به وجود آمدن نور در آسمان می‌شود.

برنامه‌ ریزی برای سفر شفق قطبی چند روزه است؟

حداقل سه تا چهار روز برای سفر به شفق قطبی نیاز است.

شفق قطبی را می‌توان با چشم غیر مسلح دید؟

بله، در بعضی از کشورها، که آسمان صاف و تاریک است با چشم غیر مسلح می‌توان دید.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید