هر بار که با هواپیما سفر می‌کنید به محض ورود به فرودگاه، این استرس را خواهید داشت که ماموران فرودگاه به خاطر حمل وسایل ممنوعه در هواپیما جلوی شما را بگیرند. بنابراین باید از قبل نسبت به قوانین حمل بار با هواپیما آشنایی داشته باشید و بدانید که در سفر با هواپیما چه وسایلی را با خود حمل کنید و چه وسایلی را همراه خود به فرودگاه یا داخل هواپیما نبرید. برای مثال شاید برای شما سوال باشد که به چه وسایلی در فرودگاه گیر میدهند؟ در ادامه این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی با ما همراه باشید تا با وسایل مجاز و غیر مجاز هواپیما بیشتر آشنا شوید.

وسایل مجاز در کابین هواپیما

اگر قبل از سفر هوایی قوانین حمل وسایل مجاز برای ورود به کابین هواپیما را بدانید و چمدان و کیف دستی خود را با دقت ببندید، در این صورت در سفر خود با مشکلی مواجه نخواهید شد و دیگر نیازی نخواهد بود که چمدان را برای بررسی ماموران امنیتی فرودگاه بیرون بریزید.

معمولا عمده سوالاتی که در مورد حمل بار هوایی برای مسافران هواپیما پیش می‌آید این است که: « قوانین حمل مایعات در هواپیما به چه صورت است؟»، «می‌توانم حیوان خانگی خود را به هواپیما ببرم؟»، «چه چیزهایی جزو وسایل ممنوعه داخل هواپیما هستند؟»، «لوازم مجاز برای ورود به کابین هواپیما چیست؟»، «حمل سیگار در هواپیما مجاز است؟» و بسیاری سوالات دیگر که ممکن است برای شما هم ایجاد شود. در ادامه برای اینکه سفری بدون استرس داشته باشید و بدانید مجاز به حمل چه وسایلی در هواپیما هستید، لیستی از وسایل مجاز و وسایل غیرمجاز داخل هواپیما را ببینید.

1 10

البته اگر مایل به دانستن جزئیات قوانین حمل بار هوایی و لیست وسایل مجاز در هواپیما هستید، می‌توانید به وب سایت اداره امنیت حمل و نقل (TSA) مراجعه کنید تا به طور دقیق تر با قوانین حمل بار با هواپیما آشنا شوید.

آیا مواد غذایی جزو بار مجاز هواپیما هستند؟

تمام مواد غذایی که با خود به فرودگاه می‌برید، مانند دیگر وسایلی که با خود حمل می‌کنید از اشعه ایکس عبور داده می‌شوند. بنابراین قبل از اینکه بار سفر خود را ببندید، باید مطمئن شوید که طبق قوانین TSA مجاز به حمل کدام یک از مواد غذایی هستید و کدام ماده خوراکی در لیست وسایل مجاز در کابین هواپیما قرار دارد.

3 12
حمل مواد غذایی با هواپیما

به طور کلی قوانین حمل وسایل مجاز هواپیما در مورد مواد غذایی تقریبا در همه ایرلاین‌ها یکسان است و تفاوت‌های جزئی با یکدیگر دارند. حمل مواد غذایی مانند گوشت، سبزیجات، میوه و دانه‌های گیاهان در کابین هواپیما ممنوع است و در فرودگاه ضبط خواهد شد.

همچنین طبق قوانین TSA غذاهای ژله‌ای یا مایع بیشتر از ۳٫۴ اونس ( ۱۰۰ میلی لیتر) را نمی‌توانید با کیف دستی خود به کابین هواپیما ببرید و باید آن‌ها را داخل چمدان بگذارید. حمل مواد شرکتی مانند کیک‌ها، برگرها، چیپس و انواع کوکی مجاز است. اما باید مواد غذایی را در ظروف در بسته غذایی حمل کنید. حمل مایعات غلیظ مانند انواع مواد غذایی ژله‌ای، روغن‌، سس کچاپ، و یا ماست به داخل هواپیما ممنوع است. اما به‌طورکلی شما برای بردن مواد غذایی در هواپیما با مشکل مواجه نخواهید شد. اگر مسافر شهرهای بندری باشید حتمآ تاکنون بارها تجربه حمل ماهی یخ زده با هواپیما را داشته‌اید. حمل گوشت با هواپیما یا حمل مواد غذایی یخ زده با هواپیما و حتی بردن میوه در هواپیما از آن دسته کارهای رایج میان مسافران است.

BAG هزینه اضافه بار و میزان بار مجاز ایرلاین‌ ها

قوانین حمل مایعات در هواپیما برای چه مقدار مجاز است؟

اینکه مایعاتی مثل اسپری‌ها، ادکلن‌ها و حتی ترشی و آب لیمو جزو وسایل مجاز در کابین هواپیما هستند یا خیر، یکی از سوالات و پیچیدگی‌های همیشگی مسافران در قسمت تحویل بار در هواپیما است. به‌طور کلی باید گفت حمل مایعات در قسمت بار هواپیما مشکلی ندارد، اما محدودیت‌های زیادی دارد.

طبق قانون ۱-۱-۳ TSA مسافران هواپیما مجاز به حمل مایعات به مقدار محدود هستند. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، مسافران مجاز به حمل مایعات در اندازه کمتر از ۱۰۰ میلی لیتر هستند. همچنین، تمامی ظروف مایعات باید در کیسه‌های پلاستیکی زیپی بسته‌بندی شوند.

4 11

اگر مایل هستید که بیش از ۱۰۰ میلی لیتر مایعات همراه خود به هواپیما ببرید، باید مایعات مورد نظر را داخل چمدان قرار دهید تا به انبار هواپیما منتقل شود. با توجه به محدودیت ها و قوانین سخت درباره حمل مایعات در قسمت بار هواپیما، پیشنهاد می‌کنیم اگر امکان این کار برایتان وجود دارد مایعات را از فهرست وسایل مجاز در کابین هواپیما خط بزنید.

آیا لوازم آرایشی جزو وسایل مجاز در کابین هواپیما هستند؟

لوازم آرایشی، داروها و وسایل بهداشتی از آن دسته مواردی هستند که اگر دقت نکنید به راحتی جزو اشای ممنوعه در پروازهای داخلی و خارجی قرار می‌گیرند. طبق قانون ۱-۱-۳ TSA مواد آرایشی مایع مانند کرم مرطوب‌کننده پوست، خط‌چشم و لاک‌پاک‌کن را اگر حجمی کمتر از ۱۰۰ میلی لیتر داشته باشند، می‌توانید با خود به داخل کابین هواپیما ببرید. در غیر این صورت باید آن‌ها را به چمدان خود منتقل کنید. البته به طور کلی بردن لوازم آرایشی به هواپیما با توجه به اینکه ممکن است سرریز یا دچار ابساط و انقباض شوند و تمام چمدان را کثیف کنند، کار پر از ریسکی است. لذا قبل از بردن لوازم آرایش به هواپیما بهتر است در وسایل را به خوبی ببندید.

مواد بهداشتی مانند دهانشویه، خمیردندان، ژل سر و موادی از این قبیل نیز شامل قانون ۱-۱-۳ TSA می‌شوند. دئودورانت، اسپری و مواد ژل مانند را هم باید همراه مایعات دیگر قرار دهید. بنابراین لوازم آرایشی از لوازم مجاز برای ورود به کابین هواپیما است البته در صورتی که شامل موارد فوق باشد.

5 12

اگر می‌خواهید که رژ لب، رژ گونه یا سایر لوازم آرایشی که مایع نیستند را داخل کیف دستی قرار داده و همراه خود داخل کابین هواپیما ببرید، محدودیتی در این زمینه وجود ندارد و لوازم آرایشی غیر مایع جزو بار مجاز هواپیما محسوب می‌شوند.

چه نوع باتری جزو وسایل مجاز هواپیما است؟

همه ما در سفر حداقل یکی از وسایل الکترونیکی که به باطری نیاز دارند مانند لپ تاپ، دوربین عکاسی و موبایل، همراه خود داریم. بنابراین نیاز است که بدانیم آیا حمل باتری به داخل هواپیما مجاز است و اگر پاسخ مثبت است، مجاز به حمل چه نوع باتری‌ای هستیم؟ با توجه به حمل وسایلی مثل لپ تاپ و موبایل باید گفت که باتری جز وسایل غیر مجاز داخل هواپیما نیست اما باید به این نکته دقت کنید:

7 7

به طور کلی TSA دو عامل را برای حمل باتری در هواپیما در نظر می‌گیرد:

  • نوع باتری (برای مثال باتری خشک)
  • اندازه باتری (انرژی باتری بر حسب وات بر ساعت)

با توجه به فاکتورهای گفته شده مشکلی با بردن وسایل الکترونیکی نام برده شده به داخل کابین هواپیما نخواهید داشت؛ اما برخی باتری‌ها را نیز باید داخل چمدان قرار دهید، چراکه جزو بار مجاز کابین هواپیما نیستند. برای مثال باتری ماشین جزو این دسته باتری‌ها است.

8 8

البته استثنائاتی هم در مورد حمل باتری در هواپیما وجود دارد. برای مثال اگر همراه خود ویلچر به هواپیما می‌برید، باید اطلاعات باتری آن را به اپراتور هواپیما بدهید، تا باتری به طرز صحیحی برای هواپیما بسته بندی شود. البته اگر نیاز به ویلچیر داشته باشید هم می‌توانید نسبت به رزرو ویلچیر در فرودگاه اقدام کنید که در این صورت نیازی نیست نگران باتری باشید.

آیا می‌توانیم همراه خود شارژر به هواپیما ببریم؟

شارژر ها در بیشتر موارد، مثل شارژر لپ تاپریال شارژر ساعت، موبایل یا هندزفری جز وسایل مجاز در کابین هواپیما هستند. فرقی نمی کند به کجا سفر می کنید یا زمان پروازتان چقدر است، شما به تلفن همراه و ساعت نیاز دارید، به همین دلیل شارژر ها جزو اشیا ممنوعه در پروازهای داخل و خارجی قرار نمی گیرند. بردن شارژر در هواپیما مشکلی ندارد و می‌توانید آن را هم داخل کیف دستی و هم داخل چمدان با خود به هواپیما ببرید.

آیا سگ و دیگر حیوانات خانگی جزو بار مجاز هواپیما محسوب می‌شوند؟

اگر می‌خواهید که در سفر هوایی، حیوان خانگی تان را هم همراه خود ببرید، پیشنهاد می‌کنیم که از قوانین حمل حیوانات خانگی توسط ایرلاینی که با آن پرواز می‌کنید آگاهی داشته باشید. برخی ایرلاین‌ها اجازه می‌دهند که فقط سگ‌های راهنما همراه صاحب خود وارد کابین شوند. برخی دیگر با توجه به وزن و اندازه حیوان و ابعاد محفظه حامل حیوان، اجازه حمل آن به داخل کابین را می‌دهند.

هنگامی که با حیوان خانگی خود سفر می‌کنید، بهتر است موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • اندازه حیوان خانگی
  • محفظه حامل حیوان خانگی
  • هزینه حمل حیوان
  • مزاج و خلق و خوی حیوان خانگی
  • میزان فضای صندوق بالای سر مسافران
9 4

جالب است بدانید که در پروازی که از ایالت تگزاس امریکا به نیویورک انجام می‌شد، سگی که داخل صندوق بالای سر مسافران گذاشته شده بود، جان خود را از دست داد. در این پرواز سه ساعته یکی از مهمانداران هواپیما از صاحب سگ خواسته بود که او را در صندوق بالای سر خود بگذارد.

با وجودی که این خانواده با توجه به قوانین TSA از محفظه مخصوص سگ هم استفاده کرده بودند، اما با اصرار خدمه هواپیما، سگ را در صندوق بالای سر مسافران گذاشته بودند. به دنبال این اتفاق، هواپیمایی ایالات متحده مسئولیت مرگ سگ را بر عهده گرفت.

بهتر است به این نکته دقت داشته باشید که حیوانات جزو وسایل شخصی شما به حساب نمی آیند و حتی اگر در پروازهای خارجی جز وسایل مجاز در کابین هواپیما باشند، بهتر است قبل از حرکت از راحتی و امنیت آن ها مطمئن شوید.

آیا آلات موسیقی جزو بار مجاز هواپیما هستند؟

وسایل موسیقی با وجود حجم واندازه ای که دارند به طور استثنا جزو وسایل مجاز در کابین هواپیما هستند. کلیه سازهای موسیقی را می‌توانید همراه خودتان داخل کابین هواپیما ببرید. البته به شرطی که ابعاد آن کمتر از ۱۲۰سانتی‌متر باشد. درغیراین‌صورت باید ساز را با کیسه‌های حباب‌دار بسته بندی کنید و تحویل بار هواپیما بدهید.

قوانین و مقررات مربوط به حمل آلات موسیقی در هواپیما، در ایرلاین‌های مختلف متفاوت است. اما بیشتر ایرلاین‌ها به شما اجازه می‌دهند که سازهای کوچکی مانند گیتار کوچک، ویولن، فلوت و … را با خود به کابین هواپیما ببرید. حتی اگر ابعاد ساز کمی بیشتر از ابعاد چمدان مجاز داخل کابین باشد، البته به شرطی که اندازه‌اش طوری باشد که در محوطه بالای سر شما در کابین جا شود. واقعیت این است که با توجه ظرافت و حساسیت آلات موسیقی بهتر است این وسایل را جزو وسایل ممنوعه در قسمت بار هواپیما قرار دهید و حتمآ آن‌ها را با خودتان به داخل کابین ببرید.

14 1 1

بسته به ایرلاین یا خدمه پرواز، ممکن است این اجازه را به دست آورید که گیتار یا دیگر ساز خود را در محفظه‌ای مانند کمد کوچکی نزدیک قسمت بیزنس یا فرست کلاس قرار دهید. این به شرطی است که با قرار دادن سایر وسایل در آن محفظه، آسیبی به ساز شما نرسد. باید ببینید خطوط هواپیمایی که با آن سفر می‌کنید، چه مقدار بار دستی را برای بردن به داخل کابین مجاز می‌داند. برخی خطوط هواپیمایی اجازه بردن هیچ ابزار موسیقی را به داخل کابین نمی‌دهند، مگر اینکه به جای ساک دستی، آلات موسیقی خود را ببرید. حتما پیش از سفر، قوانین ایرلاین را برای حمل بار و بردن آلات موسیقی به داخل هواپیما را چک کنید. برخی هواپیمایی‌ها سیم‌های اضافی ساز را خطرناک می‌دانند، بنابراین لازم است به جای حمل آنها در ساک دستی، آنها را در چمدان خود قرار دهید.

در خصوص حمل سازهای بزرگتر مانند ویولنسل، می‌توانید یک صندلی خالی کنار صندلی خود رزرو کنید و ساز خود را روی صندلی قرار دهید. برخی ایرلاین‌ها برای این صندلی، هزینه یک صندلی برای یک فرد بزرگسال را حساب می‌کنند و برخی، این صندلی را با تخفیف ارائه می‌دهند. اما به طورکلی آلات موسیقی جزو وسایل مجاز در پرواز خارجی و پروازهای درون مرزی است.

وسایل غیر مجاز در کابین هواپیما

شاید خنده‌دار به نظر برسد اما بررسی وسایلی که ما نباید داخل چمدانمان بگذاریم، حتی از وسایلی که می خواهیم با خودمان به سفر ببریم هم مهم‌تر است! وسایل غیرمجاز در کابین هواپیما میتواند سفر ما را به کل با مشکل مواجه کند. به همیندلیل بهتر است ایندسته از اقلام و قوانین مربوط به آن ها را به خوبی بشناسیم.

آیا فندک و سایر وسایل آتش زا جزو وسایل مجاز هواپیما هستند؟

واقعیت این است که لیست وسایل ممنوعه در قسمت بار هواپیما به چند گزینه آشنا محدود نمی‌شود. اگر بدانید که مسافر کناری شما در هواپیما، با خود وسایل آتش زا حمل می‌کند، چه احساسی به شما دست می‌دهد؟ آیا احساس راحتی می‌کنید؟ قطعا پاسخ شما منفی است. هیچ کس دوست ندارد هواپیمایی که با آن سفر می‌کند آتش بگیرد. به همین دلیل است که ایرلاین‌ها قوانین سختگیرانه‌ای در رابطه با حمل مواد آتش زا در نظر می‌گیرند.

2 14

به طور کلی طبق قوانین حمل بار هواپیمایی، مواد آتش زا از لوازم ممنوع در هواپیما هستند و بهتر است که اگر به آن‌ها نیاز داشتید، در همان مقصد خریداری کنید. البته اگر سیگار می‌کشید نگران نباشید، طبق قوانین اداره امنیت حمل و نقل می‌توانید با خود یک فندک بوتانی یا فندک زیپو حمل کنید. هر چند که این فندک کوچک را هم فقط می‌توانید داخل کیف دستی خود بگذارید و اجازه ندارید آن را در چمدان حمل کنید. همچنین فندک باید در کیف دستی باقی بماند و حق خارج کردن آن از کیف خود را ندارید. البته بردن سیگار در هواپیما اگر قصد روشن کردن آن را نداشته باشید، مشکلی ندارد.

ttt اشیا ممنوعه در فرودگاه امام خمینی

آیا می‌توان ناخن گیر و سایر وسایل تیز و برنده را به داخل هواپیما برد؟

اگر برای شما سوال است که به چه وسایلی در فرودگاه گیر میدهند؟ باید گفت که وسایل تیز و برنده جزو وسایل غیر مجاز داخل هواپیما هستند. وسایل تیز و برنده مانند ناخن گیر، موچین، قیچی، چاقو و… جزو لوازم ممنوع در کابین هواپیما هستند و نمی‌توانید آن‌ها را داخل کیف دستی خود حمل کنید؛ چون وسایل تیز و برنده نوعی سلاح محسوب می‌شوند. در نتیجه آن‌ها را باید داخل چمدانی که به قسمت انبار هواپیما منتقل می‌شوید، بسته‌بندی کنید.

6 3

اگر اصرار دارید که ناخن گیر یا وسایل این چنینی به همراه خود بیاورید، حتما در نظر بگیرید که اندازه‌ای کوچکتر از ۴ اینچ داشته باشند. اما توصیه ما به شما این است که حتی وسایل کوچک برنده را نیز داخل کیف دستی خود قرار ندهید. دقت داشته باشید که این وسایل جزو وسایل مجاز در کابین هواپیما نیستند، اما شما می توانید آن ها را داخل چمدان و در قسمت تحویل بار به فرودگاه تحویل بدهید و زمان پیاده شدن از پرواز آن‌ها را تحویل بگیرید.

آیا میل بافتنی جزو بار مجاز هواپیما است؟

میل بافتنی هم یکی دیگر از موارد عجیب در لیست وسایل غیرمجاز داخل هواپیما است. شاید دوست داشته باشید هنگامی که سوار هواپیما هستید خودتان را با بافتنی سرگرم کنید. ممکن است که واقعا از بافتن لذت ببرید، اما باید بگوییم که حمل میل بافتنی به داخل کابین هواپیما مجاز نیست. در حقیقت طبق قوانین TSA، میل بافتنی نوعی اسلحه محسوب می‌شود. بنابراین اگر میل بافتنی و یا قلاب بافی همراه خود دارید، داخل چمدان قرار دهید.

11 4

آیا لوازم ورزشی جزو بار مجاز هواپیما هستند؟

شرایط حمل لوازم ورزشی در هواپیما نیز مشخص است. حمل هر گونه وسیله ورزشی چوبی مثل چوب بیلیارد، چوب بیسبال، چوب اسکی، چوب گلف، هاکی و … داخل کابین هواپیما مجاز نیست. بنابراین بهتر است که این وسایل را همراه خود به هواپیما نبرید. اما اگر ورزشکار هستید و مجبور به حمل وسیله ورزشی خود هستید، باید آن‌ها را بسته بندی کرده و تحویل قسمت بار هواپیما بدهید.

12 4

برخی افراد برای بردن دوچرخه داخل هواپیما، پدال، لاستیک‌ها و همه قسمت‌های آن را تا جای ممکن جدا می‌کنند و آن را در بار خود قرار می‌دهند. اما بهترین شیوه این است برای حمل دوچرخه با هواپیما این است که دوچرخه را در یک جعبه مقوایی یا ساک بزرگ و مطمئن بگذارید، با این روش از صدمه دیدن بار مسافران دیگر توسط دوچرخه شما جلوگیری می‌شود.

وسایل ورزشی هم مانند سایر اشیا ممنوعه در پروازهای داخلی و خارجی است. تنها لازم است برای جلوگیری از هر آسیب، آنها را در چمدان مناسب جای دهید. برای مثال، می‌توانید از کیف اسکی یا اسنوبرد که بند روی شانه دارد استفاده کنید. اما برای وسایل بزرگتر مانند وسایل اسکی، کفش اسکی و … باید چمدان جداگانه در نظر بگیرید. البته بهتر است مراقب میزان بار مجاز هواپیما هم باشدی، تا برای مواردی مثل حمل دوچرخه با هواپیما مجبور به پرداخت هزینه اضافه بار هواپیما نشوید.

آیا ابزارآلات جزو بار مجاز هواپیما هستند؟

ابزارآلات از هر نوعی که باشد به هیچ عنوان جزو وسایل مجاز در کابین هواپیما نیست. وسایلی مثل چکش و پیچ‌گوشتی جزو اشیا ممنوعه در پروازهای داخلی و خارجی هستند. شاید به نظر شما ابزارآلات اسلحه به حساب نیایند اما ماموران امنیتی فرودگاه طور دیگری فکر می‌کنند! بنابراین اگر اصرار به حمل چنین وسایلی در سفر هوایی خود دارید، حتما آن‌ها را داخل چمدان گذاشته و تحویل قسمت بار فرودگاه دهید.

13 3

آیا ورود سلاح به هواپیما مجاز است؟

توجه داشته باشید که حمل سلاح‌های گرم به هر شکلی در پرواز و حتی در بخش بار هواپیما ممنوع است. حتی حمل تفنگ‌های اسباب‌بازی با هواپیما نیز از سوی ایرلاین‌ها ممنوع اعلام شده‌اند. همین‌طور تیر و کمان، منجنیق، تیغ، شمشیر، یخ‌شکن، چاقو با تیغه تیز و بلندتر از ۶ سانتی‌متر، دریل، قمه و مانند آن‌ها، جزو وسایل غیرمجاز داخل هواپیما محسوب می‌شود.

15 1

قوانین مربوط به حمل دارو به داخل هواپیما چگونه است؟

برای بردن دارو به هواپیما در هرکجای دنیا قوانین خاصی وجود دارد. اگر بخواهید یک قانون جامع برای حمل داروها پیدا کنید باید لیست وسایل مجاز در پرواز خارجی، وسایل ممنوعه در قسمت بار هواپیما، ممنوعیت های بار هواپیما و ده ها قانون دیگر را با دقت بخوانید. اما به طور کلی شما برای حمل دارو به مقدار زیاد نیاز به مجوز پزشک دارید. بسیاری کشورها حمل هر نوع دارویی را غیرقانونی می‌دانند و حمل آنها جریمه پولی در پی دارد. داروهای آرامبخش، قرص‌های سرماخوردگی و آنفولانزا، مورفین و داروهای کدئین‌دار در بیشتر هواپیمایی‌ها ممنوع هستند. در خصوص حمل کپسول اکسیژن در پرواز یا بردن کپسول گاز در هواپیما برخی شرکت‌های هواپیمایی، ورود کپسول تا ۵ کیلوگرم را مجاز می‌دانند.

16 1

لیست وسایل غیر مجاز و مجاز داخل هواپیما

چه اقلامی را می‌توانید با خود به داخل کابین هواپیما ببرید؟
کبریت و فندک یک جعبه کبریت بی خطر. فندک‌های معمولی.
وسایل الکترونیکی وسایل الکترونیکی قابل حمل مانند موبایل، تبلت و لپ تاپ‌های با سایز استاندارد. وسایل الکترونیکی بزرگ‌تر مانند لپ تاپ، کنسول‌ بازی‌های ویدئویی و DVD Player ها را هنگام بازرسی امنیتی مسافر باید به صورت جداگانه اعلام کند.
ابزار و وسایل کوچک موچین، تیغ، ناخن گیر، قیچی با تیغه‌هایی که اندازه آن‌ها از نقطه محوریشان کمتر از ۱۲ سانتیمتر است.
مایعات، ژل‌ها، اسپری‌ها غیر قابل اشتعال‌ها
  • مایعات: شامل شامپو، عطر، نوشیدنی، داروهای مایع، محصولات آرایشی؛
  • ژل‌ها: مانند خمیردندان، ژل مو، ژل ضدعفونی کننده دست و …؛
  • اسپری‌ها: مانند دئودورانت، اسپری حشره کش، اسپری مو و …؛
این مواد را می‌توانید داخل کیف دستی خود حمل کنید، اما حجم آن‌ها نباید از ۱۰۰ میلی لیتر تجاوز کند. همچنین تمامی آن‌ها باید در یک کیسه پلاستیکی باشندو مجموع وزن آن‌ها نباید از ۱ لیتر تجاوز کند.
دارو تمامی داروهای تجویزی و بدون نسخه را می‌توانید با خود به داخل کابین هواپیما ببرید. اما داروهای استنشاقی، انسولین یا کیت‌های تست قند خون که به صورت اسپری و مایع هستند باید در منطقه بازرسی امنیتی به صورت جداگانه بررسی شوند.
غذا و وسایل مورد نیاز کودک حمل شیر مادر، شیر خشک، دندان گیر ژله‌ای، غذاهای فراوری شده در صورتیکه کودک هم در هواپیما باشد، به داخل کابین هواپیما مجاز است. در این مورد محدود ۱۰۰ میلی لیتر در مایعات وجود ندارد.
سیگار الکترونیکی و موارد مشابه آن اگر میزان مایعات موجود در آن‌ها کمتر از ۱۰۰ میلی لیتر باشد، می‌توانید این وسایل را با خود به داخل کابین هواپیما ببرید.
اقلامی را که نمی‌توانید با خود به داخل کابین هواپیما ببرید: این وسایل را داخل چمدانتان بگذارید
وسایل دفاع شخصی هر نوع اسلحله به همراه مهمات را در جعبه‌ای محکم بسته بندی کنید تا از هر گونه شلیک تصادفی جلوگیری شود.
وسایل ورزشی چوب هاکی/ چوب لاکراس/ تجهیزات گلف/ تجهیزات بیسبال/ چوب کریکت/ تجهیزات هنرهای رزمی
وسایل تیز کاتر، قیچی بزرگ، سنبله چادر و چاقو را در صورتیکه ایمن بسته بندی شده باشند.
اقلامی را که نه می‌توانید با خود به داخل کابین هواپیما ببرید و نه در چمدان بگذارید: حمل این وسایل به فرودگاه ممنوع است
مواد آتش زا رنگ‌، مواد سوختی، بنزین، مایع فندک، و به طور کلی هر نوع ماده‌ای که به شدت آتش زا است.
مواد شیمیایی کلر، ماده رنگ زدا، کود، اسپری رنگ
مواد منفجره هر گونه وسیله آتش بازی مانند ترقه
الکل نوشیدنی‌های الکلی و الکل بالای ۷۰%

با وجود تمام نکاتی که تا اینجا گفته شد همچنان ممکن است برای بردن بعضی از وسایل به هواپیما شک داشته باشید و یا حتی فهرست وسایل ممنوعه را فراموش کنید. با مطالعه و چک کردن وسایل ممنوعه قبل از هر پرواز می‌توانید مطمئن باشید که مشکلی برایتان پیش نمی‌آید.

وسایل با ارزشی که در پرواز می توان با خود برد؟

تا این قسمت از مقاله بیشتر از هرچیز درباره وسایل غیرمجاز داخل هواپیما، وسایل ممنوعه در قسمت بار هواپیما، اشیای ممنوعه در پرواز های خارجی و داخلی و به‌طورکلی ممنوعیت های بار هواپیما صحبت کردیم. اما بد نیست در این قسمت به بارهایی بپردازیم که می‌توانیم با خودمان داخل هواپیما ببریم.

همیشه این سوال برای ما مطرح است که چه وسایلی را می‌توانیم همراه خود به داخل هواپیما ببریم یا کالایی که همراهمان است برای ورود به کشور مقصد ممنوع نباشد. گاهی نیز کالای باارزشی نظیر فرش و یا طلا همراه خود داریم که نمی‌دانیم آیا مجاز به حمل آن هستیم یا خیر؟ این استرس و دغدغه مهم است، زیرا اگر کالای ممنوعه‌‌ای همراه خود داشته باشیم یا مقداری بیش از حد مجاز یکی از کالای با ارزش همراهمان باشد، دچار مشکل و دردسر خواهیم شد.

حمل وسایل با ارزش در پرواز

در هر کشوری تعدادی از کالاها هستند که جز وسایل با ارزش آن کشور محسوب می‌شوند. برای خروج این کالاها از کشور، قوانین و مقرراتی را جع به مقدار آنها وجود دارد. فرش، طلا، ارز، عتیقه، خشکبار و زعفران جز کالای با ارزش در کشور ما محسوب می‌شوند که ما تنها مجاز به حمل مقدار مشخصی از آنها به خارج از کشور هستیم.

خروج فرش و گلیم از کشور

فرش و گلیم به سبب سابقه طولانی و تاریخی که در ایران دارد، به عنوان یک کالای با ارزش ایرانی شناخته می‌شود. هر تعداد فرش دستباف تا مجموع ۲۰ متر مربع را می‌توانید همراه خود به خارج از کشور (به جز عراق، سوریه و عربستان) ببرید. البته فرش‌هایی که جز آثار تاریخی و میراث فرهنگی هستند را نمی‌توان از کشور خارج کرد وبرای حمل آن‌ها شما با قوانین ممنوعیت بارهای هواپیما مواجه می‌شوید. اگر در ایرلاین مورد نظر شما فرش جزو وسایل غیر مجاز داخل هواپیما محسوب می‌شود، می توانید برای خروج فرش از راه‌های دیگر استفاده کنید. دقت داشته باشید که ارسال فرش به خارج از کشور علاوه بر مرز هوایی، به صورت زمینی و دریایی هم انجام می‌شود.

17 1

خروج طلا از کشور

حمل طلا در پروازهای خارجی البته به میزان مشخص هیچ محدودیتی ندارد. اما طلا همیشه جزو وسایل مجاز در پروازهای خارجی نیست. طلا کالای با ارزش و گرانبهایی است که هر پاسپورت، تنها مقدار مشخصی از آن را می‌تواند همراه خود داشته باشد. مقدار طلای مجاز همراه مسافر تا سقف ۱۵۰ گرم بلامانع است. برای حمل طلا در فرودگاه می‌توانید گردنبند، انگشتر و… هر کدام یک عدد، النگو شش عدد و یک جفت گوشواره همراه خود داشته باشید. بردن طلا به داخل هواپیما در ساک دستی گزینه امن‌تری، نسبت به جاساز کردن آن در چمدان‌های باری است زیرا امکان گم شدن و یا تاخیر در ارسال بار وجود دارد.

حمل سنگ‌های گران بهایی نظیر یاقوت، زمرد، الماس و… تا سقف یک قیراط مشکلی ندارد. اما اگر بیشتر از آن باشد این جواهرات هم جزو اشیا ممنوعه در پروازهای داخلی و خارجی محسوب می‌شوند. دقت داشته باشید که طلای آب شده جزو وسایل غیرمجاز داخل هواپیما است و امکان ورود و خروج طلا به صورت آب شده یا شمش و سکه از کشور وجود ندارد.

خروج ارز از کشور

بر اساس قوانین و مقررات اعلامی از سوی بانک مرکزی، هر مسافر، می‌تواند مقدار ۵۰۰۰ دلار (یا معادل آن به ارزهای دیگر) به صورت وجه نقد، چک‌ مسافرتی بانکی، اسناد بانکی و اوراق بهادار بی نام همراه خود داشته باشد. همراه داشتن ۱۰ هزار یورو (یا معادل آن به هر ارز دیگر) به هنگام ورود به ایران بلامانع خواهد بود.

خروج خاویار از کشور

وقتی بحث به خاویار می‌رسد، دیگر با قوانین بردن موادغذایی در هواپیما یا حمل ماهی یخ زده با هواپیما مواجه نیستیم. خاویار یکی از محصولات با ارزش و کمیاب در جهان به شمار می‌آید که هر مسافر مجاز به حمل ۱۲۵ گرم از آن است. جالب است بدانید که کشور ایران بزرگترین تامین کننده خاویار جهان است، به همین دلیل این محدودیت و ممنوعیت های بار هواپیما برای ورود و خروج آن منطقی به نظر می‌آید و طبیعی است که این خوراکی گران‌بها جزو وسایل غیرمجاز داخل هواپیما باشد.

خروج خشکبار از کشور

اگر بخواهید برای مدت طولانی به خارج از کشور بروید به احتمال زیاد در لیست وسایل غیرمجاز داخل هواپیما بیشتر از هرچیزدیگری به دنبال کلمه خشکبار می‌گردید. پسته و زعفران از آن مواردی هستند که هیچ‌کجای دنیا نمی‌توانید نمونه ای با کیفیت داخلی آن‌ها را پیدا کنید. خشکبار یکی از موارد خوراکی است که برای مصرف شخصی در طول سفر یا به عنوان سوغات همراه مسافران است. پسته و زعفران دو خشکبار گران و با ارزشی هستند که محدودیت هایی در خصوص خروج آنها وجود دارد. هر گذرنامه می‌تواند ۱۰ کیلوگرم پسته و ۲۰۰ گرم زعفران (به جز عراق، سوریه و عربستان) را با خود حمل کند.

اگرچه پسته و زعفران جزو وسایل ممنوعه در قسمت بار هواپیما نیستند، اما اگر می خواهید آن ها را در قسمت بار بگذارید، از استاندارد و ایمن بودن بسته‌بندی آن‌ها مطمئن شوید.

123

خروج نقره و اشیا عتیقه از کشور

آثار فرهنگی نه تنها جزو وسایل غیر مجاز داخل هواپیما بلکه جزو وسایل غیر مجاز فرودگاه هستند. به محض رد شدن چمدان شما از دستگاه ایکس ری در صورت حمل عتیقه یا اثار فرهنگی کشور، شی مورد نظر ضبط می شود. لذا باید به یاد داشته باشید که خروج آثار هنری، اشیا عتیقه، کتاب‌های خطی، اوراق مینیاتوری و یا سکه‌های گران‌بها از کشور ممنوع است و شما به هیچ عنوان اجازه حمل این موارد را نخواهید داشت.

با قوانین ورود اقلام دیگر به هواپیما آشنا شوید

کپسول گاز جزو وسایل مجاز در کابین هواپیما است و بردن کپسول گاز در هواپیما مانعی ندارد البته به شرطی که محتوای گاز داخل کپسول تخلیه شده باشد. شما می‌توانید جواهرات و لوازم الکترونیکی را با خود حمل کنید، البته نباید آنها را آویزان کرده یا در لباس داشته باشید، زیرا هنگام عبور از گیت، اسکنرها هشدار می‌دهند.

مسافران می‌توانند لوازم الکترونیکی شخصی با خود به هواپیما ببرند، به شرطی که اندازه و وزن آن مطابق با قوانین حمل بار ایرلاین باشد. این لوازم شامل لپ تاپ، دستگاه پخش موزیک، دستگاه بازی دستی و دوربین دیجیتال می‌شود. همراه داشتن این لوازم در ساک دستی، هم از گم شدن آنها و هم خراب شدنشان جلوگیری می‌کند. البته برای حمل این وسایل برقی باید به میزان بار مجاز هواپیما هم دقت کنید. برای مثال حمل تلویزیون با هواپیما اگر بتوانید آن را درست بسته بندی کنید مشکلی ندارد، اما اگر وزن بارتان از حد مجاز تجاوز کند مجبور به پرداخت هزینه اضافه بار هواپیما هستید.

18 1

بایدها و نبایدهای حمل وسایل مجاز برای هواپیما

  • ورود سگ و گربه از خارج به داخل کشور ممنوع است و ورود سایر حیوانات و پرندگان، مستلزم گواهی بهداشت و تاییدیه سازمان حفاظت محیط زیست ایران است.
  • هر مسافر مجاز به ورود یک باکس سیگار شامل ۲۰۰ نخ سیگار و ۲۵۰ گرم تنباکو است.
  • ورود زیورآلات و طلا برای مصرف شخصی حداکثر تا ۱۵۰ گرم مجاز است.
  • ورود و خروج هر گونه پهپاد یا پرنده‌های کنترلی نیازمند اخذ مجوز و اعلام به گمرک است.
  • خروج فرش دستبافت تا ۲۰ متر مربع مجاز است.

بار خود را درست ببندید!

در این مطلب سعی کردیم شما را با قوانین مهم حمل بارهای مجاز و بارهای غیرمجاز به داخل هواپیما آشنا کنیم. همانطور که گفتی مقوانین مربوط به کشور مقصد و ایرلاینی که با آن سفر می‌کنید در تشخیص لیست وسایل غیرمجاز داخل هواپیما اهمیت دارد.

یکسری کالاها برای کشورها از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند که خروج آنها از کشور طبق قوانین و مقررات خاصی انجام می‌شود، ایران هم از این قائله مستثنی نیست و خروج طلا، ارز، خاویار، فرش و… از ایران منوط به مقدار معینی است و برای خروج مقدار بیشتر، نیاز به مجوز خواهید داشت. پیش از سفر حتما قوانین و مقررات ایرلاین را در خصوص انواع بار مجاز مطالعه کنید تا هنگام سفر با مانعی مواجه نشوید.

اگر تجربه‌ای درباره قوانین و شرایط اشیا مجاز و غیرمجاز در هواپیما دارید، با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره بار مجاز و ممنوعه در پرواز ها

هزینه اضافه‌ بار در پروازهای خارجی چقدر است؟

قوانین حمل بار مجاز و اضافه بار در شرکت های هواپیمایی مختلف، متفاوت است. اما به طور کلی هزینه اضافی بار در پروازهای خارجی و داخلی بر اساس هر یک کیلوگرم اضافه تر از مقدار تعیین شده، مشخص و حساب می‌شود.
برای مثال اگر شما ۴ کیلوگرم اضافه بار دارید، باید به اندازه چهار درصد از قیمت بلیط را پرداخت کنید. البته در بعضی از شرکت های هواپیمایی این درصد ممکن است، کمتر یا بیشتر باشد

خروج طلا همراه مسافر تا چه مقدار مجاز است؟

مقدار طلای مجاز همراه مسافر تا سقف ۱۵۰ گرم بلامانع است.

حمل فرش از ایران به کدام کشورها ممنوع است؟

حمل فرش از ایران به عراق، عربستان و سوریه ممنوع است.

چه مقدار از را می‌توان از کشور خارج کرد؟

۵۰۰۰ دلار یا معادل آن به هر ارز دیگر را می‌توان از کشور خارج کرد.

آیا آلات موسیقی جزو بار مجاز هواپیما هستند؟

کلیه سازهای موسیقی را می‌توانید همراه خودتان داخل کابین هواپیما ببرید. البته به شرطی که ابعاد آن کمتر از ۱۲۰ سانتی‌متر باشد.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید