سفر یکی از بهترین راه‌ها برای فرار از روزمرگی و خستگی‌های ناشی از کار است. برای سفر به مناطق مختلف وسایل حمل و نقل متنوعی وجود دارد. از ماشین شخصی گرفته تا قطار، کشتی، اتوبوس، هواپیما و …. اما در این میان، هواپیما یکی از محبوب‌ترین وسیله‌ها برای سفر محسوب می‌شود. البته سفر با هواپیما در کنار مزایای بی‌شمار، معایبی هم دارد که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. اما مزایای بیشتر آن باعث شده است تا این وسیله، انتخاب شماره یک مسافران برای سفر باشد. بد نیست اگر شما هم قصد سفر دارید با مزایا و معایب سفر با هواپیما آشنایی داشته باشید تا با اطلاعات و آگاهی‌های بیشتری سفر خود را آغاز کنید.

مزایای سفر با هواپیما چیست؟

با اختراع هواپیما، درب های جدیدی به روی صنعت گردشگری گشوده شد و سفرها شکل دیگری به خود گرفت! سفرهایی که ماه‌ها و روزها به طول می‌انجامید، با پروازهای کوتاه و چندساعته امکان پذیر شد. با این حال شاید خیلی از افراد، ترس از پرواز داشته باشند و سفر زمینی را ترجیح دهند، اما اگر با مزیت انواع پرواز های هواپیمایی آشنا باشند، سفر هوایی را ترجیح خواهند داد.

۱. سرعت زیاد

یکی از مهمترین مزایای سفر با هواپیما، سرعت زیاد آن است. برای بسیاری از مسافران مدت زمان رسیدن به مقصد اهمیت دارد تا بتوانند زمان بیشتری را صرف لذت بردن از تفریحات و جاذبه‌های سفر کنند. از طرف دیگر هواپیما از کوتاه ترین مسیرها برای رسیدن به مقصد استفاده می‌کند و هیچ مانعی مثل جنگل، کوه و دریا بر سر راه هواپیما وجود ندارد.

مزایا و معایب سفر با هواپیما که باید بدانید

۲. دسترسی آسان

برای سفر به بسیاری از مناطق تنها گزینه، سفر با هواپیما است، چرا که با بسیاری از وسایل نقلیه نمی‌توان به مناطق دوردست سفر کرد، اما هواپیما قابلیت سفر به دور دست‌ترین مناطق را هم دارد.

۳. خدمات رسانی

از دیگر مزایای سفر با هواپیما می‌توان به امکانات و خدمات رسانی بسیار بهتر آن نسبت به سایر وسایل نقلیه اشاره کرد. در سفرهای هوایی مهمانداران با رفتاری خوش پذیرای مسافران هستند و به خواسته‌‌های آن‌ها پاسخ می‌دهند. علاوه بر این، ایرلاین‌ها خدمات متنوعی به مسافران خود ارائه می‌دهند که در سایر وسایل حمل و نقل وجود ندارد.

همچنین مسافران می‌توانند با خرید بلیط هواپیما برای کلاس‌های پروازی فرست کلاس و بیزینس کلاس از خدمات و امکاناتی نظیر صندلی‌های بسیار راحت، تخت، ماساژور، تلویزیون لمسی، حمام، سیستم گرمایشی و سرمایشی، سیستم سرگرمی، کترینگ فوق العاده، فکس، اینترنت و بسیاری مزایای دیگر بهره‌مند شوند.

مزایا و معایب سفر با هواپیما که باید بدانید

۴. راحتی سفر از مزایا سفر با هواپیما

نمی‌توان از این نکته غافل شد که سفر با هواپیما راحت‌ترین روش سفر است. شاید در فرودگاه کمی دچار استرس شوید، اما سفر با هواپیما شما را در کمترین زمان ممکن به مقصدتان می‌رساند، علاوه بر این صندلی‌های هواپیما در مقایسه با صندلی‌های سایر وسایل نقلیه بسیار راحت‌تر هستند.

۵. امنیت بیشتر

بر خلاف عقیده عده‌ای از مرم، امنیت سفر با هواپیما در مقایسه با سایر وسایل نقلیه بیشتر شده و در سال‌های اخیر نیز تعداد سوانح هوایی به شدت کاهش یافته است. شاید برای شما جالب باشد که بدانید سفرهای زمینی با وسایل نقلیه، ریسک بیشتری نسبت به سفر هوایی دارند!

۶. عدم وجود تصادف و ترافیک

بر خلاف سفر با ماشین و اتوبوس، هیچ نوع ترافیک و تصادفی در هواپیما وجود ندارد. علاوه بر این مسافران مجبور نیستند به خاطر توقف‌ در میان راه و در جاهای مختلف معطل شوند.

۷. امکان تردد در هواپیما

در سفرهای طولانی با هواپیما معمولا ساعاتی را برای تردد در هواپیما در نظر می‌گیرند تا مسافران به کمر درد و پا درد دچار نشوند.

۸. سرگرم کردن کودکان

کودکان در سفرهای هوایی کمتر اذیت می‌شوند و مهمانداران در طول مسیر با دادن هدایا و اسباب بازی به آن‌ها باعث سرگرمی‌شان می‌شوند. بنابراین اگر کودک خردسال به همراه دارید، احتمالا سفر هوایی برای شما بهتر است.

مزایا و معایب سفر با هواپیما که باید بدانید

۹. پرداخت هزینه کمتر برای کودکان

برخلاف سایر وسایل حمل و نقل، هنگام خرید بلیط هواپیما مجبور نیستید برای کودک و بزرگسال هزینه یکسان پرداخت کنید. بلکه در سفر با هواپیما هزینه بلیط برای نوزاد و کودکان ۲ تا ۱۲ سال با بزرگسالان متفاوت است و به این ترتیب در هزینه‌هایتان صرفه جویی خواهد شد.

۱۰. نظافت سرویس‌های بهداشتی

سرویس بهداشتی هواپیما در مقایسه با سایر وسایل نقلیه بسیار تمیزتر است. بنابراین امکان ابتلا به بیماری زمانی که از این وسیله نقلیه استفاده می‌کنید، بسیار کمتر می‌شود.

۱۱. تجربه‌ای متفاوت

قطعا سفر با هواپیما تجربه‌ای فوق العاده و متفاوت را نسبت به سایر وسایل سفر برایتان ایجاد خواهد کرد. وقتی سوار هواپیما می‌شوید کیلومترها از زمین فاصله می‌گیرید. پرواز بر روی ابرها مطمئنا برای هر کسی خوشایند و تجربه‌ای فراموش نشدنی است. از طرف دیگر مناظری که از داخل هواپیما تماشا می‌کنید را نمی‌توانید در هیچ وسیله نقلیه دیگری تجربه کنید.

مزایا و معایب سفر با هواپیما که باید بدانید

۱۲. هوای پاک‌تر

سفر با هواپیما به نسبت سفر با سایر وسایل نقلیه، آلاینده‌های کمتری را وارد هوا می‌کند و به این ترتیب سفر پاک‌تری خواهید داشت. این مورد برای دوستداران محیط زیست، اهمیت بسیاری دارد.

qw1 تفاوت بلیط چارتر و سیستمی

معایب سفر با هواپیما چیست؟

اما در کنار مزیت هایی که برای سفر هوایی به آن اشاره کردیم، سفر با هواپیما قطعا معایبی هم دارد. در ادامه به چند مورد از بدی های سفر با هواپیما آشنا شوید.

۱. سوانح هوایی

یکی از مهمترین معایب سفر با هواپیما احتمال وجود نقص فنی و سوانح هوایی در آن است که می‌تواند خسارات جبران ناپذیری را به بار بیاورد. البته با وجودی که سوانح هوایی به ندرت اتفاق می‌افتد و در سال‌های اخیر نیز به شدت کاهش یافته، اگر سانحه‌ای در هواپیما رخ دهد و هواپیما سقوط کند، امکان نجات مسافران بسیار کم است.

مزایا و معایب سفر با هواپیما که باید بدانید

۲. هزینه بلیط هواپیما

سفر با هواپیما در مقایسه با سایر وسایل حمل و نقل گران‌تر است. به همین دلیل تمام افراد قادر به خرید بلیط هواپیما نخواهند بود. البته با توجه به زمان و مقصد می‌توان در برخی از موارد بلیط هواپیما را با قیمت بسیار مناسب خریداری کرد.

۳. استرس و ترس از ارتفاع

افراد زیادی هستند که ترس از ارتفاع دارند و در سفر با هواپیما دچار استرس می‌شوند. به همین دلیل ممکن است این گونه افراد به جای لذت بردن از پرواز بر فراز ابرها، لحظات سختی را پشت سر بگذارند.

۴. معطلی در فرودگاه

معمولا مسافران ۲ ساعت قبل از سفرهای هوایی باید در فرودگاه باشند، تا مدارک و چمدان‌هایشان بررسی شود. این مدت زمان برای کودکان و سالمندان می‌تواند کمی آزار دهنده باشد.

۵. محدودیت در حمل بار

به دلیل ظرفیت کمی که هواپیماها در حمل بار دارند، مسافران تا وزن مشخصی که ایرلاین مورد نظر تعیین می‌کند می‌توانند با خود بار حمل کنند. به همین دلیل اگر مسافری تمایل به حمل بار بیشتر داشته باشد، باید مبلغی را به عنوان هزینه اضافه بار به ایرلاین بپردازد.

۶. محدودیت در حمل مایعات

میزان حمل مایعات در هواپیما معمولا حداکثر ۱۰۰ میلی گرم است، بنابراین اگر قصد دارید بیش از این مقدار را با خود به داخل هواپیما ببرید، باید با مسئولین فرودگاه هماهنگ کنید.

۷. تاخیر در پرواز

در استفاده از هواپیما تاخیر امری عادی تلقی می‌شود حتی گاهی اوقات به دلیل حساسیتی که برای پرواز در شرایط نامساعد جوی و نقص فنی وجود دارد، ممکن است پرواز کنسل شود. اما به هرحال تاخیرهای احتمالی در پروازها را می‌توان از معایب سفر هوایی برشمرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم مطلب «آشنایی با حقوق مسافران در تاخیر پرواز» را مطالعه کنید.

مزایا و معایب سفر با هواپیما که باید بدانید

۸. فاصله فرودگاه از مرکز شهر

بیشتر فرودگاه‌ها در حومه و خارج شهر قرار دارند و مسافران برای رسیدن به مرکز شهر، ناگزیر هستند هزینه‌ای اضافی برای کرایه تاکسی پرداخت نمایند.

baggage restrictions1 وسایل مجاز و غیرمجاز در هواپیما

چه کسانی نمی توانند با هواپیما سفر کنند؟

به طور کلی هر ایرلاین، قوانین خاص خودش را برای پرواز و حمل بار و مسافر دارد، بنابراین باتوجه به ایرلاین باید این قوانین را مطالعه کنید. گروه‌هایی که اجازه پرواز با هواپیما را ندارند شامل افراد مختلفی می‌شوند.

برای مثال بیمارهای قلبی و عروقی، کسانی که توانایی استفاده از صندلی های هواپیما را ندارند، ماه ها و روزهای اول بعد از سکته قلبی و مغزی، بانوان باردار به خصوص در ماه های آخر بارداری، اجازه استفاده از هواپیما را ندارند.

هواپیما، سریعترین و بهترین وسیله سفر

یکی از نکات مهمی که در خصوص سفر با هواپیما وجود دارد، هزینه خرید بلیط هواپیما است. سفرهای هوایی این روزها طرفداران زیادی در سرتاسر دنیا پیدا کرده و گردشگران از ترفندهای مختلف برای پیدا کردن ارزانترین بلیط استفاده می‌کنند. فلای تودی این امکان را برای شما فراهم کرده است تا بتوانید در هزینه های سفر خود صرفه جویی کنید.

نظر شما درباره سفر با هواپیما چیست؟ در کدام مقاصد سفر هوایی را ترجیح می‌دهید؟

سوالات متداول درباره سفر با هواپیما

مزایا سفر هوایی با فلای تودی چیست؟

یکی از مهمترین مزیت های سفر هوایی با فلای تودی، ارزان بودن قیمت بلیط است. بنابراین شما می‌توانید با صرفه جویی در هزینه های خود، سفری مقرون به صرفه تجربه کنید.

چگونه از فلای تودی بلیط هواپیما بخریم؟

برای خرید بلیط هواپیما از فلای تودی، کافی است که وارد وب سایت شده و از بخش پروازهای داخلی یا خارجی، مقصد مورد نظر خود را مشخص کرده و لیست پروازهای موجود در ایرلاین های مختلف را مشاهده کنید.

نکات مهم سفر با هواپیما چیست؟

برای سفر با هواپیما بهتر است ۲ ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حضور داشته باشید تا بتوانید کارت پرواز خود را گرفته و چمدان ها را تحویل دهید.

1 نظر

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید